The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Drama / Fantasy

geregisseerd door David Fincher
met Brad Pitt, Cate Blanchett en Tilda Swinton

Terwijl de orkaan Katrina op New Orleans afstormt, ligt de bejaarde Daisy op haar sterfbed. Ze vraagt haar dochter om voor te lezen uit een oud dagboek. Het dagboek vertelt het bijzondere verhaal van Benjamin Button. Benjamin wordt geboren als bejaarde man, en wordt vervolgens met de dag jonger. Halverwege hun levens worden Daisy en Benjamin verliefd. Maar wat zal de toekomst brengen wanneer Benjamin steeds jonger, en Daisy steeds ouder wordt?

avatar van knusse stoel
Heb vroeger eerst het boek gelezen en ohhh man...., wat was dat een fijn boek om te lezen. De omgekeerde levensloop van deze man, die als bejaarde ter wereld komt en sterft als baby?
Of toch niet?

Het is een van de vragen die je jezelf tijdens het lezen of het kijken gaat stellen! En omdat het boek vrij dik is en de film lang, moet je dus geduld opbrengen om een antwoord op deze ene vraag van de velen te krijgen.
Kijk en/of lees, het verhaal is erg boeiend en.....interessant!!!

In één woord : GEWELDIG

Kwam er maar steeds niet aan toe, maar nu dan eindelijk toch gezien. Je vraagt je inderdaad in het begin af hoe zal dit aflopen. 'Helaas'...Precies zoals ik had verwacht. Het middenstuk voor een deel gemist (in slaap gevallen) maar ik had aan het eind niet het idee dat ik iets heel belangsrijks heb gemist. En weinig kans dat ik wil zien wat ik gemist heb. Dat het karakter van Pitt besluit moeder en kind te verlaten was op zich een sterk gegeven, wat duidelijk maakt dat hij zelf beseft wat hem te wachten staat. Verder moest ik toch erg aan Forrest Gump denken, echter was die film stukken interessanter. Doet niet weg dat TCCOBB mooi is gemaakt, maar ik had niet anders verwacht.
Kortom: Leuk om gezien hebben, als je veel tijd over hebt. Maar meer ook niet.

avatar van des1
Een film die beter wordt als je 'm na in de bios... gewoon thuis gaat bekijken m.i. Dan krijgen nuances meer ruimte en kun je de irritante passages met Cate Blanchett als opoe in het ziekenhuisbed overslaan tijdens plas doen of chips halen. Bravo voor de hele sfeer en de bijbehorende belichting. Krijgt zelfs een zekere magie in de hotel scenes. Wat maar weer aangeeft hoe een film en verhaal kan ademen door wat verstilde interplay tussen twee mensen echt ruimte te geven. Hele verhaal doet je beseffen dat oud worden een raar fenomeen is. Zou je niet als piepkuiken moeten eindigen als de tijd van oud naar nieuw loopt? Goeie rollen van beide hoofdrolspelers. Maar in de ziektebed scenes, die werken als een soort 2de voiceover, kan m.i. behoorlijk gesneden worden. Misschien zelfs helemaal of grotendeels weglaten.

(verwijderd)
Erg mooi drama.

Ik vond de film wat langzaam en saai op gang komen, maar achteraf heeft dit alleen maar bijgedragen aan de sympathie voor Benjamin Button die steeds groter wordt naarmate de film vordert. Fincher heeft mij weer weten te overtuigen.

Het verhaal is erg origineel en ik kan dan ook geen enkele film bedenken die er ook maar enigszins op lijkt. Vooral de scènes wanneer Benjamin en Daisy's leeftijden dichter bij elkaar komen (en dus weer verder uit elkaar gaan) zijn absoluut geweldig.

Voor Pitt lijkt het een eitje de charismatische jonger wordende man te spelen met ouder wordende vrouw, echt een rol voor hem. Geen acteur van zijn generatie was beter geweest voor de casting. Ook hoe hij een oudere en wat kwetsbaar uitziende man neerzet was erg fijn en realistisch om te zien. Blanchett kende ik eigenlijk vrijwel alleen van naam en gezicht, ze heeft in de LOTR films gespeeld maar die vind ik zo overgewaardeerd dat ik het eerlijk gezegd niet eens kan herinneren terwijl ik dit jaar de trilogie heb gezien. Afijn, Blanchett: op bewegende beelden echt veel aantrekkelijker en interessanter dan ik dacht, prima performance!

Het einde vond ik echt goed, ik zat er al over te piekeren hoe het zou aflopen: Een jonge Benjamin die zorgt voor een oude Daisy, of andersom? Ik ben blij dat ze gekozen hebben voor wat het is geworden. Vooral de laatste scène van de levende Benjamin was toch wel ontroerend, ook al is het vrijwel onmogelijk om zoveel emoties van een kind met zo'n leeftijd op beeld te zetten.

Mijn beoordeling voor deze film staat vast, al snapte ik echt geen ene bal van die klok en de trends rond de orkaan die steeds worden vermeld in het ziekenhuis?

Een dikke 4.0*

avatar van hijman1946
Jong schreef:
Kortom: Leuk om gezien hebben, als je veel tijd over hebt. Maar meer ook niet.

Leuk om gezien te hebben ??en je bent halverwege in slaap gevallen

Zeer ontroerende film met een mooie verhaallijn. Ik ga hem zo voor de derde keer bekijken. Bij deze film ga je nadenken over het leven,tenminste dat had ik, vooral in het midden gedeelte van de film. Ik ben geen fan Brad Pitt maar samen met Cate denk k dat een ander koppel het niet beter had kunnen doen. Het einde is mooi, zoals verwacht maar daardoor niet minder.Kortom mooie film ik verhoog mijn stem naar 4,5.

Redlop schreef:
Verhoogd naar 5* en in mijn top 10 opgenomen. Geweldige film, prachtig verhaal, beelden, acteerwerk, muziek, alles is hartverwarmend.
iemand met smaak fijn! ☺

Dit kon mij totaal niet boeien. Het verhaal sprak mij erg aan maar de uitvoering was rommelig.

avatar van Redlop
moviewoman26 schreef:
iemand met smaak fijn! ☺

We zouden een perfecte match geweest zijn, ware het niet dat je Casino Royale een 0,5 gegeven hebt.

cma

En toen bleek moviewoman een dragonder van 170 kilo te zijn

Moviewoman heeft gewoon gelijk; die Bond Films zijn allemaal net niks. Allemaal hetzelfde. Dit is van een hoger kaliber.

Nou, ik vind Brad Pitt een stuk beter te doen dan die nieuwe Bond. Wat een oude rotkop heeft die vent! Tijd voor hem voor botox, hahaha

Redlop schreef:

en daar laat jij je match van afhangen?

Echt een hele goeie film. Heel apart verhaal, hoe kom je erop. Zit goed in elkaar en goed geacteerd. Beetje triest einde eigenlijk, zet je aan het nadenken. De film bleef nog lang in mijn gedachten hangen. Ik kan niet anders dan de film 5 sterren geven!

avatar van Capablanca
Keurig verzorgde film, maar de inhoud kreeg me geen moment in haar greep. Ik vond hem te lang, de soms wel erg overdadige make-up deed geen goed en hij was me af en toe veel te zoet.

avatar van Alathir
The Curious Case of Benjamin Button is een erg originele film wat het concept betreft. Wat de film zelf betreft vond ik het best wel een lange zit, hoewel een mensenleven ook een lange zit kan zijn. De make-overs vond ik erg goed gedaan, in het begin moest ik goed kijken of het wel degelijk Brad Pitt was. Brad Pitt is echt de ideale casting geweest net als Cate Blanchett, allebei beroemdheden die geen dag ouder lijken te worden met de jaren. Er zitten een aantal dingen in de film die ik toch wat raar vond zoals oa het weggaan van Benjamin terwijl zijn dochter 1 jaar is, hij had echt nog wel langer kunnen blijven... Queenie die dood is maar Benjamin komt uit de lucht gevallen leek het en zo zijn er nog scènes die ik op het eerste zicht een beetje vreemd vond.

Ook zet de film je aan het denken: hoe zou het echt zijn om jonger te worden? Bovendien als je erover nadenkt is het best raar dat je als baby geboren wordt maar ook als baby sterft.Of wat als Benjamin gebleven was en toen hij 70 jaar was en er uitzag als pakweg 20 met zijn dochter van 20, dat had misschien nog wel leuke situaties opgeleverd in plaats van beelden waarin hij vertoeft in bv. India maar verder niet echt uitwerking. Sommige dingen waren toch wel minder, zo mistte ik ook wel chemie tussen Brad en Cate, verder dan een typische filmkus kwam het helaas niet. Ik denk ook dat de film me vooral zal bijblijven omwille van het concept, maar voor de rest zitten er weinig memorabele momenten in de film en dat is helaas een minpuntje.

Zeer ontroerende en mooie film.het moment dat zij zich uitkleed en daar staat in sexy kousen,en hij maar cartoons blijft kijken.hij ziet haar niet meer staan simpelweg doordat hij "verkindst" wauw haar besef en pijn knalt gewoon van het scherm af

avatar van rojaone
Een prachtige film en een heel mooi verhaal. Deze moet je gezien hebben.

avatar van Night's Watch
Met deze film laat Fincher zien dat hij naast sterke beklemmende thrillers ook de talenten heeft om een sterke dramafilm te maken. De film duurt ruimt tweeënhalf uur maar is gedurende de gehele speelduur interessant en de speelduur vliegt voorbij.

Ik heb het boek nooit gelezen maar het plot sprak mij aan, ik was voornamelijk benieuwd hoe de personages om zouden gaan met het gegeven dat Benjamin steeds jonger zou worden. Dit gegeven is fijn uitgewerkt, trage vragen komen naar voren en de benadering is (gelukkig) serieus. Pitt speelt hier zijn sterkste rol in een Fincher film en heeft met Cate Blanchett een waardige tegenspeler.

De film bevat daarnaast vele leuke momenten zoals de 'Struck by lightning 7 times' filmpjes en de bijrol van Jared Harris. Een film als deze, mede door de speelduur, zal ik niet snel herzien, maar dat het er ooit van komt is een zekerheid.

avatar van Fisico
Er zijn weinig films waar ik zo verwachtingsvol naar het einde heb gesnakt (maar dan in positieve zin). Van in het begin heb ik me afgevraagd hoe benjamin Button het er vanaf zou brengen als kind/baby. Hoe gaat de regisseur dit visueel voor elkaar brengen? Ik moet zeggen dat dit voor mij erg geslaagd was.

De hoge quotering is bij mij voornamelijk berust op het fantastische concept (dito aankleding). Wat als-vragen doen het steeds goed bij mij en de idee om geboren te worden als bejaarde man en te sterven als baby is erg interessant. De verwijzing met de teruglopende klok maakte het extra mysterieus, biedt de kijker enige houvast en creëert een tastbaar kaderend verhaal. De romance tussen Benjamin en Daisy werd gedetailleerd uitgewerkt en was boeiend om volgen. Ook de vertelstructuur via granny Daisy waarbij via het dagboek flashbacks het verleden uit de doeken werd gedaan was uitstekend. De rol van de dochter, zowel in het heden als de verwijzingen naar het verleden, was hier niet vreemd aan.

Toch boeide de film me niet altijd in zijn geheel. De levensloop van Benjamin en verschillende zijsprongen in de film bezorgden de film een langere kijkduur dan nodig was. Wat me nog het meest stoorde was de zoete, melige insteek van de film. Dit is een perfecte film voor tijdens de kerstdagen met de familie. De film is té geromantiseerd om realistisch te zijn (binnen het concept). Zeker vroeger werd iedereen die anders werd bestempeld als paria behandeld. Denk maar aan pygmeeën, gehandicapten, albino's, zwarten en ga zo maar door. Hier niets van dit alles en die dramatiek (tragiek) miste ik wat. Vandaar ook 'slechts' een 4,0*.

Hele mooie film. Goed verhaal. Heeft me geen moment verveeld.

avatar van SmackItUp
Erg mooie film met een prachtige sfeer.

Al krijg je het idee dat deze sfeer in het begin sterker is dan verderop in de film, en dat er dus meer in had gezeten. Desalniettemin maakt Fincher er een bijzonder filmpje van. Een intrigerend concept op de juiste manier uitgewerkt, al mis ik net dat beetje meer voor een onvergetelijke film.

Kleine 4*.

avatar van Black Math
Het komt niet vaak voor dat de hoofdpersonages van een film bij je in de straat wonen. Dit is in ieder geval voor mij de eerste film waarin dat het geval is. New Orleans is een filmstad, tegenwoordig worden er veel films opgenomen omdat het goedkoper is dan Hollywood, maar ik ken weinig films die daadwerkelijk in New Orleans spelen. Het is dan extra leuk om de zoveel van de stad in deze film terug te zien. De typische huizen, de tram, de rivier, noem maar op.

Los van het decor is de film best aardig, maar met kanttekeningen. Zeker het uitgangspunt is interessant, al gaat de film er niet heel diep op in. Hoe is het bijvoorbeeld om in een kinderlichaam dement te worden? Het wordt aangestipt, maar veel wordt er niet mee gedaan. De structuur van de film staat me ook een beetje tegen, in de vorm van een raamvertelling. Het voelt een beetje geforceerd aan, een kunstgreep om twee vertellers aan het woord te laten. Misschien was het wel beter geweest om überhaupt geen verteller aan het woord te laten? Verder overtuigen de zuidelijke accenten van de hoofdrolspelers ook niet helemaal. Niet dat ik het wel kan, maar het is niet wat ik dagelijks om me heen hoor.

Kortom, voor mijn gevoel had er wat meer mee gedaan kunnen worden. Desondanks kijkt het allemaal aardig weg ondanks de duur. Vanwege de locatie wat bonuspunten: 3*.

Speciale, intrigerende, originele film. Het is een lange zittijd, maar zo goed uitgewerkt dat ie nooit verveelt. En hoewel je weet hoe de film zal aflopen, toch blijft de film je meeslepen tot het bittere eind. Het verschil (en tevens gelijkheid) tussen jong en oud wordt nergens zo mooi in beeld gebracht als in deze film. De storytelling doet een beetje bekend aan (a la Titanic), maar stoort geenszins. Het biedt zoals zo vaak een rode draad doorheen het volledige verhaal. De begeleidende muziek tot slot maakt het volledig af.
Ohja, en Brad + Cate schitteren in hun rol. Toppertje!

avatar van Kippie.
Een wel erg lange zit, voornamelijk in het begin wanneer Benjamin nog 'oud' is. Het verhaal komt pas echt goed op gang wanneer Daisy en Benjamin naar elkaar toe groeien in leeftijd. De prettige dynamiek tussen Blanchett en Pitt maakt dat de film vanaf dit moment heerlijk wegkijkt. En wat een glansrol van voornamelijk Cate Blanchett: ik ken weinig actrices die zo ogenschijnlijk moeiteloos opgaan in elke rol die ze spelen. Ook visueel is de film een genot, maar dat zijn we van Fincher gewend. Prettige film die ik zeker eens ga herzien.

Het spijt me zeer maar begrijp niet wat iedereen hier zo goed aan vond! Heb hem toen in de bioscoop gezien en wilde eigenlijk tijdens de pauze weggaan.. Niet gedaan maar achteraf spijt..

avatar van Shadowed
Leuk.

Fincher komt hier weer eens bijzonder en origineel uit de hoek. Deze film blinkt inderdaad uit qua nieuwe ideeën. Eentje die ik zo ver ik weet nog nergens herken, en anders heb ik zeker at gemist. Fincher bewijst hier weer een best goede regisseur te zijn.

166 minuten is niet niks, maar Fincher weet het allemaal boeiend en overzichtelijk te houden. Hij stopt er soms lekker veel details in zodat het boeiend blijft, en het verhaal is opzicht al vrij boeiend om te volgen. Pitt en Blanchett hebben wel duidelijk een chemie.

Nu ga ik toch eerlijk zeggen dat de film toch wel een stuk te lang duurt.166 minuten is echt te lang, ondanks het originele idee. Het blijft vrij boeiend, maar toch.

avatar van Nergenss
De film heeft de gedachte van het verhaal heel goed neergezet.