Little Monsters (2019)

Verenigd Koninkrijk / Australië / Verenigde Staten
Komedie / Horror

geregisseerd door Abe Forsythe
met Lupita Nyong'o, Alexander England en Josh Gad

Dave is een uitgerangeerde muzikant die vrijwillig meewerkt aan het begeleiden van de kleuterklas-studiereis van zijn neefje, nadat hij gevallen is voor de onverschrokken onderwijzeres, Miss Caroline. De bedoelingen van Dave worden bemoeilijkt door de aanwezigheid van 's werelds beroemdste kindershow-persoonlijkheid, Teddy McGiggle, die een concurrent is voor de affecties van Miss Caroline. Eén ding waar geen van hen rekening mee heeft gehouden, is een plotselinge zombie-uitbraak. Zal Dave een keer boven zichzelf uitstijgen en kans maken bij Miss Caroline of zijn de zombies hem te snel af?

Count me in.

Komedie/horror is niet mijn favoriete mix, maar ik was erg onder de indruk van Lupita weer in 'Us', laatst. Wil haar wel eens tegen zombies zien vechten.

Little Monsters Review: Lupita Nyong’o Is Pure Gold Fighting Zombies | Collider

Vanaf 24 oktober in de bioscoop (Splendid Film)

Hopenlijk beter dan the dead don,t die de trailer ziet der wel goed uit Dinsdag 1 okt in de sneak

Ik heb vanavond deze film in de sneak gezien. Ik vond het eigenlijk best een leuke film! Ik heb veel gelachen. Er zaten wel wat voorspelbare dingen in de film, maar dat is denk ik niet vermijden. 3.5 sterren voor mij.

Deze film vanavond gezien tijdens de sneak. Positief verrast. Leuk verhaal en er zaten zo nu en dan goede grappen in maar het was soms ook met een serieuze toon. Goed vermaakt.

avatar van John Milton
De film moet even op stoom komen, maar Lupita doet het toch wel erg leuk.

avatar van pierre18
Wat is dit? Een kinderfilm, kinderen in de hoofdrol? Een zombiefilm? Actiefilm, het leger komt je redden? Een komedie? Of een pornofilm, met wanstaltige grappen over seksuele handelingen. Hoe verzin je t, en dan nog eens kinderen dit soort laag bij de grond teksten te laten zeggen? Is er geen kijkwijzer meer? Voor mij is deze miskleun na een Haunted House het volgende misselijk makend gedrocht dat alleen in sneak getoond wordt. Nivellering van de filmindustrie ten top. Een halve ster voor het spel van Darth Father, het enige wat leuk was.

avatar van John Milton
Pornofilm, met wanstaltige grappen over seksuele handelingen?

Mijn perversiteit is dan vermoedelijk in een compleet nieuw spectrum van vunzigheid beland, het is me namelijk niet opgevallen.

Bedoel je de definitie van douchebag die dat jochie oplepelt?

avatar van TheBunk
pierre18 schreef:

Haha, je kunt het ook overdrijven, meneer de dorpspastoor

avatar van pierre18
TheBunk schreef:
....meneer de dorpspastoor

Ha ha, nou jij kan overdrijven zou ik zeggen.

Maar goed, ter verduidelijking. De teksten m.b.t seksuele handelingen waren talrijk en platvloers (a la Gordon en Joling) Het leek meer op 'makkelijk scoren' en voegden naar mijn mening bijzonder weinig toe, maar er waren meer onzinnige dingen die helemaal niets toevoegden, dit terzijde. Als wij in een maatschappij leven met een kijkwijzer, mag je ook wel oppassen met wat je kinderen laat zeggen.

avatar van John Milton
Ik zou Good Boys dan aan je voorbij laten gaan, pierre18.

avatar van james_cameron
Grappige, bloederige zombiefilm met een vrij originele insteek; tijdens een schoolreisje stuit een groep kleuters met hun juf op een horde ondoden die hen het leven zuur maken. Lupita Nyong'o is uitstekend als de vrolijke juf Caroline die haar kleuters doet geloven alsof alles een spelletje is, terwijl het bloed rijkelijk vloeit en de ledematen in het rond vliegen. Niet overal even scherp en hier en daar verliest de film wel wat aan momentum, maar de balans tussen humor en horror is overwegend knap getroffen en er zijn veel leuke momenten. En tv-persoonlijkheid Teddy McGiggle (Josh Gad), een kinderhater van het zuiverste water, is hilarisch.

avatar van Collins
Regisseur Abe Forsyth levert een hele aardige romantische komedie af, die in een soort van zijplot een beetje halfslachtig aanklooit met een invasie van zombies. Dat gebeurt vooral om de schijn te wekken dat het hier een komische horrorfilm betreft. En ach, zo’n soort film is het natuurlijk ook wel een beetje, maar van de aanwezigheid van de zombies wordt eigenlijk te weinig gebruik gemaakt om het genre horror helemaal te rechtvaardigen. Bovendien wordt het fenomeen zombie eveneens amper ingezet om humor op te wekken. De zombies spelen slechts een rol in de kantlijn. Er passeren dan ook vele stukken film die je doen vergeten dat er überhaupt zombies meedoen. Ik vergat het bestaan van die schepsels tenminste vaak.
Een verkapte Romantische comedy dus. Toch is het geen verkeerde film. De humor is best ok. Die komt voornamelijk voort uit het bizarre plot. Een kleuterklas raakt in een pretparkje ingesloten door zombies. Hun wordt door kleuterleidster Lupita Nyong'o (leuke rol) uitgelegd dat het geen echte bedreiging is, maar dat het slechts om een spannend maar onschuldig spelletje gaat. Mede dankzij de inzet van de andere kleuterleider (groot kind en lamlul Alexander England) is er uit de situatie voldoende voer te halen om geslaagde humor van de knipoog en de overtrokkenheid te produceren. Vooral de gewaagde dialogen die in het bijzijn van de onschuldige kindertjes plaatsvinden hebben een hilarisch effect.
Het is grappig om naar Lupita Nyong’o te kijken die met ukelele en kinderversjes de kindertjes in toom probeert te houden. Geheel in tegenspraak met de verschrikkelijke gebeurtenissen, doet zij erg haar best om de illusie van het spelletje in ere te houden. Het repetitieve element van haar acties maakt echter het grappige aspect dat eraan kleeft, beperkt houdbaar.
Hetzelfde geldt voor het personage dat vertolkt wordt door England. In de film transformeert hij van een enorme hufter naar een gevoelige hufter. Hij is erg leuk in zijn grofheid, maar in de transformatie wordt zijn gedrag steeds minder grof en egoïstisch. Dat is natuurlijk geheel volgens de regels van de romcom, maar gaat ten koste van zijn komische aanwezigheid. De transformatie heeft een zoetige en brave uitwerking en is gewoon minder grappig.
Een aparte vermelding verdient het personage Eddy McGiggle. Een populaire tv persoonlijkheid met een programa voor kinderen en in het bezit van een grote dosis antipathie voor zijn doelgroep. Klinkt niet onaardig, maar wat een verschrikkelijke miskleun. Helaas is dit karakter erg veel en erg storend in de film aanwezig. Hij floept ongecontroleerd door het beeld en eist de aandacht op met flauwe seksueel getinte teksten en vervelend alcoholisch wangedrag. Erg voorspelbaar en ongrappig. Bij het verzinnen van teksten voor dit type, liet de inspiratie de schrijver even in de steek. Ik begrijp dat volkomen.
Dus ja, een film met veel foute humor, maar over het algemeen erg leuke humor. Ook een film met een heerlijk absurd en geestig plotidee. En een film waarin de personages weinig inhoud hebben en de kracht van hun komische verwikkelingen in het verloop steeds minder krachtig werkt door het zich herhalende concept.

avatar van macrobody
Aardig gebruik van een paar liedjes en het Darth Vader item waren voor mij de enige hoogtepunten in deze film. De rest is veel schreeuwen en irritatie. Hou ik persoonlijk niet zo van.

avatar van Corcicus
Wordt op een gegeven moment wat te melig, een heuse familiefilm ontvouwt zich op het scherm. Maar al bij al wel geinig en die vette animator was echt lachen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De zombiekomedie is nog lastiger dood te krijgen dan de ondode antagonisten zelf. Neem alleen dit jaar al: Jim Jarmush kwam met The Dead Don’t Die en over enige tijd zien we Woody Harrselson en vrienden terugkeren in Zombieland: Double Tap. Tussen die twee is hier Little Monsters. En nee, dat is niet een remake van die film met Fred Savage en Howie Mandel. Het is de tweede horrorfilm van 2019 voor Lupita Nyong’o, die eerder dit jaar nog een fantastische rol had in Us. Alle mannelijke personages die juffrouw Nyong’o zien lijken meteen als een blok voor haar te vallen en ik snap heel goed dat je meteen verliefd op haar kan worden. Juf Caroline straalt, zingt, zorgt en als puntje bij paaltje komt schopt ze ook nog een heleboel kont. Het is misschien een minder diepgaande rol dan in Us, maar alsnog laat Nyong’o zich van haar beste kant zien.

Maar ze is niet de enige, ook Alexander England - de échte hoofdrolspeler van de film - is sterk als sympathieke egoïst en idioot. Verder zit de film naast levende doden ook vol met kleine kinderen en ook deze doen het stuk voor stuk enorm leuk. Het jochie dat het neefje van England speelt is énorm aandoenlijk en de kids doen voortreffelijk werk. En zelfs Josh Gad - de komiek met het motto ‘hoe harder ik schreeuw, hoe grappiger ik ben’ - is zelfs aardig op zijn plaats. Toegegeven, hij wordt iets teveel gebruikt, de momenten met hem gaan iets te lang door. Maar alsnog is hij verantwoordelijk voor een paar hele geestige momenten. Wie een brute horrorfilm verwacht kan bedrogen uitkomen. Sure, er is de nodige gore, maar Little Monsters is toch vooral een komedie. Hier en daar zit een vleugje drama en de film kent een paar aardige bloederige taferelen, maar het is vooral een hoop slapstick en erg leuk gekibbel tussen een boel kleurrijke personages.

Little Monsters is niet vernieuwend, daarvoor zijn er teveel zombiekomedies als dit gemaakt. Maar Abe Forsythe doet wel heel veel goed. Qua timing, personages, sfeer; het klopt allemaal. Het zijn niet non-stop enorm hoogstaande grappen die op je worden afgevuurd, maar ik heb anderhalf uur met een grote grijns zitten kijken. Een film - en een poster - om heel vrolijk van te worden.

4 sterren.

Beter dan verwacht! Her en der goed fout en de gore is alleraardigst en charmant. Ben niet zo van de kids, maar ze waren allen zeer ontwapenend, en Darth Vader Jr. heerst! Zag deze vlotte zomcom in een aardig gevulde zaal en dat helpt wel mee, denk ik. Dus, sixpackje Foster's erbij, eerst nog wat Neighbours afleringen om in de mood te komen... En g'day!.

avatar van Crook
Bij uitstek de irritantste film die ik het afgelopen jaar heb gezien. En wat een verschrikkelijke miscast is die mannelijke hoofdrolspeler zeg. Man man man. Echt een lui script ook. Was een hel om uit te zitten, en dat is in dit geval niet positief.

avatar van ikkegoemikke
Can we play the shooty game,Uncle David?
I don't want us to get in trouble, Felix.
We'll have to play it with the sound off.

Tja, er is altijd wel een ontgoocheling van het jaar. Dit jaar is de eer weggelegd voor de film “Little Monsters”, vrees ik. Ik had terug vertrouwen gekregen in de combinatie horror en komedie na het bekijken van “Monster Party” en “The Dead don't die”. Ik heb altijd een probleem gehad met het mengen van deze twee genres. Maar deze twee laatste films slaagden erin om mijn enthousiasme terug te doen oplaaien. Tja, “Little Monsters” heeft dat enthousiasme toch wel in de kiem gesmoord. Er waren enkele hoogtepunten in deze zombie-film. Maar over het algemeen werd ik geplaagd door een geeuw-aanval en ergerde ik me constant over bepaalde situaties.

Ik begrijp wel dat men tegenwoordig allerlei nieuwe invalshoeken moet bedenken om het zombie-genre nog interessant te maken. In “The dead don’t die” slaagde men daar grotendeels in. Maar dat is dan weer persoonlijke smaak. En toevallig hanteerde deze film het type humor waar ik wel van hou. In “Little Monsters” was de humor over het algemeen ver te zoeken. Het absurdistische van “The dead don’t die” werd ingeruild voor platvloerse en kinderachtige humor. Geloof me, het niveau van irritatie overschreed meerdere malen het toelaatbare bij mij. Al na 2 minuten ergerde ik me over de openingsscène waar je Dave (Alexander England) en zijn vriendin continue elkaar afblaffen. Net zoals hun gezelschap voelde ik plaatsvervangende schaamte en irritatie. En dat was zeker niet de enige keer tijdens het bekijken van deze film.

Laat ik eerst het meest positieve opsommen. Zonder twijfel is er allereerst de verschijning Lupita Nyong’o. Deze Oscar-winnares wist me ontroeren in “12 Years a Slave”. En speelde een huiveringwekkende rol in de film “Us”. Hier is ze het zonnetje van de film met die oogverblindende gele jurk. Waarschijnlijk strategisch uitgekozen zodanig dat het maximaal contrasteerde met het gespetterde bloed. En met haar ukelele en aanstekelijke versie van Taylor Swifts “Shake it Off” leek het wel alsof ik naar de hedendaagse Maria uit “The Sound of Music” aan het kijken was. Zeker als de gehele klas ook eens tijdens het lied inviel als een volleerde Von Trapp familie. Maar buiten het feit dat ze heel muzikaal en modebewust is in deze film, moet je ook gewoon toegeven dat Lupita gewoonweg een beeldschone vrouw is. Zelfs als ze in volle paniek haar klep opentrekt en met opengesperde ogen een ongecontroleerde schreeuw slaakt, is ze nog begerenswaardig. En ze is eigenlijk ook nog de grappigste van de film.

In mindere mate vond ik de vertolking door Alexander England ook nog best te pruimen. Deze onverantwoorde, soms imbeciele kluns is best irritant op sommige momenten. Maar desondanks slaagt hij door zijn stuntelige houding en onhandige manier van doen (voornamelijk qua sociale vaardigheden) er toch in om enig sympathie op te wekken. Ik vond zijn ontmoeting met Juf Caroline redelijk aandoenlijk. Die plots opkomende drang die bij hem opkomt om kost wat kost deze juf binnen te draaien. Maar in de volgende scène zie je hem op toilet een demonstratie soloseks geven terwijl hij kwijlend naar de schoolfoto (met schooljuf Carolina natuurlijk) van zijn neefje Felix (Diesel La Torraca) kijkt. Als tiener zou ik hier om kunnen gniffelen. Nu was een omhooggaande wenkbrauw het enige resultaat.

Als griezelige zom-com had het ook zijn charmes. De klungelige manier waarop Dave in een goed blaadje probeert te staan bij Juf Caroline is best wel grappig om te zien. En vanzelfsprekend gaat zij ook overstag na verloop van tijd voor zijn pogingen, ook al heeft ze van begin aan een hekel aan Dave vanwege zijn brute en stupide opmerkingen. En tenslotte zitten er ook wel enorm grappige momenten zoals de Darth Vader scène en de horde meezingende zombies. De meest spontane lach ontsnapte mij toen ik een verbouwereerde zombie een poging zag doen om mee te klappen op het ritme en hij constateerde dat zijn beide armen ontbraken. En hier en daar zat er wel een magistraal grap of one-liner tussen.

En toch. Spijtig genoeg vond ik het aantal irritante zaken zo overweldigend, dat ik opgelucht was dat deze zom-com afgelopen was. Allereerst vond ik de opgevoerde zombies enorm belachelijk uitzien. Het leek wel een schoolproject waarbij de creaturen werden gespeeld door medestudenten. Zo’n woensdagnamiddag activiteit waarbij er veel lol wordt gemaakt. Qua horror stelt het niet veel voor. Gruwelijkheden spelen zich altijd off-screen af. Dat komt door het budget hoogstwaarschijnlijk. Misschien dat de veelgebruikte foto van Lupita besmeurd met bloed en angstig kijkende kinderen op de achtergrond me opgezadeld heeft met verkeerde verwachtingen. Vervolgens vond ik dat de humor ontbrak. Maar voornamelijk ergerde ik me aan de figuur Teddy McGiggle (Josh Gad). Zo’n irritant personage dat ik hem hoogstpersoonlijk aan de bende ondoden had willen voederen. Ik weet wel dat het een Australische indie is. Maar soms kwam het wel echt goedkoop over (letterlijk als figuurlijk). De enige vraag waar ik mee zat op het uiteinde was : “Wat doet zo’n befaamde, talentrijke Hollywood-ster als Lupita in deze film?”.

avatar van jeroentjuhhhhh
Het beschermen van kinderlijke onschuld tijdens een zombie-uitbraak blijkt een prima komisch recept te zijn, waamee Forsythe zich gelukkig kan onderscheiden van andere genre-genoten. Binnen een subgenre waar dit jaar, met Zombieland: Double Tap (2019) , toch wel wat 'concurrentie' is. Absoluut geen aanrader voor wie een kinderfobie heeft, maar buiten dat een film die alles gewoon goed op orde heeft. Kleurrijk en vol energie, met een hoge productiewaarde, twee prima leads en puike zombie fx en gore.

avatar van schumacher
De film begon goed maar derna zakt het volledig in en kon ik er veel minder mijn aandacht op houden.
Het begon saaier en ééntonig te worden en zo blijft het heel de film door. Vanwege het begin waar ook nog een leuke humor inzat toch nog nipt een 3.

En ik heb niet graag kinderen, en al zeker niet als ze zo hysterisch beginnen te schreeuwen, ik zou die tegen de muur plakken. Om gek van te komen irritante wezels.

avatar van IH88
“Like fuck they're not!”

Leuk. Little Monsters is een standaard zombiefilm en echt spannend wordt het nergens, maar door het sterke acteerwerk, de humor en het plezier dat de acteurs uitstralen verveelt de film geen moment. Lupita Nyong’o en England doen het goed en hebben een fijne chemie. Josh Gad is wat vervelend, maar gelukkig is de manier waarop hij aan zijn einde komt wel grappig en sterk gedaan.

Het liefdesverhaaltje had er van mij niet in gehoeven, maar Nyong’o en England weten het wel te verkopen. Little Monsters is ook een echte horrorkomedie, met de nadruk op het komedie gedeelte. Dat het ten koste gaat van de spanning stoorde eigenlijk geen moment.

avatar van Grindhouse62
IH88 schreef:
“Like fuck they're not!”

Prima omschreven. Deze film is gewoon weer op en top vermaak en kan zich gerust op alle aspecten meten met soort gelijke films als o.a Scouts Guide to the Zombie Apocalypse uit 2015 en Zombieland uit 2009, allebei even hilarisch. Ik heb mij vanavond super vermaakt met deze film. Een 3.5

avatar van Macmanus
Geinig.

Een film maken over Zombies zit wel een beetje in zijn laatste fase en zal hoogstwaarschijnlijk over 20+ jaar weer uit de koelkast gehaald worden. Deze film ontloopt het geweest gevoel ook niet helemaal, ook al lijkt het zich er een beetje van bewust te zijn. Zo is toch een goede 20 minuten meer drama over een loser dan zombiekomedie. De hoofdrolspeler is ook wel een echte loser, vond ik nog wel gedurfd, omdat je meestal gelijk sympathie moet hebben voor je lead. Daarna blijft het zombie gebeuren ook niet helemaal de overhand hebben.

Josh Gad die inmiddels ook wel een echte kindervriend is met zijn Olaf is best leuk als McGiggle en Lupita is een lieverd. En het einde was opvallend ontroerend vond ik. Enige probleem is dat het ook veel platgetrede paden beloopt, de Aziatische toerist die niet ziet dat het zombies zijn, popculture referenties. De regie is niet eigenzinnig genoeg om er echt meer van te maken dan wat het is. Wat over blijft is een film met het hart op de juiste plaats maar niet veel meer.

3 sterren.

avatar van MovieMind
Het enige positieve wat ik hier uit haal is Lupita Nyong'o, wie ik niet vervelend vind om naar te kijken.
Maar sjonge jonge, wat een kinderlijke flauwe bedoening was dit. Teleurstellend!

avatar van Psycho-M
IH88 schreef:
“Like fuck they're not!”

Nou eigenlijk precies dit.
Die Gad vind ik sowieso een irritant mannetje, maar die werd door de zombies wel even goed van kant gemaakt.
Leuke vermakelijke zomcom

Matige film waarin een man zijn kleine neefje begeleid als diens klas op een excursie gaat. Een vrij standaard zombie-horror-komedie waarvan er zeker meerdere en betere zijn. De kleuterklas is een leuke toevoeging maar het maakt de humor wel wat flauw soms. Ook duurt het even voordat de film goed op gang komt. Best vermakelijk hier en daar, maar 3.0 sterren zou net wat te veel zijn.

avatar van Phantasm
Leuke horror/komedie met hier en daar aardige humor, mooi bedacht verhaal, kijkt lekker weg.