Layer Cake (2004)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Daniel Craig, Colm Meany en Kenneth Cranham

Een succesvolle cocaïnedealer (Daniel Craig) heeft zijn plaats verdiend in de Engelse maffia-elite en besluit om uit de business te stappen. Maar de grote baas Jimmy Price heeft nog een zware opdracht voor hem. Hij moet Charlotte, de vermiste dochter van een oude vriend van Jimmy opsporen. Er zijn een aantal dingen die deze op zich simpele opdracht een stuk ingewikkelder maken: klasse A extacy ter waarde van 2 miljoen pond, een groep hardhandige Neonazi's en niemand die hij kan vertrouwen. In deze wereld zijn geen regels, geen codes en al helemaal geen respect. Het zal de ultieme laatste opdracht worden.

avatar van notsub
Layer Cake is best een serieuze film met regelmatig spontane plotwisselingen. Het voegt uiteindelijk allemaal weinig toe. Het begon naar het einde toe zelfs een beetje irritant te worden. Ik kan zo niet zeggen waar de kracht van de film nu in zit. Het blijft allemaal lekker chaotisch en de opgefokt, maar de humor werkt bijvoorbeeld nauwelijks. Er had wel meer spanning in gemogen. Het is allemaal net voldoende voor mij.

avatar van knusse stoel
Fijne film!!!

avatar van DutchTakeshiro
Puike misdaad/thriller. Layer Cake is een beetje te vergelijken met films als Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels. De film doet zeker niet onder voor deze twee klassiekers. Integendeel: Layer Cake is minstens net zo interessant en spannend. Grootste verschil is dat er nauwelijks komedie in Layer Cake zit. Hier en daar een vleugje maar meer niet. Tevens is de film hip en voelt het niet aan als een stoffig misdaadverhaal. De film is goed geschoten en de kwaliteit druipt er vanaf. De locaties zijn prima gekozen en de sfeer is puik.

Daniel Craig steelt de show als de charmante cocaïnedealer XXXX (het ontbreken van een naam voegt al meteen iets mysterieus toe aan het personage). Een perfecte rol voor Craig. Persoonlijk vind ik hem in deze rol zelfs iets beter dan James Bond. Het is lastig om een hekel te krijgen aan de dealer en al gauw heb je alleen maar sympathie voor hem. De hele cast doet het goed maar ik moet zeker nog even Michael Gambon noemen. De acteur die vooral bekend is geworden door zijn rol als Perkamentus in Harry Potter. Het is fijn om hem in een andere rol te zien dan ik hem gewend ben. Hij straalt autoriteit en wijsheid uit. In dat opzicht lijkt hij veel op andere personages.

Layer Cake is een hele fijne zit. Een onvervalste Britse misdaadfilm van een hoog niveau. De film weet van begin tot eind interessant te blijven en verrast met het einde. Jammer genoeg is deze film naar mijn idee een stuk onbekender dan eerder genoemde films en dat is spijtig. Layer Cake hoort zeker thuis bij de hoog scorende films.

avatar van Rodger
prima film, iets meer van verwacht,. maar best ok.
Leuke muziek trouwens..
2.5**

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, ik had er eigenlijk ook wat meer van verwacht.

avatar van Antonev
Vlotte misdaadfilm! De Britten blijven toch wel de meesters in het maken van dit soort films!

avatar van SmackItUp
Prima film, sfeervol. Had er echter meer van verwacht. Middelmaatje.

Redelijke misdaadfilm, met een goede Daniel Craig.
Je zou de film ook een beetje als een misdaadkomedie kunnen bekijken, maar ik vrees dat Craig en Gambon bv. niet goed meer uit de verf komen, het zijn niet bepaald geschikte acteurs om in een komedie op te treden.
Had iets meer van de film verwacht evenwel, maar uiteindelijk viel het nog mee.

avatar van Rvdz
Die synopsis klopt niet echt, toch? Ik kan me in ieder geval geen neo-nazi's herinneren.

Tarkus schreef:
Redelijke misdaadfilm, met een goede Daniel Craig.
Had iets meer van de film verwacht evenwel, maar uiteindelijk viel het nog mee.

Na aankoop op Blu-ray, voor 1 €, nog eens bekeken.
Heb m'n score iets verhoogd, omdat hij me dit keer beter is bevallen.

vandaag om 00:49 uur