Layer Cake (2004)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Daniel Craig, Colm Meany en Kenneth Cranham

Een succesvolle cocaïnedealer (Daniel Craig) heeft zijn plaats verdiend in de Engelse maffia-elite en besluit om uit de business te stappen. Maar de grote baas Jimmy Price heeft nog een zware opdracht voor hem. Hij moet Charlotte, de vermiste dochter van een oude vriend van Jimmy opsporen. Er zijn een aantal dingen die deze op zich simpele opdracht een stuk ingewikkelder maken: klasse A extacy ter waarde van 2 miljoen pond, een groep hardhandige Neonazi's en niemand die hij kan vertrouwen. In deze wereld zijn geen regels, geen codes en al helemaal geen respect. Het zal de ultieme laatste opdracht worden.

avatar van Flipman
Gave film! Niet superspeciaal, maar ook niet alledaags. Lekkere muziek (op de verkrachting van New Order's Blue Monday met de tekst van Kylie Minoque's Can't Get You Out Of My Head na), geen simpel kutverhaaltje, gave karakters en allerlei andere leuke dingen die totaal onverwacht uit de hoek komen vallen.

Aanrader!

Vier.

avatar van animalkrullie
Weer een goede engelse gangsterfilm.
Lekkere muziek, vlotte en brute aktie op zijn tijd.
Absoluut geen vergelijking met snatch en lock stock.

avatar van Tommeh
Stoere film, de overgang van Craig van "business man" naar gangster is mooi in beeld gebracht. Verder een lekker luchtig verhaal met een onverwacht einde. De muziek maakte het helemaal af.

avatar van campodellarana
Toch wel een van de betere Engelse misdaadfilms. Mooie montage en sterke acteurs. En eigenlijk toch niet vergelijkbaar met Lock Stock... en Snatch.

De zoveelste film in het nouveau-violence rijtje. En ook hier is, op enkele kleinigheden na, weinig nieuws onder de zon.

Raar einde.. is het hem eindelijk gelukt om uit de bussiness te stappen, word ie neergeschoten omdat ie de vriendin van die neef af heeft gepakt.. die bovendien niet gemaskerd is en hem neerschiet waar getuigen bij zijn..

Krappe 3.5*

Film ging een beetje aan me voorbij. Vond het einde inderdaad ook een beetje een afknapper. 3 sterretjes

avatar van bartje30
Wat een rommelig verhaal, vooral in het begin waar iedereen voorgesteld wordt en het verhaal wordt uitgelegd. Het camerawerk en de muziek zijn dan weer van een hoogstaand niveau en Daniel Craig speelt ook op een hoog niveau. En het einde..........tja, erg jammer.

2* van mij.

avatar van triqo
Deze film deed mij dus totaal niets..
Vind idd het verhaal ook erg rommelig maar het acteerwerk vond ik echt ver beneden peil..
Daniel craig speelde leuk maar ook niet meer dan dat..
Muziek ging wel maargoed......
allemaal mwa mwa mwa...

2,5 ster

Ik vond het echt een goede film. Het was soms inderdaad wat rommelig, maar als je gewoon bleef opletten, begrijp je waarom het rommelig was, zeg maar.
Ik heb mezelf geen seconde verveeld. 4****

avatar van Ché Cliché
Aardige film. Zeker in het begin wat rommelig en je word overspoeld met namen, wat alles verwarrend maakt. Maar de film komt op het einde net op tijd terug om niet hetzelfde als 'Revolver' (baggerfilm) te eindigen. Verrassend einde ook trouwens, vond ik prima gedaan. Ik kom uiteindelijk op een net cijfer van 3 sterren uit.

avatar van sinterklaas
Deze film speelt zich toch ook af in Amsterdam?

avatar van sinterklaas
Was wel weer een redelijk Engels misdaadfilmpje. Daniel Craig speelde wel redelijk in deze film. Jammer dat deze film op veel plekken nogal saai is en waarom kon Amsterdam niet gewoon een langere beurt krijgen in deze film. Hij deed ook niet echt denken aan Lock Stock en Snatch en veel Engelse humor zat er niet in.

Maargoed, gewoon een vermakelijk filmpje op een keer te zien.

avatar van nightbreed
Wauw, dit vond ik echt een goede film.
Deze film is van de maker van 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels' en "Snatch' dus ik verwachte er veel van.
Deze film is in de zelfde stijl als de 2 genoemden met als enige verschil dat deze film een stuk serieuzer is.
De typetjes zijn een stuk realisticher en er zijn dus eigelijk geen grappige momenten meer.
Ik ben blij dat hij voor deze aanpak heeft gekozen anders had je eigenlijk een soort van 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels Part 2' gekregen, een aftreksel, iets wat me nooit zo aanspreekt.
Het acteerwerk is bijzonder goed en het script is echt super.
Je moet wel goed je aandacht erbij houden anders kan het zijn dat je bepaalde dingen niet meer snapt aan het einde.
Kortom, alweer een topper van Matthew Vaughn die denk ik nog heel veel goede films gaat maken.

Cijfer: 4

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
nightbreed schreef:

Niet echt, alleen de producenten en de assistent-regisseur zijn hetzelfde, Cast, regisseur en schrijver hebben niets te maken met Snatch en Lock, stock. Voor DVD-maatschappijen is dat genoeg om op de hoes "Van de makers van.." te zetten, maar eigenlijk is het onzin.

avatar van nightbreed
starbright boy schreef:

Hmmmm ok, maar toch is de stijl zeer herkenbaar...

Mr_White
Ook leuk om weer eens een dood serieuze Engelse misdaad-film te zien. Daniel Craig is zeer goed als de hoofdrolspeler en het verhaal zit best sterk in elkaar en is gelukkig niet over-the-top (alhoewel dat ook niet altijd erg is).

avatar van Bananas
Lekkere wegkijk filmpje. Leuke gejatte shots van andere films maar niet hinderlijk en het onder de glazen salontafelshot kende ik nog niet.
Genoten.

3.5

avatar van ILDIB
Prettige film, loopt vlotjes, soms net te vlot want een zakkie chips halen kan je een belangrijke twist kosten..

avatar van Prudh
Wellicht wat teveel. Iets teveel personages en plottwists. De elkaar in rap tempo opvolgende veranderingen en de door elkaar lopende verhaallijnen vormen een wat overgestyleerd geheel. Hip doen for the sake of it. Maar de coolheid van Ritchie wordt helaas nooit gehaald, wellicht doordat deze film een stuk minder luchtig is. De strak geplande sequenties in Layer Cake hebben door de serieuze toon geen ademruimte.

Verder zit er wat weinig spanning in. Craig zit de hele film lang in een behoorlijk lastig pakket, een pakket waarbij angstzweet roerig zou gaan druipen bij menig gangster. De druk wordt echter nimmer zo groot dat zijn oksels natte plekken vertonen, zodat de kijker evenmin in staat van beroering wordt gebracht. Het is eerder braaf afwachten wat de scriptschrijver nu weer bedenkt.

Technisch gezien is het wel een fijne film om naar te kijken. Een paar mooie shotjes, lekkere editing. Pluspunten. Helaas werden de oren wat minder geprikkeld dan de ogen, weinig muziekale klappers meegekregen. Laat ik de score afronden naar drie sterren, die naar beide kanten kan worden bijgesteld.

Goede film, je moet er wel bij blijven opletten. Een leuke Britse gangsterfilm. Daniel Craig zet een goede rol weg.

avatar van russell
toffe film, begrijp nu waarom Craig voor de James Bond films is gebruikt.
De film heeft een goed verhaal, mooi camerawerk, vlot, en het einde is weer iets anders, meestal is het een happy ever after dat is nu niet het geval. Hij is in de hele film meesterlijk en word op het laatst door een dombo neergeknalt. De film heeft gewoon iets aparts. 3,5.

avatar van Rik^
Idd de film heeft iets aparts, vind ik ook. Het einde vind ik dan weer wat minder en afdoen aan de rest van de film. Het verhaal draait vaak een andere kant op, maar je blijft wel het overzicht houden; niet dat het chaotisch wordt. Aangeraden door een m8 van me en hij had gelijk, leuk om te zien!

avatar van thedudesons
best wel een redelijke film, kwam ook wel door daniel craig, maar toch...

avatar van Groenie
Goede film.
Daniel Graig is op dreef en de film weet tot het einde te boeien.
Leuke optie op de dvd is het alternatieve einde.

sinterklaas schreef:

Maargoed, gewoon een vermakelijk filmpje op een keer te zien.

Stem verlaagt naar 1,5* Dit was gewoon ronduit een saaie prul.

avatar van Ravenstein
Zeker niet onaardig, maar af en toe had ik redelijk moeilijk om te volgen (heb de film zonder ondertitels gekeken) en gezien het soort verhaal had er toch gerust wat meer humor in gemogen.

Hij deed niet denken aan Lock Stock wordt er meer dan eens geschreven, wel, mij deed hij er wel aan denken en dan geef ik toch de voorkeur aan de Guy Ritch-film.

goede film iets heel appart. 3*

avatar van Le Edzel
Als iemand deze film te ruil/koop heeft, pm mij aub.

avatar van Le Edzel
Vandaag bij de FRS gehaald, moest deze film nog hebben. Klasse film.