Vargtimmen (1968)

Zweden
Drama / Horror

geregisseerd door Ingmar Bergman
met Max von Sydow, Liv Ullmann en Erland Josephson

Een kunstschilder en zijn vrouw trekken zich terug naar een eiland om daar rust te zoeken, in de hoop dat zijn inspiratie terug zal komen. In plaats daarvan wordt hij steeds meer geteisterd door trauma's uit het verleden en vreemde verschijningen. Op een dag ontmoet zijn echtgenote een mysterieuze dame die haar vertelt waar ze het dagboek van haar man kan vinden, en ze raadt haar aan het door te lezen.

Bergman.

Omdat ik zijn dramas niet te pruimen vind, het maar over een andere boeg gegooid. Dan kwam ik al snel uit bij deze film, waar de aanduiding "horror" toch een wat andere stijl deed vermoeden. Al was ik vantevoren wel op m'n hoede, een échte horrorfilm had ik sowieso niet verwacht.

Deed me wat denken aan Polanski inderdaad, qua opzet in het begin komt ook The Shining langs. De laatste acte sluit dan weer het meest aan bij Persona, allemaal links die mensen boven mij ook al gemaakt hadden, dus er zit vast wat in.

Van Ullmann heb ik een bijna fysieke afkeer, geen idee waarom maar vind haar een vreselijk mens. Sydow is iets beter maar kan niet zeggen dat ik nu zo onder de indruk was van zijn kunnen. Mede door zijn spel weet de film namelijk nooit echt te beklijven.

Komt allemaal erg traag op gang, het kunstenaarswereldje vol zelfingenomen mensen (en bijbehorende dialogen) was niet te pruimen en wanneer het "horror" deel (noem het vooral een psychologische thriller) dan eindelijk begint en er visueel iets meer begint te gebeuren mist het de film aan spanning, intrige en impact.

Wat rest is een zoveelste Bergman teleurstelling. Niet dat mijn verwachtingen nu zoveel hoger lager, maar je hoopt je toch altijd te vergissen. Met de poster heb je wel zo'n beetje het beste gehad, van de film zelf herinner ik me na een dag of 3 niks meer.

avatar van 93.9
Tamelijk ontoegankelijke trip. Hoop onduidelijkheden in de hoop dat de argeloze filmfan er van alles in zal zien.
Wel punten voor de prachtige shots, dat is gewoon in orde.

avatar van baspls
Het Uur van de Wolf is mijn tweede Ingmar Bergman-film na The Seventh Seal.

Een schilder en zijn vriendin betrekken een hutje op een eenzaam eiland. De schilder wordt geplaagd door nachtmerries. Als zijn vriendin zijn dagboek leest maakt een angst zich van haar meester. In het kasteel op het eiland wordt de schilder uitgenodigd door een aantal mysterieuze figuren.

Zoals we van Ingmar Bergman wel kunnen verwachten is Het Uur van de Wolf geen standaard Horror. Het is een vrij aparte film die eigenlijk voor een groot deel open voor interpretatie is. De opbouw is erg traag en er zijn veel filosofische dialogen tussen Max von Sydow en Liv Ullmann deden me een klein beetje denken aan de films van Andrei Tarkovsky (die ook open voor interpretatie zijn). Toch vond ik het hier stukken minder goed werken als bij Tarkovsky en The Seventh Seal.

De dialogen omtrent middernacht en slapeloosheid vond ik erg sterk en sfeervol. Ook zaten er een aantal akelige nachtmerrie-achtige scènes in die briljant waren gefilmd. Ondanks dat vond ik de film toch enorm tegenvallen. Ik had een soort serieuze psychologische aanpak op de weerwolf-legende of een spookverhaal verwacht.

Zeker niet slecht opgenomen, maar veel minder dan The Seventh Seal. Aan het eind zaten er wel mooie shots met veel schaduw in. Het gebrek aan muziek maakt de film erg traag. De muziek die er wel is is echter wel sterk en vrij angstaanjagend, goed werk van Lars Johan Werle.

Al met al is Vargtimmen een film die ik moeilijk kan plaatsen. Het is een vrij vage film. Leuk om een keer gezien te hebben, maar denk niet dat ik hem nog een keer opzet.

avatar van mjk87
Typisch Bergman, meer voor het verstand dan voor het hart, en ik zie juist graag dat tweede wat meer. Wel intrigerend en ook redelijk boeiend, maar ook enorm kil en afstandelijk. Het acteerwerk is dat ook. De acteurs proberen geen emoties over te brengen maar dienen volledig als ondersteuning van de thematiek. Interessant, maar ik ga daardoor nergens meeleven. Verder wel mooi geschoten met soms fijn contrastrijk zwart-wit en vooral die shots met die jongen aan de kust en dat kabbelende water op de achtergrond zijn prachtig. 3,0*.