Sphere (1998)

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Barry Levinson
met Dustin Hoffman, Sharon Stone en Samuel L. Jackson

De Amerikaanse zeemacht stuit op de bodem van de Stille Oceaan op een mysterieus ruimteschip dat meer dan 300 jaar geleden is neergestort. Psycholoog Norman Goodman, de wiskundige Harry Adams, biochemicus Beth Halperin en astrofysicus Ted Fielding, die deel uitmaken van een gouvernementele missie, krijgen de opdracht de vreemde structuur van het wrak te bestuderen. Onder leiding van Harold C. Barnes daalt de groep wetenschappers af in de oceaan waar zijn een vreemde ontdekking doen. Ze vinden een reusachtige gouden bal die alles weerspiegelt behalve mensen, en een computer. Deze geeft aan dat het gaat om een Amerikaanse ontdekking uit het jaar 2048.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bijgeslurft.

Een misschien iets te lang durende griezel-SF, die het vooral moet hebben van de goede performances en het mysterieuze verhaaltje. Het verhaal geeft aanvankelijk weinig duidelijkheid aan de onderzeese ontmoeting met buitenaards leven, maar hier zit eveneens de kracht. Het einde verpest een hoop en lijkt er een beetje bijgeslurft. Het verhaaltje wordt namelijk nogal simpel en onbevredigend uitgeblazen.

Goed.

avatar van mnrk
Don't get too excited, Ted...Turn this thing over and it'll probably say 'Made in Korea'

Dit is nog steeds een prima film om te kijken, het verhaal is redelijk mystrieus en wordt ook zo gebracht waardoor de sfeer ook prima is...

De gehele cast in deze film is zeker te weten prima gekozen, alleen had ik wat meer verwacht van deze cast...

avatar van Angelo2
Heerlijke mysterieuze sciencefiction thriller. De hele film had zo'n apart sfeertje waardoor je de hele tijd geboeid bleef kijken. Acteerwerk was ook dik in orde. Na meerdere kijk beurten nog steeds mee vermaakt.

avatar van DragQueen
Deze film verdiend absoluut een hogere score, dan hij hier krijgt. Het verhaal is goed uitgevoerd. En de film is over de gehele lengte spannend, en bevat een mysterieuze sfeer. Daarbij is het geheel vakkundig gefilmd. Verder wordt er ook goed geacteerd door de cast. Met name Hoffman en L. Jackson zaten prima in hun rollen. 4 Sterren.

avatar van Left4Dead
Sphere,

"What happens if Jerry gets mad"

Een groep "deskundigen" die naar aanleiding van een hoax op onderzoek wordt gestuurd om een ruimteschip te gaan benaderen en onderzoek te plegen.
Leuk gegeven met een goede cast, zeker voor die tijd, die nu ook nog goed uit de verf zou komen.

Waar leidt dit verhaal ons heen?, veel onduidelijkheid m.b.t. het ruimteschip en de entity.
Ook onze deskundigen hebben hier geen kant en klare antwoorden op en daardoor blijft de film een ware mysterie.

Met dat gegeven en de sterk gestelde vragen door de hoofdpersonen in het achterhoofd, blijf je aandachtig de film volgen. De entity stort de bemanning van het onderwaterhabitat in een rollercoaster van irrationeel gedrag en we volgen de handelswijzen tot overleving.
Dat dit alles zich onder water afspeelt geeft het verhaal een beklemmend gevoel en daar wordt ook gebruik van gemaakt op logischer wijze.

De film wil ons bewust mee laten denken over het vraagstuk of wij wel gereed zijn om uberhaupt contact te kunnen/willen hebben met een superieur ras. Zijn we voorbereid?

Leuke film, dito setting. Geluid was voldoende.

edje555
Prima vermaak.

avatar van Insignificance
Het kleine broertje van The Abyss en de grote broer van Leviathan. Zoiets. Met een aantal grote namen, al krijg je gaandeweg het idee dat ze minder geld aan de cast en meer aan de deepsea terror hadden mogen uitgeven. Bij dat laatste zitten verreweg de sterkste momenten. Daar wil je meer van.

Verhaal is qua opening Hollywood op z'n onnozelst, dat moet je dan maar voor lief nemen, maar Levinson weet waar het om te doen is, gaat als de wiedeweerga onder water en wanneer hij bij het concept van de film uitkomt, heeft het absoluut wel wat. Hoe mal zo'n bol kwik dan ook mag zijn.

Zonde dat hij niet het geduld opbrengt om de zenuwen eens echt op de pijnbank te leggen, terwijl het met allerlei ongedierte van de oceaan toch een aantal piekfijne scènes in huis heeft. Die kwallen bijvoorbeeld. Beetje lomp, het rare gedrag en het contact, maar het zorgt wel voor wat dreiging.

Zo is het lange tijd best een fijn filmpje. Ik hou ook wel van deze setting. Jammer dat het scenario met een lullig slot op de proppen komt. Dat er wat zaken worden teruggehaald om te verduidelijken, is al niet zo best. Het opdreunen van het motto, is zelfs belerend. Daarvoor is het prima te doen.

avatar van wihu61
Ik vond het een rommelige, quasi-diepzinnige en slecht geacteerde film (als de eerste dode valt gedraagt iedereen zich alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, de gebruikelijke "wise cracks" in de meest hachelijke omstandigheden enz.). Soms zag ik de lijn ook niet meer: van de gouden sphere (buitenaards nam ik aan) naar de kwallen-attack, de (onzichtbare) reuzeninktvis... Nee, niet veel aan eigenlijk...

Deze mysterieuze, deels verwarrende en niet altijd logische sciencefictionthriller, speelde zich voor het overgrote deel onder water af, zodat het decor in het algemeen in het donker gehuld was, alhoewel dat ook zorgde voor een spannende en onheilspellende sfeer. Ik vond het wel jammer dat er niet meer opnames te zien waren binnen het ruimteschip zelf. De cast speelde sterk en de speciale effecten zagen er goed uit.

avatar van HK Senator
Redelijk onbenullig filmpje.

In dit geval zou het beter zijn geweest wanneer er gewerkt was met een onbekende cast. Nu ligt het verwachtingspatroon wel erg hoog. Op zich spelen de heren en dame niet slecht maar op de één of andere manier gaat het niet goed samen met de regiestijl. En het (spoiler) "vergeet" moment is 600% ongeloofwaardig. Wat een achterlijk einde.

avatar van arno74
Een film die wat aan The Abyss doet denken, een betere film. Maar toch moet deze voor scifiliefhebbers prima te doen zijn. Het mysterie en de spanning wordt heel de tijd vastgehouden, en de film zakt ook nergens echt in. Het verhaal is best bijzonder, en dat de film op een gegeven moment voorzichtig in de menselijke psyche graaft is ook mooi meegenomen, dat geeft het een enkele keer iets Tarkovskyaans. Vermakelijk. 3*

avatar van Vinokourov
Goh, een film die een afgeleide is van het jaar eerdere uitgebrachte Event Horizon, ook zo'n mysterieuze film met een bolvormige structuur. Het jammere van Sphere is dat naarmate het mysterie steeds verder wordt ontrafeld, de film ook de interesse verliest. Het begin was nog wel redelijk met een leuk team-gaat-op-avontuur-sfeertje en wat spannende momenten. De film duurt echter vrij lang en is vrij voorspelbaar qua verloop.

avatar van BlueJudaskiss
Ik was hier toch ook niet echt van onder de indruk. Ik kon me nog vaag herinneren dat toen de film uitkwam en ik een stuk jonger was - een jaar of 9, 10 - en ik verbaasd was dat de film zulke slechte recensies had want het zag er zo mooi uit. En aanvankelijk leek dit inderdaad een ondergewaardeerde film te worden, maar uiteindelijk begon dit toch te trekken, werd meer van hetzelfde. Mijn stem is al van een tijdje geleden en ik had 'm op 3,0* staan, maar het gaat toch naar 2,5*. Jammer, want Hoffman en Jackson zijn altijd aangenaam gezelschap.

Matige film waarin een speciaal samengesteld team op onderzoek gaat naar een neergestort ruimteschip. De eerste helft is zeker intrigerend, echter wordt het daarna steeds ongeloofwaardiger en zelfs rommelig. Op zich een prima cast, maar die weet de film niet te redden. Ook een wat vreemde eend in de bijt voor regisseur Barry Levinson.

avatar van Zandadder
Het boek vond ik net wat sterker. Er was veel meer communicatie met "Jerry" , de spanningsopbouw was beter. Verder trouw aan het boek, een leuke cast en bij vlagen vrij spannend.

Uitstekend acteerwerk van voornamelijk Hoffman.

avatar van mrklm
Aanvankelijk nog intrigerende SF-horrorfilm over een een aantal wetenschappers dat onderzoek doet naar een mysterieuze bol die in een ruimteschip in de oceaan is gevonden, vervalt na het eerste uur wat teveel in wetenschappelijk gebabbel over dromen en manifestaties daarvan. Het is daardoor niet zo gemakkelijk te volgen en soms is het moeilijk er een touw aan vast te knopen. De special effects zijn ook wisselvallig en hebben de tand des tijds niet al te best doorstaan. Maar het grootste manco is het gebrek aan chemie tussen de drie getalenteerde, maar qua stijl behoorlijk verschillende hoofdrolspelers. Afwisselend spannend en vaag en dus een frustrerende belevenis die nooit echt op gang komt.