Bone Tomahawk (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Western

geregisseerd door S. Craig Zahler
met Kurt Russell, Patrick Wilson en Matthew Fox

Een groep ongeciviliseerde kannibalen wordt door hun leider onverwachts het vredige dorpje Bright Hope binnengeleid. Wanneer ze een aantal bewoners uit het dorpje kidnappen, worden vier mannen achter hen aan gestuurd om de ontvoerden te redden. Een gewonde rancher, wiens vrouw is gekidnapt, is een van de mannen die de achtervolging inzet en hij krijgt hulp van de sheriff, diens deputy en een welwillende ingehuurde revolverheld. Samen bevinden zij zich binnen de kortste keren in gebieden die hen totaal onbekend zijn. Voor ze het weten krijgen ze te maken met het ultieme wapen van de woeste inboorlingen en de hoop op overleving lijkt langzaam te worden weggenomen.

avatar van Shadowed
Ok.

Een horror/western, zo worden ze niet vaker meer gemaakt. En Zahler weet daar dan ook behoorlijk zijn stempel op te zetten, alleen is het vooral het einde waar hij dat ook daadwerkelijk doet. Het begin is wat trager en meer een drama.

Verhaal begint ook wat saai, en dan is 132 minuten toch wel lang. Aan het acteerwerk ligt het niet, al vind ik de kop van Wilson hier niet bepaald in passen. Horror is het pas naar het einde als die kannibalen in beeld komen, de schreeuwen daarvan zijn trouwens wel leuk gedaan.

Pas echt naar het einde is het goor te noemen, en krijgen we een paar moeilijke scenes voorgeschoteld. Die trekken de film nog net over de streep. Voor de rest liggen westerns me absoluut niet, en dit is daar ook een bewijs van.

Tergend langzame film. Tegen het einde enkele gave 'kills', maar te mager om de film te redden.

avatar van Spoelworm
Keek deze film zonder enige voorkennis. (Kurt Russel,dat moet goed komen)Had ik dat gedaan had ik hem laten staan. Vooropgesteld, ik ben geen watje . Ik heb geen hekel aan een spannende horrorfilm

Dit was een western film met op het einde -een beetje uit het niets - een paar walgelijke, onplezierige scènes, puur sadistisch en voor mij persoonlijk te onplezierig om het te zien als vermaak . Teruglezend lees ik vooral reacties als " hoe ze die vent omlegde, gaaf! " "prachtig" en " ik keek er naar en deed me bar weinig". Ieder zijn ding, dat zeker, en absoluut zonder iemand te willen veroordelen of beledigen.Maar ik vraag me wel eens af hoe afgestompt we raken.

avatar van Spoelworm
Er zullen trouwens best films zijn met enkele hardere scènes die ook ik heb gezien, dus misschien is het wat hypocriet maar ik vond het slot gedeelte van deze film toch wel erg sadistisch en een puur onaangenaam morbide sfeer bevatten. Echt walgelijk onaangenaam.

avatar van Lovelyboy
Andermaal gezien en er blijft een hoop aan op te merken, maar ook genoeg pluspunten.

Her beeld van de wet en zijn hulpje die vooral te oud zijn voor deze problematiek en voor de nodige koddige momenten zorgen, vooral Jenkins, staat als een paal boven water en wordt met de nodige humor gebracht. Dat de missie eveneens tegen het onmogelijke aan schuurt ook. Toch zijn de mannen innemend, grappig en interessant genoeg om je over het saaie tussenstuk heen te tillen. Het eindstuk met het nodige geweld, slachting en spanning is gewoon uitmuntend. Goed, dat een kreupele de zaak moet redden is natuurlijk verre van geloofwaardig, maar vooruit...

Puur op stijl en vermaak een erg prettig zit mits je tegen wat gruwelijkheden kunt.

avatar van Duke Nukem
Wat een verrassing was dat slotgedeelte toen ik deze film voor het eerst bekeek, zeg! Ik verwachtte mij aan een simpele western en voor het grootste deel is Bone Tomahawk inderdaad een sterke western met mooie karakterontwikkeling en sterke acteerprestaties, vooral van de heren Russell en Jenkins. Maar de wansmakelijke martelscène verraste me volkomen. De kannibalen/indianen, bijna meer beest dan mens, zijn erg goed neergezet. De spanning wordt doorheen de hele film mooi opgebouwd en aangehouden, de reis van het stadje naar de woonplaats van de indianen, waar de afrekening plaatsvindt, verloopt rustig maar blijft interessant. Wat vernuftig van Patrick Wilsons personage om het keelapparaatje van de indianen te gebruiken om ze uit hun grot te lokken! Ik dacht eigenlijk de hele tijd dat niemand deze helse onderneming zou overleven, maar sheriff Russells drie schoten klinken als een ware bevrijding en opluchting in de oren van de overlevenden op hun pad terug naar het stadje. Een indrukwekkende debuutfilm, geschoten in 21 dagen op een budget van "slechts" $ 1.8 miljoen. Deze film laat toch wel een wrang smaakje na, en dat is wellicht de bedoeling van regisseur S. Craig Zahler.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het slot van Bone Tomahawk is ijzersterk, in het hol van de kannibalen. De sfeer is daar best wel freaky en er zitten een paar expliciete horrormomenten bij die behoorlijk wat gore bevatten, zeker voor een film die lange tijd door ging als een western. Dat deel van de film levert de film sowieso een voldoende op. Alles daarvoor vond ik vrij traag en bepaald niet boeiend. Westerns hoeven niet in de hoogste versnelling af te spelen, maar je kan ook overdrijven natuurlijk. Verder zit er een prima cast in, met Kurt Russell voorop. Die man heeft gewoon een mooi filmhoofd, zo lekker stoer. De film had misschien beter in anderhalf uur gepast, maar het is wel goed zo.

avatar van alexspyforever
Westerns moet zowat mijn minst favoriete genre zijn. Ik vind dat hele cow-boy gedoe ook maar niks, nu goed Brix is natuurlijk wel een toffe pee. Maar een western horror cow-boys die het aan de stok krijgen met kannibalen zou misschien nog wel een leuke film kunnen opleveren. Helaas pindakaas is de film meer western dan horror waarin zo eigenlijk 90 minuten lang niet veel bijzonders gebeurt. Al dat geleuter tussen die mannen boeide me voor geen mete, het tempo was te traag en dan wordt het natuurlijk een saaie zit. Pas het laatste half uur gebeurt is er dan wat actie en ook wat gore, maar voor de doorwinterde horrorliefhebber valt hier weinig te rapen. Misschien hadden ze wat meer moeten focussen op de ontvoerde dame en haar leven in gevangenschap bij de kannibalen, wat boeit mij die 4 revolverhelden nu.