- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Verenigde Staten
Drama / Mystery
90 minuten
(FTV)
< 250
(Turkey)
90 + 10 + 5 = 105 punten (totaal 5655)
(afbeelding)
Wil er niet teveel woorden aan vuil maken, dit was gewoon...slecht!
Proficiat je eerste turkey deze challenge 
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
Proficiat je eerste turkey deze challenge
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#91. Career Bed (1969)
79 minuten - FTV - <250
zwart/wit
USA
Eigenlijk meer drama dan erotiek want voor dat laatste was het bloot- en seksgehalte nogal laag. Ondanks dat vind ik het wel een van de betere exploitatiefilms uit de jaren 60. Films waar het enkel om naakt draait hebben meestal weinig plot en beginnen na een tijd repetitief te worden. Helaas is ook het tegenovergestelde waar. Exploitatiefilms met weinig of geen naakt zijn als een café zonder bier. Misschien dat ze hierbij een beter verhaal of een meer mainstream publiek aanspreken (die zich ofwel te intelligent voelen voor teveel bloot ofwel te preuts of gewoon politiek correct willen doen), maar ik vind dat soort films maar een droge bedoening. Deze film vindt een goede middenweg tussen verhaal en functioneel naakt met eigenlijk best degelijke acteerprestaties ondanks het duidelijk lage budget. Vooral de moeder van protagoniste Susan is zo heerlijk manipulatief.
https://goregirl.files.wordpress.com/2013/11/cb13.jpg
#92. Sex by Advertisement (1968)
82 minuten - FTV - <250
zwart/wit - turkey
USA
Veel shockumentaries waren eigenlijk pseudo-documentaries en duidelijk in scène gezet, zo ook deze. Erg sexy is het allemaal niet al moest ik wel lachen hoe men destijds seksadvertenties kon verbloemen met vermelding zoals "een oppas voor stoute kinderen", eigenlijk iemand die een man of vrouw zocht die into BDSM is 
Genoeg bloot maar het wordt vaak nodeloos lang uitgesmeerd. Beste gedeeltes vond ik nog de oude man die eigenlijk te verlegen was om naar een naakte vrouw te kijken maar plots heel gelukkig werd als hij haar mocht bodypainten. Nog een andere leuke was de kerel die op een heel gekke manier door een zelfgemaakte lederen riem te verkopen aan een BDSM-liefhebber plots de hofleverancier werd van BDSM-spullen voor dit soort clubs. De andere dingen ben ik alweer vergeten.
#93. Hatchet (2006)
78 minuten (blijkbaar een ingekrimpte versie) - FTV
USA
Ik vind dat deze qua clihés en flauwe humor best nog meevalt. Misschien is het omdat ik geen al te hoge verwachtingen had en ik niet zoveel aandacht heb besteed aan alle dialogen. Leuk om cameo's te zien van Englund en de Candyman acteur (zijn naam ontsnapt me even). Maar ik denk dat ik vooral toe was na een hoop ontgoochelingen aan iets zonder vervelende tieners als slachtoffers (Dead Snow), degelijke gore (geen tam gedoe zoals House of 1000 Corpses) en ook geen doodsaaie psychologisch martelfilmpje met een al even tergend trage opbouw (Wolf Creek). Gewoon rauw vermaak. Meeste van dit soort films in een bos of jungle zijn donker of bewegen de camera zo snel zodat je niet goed ziet wat er gebeurt. Deze toont het tenminste. Is het eng, neen, maar moet dat? Ik vind de Blair Witch Project ook niet eng, eerder slaapverwekkend. Horror kijk ik al lang niet meer omdat ze eng zijn. Hatchet deed me nog het meest denken aan The Burning maar Crowley deed dan toch iets inventievere dingen met zijn slachtoffers dan enkel knippen met een haagschaar en gelukkig geen kids hier wiens hormonen op hol slaan.
http://s1.cinema.com/image_lib/9637_007.jpg
Algemeen: 94 + 97 + 88 (Totaal: 8719 punten)
Rariteiten: 1 + 2 (Totaal: 82 punten)
Landen: 3 x 1 (Totaal: 104 punten)
Periode: 0 (Totaal: 48 punten)
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104257.jpg?cb=1469777165
The Infiltrator (2016) - MovieMeter.nl
U.K.
Misdaad/Drama
127min
FTV
>250stemmen (452)
IMDb 7,1/10
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Beauty and the Beast (2017) - 123 minuten - FTV – 11 augustus 2017 – 520 stemmen – 133 punten - Tussenstand: 3002 punten
De film blijft behoorlijk trouw aan de animatiefilm en dat is leuk om te zien. De film is dus zeer herkenbaar en er worden geen rare dingen aan toegevoegd.
Eigenlijk heb ik hier ook weinig over te zeggen. Gezien de film vrij gelijk is aan de animatiefilm, is er ook weinig vernieuwends in te vinden. Dat heeft de film overigens ook niet nodig, het is allemaal prachtig in elkaar gezet. De aankleding, omgeving, hoe ze het beest en alles eromheen gemaakt hebben. Ik kan weinig slechts over de film verzinnen.
Het begin vond ik wat matig, ik weet niet meer zo goed of ik dat in de animatiefilm ook had. Het ene liedje was nog niet afgelopen en de volgende begon alweer. Ik hou van muziek hoor, maar het kan ook teveel zijn. Gelukkig kwam hier later in de film een betere balans in.
De cast doet het verder ook allemaal prima, al zou ik bij Belle niet gelijk aan Emma Watson gedacht hebben. Toch was ik hier na het zien van de film niet teleurgesteld in, ze deed het prima als Belle. Dan Stevens als Beest deed het zeer goed en wist de verschillende emoties goed over te brengen.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8938 stemmen
Italië
89 minuten
FTV
< 250 (2 stemmen)
Rariteiten: Turkey
Puntenberekening : 5577 + 89 +10 +5 = 5681 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w300/1afjArNLAhPnxDbEJOYOlW4ueM3.jpg
Onvervalste Italiaanse trash. Minder dan low-budget, nergens goed acteerwerk, meer naakt op de poster dan in de hele film, logica is soms ver te zoeken maar het kijk nog aardig weg. Pietro Torrisi oogt als het equivalent van Arnold Schwarzenegger maar met nog minder talent. De mooie Sabrina Siani loopt de gehele film rond in bikini en maak zich meer zorgen over of haar haar wel goed zit dan iets anders. Het verhaal is natuurlijk niet al te moeilijk: Spierbal Siegfreid (Torrisi) moet het kwaad bevechten in de persoon van Morak de zoon van de boodschapper van de duivel Belial. Dit doet hij door te voorkomen dat Morak trouwt met de rondborstige blonde Valkari (Siani) Zucht, 89 minuten heen en weer rennen en zwaard tegen zwaard slaan dus! Het positiefs was ik over de scene in de Well of Madness. Die was nog wel aardig gedaan om helaas dan wel weer te eindigen met onbegrijpelijke logica. Maar dat was dan ook het enige leuke Z-grade momentje...
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/559000/559648.jpg?cb=1487438036
Don't Knock Twice (2016) - MovieMeter.nl
U.K.
Horror
95minuten
FTV
<250stemmen (87)
IMDb 5,2/10
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
Spanje / Verenigde Staten
Drama / Thriller
114 minuten
(FTV)
114 + 10 = 124 punten (totaal 5913)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/71000/71447.300.jpg?cb=1442470941
Ondanks de degelijke score toch een teleurstellende film.
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11080 stemmen
#87 Crumb (1994)
119 min
FTV
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
10350 + 119 + 10 + 5 = 10484
Periode klassement
43 + 1 = 44
Landen klassement
135 + 1 = 136
Rariteiten klassement
8
Uitstekende documentaire over striptekenaar Robert Crumb. Ondanks dat het overduidelijk over Robert Crumb gaat, is dit ook een mooi familieportret. Excentrieke karakters met een bepaalde tragiek. Ook mooi om te zien hoe Crumb te werk gaat. Zonder enige opsmuk in beeld gebracht, geheel in lijn met het onderwerp. Ietwat aan de lange kant, maar nog net 4.0 sterren.
Rvdz
-
- 633 berichten
- 2693 stemmen
Even een paar dagen aan films inhalen
Verenigde Staten
117 minuten
FTW
(117 + 10 = 127)
http://fhm.nl/upload/content/image/kingsman.jpeg
#62 Kingsman: The Secret Service (2014)
Verenigd Koninkrijk
129 minuten
Rewatch
(129 pt.)
https://matiuadex.files.wordpress.com/2017/05/rough-night-movie-cast.jpg
Verenigde Staten
101 minuten
FTW
<250
(101 + 10 + 5 = 116)
https://i0.wp.com/media2.slashfilm.com/slashfilm/wp/wp-content/images/the-dark-tower-trailer1.jpg
Verenigde Staten
95 minuten
FTW
<250 stemmen
(95 + 10 + 5 = 110)
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8284 stemmen
#59 Un Long Dimanche de Fiançailles (2004)
FTV
Frankrijk
133 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/22000/22977.300.jpg?cb=1363427024
Op die vierde Alien-film na de enige film van Jeunet die ik nog niet had gezien. Ik wist niet eens dat deze film bestond en dat deze ook van Jeunet was, anders was deze al veel eerder aan mijn netvliezen voorbijgetrokken!
Maar wat een geweldige film weer, zeg! Sowieso weer prachtig verzorgd ogend en bomvol typische karakters en geinige vondsten. Toch doen de komische noten nooit afbreuk aan de waanzin en de verschrikkingen van de WO I die ook in de film ruimschoots aan bod komen. Verder een prachtig ontroerend verhaal, niet alleen vanwege de romantische zoektocht, maar ook wegens de leugentjes om bestwil van vele anderen die er uiteindelijk voor gezorgd hebben dat twee van de vijf ter dood veroordeelden toch nog levend de loopgraven verlieten!
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#48 The Next Three Days (2010)
Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Thriller
122 minuten
(FTV)
122 + 10 = 132 punten (totaal 6045)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/69000/69057.300.jpg?cb=1363515910
Aardige film, heb me er prima mee vermaakt!
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11080 stemmen
#88 In a Valley of Violence (2016)
104 min
FTV
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
10484 + 104 + 10 + 5 = 10603
Periode klassement
44
Landen klassement
136 + 1 = 137
Rariteiten klassement
8
Aardige film over een vreemdeling die met zijn paard en hond een stadje binnenkomt. Een ouderwets aandoende western met een nogal standaard verhaal. Onderhoudend, maar soms wat onevenwichtig qua toon (de twee vrouwelijke personages voornamelijk). De hond heeft de leukste rol en het is dan ook jammer dat die het maar tot de helft van de film haalt.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
#121 Bilder der Welt und Inschrift des Krieges (1989)
75 minuten
Duitsland
FTV
<250
#122 Meikyû Monogatari (1987)
48 minuten
Japan
FTV
<250
#123 Devil (2010)
80 minuten
USA
Rewatch
#124 Guardians of the Galaxy, vol 2 (2017)
137 minuten
USA
Rewatch
#125 Ilumincaja (1973)
87 minuten
Polen
FTV
<250
#126 The Great K&A Train Robbery (1926)
53 minuten
USA
FTV
<250
zwart/wit
silent
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/444000/444071.jpg?cb=1475169401
The Magnificent Seven (2016) - MovieMeter.nl
V.S.
western
132min
FTV
>250 stemmen (776)
IMDb 6,7/10
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#48 Il Trono di Fuoco (1983)
Italië
89 minuten
FTV
< 250 (2 stemmen)
Puntenberekening : 5577 + 89 +10 +5 = 5681 punten
(afbeelding)
Onvervalste Italiaanse trash. Minder dan low-budget, nergens goed acteerwerk, meer naakt op de poster dan in de hele film, logica is soms ver te zoeken maar het kijk nog aardig weg. Pietro Torrisi oogt als het equivalent van Arnold Schwarzenegger maar met nog minder talent. De mooie Sabrina Siani loopt de gehele film rond in bikini en maak zich meer zorgen over of haar haar wel goed zit dan iets anders. Het verhaal is natuurlijk niet al te moeilijk: Spierbal Siegfreid (Torrisi) moet het kwaad bevechten in de persoon van Morak de zoon van de boodschapper van de duivel Belial. Dit doet hij door te voorkomen dat Morak trouwt met de rondborstige blonde Valkari (Siani) Zucht, 89 minuten heen en weer rennen en zwaard tegen zwaard slaan dus! Het positiefs was ik over de scene in de Well of Madness. Die was nog wel aardig gedaan om helaas dan wel weer te eindigen met onbegrijpelijke logica. Maar dat was dan ook het enige leuke Z-grade momentje...
Nu ik wou nog zeggen hoe je in godsnaam als 3de in de stand van rariteiten nog steeds geen enkele turkey had gezien, dat euvel is hiermee weggewerkt. Misschien moet je je eerder wagen aan een van die vele exploitatiefilms die ik al heb doorsparteld, veel hebben genoeg naakt en het is vaak nog functioneel ook

#94. Submission (1969)
73 minuten - FTV - <250
zwart/wit
USA
https://assets.mubi.com/images/film/125542/image-w384.jpg?1445959910
Ik had de premise niet gelezen voor ik er aan begon. Hierdoor had ik niet echt een idee wat eigenlijk het verhaal was tussen de vele (brave) seksscènes door. Het merendeel van die scènes leken mij vooral erotische fantasieën te zijn vooral van de sleazy hippie gast. Na een zoveelste scène waarin hij weer op dominante wijze met een vrouw het bed deelde, wenste ik dat er een fast forward knop zat op mijn tablet en dat iemand hem op gruwelijke wijze ging vermoorden. De eindscènes waarbij Vicky uiteindelijk zwicht voor de charmes van haar werkgeefster in een erg erotische lesbische scène en vervolgens op slinkse wijze haar vriendje doet verongelukken, deed mijn wens dan toch uitkomen. Eigenlijk jammer dat enkel het laatste kwartier sterk is en je eerst door een saai uur moet worstelen.
Algemeen: 73 + 10 + 5 = 88 (Totaal: 8807 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 83 punten)
Landen: 1 (Totaal: 105 punten)
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8938 stemmen
#49 Splatter University (1984)
Verenigde Staten
79 minuten
FTV
< 250 (21 stemmen)
Puntenberekening : 5681+79 +10 +5 = 5775 punten
https://horrorpediadotcom.files.wordpress.com/2014/07/main-splatter-university_lrg.jpg?w=384&h=480
Troma Entertainment is een gigant van kitscherige B-films. Dus het is niet gek dat ze in het decennia van de slashers ook proberen een graantje mee te pikken met dat succes. Dat deden ze met deze Splatter University. De amateuristische regie van Richard Haines deed qua stijl soms wat denken aan Herschell Gordon Lewis (meester van de Gore) Helaas heeft de film een gebrek aan innovatieve kills. En dat is jammer want ondanks de charme is het verhaal over een maniak die op de campus huishoud op zich al één groot cliché. Maar als ook, waarin de titel naar wordt verwezen, splatter wegvalt, blijft er alleen Whodunit-moord-mysterie over. Een ander manco daarvan is het gebrek aan een memorabele killer en moet de spanning nu komen van het onderzoek van Julie Parker (Forbes Riley) Zij heeft echter met maar drie personen interactie dus de lijst van verdachten is (te)kort. Hoofdrolspeelster Francine Forbes doet het nog best goed, ze is zeker een voorbeeldige scream queen. De rest van de cast wordt zo goed als niet geïntroduceerd en de meeste teenagers lijken te acteren alsof ze op auditie komen voor de remake van Grease. Nu is acteerwerk in dit soort films niet echt van belang. Vreemd genoeg had de film nog wel een verleidelijke vrolijkheid maar ik miste wel een beetje de inmenging van de excentrieke Lloyd Kaufman.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8938 stemmen
Nu ik wou nog zeggen hoe je in godsnaam als 3de in de stand van rariteiten nog steeds geen enkele turkey had gezien, dat euvel is hiermee weggewerkt. Misschien moet je je eerder wagen aan een van die vele exploitatiefilms die ik al heb doorsparteld, veel hebben genoeg naakt en het is vaak nog functioneel ook
Het was al mijn tweede turkey, onbewust was Attack of the Giant Leeches (1959) ook al een turkey. Doordat jij zo scherp was ben ik daar achtergekomen. 
En nu dus mijn derde. De turkeys komen vooral doordat ik op mijn werk zit en via Youtube een film kijk. Wat is er nu leuker dan een Turkey kijken op je werk? Laat ik jou maar de 1e positie gunnen en geen exploitatiefilms kijken.
Maar het is wel erg leuk om low-budgets te kijken.
Mijn derde plaats bij rariteiten komt vooral door de silents en Z/W van de jaren 20,30 en 40.
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11080 stemmen
#89 Okja (2017)
121 min
FTV
Zuid-Korea
Algemeen klassement
10603 + 121 + 10 = 10734
Periode klassement
44
Landen klassement
137 + 4 = 141
Rariteiten klassement
8
Aardige film waarin een groot bedrijf het voedselprobleem wil oplossen door supervarkens te creëren. Een redelijk avontuurlijk verhaal waarbij het verloop echter weinig verrassingen kent. Verder is de boodschap iets te overduidelijk aanwezig en is de mix van meerdere genres niet overal geslaagd. De film ziet er wel goed uit en vooral het supervarken is op een zeer realistische manier uit de computer getoverd.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104209.jpg?cb=1450797070
Hitchcock/Truffaut (2015) - MovieMeter.nl
Frankrijk/V.S.
documentaire
79minuten
FTV
<250stemmen (34)
IMDb 7,4/10
Zandadder
-
- 2595 berichten
- 3094 stemmen
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/bb/9e/57/bb9e57dc28d22dbc97f8d9ac9bb6c576.jpg
Frankrijk
98 min
RW
>250
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#95. Urban Legend (1998)
99 minuten - FTV
USA
Algemeen: 99 + 10 = 109 (Totaal: 8916 punten)
Periode: 1 (Totaal: 49 punten)
Landen: 1 (Totaal: 106 punten)
https://riversofgrue.files.wordpress.com/2015/05/urban-legend-horror-review-8.jpg
Mijn voorganger vindt dit geen slasher, als dit er geen is dan vraag ik me af wat dan wel een slasher is? Nu verschilt deze film niet veel van de andere typische slashers van een killer die paniek veroorzaakt onder de studenten door de legende van een zekere moordenaar te laten herleven. De kills en de opbouw er naar toe zijn eigenlijk goed. De film verspilt ook geen tijd met saaie studentenactiviteiten die het verhaal toch niet vooruit helpen zoals dat zo vaak het geval is met horror met tieners of jongeren in de hoofdrol (Scream, The Burning, The Mutilator, Dead Snow etc). Lekker tempo en bij het vallen van meer slachtoffers is het wel duidelijk dat het aantal kandidaat-moordenaars uiteindelijk zal worden beperkt tot 2. BIj de onthulling van de moordenaar (toch wel verrassend) vervalt deze film helaas te veel in clichés zoals de agente en dan die Paul die tussenbeide komen als de moordenaar wil toeslaan, dat ze uiteindelijk toch weer opduikt op de achterbank van de auto ondanks een kogel en zware val. Het wraakthema vond ik niet echt geloofwaardig en wat de moordenaar uiteindelijk deed leek me toch een beetje te bovenaards bij momenten. Een pak beter dan Scream overigens want dat was een parodie en een hele zwakke naar mijn mening.
U96 zeer fraaie poster van Don't Knock Twice, hopelijk is de film ook zo goed?
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8938 stemmen
zeer fraaie poster van Don't Knock Twice, hopelijk is de film ook zo goed?
Grappig jij kijk Urban Legend en dit is mijn eerste zin bij Don't Knock Twice
Leuke combinatie van Urban legend en het eeuwenoude verhaal van de Baba Jaga. Niet bijster origineel maar regisseur Caradog W. James weet er wel iets leuks van te maken.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Grappig jij kijk Urban Legend en dit is mijn eerste zin bij Don't Knock Twice
Leuke combinatie van Urban legend en het eeuwenoude verhaal van de Baba Jaga. Niet bijster origineel maar regisseur Caradog W. James weet er wel iets leuks van te maken.
Urban Legend ben ik dan wel heel zeker dat jij die hebt getipt (in het kader van komende KO). Ik heb gezien dat ik Hatchet dan toch iets meer wist te appreciëren dan jou. Trouwens turkeys zijn idd heel amusant als je echt niets anders om handen hebt en ja heel soms zit er eentje tussen die je veel meer kan waarderen dan de algemene opinie. Zo uit mn hoofd: Pinocchio's Revenge, Tormented (1960) en Earth vs the Spider (1958) zijn films die ik bij herkijkbeurten steeds beter ga vinden ondanks de turkeyscores. Ik ga mij voorlopig houden aan het lijstje wat ik heb en niet teveel er nog bij nemen want voor de horror challenge heb ik nog redelijk wat FTV's (ja vooral nog van die Something Weird Video KO remember
) en er zijn ook redelijk wat horrorfilms uit mn eigen collectie die ik wil herzien.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8938 stemmen
Urban Legend ben ik dan wel heel zeker dat jij die hebt getipt (in het kader van komende KO). Ik heb gezien dat ik Hatchet dan toch iets meer wist te appreciëren dan jou.
Nee ook niet want ook die heb ik niet gezien. Durfde ik niet goed aan doordat de poster nogal teeny eruit zag. Volgens mij heb ik jou ook geen film tips gegeven. Niet dat ik zo weet. Wel een paar monsters. Bv het monster uit The Unnamable misschien ? Echter die gaf jij dan weer wat minder.
Dat komt vooral door de humor, ik kan gewoon niet tegen dat soort humor
Jack Frost gaf jij ook iets hoger dan mij, en daar was het ook de humor waar ik last van had. 
Die heb ik gelijk in mijn te kijken lijst gezet!
Ik heb al 33 horrorfilms klaar staan die ik wil zien! Afgezien van de films die ik nog voor deze challenge erin heb zitten.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
#47. Seul contre Tous (1998)
Frankrijk
FTV, 93 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3260.300.jpg?cb=1445586700
Portret van een hele, hele nare man. Ook hier levert Noe een controversieel werkje op, misschien wel zijn controversieelste - het levert sowieso een behoorlijk verachtelijk personage op, al blijkt er uiteindelijk niet alleen maar haat in de man te zitten. Niet dat dat tot een veel blijere ontknoping leidt, maar soit. Er is een vergelijking die direct bij me opkwam bij het zien van de film: de verteller in de film (of zijn naam in de film uberhaupt voorbij komt, tja, niet dat ik me kan herinneren) deed me bijzonder denken aan de Underground Man (eveneens naamloos) van Dostoyevsky's Notes from Underground. Een universele, continue haat jegens alles en iedereen, een constante stroom van externaliseringen van hun eigen mislukking naar de buitenwereld, en een stroom aan monologen van een boze, extreem gefrusteerde man van middelbare leeftijd die lang niet altijd uitvoert wat hij zegt te zullen doen.
Als film kijken we continu mee vanuit het beeld van de verteller (na eerst een samenvatting te hebben gekregen van zijn niet al te florissante achtergrond), en worden we meegenomen in zijn wereld van haat en frustratie. Qua beelden is het niet heel bijzonder, maar vond ik het wel effectief, zeker in combinatie met de voice-over. Meestal blijft het bij interne scheldpartijen van een nogal, ehm, expliciete homofobe, xenofobe en vrouwonvriendelijke aard - de man haat werkelijk alles en iedereen. Behalve dan zijn dochter, maar in deze film uit deze soort van liefde zich dan weer op incestueuze wijze. Al zijn de uitbarstingen er zeker, en dat zijn zeker geen makkelijk wegkijkende scenes. En dat geldt ook zeker voor de finale,waar nog een dubbele twist komt: met een moord-zelfmoord die toch imaginair blijkt te zijn, maar vervolgens wordt het kleine beetje licht dat toch lijkt te verschijnen keihard uitgestampt als blijkt dat de verteller zijn dochter gaat verkrachten. Gelukkig was het niet al te lang, want anderhalf uur dit soort bittere frustatie en hatelijkheid aanhoren is genoeg - maar ik vond deze blik in een aartsdonkere ziel toch wel interessant. 4.0*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
Sweet Sweetback's Baad Asssss Song (1971)
Verenigde Staten
FTV, 97 minuten, <250 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10181.300.jpg?cb=1379577259
Apart filmpje. Qua verhaal wordt er niet echt aan subtiliteiten gedaan, het is een verhaal van de strijd van zwart Amerika in de vorm van Sweet Sweetback (Melvin Van Peebles zelf) die in een wat slap en warrig misdaadverhaaltje achtervolgd wordt door een structureel racistische politie en overheid. Maar het script is niet het punt van deze film, de politieke boodschap is veel belangrijker - dat, en het feit dat Melvin van Peebles alle registers losgooit qua film en er volledig op los experimenteert qua beeld, geluid en vorm. Niet altijd met succes, maar het maakt het sowieso wel interessant. Coole muziek ook. Ook heeft Van Peebles ervoor gezorgd dat hij zelf in zo veel mogelijk seksscenes los kon gaan, in allerlei rare settings, en vaak niet zo bijzonder functioneel. Leuk om een keertje deze oer-blaxploitation gezien te hebben, al mag een wat meer coherent verhaal wel wat mij betreft.
Leuk feitje: Melvin Peebles heeft het tussenvoegsel Van in zijn naam gevoegd tijdens een periode waarin hij hier in Nederland aan het werk was. 3.0*
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11080 stemmen
134 min
RW
Verenigde Staten
Algemeen klassement
10734 + 134 = 10868
Periode klassement
44
Landen klassement
141 + 1 = 142
Rariteiten klassement
8
Prachtige film over een vrije, zwarte man met een gezin die als slaaf verkocht wordt. Een meeslepend verhaal met een aantal aangrijpende momenten. De film speelt zich af in Amerika tijdens het midden van de negentiende eeuw en het is allemaal mooi, maar ook medogenloos in beeld gebracht. Sterk acteerwerk van zowel de hoofd- als vele bijrollen. Wat mij betreft een instant klassieker.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8284 stemmen
Naked (1993)
FTV
131 minuten
Groot-Brittannië
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/868.300.jpg?cb=1365235302
Wat een ongelofelijk irritante l-u-l-! (Sorry Fransman) die Johnny. Ik zat de hele film te hopen dat iemand hem eens op zijn bek zou slaan. En hoera! Leigh willigde mijn wens nog in ook! Leve de hangjongeren en zinloos geweld is zinvol! (Kijk! Er schuilt ook een filosoof in mij!). Punt extra voor de afranseling, maar die gaan er weer af doordat hij die zelfs nòg irritantere Jeremy niet van de trap liet gooien of zijn je-weet-wel liet afsnijden (wel bijna trouwens!).
Ja, ik vond de film een marteling en dat terwijl ik Leigh tot nu toe hoog had zitten en al zijn films wel kon waarderen. De personages zijn mensen die ik zoveel mogelijk zal proberen te mijden. Wel vond ik sommige van Johnny's opmerkingen wel erg sterk, maar sympathiek ga ik hem er niet om vinden.
Ook erg lelijk grauw geschoten deze film, maar dat zal wel zo bedoeld zijn. De muziek vond ik wel passend.
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11080 stemmen
#91 Chloe (2009)
96 min
FTV
Verenigde Staten
Algemeen klassement
10868 + 96 + 10 = 10974
Periode klassement
44 + 1 = 45
Landen klassement
142 + 1 = 143
Rariteiten klassement
8
Matige film over een vrouw die een callgirl huurt om die haar man verleidt om te zien hoe ver hij zou gaan. Een niet bepaald origineel uitgangspunt. Verder is deze erotisch getinte thriller nogal langdradig. Verder wordt het callgirl-personage tegen het einde steeds ongeloofwaardiger. De cast doet niets verkeerd, maar kan het geheel niet redden.