ad

Geregisseerd door: Matthew Vaughn

Met onder meer: Daniel Craig en Kenneth Cranham

Releasedatum: 30 september 2004

Over Layer Cake

Een succesvolle cocaïnedealer (Daniel Craig) heeft zijn plaats verdiend in de Engelse maffia-elite en besluit om uit de business te stappen. Maar de grote baas Jimmy Price heeft nog een zware opdracht voor hem. Hij moet Charlotte, de vermiste dochter van een oude vriend van Jimmy opsporen. Er zijn een aantal dingen die deze op zich simpele opdracht een stuk ingewikkelder maken: klasse A extacy ter waarde van 2 miljoen pond, een groep hardhandige Neonazi's en niemand die hij kan vertrouwen. In deze wereld zijn geen regels, geen codes en al helemaal geen respect. Het zal de ultieme laatste opdracht worden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Martijnnn

Martijnnn

AC1 schreef:

Ai, Guy Ritchie. Ik vind Kick-Ass wel goed maar als Layer Cake eerder een Guy Ritchie film is dan hoef ik deze film zelfs geen kans te geven. Ik voelde al nattigheid toen ik het hoesje van de DVD zag. Ik ben blij dat ik 'm niet gekocht heb.

Het is niet zo raar. Matthew Vaugn heeft zowel Lock, Stock als Snatch geproduceerd.

avatar van Flipman

Flipman

Bovendien is deze film wel wat serieuzer dan de meeste van Ritchie. Bovendien bevat deze film naar ik mij herinner ook niet zo'n MTV-stijl waar het de montage betreft.

avatar van Flipman

Flipman

Twee keer 'bovendien'. Wat slordig van me !

avatar van jipt

jipt

Lekkere vlotte gangsterfilm. Dat de film wat te veel zijplotjes heeft en het einde nogal afgeraffeld is mocht te pret niet drukken. Coole rol voor Craig, 4*

scorsese

Uitstekende en onderhoudende misdaadfilm waarin een drugdealer uit het wereldje wil stappen, maar nog één klus krijgt. Een vrij ingewikkeld maar sterk en gelaagd plot. Flitsend in beeld gebracht en een goeie montage. Een uitstekend regiedebuut van de producent van de soortgelijke Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels. Ook Daniel Craig is overtuigend als de drugdealer van een nieuwe generatie.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Amusante film, die vooral door het visuele aspect en de cast zich net boven het gemiddelde weet te tillen. Vlotte en toffe editing en sterke soundtrack in samenwerking met acteurs als Craig, Gambon en Cranham. Het is des te jammer dat de film qua inhoud niet erg veel voorstelt. Of mij althans niet echt wist te boeien. Uiteindelijk waren een aantal scènes en bepaalde dialogen erg gaaf, maar echt bijzonder werd het inhoudelijk niet. Veel karakters kregen bar weinig interessants te doen of waren zelfs compleet zinloos en echt heel intrigerend was het allemaal ook weer niet om te volgen.

3,5 sterren.

avatar van Insignificance

Insignificance

Het stiefbroertje van de drie. Alhoewel net niet zo bevlogen als elders, wel met de gebruikelijke markante koppen, scherpe dialogen en een flexibel plot, maar ook met een serieuze noot. Zo is de kwelling met enkele close ups van Craig's gezicht te scheppen. En dat valt eigenlijk nog het meeste op; de manier waarop Vaughn het in beeld brengt. Enkele fraaie shots met soepele overgangetjes en zijsprongetjes. Zo loopt het als een trein wanneer een kidnap via een dak en een lulverhaal over Timboektoe in no time de film op z'n kop zet. Die elan heeft het wel, al wordt het wat te gehaast afgerond. De slotscène mag er dan wel weer zijn.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20047 berichten
  • 2043 stemmen

Flipman schreef:

Twee keer 'bovendien'. Wat slordig van me !

Nu 3 x.

avatar van wwelover

wwelover

• 2015 berichten

Zeer fijne film, wat ik ook wel verwachtte vooraf dankzij de regisseur. Het verhaal is misschien niet heel bijzonder, maar de manier waarop het gefilmd is, met super fraaie shots en geniale overgangen. En wat mij ook heel erg opviel was de muziek, de nummers waren steeds verrassend maar erg goed gekozen. En Daniel Craig is natuurlijk de ster in deze film, het is ook wel vrij duidelijk dat hij dankzij deze rol de nieuwe Bond is geworden, en terecht.

avatar van krizziz

krizziz

viel mij tegen

had er meer van verwacht

avatar van b00ts

b00ts

Bovengemiddeld. Leuk camerawerk.

avatar van papaEd

papaEd

Sinds lange tijd voor de 2e keer gezien blijft niet meer dan een standaard filmpje.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2021 stemmen

Gemiddeld.

Matthew Vaughn's films hebben me totnogtoe zeker kunnen bekoren. Layer Cake had ik nog niet gezien. Na Snatch. van z'n vriend Guy Ritchie had ik niet veel trek in vergelijkbaar materiaal. Maar uiteindelijk verdient alles een kans en zo ook deze.

Vergelijkingen met Ritchie dringen zich al snel op. Er passeren behoorlijk wat personages de revue (waaronder weer een aantal irritante schreeuwerds). Helaas zit er ook een hoop onnozel gevloek in. Hoe meer er gevloekt wordt, hoe minder 'kracht' dat gevloek gaat hebben. Opmerkelijk dat slechts weinig filmmakers dat begrijpen.

Bon, het plot is best boeiend. Af en toe zit er een wat ingewikkeldere wending tussen, maar alles blijft vrij goed te volgen.

Het einde is wel een tegenvaller. Als XXXX dan toch dood moest, waarom dan niet tijdens de overdracht van de pillen? Dan was de wraak - de pillen worden teruggestolen door XXXX's kompanen - veel zoeter geweest.

Nu lijkt het alsof de makers vergeten waren XXXX te laten doodgaan, en dus maar eventjes laten neerknallen door iemand die weinig in het plot betrokken wordt.

Daniel Craig is en blijft een vrij beperkt acteur. Hij heeft hier nochtans een tamelijk leuk personage ter beschikking, maar blijft kleurloos. Hij had zo vervangen kunnen worden door 10 andere acteurs.

Van de hoop bijrollen is die van Michael Gambon veruit de beste. Gambon is zo'n typische Britse acteur met een hoog mentorgehalte (genre Ian McKellen), maar zet hier een overtuigende crimineel neer. Ook leuk om een jonge(re) Tom Hardy te zien passeren - helaas krijgt hij amper dialoog.

Matthew Vaughn is een goeie regisseur en dat is hier al te zien. Hoewel ik alle gebruikte muziek vreselijk vind, is het visueel een aangename zit. Het is minder "hip" dan bij een Ritchie, maar voelt daarom veel beheerster aan.

Niet slecht.

avatar van MH040

MH040

Vermakelijke film, maar het verhaal is wat rommelig

avatar van Waackx

Waackx

Zo wat een teleurstelling, ik had er veel van verwacht met deze cast en met dit gemiddelde op deze site.

Maar ik vond het in het geheel behoorlijk karig.

Het verhaal is al niet bijster goed en origineel maar in het geheel is de film ook nog eens kleurloos.

Geen opzienbarende plotwendingen, geen hoogstaande scenes en de vele personages die deze film kent zit ook niet 1 memorabel persoon bij.

Het acteerwerk is ook niet echt heel bijzonder.

En Daniel Craig heeft mazzel dat hij de huidige Bond is want als hij via zijn "talent" filmrollen had moeten binnen halen dan was hij waarschijnlijk nu al in de vergetelheid geraakt.

Nee, geen film die lang in mijn geheugen gaat blijven.

avatar van Pitakaas

Pitakaas

Layer Cake is een heerlijke Britse misdaadfilm die geregisseerd is door Vaughn, maar duidelijk is geïnspireerd door Ritchie, die op zijn beurt weer bijna kopieerde van Tarantino. Het is allemaal niet heel vergezocht, aangezien Ritchie een grote Tarantino fan was en Vaughn diverse Ritchie films heeft geregisseerd (en zelfs best man was op zijn huwelijk met niemand minder dan Madonna).

Enfin, dat doet er allemaal niet toe, want voor mij mag alles als excuus worden gebruikt om een fijne Britse misdaadfilm te schieten.

In Layer Cake is het Daniel Craig die het rolletje van crimineel mag invullen. Het mag geen verassing heten dat de montage, script en scenario makkelijk van Tarantino of Ritchie hadden kunnen zijn. Ik vind het echter interessanter om te kijken naar de verschillen, en daar blijkt dat Layer Cake veel minder Britse humor bevat dan films van eerder genoemden. Het is uiteraard wel allemaal lekker losjes en vermakelijk, maar de echte Britse dialogen ontbraken, tot mijn grote spijt. Dit is namelijk wel het perfecte ingrediënt van toppers zoals Snatch. Ook was het qua soundtrack en score ook een trapje lager, met weinig goede songs die tot de verbeelding spraken. Dat er ook pluspunten in zaten bewees Sienna Miller wel, één van de knapste actrices van het Britse Rijk. Jummie.

Het verhaal is prima uitgewerkt, met hier een daar een geinige plottwist en vooral heel veel verschillende karakters en allemaal zeer divers. Het tempootje ligt lekker hoog en kijkt gewoon prima weg. Het is gewoon jammer dat het oog meer wordt verwent dan het oor.

avatar van PaulieWalnuts

PaulieWalnuts

Dit is toch een zeer matige gangsterfilm? Een standaard verhaal met standaard karakters. Nergens weet de film te verrassen en nergens word je echt echt verhal ingezogen. Een misdaadfilm als vele anderen....

avatar van JakobFugger

JakobFugger

Ik hou van misdaad films. Ik hou van Britse misdaad films. Ik hou van Tarantino/Ritchie films. Deze film past dus prima in mijn straatje. Lekker Brits sausje (niet heel veel Britse humor helaas ), lekkere montage, leuke karakters en Sienna Miller damn. Mist net te weining punch voor een 4*. Een 3.75* was hier goed voor geweest. Maar geef mij nog maar een x aantal van zulke films hoor. Kwaliteit en genietbaar.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Dit soort 'hippe' misdaadfilms gaat me steeds meer tegen staan. Layer Cake heeft niks origineels te bieden aan dit genre. Ook hier weer veel plottwists, veel personages en veel 'fuck' in de dialogen. Ik word hier een beetje apatisch van.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Vanavond weer eens gekeken na bijna 10 jaar en wat is het toch nog steeds een super goeie film. Dit vind ik echt één van Daniel Graig's beste films.

avatar van blurp194

blurp194

Vakkundig stukkie kijkvoer.

Fijn vlot verhaal, Daniel Craig in een rol die hem goed ligt, met goed tegenspel van zijn partners in crime. Een paar erg goede scenes, bijvoorbeeld die waar George Harris door het lint gaat - leuk gedaan met de muziek eronder.

Waar de film wel wat laat liggen is in originaliteit. Er zijn al wat teveel van dit soort films, in precies dezelfde vlotte en hippe stijl. Dat deze daar nou zoveel bovenuit steekt kan ik toch ook weer niet vinden. Niet slecht, dat nou zeker ook weer niet, maar ook niet echt goed, en bepaald weinig origineel.

Vandaar, kijkvoer.

avatar van 93.9

93.9

Goed koppie er bij houden of desnoods 2 x kijken.

Zit prima in elkaar. Eerste kijkbeurt lijkt het zo'n typische 'nodeloos hippe' film, maar zit toch hoop bezieling en passie in de film.

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Vond dit toch wel een geweldige film. Boeit gans de film door, goede dialogen. Craig speelt fantastisch de rest van de cast ook wel. Wel een beetje ingewikkeld op het einde is moeten terugspoelen om mee te zijn. Maar einde is dan ook fantastich aanrader voor de Vaughn/Ritchie fans waaronder ik zelf 8/10

avatar van Pim1993

Pim1993

Bovengemiddeld plaatje met een ijzersterke ironische ondertoon. Goeie rol van Craig.

Ik heb ze beter gezien.

avatar van Vilmkritikus

Vilmkritikus

Geweldige Britse misdaadfilm en wow wat een einde.

avatar van missl

missl

Britse misdaad film over een man die het wereldje uit wil stappen maar toch nog 1 klus krijgt. Craig speelt goed (de regisseur vind het leuk om op hem in te zoomen) maar ik vond het verhaal rommelig.

avatar van firepotatoe

firepotatoe

Ik vond het een geweldig goede film.

Als je terug redeneert klopt alles. Is me alleen niet duidelijk of hij Temple nu ook heeft omgebracht op het einde nadat hij bedonderd was met die deal.

avatar van thunderball

thunderball

Spannende, hippe Engelse misdaadfilm, met Craig in glansrol, zijn ticket om gevraagd te worden James Bond te gaan vertolken, maar het is vooral ook Gambon, die de show steelt.

Sterk script, met de juiste onverwachte momenten en plot twists, goede montage, passende muziek.

Aanrader!

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van patmaniac

patmaniac

beetje rommelige film die heel wat beter was geweest als de karakters meer waren uitgewerkt...je hoort halverwege de film namen voorbij komen dat je denkt: wie was dat ook weer???

het springt van de hak op de tak...geen peil op te trekken, mocht ie weer op tv of zo voorbij komen sla ik over, geen tweede kijkbeurt waardig..

avatar van martijn011

martijn011

Een van de weinige films van Vaughn die me niet zo wist te raken. Ben over het algemeen dol op films met veel plotwisselingen, bizarre situaties en Britse humor. Toch vond ik het hier minder sterk dan in zijn andere films.

Het verhaal wist me ook gewoon niet zo te pakken. Komt nog bij dat ik de humor ook niet zo heel sterk vond. Meestal is dat de perfecte combi.

Toch kent de film zeker z'n sterke punten. De cast is erg goed en het sfeertje is een genot om te ervaren.

Voldoende