Croupier (1998)

Frankrijk / Duitsland / Ierland / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Mike Hodges
met Clive Owen, Gina McKee en Alex Kingston

Een schrijver krijgt via zijn vader een baan als croupier in een casino. Kort daarna ontmoet hij een vrouw die hem vraagt mee te helpen aan een overval op het casino. Hij gaat hierop in maar gebruikt zijn ervaringen voor zijn boek.

avatar van narva77
Dit was echt een degelijke Britse misdaad/actiefilm.

Viel me een beetje tegen. Op zich wel een vermakelijke film, maar iets te weinig gokwerk en iets teveel vreemde beweegredenen van de hoofdpersonen.

avatar van Pieter Montana
Voor degene die hem al gezien hebben;wat vonden jullie van de acteerprestatie van Owen?

Prima.

Sombere misdaad drama met film-noir elementen en een nuttige voice-over. Clive Owen is geloofwaardig als croupier.

avatar van bateman
Degelijke film, acteerprestatie van Owen is prima. Aanrader om te kijken.

avatar van louisvf
Prima groupier filmpje

avatar van wendyvortex
Om inspiratie op te doen voor een roman neemt Clive Owen zijn oude baantje weer op: werken als croupier in een shabby casino.
Niet dat je nou echt een Black Jack of Roulette-liefhebber hoeft te zijn voor deze film, het gaat om het observeren van collega's en klanten en natuurlijk raakt hij persoonlijk bij een aantal zaakjes betrokken, waaronder een roofoverval op het casino.
Rustig opgebouwd, maar sterk Brits drama met wat misdaad/thriller-tintjes.

Prima film met een sterke sfeer en opbouw. Als je, net als ik, ook niet begrijpt waarom Marion overlijdt, kan ik de laatste twee paragrafen van Croupier (1998) | AwesomeBMovies.com aanraden.

Het casino-milieutje sfeervol in beeld gebracht en de sterke vertolkingen zijn het pluspunt van deze film die toch in het intrige wat warrig doet omtrent de al dan niet te boek gezette ervaringen van het hoofdpersonage.
Mike Hodges haalt niet het niveau van zijn veel vroegere "Get Carter" maar is toch verdienstelijk met het uitdiepen van het heel intensieve beroep van croupier en de weerslag ervan op het privéleven.

“The world breaks everyone, and afterward, many are strong at the broken places”.
Lekker misdaadfilmpje met een goed spelende cast. Verfrissend scenario ook. De uitermate relaxte voice-over van Owen geeft de film een bijna meditatieve kwaliteit mee. Goed, 3.5*.