• 8.480.392 stemmen

Genre: Horror / Komedie

Geregisseerd door: Adam Green

Met onder meer: Amara Zaragoza en Kane Hodder

Plot Hatchet

"Old School American Horror"

Nadat zijn vriendin het heeft uitgemaakt, besluit Ben om samen met zijn vriend Marcus aan een nachtelijke moeras-tour deel te nemen, om iets anders aan zijn hoofd te hebben. Maar tijdens de tour komt de boot per ongeluk vast te liggen en moeten de passagiers te voet verder door de moerassen van New Orleans. Dan ontdekken ze de legende van Victor Crowley, een gruwelijk mismaakte man, die als klein jongetje om het leven kwam bij een grote brand in zijn huis. En de nachtmerrie is begonnen.

imageimageimageimageimage

avatar van the flash

the flash

weet iemand waar die in belgie te krijgen is?? alleen deel 2 is over al te vinden!!

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Insignificance schreef:
Tricky, zo'n horrorkomedie. Doorgaans iets waarbij mijn voorkeur uitgaat naar komedie die uit de horror voortkomt. Dat liever dan een groepje ongetalenteerden dat grappig probeert te doen, zoals hier nogal eens het geval is. Zelfs geintjes die op zich niet onaardig zijn, smoren bij dit irritante gezelschap.

Zoals een dom blondje, uiteraard voorzien van platte en schunnige humor. Pff. Verder te knullige typetjes met een kleine uitzondering voor Richmond. Ik kan er maar weinig mee en dan is zo'n setup nog flink doorbijten. Crowley die zich vervolgens voorstelt als een waggelende freak, helpt ook niet echt.

Dat Green niet één, maar twee keer domweg bloed en ingewanden tegen een boom kwakt, is eigenlijk te onnozel voor woorden, maar er gebeurt tenminste wat wanneer de killer van dienst zich meldt. Wel weer jammer dat de beste moord al vrij snel de revue passeert. De punten zijn voor de kaakchirurgie.

Grotendeels met jou eens, scheelt mij typewerk. Maar je staat er versteld van hoeveel mensen dit leuk zullen vinden in tegenstelling tot ons. Als je echt niets anders op filmgebied hebt en als je de tijd echt niet beter kan besteden, dan is er nog deze film.
Het is niet mijn smaak humor en ook (zoals men dat noemt) de kills en de gore, spreken niet tot mijn verbeelding. Je ziet inderdaad bijna letterlijk dat de organen, het vlees en het bloed tegen de bomen wordt gegooid. De gooier is buiten beeld maar valt goed voor te stellen.
Is dit nu humor?
Anderhalve ster voor het werk dat men aan de film heeft gehad en voor het "voor paal staan" als toekomstig acteur/actrice.
Nee, niet echt mijn horrorgenre en na de film bekeken te hebben gaat hij dus linea recta naar de kringloopwinkel! Niet weer!

avatar van tattoobob

tattoobob

Leuke toevoeging van het slasher genre waar toch al zo weinig origineels en nieuws uitkomt.

Acteerwerk is niet van een heel hoog niveau maar de leuk gemaakte gore en de hier en daar goed geplaatste humor maakt een hoop goed.

Leuk gemaakt film.

Wel jammer dat dit soort films niet het niveau kunnen halen van de slashers/horrors van vroeger inclusief de killer himself.

avatar van joolstein

joolstein

Soms vermakelijk maar toch een stuk minder dan verwacht of gehoopt. Het is een doorsnee slashertje met een komische voetnoot. Nu ben ik niet weg van het komedie- genre en deze film doet percies waarom ik dat genre zo verschrikkelijk vind! Domme meisjes, nerd en donkere man. En dan krampachtig leuk zijn. Het werkt niet bij mij. En dan is er de persoon Victor Crowley, deze zag er belachelijk uit! In een rubberpak en met een bijltje rondrennen? Waarom ik dan toch nog net een voldoende geef?? Ik vond de manier waarop de muziek gemonteerd werd erg goed en grappig gedaan!

Theunissen

Na vorige week het verdienstelijke derde deel van Hatchet gezien te hebben, was het vandaag de buurt aan het eerste deel.

Ondanks dat ik dit deel minder vond, was het toch nog wel vermakelijk om naar te kijken (duurt met 75 minuten ook niet lang). Het verhaal is natuurlijk belachelijk, maar de uitvoering ervan is eigenlijk wel geinig. Omdat deze film een pure Horror / Komedie is, moet je hem ook met een vette knipoog bekijken. De eerste 45 minuten zijn best flauw en saai, maar bevat gelukkig wel nog wat bloot (o.a. van Mercedes McNab die een zeer dom blondje speelt. Ze heeft overigens ook bloot voor het blad Playboy geposeerd) en ook wat humoristische scenes en we zien ook nog eventjes de horroriconen Robert Englund ("A Nightmare on Elm Street" films) en Tony Todd ("Candyman" films) de revue passeren.

Pas na de eerder genoemde 45 minuten komt de film pas lekker opgang en gaat de onverwoestbare Victor Crowley (de freak) met een aantal fraaie, creatieve en vooral grove kills lekker te keer op het moeras-tour groepje. Deze kills werden best aardig in beeld gebracht en het bloed spoot lekker uit de afgerukte of opengereten lichaamsdelen. Helaas duurt de film dan nog maar 30 minuten en dan is opeens de film met een abrupt einde afgelopen. De cast is zeker niet hoogstaand, maar ze deden het wel allemaal leuk en verdienstelijk en zeker de drie hoofdrolspelers Joel David Moore (in de rol van Ben), Tamara Feldman (in de rol van Marybeth) en Deon Richmond (in de rol van Marcus).

Al met al leuk om eens gezien te hebben en op naar het tweede deel zullen we maar zeggen.

avatar van Mr-Mcmovie

Mr-Mcmovie

Hatchet is gelukkig geworden wat ik er van heb verwacht. Een slasher horror met wel een enorme knipoog naar al de serieuze slasher horror van de jaren 80 die hier goed grappig worden genomen, vooral idd Friday The 13th met zo beetje het zelfde verhaal, zelfde killer, en vooral zelfde acteur die de killer vertolkt (Kane Hodder)

Film begon met een goede dosis humor waar ik toch de hele film lang met een glimlach op mijn gezicht zat, en acteurs die er niets van bakken, maar daar gaat Hachet nu om. Je ziet zo hard dat dit de regiseur zijn bedoeling was om het absurd en grappig onozel te laten zijn, en is ook lekker goed gelukt.

Verder naast de grappige humor hebben we de geweldige over de top kills waar ze gewoon met emmers vol bloed gooien (wat ook meteen niet serieus bedoeld was, kan ook gewoon niet )

De jaw-scene, en de kill met het hoofd dat wordt gedraaid was echt genieten, en zeker grappig als Crowley met de slachtoffers gaat gooien, en ze tegen de muur smasht waar er nog eens een flinke dosis bloed bij gemoeid is, heel grappig gewoon.

Leuke cameo's waaronder van: Robert Englund (Freddy Krueger) Tony Todd (Candyman) Kane Hodder (Jason Voorhees) en ook de opa uit Grounded For Life dat hier ook goed grappig bleek te zijn.

Verhaal en locatie in deze is altijd leuk in slasher films, en dan nog met de humor erbij vond ik echt wel genieten !

Dikke 3,0 sterren.

Puur vermaak voor de horror liefhebbers van de films uit de 80's, maar onthoudt dit is totaal expres niet serieus gemaakt.

Op naar Hachet 2.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Fijn combinatie van horror en humor.

De gore was niet van de lucht.

En dan kom je er hier achter dat er nog 2 delen zijn.wreed.

avatar van ChrisM

ChrisM

inspiratieloos verhaal ... dramatisch acteerwerk ..... niet al te best.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

In tijden van remakes moest Hatchet als terugkeer dienen naar die goede oude tijd. Met rollen voor horroracteurs Tony Todd, Robert Englund en Kane Hodder en een film compleet in de stijl van Friday the 13th en The Burning; simpel plot over rondrennende tieners in een donker bos, terwijl een maniak met scherp object achter ze aanzit. Niets meer en niets minder.

Het grootste probleem van een throwback als Hatchet is dat het niets nieuws doet. Victor Crowley is een monster zoals we er zoveel hebben gezien (Jason Voorhees, Cropsy, de mutanten uit Wrong Turn of Hills Have Eyes) en het concept van jongeren in een moeras/donker bos is ook al zo uitgekauwd als de pest. Daar komt bij dat de personages in de film stuk voor stuk het bloed onder je nagels vandaan halen. En niet alleen de hysterische domme blondjes, ook de in eerste instantie 'coole' chick doet niet veel meer dan janken en panisch schreeuwen. Verder een paar verschrikkelijke typetjes, die meer passen in een film van Friedberg en Seltzer en als hoofdrolspeler de charismaloze en uiterst suffe Joel Moore. Hoe die gast überhaupt rollen krijgt is mij nog steeds een groot raadsel.

Men probeert met Hatchet nog iets "nieuws" door er humor in te verwerken, maar dat gaat hopeloos mis. Negen van de tien pogingen tot humor slaan volledig dood door hun slechte timing en het feit dat het zo geforceerd is dat bijna niets grappig wordt. Enkel op het gebied van gore weet de film wel te overtuigen, daar is de film gelukkig lekker lomp. Maar dat krijg je met iemand als John Carl Buechler (ook te zien in een aardige cameo) aan boord hebt. Maar goed, met een paar leuke cameos en wat prima gore heb je nog geen vernieuwende horrorfilm. Zeker niet als het script zo matig is als dat van Hatchet.

2 sterren.

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Hatchet zit vol met slashersconventies. Zoveel dat het bijna clever of meta te noemen is. Bijna, want eigenlijk is dit gewoon écht een slechte slasher, en niet een parodie daarop. Alleen met de treurigheid dat de makers zich bewust lijken van dit feit en daarom alles maar belachelijk zijn gaan maken. Wat overblijft is een slasher, maar dan zonder die dingen die een slasher leuk maken, zoals corny dialoog, een goed monster, of meelevende spanning. Geen aanrader.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20090 berichten

Ik vind dat deze qua clihés en flauwe humor best nog meevalt. Misschien is het omdat ik geen al te hoge verwachtingen had en ik niet zoveel aandacht heb besteed aan alle dialogen. Leuk om cameo's te zien van Englund en de Candyman acteur (zijn naam ontsnapt me even). Maar ik denk dat ik vooral toe was na een hoop ontgoochelingen aan iets zonder vervelende tieners als slachtoffers (Dead Snow), degelijke gore (geen tam gedoe zoals House of 1000 Corpses) en ook geen doodsaaie psychologisch martelfilmpje met een al even tergend trage opbouw (Wolf Creek). Gewoon rauw vermaak. Meeste van dit soort films in een bos of jungle zijn donker of bewegen de camera zo snel zodat je niet goed ziet wat er gebeurt. Deze toont het tenminste. Is het eng, neen, maar moet dat? Ik vind de Blair Witch Project ook niet eng, eerder slaapverwekkend. Horror kijk ik al lang niet meer omdat ze eng zijn. Hatchet deed me nog het meest denken aan The Burning maar Crowley deed dan toch iets inventievere dingen met zijn slachtoffers dan enkel knippen met een haagschaar en gelukkig geen kids hier wiens hormonen op hol slaan. You reading this Boeikens?

avatar van Boeikens

Boeikens

alexspyforever schreef:

You reading this Boeikens?

Hell Yeah!

Eén van die zeldzame horrors die we beiden goed vonden

Op naar deel 2 en 3 ?

avatar van Woland

Woland

Juist! Dat is hoe een slasher hoort te zijn! Ik hoorde al wat goeie verhalen over Hatchet, maar goed, het zou niet de eerste keer zijn dat ik juichende verhalen hoorde over een film die me in de praktijk compleet niet lag. Maar hier bleken de positieve reacties terecht. Hatchet is gewoon heel erg leuk. Het duurt nog even een half uurtje (na de introscene dan) voordat men uiteindelijk ook belandt in de krochten van de moerassen van Louisiana waar Victor Crowley ook rondzwerft, maar zelfs in dat half uur is de introductie van de personages en de humor leuk genoeg om me niet te ergeren. En ook de killer blijkt een prima keuze, die met bruut geweld en behoorlijk wat bloed en inventiviteit de toeristen te lijf gaat. Naast een lekker tempo met genoeg actie blijft de film ook nergens echt steken in al te veel voorspelbaarheid of saaiheid, en de humor vond ik eigenlijk nergens echt flauw - toch een gevaar wat bij dit soort films op de loer ligt. Misschien is deze rechttoe rechtaan slasher kwalitatief gezien en puur objectief misschien die 4 sterren niet waard, maar ik heb er zodanig veel lol mee gehad dat ie het gewoon krijgt. Aanrader!

avatar van baspls

baspls

Hatchet verteld het verhaal van een emo die samen met zijn negroïde vriend een boottochtje wil maken op een moeras waar het volgens een legende spookt. De boottocht wordt geleid door een Aziaat die doet alsof hij een Southener is en ook van de partij zijn een obese Mr. & Mrs. Flanders, een wannabee pornoproducer met een dom blondje en een bitchy brunette. Oohja en nog een bitchy brunette.

Kortgezegd, het was dus meer komedie als Horror en de film schuwt clichés niet. De humor vond ik meestal nogal flauw en de film neemt Bier, Borsten, Bloed wel heel erg letterlijk... Soms werd er een leuke twist gegeven aan een cliché maar dit werd ook herhalend.

Het duurde tot over de helft van de film tot we überhaupt horen dat er een killer is, daarvoor werden we bang gemaakt door wat alligators. Als de killer er dan eenmaal is, komt hij om de haverklap even de personages de stuipen op het lijf jagen om dan weer naar een moment te gaan dat de personages een nieuwe tactiek bespreken om het te stoppen. In de hele laatste acte wordt dit steeds herhaald tot vervelends toe. Meestal worden slasherkillers tot in den treuren tot leven gewerkt voor talloze vervolgen, dat is bij Hatchet niet nodig want die doen dat in de eerste film al...

Wat ik wel heel erg kon waarderen aan deze film van Adam Green was dat hij een 'geen CGI'-regel had tijdens de productie. We krijgen heerlijke kills voorgeschoteld die allemaal helemaal practical waren zoals het hoort. Daar mogen andere moderne horrormakers best een voorbeeld aan nemen.

Het beste van de film waren dus de sterke kills en de superleuke cameo van Robert Englund "Shut your hole, son!". Eerlijk is eerlijk, het was vrij vermakelijk met uitzondering van de tweede en laatste akte. Als je deze film in een melige bui met wat vrienden kijkt zul je er veel schik mee hebben.

avatar van Collins

Collins

Meer een komedie dan een horror. Maar wel met geslaagde humor.

De komische insteek weerhoudt de horror, die af en toe behoorlijk raak de kop opsteekt, ervan om heel indringend door te breken. De horror wordt enorm overdreven. Het regent bloed en de ledematen vliegen door de lucht. En hoewel sommige effecten er objectief beschouwd als echte horror uitzien, komen ze door de komische ondertoon van de film niet als goor of smerig binnen. De gore, de kills en het creatuur kunnen door hun belachelijke uitvergroting gewoonweg niet serieus worden genomen. Humor dus.

Van één kant wel jammer. Zo zijn achtergrond en uiterlijk van het creatuur eigenlijk best horrorwaardig en verdiende de mismaakte misschien wel een serieuzere benadering dan dat hij hier krijgt. Die keus is niet gemaakt. Het zij zo.

De andere kant is een geslaagde combinatie van horror en humor. Een combinatie die vaker niet dan wel slaagt. Gezien de hoeveelheid lachsalvo's die ik onderging, werkt de combi in deze film prima. Geslaagde humor in film is een schaars goed. Jammer dat de enge potentie van het creatuur daarvoor is opgeofferd, maar het offer heeft wel een fijne humoristische film opgeleverd.

avatar van Hollywood007

Hollywood007

Woland schreef:

Ik sluit me volledig bij jou aan!

avatar van Shadowed

Shadowed

Ah.

Dit was mijn eerste Adam Green ervaring, en ik herinner me de film nog alsof ik hem 3 minuten geleden heb uitgezet. Ondanks het me zo goed is bijgebleven, vond ik de film eigenlijk nergens indrukwekkend. Ja, het geweld is veel lomper, maar toch.

Acteerwerk is niet echt al te best. We zien in de opening nog een leuke cameo van Robert Englund. De toon is snel gezet, maar dan is de film eigenlijk vrij saai. Ondanks al het lompe, bloederige vermaak dat lekker over the top was was het nogal een nietsnutterige bedoeling.

Vrij saaie achtervolgingen, absoluut geen spanning en humor die niet altijd goed uit de hoek komt. Wat de film dan nog heeft gered van de complete ondergang zijn de over the top kills, die ik meer dan normaal kon waarderen.

avatar van Daan258

Daan258

Gister een herziening gedaan en bij de 2e kijkbeurt heb ik me een klein beetje beter vermaakt.

Victor Crowley is een tof personage en ziet er ook niet slecht uit. Jammer dat de film met zo'n korte speelduur niet al te veel gebeurd op de laatste 20 min na. Gelukkig gaat deel 2 (wat ik bij de eerste kijkbeurt niet wist) gelijk verder waar dit deel geëindigd is.

Snel deeltje 2 ook maar is opnieuw aanzetten.

Ik verhoog mijn stem met een 0,5*

avatar van Basto

Basto

Het broertje van Jason

Hatchet windt er geen doekjes om. Het is overduidelijk een Friday the 13th kloon. De geweldige special effects zijn van John Carl Buechler die ook de regie van Friday the 13th part 7 voor z’n rekening nam. Maar waar Hatchet zich in positieve zin onderscheid, zijn de heerlijk brute kills. Sowieso ligt het tempo en de energie lekker hoog. 3,5

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2033 berichten

Ik heb gisteravond deel 2 in de herziening gehad en enkele weken terug dit 1e deel herzien. Prima effecten en aardig bloederig kijkvoer. Me er uitstekend mee vermaakt. 3.0

avatar van shrink

shrink

• 2020 stemmen

Slecht geacteerd, slecht verhaal, maar toch een voldoende. Waarom? Door de kills. Die zijn gewoon super!!

Wat ook wel bijzonder is, is dat het zo licht is in het donkere bos haha. Je kunt nog net niet de schijnwerpers zien.

avatar van Kondoro

Kondoro

“I was moving to Hollywood next month to be famous, now I'm going to die out here with all of you assholes!”

Ja leuk! Deze slasher film is duidelijk eentje die uit het boekje naar voren komt, de nodige clichés zijn erin verwerkt en het smaakt heel erg naar de Jason films. Sowieso dat dit wel een leidraad is geweest voor ‘Green’ maar, hij pakt het zelf erg leuk uit en creëert een leuke new-wave slasher film. Toch is ‘Green’ wat voorzichtig in mijn ogen, het verhaal had soms iets vlotter gemogen en er hadden voor mij ook best wel wat meer kills in mogen zitten, dit was wel aanwezig (ofcourse) maar, je zit een periode even op een dood punt en aangezien de film van ontiegelijk fijn B-kwaliteit is in zijn verhaal, is dat gewoon niet wenselijk.

Toch weet ‘Green’ met de personage ‘Victor Crowley’ een leuk gezicht neer te zetten en dat kijkt best leuk weg, een soort menging van ‘Jason Voorhees’ meets ‘The Toxic Avenger’, vet!! Het begon al aardig, en dat begin zorgde toch wel voor een hoge verwachting. ’Green’ laat een knap staaltje gore zien hier, en dat vond ik toch wel super dik. In het begin begon hij namelijk met de zoon en vader die samen lekker aan het vissen waren in het moeras, waar ‘Crowley’ op dook en de zoon aan stukken trok, heerlijk, dit is overigens de gore die we vaker gaan zien. Het bloed spoot letterlijk overal heen! En met die opening zat ik wel goed.

Zoals ik al zei, kakte de film wat in en vond ik het op een gegeven moment wat traag. ‘Green’ weet dit te redden met de leuke maar net te weinig kills, ik had er op meer gehoopt. Neemt niet weg dat deze film open staat voor een leuke reeks slasherfilms, en lovende woorden geven mij het gevoel dat er nog heel wat leuks aan zit te komen, op naar deel twee dus!