ad

Geregisseerd door: Werner Herzog

Met onder meer: Timothy Treadwell, Werner Herzog en Jewel Palovak

Releasedatum: 8 december 2005

Over Grizzly Man

"In nature, there are boundaries. One man spent the last 13 years of his life crossing them."

Grizzly Man toont het leven en de dood van amateur grizzly beer expert en natuurbeschermer Timothy Treadwell. Treadwell leefde dertien zomers lang ongewapend tussen beren en legde de laatste vijf seizoenen van zijn avonturen in de wildernis vast op film. In oktober 2003 werden de stoffelijke resten van Treadwell en zijn vriendin Amie Huguenard gevonden vlakbij hun kampeerplaats in het Katmai National Park and Reserve in Alaska. Ze waren ernstig toegetakeld en opgegeten door een grizzly en werden daarmee de eerste geregistreerde slachtoffers van een aanval van een beer in het park. Er wordt niet alleen ingegaan op het mysterie van de wildernis maar ook op het mysterie van de menselijke natuur als de laatste vijf jaar van Treadwell in de wildernis in kaart worden gebracht.

imageimageimageimage

avatar van Insignificance

Insignificance

Een subtiele afrekening. Herzog doet het netjes en heeft het in begin nog over schoonheid en diepgang, maar laat het niet na om Treadwell op z'n plek te zetten. Irritante man die veel te vaak zinnetjes begint met 'ik'. Grappig dat iemand onderweg vertelt dat de beren hem waarschijnlijk zagen als een gestoorde geest. Herzog zal in z'n nopjes zijn geweest met die opmerking.

Hij pelt z'n filmmaker als het ware af. Eerst nog een enthousiaste kerel die kinderen vertelt over grizzly beren, maar daar is in het laatste half uur niet veel meer van over. Jammer dat het meisje onderbelicht blijft, al wordt er impliciet wel wat over gezegd. Ik geloof best dat Treadwell van de beesten hield, maar ook dat zijn afkeer jegens de gewone maatschappij vele malen groter was.

Je ziet het aan de mensen die het dichtst bij hem stonden. Van die wollige types waar je de kriebels van krijgt. Dat met het horloge bijvoorbeeld. Het had wat mij betreft wat scherper gemogen, maar Treadwell komt er in ieder geval niet mee weg. Wat rest zijn mooie beren, mooie vosjes en hier en daar ook mooie beelden, maar wel rondom een minder mooi, doorgeschoten mens.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Wie een documenaire over beren verwacht komt van een kale reis terug. Dit is een documentaire over de berenliefhebber Timothy Treadwell. Ik dacht eerst dat het een mockumentaire was. Maar dit is allemaal echt. Treadwell kan je vergelijken met die tv-koks. Goed in wat ze doen, maar in beeld zijn het toch maar vervelende ettertjes. Hij leefde dan wel 13 zomers tussen de beren, maar meer dan z'n liefde voor hen en de kunst om dichter bij te komen is er toch ook niet. Toch een groots verschil met bvb Dian Fossey tussen de gorilla's.

Grizzly Man is een wat triestig beeld van een man die van beren hield. En het is moeilijk als kijker om te zien of regisseur Werner Herzog de man zelfs maar serieus nam. Af en toe laat hij z'n kritiek dan ook blijken. De meeste beelden zijn dan ook amateuristisch geschoten door Treadwell zelf, de rest zijn standaard getuigenissen. Als je van natuur houdt, kan je beter terecht bij BBC Earth.

avatar van De Knip

De Knip

Goeie zwemmer, terugvalletje op school, zijn mislukte auditie voor barman van tv serie 'Cheers', aan de drank geraakt en daarna opnieuw zijn leven starten te beginnen in Australie. Dan deze absurde levensuiting in de wildernis tussen de beren en jezelf maar blijven inprenten dat jij diegene bent die voor deze beren (en vossen) zorgt. Amy die nauwelijks in beeld komt en haar inbreng is dan ook een raadsel voor ons als kijker. Hij zal het in eerste instantie wel goed bedoeld hebben, maar ja, als je constant video-opnames maakt en nauwelijks contact hebt met de buitenwereld, dan ga je vanzelf doorslaan en er echt in geloven. Voor mij geen echte dierenliefhebber, maar een doorgedraaide man die nogal kinds is in zijn geloof voor de zorg van deze dieren.

Heb me wel geamuseerd:

***1/2

avatar van Rickyman

Rickyman

Die afwijzing bij Cheers kan ik wel begrijpen, hij moest de concurentie aangaan met Woody Harrelson! Die hier zijn carriëre begon als acteur en meteen een memorabele rol neerzette.. Iedere keer als er weer een film verschijnt met Harrelson, moet ik altijd weer aan z'n sukkelige, maar aandoenlijk rolletje uit Cheers denken, maar hij valt nooit tegen..

Maar goed, Treadwell vond ik eigenlijk ook een zielig figuur, medelij wekkend eigenlijk, eenzaam en had hij wel goede bedoelingen. Helemaal geen verkeerde kerel, misschien een beetje te doorgedraaid.

Een aardige docu, met ook aangrijpende scènes van de vosjes.

Maar inderdaad, is dit geen echte berendocumentaire. Zag bijv laatst nog de natuurdocu The Hunt, waarbij een uitgehongerde ijsbeer zijn leven riskeert om onhandig een stijle klif te beklimmen voor een paar eieren.. Heb weinig met sentimentele films, maar dan kunnen de tranen in m'n ogen springen, erg triest hoe deze dieren aan het uitsterven zijn.

avatar van Zandadder

Zandadder

Het schijnt dat de geluidsopnamen van zijn dood echt gruwelijk zijn.

Het boek van Stephen Herrero Bear Attacks - Stephen Herrero (1988) - BoekMeter.nl is ook pure horror. Voor de liefhebber.

avatar van Rickyman

Rickyman

Klopt Zandadder,

de regisseur wilde deze docu ook niet te luguber maken en Treadwell's allerlaatste scène werd daarom niet vertoont.

Die scène is wel op You-tube te vinden.

avatar van Dello

Dello

Bijzondere documentaire. De beren komen wel anders in beeld dan in de gemiddelde natuurfilm. Je voelt echt de dreiging en het gevaar waar Treadwell zich in bevindt. Mooi is ook te zien hoe zijn geestesgesteldheid hem drijft naar deze gevaarlijke keuzes.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Saaie documentaire over een onsympathieke man die de beesten niet gewoon met rust kan laten. Werpt zich op als natuur/berenbeschermer, maar snapt geen donder van de natuur. Zelfingenomen egotripper. Overigens wel een mooie dood voor hem, en dat bedoel ik niet gemeen.

avatar van Rmie

Rmie

Nu te zien op de NPO website.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Treadwell doet me wat denken aan Boudewijn Buch, die leefde ook in z'n eigen wereldje en verzon er ook wel eens wat bij.

Fascinerend portret over de maniakale narcistische dierenliefhebber Treadwell waarbij de beren een bijrol lijken te hebben.

Zo dichtbij wilde dieren komen levert uiteraard mooie shots op en dat het al die jaren goed is gegaan mag een wonder heten. Dat hij zichzelf als beschermer van beren zag kan wel zo zijn maar feit blijft dat hij met zijn manier van doen toch echt zelf over de grens heen ging.

avatar van otherfool

otherfool

Een wat excentrieke zonderling die enerzijds het hart op de juiste plaats lijkt te hebben en anderzijds wat narcistisch uit de hoek kan komen, gaat ieder jaar een paar maanden met de beren in Alaska doorbrengen om ze te bestuderen en te 'redden'. Een recipe for disaster en dat is dan ook exact wat gebeurt, zo blijkt al uit het begin van de documentaire, op curieuze wijze ingesproken door Herzog met z'n dikke accent, die constant inzoomt op de filmmaker Treadwell.

Het is een aardig portret geworden, al vond ik het érg jammer dat de rol van de jongedame niet uit de verf kwam door gebrek aan medewerking van de familie. Enkele beer-scenes zijn om van te smullen, en dat geldt al helemaal voor de vosjes (ik wil er ook één!).

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Ik vind de reacties niet een klein beetje onrespectvol, maar extreem onrespectvol. Bovendien begreep Timothy als één v/d weinigen dat er wat goed fout zit met deze maatschappij. Hij heeft ze misschien niet altijd op een rijtje, maar toch meer dan 99% van andere mensen. Ik vond het wel een fijne docu.

avatar van Capablanca

Capablanca

Interessante docu over een wereldvreemde man met een vervormd en romantisch beeld van de Grizzlybeer. Het eind is tragisch en mooi tegelijk.

avatar van Capablanca

Capablanca

aSMoDeuS schreef:

Ik baal nog steeds dat we de video niet gehoord hebben. De foto's hadden ze ook wel mogen laten zien.

Hij is te vinden op Youtube: Grizzly Man (audio of bear attack).

avatar van Antonin

Antonin

graag een oscar invoeren voor de grootste idioot ooit!

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Weinig boeiende docu over een behoorlijke idioot die wel erg gek op aandacht is, die tussen de beren in het wild leefde. Wat op den duur niet al te goed af liep, maar dat deel negeert de docu dan weer vreemd genoeg. Op zich aardige beelden, maar doe mij maar gewoon de natuurbeelden van BBC series. Verder heeft dit weinig om het lijf. Langdradig, een niet boeiend hoofdpersoon en een hoop van zijn acties zijn nog dom ook. Voor zijn veiligheid, maar hij verpest ook de balans van de natuur.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19622 berichten

Opvallend hoe veel mensen hier lijken te denken een natuurdocumentaire te krijgen. Of een heldenverhaal. Dat is het niet en is ook nooit zo bedoeld. Dit is vooral een portret van Timothy Treadwell. Een van de dingen die deze film beter maakt dat het enigszins verwante Into The Wild is voor mij dat deze film een vat vol tegenstrijdigheden laat zien en er niet een benadrukt. Into the Wild slaat gigantisch door naar een soort verering.

Treadwell was uniek. Een stadsjongetje dat dertien zomers lang tussen Grizzly's overleeft (ik was binnen een dag dood geweest) en ook vol kinderlijk enthousiasme en passie. Maar ook theatraal, op het kinderlijke af en nogal overtuigd van zijn eigen gelijk, terwijl daar heel veel op af te dingen valt. Een narcist is het ook en de film suggereert dat hij dat in toenemende mate werd. Met het prettig ongepolijste Herzog-randje. En die werd ongetwijfeld tot de man aangetrokken omdat ze wat eigenschappen delen.