Splatter University (1984)

Horror

geregisseerd door Richard W. Haines
met Francine Forbes, Ric Randig en Kathy LaCommare

De studenten van een elite universiteit worden in een stroom van bloedige gebeurtenissen meegesleurd. Een psychopaat slaat onverwacht toe. Veel bloed laat sporen na en een studente vermoedt de identiteit van de moordenaar en past de stukjes van de puzzel in elkaar. Het loopt echter anders dan verwacht.

Een idiote slasher - wiens identiteit zich laat raden - terroriseert een universiteit.
Ziekelijk dom, belachelijk, beneden de waardigheid, droevig, slecht gespeeld... en dat gebeurt allemaal nog maar in de eerste paar minuten.

avatar van otherfool
Helemaal eens met bovenstaande, en misschien nog wel belangrijker: saahaai. Een enkele grappige scene en de briljante titel daargelaten.

1,5*.

avatar van FatMike
Geinige slasher....
De titel belooft een hoop, maar levert niet veel.
Hoogtepunt: een pastoor in een rolstoel voor een afvalcontainer
die zenuwachtig afstand doet van zijn pornocollectie.......
één magazine!

3 sterretjes....

avatar van Die Hard,Willis
Amuserende slasher. Een geweldige titel, helaas is de film wat minder. Maar toch heb ik me vermaakt met dit filmpje.

avatar van brucecampbell
Als je weet dat dit een Troma product is, dan weet je wat je ongeveer kan verwachten. Ultra goedkope look, acteurs die ze van de straat hebben geplukt en idiote situaties. In deze film valt het eigenlijk allemaal wel best mee en zodoende krijgt deze een voldoende van mij.

avatar van Richard_Voorhees
Twee jaar voor het door mij erg gewaardeerde "Class of Nuke 'Em High" deed regisseur Haines een gooi naar het slashergenre met deze "Splatter University".
Helaas is deze film, ondanks de gave titel, best een saaie bedoeling.
Er word niet heel erg veel in gemoord en wanneer dit wel gebeurd is dit wat ongeïnspireerd steekwerk met een mes.
Neem daarbij een cast die het wel heel erg slecht doet en je hebt een zware zit ondanks dat de film maar 78 minuten duurt. Een slasherfilm is wel iets meer dan een goedkoop keyboard geluidje en wat slachtvee. De soundtrack is ook echt barslecht. De goedkope keyboards worden hier en daar vervangen door een obscuur rock nummertje die je na de vierde/vijfde keer ook wel gehoord hebt.
Op het einde weet de twist (die iedereen al van mijlenver ziet aankomen) het ook niet goed te maken.
Nu weet ik dat het slashergenre niet bepaald uit Oscarwaardig materiaal bestaat, maar deze "Splatter University" doet wel héél weinig moeite om een volwaardige horrorprent te zijn.
Ook de echte liefhebbers kunnen deze gerust laten voor wat het is.

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuk! Geen verrassing dat Haines hiermee bij Troma terecht is gekomen. Meeste low budget regisseurs uit die tijd waren eendagsvliegen, die pas tig jaren later werden ontdekt. Ware het niet dat Koning Lloyd dit soort figuren vaak een plek wist te geven om zich te ontwikkelen. Was ongetwijfeld direct een match tussen beide mannen, waarbij Lloyd waarschijnlijk heeft gezegd: Splatter University was wel oké... maar het mag wel wat gekker! En als je dan deze Splatter University neemt en er de flamboyante saus van Lloyd overheen giet... dan krijg je: CLASS OF NUKE EM HIGH Een Troma parel!! Alleen al om die reden is deze Splatter University een enorme must see. Voor de killseekers inderdaad een nogal tamme bedoeling (de naam doet ook wat verwachten, he), maar er zit genoeg low budget hilariteit (en troma-esque) situaties in, om er de gehele duur mee zoet te zijn.

avatar van joolstein
Troma Entertainment is een gigant van kitscherige B-films. Dus het is niet gek dat ze in het decennia van de slashers ook proberen een graantje mee te pikken met dat succes. Dat deden ze met deze Splatter University. De amateuristische regie van Richard Haines deed qua stijl soms wat denken aan Herschell Gordon Lewis (meester van de Gore) Helaas heeft de film een gebrek aan innovatieve kills. En dat is jammer want ondanks de charme is het verhaal over een maniak die op de campus huishoud op zich al één groot cliché. Maar als ook, waarin de titel naar wordt verwezen, splatter wegvalt, blijft er alleen Whodunit-moord-mysterie over. Een ander manco daarvan is het gebrek aan een memorabele killer en moet de spanning nu komen van het onderzoek van Julie Parker (Forbes Riley) Zij heeft echter met maar drie personen interactie dus de lijst van verdachten is (te)kort. Hoofdrolspeelster Francine Forbes doet het nog best goed, ze is zeker een voorbeeldige scream queen. De rest van de cast wordt zo goed als niet geïntroduceerd en de meeste teenagers lijken te acteren alsof ze op auditie komen voor de remake van Grease. Nu is acteerwerk in dit soort films niet echt van belang. Vreemd genoeg had de film nog wel een verleidelijke vrolijkheid maar ik miste wel een beetje de inmenging van de excentrieke Lloyd Kaufman.