ad

Genre: Horror

Geregisseerd door: Stan Winston

Met onder meer: Lance Henriksen, Cynthia Bain en Jeff East

Over Pumpkinhead

"For each of man's evils a special demon exists..."

Ed Harley (Lance Henriksen) komt erachter dat zijn zoon Billy om het leven is gebracht door een stel tieners die hem per ongeluk op de motor hebben overreden. Ondanks het feit dat het een ongelukje was, wil Ed wraak! Ed ontmoet een vreemde oude heks die hem belooft ervoor te zorgen dat hij zijn wraak kan nemen. Hij moet de resten van een oud monster opgraven en deze naar de heks brengen. Ze brengt het monster, Pumpkinhead, tot leven en het angstaanjagende beest verslindt alle tieners in de buurt. Ed krijgt echter last van wroeging en zet alles in het werk om het beest voor altijd en eeuwig te vernietigen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Pumpkinhead is op nummer 1 geëindigd in mijn toplijst van minder bekende filmmonsters!

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Qua verhaal is het niet een erg beste horrorfilm, qua effecten e.d. misschien ook niet, maar je kunt de liefde waarmee deze film is gemaakt van het scherm voelen druipen! Ten eerste is het zeker een typische jaren '90 horrorfilm; meestal met een klein budget gemaakte films met slecht acterende mensen en beroerde special effects. Dat geldt ook voor deze film: het verhaaltje is flinterdun, de effecten zijn met veel liefde uitgevoerd maar rommelen hier en daar, de acteurs zijn niet al te best, maar.... Dat mag allemaal de pret niet drukken!! Winston overleed in 2008 en is vooral beroemd om zijn werk in "Jurassic Parc". Dat de man liefde voor film heel diep in zijn ziel had zitten zie je ook aan deze film, op 1 of andere vreemde manier. Ik weet niet wat het is, maar het is er zeker. 3,5 *

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima horrorfolm die lekker wegkijkt.

avatar van joolstein

joolstein

Wat krijg je als Alien kruist met de Gremlins? Pumpkinhead? Maar wat is dit een fijne B-film. Er wordt heerlijk de tijd genomen om één en ander uit een te zetten en als Ed Harley ,gespeeld door Lance Henriksen, dan uiteindelijk naar de heks gaat zien we prachtige maar subtiele special effects van de heks en haar huisje. Verderop in de film komen we dan bij het monster en die mag er wezen! Zeer mooi gecreëerd. En er werd zelfs wat humor met hem meegegeven! Standaard verhaaltje,tieners worden gekilld, Gore is er niet, maar wel sfeer en liefde voor monsterfilms wel. En daardoor is dit alles behalve slecht.

Saillant Detail: De helaas overleden regisseur Stan Winston was ook visuele effectenspecialist. Wat dus goed te zien was in de film. Hij werkte aan onder meer de Terminator- en Jurassic Park-films, Aliens, de Predator-films en Edward Scissorhands. Gedurende zijn carrière won hij vier Oscars.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19325 berichten

Ik hou wel van duistere legendes en demonen zeker als het zich afspeelt in godvergeten gebieden waar de mensen nog bijgelovig zijn. De film neemt zijn tijd voor de opbouw en dat vond ik goed. Er zijn hierdoor meteen een aantal mensen die sympathie opwekten en andere je meteen naar de verdoemenis zou wensen (leuk dat er een zeker rechtvaardigheid in zat door het koppeltje dat aardig waren voor het kleine jochie te laten overlevenHet acteerwerk is niet geweldig, maar daar heb ik me niet te zeer aan gestoord, ik heb al veel erger gezien. De film is met liefde gemaakt. Het monster hoewel helemaal niet gelijkend op de naam die hij kreeg zag er best wel gaaf uit. Ook qua actie vond ik deze goed, niet overdreven. Weinig gore, maar dat vond ik ook niet nodig. Schitterend vond ik vooral de scènes in het hutje van de heks, lekker luguber gemaakt en die heks zelf ja die zou ik zeker niet 's nachts op straat willen tegenkomen (en overdag wellicht ook niet). Het einde vormde een logisch afgerond geheel dat de deur meteen openhield voor sequels, al ga ik me daar voorlopig nog niet aan wagen.

avatar van Glacius

Glacius

2,5 ster voor het goed ontworpen monster. Verder weinig noemenswaardig, maar wel redelijk vermakelijk.

avatar van Daan258

Daan258

Glacius schreef:

Precies hoe ik er ook over denk.

Het monster zag er nog best gelikt uit voor een film uit 1988. Verder was het verhaal een beetje simpel en acteerwerk ook vrij matig maar gewoon een aardig filmpje.

Toch iets meer van verwacht.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Blijft een aangename monsterflick, dit regiedebuut van Stan Winston. De naam zal veel mensen eerder aan Jack Pumpkinhead doen denken, maar daar heeft dit monster niets mee te maken; hij is eerder een soort neefje van de Xenomorph. Het design is cool en met iemand als Stan Winston aan het roer mag je er ook vanuit gaan dat de effecten rondom dit monster helemaal in orde zijn. En dat zijn ze.

Maar Pumpkinhead heeft nog meer te bieden. Het script is vrij eenvoudig en er wordt veel tijd uitgetrokken voor de set-up. Dankzij een sympathieke Lance Hendriksen en zijn aandoenlijke zoontje Matthew Hurley werkt dit nog best goed. De tieners zijn echter stuk voor stuk inwisselbaar. Als de film uiteindelijk in de volgende versnelling wordt gezet, gaat het ineens erg rap. Pumpkinhead verschijnt en laat er geen gras over groeien; stuk voor stuk worden de tieners geconfronteerd met het monster. Dit levert een reeks amusante scènes op, sommige sequentie zijn zeer effectief en de effecten zijn - zoals gezegd - noemenswaardig. Maar niet alle shots zijn pareltjes; zo is de grading af en toe wel erg extreem, veel shots zijn ineens geheel rood of blauw. Daarnaast lijkt het tweede deel van de film nogal wat gehaast. Nog iets meer spanning en iets meer monster had ik niet vervelend gevonden. Desondanks zorgt de korte speelduur ervoor dat je een film als dit makkelijk nog eens opzet.

Ruime 3,5 sterren.

avatar van Collins

Collins

Fantastische setting en sfeer in deze monsterfilm met een vrij simpel verhaal.

Het verhaal speelt zich af in een streek met bouwvallige huisjes en dito boerderijtjes die ver van elkaar en van de bewoonde wereld zijn verwijderd. Verlatenheid en isolement. Het landschap is bebost met kale bomen. De wind blaast stof en zand. Kortom, het is een heerlijke somberheid die zich inwringt in het verhaal en die zichtbaar is in bijna elke scène.

Het verhaal is alsgezegd simpel. Het bekende stramien. Groepje vrienden komt in verlaten gemeenschap en veroorzaakt heibel. De heibel loopt verkeerd af en men tuigt een monster op dat ook weer heibel veroorzaakt. Dat is het dan. Niet belangrijk verder. Het gaat om de sfeer, het aanzien, de effecten, het monster. De rest inclusief de personages is van ondergeschikt belang.

Fijne effecten. Het monster is spectaculair opgetuigd. De andere effecten deugen ook. In de meeste gevallen heeft de grime kwast goede werken verricht. Die heks! Wauw! Het is duidelijk met liefde gedaan. Het levert sfeervol griezelige beelden op.

Zo'n film is het. Een sfeervolle monsterfilm. Niet doodeng, maar sfeervol eng.

scorsese

Matige film over een man die wraak wil nemen op de groep vrienden die schuldig zijn aan de dood van zijn zoontje. Een uiterst mager verhaal, en ondanks dat de film al kort is, had het met gemak nog een stuk korter gekund. Het komt namelijk nogal traag op gang. Spannend of eng wordt het niet, maar het monster ziet er wel goed uit.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

"Pumpkinhead, wie oh wie is niet bang voor Pumpkinhead?,

Blijf weg van Pompoenkop tenzij je jouw leven moe bent!"

De film begint rustig, vreedzaam en voor ons op een goeie manier, niet gelijk met het "been erin" maar opbouwend zodat je de hoofdpersonen leert kennen en empathie voor hen voelt als het mis gaat.

En het gaat mis, het kind van Ed Harley (Lance Henriksen) komt voor de crossmotor van een tiener en die is gelijk ontkennend en gaat er van door met zijn vriendin.

En dat had hij nu niet moeten doen in het gebied van Pumpkinhead want dit heerschap is géén legende maar een gruwelijke waarheid op 2 poten!

Ed zoekt hulp en vind deze met behulp van een oude vrouw maar na verloop van tijd als hij ook geconfronteerd wordt met de gruwelen, probeert hij Pumpkinhead te stoppen.

Het grootste (eerste) deel van de film is goed maar na ruim de eerste helft zakt het verhaal iets in, de regisseur Stan Winston vervalt met het verhaal in herhalingen en dan kan de kijker zijn aandacht verliezen. Jammer, er had nog meer in kunnen zitten met een iets andere draai in de film. Ondanks dat zijn wij tevreden en gunnen de film een vette 7!

avatar van mikey

mikey

we volgen een groetenman die een pact sluit met de moerasheks, verantwoordelijk voor de demonische wreker pumpkinhead. Leuk sfeervol begin. Settings zijn in dik orde. Maar wanneer de pompoen begint met zijn strooptocht op motorcrossende tienurzzz wordt het vervelend mede omdat de sloomste gast van de gang telkens weet te ontsnappen aan de wandelende groente, en de film vervalt langzaam maar onverbiddelijk in een zichzelf herhalende 'rennen en gillen/vallen & opstaan door het bos' film.

avatar van Shadowed

Shadowed

Tegenvaller.

Recentelijk kwam ik meerdere 80s horrorfilms tegen die leuker waren dan ik vooraf dacht. Ik hoopte dat deze streak er met Pumpkinhead ingehouden kon worden, maar dit bleek helaas een tegenvaller te zijn. Het concept is leuk en biedt genoeg ruimte om leuke dingen te doen, maar het probleem is dat die leuke dingen helaas uitblijven.

De film begint nog wel aardig, maar wordt gaandeweg iets saaier. Deze film staat onder de horrorliefhebbers vast bekend als een film met een geweldig monster, maar het is lang wachten voordat deze ook echt in beeld mag komen. Wanneer dat eindelijk wel gebeurt is het weinig indrukwekkend omdat regisseur Winston toch niet de juiste dreiging kan meegeven aan deze verschijning.

Het verhaal is origineel te noemen, maar weinig boeiend uitgewerkt. Ik begon me al snel te vervelen en Winston kan geen enkel personage uitwerken die de tijd wat vlotter laat verlopen. Ieder personage is nogal saai en vullen erg typerende verschijningen in. Het acteerwerk is ook niet geweldig, dus dat zit de film ook niet mee. Te verwachten van dit soort films, maar dat maakt de kritiek niet ongeldig.

De horror is verder ook tam en het bloedvergieten gaat er beperkt aan toe. Weinig interessante moorden die veilig buiten beeld worden gelaten. Jammer is het wel, want het kon meehelpen aan de dreiging van dat beest, die helaas niet bepaald spannend in beeld wordt gebracht. Het blijft op deze manier een relatief vermoeiend resultaat hier en daar, helaas.

Wel is het zo dat regisseur Winston de setpieces en decoraties erg goed in de hand heeft. De passie valt er regelmatig vanaf te lezen, en daar kan ik de film op prijzen. Jammer alleen dat het qua mosnter, personages en verhaal zelf weinig interessant is om met de volle aandacht te blijven volgen. Wat mij betreft een gemiste kans, helaas.