The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Drama / Fantasy

geregisseerd door David Fincher
met Brad Pitt, Cate Blanchett en Tilda Swinton

Terwijl de orkaan Katrina op New Orleans afstormt, ligt de bejaarde Daisy op haar sterfbed. Ze vraagt haar dochter om voor te lezen uit een oud dagboek. Het dagboek vertelt het bijzondere verhaal van Benjamin Button. Benjamin wordt geboren als bejaarde man, en wordt vervolgens met de dag jonger. Halverwege hun levens worden Daisy en Benjamin verliefd. Maar wat zal de toekomst brengen wanneer Benjamin steeds jonger, en Daisy steeds ouder wordt?

Uitstekende film over een baby die oud geboren wordt en steeds jonger wordt. Een origineel en mooi verhaal dat hier op een meeslepende manier verteld wordt. Het verhaal beslaat een aantal decennia, maar als film blijft het één geheel. Het ziet er allemaal prachtig uit en ook de make-up/special effects zijn overtuigend gedaan. Twee mooie rollen van Brad Pitt en Cate Blanchett.

Een mooi leven, maar in omgekeerde volgorde en daardoor, bij momenten, best intriest.

avatar van filmfan0511
Een redelijk a-typische film van Fincher, die zich meestal toch binnen de lijntjes van het misdaad- en thrillergenre houdt. Maar in feite is het een redelijk a-typische film in het algemeen, wat betreft de inhoud. Het is in ieder geval een erg uniek en origineel plot. Een man die oud wordt geboren en met de jaren steeds jonger wordt. Meteen vanaf het begin zit je met de vraag hoe dit gaat eindigen, en daar komt uiteindelijk een zeer mooi en passend antwoord op.
Het is wel absoluut een lange zit. Het hele omgekeerde levensverloop van Benjamin wordt erg nauwkeurig en gedetailleerd uit de doeken gedaan, en soms verliest de film zich wat in deze details en zijplotjes. Het is daarom ook niet een film die ik vlug opnieuw zal kijken. Deze trage vertelstructuur zorgt er echter wel voor dat je erg begint mee te leven met deze wel zeer speciale hoofdpersoon, die erg goed wordt neergezet door Brad Pitt. De film heeft inzakmomentjes, maar de binding met Benjamin verlies je als kijker nooit. Het laatste kwartier raakt dan ook een emotionele snaar, wanneer Benjamin een dementerend kind is geworden en Daisy voor hem zorgt. Dit werd vooral fantastisch geacteerd door Cate Blanchett.

Naast het originele plot, de goede acteerprestaties en de emotionele laatste akte van de film, behoort tot de pluspunten evenals de feilloze regie van Fincher en de consistent mooie aankleding en decors. Fincher staat er om bekend een geweldig grote perfectionist te zijn, maar zijn films zien er dan ook altijd, zonder uitzondering, visueel enorm gelikt uit. Zo dus ook deze.
De te lange speelduur (halfuurtje had hier perfect van af gekund) en de vaak dik aangezette zoetsappigheid op verschillende momenten zorgen ervoor dat hier geen hogere score uitvloeit, maar voor eén keer is het zeker een aangename zit.

Tarkus schreef:
Prachtige film, met een zeer goede Cate Blanchett en een prima Brad Pitt.
Eén minpuntje misschien, de film duurt iets te lang.
Maar het neemt niet weg dat ik wel van deze film heb kunnen genieten, vooral ook van de beelden, want die zijn werkelijk prachtig.
Uiteraard zitten er vele special effects in deze prent voor de locaties, maar ook de make up is ronduit verbluffend, let maar eens op de vele transformaties die Brad Pitt ondergaat, maar ook Cate Blanchett is als oude dame wondermooi.
Het verhaal mag dat wel zeer bizar wezen, het is toch mooi om volgen en zeker niet saai... wat de lange zit van meer dan 2,5 uur enigszins draaglijk maakt.
Toch een prent die ik iedereen kan aanraden...

Blijft nog steeds een mooie film met een raar, docht ontroerend verhaal.
Maar ik blijf de film toch nog iets te lang vinden...

avatar van Woland
Men neme een kortverhaal van een bladzijde of 20, met één originele gimmick. Vervolgens strekken we dit uit tot een film van bijna drie uur, die behalve de romance die gedoemd blijkt vrijwel niks met die gimmick doet. Voor de rest had elk stuk van de film ook prima plaats kunnen vinden bij iemand die wél op normale manier oud wordt; bovendien, heel veel rode draad heeft de film verder niet.

Deze film heb ik altijd een beetje links laten liggen, voornamelijk op onderbuikgevoel; hoewel het van David Fincher was die over het algemeen toch een zeer fraai oeuvre heeft, trok dit me voor geen meter. En ik ben bang dat ik toch bevestigd ben in mijn vooroordeel, deze film is toch een behoorlijke miskleun gebleken. Natuurlijk, er zijn wel wat fraaie scenes, de cast is niet slecht (maar ook echt niet geweldig), maar hier is toch heel wat op aan te merken. Waarom moet dit in hemelsnaam drie uur duren? Behalve op het romantisch vlak waar Daisy wel ouder wordt, wat is de toegevoegde waarde van het omgekeerde ouder worden van Benjamin? Waarom wordt hier niet iets interessants over gebracht, over het jong zijn in een bejaard lichaam en vice versa, behalve voorspelbare grappen over bijvoorbeeld een oude man die geen seksgrappen begrijpt? En waarom is er zo weinig lijn in het verhaal? Het is niet dat de afzonderlijke scenes nou zo boeiend zijn (Brad Pitt geadopteerd, Brad Pitt op de grote vaart, Brad Pitt in de marine, Brad Pitt backpackend in India) of dat de romance met Cate Blanchett nou van het scherm spettert. Ik zie echt het punt van deze film niet.

avatar van Lovelyboy
Oh my God, look at you! You're perfect!

Aparte film, die het vooral van zijn bijzondere fenomeen moet hebben, maar over de gehele lengte van de film niet krachtig genoeg overkomt.

De film begint uiteraard met een mooie aangekleed tijdsbeeld en het bijzondere geval van de oude baby die niet een lang leven beschoren lijkt. Toch zien we het eerste uur Benjamin opgroeien van oude baby naar puberende bejaarde. De kinderlijke ongedurigheid kostelijk weergegeven in de momenten aan tafel of in de rolstoel. De ontmoeting met Daisy volgt, en Benjamin doorgaat de eerste stadia van een jonge volwassene die zijn eerste stappen zet op bepaalde vlakken.

Wat mij op bepaalde momenten opvalt, en vooral in het tijdsbeeld met alle wereld beslommeringen naar voren komt als de recessie, de Tweede Wereldoorlog, de 'Spacerace' en bijvoorbeeld The Beatles, is de overeenkomst met Forrest Gump. Een apart personage die de wereld op soms koddige wijze ontdekt met een 'liefde' die niet altijd even gemakkelijk verloopt. De poging om een Forrest Gump-achtige geheel te creëren strand sowieso al wat mij betreft bij het karakter Button zelf. Waar Forrest een en al in innemendheid is blijft Button een onbekende voor het publiek en leef je veel minder met hem mee. Aardig zijn de momenten op de grote vaart, de marine en zijn zwerftochten, maar ongewild voelt het aan alsof de film onnodig gerekt wordt en eigenlijk afdwaalt van het echte onderwerp. Namelijk het verschil met Daisy en hoe om te gaan met zij die ouder wordt en hij jonger. De keuze om weg te gaan, vergelijkbaar met Jenny die de andere met het kind achterlaat net als in Forrest Gump, lijkt voor Button de niet zo sympathiek oplossing voor alles. Midlife crisis? Gebrek aan zelfacceptatie? Het zal vast ergens op slaan...toch groeit bij mij niet de sympathie voor Button.

TCCoBB is dan ook een apart verhaal met een bijzonder gimmick, de film lijdt echter het meest pijn onder zijn eigen hoofdpersoon en het vele te lange verhaal dat rond hem gesponnen wordt van bijna twee uur en drie kwartier. Bevreemdend zijn de eerste beelden, en tevens de laatste Daisy en Benjamin andermaal als baby die wel een bepaalde tragiek bezit. Toch is het to little to late om de film die te flets, lang en niet heel boeiend is, te redden. Wel aardig nog te benoemen is Blanchett als prachtige vrouw, en vooral Jared Harris die op heerlijke wijze Captain Mike neerzet. Verder is TCCoBB aardig voor een keer en vooral degelijk.

Ik zag deze film voorbijkomen op tv en twijfelde om hem nog eens te bekijken. Ik heb deze namelijk 12 jaar geleden gezien en hield er een heel gelijkaardige indruk aan over als de jouwe. Wilde hem een herkansing geven, maar 2 uur 45 minuten is wel veel tijd om te investeren in een film die maar weinig blijvende indruk gemaakt heeft de eerste keer. Bedankt om ook mijn gedachten over deze film te bevestigen en zo mooi neer te pennen!

Hele goede film met een mooi verhaal.