Bone Tomahawk (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Western

geregisseerd door S. Craig Zahler
met Kurt Russell, Patrick Wilson en Matthew Fox

Een groep ongeciviliseerde kannibalen wordt door hun leider onverwachts het vredige dorpje Bright Hope binnengeleid. Wanneer ze een aantal bewoners uit het dorpje kidnappen, worden vier mannen achter hen aan gestuurd om de ontvoerden te redden. Een gewonde rancher, wiens vrouw is gekidnapt, is een van de mannen die de achtervolging inzet en hij krijgt hulp van de sheriff, diens deputy en een welwillende ingehuurde revolverheld. Samen bevinden zij zich binnen de kortste keren in gebieden die hen totaal onbekend zijn. Voor ze het weten krijgen ze te maken met het ultieme wapen van de woeste inboorlingen en de hoop op overleving lijkt langzaam te worden weggenomen.

avatar van killer13
Was best de moeite waard, de combinatie van western en horror is eens iets anders. Er mocht naar mijn mening wel wat meer horror in zitten. Echt eng wordt het nergens en de film moet het qua horror vooral hebben van zijn gore. Maar ook daar blijf ik een beetje op mijn honger zitten, het mocht allemaal net wat meer zijn. Zeker voor een film met zo een lange speelduur... Maar over 1 ding was ik wel enorm enthousiast! Ondanks de minpuntjes die ik net opnoemde schotelt bone tomahawk wel één van de gruwelijkste scènes voor die ik een lange tijd heb gezien. Petje af daarvoor. Ik ben veel gewoon, maar zelfs hier keerde mijn maag van om en kon ik het niet laten om mijn ogen gedeeltelijk te bedekken. Hiervoor alleen al een punt extra!

avatar van Sergio Leone
Goed.

Flinke meevaller, deze Bone Tomahawk, te meer ook omdat ik de horror wel erg vind meevallen. In mijn ogen is dit gewoon een volbloed western, zij het dat de 'vijanden' dit keer kannibalen zijn.
Nu goed, qua spanningsboog wordt het allemaal prima opgebouwd. De traagheid helpt hier aan mee, en bepaalde dingen worden slim aangepakt zodat de spanning in luttele seconden stijgt (denk maar aan de scène waarin de back-up deputy het kruisteken van de dode Mexicanen ziet).
Helaas boet de film wat aan kwaliteit in eenmaal ze het kamp van de kannibalen bereikt hebben. Ik ben blij dat het geen massieve shoot-out is geworden, maar eerder een zenuwachtig tafereel waarbij het laden van een pistool best zo snel mogelijk gebeurt, alleen had ik meer verwacht dan wat holbewoners die met boomstammen tralies maken en uiteindelijk weinig tegenstand blijken te zijn voor een kreupele revolverheld. Dat Samantha O'Dwyer ook weinig tekenen van afmatting vertoont, staat me ook wat tegen.

Nu goed, de cast met heel wat bekende gezichten doet het zeer aardig. Kurt Russell is geknipt voor zijn rol (en heeft met die snor ook echt een westernkop) maar ook Richard Jenkins is zeer goed op dreef. Matthew Fox en Patrick Wilson vind ik dan weer iets minder.

S. Craig Zahler maakt met een krap budget een film waarbij het niet te zien is dat het budget krap is: visueel is dit een volwaardige western, qua opbouw weet hij bovendien perfect wat hij doet. Zijn spanningsboog klopt, mede door de vrij realistische (keuzes en gedragingen van zijn) personages. De speelduur van een dikke 2 uur lijkt aan de lange kant, maar in mijn beleving heeft de film die nodig gehad.

avatar van Dennissssss
Waar heb ik naar zitten kijken? Rare film....

avatar van tbouwh
Laatste halfuur voelt aan als een anticlimax (géén moment goede actie, zeer matig drama, wel veel gore), maar over het geheel genomen heb ik toch redelijk genoten van deze Bone Tomahawk. Prettige opbouw, dito sfeertje en fijne droge humor (met name in het begin). Zahler misbruikt de hoge cultfactor wel om stereotypen in stand te houden en waar nodig ook nog eens flink aan te dikken.

avatar van Kondoro0614
Dennissssss schreef:
Waar heb ik naar zitten kijken? Rare film....

Naar Kurt Russel in Bone Tomahawk!

avatar van Shinobi
"I know the world's supposed to be round, but I'm not so sure about this part."

Deze titel had ik al lange tijd op het oog, vooral vanwege de opmerkelijke combinatie tussen een western en horror.

De film begint ogenschijnlijk als een standaard western waar vier mannen op pad gaan om enkele ontvoerde inwoners uit hun stad te redden. De heren worden stuk voor stuk gedegen neergezet, met voorop Kurt Russell als memorabele sheriff en Richard Jenkins als hulpsheriff die op de meest rare momenten met een anekdote komt.

Er wordt veel tijd vrijgemaakt voor de reis naar de kannibalistische indianen. Door deze rustige opbouw leer je als kijker de personages beter kennen, waardoor je in de hangende narigheid met ze gaat meeleven. Dit wordt erg sfeervol gedaan, zeker als je nagaat dat 'Bone Tomahawk' is geschoten in 21 dagen op een budget van 1,8 miljoen dollar.

Tegen het slot komt de horror om de hoek kijken en dat liegt er zeker niet om; prima gore en lekker onheilspellend. Een kleine smet is alleen wel dat de geloofwaardigheid af en toe flink op de proef wordt gesteld, middels de omstandigheden betreffende wat karakters. Als je hier niet veel oplet, ga je een goede tijd tegemoet.

Al met al een interessante western die een zeer eigenaardig verloop kent. Een aanrader voor zowel western- als horrorliefhebbers.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Humphrey
Grillige horror-western of grillige western-horror genre. Afschuwelijke scènes ...
Nou ja, of die afschuwelijk zijn hangt een beetje af van de leeftijd en de geaardheid van de toeschouwer. Gelet op de commentaren die ik hier lees met verschillende standpunten, krijg ik de indruk dat er vooral minder erg gereageerd wordt op het kannibalisme en onbegrensde wreedheden door een jonger publiek. Ik meen dat oudere kijkers die bepaalde scènes een stuk erger vinden om te bekijken.
Tot daar dan.
Voor de rest, goede acteerprestaties, prachtig gefilmde landschappen. Op zich wel een geslaagde produktie over een ongewoon onderwerp met vreselijke uitschieters. Ondanks alles blijft het toch nog vooral een western. 3,5*

avatar van Kondoro0614
Bone Tomahawk is mij eigenlijk spontaan op de tv gekomen. Ik wou eigenlijk de film ‘ Nekromantik (1987) ‘ kijken alleen kreeg ik wat meer zin in een new-wave film waarvan ik zelf ook weet dat ik eventjes kan genieten van de nieuwere films. Ik houd van de jaren ’80 horror films maar ik had vorig jaar al gemerkt tijdens een andere horror challenge dat ik na een tijdje deze films spuug zat was: ik keek ze te vaak achter elkaar. Om dit, dit jaar weer te voorkomen (want ik heb veel jaren ’80 horrors in mijn lijstje klaar staan) heb ik besloten om even de film ‘Bone Tomahawk’ op te zetten, die ik gisteren heb gestreamd via de diensten van ‘Film 1’ waar ik ook te weinig naar kijk vind ik persoonlijk. Mijn moeder had hem al eens eerder gezien en vond deze te gek en heftig, nu kijkt ze niet vaak horrors dus ik was enigszins benieuwd. Achteraf vond ik het niet zo lovend zoals de woorden van o.a. mijn moeder waren en was de film meer en deels wat slaperig en vooral niet spannend. Op het eind kwam er eens wat meer leven in de film en begon de film ook wat harder te worden al heeft dat deze film niet gered.

Om heel eerlijk te zijn mogen ze in mijn ogen de genres veranderen naar Western/Horror, ik zelf ben een niet al te grote van fan van de western films al kijk er af en toe wel graag naar. Ik mis zeker nog wat Western klassiekers in mijn lijsten en die wil ik binnenkort ook wel even kijken, ook deze film viel me een beetje tegen en hoewel de setting goed was, het begin was gewoon saai. Je word wat opgepept door S. Craig Zahler als je in het begin van de film de eerste ontmoeting krijgt met de kannibalen en opmerkt hoe bloederig de film gaat worden maar na de fantastische introductie zakt de film kei, maar ook keihard in elkaar en zijn sommige dialogen moeilijk te volgen of, moeilijk te begrijpen omdat de film soms wat rommelig door raast. Daarbij is je concentratie behouden bij ‘Bone Tomahawk’ ook een opgave omdat, dat ook niet altijd lukt. Het verhaal is simpel en daar snoept de films soms ook niet al te veel goeds van.

Kurt Russel speelde een aardige rol. Patrick Wilson vind ik ook een heerlijke rol spelen met soms geinige scénes alleen ben ik zijn gezicht wel meer gewend bij de geesten films (o.a. Insidious) en ik vind hem daar ook beter passen dan in zo’n western film waarbij weinig paranormale dingen gebeuren. Voor de rest kent de film een redelijk cast maar het word verder niet echt speciaal meer.

Zoals ik al zei, het verhaal was wat slapjes. We volgen in het begin meerdere mensen: Kurt als Sherrif Hunt, de local sherrif van het kleine plaatsje ‘Bright Hope’ die de wilde westen van Amerika. En we volgen Patrick Wilson samen met Lili Simmons als de duo O’Dwyer. Wanneer er een moord word gepleegd en de Deputy Sherrif Nick samen met Samantha O’Dwyer worden ontvoerd gaan Sherrif Hunt, Arthur O’Dwyer, Brooder en Chicory met z’n vieren op pad om de ontvoerde mensen te zoeken en de daders te pakken (vermoorden). Hun reis gaat alleen niet helemaal goed omdat Arthur gespalkt is, hij is van het dak gevallen en heeft daar bij zijn scheenbeen(?) gebroken (dacht ik).

Hij strompelt er maar wat achteraan. Wanneer ze gaan slapen spannen ze een draad uit dat geluid maakt, en daar komt Brooder mooi in actie wanneer er een hond op het draad loopt en gelijk neergeschoten werd, prachtige scéne. Ze komen uiteindelijk met drie man aan bij de plek waar de kannibalen leven en moeten een moedig gevecht houden om te blijven leven waar brooder helaas dood gaat. Sherrif Hunt word samen met Chicory ontvoerd en ook gevangen genomen waar ze twee vermisten tegen komen. Gelukkig hadden ze een pad achtergelaten voor Arthur die hun even later kon helpen ontsnappen en ze met drie man weer weg gingen want de Sherrif kwam helaas ook om het leven.

De kannibalen in ‘Bone Tomahawk’ waren toch wel de personen waarvan de film leefde en spannend werd. Te gekke wezens en vooral de leader van de stam waren gaaf. Om zo Deputy Nick te ontleden, wat gaaf! Ook op het eind dat je die twee vrouwen zag liggen gaf toch af dat er in die stam toch één ding gold, vrouwen waren om nieuwe strijders te creëren en de mannen waren goed voor het vechten. Ze hebben de vrouwen kreupel gemaakt. De benen en de armen waren er af en ze hadden twee houtjes in de ogen omdat ze ook niks mochten zien. Dit waren toch wel de scénes die deze film in stand hielden op de valreep. Al om al, redelijke film die wel te lang duurt, het eind was te gek en de kannibalen zagen er vet uit.

avatar van Alathir
Uitstekende western met redelijk wat heerlijke bodyhorror/kills. Soundtrack is ook fijn en hoort er goed bij. Kurt Russell speelt weer erg sterk en zeker ook Patrick Wilson overtreft zichzelf hierin. Zijn vrouw uit de film ken ik als Rebecca uit Banshee. Ook hier leek ze toch even uit de kleren te gaan maar de cameraman nam niet te veel expliciete delen in beeld. Misschien wel een minpuntje zeker als je daarna heel wat bloederige taferelen krijgt voorgekauwd. De andere acteurs kende ik niet maar doen het ook goed.

De kannibalen of holbewoners zoals ze genoemd worden zien er cool en authentiek uit. De kleding van de acteurs zien er ook allemaal van die tijd uit. Ik kijk ook niet zoveel westerns maar dit was weer een hele goede. Misschien een beetje een slowburner op sommige momenten, maar de sfeer en de interessante dialogen maakten dat ik de aandacht bijna op geen enkel moment verloor. Dikke aanrader en duidelijk een klassieker in wording.

avatar van Melksnor
Beetje tegenvaller, na alle aanbevelingen in het forum van brawl in cell 99 aan begonnen.. zat geen vaart in en duurde mij iets te lang.. de anticlimax maakte ook niet veel goed.. voor de sfeer en het opzich aardige verhaal wat me wel aansprak net een 3'tje .. Kurt Russell kan me ook altijd wel bekoren..
Had hier ietsie meer van verwacht van S. Craig Zahler na zijn bruute nakomer

avatar van Jan met de pet
Niets mis mee........kijkt lekker weg , ook de mooie Lili Simmons ( uit Banshee ) had een rolletje......3,5

avatar van cor1946
Wat een draak van een film. Viel er bij in slaap. Van die rare wezens. Sloeg nergens op.

avatar van notsub
Afgezien van een paar leuke shock momenten viel er bijzonder weinig te beleven in deze film. Het enorm trage tempo legt de film halverwege compleet stil en het einde is werkelijk tenenkrommend. Ik heb het met moeite uit kunnen kijken. Bone Tomahawk heeft op papier wel kansen, maar verzandt al halverwege in een teleurstelling.

avatar van john mcclane 2
Nadat Brawl in Cell Block 99 in mijn onderbewuste toch wel een tijd achter na joeg ( lees : onder de indruk ) wilde ik toch wel meer weten van deze S. Craig Zahler.
Deze man gaat het in realistische Gore nog behoorlijke naam maken als hij zo door gaat.
Dit was eigenlijk best saai, met dialogen niet om naar huis te schrijven .
Maar dat is regelmatig zo in westerns, en paste hier ook wel,maar maken het ook een lange zit.

Er zijn weer scene's die erg heftig zijn in zijn brute gore grofheid .Maar maakte toch minder indruk.
de doelbewuste scene's niet , die zijn weer ongelofelijk shocking, je moet er even op wachten,
Maar in tegenstelling tot zijn tweede film van Zahler heeft het minder om het lijf.

Maar ik heb zeker het idee ,dat deze S. Craig Zahler
beste werk nog voor hem ligt .
net aan voldoende .

Traag beginnende film die ontaard in een confrontatie met surrealistische types. Gruwelijke scenes maken deel uit van een voorspelbare afloop. Toch wel ondehoudend waarin Russel prima acteerde.

avatar van Woland
De combinatie western-horror zie je niet zo heel vaak, maar smaakt in dit geval prima. In Bone Tomahawk zien we een pioniersdorpje ergens in het Amerikaanse westen, dat geteisterd wordt door gespuis: maar dit maal niet door een bende outlaws, Apaches of iets dergelijks, maar door een primitieve, gewelddadige kannibalenstam. En we zien horrorlegende Sid Haig nog even langskomen, al die jaren na Spider Baby is de man nog steeds actief (uiteraard ook in Rob Zombie-films te zien). Het middenstuk had wel iets meer vaart kunnen gebruiken, maar de film heeft alsnog een fijne sfeer waar de onbekende dreiging vanaf druipt, en die culmineert in een best bruut laatste half uur. Het had wat korter gekund, desondanks een welverdiende 3.5*.

Hele film draait volgens mij om de bizarre scene rond 1u35min. Film is verder totaal niet boeiend en wat mij betreft een mislukte poging om een Western versie te maken van de Hostel serie.

killer13 schreef:

Ik keek emotieloos naar die scene...maar ik ben wat ouder....

PCTERN schreef:

Ja deels met je eens...viel mij ook tegen

Alathir schreef:

Interessante dialogen????Waaro dan??? Een Western moet het van korte one-liners hebben...

avatar van The Unnamable
Western zonder enige snelheid, wel leuke gore scenes, verder vond ik het niet echt een aanrader, de film had wel een half uur korter gekund door de traagheid die er in zit.

Confusie
Erg sterke, bij vlagen aangename film.

Over het algemeen prettig kabbelend, handjevol intensere stukken daargelaten.

Memorabele rollen voor eigenlijk vrijwel alle betrokkenen welke zich stuk voor stuk waardig weten te tonen in de vorm van glansrijk acteerwerk.

Zo’n Patrick Wilson bijvoorbeeld, zag ik zo niet eerder, uiteraard Kurt Russel maar ook zeker het meisje Lili Simmons weet zich hier definitief op de kaart te plaatsen als zijnde uitermate capabel.

Voor mij wel een film die eruit springt op een bepaalde manier.

avatar van ForrestHanks
Tijdens de hele film Tarantino-achtige dialogen die in de verste verte niet de buurt kwamen van de echte Tarantino lulpraatjes. Totaal niet boeiend.

De gruwel viel ook wel mee, tenminste het was niet heftig genoeg in beeld gebracht.
De hulpsherif leek wel zwakbegaafd met z'n duf gezwam....alles ziet er amateuristisch uit, ik miste filmmuziek.

Ik kan nog wel even doorgaan..... maar dan krijgt de film veel meer aandacht dan verdiend.

Bagger.

Heerlijke aparte western met goed spel van Kurt Russell. Lekker apart, heerlijke wegkijker.

avatar van tn2543
Spannende film van begin tot eind. Elke western liefhebber zou van deze film kunnen genieten lijkt me. De wreedheid van de kannibalen maakte de film nog beter en realistischer. Ook is voldoende humor in de film verwekt welke geen vooral zit in de dialogen.

avatar van Goodfella_90
De film viel me tegen. Op basis van de beschrijving, filmposter en eigenlijk ook een beetje door de hoofdrol van Kurt Russell hoopte ik dat het lekker foute gory pulp zou zijn, in de geest van films als Planet Terror, maar daar was geen sprake van.

Eigenlijk is de film gewoon net niet boeiend genoeg. Het volledige begin- en middenstuk is tamelijk oninteressant. De personages zijn, op Kurt Russell na, voornamelijk irritant. De verstandelijk beperkte hulpsherrif met het goede hart had er van mij wel uitgemogen; zijn dommige monologen moesten voor een komische noot zorgen, maar waren nergens grappig. De stijve arrogante revolverheld is ook vooral vervelend voor de kijker. Er gebeurt ook werkelijk niets om de lange speelduur van de film te rechtvaardigen. Met verplaatst zich van A naar B en dat is dat.

Desondanks is de film nog wel memorabel voor me, vanwege twee redenen. Ten eerste is Kurt Russell hier echt heel goed op zijn plaats. Van zijn personage kon ik genieten. Ten tweede is hier echt sprake van een onheilspellende en lang mysterieuze vijand, wat goed is voor de spanningsopbouw. Meer monster dan mens.

De laatste minuten zijn dan ineens iets meer horror-achtig, hoewel ik de genre-aanduiding horror echt misplaatst vind. Hoewel ik me daar prima mee vermaakte vond ik het totaal niet bij de rest van de film passen. De gore was best wel fout en pulp, waar de opbouw van bijna twee uur gewoon vrij serieus was. Ik kon dat niet met elkaar rijmen; het lijkt wel alsof de regisseur niet kon kiezen wat voor soort film te maken.

Gemiste kans. Geef mij maar een deel 2 met dezelfde vijand, maar dan gemaakt door een regisseur die vol voor een foute coole film gaat.

avatar van Kliko_Green
Een half punt extra voor de goede muziek bij de aftiteling.
Het begin is aardig... einde leuk... en alles wat er tussen in zit slaapverwekkend!

avatar van Mikemans
Zeer leuke film met hier en daar wat gruwelijke scenes. Kurt acteert prima en de rest doet zijn ding. Voor een film die niet ver is gekomen is het toch nog goed bezet.
Dit is een typische "you love it or you hate it" film.

Van tevoren verwachtte ik er niet veel van en de film halverwege af te zullen zetten.
Was dus toch nog best een meevaller

avatar van Lovelyboy
Zo! Film waar je niet direct echt vrolijk van wordt. Rauwe, grove western in de stijl van The propostion en Brimstone. Mooi sfeertje, aardige muziek, mooi kleurenfilter.

Op het verhaal valt wel iets aan te merken zoals de onmogelijke missie waar een kreupele, een bejaarde en twee anderen aan beginnen. Dat vervolgens de kreupele de boel dan moet redden terwijl hij met een open bot breuk door de woestijn heeft gekropen......tja. Desalniettemin maakt Lili Simmons haar aanwezigheid en het schokeffect van sommige dingen wel wat goed. De kannibalistische indianen worden zorgvuldig tot het einde uit beeld gehouden, waardoor je toch wilt weten waar je nu eigenlijk mee te maken hebt. Bovendien wil je toch wel weten wat ze eventueel met de gevangen gedaan hebben.

Niet bijster fantastisch maar wie van een beetje grimmige western zit te wachten met wat gruwlijkheden zit wel goed.

avatar van Shadowed
Ok.

Een horror/western, zo worden ze niet vaker meer gemaakt. En Zahler weet daar dan ook behoorlijk zijn stempel op te zetten, alleen is het vooral het einde waar hij dat ook daadwerkelijk doet. Het begin is wat trager en meer een drama.

Verhaal begint ook wat saai, en dan is 132 minuten toch wel lang. Aan het acteerwerk ligt het niet, al vind ik de kop van Wilson hier niet bepaald in passen. Horror is het pas naar het einde als die kannibalen in beeld komen, de schreeuwen daarvan zijn trouwens wel leuk gedaan.

Pas echt naar het einde is het goor te noemen, en krijgen we een paar moeilijke scenes voorgeschoteld. Die trekken de film nog net over de streep. Voor de rest liggen westerns me absoluut niet, en dit is daar ook een bewijs van.