Downrange (2017)

Thriller / Horror

geregisseerd door Ryûhei Kitamura
met Kelly Connaire, Stephanie Pearson en Rod Hernandez

Zes studenten delen een auto en zijn onderweg door het land wanneer een band het begeeft. Ze stranden op een verlaten stuk landweg en bij het herstellen van de autoband ontdekken ze dat dit geen ongeluk was. Met een voertuig waarmee ze niets zijn, zit de groep vast en worden de studenten genadeloos aangevallen door een onzichtbare dader.

avatar van Filmkriebel
Staalharde en zeer bloederige film zonder genade, maar tegelijk ook met enkele domme acties. Alsof deze schutter urenlang zo'n concentratie kan volhouden .. ja dat zal wel. Deze one location film draait grotendeels om het inzoomen op de gruwelijke schotwonden. Want voor de weinig imponerende cast moet je dit zeker niet zien. Hier staat thriller als genre maar dat was eerder een horrorfilm.

Een groep jongeren raakt op een afgelegen plek in het vizier van een moordzuchtige sniper. Voor hen wordt het een ware overlevingsmarathon. De spanning komt wel stevig opzetten in het laatste half uur tot het cynische en best wel humoristische einde. Wie meer van zo'n sniper-dingen wil zien moet ook het betere Desierto eens proberen ... ook een fijne.

avatar van mixmaster
Een paar jongeren die genadeloos afgeschoten worden, tja.....
Deze film is simpel maar keihard, alles speelt zich op 1 locatie af maar spannend is het zeker.
De gore is ook aanwezig en het bloed vloeit dan ook rijkelijk.
Dit soort films moet je van houden, en ja.... ik hou er van.

avatar van puppet master
Thriller??
De gore is hier beter dan in menig horror film.
Mooi gemaakt, maar de film is een dertien in een dozijn verhaal.
Leuk om eenmalig te zien, vanwege de fantastische gore in de film bleef ik kijken.

Zonder verhaal een ruim uur volproppen met gebarsten schedels en uitvloeiende ingewanden. Het is mijn smaak niet. Het feit dat ik de finale klap al ruim tevoren zag aankomen, diskwalificeert de film volledig.

avatar van sinterklaas
Vette shit weer van Kitamura.

Het is eigenlijk wel een schande dat ik nog zo weinig Japanse films van de man heb gezien. Slechts Versus en Azumi; dan wel niet heel lang geleden. Het wordt tijd om de rest maar eens te gaan aanschouwen. In Amerika heeft hij toch wel een goede loopbaan weten op te bouwen. Midnight Meat Train en No One Lives waren niet te versmaden en dat de man moet afreageren is hierin ook overduidelijk te zien. Met Downrage zet hij dat voort.

Op één locatie opgenomen en bijna een concurrent van The Wall uit hetzelfde jaar. Een sluipschutter die niet rust voordat hij zijn werk heeft afgemaakt. Zes studenten bevinden zich in de middle of nowhere en de band van hun Jeep begeeft het. Bij het band verwisselen duurt het niet lang voor ze erachter komen dat het geen ongeluk was geweest. En dan valt de eerste dode. Wat volgt is een benauwend kat en muisspel tussen de krankzinnig wordende jongelui en een genadeloze sniper.

Ja, wat moet je zeggen; wie het overleefd en wie er dood gaat moet je zelf maar zien... Maar ik vond de hele tactiek om te smullen. De overlevingsdrang, het spelletje wat die schutter uiteindelijk speelt, het sterke acteerwerk, de lekkere grove kills en het feit dat deze film letterlijk genadeloos is. De kills zien er lekker goor uit en op den duur wordt het helemaal over de top. De tijd tikt door, de schutter heeft eindeloos geduld en het is zaak om manieren te bedenken om de gek om de tuin te leiden. Hoe alles wordt uitgewerkt; aanschouw zelf, nogmaals.

Maar ik heb hier sierlijk van genoten. Kitamura does it again!

avatar van Shinobi
"There's a shooter! A shooter!"

Tot nu toe heb ik geen al te beste ervaringen met Ryûhei Kitamura, maar vanwege de overwegend positieve berichten hier heb ik mij toch gewaagd aan deze titel.

Een groepje carpoolende tieners strandt door toedoen van een sluipschutter op een verlaten landweg. Zo volgt er een dodelijk spelletje dat mij een beetje doet denken aan een 'Phone Booth', alleen dan vele malen bloederiger. Het is een lekker simpel gegeven waar het optimale uit wordt gehaald.

Er worden dan ook geen doekjes omheen gewonden. Als kijker zit je vol in spanning af te wachten of het volgende schot wel raak is, dan wel wat voor schade dit zal aanrichten. Op dat gebied word je zeker niet teleurgesteld. 'Downrange' is namelijk gevuld met een hoop gore en toffe praktische effecten die indruk maken.

Hier en daar moet je wel rekening houden met enkele langzame stukjes. Daarbij kan het acteerwerk beter. Kitamura probeert de boel geregeld op te schudden door te spelen met shots en wat stunts. Het levert een aantal leuke momenten op, ondanks de knulligheid van sommige personages. Wel had ik iets meer te weten willen komen over de genadeloze sluipschutter.

Al met al een vermakelijke horror die garant staat voor een leuk avondje.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van jipt
Niks bijzonders, maar Kitamura's oog voor gore is wel lekker. 3*

avatar van alexspyforever
Anderhalf uur is natuurlijk te lang voor een film waarin eigenlijk geen echt verhaal zit. Er is een sniper die toeristen neerknalt, that's it. Dat levert dan wel enkele gore scènes op en bij vlagen is het spannend. Waarom de sniper niet meteen de slachtoffers afmaakt als hij de kans krijgt tja hij wil met ze spelen maar het kwam eerder over als tijd rekken zodat men aan de nodige speelduur komt. Aan enige vorm van karakterontwikkeling of binding met de personages wordt immers ook geen tijd verspeeld. Een aantal dingen zijn op die manier erg voorspelbaar zo wist ik wel dat als die zwarte jongen ging drinken de sniper natuurlijk gin gschieten en dat de final girl hem nog wel ging krijgen. en natuurlijk zou ze zichzelf ook neerknallen dat zag je toch al van ver aankomen. Jammer want dat lompe einde kost deze vermakelijke film een halve ster.

avatar van Boeikens
Horror?
Neen, maar wel een bloody thriller met enkele lekker gore momentjes.
De geboden actiemomenten zijn ok en met oog voor detail maar over de volledige film wat repetitief en voorspelbaar. Gelukkig valt dit door de niet te lange speelduur nog best mee, al had het zelfs beter nog wat korter gekund.

Film die met een heel simpel gegeven toch heel wat lekkers weet voor te schotelen. De
regisseur buit de situatie zo veel mogelijk uit waarbij de pijlen af en toe ook grof vooral op
bloederigheid zijn gericht. Een beetje spannend soms zelfs ook wel. Dat we niks komen
te weten omtrent de schutter bevalt mij wel, want blijft hij daarmee lekker mysterieus. Al
komen we aan het einde van de film wel min of meer te weten dat er in zijn beweegredenen
waarschijnlijk geen psychologische diepzinnigheid hoeft te worden gezocht.
Het acteerwerk vond ik redelijk, al waren de reacties en handelingen bij sommigen soms
wel onlogisch of ongeloofwaardig. Aan het slot zie je het eigenlijk wel aankomen, en zou je
het meisje wel willen waarschuwen. Maar de scene wel lekker gaaf, zoals veel in deze film.
De regisseur had al ervaring met het effectief in beeld brengen van het een en ander,
vooral in The Midnight Meat Train, en dat zie je duidelijk in deze film terug. Voor liefhebbers
van gore en de audio-visuele werking van inslaande kogels een aanrader. Zorgeloos vertier,
en zoals ik al zei soms ook best een beetje spannend.

avatar van Shadowed
Goed.

Erg nuchter ook. Ik mag die Kitamura wel. Hij is nu al een tijdje bezig met zijn stempel op films te drukken in Amerika, maar toch krijgen zijn films maar relatief weinig aandacht. Zeker zijn meer recente horrorfilms. Nu heeft hij waarschijnlijk zijn beste films in Azië gemaakt, maar daarin ben ik wat minder geïnteresseerd.

Downrange is een film die zowat bovenaan stond bij mij in het kader van "deze film wil ik het liefst zien". Het gebeurt me ook niet vaak dat ik een film op mijn DVD verlanglijst zet zonder hem gezien te hebben, maar bij deze gebeurde dat. Alleen heb ik hem nog niet op DVD, ik heb hem gehuurd, wat tevens ook niet vaak voorkomt.

Kitamura heeft lak aan een introductie. Al in de eerste 30 seconden krijgen we autopech. En na een klein kwartier vallen er al twee doden. De vaart zit er desondanks niet heel erg in, maar de spanning genoeg. Daarnaast was het ook gewoon boeiend. Normaal hou ik niet zo van dit soort settings, maar Downrange gaat toch net wat verder wat het leuker maakt.

Wie andere Amerikaanse Kitamura films heeft gezien zal het er misschien mee eens zijn dat realisme niet meteen zijn eerste trademark was. In Downrange is het dat verrassend genoeg wel, al blijft het beperkt om aan het nodige bloedvergieten te voldoen. Toch is de algemene aftermath van zo'n moord opvallend realistisch naar mijn mening. Vuil bloed, vieze omgeving en een angstaanjagend overzicht.

Het acteerwerk is niet heel bijzonder, maar ik vond Pearson best aardig acteren. De overige tieners doen wel hun best maar kunnen hun inwisselbaarheid helaas niet verhullen. Acteerwerk is ook uiteindelijk niet zo boeiend, de film zelf en de aanpak ervan zijn dat wel. Kitamura geeft genoeg regiepower mee.

Leuk camerawerk vooral, genoeg trucjes te bekennen. De spinnende camera bijvoorbeeld. Ook de lompheid en grofheid van de film op het gebied van geweld maken het redelijk bijzonder. Veel wordt gewoon in beeld gebracht waarbij het bloed alle kanten opspuit en een erg smerig lichaam achterlaat.

Alhoewel de film niet de volledige speelduur spannend weet te zijn kent het wel zijn momenten. Toch is het voornamelijk het vermaak dat spreekt. Het is allemaal erg boeiend om te zien en dankzij een hoop slachtvee is er qua horror ook genoeg te genieten. Onnodig slachtvee natuurlijk, zoals de politie en de auto, maar het maakt de film er wel veel leuker op.

Tot slot wil ik nog even de toon prijzen van de film. De hardheid knalt namelijk flink door. Het gaat er best bruut aan toe, en ik mag het wel. Nu heb je dus een film die uitstekend geregisseerd is, boeiend is en ook nog ballen heeft op het gebied van horror. En dat met een redelijk saai concept. Misschien maar ooit eens een Aziatische film van Kitamura opzetten.