Häxan (1922)

Alternatieve titel: Witchcraft through the Ages

Zweden
Documentaire / Horror
104 minuten / 76 minuten (heruitgave uit 1968)

geregisseerd door Benjamin Christensen
met Elisabeth Christensen, Astrid Holm en Karen Winther

Documentaire over hekserij door de eeuwen heen, voornamelijk bestaande uit gedramatiseerde vertellingen van hekserij-gerelateerde gebeurtenissen waarvan men beweert dat ze echt plaatsgevonden hebben.

avatar van Spetie
Leuke documentaire over hekserij in de middeleeuwen en dan vooral op de, volgens de regisseur verkeerde manier, waarop men de zogenaamde heksen toentertijd aanpakte.

Ook ik ben van mening dat het hier en daar wel iets te uitleggerig is. Op de versie van 106 minuten die zag, krijg je tussen de hoofdstukken door veel uitleg in de vorm van tekst. Hierdoor voelt het richting het einde wat eentonig en langdradig aan en daardoor haalt het ook gelijk wat van de kracht weg. Visueel is het allemaal erg leuk gedaan en zeker gezien de tijd waarin de documentaire gemaakt is. Mooie setting ook, met een fijn, vaak roodachtig kleurgebruik, dat zorgt voor een mysterieus sfeertje.

Verder de toon ook bijzonder scherp en fel soms. Jammer dat het door de herhalende opzet op een gegeven moment wat te langdradig aanvoelt. Ik ben er dan ook wel zeker van dat ik de kortere versie ongetwijfeld iets beter zal kunnen waarderen, maar die heb ik nu eenmaal niet gezien en dus blijf ik daarom steken om een degelijke drie sterren.

avatar van arno74
Ik heb de korte versie bekeken, ik ga ervan uit dat de verschillen zijn dat deze (Engels) ingesproken is met de teksten uitleg die er in het origineel tussendoor zaten. Ben wel tevreden met die versie. Het begin is zoals hier al is gezegd even doorbijten, ik begon me af te vragen of het wel over 'häxan' ging, omdat men het alleen maar over demonen e.d. had. Maar even later komen de heksen inderdaad aan bod, en blijven ze in de film.

Voor mij is dit de meest 'waargetrouwe' heksenfilm die ik heb gezien (voorzover we nu kunnen achterhalen wat er zich allemaal in die middeleeuwen heeft afgespeeld), ben heel wat wijzer geworden. Voor de maker waren die middeleeuwen 100 jaar dichter bij dan voor ons, dus had hij waarschijnlijk ook een betere kijk op dan wij tegenwoordig. Overigens zijn heksen volgens mij hét vergeten onderwerp door Hollywood, veel meer dan als bijfiguren kom ik ze niet tegen, met als enige uitzondering Season of the Witch (2011). Als iemand goede tips heeft over films over heksenvervolgingen e.d. hoor ik ze graag.

Grappig trouwens hoe men in de film richting de mensen uit de middeleeuwen (terecht) de les leest. Die achterhaalde kijk op heksen wordt even rechtgezet: het waren geen heksen, het kwam door de hysterie.... Bijna 100 jaar later is die 'ziekte' alweer achterhaald, dus wie weet hoeveel verkeerde wetenschappelijke conclusies we tegenwoordig trekken waar ze over een jaar of 100 hard over zullen lachen...

Leuke, boeiende en interessante film. 3,5*

avatar van alexspyforever
Ik heb weinig toe te voegen aan de lovende kritieken van voorgaande posters. Ik heb de versie van 106 minuten gezien en deze had gelukkig geen jazzmuziek. Enkel het eerste hoofdstuk is even doorbijten waarbij op een schoolse manier met prenten en tekeningen en zelfs aanwijsstok aan de kijkers wordt verteld over heksen en de duivel. De volgende hoofdstukken wordt het veel leuker, als er nagespeeld wordt hoe het zo ongeveer moet zijn gegaan tijdens de Middeleeuwen, de vervolgingen en wat men dacht dat heksen deden. Soms is dat wel grappig maar als er dan de foltertuigen aan te pas komen is het echt wel horror. Prachtig zijn ook de decors en kostuums. Hoewel de duivels duidelijk pakken dragen ze zijn uitgewerkt tot in de puntjes, met hoorns, klauwen en staart en grimmige uitdrukking. Denk dat dit de beste heksenverfilming is die ik totnogtoe heb gezien.

avatar van baspls
Alweer de laatste film voor de Horror Challenge van 2016. Vond het erg leuk en heb mijn filmlijst eens flink kunnen afwerken. Maar aan alles komt een eind...

Häxan begint met een soort Geschiedenis-les over Hekserij en Occultisme, compleet met schoolprenten en aanwijs-stok. Daarna volgen verschillende korte verhalen over Hekserij in de middeleeuwen. Naast de bezigheden van de middeleeuwse heks zagen we ook de Inquisitie in werk en werden diverse middeleeuwse martelmethoden gedemonstreerd. Als laatst werd de link gelegd in duivelsbezitting en psychische aandoeningen zoals hystera.

De middeleeuwse taferelen vond ik erg sfeervol, met name de duivels zagen er bijzonder mooi uit en de decors waren mooi aangekleed. De informatie die we van de film krijgen is echter niet heel bijzonder, iedereen die wel eens een les heeft gehad over de middeleeuwen weet al meer. De link met geestesziekten vind ik persoonlijk wel aannemelijk, al is het natuurlijk maar speculatie en vond ik de omschrijving van 'hysteria' (wat dat dan ook mag zijn) wel erg ouderwets.

Häxan was wel een leuke film om gezien te hebben. Als documentaire zul je er niet veel aan hebben maar voor de leuke reïnacties is de film de moeite nog wel waard.

avatar van joolstein
regenachtig weer op de camping, tja tijd voor een leuk filmpje. En dan te bedenken dat ik de film bijna had uitgezet? Gelukkig bleef ik kijken tot de tweede chapter en vanaf daar verander de film in een soort gespeelde documentaire. Na het dia-achtige begin was dit een verademing. Kortom een prachtige film, duister, met hier en daar een grappige noot. Ik mistte ook nergens eigenlijk de het praten van de acteurs. Ook chapter 6 over de martelwerktuigen was mooi om te zien. Chapter 7 vond ik persoonlijk dan weer iets minder. De film had een speelduur van 106 min. en door het de mooie beelden viel dit mij niet eens heel erg op. Zeker voor een silent movie.

avatar van Flavio
Haxan is een erg leuke docu-film waarbij vooral de segmenten met Maria de Wever interessant zijn. Je moest geen heks worden genoemd in de Middeleeuwen, en al helemaal niet als je een Klazien uit Zalk-achtig type was, dat werd in elk geval wel duidelijk (voor wie het nog niet wist).
Het eerste deel was wat saai en de vergelijking met slaapwandelen, pyromanie en kleptomanie op het eind was wat vergezocht, verder prima vermaak voor de zondagmiddag.

Een film als The Devils is hier duidelijk door beinvloed, denk alleen al aan de hysterische nonnetjes.

Häxan is een Zweeds-Deens docudrama dat het beloop van de Europese heksenvervolging uit de 15de eeuw beschrijft en deels bekritiseert. Er wordt uitgelegd en gedemonstreerd hoe vrouwen die over bepaalde 'excentrieke' eigenschappen beschikten, makkelijk voor heks werden aanzien en hoe ze, in naam van de heilige Drievuldigheid, van hun duivelse denkwijzen gezuiverd werden. Verschillende scenario's tonen aan hoe deze onschuldige vrouwen zodanig werden gemarteld dat ze, eenmaal hun breekpunt was bereikt, tot volslagen onzinnige bekentenissen overgingen. De film is doorspekt met zwartkomische droomsequenties die deze bekentenissen van de 'heksen' uitbeelden. Allerlei potsierlijke duivels, demonen en andere monsters voeren diabolische rituelen uit, waarbij hun lange tong meermaals uit hun bek glipt. De maker suggereert dat duivels, mede door de onwetendheid die de kerk stimuleert, in zekere zin wel degelijk tot leven komen. Als er maar genoeg mensen in deze onzin geloven, smelten fictie en realiteit langzaam samen. Tegen het einde trekt de regisseur de lijn door naar het heden, en impliceert dat middeleeuwse hekserij in 1921 als een mentale aandoening zou worden beschouwd. En hier wordt de moraal van het verhaal in je snufferd gewreven: we vrezen wat we niet begrijpen. Uit onwetendheid beschouwen we bepaalde zaken als gevaarlijk en nemen we een defensieve houding aan. Zelfs in de 21ste eeuw zit hier nog een grond van waarheid in. De film is zeker niet slecht en is hier en daar vrij entertainend, maar duurt net iets te lang voor een onderwerp dat me slechts matig interesseert.

avatar van Collins
Cultuurhistorische wandeling door de geschiedenis van de hekserij. De film schetst een interessant beeld van hekserij in het algemeen en van de plaats die de heks in de samenleving innam en zelfs nu nog inneemt.
De film bestaat uit een serie nagespeelde verhalen over heksen. Ware gebeurtenissen die ooit eens zijn gedocumenteerd leveren bekende en minder bekende feiten op. De sfeer is duister en sinister. Dat de beelden een veelal duivelse roodkleurige gloed uitstralen (in mijn kopie althans), draagt daar zeker aan bij.
De nagespeelde verhalen bestaan voornamelijk uit scènes die zich in een toneelachtige setting afspelen. Ze worden afgewisseld met en ondersteund door duivelse gravures en verklarende stukjes tekst die gelukkig niet al te lang zijn zodat de aandacht aangenaam gevestigd kan blijven op de bewegende beelden.
De sets bestaan uit plaatsen als een klooster, een heksenhuisje en een middeleeuwse woning en ogen mijn inziens redelijk authentiek. In dienst van de gruwelijke heksenverhalen dragen ze voortreffelijk bij aan de sfeer.
Leuke beelden. Behoorlijk zwart en sinister. Af en toe wat potsierlijk als de personificatie van de duivel uitgerust met hoorntjes en een staart zijn intrede doet of als een demon als een bezetene tekeer gaat met de stamper tijdens het karnen van boter en daarmee een expliciete verwijzing uitvoert naar de daad van zelfbevlekking. Maar meestal zijn de beelden beklemmend en angstaanjagend. De scènes van de viering van een heksensabbat of de beelden van de bereiding van een toverdrankje zijn van een indrukwekkend gruwelijk niveau. Visueel mooi, zeer verontrustend en zeker horrorwaardig.
Fantastische casting en make up. De koppen van de middeleeuwers zijn schitterend getekend. Gegroefd en vuil en bepaald niet in het bezit van een tandpastawit gebit. Te vies om aan te raken. Rillingen van afschuw. Ook hier is sprake van heuse horror.
Opvallend zijn de (voor die tijd) expliciete beelden van marteling, naaktheid en beoefening van perversiteiten door de heksen. Niet mis voor een film van 100 jaar oud. De film kent dan ook een geschiedenis van ban en censuur.
Ik heb genoten.

avatar van Baggerman
Wel even wat anders dan een Charlie Chaplin film! De 'diashow' in het begin vond ik wel wat tam en zorgde ervoor dat ik bijna afhaakte. Daarna werd het snel beter met verzorgd uitziende taferelen en sfeervolle beelden. Qua pathetisch acteerwerk kenmerkend voor de stomme film viel het ook erg mee.

Wat betreft de heksen en heksenvervolgingen niets nieuws voor mij. Geïnteresseerden hierin zou ik dan ook de Tsjechoslowaakse film Kladivo na Carodejnice (1970) (Witches' Hammer) willen aanraden, waarin een soortgelijk onthutsend beeld van de heksenjagers geschetst wordt. De duivel vond ik wel erg gaaf ontworpen in deze film!

Vanuit een filmhistorisch perspectief is dit nog steeds een heel bijzondere film.