Layer Cake (2004)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Daniel Craig, Colm Meany en Kenneth Cranham

Een succesvolle cocaïnedealer (Daniel Craig) heeft zijn plaats verdiend in de Engelse maffia-elite en besluit om uit de business te stappen. Maar de grote baas Jimmy Price heeft nog een zware opdracht voor hem. Hij moet Charlotte, de vermiste dochter van een oude vriend van Jimmy opsporen. Er zijn een aantal dingen die deze op zich simpele opdracht een stuk ingewikkelder maken: klasse A extacy ter waarde van 2 miljoen pond, een groep hardhandige Neonazi's en niemand die hij kan vertrouwen. In deze wereld zijn geen regels, geen codes en al helemaal geen respect. Het zal de ultieme laatste opdracht worden.

goede film ik vond alleen het verhaal een beetje onrealistisch,goed acteerwerk van daniel craig 3*

avatar van maxcomthrilla
Een ongelofelijk coole en snelle film, waarin ik genoten heb van alle sappige Britse dialogen die de revue passeerden. Het is leuk om te zien hoe Daniel Craig alles in eigen hand denkt te hebben en hem vervolgens steeds dieper in de problemen verzeild te zien raken. Het einde is zeer geinig in beeld gebracht, al is de nieuwigheid van zo `n samenloop van omstandigheden er nu toch wel vanaf hoor.

De gewelddadige ontmoeting in het cafe tussen 2 oud collega `s is zeer grappig gefilmd, dankzij een leuke vertelstructuur. Op visueel vlak ziet de film er perfect afgemeten uit, de muziek klinkt zeker niet onverdienstelijk en de vader van Charlotte grossiert in geniale one liners! Een geweldige actiefilm die moeiteloos weet te overtuigen! Een knotsgekke 4*

avatar van louisvf
mello schreef:
Na de reacties hier gelezen te hebben toch maar besloten de film te kijken. Had verwacht naar een mooie misdaad en maffia film te gaan kijken, maar de film kon me totaal niet boeien. Personages saai, de uitleg in het begin vond ik dom en ik kon de film moeilijk begrijpen. Ik heb 'm na 40 minuten uitgezet, en dat gebeurt niet vaak. De mensen met wie ik 'm keek vonden het ook niet veel soeps. Daniel craig mag ik trouwens ook niet.

Film niet uitkijken en hem vervolgens een 0,5 geven?
Mag dat ?

Heerlijke Engelse misdaadfilm,

Ja ik ben gevoelig voor dit soort en al helemaal als ze zo goed zijn. Ditmaal met Vaughn aan het roer, die Ritchie hielp met mijn number one Snatch. En hij doet het geweldig, het hippe visuele van deze film is fenomenaal. Ook de heerlijke sountrack met nummers als 'You got the love' (die voor ik deze film al als favorieten zag) kan bij mij weinig fout doen. Het begin van de film is kwa visueel opzicht fantastisch, zelden z'n goede intro gezien sinds Snatch(hoe toevallig). Vooral die scene waarin de Drugs schappen in een supermarkt veranderen Vaugn brengt in deze film erg fijne montage naar voren, je krijgt hierdoor een uitstekende kijkervaring voorgeschoteld.

Deze film bevat echter nog meer geniale scènes, zoals de disco-scène. En de dialogen die het bij Snatch zo goed doen, zijn hier ook van een zeer hoog niveau. Niet hetzelfde en dit is een van de redenen die mij weerhoud van de volle scoré. Al zijn er hier ook genoeg doeltreffende oneliners. Such as:

Jimmy Price: Details, details. Things to do. Things to get done. Don't bother me with details, just tell me when they're done. Who said that, son?
XXXX: Winston Churchill?
Jimmy Price: Close. No, I said it. James Lionel Price.

Geweldig, ook leuk dat we de echte naam van de hoofdrolspeler niet komen te weten. Nou hoeft dat niet meteen aangenaam te zijn. Maar je denkt er geen moment aan, hebt er geen last van en het komt ook nooit ter sprake. Nu we het toch over de hoofdpersoon hebben, petje af naar Daniel Craig. Hij zet een perfecte rol neer, en zet zijn James Bond imago dat ik een beetje van hem kreeg lekker van zich af. Ook erg leuk dat hij hier dan ook een hekel aan wapens heeft.

Het is niet alleen Craig die in deze film uitblinkt, de hele cast eigenlijk. Ook Harris, Hassan en Meaney zijn van een hoog niveau. Over het acteerwerk hoef je eigenlijk niet te klagen. Layer Cake bevat ook lekker veel gekke figuren net als Ritchie's meesterwerk.

Met dit plot als uitganspunt, werkt het ook heel lekker, de film is over de gehele speelduur erg constant. Midden zakt ietsje weg. En de plottwists deden het bij mij erg goed. Al was het soms wel wat teveel van het goede. Het lekkere misdaad aspect word goed naar voren gebracht door de vele lichamen, geld en heel onvoorspelbaar drugs. Maar vooral de uitwerking doet het hem. De schuttingwoorden vallen mee in deze film, maar dat deert niet. Je moet je kop er wel bijhouden want anders beginnen je hersens te kraken in de film door het soms wat ingewikkelde plot . Maar doe je dit dan moet het toch wel erg leuk voor je worden als je deze film opzet.

Iets weerhield mij ervan om de volle score te geven, maar na dit alles neergetypt te hebben realiseerde ik mij dat deze gewoon lekker in de top tien mag komen als maatje van Snatch. Ik hoop dat Ritchie en Vaughn nog vaak samen zullen werken want ik ben fan van beide geworden na deze film. Binnenkort Kick-Ass maar eens bekijken om te kijken of Vaughn het een tweede keer flikt.

* * * * *

Welcome to the Layer Cake

avatar van simonvinkie
Toen ik de beschrijving las moest ik meteen aan Guy Richtie zijn films denken. Maar eigenlijk valt de vergelijking best mee. Waar Snatch en Lock Stock..... veel meer een misdaad komedie waren, is deze film wat serieuzer.

Anderhalve week geleden zag ik nog Kick-Ass, die ook is gereggiseerd door Matthew Vaughn. Prettige stijl heeft die wel, lekker vlot met veel stijl en coolheid was perfect past bij dit soort films. Leuke dialogen ook weer in de film. Het verhaal is af en toe wat ingewikkeld en je moet zeker je koppie er goed bijhouden. De plottwits werden op begeven moment een beetje te veel. Het begin van de film was erg goed, waarna in het middenstuk een flinke inzinking zat. Dat Daniel Craig´s personage op het einde nog werd doodgeschoten deed me verder ook vrij weinig.

Daniel Craig deed het verder wel erg goed! Ik denk toch wel dat hij met deze film zijn rol als James Bond verdiende, en helemaal terecht als je het mij vraagt. Verder was de soundtrack ook een hoogtepuntje, lekkere muziek.

Coole film met leuke personages en goeie muziek, maar over het algemeen deed de film me vrij weing, en liet hij niet echt een indruk achter.

dreamtheater19
Slappe film ik vond hem erg saai, ik had het idee alsof die Matthew Vaughn Guy Ritchie probeert na te doen. Nou ik kon duidelijk merken dat Guy Ritchie een stuk beter is in het maken van zulke films. Snatch Lock, Stock rockNrolla en Revolver zijn echt 10x beter dan Layercake.

avatar van louisvf
dreamtheater19 schreef:

Toch maar even zeggen dat Matthew Vaughn meegewerkt heeft aan Snatch en Lock stock... Vele zeggen zelfs dat hij het brein daarachter was... Revolver en Rocknrolla, niet met medewerking van Vaughn zijn dan ook stukke slechter... Dus zeggen dat hij Ritchie probeert na te doen lijkt mij vreemd...

avatar van Justinw
Had haar ook al een PM gestuurd met dit feit. Mijn grootste wens op filmgebied is een nieuwe samenwerking tussen Vaughn en Ritchie waarin ze een grandioze britse misdaad maken

Zal echter wel een droom blijven.

avatar van extremezz
Toen ik deze knappe film zag dacht ik die Daniel Craig zullen we zeker nog terug zien:).Voordien kende ik hem nog niet hehe:)

avatar van schram101
Geniale misdaadfilm. Prachtige vertelstructuur met een lekker dwaas verhaal. Camerawerk is ook erg tof!

avatar van Filmkriebel
Er zit veel in deze film. Ik was al tevreden dat Vaughn een rauwe dreigende sfeer neerzette in plaats van zo'n flauwe "Boondock Saint"/"Smokin' Aces" toestanden want ik wist vooraf niet hoe het ging worden. Craig krijgt twee rotklussen toegewezen, wordt aanvankelijk van alle kanten bespeeld en is verstandig genoeg om iedereen een koekje van eigen deeg terug te geven.

De vlotte regie van Vaughn (één van de beste regisseurs op de markt momenteel), de vele opeenvolgende wendingen en coole quotes maken van Layer Cake een echte rollercoaster. Het kan soms wat complex lijken op de duur, maar het is eigen aan het genre en de film blijft coherent. Plus dan nog een goede soundtrack met oa een machtige remix van Starsailor... 4*

XXXX : Why don't you come for breakfast. I'll squeeze some orange juice and we'll talk about all this like adults.. how does that sound?
Dragan : It sounds hospitable
XXXX : Do you know where I live?
Dragan : No!
XXXX : Fuck off then.

avatar van Justinw
Heerlijk weer even een recensie van iemand die dit waardeert. Word weinig gepost bij deze film!

puckb96
Strak pakkie

avatar van Jack Sparrow
Prima misdaadfilm. Flitsende montage en fijne muziek. Goed spel Craig. Her en der heerlijke Britse dialogen! Wel een beetje een standaard misdaad script.....

avatar van braft
goede film maar idd paar onrealistische stukken in. normaal ben ik ook geen fan van Craig maar hier doet hij het redelijk goed. het einde was ook wel een leuke mindfuck over zijn naam

avatar van Justinw
Net weer eens gekeken! Wederom genoten. Ik ontdekte weer iets speciaals namelijk dat Jimmy Price precies na 1 uur word vermoord. En dan ook echt op de seconde . Kan geen toeval zijn.

TMP
Vlotte misdaadfilm, beetje in Guy Ritchie stijl. Craig acteert prima, de rest van de cast doet het ook naar behoren.

avatar van Cleanshot
Ik houd van die harde Engelse misdaad films en dit was er 1 van.
Prima film.

avatar van Judithboes
Wat een heerlijke film.
Prachtig cameragebruik en editing. De overgangen in het begin zagen er zeer gelikt uit. Alsof het allemaal van een leien dakje ging. Wanneer Craig echter steeds meer in de shit komt, wordt het editen harder, maar zeker niet minder mooi, aangezien het zo mooi het verloop en de sfeer van de film illustreert.

Zeer fijne soundtrack en acteurs ook. Daniel Craig past dan ook helemaal in zijn rol.
Inderdaad zeer veel twists in het verhaal, maar dat houdt de film vlot en boeiend. De dialogen droegen ook bij aan de strakheid van het verhaal. Deze vlotheid is dan ook vooral waar deze film het van moet hebben.

een ruime 8 voor deze parel.

avatar van Cinemaniak
Zag deze in de grabbelbak bij Fame liggen, dacht... owja, die moest ik nog effe zien.
Coole film, beter dan verwacht zelfs. Lekker tempo en karakters, leuk dat Nederland nog een kleine bijrol speelt
Weet niet zeker of de rol bij Craig past, maar hij kon hem wel aan. Misschien... denk ik wel te veel aan zijn tough guy-performance als J. Bond.

hele goeie film, sterk geacteerd en gaaf camerawerk. Ook erg sterk verhaal dat goed uitgewerkt is en ook helemaal klopt. Geef em een dikke 3.5*!!
Net geen 4*, als er iets meer actie in had gezeten had ik em 4* gegeven

avatar van gizmo_o
Stoere Britse misdaadfilm en de eerste film van de hand van Vaughn, die ik na het zien van Stardust & Kick Ass hoog heb zitten.
Vlot verhaal met veel wendingen, waarbij je scherp moet blijven . Er wordt sterk geacteerd & Craig heeft soms wat vleugjes van 007, hehe. Ik houd er altijd van als er meerdere verhaallijnen samenkomen, zoals ook te zien is in Lock Stock, Snatch etc.
Gave camera editing en stoere soundtracks.

Prima vermaak voor op de zaterdagavond.

4*.

avatar van @quikfit
Lekkere Engelse rouw douw actie.

avatar van Grizzly3030
De britse cinema is echt van hoog niveau en daar is dit een goed voorbeeld van. Een fantastische cast, geweldige verhaallijn(en) en lekkere actie. Daniel Craig zn beste rol !

avatar van King030
Leuke film, kijkt makkelijk weg.. ik lees hieronder beter dan snatch! dat vond ik dan weer niet.
al met al wel een film die je een keertje gezien moet hebben! ik irriteerde me wel aan de hoofdrolspeler van wie je de naam uiteindelijk niet wist! heel leuk gedaan hahah,

avatar van Boneka
Eerlijk gezegd vond ik de film wat magertjes. Het plot is sowieso niet sterk, maar het ontbreekt vooral aan spanning en actie. Op zich aardig gespeeld, Daniel Craig speelt goed maar wel naief. Gekke vragen bijvoorbeeld als "dit houden we tussen ons he" of wat zeg je ik versta je niet terwijl je duidelijk ziet dat zijn medepassagier aan het bellen is. Komt knullig over in de film.

Visueel is de film sterk en sfeer en muziek zijn prima verzorgd. Op dat punt scoort de film zeker, maar om het daar alleen van te hebben.....nee. Ik mis de echte spanning in deze film.

Skycrawler
Hoe kan iemand naief spelen wanneer het script dit van hem vraagt?

Serieuzer dan concurrenten, maar daarom zeker niet minder: 3.50 (3.50)
Een film in de stijl van producties als Snatch, Lock Stock and Two Smoking Barrels en in mindere mate toch ook enkele affiches van Tarantino. Dat deze vergelijking wordt getrokken, is op zijn minst al een compliment in de richting van regisseur Matthew Vaughn, maar als hij zijn prent dan ook nog weet te onderscheiden door de basis ingrediënten van een geheel eigen karakter te voorzien, zijn de talenten van Vaughn nauwelijks meer te ontkennen. Alhoewel het verhaal bij vlagen ietwat rommelig in elkaar steekt, wellicht ingegeven door het enorm hoge tempo, snijden de venijnige dialogen hout, ontbreken enkele typische, zeer onderscheidende scenes rondom de moorden uiteraard niet oogt Layer Cake cinematografisch uitermate verzorgt, de strakke montage voorop.

avatar van flaphead
aardige Britse misdaadfilm, zoals we hem wellicht al vaker hebben gezien (Richie natuurlijk voorop). voldoende verhaal, vlot gemonteerd, leuke dialogen, goed in beeld gebracht en enkele interessante twists. leuk extraatje dat de naam van de hoofdrolspeler ongenoemd blijft. erg vermakelijk, maar geen hoogvlieger.

avatar van AC1
AC1
TMP schreef:
Vlotte misdaadfilm, beetje in Guy Ritchie stijl.

Ai, Guy Ritchie. Ik vind Kick-Ass wel goed maar als Layer Cake eerder een Guy Ritchie film is dan hoef ik deze film zelfs geen kans te geven. Ik voelde al nattigheid toen ik het hoesje van de DVD zag. Ik ben blij dat ik 'm niet gekocht heb.