• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.645 acteurs
  • 199.107 gebruikers
  • 9.378.044 stemmen

Vrije filmchallenge

zoeken in:

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

#66: Carrie (1976)

http://pds.exblog.jp/pds/1/201406/08/07/a0212807_014899.jpg

Speelduur: 98 min.

Land van herkomst: VS

Beoordeling: 4,5*

FTV ja/nee: ja

Onder 250 stemmen ja/nee: nee

Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey):

Aantal punten alg. kl: 98+10=108

Aantal punten alg. kl totaal: 7917+108=8025

Waar het de complete audiovisuele uitwerking betreft (mise, score/geluidsband, cinematografie en montage) zou dit zomaar eens één van m'n all-time favorites kunnen worden.

Voor Chloë wil ik toch graag de remake een keer kijken, maar ik ga gegarandeerd trouw blijven aan het origineel. baspls, had jij die remake gezien?

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

tbouwh schreef:

]baspls, had jij die remake gezien?

Nope, dit is zo'n geval waarin ik een remake compleet zinloos vind en de score is ook niet heel erg aanmoedigend moet ik zeggen . Zeker gezien King tevreden was met het origineel en de remake naar ik heb gehoord nog meer afwijkt van het boek. Maar laat maar weten hoe jij hem vond.

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

#67: True Grit (2010)

http://www.legendarytrips.com/wp-content/uploads/Outdoor-scenes_Indian-Territory_Oklahoma_Santa-Fe_New-Mexico_True-Grit_2010_Filming-Locations.jpg

Speelduur: 110 min.

Land van herkomst: VS

Beoordeling: 3*

Onder 250 stemmen ja/nee: nee

Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey):

Aantal punten alg. kl: 110+10=120

Aantal punten alg. kl totaal: 8025+120=8145

Zou in retrospectief zomaar eens een van mijn minst favoriete Coens kunnen worden. Mat, routineus.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Moet deze ook nog steeds zien. Ligt nu al 7 jaar stof te verzamelen.

Shame on you my friend!

Ik hou zeker ook veel van de 1939 versie en vind Judy Garland sterk maar ik vond Fairuza Balk wel een betere Dorothy ook omdat ze eigenlijk een betere leeftijd heeft (10 of 11 jaar) voor de rol. Garland was eigenlijk toch al een jaar of 5 te oud voor de rol maar niettegenstaande wel een goede film. Maar ik ben het helemaal eens met joolstein betreffende Return. Deze past volledig binnen het duistere jaren 80 Disney sfeertje. Vooral die scènes met de heks Mombi wow en de wheelies!

joolstein, ik weet niet meteen andere live action donkere fantasy. Dark Crystal heb je uiteraard gezien, maar van animatie: the Last Unicorn, Fire and Ice, Great Mouse Detective en Secret of Nimh. Dat zijn allemaal aanraders. The Rescuers eigenlijk ook wel.

tbouwh ik heb niks tegen Chloe Grace Moretz maar dat meisje zit wel erg vaak in remakes: The Amityville Horror, Let me in, Carrie. Die eerste 2 heb ik gezien en zijn ok, maar die Carrie remake die weiger ik te kijken. Ik heb de novelle gelezen en vind dat de 1976 versie een vrij correcte versie brengt maar meer nog weet De Palma ook de sfeer van het boek perfect neer te zetten. Spacek is ook de perfecte Carrie. En het einde van de film beste jump scare ever!

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

alexspyforever die zag ik nu net juist aankomen, de regisseur van The Evil Dead zal ook goed naar Carrie gekeken hebben Sowieso wel een fenomenale film verder. Spacek is de perfecte outcast, ook goed in Badlands (1973) trouwens.

Ik vind 'er leuk, Chloë Grace Moretz Klopt alleen wel inderdaad dat ze in veel (horror-en komedie)films en remakes speelt die matig zijn of tussen A-en B-film laveren. Voor zo'n jonge actrice heeft ze echter een indrukwekkende filmografie. Als ik kijk naar de films waarin ik haar goed vind (uitgaand uiteraard van wat ik gezien heb) dan kom ik op het rijtje Kick-Ass, Hugo (!) en If I Stay. Ik ben erg benieuwd naar de remake van Suspiria. Uiteraard wel gemengde gevoelens, maar nu ik me eroverheen heb gezet dat er überhaupt een remake komt begint het toch vroeg al te kriebelen.

Overigens komt er een Nosferatu-remake van de regisseur van The Witch, al gezien? (+joolstein)?

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

#68 en #69: twee shorts: Partly Cloudy (2009) en Day & Night (2010) (Pixar)

Speelduur: 6 min (tweemaal)

Land van herkomst:

Beoordeling:

Onder 250 stemmen ja/nee: nvt

Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey): kortfilms

Aantal punten alg. kl: 6+5 (x2)=11+11=22

Aantal punten alg. kl totaal: 8145+22=8167

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

tbouwh dat zou dan de 2de remake zijn van Nosferatu want er was ook al deze:

Nosferatu: Phantom der Nacht (1979)

En neen The Witch heb ik niet gezien en ik vrees dat het er niet snel van zal komen. Als ik de reviews lees zijn ze zoals verwacht erg verdeeld. Het positieve is meestal sfeervol, trage opbouw, visueel sterk. Er wordt zelfs oud-Engels in gesproken. Saai en traag, gebeurt weinig is het negatieve dat ik hoor. Wat mijn vooral afschrikt is dat het weer een film is over heksen waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Met andere woorden misvattingen, bijgeloof, heksenjacht. De heks vind ik als folklore en als horrorfiguur een van de interessantste zeker wel. Maar geef mij dan maar een film over een heks die eigenlijk dat doet waar de mensen haar onterecht van beschuldigden: heksendrankjes, kinderen opeten, rondvliegen 's nachts op een bezem, dansen in het bos met demonen, betoveringen uitspreken etc. Helaas kan ik er niet meteen eentje opnoemen die het zo doet tenzij Hocus Pocus een beetje. En laat ik maar niet beginnen over het belachelijke Harry Potter. Maar eigenlijk was er bijna 100 jaar geleden al Häxan die eigenlijk alles al verteld rond heksen en later in andere films steeds weer is herhaald. Maar als je enkele voorbeelden van heksen wil zoals ik ze in mijn nachtmerries als kind niet graag had willen tegenkomen naast die uit Häxan (1922) :

Grizelda van Hansel and Gretel (1987)

Haggis van Pumpkinhead (1988)

Nu eerlijk gezegd vond ik de rol van Moretz niet zo bijzonder in Hugo maar vond ik dan zelf een zwaar overroepen film.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8936 stemmen

tbouwh schreef:

Overigens komt er een Nosferatu-remake van de regisseur van The Witch, al gezien?

Ja ik zag de aankondiging dat hij zich eraan wil wagen, weet niet goed wat ik daar van moet denken. De regisseur is getalenteerd maar het is de zoveelste remake (Suspiria, IT, Blood Feast, Ghostbusters enz.) van een film die uit Hollywood komt rollen. Er moet een markt voor zijn anders krijg je niets principe. Hierdoor zijn ook de steeds groter uitdijende franchise. The Mummy is de meeste recente maar ook het Marvel-universum, Planet of the apes, Justice League- universum, Pirates of the caribbean enz. Ik weet ook niet zo goed wat ik daarmee aan moet, ze zijn soms ook wel goed maar soms denk ik ook weer één. Misschien kreeg de regisseur voor zijn eigen ding dus geen eens geld. En een regisseur die dingen doet om in de picture te blijven kan ook een geforceerde film opleveren. We wachten dus maar af!

Had jij trouwens Nosferatu: Phantom der Nacht (1979) gezien tbouwh? Die film heeft een Nederlands tintje.

alexspyforever

The Witch is waarschijnlijk anders dan je verwacht, er is inderdaad geen heks die rondvlieg op een bezem. Sterker er is misschien helemaal geen heks. En juist die mystiek van wie doet het, is het (bij)geloof van de mensen of wordt het toch gedaan door een wezen dat niet bestaat, is de kracht in de film. Nog geen garantie dat of jij het wat zal vinden natuurlijk maar het is wel duidelijk iets anders dan de mainstream. Dat kan ook een reden zijn waarom mensen het saai en traag vinden. Het publiek wat naar de bios gaat denk vaak dat Horror alleen draait om zoveel of zo goed mogelijke Jump-scares.

the Last Unicorn, Great Mouse Detective en Secret of Nimh. The Rescuers eigenlijk ook wel.

Dit zijn allen favorieten van mij! Fire and Ice wil ik nog zien!

scorsese

• 13171 berichten
  • 11080 stemmen

#93 This Beautiful Fantastic (2016)

100 min

FTV

<250 stemmen

Verenigd Koninkrijk

Algemeen klassement

11101 + 100 + 10 + 5 = 11216

Periode klassement

46

Landen klassement

144 + 2 = 146

Rariteiten klassement

8

Matige film over een jonge vrouw met een dwangneurose die haar verwaarloosde tuin moet opknappen. De toon en sfeer van de film is raak. Echter is het verhaal nogal simpel en zijn de onderlinge relaties tussen de personages nogal voorspelbaar. Dit maakt de film nogal saai. De cast doet het aardig, maar kan er niet meer dan 2.5 sterren van maken.

Zandadder

• 2595 berichten
  • 3094 stemmen

scorsese

• 13171 berichten
  • 11080 stemmen

#94 Mechanic: Resurrection (2016)

98 min

FTV

Frankrijk

Algemeen klassement

11216 + 98 + 10 = 11324

Periode klassement

46

Landen klassement

146 + 3 = 149

Rariteiten klassement

8

Matige film over een huurmoordenaar die gedwongen wordt een opdracht aan te nemen. Een uiterst mager verhaaltje dat nergens weet te boeien. Meer dan genoeg mooie locaties. Ook een aantal aardige actie-scenes, alhoewel deze minder spectaculair zijn vergeleken met het eerste deel. Jason Statham doet waar hij goed in is.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

joolstein schreef:

Ja ik zag de aankondiging dat hij zich eraan wil wagen, weet niet goed wat ik daar van moet denken. De regisseur is getalenteerd maar het is de zoveelste remake (Suspiria, IT, Blood Feast, Ghostbusters enz.) van een film die uit Hollywood komt rollen. Er moet een markt voor zijn anders krijg je niets principe. Hierdoor zijn ook de steeds groter uitdijende franchise. The Mummy is de meeste recente maar ook het Marvel-universum, Planet of the apes, Justice League- universum, Pirates of the caribbean enz. Ik weet ook niet zo goed wat ik daarmee aan moet, ze zijn soms ook wel goed maar soms denk ik ook weer één. Misschien kreeg de regisseur voor zijn eigen ding dus geen eens geld. En een regisseur die dingen doet om in de picture te blijven kan ook een geforceerde film opleveren. We wachten dus maar af!

Ik heb gewoonlijk een hekel aan remakes, vooral omdat het aanvoelt dat ze de originele film moeten vervangen. Toch denk ik dat het hier wat minder commercieël is dan de voorbeelden die je noemt. The Witch was echt een art-house film en Nosferatu is ook niet echt een film voor het algemene publiek, ik neem aan dat de remake dus ook voor dezelfde doelgroep gemaakt gaat worden (een doelgroep die niet zo van remakes houd). Mocht het wat zijn dan hebben we weer een sfeervolle film met de gave Nosferatu-vampier en mocht het niets zijn dan hebben we nog altijd Herzog's briljante film voor als we Nosferatu in kleur en met geluid willen zien

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#46 Mongol (2007)

Rusland

126 minuten

FTV

126+10+0=136 (Totaal: 5727 punten)

Periode:

0 (Totaal: 32 punten)

Rariteiten:

0 (Totaal: 5 punten)

Landen:

5 (Totaal: 81 punten)

http://www.onepeggenius.com/wp-content/uploads/2009/03/mongol1.jpg

De Russische film Mongol verteld een coming of age-verhaal waarin we Temudzhin Khan volgen van toen zijn vader stierf en de stam hem en zijn moeder verstootte tot het moment dat hij Khan van alle mongolen is geworden, de legendarische Genghis Khan.

Op het CGI bloed na is Mongol visueel een sterke film. Je merkt in de verte wat invloed van Tarkovsky en Kurosawa en wat duidelijker vergelijkingen met Jean-Jacques Annaud. Op de zelfde toegewijde manier wordt de natuur van Mongolië in beeld gebracht. Ook de veldslagen mogen er zeker wezen. Sterk is ook dat de film volledig in het Mongools is opgenomen en niet in het Russisch of Engels. De acteurs zijn voornamelijk Chinees en Russisch maar daarnaast spelen er ook veel Japanners in de film

Minder was het verhaal. Door de grote sprongen in tijd die gemaakt worden doet het verhaal erg fragmentarisch aan. In de laatste 18 minuten maken we een sprong van Temudzhin als slaaf naar machtige krijgsheer met duizenden soldaten. Hoe dit gebeurt wordt niet behandeld, terwijl dat juist interessant is om te behandelen. Ook wordt niet duidelijk waarom Temudzhin zo'n meedogeloze veroveraar is geworden, hier komt hij zelfs sympathiek over.

Een aardige Russische film dus, alleen had vele male beter gekund.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#47 Ti Piace Hitchcock? (2005)

Italië

95 minuten

FTV

22 stemmen

95+10+5=110 (Totaal: 5837 punten)

Periode:

1 (Totaal: 32 punten)

Rariteiten:

0 (Totaal: 5 punten)

Landen:

3 (Totaal: 84 punten)

http://static.titlovi.com/img/0194/194120-tt0430676.jpg

Do You Like Hitchcock? Who doesn't?

In 2005 maakte Dario Argento een eerbetoon aan The Master of Suspense voor de Italiaanse televisie. Een filmstudent bespioneert zijn knappe overbuurvouw. In de videotheek hebben zijn buurvrouw en een andere jongedame het over de film Strangers on a Train. Kort daarna wordt haar moeder vermoord... Een soort van Rear Window dus.

Een eerbetoon is het zeker, de hele film zit vol met erg directe verwijzingen naar niet alleen Hitchcock, maar ook het Duitse expressionisme, Argento's eigen films en zelfs de Sovjet-Russische cinema. En dan bedoel ik dat de hoezen en posters van deze films zichtbaar zijn of door de personages besproken worden, niet dat ze filmisch worden geciteerd. Al is daar ook spraken van, zo citeert Argento zijn eigen Tenebre en zijn er erg duidelijke verwijzingen naar Psycho, Vertigo en Body Double. Het is eerder Body Double dan Rear Window omdat Argento net als De Palma een stuk minder verhullend is in zijn voyeurisme dan Hitchcock was. Voor de soundtrack heeft Argento ook De Palma's vaste componist Pino Donaggio weten te strikken. Donaggio levert een soundtrack af waarin hij in grote lijnen Bernard Herrman en Goblin imiteert, door de digitale instrumenten helaas een stuk minder mooi als zijn werk voor De Palma.

Visueel is de film echter niet bijzonder sterk. Dat ligt niet perse aan Argento want als hij precies het zelfde in de jaren '80 gedaan zou hebben was er niets aan de hand geweest. Het is de schuld van de ontzettend fletse digitale opname, de goedkope tv-verlichting en het feit dat de jaren '2000 gewoon zo'n periode was waarin alles er lelijk uitzag (alles van auto's tot waterflesjes, allemaal niet esthetisch). Iets waar ook The Cart Player en Giallo last van hadden overigens.

Het acteerwerk is alles behalve geweldig en het verhaal is (logisch) niet erg origineel, maar toch is dit een behoorlijk vermakelijke film van Argento in zijn minst succesvolle periode. De Palma en Scorsese zijn net wat beter in Hitchcock imiteren omdat ze dat wat minder eigenzinnig doen, Argento deed het eerder beter in zijn Dierentrilogie.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8936 stemmen

#52 The Gate (1987)

Canada

85 minuten

FTV

< 250 (144 stemmen)

Rariteiten: Geen

Puntenberekening : 5991 +85 +10 +5 = 6091 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6120.300.jpg?cb=1498848123

Een bovenverwachting zeer goede eighties tiener-horror-film. Zoals het een goede tienerfilm beaamt is er geen bloed maar de getoonde lijken en demonen zijn eng genoeg. En die special effects overtuigen zeer goed. Sterker die heerlijke stop-motion demons zijn zelfs het beste van de film! Maar ook de twee jonge hoofdrolspelers Glen en Terry en zus Al zijn erg aandoenlijk en goed opdreef als die talloze kleine monstertjes, afkomstig uit de poort naar de hel, op hun afkomen. Gemaakt met een bescheiden budget en langzaam opbouwend tot een spectaculaire climax is dit een fantastische film uit een tijdperk waarin er zichtbaar meer plezier in (horror) films kon worden gestopt.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8936 stemmen

#53 Monkey Shines (1988)

Verenigde Staten

113 minuten

FTV

< 250 (115 stemmen)

Rariteiten: Geen

Puntenberekening : 6091 +113 +10 +5 = 6219 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4281.300.jpg?cb=1382570771

Once there was a man whose prison was a chair.

The man had a monkey, they made the strangest pair.

The monkey ruled the man, it climbed inside his head.

And now as fate would have it, one of them is dead.

Zo klink de tekst op de poster van deze door George Romero geregisseerde film naar een boek van Michael Stewart. Als de film van start gaat zien we het eerste uur niet meer dan de situatie waar Allen in geraakt is en daarnaast de experimenten die op Ella de kapucijnaap worden verricht. Die twee komen dan bij elkaar en dan zijn er natuurlijk tekenen dat er iets niet helemaal klopt. Om pas in de laatste 40 minuten rustig aan wat meer te los te gaan. Klein minpuntje vond ik dat er nergens wordt verklaart hoe het nu kwam dat Allen opeens ziet wat Ella zag. De meeste credit gaat naar de cast inclusief de kapucijnapen, zij leverde zeer goed werk en maken als het waren deze film. Er was een vermelding aan het begin over dat de apen niet verwondt waren, iets dat voor de oplettende kijker ook te zien was. Telkens als een aap een injectie of gevaarlijke actie moest doen was er duidelijk gebruik gemaakt van een pop. Nu staat erbij de film Tom Savini vermeld en het kan bijna niet anders dan dat die apen van zijn hand zijn. Waarschijnlijk is de prachtige eind-scene dan ook om nog even gauw Tom Savini's kunnen te tonen.

Tot slot nog een leuk weetje: De verpleegster van Allen wordt gespeeld door Christine Forrest. Dit was ten tijde van filmen de vrouw van George Romero. Zij speelt in verschijnende van zijn films en volgens

IDMB vond Stephen King tijdens opnames van Creepshow (1982) haar naam zo goed dat hij die heeft gebruikt voor zijn nieuwe boek.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

TornadoEF5 schreef:

En nog een recensie van The Spectacular Now (2013)...

Moet ik deze nog meetellen voor je totaal of is het alleen de recensie die je deelt van een film die je al hebt gezien? Klopt het dat je al meer dan een week niets voor de challenge hebt gekeken? Voor mij als controleur zijn je berichten nogal verwarrend namelijk.

Rvdz

• 633 berichten
  • 2693 stemmen

https://i.ytimg.com/vi/XnKQoPEjDS8/maxresdefault.jpg

#65 Layer Cake (2004)

Verenigd Koninkrijk

105 minuten

FTW

(105 + 10 = 115)

Aardige misdaadfilm van Matthew Vaughn (Kingsman, Kick-Ass), met een goede hoofdrol van Daniel Craig en veel bekende koppen in de cast, maar het verhaal wist me totaal niet te grijpen.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8936 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Moet ik deze nog meetellen voor je totaal of is het alleen de recensie die je deelt van een film die je al hebt gezien? Klopt het dat je al meer dan een week niets voor de challenge hebt gekeken? Voor mij als controleur zijn je berichten nogal verwarrend namelijk.

Ik was ook net de registratie aan het bijwerken en ook voor mij is het één grote puzzel met dubbele namen en registraties maar zoals ik het nu interpreteer is dat alleen een recensie van een film. En zal het zijn 26ste film zijn. Erg verwarrend is wel allemaal!

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

baspls schreef:

(quote)

post daarboven verduidelijkt. Die film is daar in opgenomen.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

TornadoEF5 schreef:

(quote)

post daarboven verduidelijkt. Die film is daar in opgenomen.

Ja, die post vind ik juist verwarrend. Zijn dat films die je al hebt geregistreerd of moet ik de nog niet eerder geplaatste (vanaf 20 dus) nog meetellen als nieuwe registraties? Tot nu toe heb ik die lijstjes namelijk niet meegeteld omdat ik dacht dat het puur een overzichtje voor jezelf was, maar omdat ik verder weinig registraties van je tegenkom wou ik even verduidelijking.

Omdat ik je nu al een aantal keer vergeten ben (in het geval dat je via die lijst registreert) zal ik bij het volgende totaal gewoon je hele lijst afwerken en de punten die nu voor je staan negeren, dan klopt het totaal weer (mits de lijst volledig is). Zou je dan op een zaterdagen een up-to-date overzichtje van je registraties willen plaatsen? Beetje ingewikkeld maar ik hoop dat ik het nu weer helder heb. De verwarring ontstaat omdat de meeste gebruikers hun films onafhankelijk registreren zodat de datums duidelijk zijn en wij controleurs op datum controleren

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

baspls schreef:

(quote)

moet ik de nog niet eerder geplaatste (vanaf 20 dus) nog meetellen als nieuwe registraties?

dit (ik ben te lui om ze apart te doen). Ik heb een viertal overzichtjes al.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

TornadoEF5 schreef:

(quote)

dit (ik ben te lui om ze apart te doen). Ik heb een viertal overzichtjes al.

Mooi, inmiddels begrijp ik het . Dus als ik het van Tbouwh ontvangen aantal punten + de punten die je vanaf 20 hebt ontvangen bij elkaar optel heb ik je correcte totaal.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Mooi, inmiddels begrijp ik het . Dus als ik het van Tbouwh ontvangen aantal punten + de punten die je vanaf 20 hebt ontvangen bij elkaar optel heb ik je correcte totaal.

Ja maar heb je ze voor de 20 al opgeteld?

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

TornadoEF5 schreef:

(quote)

Ja maar heb je ze voor de 20 al opgeteld?

Er is blijkbaar iets fout gegaan. Tim en ik hebben je punten dubbel geteld (mijn fout) en daarna ben ik ze vergeten... Dus ik ga toch je hele overzichtje af

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

TornadoEF5, je bent momenteel 3262 punten. Vanaf dat ga ik nu door, nu ik je registratiemethode snap.

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

alexspyforever schreef:

tbouwh dat zou dan de 2de remake zijn van Nosferatu want er was ook al deze:

Nosferatu: Phantom der Nacht (1979)

En neen The Witch heb ik niet gezien en ik vrees dat het er niet snel van zal komen. Als ik de reviews lees zijn ze zoals verwacht erg verdeeld. Het positieve is meestal sfeervol, trage opbouw, visueel sterk. Er wordt zelfs oud-Engels in gesproken. Saai en traag, gebeurt weinig is het negatieve dat ik hoor. Wat mijn vooral afschrikt is dat het weer een film is over heksen waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Met andere woorden misvattingen, bijgeloof, heksenjacht. De heks vind ik als folklore en als horrorfiguur een van de interessantste zeker wel. Maar geef mij dan maar een film over een heks die eigenlijk dat doet waar de mensen haar onterecht van beschuldigden: heksendrankjes, kinderen opeten, rondvliegen 's nachts op een bezem, dansen in het bos met demonen, betoveringen uitspreken etc. Helaas kan ik er niet meteen eentje opnoemen die het zo doet tenzij Hocus Pocus een beetje. En laat ik maar niet beginnen over het belachelijke Harry Potter. Maar eigenlijk was er bijna 100 jaar geleden al Häxan die eigenlijk alles al verteld rond heksen en later in andere films steeds weer is herhaald. Maar als je enkele voorbeelden van heksen wil zoals ik ze in mijn nachtmerries als kind niet graag had willen tegenkomen naast die uit Häxan (1922) :

Grizelda van Hansel and Gretel (1987)

Haggis van Pumpkinhead (1988)

Nu eerlijk gezegd vond ik de rol van Moretz niet zo bijzonder in Hugo maar vond ik dan zelf een zwaar overroepen film.

Hugo vind ik een prachtige film met prima vertolkingen van de twee jonge hoofdrolspelers.

Ja, ik weet het, ik heb de remake van Herzog op de lijst gezet, maar schuif die voorlopig nog wel even voor me uit. Ik wil eerst het 'origineel' (Nosferatu was op zichzelf natuurlijk ook al een bewerking van een bestaand verhaal) nog een keer helemaal kijken, gezien ik enkel in college delen heb gezien.

Grappig wat je zegt over hekserij, ik vind het juist weer interessant als de grenzen van het klassieke beeld worden overschreden. Met andere woorden, ik geniet ervan om in The Witch te zien hoe het begrip wordt gekoppeld aan bijgeloof, rituelen etc., in plaats van dat ik naar een sprookje met bezemstelen, puistige gezichten en toverketels zit te kijken.

Häxan staat wel op de lijst vanwege de klassieke status die de film zonder meer heeft. Er was een tijd terug (tijdens Imagine) nog een vertoning in EYE met live-muziek.

Ik durf je the Witch niet alsnog aan te raden op basis van hetgeen je zegt, maar moet wel zeggen dat de film op horrorvlak zich juist onderscheidt van de titels die vaak op jouw afkeuring kunnen rekenen: sfeer en zwart-witcinematografie boven shock value en echte jump scares ontbreken. Sterk acteerwerk ook, dat wil er tevens nog wel eens aan schorten in genrefilms.

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

joolstein zie bovenstaand bericht voor een reactie op je Nosferatu-vraag en een bijdrage in de Witch-discussie

Je gedachtegang over de franchises uit (m.n.) Hollywood, volg ik zeker. Zelf zie ik nog wel een belangrijk onderscheid tussen remakes en franchises/vervolgseries. Bij die tweede optie zie ik steeds vaker dat iets onnodig opgerekt of uitgemolken wordt (het eerste deel is goed, maar dan...), bij die eerste optie kan nog opgaan dat een film toegankelijk wordt gemaakt voor een nieuwe generatie. Veel jonge meiden zullen in 2013 Carrie bezocht hebben, maar hadden anders vast nooit het origineel gezien. Los van de kwaliteitsvraag die een remake automatisch met zich meebrengt (de Carrie uit 2013 zal ongetwijfeld niet al te best zijn) koester ik dan toch stiekem de hoop dat remakes jongere kijkers bekend maken met oudere films. Enkel bij een Ben-Hur (2016) wil het dan nog wel eens echt pijn doen dat er überhaupt een remake komt.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8936 stemmen

tbouwh

Refereer je naar Ben-Hur (1959) want dat is eigenlijk ook een remake namelijk van Ben-Hur: A Tale of the Christ (1925) Al vind ik de versie uit 1959 de beste. En zo zie je maar dat remakes van alle tijden zijn!

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

joolstein schreef:

tbouwh

Refereer je naar Ben-Hur (1959) want dat is eigenlijk ook een remake namelijk van Ben-Hur: A Tale of the Christ (1925) Al vind ik de versie uit 1959 de beste. En zo zie je maar dat remakes van alle tijden zijn!

Kun je nagaan, ik kende de versie uit de twenties niet eens

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.