Victor Crowley (2017)

Alternatieve titels: Hatchet IV | Hatchet 4

Komedie / Horror

geregisseerd door Adam Green (I)
met Kane Hodder, Parry Shen en Laura Ortiz

In het jaar 2009 werden er maar liefst 49 mensen op beestachtige wijze omgebracht in een moeras in Louisiana. Andrew Yong is de enige overlevende van het bloedbad. Hij beweert dat Victor Crowley, een lokale legende, verantwoordelijk is voor de moorden. Wanneer Andrew opnieuw terecht komt in het moeras, wordt hij weer geconfronteerd met Crowley.

avatar van Spartaan1986
En ineens is daar een 4e deel in de Hatchet reeks

avatar van jeroentjuhhhhh
Top. Beste slasher(reeks) sinds Friday the 13th. Genre gold.

Eerste berichten waren laaiend enthousiast.

avatar van Valak
Ik sprong serieus een gat in de lucht toen ik vorige week woensdag plotseling op Facebook het bericht tegen kwam dat er uit het niets een 4e Hatchet film uit kwam. Echt knap dat ze hier de afgelopen twee jaar in het geheim aan gewerkt hebben, en dat er tot nu toe helemaal niks van uitgelekt is.

Helemaal met Jeroen eens; geweldige, over-the-top, inventieve en hilarische slasher-films.
Sommige mensen hebben al het geluk gehad 'm al te zien, o.a. op het FrightFest in Londen, en de eerste recensies zijn inderdaad hartstikke positief.
Kan niet wachten!

avatar van Daan258
Nieuw deel uit de Hatchet reeks????
De vorige delen vond ik bij de eerste kijkbeurt niet al te best maar gewoon vermakelijk.
Toevallig was ik van plan ze binnenkort opnieuw te herzien.
Dit deel zal ik dan ook zeker een kans geven.

avatar van perceived
Link naar regisseur klopt niet. Moet deze zijn, the one and only Adam Green

avatar van perceived
Verder tof dat er een nieuwe film van hem aan staat te komen!

avatar van Lui
Lui (crew)
perceived schreef:
Link naar regisseur klopt niet. Moet deze zijn, the one and only Adam Green
Aangepast, bedankt. Schijnbaar staan er twee verschillende regisseurs met die naam op MM. Dat klopt wel.

Zin an.

avatar van Shadowed
nice, lijkt me al beter dan de voorgaande 3 delen

avatar van xaid
ziet er weer lekker slecht uit

Matig.

Beetje dubbel gevoel bij Green's vierder Hatchet film. Enerzijds is het wel aardig dat hij nog steeds als regisseur aantreedt van deze reeks, anderzijds roept het toch ook wat vraagtekens op. 't Is ook weer niet zo dat hij niks buiten de Hatchet reeks gedaan heeft, maar voor een vierde keer terugkeren naar hetzelfde, toch wel eenvoudige, universum is niet meteen een teken dat het goed gaat met de carriere.

Dit vierde deel speelt ongegeneerd op humor. Niet eens zwarte humor, gewoon pure, onversneden comedy (het moment met de aankondigingen in het vliegtuig bijv). Het is niet meteen Green's sterkste kant, anderzijds houdt het de film wel luchtig, wat toch wel essentieel was om er nog iets van te maken.

Qua horror is het redelijk bruut, met een paar lollige kills. Daar staat tegenover dat Crowley echt een debiel figuur geworden is. Hij oogt belachelijk, gedraagt zich belachelijk en komt ook helemaal niet eng over. Het is dan ook een film die rekent op de goodwill van z'n publiek om te genieten van hetgeen er geserveerd wordt.

Vermakelijk voor een keertje was het nog wel, maar daar blijft het jammer genoeg bij. Het oogt allemaal wat goedkoop en het is niet grappig, goor of over the top genoeg om daar zomaar overheen te kijken.

avatar van Shadowed
Aan het begin zei ik "Lijkt me het beste van de reeks" en ik zat er toch wel naast.

Deeltje 2 blijft het slechts naar mijn mening, gevolgd door deze. In dit deel speelt de humor overduidelijk meer dan de horror. Herinnerde me zelfs aan de Friedberg humor, met imitaties van beroemdheden (Volgens mij The Hoff) en vervelende stemmen.

Gelukkig komt het tweede deel iets beter eruit met weer een aantal zeer lompe moordpartijen. Maar de gore was ook niet zo veel als in de voorgaande 3 delen, en dat was jammer want dat was niet echt waarom ik deze keek. Jammer, had veel meer ingezeten. Dezondanks prima vermaak.

avatar van joolstein
Voor de vierde maal keert Parry Shen (Adam Yong) terug in een Hatchet -film. Ditmaal mag hij als enige overlevende van het bloedbad uit de vorige film zelfs de hoofdrol op zich nemen. Geen hele goede keuze want een sterk acteur is hij niet! Maar dat geldt ook voor het merendeel van de rest van de cast. De in de vorige delen alom vertegenwoordigde bekende horror-acteurs is ditmaal geslonken tot twee. Tyler Mane (Halloween II (2009)) en we zien Felissa Rose(Sleepaway Camp) als pr-manager Kathleen. De verdere cast speelt wel in horror maar onbeduidende rollen en heeft hier ook rollen die duidelijk uitvergrotingen van bepaalde typetjes zijn. Grappig bedoeld maar ze zijn vooral irritant. De film keert dus terug naar de flauwe grappen van het eerste deel. Een bar slecht keuze want de enige die nu overtuigd is Laura Ortiz. Ze maakt dan ook zo goed als geen grappen. We zagen haar trouwens ook al kort in Hatchet II (als het veertienjarige meisje in de home-video scene) Enfin Andrew stort neer en komt opnieuw terecht in het moeras. Hier wordt hij weer geconfronteerd met Crowley. Het is de derde ongelukkige keuze want i.p.v. dat Crowley onverwachts kan opduiken uit de struiken, moet hij nu een vliegtuigwrak bestormen. Doordat je daar niet heel veel nieuws mee kan doen, is het een saaie bedoening. Om maar te zwijgen over de dialogen van de cast die in het wrak zaten. Qua gore is er nog wel wat te smullen maar ook dit vond ik dit keer een stuk minder inventief. Misschien dat de fans van de franchise het wat meer kunnen waarderen maar ikzelf (geen echte fan) vond het allemaal maar vrij zwak en matig.

avatar van richette
Minder deel in deze leuke serie.
Nog steeds vermakelijk,dat wel.

Het begin "hakte" er toch direct lekker in !

Shadowed schreef:
nice, lijkt me al beter dan de voorgaande 3 delen

Helaas is het slechter.

avatar van tattoobob
Toch veel minder als de eerste drie delen....ik vind dit deel eigenlijk zwaar overbodig.
De film heeft een beetje diezelfde insteek als de andere delen maar slaat de plank volledig mis door het script wat om te janken is zo slecht.
De film speelt zich bijna op een plek af en die plek is niet bepaald een intressante filmlocatie.

Snel vergeten en weer doorgaan

keimpeS
Ik vind het totaal niet vergelijkbaar aan bv een Friday The 13th, het is gewoonweg veel slechter qua acteerwerk en effecten. De humor en stijl van Adam Green moet je aanspreken, het is in idd geval niet mijn favoriet onder de slashers. Oppervlakkige gemaakte personage’s die erg uitvergroot worden in hun doen en laten, het enige wat me blij maakt aan de film is dat de irritante personage’s worden afgeslacht.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geestig dat de Friday the 13th serie al tien jaar stilstaat, terwijl Adam Green met zijn - praktisch identieke - filmserie al bij deel 4 is aangekomen. Als dat zo doorgaat haalt ie de serie nog in. Wie Green een beetje volgt in onder meer zijn podcast weet dat hij trots is op zijn Hatchet franchise, maar toch ook graag andere projecten zou doen. Het lijkt er echter op dat hij vooralsnog vooral moet leunen op het succes van zijn doorbraak Hatchet. Schijnbaar heeft George A. Romero hem geïnspireerd om toch gewoon te gaan met deze reeks. En die kan het weten, die is uiteindelijk ook maar gewoon voort blijven borduren op zijn Living Dead serie. Maar goed, niet dat dat nu kwalitatieve films tot gevolg had.

Geheel volgens de traditie van een slasherserie als Friday the 13th is Victor Crowley - ofwel Hatchet 4 - weer meer van hetzelfde. De premisse van de films is simpel: Een mismaakte en ondode driftkikker in tuinbroek jaagt op tieners in een moeras. Het principe is dus onveranderd, maar Victor Crowley is qua toon wel anders. De vorige drie Hatchet films waren horrorkomedies, maar daar leek Green de backstory van zijn eigen creatie (veel te) serieus te nemen. In Victor Crowley daarentegen is de serieuze toon verdwenen en staat komedie voorop. Enkel hebben de voorgaande Hatchet films al bewezen dat humor niet Green’s sterkste kant is. Althans, niet als het puur humor aangaat. Victor Crowley zakt geregeld naar bedenkelijk niveau, dat meer past bij een komedie van Seltzer en Friedberg (je weet wel, Date Movie, Epic Movie … dat niveau). In de eerste paar scènes van Victor Crowley komt een grote hoeveelheid snot, tieten en penissen voorbij.

Maar goed, die puberale onzin is nog altijd leuker dan saaie personages in een vliegtuig zien. En dat is Victor Crowley voor een groot deel. Ik gok dat dit komt door budgettaire beperkingen, maar in de film zitten de hoofdpersonages gevoelsmatig meer dan de helft van de tijd in een kapot vliegtuig te ouwehoeren. Ook daar is de humor niet geslaagd en de personages zijn duidelijk enkel een messenblok voor Victor Crowley. De film wordt dan ook pas leuk als deze geflipte heikneuter aan het werk gaat en bloed, ingewanden en ledematen de revue passeren. Dan heeft Green weer een hele stapel compleet over de top moordpartijen en ranzigheid voor de kijker en dát is nu net waar hij goed in is. Het is jammer dat deze films vaak gepaard gaan met vrij inspiratieloze scripts, want met een leuker script is Green ongetwijfeld in staat een leuk horrorfeest te geven. Jammer genoeg geeft hij nu enkel vrij matige partijtjes, met hier en daar een opleving. Desondanks zal ik de uitnodiging voor een vijfde fuif gewoon weer accepteren, want vervelend is het ook weer niet en op een Friday the 13th feest lijken we voorlopig ook niet te hoeven rekenen.

2,5 sterren.

avatar van Daan258
Een verbetering ten opzichte van zijn voorganger.

Moet zeggen dat de film begon met een leuke openingsscène. Zelfs gelijk moeten lachen om de verschrikkelijk flauwe humor en niet snel daarna gelijk al de eerste lekkere bloederige kill.
Helaas zit Danielle Harris niet in dit 4e deel wat ik toch wel een gemis vond. Ik had haar graag nog een keer zien spelen in de reeks van Hatchet.

In de vorige delen zaten ook altijd erg veel domme personages die vaak vervelend waren. Maar in dit deel moet ik zeggen dat ik er wel om heb kunnen lachen. Het is zo ontzettend slecht en flauw dat het grappig is.

Verder zit er in dit deel een paar heerlijk bloederige scene's wat zeer tof was om naar te kijken en ook op dat gebied het beter deed dan deel 3.

Maar dan....... wat verpest het eind een hoop zeg.
Bij de vorige delen (en dan met name deel 1) eindigde het ook al met een open eind. Maar hier was het nog een tandje erger. De film stopt echt abrupt, net alsof ze de laatste scene er tussenuit geknipt hebben. Vreselijk jammer dit want ik had net nog iets meer willen zien. Maar dan lijkt mij wel (en hoop) dat er nog een deel komt, het kan haast niet anders.

Al met al zeker een stuk beter dan deel 3 maar het eind zorgt er wel voor dat mijn stem iets omlaag gaat.

5,5/10

avatar van Boeikens
Die Hatchet reeks blijf ik wel goed vinden, zolang er maar blood & gore in zit
In dit vierde deel wordt wel nog meer nadruk gelegd op de voordien reeds aanwezige humor, persoonlijk vond ik dit iets te.
Blijven kijken na de aftiteling