Urban Legend (1998)

Verenigde Staten / Frankrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Jamie Blanks
met Alicia Witt, Jared Leto en Rebecca Gayheart

Natalie (Alicia Witt) en haar vrienden volgen colleges folklore van Dr. Wexler (Robert Englund). Wexler vertelt over verschillende 'urban legends', waaronder die van een psychotische professor, die 25 jaar geleden op de universiteit zes studenten vermoordde. Nadat haar vroegere vriendin onthoofd teruggevonden wordt, vermoedt Natalie als eerste dat er een moordenaar op de campus rondloopt. Er werd immers ook al iemand gevonden die in het bos was opgehangen en haar kamergenote pleegde op een nogal vreemde wijze zelfmoord. Niemand gelooft haar, totdat het echt uit de hand begint te lopen.

avatar van IcU
IcU
Prima filmpje met de nodige spanning en creativiteit, ookal is alles gebaseerd op bestaande verhalen. Uiteraard is er goed gekeken naar Scream en I know what you did last summer.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een tienerslashermovie met de vraag 'whodunit'. Ik hou wel van het thema rond stadslegendes dat de film leuk aankleed. Verder is het wel wat opnieuw van het zelfde als I know what you did last summer, maar als het goed gedaan is kan dat nog wel een leuke film opleveren. En dat is hier wel het geval.

Pudna schreef:
Hahahaha, ik heb zo hard gelachen om deze film. _O-
Hij voldeed echt aan alle clichés. Toch vond ik het wel weer leuk gevonden om er dan maar een Broodje-aapseriemoordenaar in te zetten. Maar ik kon deze film absoluut niet serieus nemen.

Geef hier normaal nooit commentaar of zo... maar dit neem je niet series qua verhaal maar een konijntjes film in je top 10?
Donnie vind ik een bagger film en deze is gewoon leuk... geen topper.

Eerste helft van de film was goed. Een beetje 'I know what you did last summer', maar daarna gaat het mis. Een verrassende wending is goed, maar verrassing op verrassing maakt het helemaal niet meer geloofwaardig. Het einde sloeg helemaal nergens op. Dat had toch niets meer te maken met een vereffening van persoonlijke wraak ??

avatar van Siem Shady
Slechte film...toch stiekem best mee vermaakt

Rebecca Gayheart (wow, wat een lekkere verschijning) yammie

movie-edje
Broodje aap verhalen!

Deze film begint sterk, tot dat je de karakters leert kennen, wordt de film alleen maar zwakker, en dat sommige scenes op mijn lachspieren beginnen te werken.

deze film kwam na de kaskrakers Scream en I know what you did last summer,
dat Urban Legend bij die films niet in hun schaduw kan staan.

avatar van DragQueen
Deze film heeft tamelijk veel geleend van andere films uit het genre. Maar een redelijk vermakelijke 'whodunnit' is het wel geworden. Het verhaaltje en acteerwerk zijn verder niet hoogstaand. Deze film mag niet in de schaduw staan van het eerder verschenen Scream, maar is desondanks toch wel genietbaar. 2,5 Ster.

avatar van Boeikens
Profiteert wat van de Scream en I know what you did last summer successen.

Alhoewel niet origineel, heb ik me met deze tiener slasher vrij goed geamuseerd.
Een paar leuke plotwendingen, standaard kills en een kleine spanningboog die echter niet de hele film draagt.

avatar van Daan258
Een erg standaard slasherfilmpje vol cliché's die nergens echt leuk word.
Jammer, heb me hier niet echt mee vermaakt.

Kleine 2,0*

avatar van BlueJudaskiss
Vandaag uit jeugdsentimentele overwegingen na hele lange tijd weer een keer herkeken en er komt een halve punt bij. Niet altijd even logisch of geloofwaardig, maar sfeervol, redelijk spannend en prima geacteerd. Fijner dan in m'n herinnering.

avatar van DutchTakeshiro
Aardige film in de stijl van Scream en I Know What You Did Last Summer. Urban Legend is een onvervalste tienerslasher. De film is alles behalve eng maar weet wel enkele fraaie moorden neer te zetten. Een aantal zijn origineel te noemen en dat is best wel een prestatie in de horror wereld. Het is wel duidelijk te zien dat een aantal dingen zijn overgenomen van andere films maar dat mag de pret verder niet drukken. Urban Legend doet namelijk niet onder voor bovengenoemde films en is gewoon een lekker verstand op nul filmpje.

Er hangt een fijne sfeer in de film. Een typische 90s sfeer die aardig wat nostalgie oproept. Tevens is er genoeg spanning in de film en vinden er enkele kleine twisten in het verhaal plaats. Er wordt ook redelijk geacteerd, dus op dat front zijn er geen irritaties. Wel moet gezegd worden dat er enkele ongeloofwaardigheden in de film zitten en de logica af en toe ver te zoeken is. Maar ja, ik had ook eigenlijk niets anders verwacht van een film met een flinterdun script.

Urban Legend doet niet onder voor een tienerslasher en voegt nergens iets toe aan het genre. Het is gewoon een prima film om de avond mee door te komen.

avatar van Richard_Voorhees
Echt zo'n typisch 90's horror vehikel (veel suggestieve moorden, enz., maar nergens expliciete gore) die duidelijk probeerde mee te liften op het succes van Scream en I Know What You Did Last Summer.
Op de toevoeging van de op urban legends gebaseerde moorden na dan ook niet echt een originele film, maar het slashergenre staat überhaupt niet bekend om de originaliteit.
Het acteerwerk gaat er wel mee door. De tieners zijn te vergelijken met de tieners uit een gemiddelde andere slasherfilm: geen geweldig acteerwerk, maar goed genoeg om het kijkbaar te houden.
Wat ik een aangename bijkomstigheid vond was dat de vrouwelijke cast wel erg leuk is om naar te kijken. Tara Reid (hier nog in goeie doen), Rebecca Gayheart (wow, wat een spetter) en Alicia Witt: genoeg eye-candy waar op een politiek correcte manier van genoten kan worden (blote tieten waren regelmatig uit den boze in de 90's).
Jammer dat ze Brad Dourif's rol zo minimaal hielden, want hij zet weer op een sterke wijze een creep neer. Ook leuk om Robert Englund voorbij te zien komen als een griezelige docent. Om het rijtje "bekende horror gezichten" af te maken krijgen we ook nog eens Danielle Harris te zien als de kinky gothic kamergenote van Natalie (Alicia Witt). Leuk om deze gezichten terug te zien en ze vormen vermakelijke toevoegingen.
Verder zorgt de urban legends toevoeging voor "dat stukje extra" bij de moorden, waardoor dit een vermakelijke slasher blijft. Ook de toevoeging van de nodige humor vond ik wel geslaagd. Vooral om Loretta Devine heb ik wel regelmatig kunnen lachen. Zij speelde de door Foxy Brown geïnspireerde Campus bewaakster. Een leuk personage die Devine op een vermakelijke wijze neer weet te zetten.
Ik heb me voldoende met deze 90's slasher kunnen vermaken om hem 3* te gunnen.

Voor een slasher vind ik het echt een prima filmpje. Best spannend ook. Het heeft me geboeid van het begin tot het eind. Was aangenaam verrast. Ik vind de film hier op movie meter ook best laag scoren. Ik vind het een betere film als scream en I know what you did last summer en al die rotzooi.

avatar van misterdhdh
Echt nog genoten van dit filmpje. Had er niet al te hoge verwachtingen van maar Urban Legend wist me zeer aangenaam te verrassen. Natuurlijk is het geen absolute topper maar ik heb me wel enorm vermaakt met deze film, had nog nooit van deze film gehoord, kwam hem eerder toevallig tegen. Urban Legends op zich vind ik wel leuk en spannend. Sommige verhalen die ik al gehoord had, komen ook aan bod in deze film. Film begint geweldig met het verhaal in het tankstation, paar geweldige scenes zoals dus de openingscene, maar ook de jacht op Reid, de slaapkamermoord,..Natuurlijk moet je deze film niet al te serieus nemen, want dan kan deze wel eens tegenvallen. Acteerwerk is op zich niet bijzonder goed, maar het komt zeker niet storend over. Ik dacht weer zo een matig tot slecht filmpje met Reid, maar toch weet ze me telkens weer aangenaam te verrassen. Vond het een geweldige jaren 90 sfeer van begin tot einde. Vond deze ook beter en verrassender dan scream. Wie de dader nu uiteindelijk was, kon ik raden maar denk eerder dat ik voor een keer juist gegokt had wie het was. Einde was goed, maar kon toch iets beter. Natuurlijk doen de personages weer domme dingen, maar dat is in zowat elke horrorfilm, gewoon niet teveel vragen bij stellen en gewoon met verstand op 0 dit leuk filmpje zien. Echt zeer spannend werd het nooit, ook wat meer schrikmomentjes hadden leuk geweest, maar de sfeer maakt alles goed. Algemeen heb ik enorm genoten van dit filmpje, had ik niet verwacht. Vind Urban Legend verhalen op zich wel enorm leuk. Door deze film kijk ik toch altijd even naar de achterbank van mijn auto als het donker is.
3.5/5

avatar van Insignificance
Tja, Scream en zo. Dit is er nog zo eentje. Een behoorlijk flauwe. In die zin dat het de drive mist van wat Craven voor elkaar kreeg. Bovendien rijdt het zichzelf onderweg ook nog eens in de wielen. De film is zo druk in de weer met van alles en nog wat, dat het steeds minder boeit wie de killer is. Wie heeft opgelet bij z'n soortgenoten, zal het wel weten. Blanks heeft het voordeel dat het via de broodjes aap een tikkie gevarieerder voor de dag kan komen met de moorden. Dat lukt dan ook, al blijft het aan de tamme kant. Zo sterk als de opening is, een geweldige horror short, zo hopeloos is het slot. Krullenmeid kan er echt helemaal niks van.

avatar van missl
Nergens natuurlijk eng of spannend, al zijn er wel enkele schrikmomentjes (en dat is ook al wel voldoende voor mij hoor) vroeger heb ik al deze films (Scream, I know what you did en deze, want ze vallen toch allemaal in hetzelfde genre) wel gezien, tegenwoordig ben ik een mietje en vind ik alles eng. Deze kijkt wel lekker weg, leuk verhaaltje maar wanneer je echt een enge film zoekt is dat deze niet. Best lachwekkend is het wel.

Het concept van moorden aan de hand van urban legends is wel spannend. Het einde en het algehele acteerwerk is slecht, maar moet je dat ook anders verwachten bij een dergelijke film?

avatar van IH88
“Someone's in the back... SEAT!”

Prima slasherfilm. Ik heb altijd wel een zwak gehad voor deze film en het was een leuke hernieuwde kennismaking. De kills zijn origineel (het sterke begin, de huisgenoot van Natalie), de acteurs zijn goed gecast, Englund heeft een kleine rol en er hangt een lekker onheilspellend sfeertje.

Het hele campus gebeuren zorgt gelijk al voor een intiem sfeertje en er wordt weinig tijd verspeeld met het onnodig uitdiepen van personages die in de volgende scene toch voor de bijl gaan. Witt is een redelijke final girl maar het is Rebecca Gayheart die toch wel de show steelt. Dit is een echte jaren 90 slasherfilm dus echt gruwelijk of bloederig wordt het niet (op een bepaalde magnetron scene na) en van spanning is geen sprake. Sfeervol is het allemaal wel en de moorden aan de hand van Urban legends is een leuke vondst.

Lekker filmpje met een heerlijke Rebecca .
Dader kwam onverwacht.

leuke film.heb me zeer vermaakt.toch een lekker verassende einde toen ik hem voor het eerst zag,nu al vaker gezien vind hem toch nog steeds erg leuk.

avatar van ChrisM
Persoonlijk vind ik dit geen slasher... deze had ik sinds release niet meer gezien en ik moet eerlijk bekennen.. flauw matig etc

avatar van alexspyforever
Mijn voorganger vindt dit geen slasher, als dit er geen is dan vraag ik me af wat dan wel een slasher is? Nu verschilt deze film niet veel van de andere typische slashers van een killer die paniek veroorzaakt onder de studenten door de legende van een zekere moordenaar te laten herleven. De kills en de opbouw er naar toe zijn eigenlijk goed. De film verspilt ook geen tijd met saaie studentenactiviteiten die het verhaal toch niet vooruit helpen zoals dat zo vaak het geval is met horror met tieners of jongeren in de hoofdrol (Scream, The Burning, The Mutilator, Dead Snow etc). Lekker tempo en bij het vallen van meer slachtoffers is het wel duidelijk dat het aantal kandidaat-moordenaars uiteindelijk zal worden beperkt tot 2. BIj de onthulling van de moordenaar (toch wel verrassend) vervalt deze film helaas te veel in clichés zoals de agente en dan die Paul die tussenbeide komen als de moordenaar wil toeslaan, dat ze uiteindelijk toch weer opduikt op de achterbank van de auto ondanks een kogel en zware val. Het wraakthema vond ik niet echt geloofwaardig en wat de moordenaar uiteindelijk deed leek me toch een beetje te bovenaards bij momenten. Een pak beter dan Scream overigens want dat was een parodie en een hele zwakke naar mijn mening.

avatar van BlueJudaskiss
BlueJudaskiss schreef:

En na bijna vier jaar herhaal ik dit bericht, maar dan met nóg een half puntje erbij. Niets toe te voegen aan vorig bericht, buiten dat ik nog steeds erg blij word van dit soort donkere bijna Gothische campussen: in Final Exam en Scream 2 hadden ze ook al zo'n mooi terrein. Scene hierin met Joshua Jackson die in de auto de titelmuziek van Dawsons Creek uit zijn auto hoort knallen is heerlijk.