Monkey Shines (1988)

Alternatieve titel: Monkey Shines: An Experiment in Fear

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door George A. Romero
met Jason Beghe, Kate McNeil en John Pankow

Allan raakt verlamd en heeft geen zin meer om te leven. Dan ontmoet hij Ella een aapje dat getraind is om dingen te pakken enz. Door het aapje verandert zijn leven en krijgt hij weer een beetje zin in het leven. Maar dan blijkt het aapje nog veel meer te kunnen want het aapje reageert op de woede en frustratie van Allan en brengt de duistere wensen van zijn meester in de praktijk.

avatar van Collins
Een film die in de verhaallijn boeiend is, maar in de uitwerking toch wat braaf en soms zelfs saai is.
De aap kreeg mij in ieder geval niet op het puntje van mijn stoel. Nu moet ik meteen toegeven dat een ander dier in deze of in een andere spannende film dat waarschijnlijk ook niet had gekund. Films waarin het dier de dreiging is, vind ik al snel niet overtuigend en vaak niet creepy.
Aan het verhaal mankeert volgens mij niet zoveel. Dat klinkt spannend genoeg. Ik ben niet bekend met de roman van Stewart, die als basis voor de film heeft gediend, maar ik kan me goed voorstellen dat het boek als een spannende thriller leest. Aan de vertaling ervan op beeld mankeert echter wel het een en ander.
De opbouw is lang en saai en bestaat uit langgerekt drama dat heel kort en bondig verteld had kunnen worden. Langgerekt drama is eigenlijk alleen boeiend als dat intens en goed geacteerd wordt weergegeven. Om verveling tijdens een lang dramatisch voorspel te voorkomen moeten diepere lagen van gevoel worden aangeboord. Dat lukt hier niet. De acteurs zijn daarvoor toch een maatje te klein.
De aap doet zijn duistere ding alleraardigst, maar het blijft gewoon een lief dier. Op geen enkel moment is de kwaadaardigheid van de aap geloofwaardig. Op geen enkel moment overkomt je een beklemmend gevoel als het aapje in beeld komt. Het is gewoon een leuk en grappig beestje dat enkel wat ondeugende neigingen heeft. Meer gevoel roept de handel en wandel van het aapje niet op.
Soms balanceert de film even op het randje van het belachelijke. Gelukkig kiepert de film er net niet over. Het scheelt soms echt niet veel. Als Beghe aan het eind van de film de aap levend verscheurt, komt dat toch tamelijk hopeloos over. Als dan ook nog eens duidelijk zichtbaar is dat de heen en weer schuddende aap eigenlijk een stoffen knuffel is, wordt de scène in plaats van luguber ineens heel potsierlijk.
Nee, Monkey Shines is echt geen spannende film.

avatar van alexspyforever
Als ik goed heb geteld is Monkey Shines de 7de film die ik van Romero heb gezien. Zijn 3 eerste zombiefilms vind ik geweldig, voor de rest is mijn enthousiasme beduidend lager. Creepshow had nog wel aardige momenten, Martin daarentegen vond ik vreselijk saai. Monkey Shines vond ik ondanks dat de focus erg lang op het drama blijft liggen toch al een stuk aangenamer. En hoewel de film mij nooit verveelde behalve dan de climax die werd naar mijn zin veel te lang uitgesponnen, denk ik dat deze film ook in anderhalf uur had kunnen worden verteld. Zeker het gedeelte dat vooraf ging aan de uiteindelijke ontmoeting tussen Alan en Ella had kunnen worden ingekort alsook de scènes van Alans vriend Jeffrey in zijn laboratorium droegen uiteindelijk weinig bij. Wat weerhoudt mij van deze film een 7 te geven is het feit dat de horrorgedeeltes met name de momenten dat er telepathie tussen Alan en Ella is nogal lijken te zijn afgehaspeld en nogal braafjes blijven. Zeker bij de moord/brandstichting op Alan's ex-lief en haar nieuwe minnaar, de man die Alan had geopereerd had ik toch graag een harde wraakactie willen zien. Ik bedoel ze verdienden een pijnlijke dood dan wil ik het ook best zien. Op het tormenteren van Alans moeder, Jeffrey en Melanie daar zat ik niet op te wachten. Hier had een pak meer ingezeten en ik ben het met anderen eens dat het ongeluk in het begin wel behoorlijk knullig overkwam.

Matige film waarin een man verlamd raakt en een aapje als hulpje krijgt. Alhoewel de opbouw van deze film goed is, duurt het gewoon veel te lang en is er te weinig spanning (het had met gemak een stuk korter gekund). De scenes met het aapje zijn zeker goed gedaan om leuk om te zien. Net geen 3.0 sterren.

avatar van Brix
3,5* Voornamelijk voor de geweldige scènes met de aap (waarvoor vast en zeker meerdere aapjes getraind werden )
Héél knap.

avatar van Valak
Helaas viel deze film me wat tegen.

Het was naar mijn mening vrij chaotisch en slordig gefilmd, er zitten een paar gaten in de tijdlijn die niet echt netjes of professioneel naar elkaar verbonden worden, (gewoon van het ene op het andere moment is het dan blijkbaar opeens weer een aantal weken of paar maanden later).

Gaat over een plotseling verlamde man die in een rolstoel terecht gekomen is (kan alleen zijn hoofd nog bewegen), die hulp krijgt van het kapucijnaapje Ella, die echt een heleboel handelingen kan verrichten, wat natuurlijk heel indrukwekkend is om te zien, en waar ze die (waarschijnlijk meerdere) aapjes flink voor getraind hebben, en laat ook weer eens zien hoe zeer die aapjes op de mens lijken.

Maar hoe die aapjes behandeld worden in de film geeft me soms een erg vervelend en akelig gevoel. Aan de het begin van de film krijg je wel een disclaimer te zien over dat aapjes geen pijn gedaan zijn “ook al lijkt het zo op beeld”, maar je ziet ook de aapjes in piepkleine kutkooien zitten in het laboratorium en dat ze erg gestresst en opgejaagd zijn. Want ze moeten toch “iets” met die aapjes doen om ze zo’n onrustig en boos gedrag te laten vertonen wat ze nodig hebben om dat angstaanjagend te laten overkomen in de film.

De acteur in de hoofdrol, Jason Beghe - (toen ik hem IMDB'de kwam ik er achter at dat hij die politiechef is in Chicago P.D. en dat is eigenlijk het enige waar ik hem verder van ken; hij zit schijnbaar ook in Thelma and Louise, en The Next Three Days, maar dan beide met 'n kleine bijrol) - zet wel een goed gespeelde rol neer, en ook boeiend om zijn mood-swings te zien, maar ik vond het te ver gezocht waar die mood-swings door kwamen. Dat vind ik gewoon totaal ongeloofwaardig en te veel "fantasy", dus dan kan ik dat niet serieus nemen.
En waarom Ella een negatieve invloed op hem heeft, wordt eigenlijk ook totaal niet uitgelegd. Maarja, het is natuurlijk ook niet zo’n soort horrorfilm die op dat gebied realistisch hoeft te zijn. Maar dat is gewoon niet zo m’n ding.

En dat tijdens de gehele climax van de film het de hele tijd buiten dondert en bliksemt vond ik ook weer zo’n flauw cliché.

Deze film had ook redelijk wat komische momenten die ik in dit geval dan weer wel op de plek vond (ben ik normaal geen fan van), o.a. omtrent hoe de eerste verpleegster die in huis komt om Allan te helpen zich gedraagt (in het begin) en op een gegeven niks meer hoeft te doen omdat de aap alles overneemt.
En de (toen) hele mooi Kate McNeill, als Melanie: "Hi Mrs. Mann! How are you today?"

En dat make-up effects grootmeester Tom Savini hier aan meegewerkt heeft is natuurlijk geweldig, maar ik heb eerlijk niet gezegd niet zoveel van zijn kenmerkende effecten gezien.

Maar vanwege het toch unieke concept, sterke "acteerwerk" van Ella, en een aantal goeie scènes en de vraag waar het verhaal heen zal gaan, krijgt hij een krappe voldoende.

avatar van Noodless
Leuke aftrap van horrorchallenge 2018 !

De ster van de film is natuurlijk het aapje. Een dikke pluim toch voor diegene die deze trucjes allemaal bedacht en zeker voor het geduld. Het verhaal wordt goed opgebouwd naar de climax die best oké was. Het acteerwerk viel mee en stoorde nergens. Het minpunt is wel dat er te weinig horrorelementen aanwezig zijn om de spanning echt op te kunnen voeren. De kills zijn inderdaad braafjes uitgewerkt en soms zelfs niet te zien. Beetje jammer, anders zou de film zelfs een hogere score kunnen krijgen. Ik rond af naar 3,5 sterren vermits mijn score 6,5/10 is, maar het aapje verdient dit wel.

avatar van john mcclane 2
Dankzij tip van Noodless deze erg leuke verassing gezien .

George A. Romero is natuurlijk in meester in het horror genre , en dat zie je er zeker van af .
Leuk dat het geen zombie film is, want eerlijk gezegd kijk ik zo nu en dan nog , maar geen super grote fan.
het tempo is wat traag, wat ook wel zijn charme heeft.
Het hele idee met die aap als killing source is erg leuk gevonden , en het was wonderbaarlijk hoe je zonder enige vorm van cgi toch volledig gelooft wat die aap allemaal doet en zelfs denkt .
De soundtrack was ouderwets geweldig, kun je erg van genieten .
Niet super spannend , maar wel onderhoudend . En zeker een voldoende waard .
ruim zelfs . 3,5*

avatar van jeroentjuhhhhh
Romero's eerste studiofilm en die valt -hoewel vrijwel volledig gestript van zijn typische horrorkenmerken- zeker niet negatief op in z'n oeuvre. Het tekende het begin van een drietal films die iets meer duiken in de psyche van een individu (steevast de mannelijke protagonist) in plaats van zijn befaamde maatschappijkritiek. Toch is het niet vreemd dat men iets meer (/anders) verwacht, met name wat betreft (gore) effects. Met zwaargewichten zoals Savini en Kirshoff aan 't roer is er veel mogelijk, maar de kracht van Monkey Shines komt uit een hele andere hoek. Sterk geschreven, geregisseerd en klassiek spannend met een lange spanningsboog en natuurlijke progressie van de personages. Allemaal heel geloofwaardig en kundig uitgevoerd. Niet heel verheffend verder, maar er schijnen nogal wat scherpe randjes te zijn gesneuveld (studio, he). Beeldkwaliteit van de nieuwe Eureka! blu-ray release is overigens subliem.