Layer Cake (2004)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Daniel Craig, Colm Meany en Kenneth Cranham

Een succesvolle cocaïnedealer (Daniel Craig) heeft zijn plaats verdiend in de Engelse maffia-elite en besluit om uit de business te stappen. Maar de grote baas Jimmy Price heeft nog een zware opdracht voor hem. Hij moet Charlotte, de vermiste dochter van een oude vriend van Jimmy opsporen. Er zijn een aantal dingen die deze op zich simpele opdracht een stuk ingewikkelder maken: klasse A extacy ter waarde van 2 miljoen pond, een groep hardhandige Neonazi's en niemand die hij kan vertrouwen. In deze wereld zijn geen regels, geen codes en al helemaal geen respect. Het zal de ultieme laatste opdracht worden.

Lekker stoere gangsterfilm. Vooral het eerste uur is erg sterk en doet inderdaad veel aan de klassieke Britse gangsterfilms uit de jaren '70 denken.

Het einde is dan weer wat minder, maar goed, een kleine 3,5 is wel op z'n plaats voor mij.

avatar van otherfool
Mijn huisgenoot vond het nodig deze bij mij te pluggen met 'de nieuwe Lock, Stock', maar dat is Layer Cake zeker niet. Daarvoor mist de film vaart maar vooral een gevoel voor humor. Dat Craig de nieuwe Bond wordt is inderdaad een verrassing, en die rol heeft hij naar mijn mening niet met deze film verdient.

Voor Hill: aan het einde wordt Mr X (Craig) doodgeschoten door het jaloerse ex-vriendje (en tevens neefje van The Duke) van zijn vriendin. Volgens mij was het een beetje een ironisch einde: net nu hij de drugshandel vaarwel had gezegd wordt X neergeschoten om heel andere redenen.

Layer Cake: een aardige misdaadfilm met misschien meer twists dan eigenlijk goed voor het verhaal is, dat zichzelf net even te serieus neemt. 2,5*.

avatar van Captain Pervert
Op de DVD hoes stond "van de producer van Lock Stock en Snatch", maar dit wekte een beetje een verkeerde suggestie. (Al vond ik de poster op de hoes, met de gele auto en het strijkijzer, beter dan deze trouwens.)

Ik vond het meer de Britse Carlito's Way, zeker gezien het einde, waarin ook een onbeduidend, beginnend gangstertje een rol speelt. Het was serieuzer, ingewikkelder en de focus lag meer op het verhaal dan de dingen eromheen.
De film is geweldig gefilmd, veel afwisselende shots en kleuren, zonder daarbij irritant Tony Scott-achtig te worden. De tronie van Craig en de geweldige soundtrack maken het compleet.

4 sterren

Eigenlijk is de film alleen al cool omdat Daniel Craig de hele tijd in een hele coole Audi stationbak rondrijdt.

Laat die Britse jongens maar gangsterflicks maken hoor! Vergelijking met Ritchie is niet moeilijk, gezien Vaughn Lock Stock en Snatch heeft geproduceerd. Gelikte montage en manier van filmen, wat de schwung in deze film brengt zonder dat het script daarvoor nodig is. Dit zorgt ervoor dat de focus op het plot kan blijven. Dit is erg sterk aan de film. Verder wordt in Layer Cake wel geacteerd in tegenstelling tot Snatch waarin iedereen Het gewoon is. Hierdoor komt het gangster wereldje af en toe wat geforceerd over, zeker ook omdat er ongeveer honderdduuzend voorbij komen. Af en toe een lolletje, maar het ligt er gelukkig niet dik boven op. Dat zou ook niet passen in de lijn van de film. Vooral hoe de Duke wordt vermoord is grappig

Hoewel ik totaal niks met Avalon heb, viel mij de eetscène ook gelijk op. Smerig

avatar van Tommeh
Stoere film, de overgang van Craig van "business man" naar gangster is mooi in beeld gebracht. Verder een lekker luchtig verhaal met een onverwacht einde. De muziek maakte het helemaal af.

De zoveelste film in het nouveau-violence rijtje. En ook hier is, op enkele kleinigheden na, weinig nieuws onder de zon.

avatar van Prudh
Wellicht wat teveel. Iets teveel personages en plottwists. De elkaar in rap tempo opvolgende veranderingen en de door elkaar lopende verhaallijnen vormen een wat overgestyleerd geheel. Hip doen for the sake of it. Maar de coolheid van Ritchie wordt helaas nooit gehaald, wellicht doordat deze film een stuk minder luchtig is. De strak geplande sequenties in Layer Cake hebben door de serieuze toon geen ademruimte.

Verder zit er wat weinig spanning in. Craig zit de hele film lang in een behoorlijk lastig pakket, een pakket waarbij angstzweet roerig zou gaan druipen bij menig gangster. De druk wordt echter nimmer zo groot dat zijn oksels natte plekken vertonen, zodat de kijker evenmin in staat van beroering wordt gebracht. Het is eerder braaf afwachten wat de scriptschrijver nu weer bedenkt.

Technisch gezien is het wel een fijne film om naar te kijken. Een paar mooie shotjes, lekkere editing. Pluspunten. Helaas werden de oren wat minder geprikkeld dan de ogen, weinig muziekale klappers meegekregen. Laat ik de score afronden naar drie sterren, die naar beide kanten kan worden bijgesteld.

avatar van sinterklaas
sinterklaas schreef:
Was wel weer een redelijk Engels misdaadfilmpje. Daniel Craig speelde wel redelijk in deze film. Jammer dat deze film op veel plekken nogal saai is en waarom kon Amsterdam niet gewoon een langere beurt krijgen in deze film. Hij deed ook niet echt denken aan Lock Stock en Snatch en veel Engelse humor zat er niet in.

Maargoed, gewoon een vermakelijk filmpje op een keer te zien.

Stem verlaagt naar 1,5* Dit was gewoon ronduit een saaie prul.

Erg vermakelijk.
Had nog beter kunnen zijn als het verhaal wat minder hak-op-de-tak was geweest. Het niveau van de film vond ik ook wat wisselvallig. Erg sterke scenes worden afgewisseld met middelmatige scenes.
Nu lees ik achteraf dat de regisseur een producer is die voor het eerst een film regisseert. Dat zou deels een verklaring zijn.
Daniel Craig is een van de beste acteurs in dit genre.

avatar van Sportingerke
Ik vond het een zeer rare film waarvan ik niet goed wist wat te denken. De ene plotwending volgde de andere op en op het einde bleef ik dan ook met een dubbel gevoel achter.

Toch overweegt het positieve en dus kan ik deze film geen slechte beoordeling geven.
Dat ik af en toe moest nadenken om te snappen hoe alles juist in elkaar zat en wie nu juist wie was, maakt dat deze film genoeg afwijkt van de meeste Hollywoodactiecrap (die door zijn simplistische verhaallijnen meestal onrealistisch overkomt) die ik de laatste tijd gezien heb om deze een plaatsje te geven in mijn imaginaire "verrassende top 10".

avatar van dave
Goede film die het moet hebben van de goede acteerprestaties en de uit-stekende regie. dit alles is natuurlijk vanzelfsprekend. We hebben het hier over een film van BRITSE makelij

Het scenario was niet al te ingewikkeld, het was gewoon zo typisch.. Ik had de hele tijd het gevoel alsof ik de film al eens gezien had.

Toch 4*

avatar van 606
erg leuke film en prima acteer werk.
verhaal is ook erg goed

4 sterren

avatar van maerk
Ik had verwacht dat Layer Cake een leuk tussendoortje zou zijn. Maar het bleek een erg sterke film die een mooi beeld geeft van de drugsbuisiness.

Deze film was echt genieten. Ik ben zoiezo dol op dit soort Britse films. De acteurs, het taaltje en de accenten, de humor en in dit geval ook het groffe geweld. De cast van Layer Cake is uitstekend. Van de grote rollen (Daniel Craig, Michael Gambon) tot de kleine bijrolletjes (Dexter Fletcher, Ben Wishaw) zijn tiptop in orde. Het verhaal is goed en Vaughn neemt de tijd om het te vertellen. Hij levert dan ook een rustige en intrigerende film af. De humor, het geweld het is allemaal heel goed in beeld gebracht. Alweer een uitstekende Britse productie. Het einde is btw geweldig! Het einde van de film, Craig is de grote baas. Hij zegt nog een paar wijze woorden in de camera...en wordt neergeschoten door Wishaw! Overigens vind ik Layer Cake niet zo heel veel op Lock, Stock... en Snatch lijken. Er is wel leuke humor te vinden maar zeker niet zo aanwezig en lijkend op de humor in Ritchie's films. Layer Cake is iets serieuzer en een dikke aanrader. Ben hierdoor wel enorm benieuwd geworden naar Vaughns andere film: Stardust.

avatar van Lennert
Een stuk serieuzer dan genregenoten Snatch en Lock, Stock & Two Smoking Barrels, maar zeker even goed dankzij het uitstekende acteerwerk, de vele plottwists en de goede soundtrack. Gelukkig dat mijn dvd nog wel een alternatief einde had, deze was voor mij een kleine domper op een verder perfecte film.

avatar van Leland Palmer
Heerlijk, stoer misdaadfilmpje. Het begin was direct raak met She Sells Sanctuary van The Cult. Toen kon het niet meer misgaan dacht ik, en dat ging het eigenlijk ook niet. Een lekker vlot tempo, vlijmscherpe dialogen, veel humor, lekkere actie en dat alles gehuld in een cool gangstersfeertje.

Daniel Craig is heerlijk op dreef en ook de rest van de cast doet z'n werk prima. De vocals van Lisa Gerrard zijn eveneens prachtig en de hele soundtrack is op een erg strakke manier onder de beelden gemonteerd. We krijgen zelfs nog Ordinary World van Duran Duran te horen. Ik bedoel, wat wil je nog meer?

Hmm, nou een normaal einde misschien? Echt wel een domper vond ik dat. Ik had het gepaster gevonden dat Craig lekker met Miller wegging en ze leefden lang en gelukkig speelden enzo... Mjah, dat mocht niet baten helaas. Voor de rest erg stijlvol gefilmd filmpje, die heerlijk wegkijkt. Dikke voldoende.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ja, leuke engelse gangster flick geheel in de lijn van films als Lock, Stock..., Snatch en Sexy Beast. Lekker met genoeg 'coolness' gebracht.

Niet iets wat al niet eerder gezien is dus maar het geheel is buitengewoon fris en fruitig verpakt. Het acteerwerk is zeker meer dan voldoende en dan van zowel de hoofdrolspeler als de bijrollen, bovendien hebben ze ook nog eens ongelooflijk lekker vrouwenvlees in de kuip.
Humor is okay, grappige dialogen en scherpe one-liners in diverse Engelse accenten. Actie is prima en de body-count ruim voldoende. Meligheid en braafheid wordt professioneel en zorgvuldig met succes vermeden. Prettige muziek ook met een duidelijk eerbetoon aan Scorcesse lijkt me, Gimme Shelter van The Rolling Stones.

Uiteraard schiet ook deze film weer een tig aantal verhaallijnen in, die helaas uiteindelijk niet allemaal even goed tot hun recht komen. Ik had toch liever gezien dat er hier wellicht wat meer in geschrapt was om zo de film ietwat meer gefocust te houden. Het einde verdient wel een dikke pluim overigens.

Uiteindelijk is het een film waarvan je krijgt wat je ook verwacht, namelijk prima vermaak. Niets mis mee, best lekker zo op de luie zondag maar echt spannende cinema is het nu ook niet meer te noemen. Daarvoor hebben inmiddels te veel soortgenoten het filmlicht gezien waardoor het langzaam aan toch steeds meer op formulewerk begint te lijken.

avatar van Bottleneck
Lekker frisse Engelse misdaadfilm. 'Foute' personages, goed acteerwerk, erg vlotte actie en af en toe wat humor om het niet te serieus te maken. Het concept van de verschillende verhaallijnen kan ik ook bij Layer Cake wel waarderen.

avatar van Martijnnn
Ik kwam deze film toevallig tegen, na hier even gekeken te hebben ben ik hem maar gaan kijken en dat beviel me best goed. Het valt vanaf het begin al meteen op dat de film erg mooi gestileerd is met meteen erg strakke openings credits en een erg coole openings scene onder de muziek van. Een perfecte combinatie. Die mooie stijl wordt gelukkig de hele film behouden.

Door de verschillende lagen wordt de film soms wat onnodig lastig te volgen, helemaal in de uitlegstukjes, maar dat kan ook komen door typische britse woorden die soms in de film gebruikt worden, ik heb al moeite met sommige britten fatsoenlijk te verstaan en dan gebruiken ze ook nog eens van die woorden waar ik nog nooit van gehoord heb! Uiteindelijk blijkt dat het verhaal helemaal niet zo ingewikkeld is, geen negatief punt want het zit verder wel goed inelkaar.

Ik vraag me alleen af wat de regisseur nou met het einde wou, was het een grap of was het bedoelt om aan te geven, je kunt alles nog zo goed geregeld hebben, je ontkomt niet aan het toeval, of aan inbreng van anderen. Ook al blijf ik daar mee zitten, het is wel een coole eindscene en een geslaagde film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet de topper die ik had verwacht, maar zeker niet slecht. Visueel zeer sterke film met de nodige Britse humor. Een misdaadfilm in de stijl van Snatch en Lock stock and two smoking barrels. Al mist hij soms de vlotte montage om op dezelfde hoogte te staan. Het verhaal is in elk geval interessant genoeg en er zijn de nodige verrassingen om het zeker boeiend te houden. Een film waar ik van genoten heb, maar toch dat ietsje mist.

Geweldige film! Ik heb de indruk dat veel mensen de film niet helemaal begrijpen, aangezien het grote gros de film in het rijtje `Snatch` en `Lock, stock, and Two Smoking Barrels´ plaatst.

Daarnaast is het zo dat er veel Engels met accent gesproken wordt, wat het begrijpen van bepaalde stukken nog net wat lastiger maakt.

De plotwendingen zijn inderdaad abrupt en lijken vreemd, maar wanneer je de film echt goed begrijpt, dan vallen de puzzelstukjes op hun plaats en kun je deze sublieme film wellicht net zo goed waarderen als dat ik dat doe! Kijk hem nog eens en let op de details.

Zelden zo´n intelligente en verrassende film gezien.

Prachtig verhaal, ingewikkeld plot, fijne subtiele humor, een waanzinnig tempo, ijzersterke cast, uitmuntende regie.

avatar van maxcomthrilla
Een ongelofelijk coole en snelle film, waarin ik genoten heb van alle sappige Britse dialogen die de revue passeerden. Het is leuk om te zien hoe Daniel Craig alles in eigen hand denkt te hebben en hem vervolgens steeds dieper in de problemen verzeild te zien raken. Het einde is zeer geinig in beeld gebracht, al is de nieuwigheid van zo `n samenloop van omstandigheden er nu toch wel vanaf hoor.

De gewelddadige ontmoeting in het cafe tussen 2 oud collega `s is zeer grappig gefilmd, dankzij een leuke vertelstructuur. Op visueel vlak ziet de film er perfect afgemeten uit, de muziek klinkt zeker niet onverdienstelijk en de vader van Charlotte grossiert in geniale one liners! Een geweldige actiefilm die moeiteloos weet te overtuigen! Een knotsgekke 4*

avatar van Justinw
Heerlijke Engelse misdaadfilm,

Ja ik ben gevoelig voor dit soort en al helemaal als ze zo goed zijn. Ditmaal met Vaughn aan het roer, die Ritchie hielp met mijn number one Snatch. En hij doet het geweldig, het hippe visuele van deze film is fenomenaal. Ook de heerlijke sountrack met nummers als 'You got the love' (die voor ik deze film al als favorieten zag) kan bij mij weinig fout doen. Het begin van de film is kwa visueel opzicht fantastisch, zelden z'n goede intro gezien sinds Snatch(hoe toevallig). Vooral die scene waarin de Drugs schappen in een supermarkt veranderen Vaugn brengt in deze film erg fijne montage naar voren, je krijgt hierdoor een uitstekende kijkervaring voorgeschoteld.

Deze film bevat echter nog meer geniale scènes, zoals de disco-scène. En de dialogen die het bij Snatch zo goed doen, zijn hier ook van een zeer hoog niveau. Niet hetzelfde en dit is een van de redenen die mij weerhoud van de volle scoré. Al zijn er hier ook genoeg doeltreffende oneliners. Such as:

Jimmy Price: Details, details. Things to do. Things to get done. Don't bother me with details, just tell me when they're done. Who said that, son?
XXXX: Winston Churchill?
Jimmy Price: Close. No, I said it. James Lionel Price.

Geweldig, ook leuk dat we de echte naam van de hoofdrolspeler niet komen te weten. Nou hoeft dat niet meteen aangenaam te zijn. Maar je denkt er geen moment aan, hebt er geen last van en het komt ook nooit ter sprake. Nu we het toch over de hoofdpersoon hebben, petje af naar Daniel Craig. Hij zet een perfecte rol neer, en zet zijn James Bond imago dat ik een beetje van hem kreeg lekker van zich af. Ook erg leuk dat hij hier dan ook een hekel aan wapens heeft.

Het is niet alleen Craig die in deze film uitblinkt, de hele cast eigenlijk. Ook Harris, Hassan en Meaney zijn van een hoog niveau. Over het acteerwerk hoef je eigenlijk niet te klagen. Layer Cake bevat ook lekker veel gekke figuren net als Ritchie's meesterwerk.

Met dit plot als uitganspunt, werkt het ook heel lekker, de film is over de gehele speelduur erg constant. Midden zakt ietsje weg. En de plottwists deden het bij mij erg goed. Al was het soms wel wat teveel van het goede. Het lekkere misdaad aspect word goed naar voren gebracht door de vele lichamen, geld en heel onvoorspelbaar drugs. Maar vooral de uitwerking doet het hem. De schuttingwoorden vallen mee in deze film, maar dat deert niet. Je moet je kop er wel bijhouden want anders beginnen je hersens te kraken in de film door het soms wat ingewikkelde plot . Maar doe je dit dan moet het toch wel erg leuk voor je worden als je deze film opzet.

Iets weerhield mij ervan om de volle score te geven, maar na dit alles neergetypt te hebben realiseerde ik mij dat deze gewoon lekker in de top tien mag komen als maatje van Snatch. Ik hoop dat Ritchie en Vaughn nog vaak samen zullen werken want ik ben fan van beide geworden na deze film. Binnenkort Kick-Ass maar eens bekijken om te kijken of Vaughn het een tweede keer flikt.

* * * * *

Welcome to the Layer Cake

avatar van simonvinkie
Toen ik de beschrijving las moest ik meteen aan Guy Richtie zijn films denken. Maar eigenlijk valt de vergelijking best mee. Waar Snatch en Lock Stock..... veel meer een misdaad komedie waren, is deze film wat serieuzer.

Anderhalve week geleden zag ik nog Kick-Ass, die ook is gereggiseerd door Matthew Vaughn. Prettige stijl heeft die wel, lekker vlot met veel stijl en coolheid was perfect past bij dit soort films. Leuke dialogen ook weer in de film. Het verhaal is af en toe wat ingewikkeld en je moet zeker je koppie er goed bijhouden. De plottwits werden op begeven moment een beetje te veel. Het begin van de film was erg goed, waarna in het middenstuk een flinke inzinking zat. Dat Daniel Craig´s personage op het einde nog werd doodgeschoten deed me verder ook vrij weinig.

Daniel Craig deed het verder wel erg goed! Ik denk toch wel dat hij met deze film zijn rol als James Bond verdiende, en helemaal terecht als je het mij vraagt. Verder was de soundtrack ook een hoogtepuntje, lekkere muziek.

Coole film met leuke personages en goeie muziek, maar over het algemeen deed de film me vrij weing, en liet hij niet echt een indruk achter.

avatar van Filmkriebel
Er zit veel in deze film. Ik was al tevreden dat Vaughn een rauwe dreigende sfeer neerzette in plaats van zo'n flauwe "Boondock Saint"/"Smokin' Aces" toestanden want ik wist vooraf niet hoe het ging worden. Craig krijgt twee rotklussen toegewezen, wordt aanvankelijk van alle kanten bespeeld en is verstandig genoeg om iedereen een koekje van eigen deeg terug te geven.

De vlotte regie van Vaughn (één van de beste regisseurs op de markt momenteel), de vele opeenvolgende wendingen en coole quotes maken van Layer Cake een echte rollercoaster. Het kan soms wat complex lijken op de duur, maar het is eigen aan het genre en de film blijft coherent. Plus dan nog een goede soundtrack met oa een machtige remix van Starsailor... 4*

XXXX : Why don't you come for breakfast. I'll squeeze some orange juice and we'll talk about all this like adults.. how does that sound?
Dragan : It sounds hospitable
XXXX : Do you know where I live?
Dragan : No!
XXXX : Fuck off then.

avatar van Jack Sparrow
Prima misdaadfilm. Flitsende montage en fijne muziek. Goed spel Craig. Her en der heerlijke Britse dialogen! Wel een beetje een standaard misdaad script.....

TMP
Vlotte misdaadfilm, beetje in Guy Ritchie stijl. Craig acteert prima, de rest van de cast doet het ook naar behoren.

avatar van Judithboes
Wat een heerlijke film.
Prachtig cameragebruik en editing. De overgangen in het begin zagen er zeer gelikt uit. Alsof het allemaal van een leien dakje ging. Wanneer Craig echter steeds meer in de shit komt, wordt het editen harder, maar zeker niet minder mooi, aangezien het zo mooi het verloop en de sfeer van de film illustreert.

Zeer fijne soundtrack en acteurs ook. Daniel Craig past dan ook helemaal in zijn rol.
Inderdaad zeer veel twists in het verhaal, maar dat houdt de film vlot en boeiend. De dialogen droegen ook bij aan de strakheid van het verhaal. Deze vlotheid is dan ook vooral waar deze film het van moet hebben.

een ruime 8 voor deze parel.

avatar van gizmo_o
Stoere Britse misdaadfilm en de eerste film van de hand van Vaughn, die ik na het zien van Stardust & Kick Ass hoog heb zitten.
Vlot verhaal met veel wendingen, waarbij je scherp moet blijven . Er wordt sterk geacteerd & Craig heeft soms wat vleugjes van 007, hehe. Ik houd er altijd van als er meerdere verhaallijnen samenkomen, zoals ook te zien is in Lock Stock, Snatch etc.
Gave camera editing en stoere soundtracks.

Prima vermaak voor op de zaterdagavond.

4*.

avatar van flaphead
aardige Britse misdaadfilm, zoals we hem wellicht al vaker hebben gezien (Richie natuurlijk voorop). voldoende verhaal, vlot gemonteerd, leuke dialogen, goed in beeld gebracht en enkele interessante twists. leuk extraatje dat de naam van de hoofdrolspeler ongenoemd blijft. erg vermakelijk, maar geen hoogvlieger.