Layer Cake (2004)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Daniel Craig, Colm Meany en Kenneth Cranham

Een succesvolle cocaïnedealer (Daniel Craig) heeft zijn plaats verdiend in de Engelse maffia-elite en besluit om uit de business te stappen. Maar de grote baas Jimmy Price heeft nog een zware opdracht voor hem. Hij moet Charlotte, de vermiste dochter van een oude vriend van Jimmy opsporen. Er zijn een aantal dingen die deze op zich simpele opdracht een stuk ingewikkelder maken: klasse A extacy ter waarde van 2 miljoen pond, een groep hardhandige Neonazi's en niemand die hij kan vertrouwen. In deze wereld zijn geen regels, geen codes en al helemaal geen respect. Het zal de ultieme laatste opdracht worden.

donnie B.
Iemand een idee wanneer deze britse gangsterflick uitkomt in nederland?

GerwinF
Geen idee...de trailer spreekt me helaas niet echt aan moet ik zeggen.

De DVD is in de VS net vorige week uitgekomen, dat weet ik wel

Deze regisseur gaat X-Men 3 doen, dus ben benieuwd.

Zeker wel een goeie film, zit echt goed in elkaar!!!!!

avatar van De Knip
Een relaxte misdaadfilm zo zou ik Layercake bestempelen. Niet keihard, maar rustig verteld. scene dat Gene's man Slasher en the Duke neerknalt is erg cool :

***1/2

Ik was erg onder de indruk van deze film. Hij begint wat slapjes, maar wordt beter en beter en beter, en de climax is naar mijn idee geweldig.

3.5 sterren.

Erg verwarrend, vooral in het begin. Leuk camarawerk en snelle actie, (misschien iets te snel). Geen echte topper voor mij!
Ik geef deze 3 sterren!

soekenahh
Ik vind het een toppertje. Goed plot goeie actie en een schitterend einde 4 *

avatar van DiKKe_OsCaR
Lekkere film! Heerlijke accenten. Heerlijke actie. Soms lekker grof. Ga zo maar door! Hier houd ik van!

Het einde is ook sterk. Totaal niet meer verwacht, toch gebeurd.

Enneh 'De Knip', ik ben het volledig met je eens .

avatar van demonski
lekkere misdaad film met hele lekkere music .......

3.5 ***

De vele cameratrucages doen samen met de personages en het verhaal al snel aan Snatch denken en dat is niet helemaal onterecht. Layer Cake is wat rustiger dan Snatch maar lijkt ook meer met beide benen op de grond te staan, daarmee bedoelende dat het allemaal wat realistischer aanvoelt. Daniel Craig als de naamloze hoofdpersoon vervult zijn rol goed evenals de rest van de cast, alhoewel er maar drie noemenswaardige personages zijn, de rest is eigelijk behang. Layer Cake is een film die gemakkelijk wegkijkt.

***1/2

Van de Britse films die het één en ander van Snatch en Lock, Stock and 2 Smoking Barrels hebben geleend, is dit toch één van de betere. Het acteren was geloofwaardiger, had goede opbouw wat spanning betreft. Daardoor nam de tempo ook nooit af en de film verliep behoorlijk snel.

Geinig dat Ritchies naam bovenkomt, en niet Tarantino.

Maar verder wel terecht. De vergelijking is treffend, en wie Ritchie's films kan appreciëren zal hier ook wel wat aan hebben.

Veel leuk knip- en plakwerk, coole oneliners en coole gangsters (itt), leuke soundtrack eronder gemonteerd, iets minder gevloek misschien, maar de bodycount en het aantal personages kan ook hier tellen.

Wat me nog het meest opviel was die overduidelijke knipoog naar Avalon (de gore eetscene). Had ik niet direct in deze film verwacht, wel leuk verder.

4*, kijkt erg makkelijk weg, is erg vermakelijk en bij momenten erg stijlvol. De Britten doen het nog steeds beter dan de Amerikanen.

avatar van Jordy
Een vergelijking met Ritchie is bij mij niet opgekomen (hooguit bij een paar sterke scenes waarbij de muziek heel stoer in contrast is met de gebeurtenissen). Met Tarantino heeft dit al helemaal niets te maken.

Nee, het deed mij juist allemaal lekker ouderwets aan, een beetje Long Good Friday-achtig. Niets iets dat me lang bij zal blijven, maar keek lekker weg inderdaad.

Weet iemand iets over wanneer de dvd uit zou kunnen komen? Dit is wel zo'n film die ik graag in mijn collectie heb.

Lekker stoere gangsterfilm. Vooral het eerste uur is erg sterk en doet inderdaad veel aan de klassieke Britse gangsterfilms uit de jaren '70 denken.

Het einde is dan weer wat minder, maar goed, een kleine 3,5 is wel op z'n plaats voor mij.

Leuke film, maar iets teveel (moderne) gangsterfilmclichés naar mijn smaak.

Boeiende film. Vooral dat het een engelse is. Vond het een beetje op Confidence lijken. ****

avatar van Jonathan Crane
fijn dat deze toch een DVd release krijgt hier.

avatar van HiLL
Goede film maar shit he ik denk dat ik em niet helemaal vatte tegen het einde. Damn dat heb ik wel vaker. Iemand ff een spoilertje?

avatar van as
as
Daniel graig is de nieuwe bond. Vreemd, heb nooit het idee gehad dat hij het zou kunnen worden.

avatar van otherfool
Mijn huisgenoot vond het nodig deze bij mij te pluggen met 'de nieuwe Lock, Stock', maar dat is Layer Cake zeker niet. Daarvoor mist de film vaart maar vooral een gevoel voor humor. Dat Craig de nieuwe Bond wordt is inderdaad een verrassing, en die rol heeft hij naar mijn mening niet met deze film verdient.

Voor Hill: aan het einde wordt Mr X (Craig) doodgeschoten door het jaloerse ex-vriendje (en tevens neefje van The Duke) van zijn vriendin. Volgens mij was het een beetje een ironisch einde: net nu hij de drugshandel vaarwel had gezegd wordt X neergeschoten om heel andere redenen.

Layer Cake: een aardige misdaadfilm met misschien meer twists dan eigenlijk goed voor het verhaal is, dat zichzelf net even te serieus neemt. 2,5*.

avatar van HiLL
@Otherfool. Bedankt trouwe Musicmeterer, altijd bereid te helpen!

avatar van otherfool
Sure thing

avatar van AardeWerk
Ik vond het wel een coole film, er zat voldoende actie in, soms zelfs wat (verborgen) humor. Een heerlijke film die zeker lekker wegkijkt en wat kun je meer van een film verwachten ? Niets toch.

avatar van Gromule
Leuke typisch engelse gangstermovie met lekkere (retro) britpop. 3,5* heb me uitstekend vermaakt!

avatar van Altijdklagen
In begin een beetje verwarrend, maar alles komt op zijn plaatsje terecht.

Leuke dialogen, gave karakters, toffe actie, leuk verhaal en het kijkt allemaal heerlijk weg.

4 sterren...

avatar van zoutzak
Viel toch wel tegen eerlijk gezegd. De film kon totaal niet aan de hoge verwachtingen voldoen. Mag niet eens in de schaduw staan van de 2 films waar hij doorgaans mee word vergeleken.

Stoorde me ook bijzonder aan de muziekkeuze, had bij vlagen het idee dat ik 'gladiator' aan het kijken was zo heroisch!

al met al een vermakelijke film, goed voor een erg magere 3,5*

avatar van De GeuS