Beauty and the Beast (2017)

Romantiek / Muziek

geregisseerd door Bill Condon
met Emma Watson, Dan Stevens en Luke Evans

Belle, een mooie, jonge onafhankelijke vrouw wordt gevangen genomen door een beest in zijn kasteel. Ondanks een beangstigend gevoel van onzekerheid over wat haar te wachten staat raakt ze bevriend met het betoverde personeel in het kasteel. Ze leert verder te kijken dan de afschuwelijke buitenkant van het beest en ontdekt de vriendelijke ziel van een prins die binnen in hem schuilt.

avatar van keimpeS
Als je van het zoetsappige Disney concept houdt, dan is dit zeker een aanrader. Ik ben zeker een liefhebber en deze film was zeker een visueel spektakel die lekker trouw blijft aan de animatie. Wat betreft dat Disney nu films gaat uitbrengen van de oude animatie films kan ik alleen maar toe juichen, toch zullen de animaties bij mij de favoriet zijn!

avatar van ikkegoemikke
“When we return to the village, you will marry me.
And the Beast's head will hang on our wall!”

Ik ben echt niet te verlegen ben om toe te geven dat ik altijd vol enthousiasme uitkijk naar een verfilming van een Disney tekenfilm. Er zijn al een resem verfilmingen de revue gepasseerd. De ene al meer succesvol dan de andere. Of eerder gezegd de ene viel bij meer in de smaak dan de andere. “Maleficent”, “The BFG” en vooral “The Jungle Book” waren in mijn ogen schitterende adaptaties. Minder enthousiast was ik dan weer over het “Alice in wonderland” probeersel. En als je ziet van welke tekenfilms Disney nog een live-action film wil maken, dan staat er ons nog heel wat moois te wachten. Wat dacht je van “The Lion King”, “De kleine zeemeermin”, “Sneeuwwitje”, “Dumbo” en “Pinocchio”. Mijn verwachtingen wat betreft “Beauty and the beast” waren dan ook hooggespannen, maar ingelost zijn ze alleszins niet. Ondanks de vele berichten over het succes van “Beauty and the beast” aan de kassa (meer dan een miljard dollar), vond ik de film toch hier en daar tegenvallen.

Laat ik nog eens beginnen met datgene wat in mijn ogen grandioos geslaagd was in deze film. Ditmaal waren het niet de hoofdrollen die met de pluimen gingen lopen. Nee de nevenpersonages waren gewoonweg schitterend. Humoristisch, levendig en fascinerend om naar te kijken. Allereerst de tot rekwisieten veranderde personen uit het kasteel. Cogsworth (Ian McKellen), Lumière (Ewan McGregor), Mrs. Pott (Emma Thompson), Chip (Nathan Mack), Madame garderobe (Audra McDonald) en Maestro Cadenza (Stanley Tucci) vormen een bont gezelschap en zien er, ondanks het feit dat het volledig grafische creaties zijn, toch levensecht uit. Niet alleen de vormgeving is sprookjesachtig. Ook de stemmen van de acteurs zorgen voor een bijkomende magie.

En dan was er het het olijke duo Gaston (Luke Evans) en Lefou (Josh Gad) die makkelijk kunnen wedijveren met het legendarische duo Laurel en Hardy. Luke Evans was fantastisch als de zichzelf verheerlijkende Gaston die elk moment benut om zichzelf te prijzen en zijn mannelijk ego nog meer te strelen. Een egoïst ten voeten uit, die niet alleen sterk, knap en superieur overkomt, maar die het een vanzelfsprekendheid vind dat iedereen naar zijn pijpen danst. Hij gaat er ook van uit dat Belle blindelings met hem zal trouwen. Lefou is dan weer het nichterige, volgzame knechtje die de hele tijd achter Gaston aanloopt en hem voortdurend gelijk geeft (tot op het einde de twijfel toeslaat). Waarschijnlijk het personage uit de film waar de meeste heisa over ontstond. En dat alles vanwege zijn zogenaamde geaardheid. Tja, muggenzifters zullen er altijd zijn. De hele heisa hieromtrent vind ik vreselijk overdreven.

In grote lijnen werd het verhaal zoals het verteld werd in de tekenfilm uit 1991 overgenomen, mits enkele aanpassingen en toevoegingen. Nu ben ik zelf niet zo’n expert als het over dit sprookje gaat, maar ik kan me niet echt herinneren dat er een uitweiding was over de dood van Belle’s moeder. En eigenlijk vraag ik me af welke meerwaarde dit biedt. Daartegenover is er veel aandacht besteedt aan de vormgeving. Het paleis waar het beest vertoeft ziet er fenomenaal uit. Een gigantisch bouwwerk vol statische ornamenten en indrukwekkende kamers en zalen waar Rococo vermengd wordt met andere Europese stijlen. De aanblik ervan deed me denken aan mijn jeugdjaren toen ik het kasteel Neuschwanstein bezocht. Qua styling zit het dus wel snor in deze eigentijdse versie van een klassieker.

Wat viel er dan tegen? Het eerste heeft eerder te maken met mijn persoonlijke voorkeuren en mag dan eigenlijk niet als iets negatiefs gezien worden. Ik heb namelijk een bloedhekel aan musicals. Zo gauw het eerste huppelliedje achter de rug is (meestal vrij snel aan het begin van de film), heb ik moeite met me te concentreren op het eigenlijke verhaal zelf. Ik betrap mezelf er dan op dat ik eigenlijk gespannen zit te wachten tot wanneer het volgende verdomde liedje wordt ingezet. Misschien is de overvloed aan musicals in het weekend in mijn jeugd de oorzaak. Er ging geen zaterdag voorbij of er werd weer zo’n Busby Berkeley musical uitgezonden. Nu moet ik wel toegeven dat het liedje “Be our guest” verdraaid goed in elkaar was gestoken. Een spetterend spektakel. Maar mijn hekel aan musicals zal altijd wel blijven bestaan. Wat me wel tegenviel was de grafische vormgeving van het beest (Dan Stevens). Vooral de befaamde scene met Belle (Emma Watson) in haar impressionante, gele jurk die al walsend in de armen van het beest door een gigantische balzaal walst, viel nogal tegen. Hier viel het wel degelijk op dat het beest een computer gegenereerd personage was.

Beauty and the beast” is sprookjesachtig, gedetailleerd en fascinerend. Een aanrader voor iedereen die dweept met Disneyfilms. Zelfs Emma Watson vond ik schitterend en de geschikte persoon om de lieftallige, schattige Belle te spelen. En als ze inderdaad de liedjes heeft ingezongen die hierin werden gebracht (ook al maakte men gebruik van gesofisticeerde geluidstechnieken om het nog iets beter te doen klinken), dan mag ze ook op dat vlak zich getalenteerd noemen. Ondanks enkele persoonlijke opmerkingen is dit dus ook een geslaagde verfilming. Alleen dat het magische bij “The Jungle Book” voor mij meer overweldigend was. Op naar de volgende Disney verfilmingen !

avatar van Alathir
Belle & het Beest. Een animatiefilm die ik denk ik nooit gezien heb tijdens mijn jeugd. Ik was meer fan van een Tarzan of een Winnie The Pooh, Aladdin of The Jungle Book. Ik was dus helemaal niet bekend met het verhaal dat er eigenlijk wel mocht zijn. Het einde is helaas weer erg Disney en dus zoooo voorspelbaar. In het begin moest ik er even inkomen, net als de acteurs die duidelijk nog wat last hadden om de juiste tonen te vinden. De eerste 5 minuten dacht ik echt van oh god, dit wordt niks, maar gelukkig kwam er snel verandering in en werd er niet alleen maar gezongen. Bij de aftiteling zag ik dan ook nog eens de toch wel heel bekende cast. McGregor had ik niet eens herkend
Disney heeft dus m.a.w. een puik werk afgeleverd met deze film. 4*

avatar van Brabants
Schitterend gemaakte live-action vertolking van de gelijknamige animatiefilm uit de jaren 90. Cinematografisch echt hoogstaand en het musicalgedeelte is ondanks dat het mij in eerste instantie niet zo aanspreekt toch fijn om naar te luisteren. Sommige scènes zijn wat langdradig of lijken zelfs overbodig en of Emma Watson de juiste casting was twijfel ik ook nog aan.

avatar van Miszmi
De film blijft behoorlijk trouw aan de animatiefilm en dat is leuk om te zien. De film is dus zeer herkenbaar en er worden geen rare dingen aan toegevoegd.

Eigenlijk heb ik hier ook weinig over te zeggen. Gezien de film vrij gelijk is aan de animatiefilm, is er ook weinig vernieuwends in te vinden. Dat heeft de film overigens ook niet nodig, het is allemaal prachtig in elkaar gezet. De aankleding, omgeving, hoe ze het beest en alles eromheen gemaakt hebben. Ik kan weinig slechts over de film verzinnen.

Het begin vond ik wat matig, ik weet niet meer zo goed of ik dat in de animatiefilm ook had. Het ene liedje was nog niet afgelopen en de volgende begon alweer. Ik hou van muziek hoor, maar het kan ook teveel zijn. Gelukkig kwam hier later in de film een betere balans in.

De cast doet het verder ook allemaal prima, al zou ik bij Belle niet gelijk aan Emma Watson gedacht hebben. Toch was ik hier na het zien van de film niet teleurgesteld in, ze deed het prima als Belle. Dan Stevens als Beest deed het zeer goed en wist de verschillende emoties goed over te brengen.

avatar van Noodless
Neen, geef mij maar de oogstrelende versie met Cassel en de knappe, pittige Lea Seydoux. Die film was een lust voor het oog qua decors en beelden. Echt prachtig. Niet dat deze film nu niet mooi is op dat gebied, maar duidelijk minder. Ook op gebied van cast vind ik het minder. De liedjes hier werken ook niet echt mee en vond sommige scènes toch wat flauw qua uitwerking. Niet slecht, maar zeker beter gezien....denk ook aan de animatiefilm. 6,5/10

Hoe zijn de 3D effecten in deze film? De moeite waard??

avatar van Rico120
wauw een hele mooie film

avatar van bjerik76
deze zou vanaf vandaag op netflix komen, maar is er na een uur alweer vanaf gehaald?

avatar van Thorongil
Matige film. Volgt slaafs quasi alle liedjes en scènes van de animatiefilm. Emma Watson en het Beest hadden niet echt chemie. De animatiefilm is zoveel beter op alle vlak.

avatar van Black Math
Absolutely disgusting.

Er is veel mis met deze film, maar ik denk dat ik het meeste samenvat met dat deze film alles behalve sprookjesachtig aanvoelt. Het vergelijk met de Franse live action versie uit 2014, La Belle et la Bête is onvermijdelijk, vooral omdat die wel de juiste toon aanslaat wat betreft de atmosfeer. Bij die film had ik de milde klacht dat vanwege het sprookjesachtige karakter de daden en keuzen van de hoofdpersonages niet altijd even natuurlijk aanvoelden. Dit had overigens weinig invloed op mijn eindoordeel, getuige ook het hoge cijfer.

Welnu, het ironische is dat in deze Disney versie men wel hun uiterste best doet om die klacht te adresseren door de achtergronden van diverse karakters toe te voegen, maar juist dit verstoort de sprookjesachtige sfeer. Het doel van sprookjes is de realiteit vergeten, maar dat vind ik lastig als de karakters regelmatig op de sofa moeten plaatsnemen (terwijl er verder genoeg karikaturale personages lopen). Geen plaats voor Freud in sprookjes!

Maar ook genoeg andere zaken die storen, zoals de enorme overdaad aan liedjes. Vaak flink massaal waarbij het hele dorp in zingen uitbarst. In animatie werkt dat misschien, in live action voor mij niet, waarbij ik sowieso al niet zoveel heb met massale zangpartijen. De liedjes uit de oorspronkelijke animatie werken dus voor een groot gedeelte niet, en tot overmaat van ramp zijn er ook nog eens extra liedjes van extra laag niveau toegevoegd. Bovendien kan Watson blijkbaar niet zingen, want de auto tune is prominent aanwezig. Enorm storend. Wat overigens ook geldt voor de instrumentale muziek, die flink overheerst.

Verder is deze film redelijk politiek correct. Andere etniciteiten kasten voelt voor mij in deze setting wat ongewoon aan, maar is denk ik in deze tijd onvermijdelijk. Ook veel gedoe rondom "Disney goes gay." Door een van de antagonisten wiens naam vertaalt naar "De Gek" te kiezen als homofiel personage (al gebeurt er behalve een hele korte dans helemaal niets, hemelbestormend hoor Disney!) denk ik nou niet dat je de homoscène echt een dienst bewijst. Resultaat van dit alles is wel dat ik af en toe denk "o ja, dit moet om politiek correct te zijn", wat ook niet echt ten goede komt van de sprookjesachtige sfeer, waar je de realiteit juist even wilt vergeten. Als een positieve noot: het feministische karakter van de hoofdpersone, waar ik ook het een en ander over had gehoord, viel uiteindelijk best mee. Zo is het duidelijk uit het eerste liedje in het dorp dat ze graag kasteelromannetjes leest, wat me niet de typische feministische literatuur lijkt.

In ieder geval ook een hoop overdreven en karikaturale personages, waar ook voor geldt dat het misschien in een animatiefilm kan werken, maar hier niet. Het Beest komt er helaas ook niet al te best uit. Zeker nadat hij ineens "lief" is geworden, komt hij eerder gedrogeerd over, waardoor er niet echt sprake van chemie tussen de hoofdpersonen lijkt te zijn. Wat toch een integraal onderdeel zou moeten zijn.

Zijn er dan nog positieve dingen te noemen? Ja, technisch is het redelijk hoogstaand, en ook Watson is aangenaam om naar te kijken. Maar dat kan niet compenseren voor het feit dat ik me grotendeels flink heb lopen ergeren. 0,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De live-action versies van de Disney films zijn duidelijk een nieuwe bron van inkomsten voor de studio. Al moet je nieuw met een korrel zout nemen als het gaat over remakes. Of je nu houdt of niet van Disney, de animaties hebben duidelijk hun fanbasis en het is dan ook deels om problemen vragen door ze opnieuw te verfilmen. The Jungle Book is daar bvb wel in geslaagd. Beauty and The Beast gedeeltelijke. De originele animatie deed de conservatieve Oscars hardop de vraag stellen of een animatiefilm eigenlijk ook niet in aanmerking kon komen voor de prijs van beste film. Begin jaren '90 waren de gouden jaren van Disney met vooral een link naar Broadway.

Die link werd in deze verfilming dan ook duidelijk naar voor gebracht. De film is mooi gemaakt en liefhebbers van musical en Broadway zullen hier best van genieten. Ze blijven dicht bij het originele verhaal, zodat ook inhoudelijk dit verhaal boeiend blijft. De karakters echter zijn nog meer karikaturaal dan de geanimeerde versies. De aandacht bij het maken van de film lag duidelijk niet bij de acteurs.

Als je een film zo nauw film remaken, is het vragen om vergelijking. En ik zie ook niet de meerwaarde in deze nieuwe versie. Dat het originele verhaal opnieuw verfilmd werd kan ik nog inkomen, maar dit is helemaal de animatieversie, inclusief de liedjes. Het heeft op zich niet veel meer nieuws te vertellen. Een verschil met het indrukwekkende Les Misérables uit 2012 dat ook opnieuw een versie bracht van een verhaal dat veel filmversies kent. Maar er wel in slaagde om de lat een stuk hoger te leggen. (Als je van musicals houdt natuurlijk).

Geen slechte film dus, met mooie beelden die je meenemen naar Broadway. Maar weinig verrassend en nogal flauw acteerwerk. Genieten dus, maar geen klassieker.

Goeie film waarin een jonge vrouw door een monster gevangen wordt genomen in zijn kasteel. Een ouderwetse, groot opgezette musical. De hele aankleding ziet er prachtig en kleurrijk uit. En ook is Emma Watson perfect gecast als Belle. Wel typisch een product van Disney en er wordt dan ook nergens buiten de lijntjes gekleurd.

avatar van JacoBaco
Zijn er Disneyfilms waarin dat wel gebeurd? Buiten de lijntjes kleuren. Want anders zeg je in principe 2x hetzelfde. Een beetje tautalogie-achtig. Disney en binnen de lijntjes kleuren is zoals zeggen de aanwezige bezoekers.

avatar van John Milton
Misschien The Black Cauldron (1985), JacoBaco?

Of iets hiervan: The 10 weirdest Disney films. Los daarvan snap ik wel je punt, maar ik denk dat Scorsese het meer bevestigt, dan dat hij het verwonderd constateert.

avatar van JacoBaco
John Milton Nou.., een feit hoeft niet opnieuw bevestigd te worden. Toch? Maar oké, er zijn dus wel een paar uitzonderingen wat Disney en buiten de lijntjes kleuren betreft.

Misschien zijn er ook mensen die deze film als eerste Disney bekijken.

avatar van JacoBaco
Dat kan, maar die zitten dan hoogstwaarschijnlijk (nog) niet op moviemeter en missen ze jouw bericht.

avatar van Thomas83
Wat een ongelofelijke aankleding weer. Net als in de eerdere live action remakes van Disneyanimaties ziet alles er weer zo lekker kitsch en kunstmatig uit, maar op een goede sprookjesachtige manier. De computereffecten zijn dan weer een stuk minder, maar er wordt wel echt wat met dat enorme budget gedaan in visueel opzicht. Alleen om die reden is het al wel de moeite waard om de animatiefilm in live action-vorm te zien.

Waar ik dan minder om te spreken ben is hoe overdreven politiek de film is. Dat LeFou een oogje op Gaston heeft is verre van onlogisch en kan je geloofwaardig in de film toepassen, maar het valt moeilijk in de tijd waarin de film zich afspeelt te plaatsen dat er zoveel niet blanke bijpersonages in de film rondlopen. Het zijn er bizar veel zelfs nog.

Ik juich het dan wel weer toe dat er van Belle een wat sterker figuur is gemaakt. De typische prinses die enkel door haar schoonheid wordt gedefinieerd is voor de voornaamste doelgroep van een film als deze een slecht voorbeeld eigenlijk. Watsons Belle is geen al te groot tutje en leuk is dat er een schepje bovenop haar voorliefde voor boeken is gedaan, wat past bij het imago van Watson natuurlijk.

Spijtig genoeg zijn er ook andere dingen aan de film toegevoegd, en het heeft dan eigenlijk nooit enige meerwaarde. De nieuwe liedjes (god wat zijn het er veel) doen echt onder voor het originele materiaal en het is niet zo nodig om meer te weten te komen over de prins of de vader van Belle, voor wie Kline ook niet de beste keuze is. Luke Evans is dan wel weer een schot in de roos als Gaston. Hij speelt de rol lekker smerig.

Uiteindelijk draait het verhaal vooral om de relatie tussen Belle en de prins, maar die is toch niet echt geweldig. In de film uit 1991 is de omslag in de houding van de prins ook wel abrupt, maar weet het allemaal nog wel echt te vertederen. Hier blijft het toch een beetje stuntelig allemaal. Dat geld ook voor de humor. Al moest ik stiekem nog wel lachen om de gigantische sneeuwbal vol in het gezicht van Belle. 2.5* dan maar.

avatar van cantforgetyou
Bijzonder dat sommigen mensen deze film 'zoetsappig' vinden. DAT WEET JE TOCH, ALS JE EEN DISNEY FILM GAAT KIJKEN, DUH!
In zijn genre is het een zeer geslaagde film. De iets meer dan twee uur vlogen voorbij. Dat is een goed teken. Ik vind Emma Watson geweldig om naar te kijken. Hopelijk gaat ze het ver brengen in Hollywood. De special effects waren veel aanwezig, maar super gemaakt. Het kasteel was van binnen en buiten zeer mooi. Ik snap niet dat er zo'n ophef is geweest over het kleine 'homoseksuele verhaallijntje'. Dat stelde echt niks voor. Zeker niet voor Nederlandse begrippen, natuurlijk. Ik denk dat kinderen en bejaarden het niet eens door hebben gehad. Zeker de moeite waard om te kijken.

avatar van Antonev
Het genre waarbinnen deze film valt is zeker niet mijn favoriete. Ik moet echter toegeven dat ik met volle teugen van de film heb genoten en er zelfs een beetje warm van werd.

De aankleding en de animatie is geweldig en tot in de puntjes verzorgd, erg fraai. De muzikale stukken zijn goed uitgevoerd en er zitten een paar heerlijke nummers tussen. Zoetsappig ja, maar op geen enkel moment vervelend. De scène met de show aan de eettafel was geweldig qua muziek en spektakel!

De opbouw is erg goed en de balans tussen actie, drama, romantiek en humor is uitstekend. Vooral de humor kon me bekoren, veel geestige en scherpe momenten. Ik was vooraf een beetje bang dat het een heel gezapig liefdesverhaal zou worden, maar dat is zeker niet het geval.

De cast, tjah, daar kunnen we kort over zijn. De casting director heeft zijn/haar werk prima gedaan. Goede acteurs die er duidelijk zin in hebben en een Watson die werkelijk schittert! Ik was al fan van haar in HP, maar hier bewijst ze weer zoveel meer te kunnen.

avatar van Fisico
Beauty and the beast stond al eventjes op mijn verlanglijstje mede doordat ik hem heb gemist in de bioscoop. Ik zag de animatiefilm destijds ook, maar ik kan me er niet meer zo heel veel bij voorstellen. Ik heb echter begrepen dat deze film niet zo heel veel afwijkt van de tekenfilm en dat is er jammer genoeg aan te zien. Beauty and the beast is narratief zeer oppervlakkig en zit vol plotgaten die je niet zomaar links kan laten liggen. Zo is het liefdesverhaal tussen Belle en het Beest vrij makkelijk en plots. Ook de woede van het dorp slaat op niets, laat staan dat men ineens wél de weg weet te vinden naar het vervloekte kasteel en dat zelfs zonder gids. Van de wolven was ineens ook geen spoor meer.

Visueel ziet de film er prachtig uit met de mooie klederdracht en de setting zoals het in een musical betaamt. Vooral het spektakel net voor het diner was spectaculair en was de moeite waard. De CGI was daarentegen af en toe wat pover, de kleine figuurtjes gingen nog, maar het Beest zelf en zeker de wolven kwamen vrij onecht over.

Emma Watson doet het uitstekend als vrijgevochten en belezen jongedame en neemt haar rol ten harte. De zang zat in het algemeen wel ok. Gaston vond ik een vrij vervelend figuur, maar dat was zijn rol natuurlijk. Toch vond ik het vaak leiden naar overacting. De fameuze insteek rond homoseksualiteit was misschien subtiel aanwezig, maar was irrelevant. Al bij al een degelijke film zonder een hoogvlieger te zijn. Leuk als je van sprookjes en/of musicals houdt. Verdienstelijk en daarom ook een voldoende met 3,0*.

avatar van Zwolle84
Fisico schreef:

Die punten kun je op verschillende manieren interpreteren en de een is wat netter uitgewerkt dan de ander, maar 'plotgaten' gaat wel wat ver. Zo komt de romance voort uit het feit dat het beest haar red van de wolven en zij diens wonden verzorgt waarbij ze gevoelens ontwikkelt. Dat ging wel wat snel inderdaad, maar wie zit ook te wachten op een versie van 2,5 uur? En de woede van het dorp berust op de 'zwarte magie' die Gaston toont aan de hand van de spiegel en zijn mededeling dat het hele dorp slachtoffer kan worden (er zijn in real life voor mindere zaken 'heksen' op de brandstapel beland).

Die andere zaken weet ik niet meer, daarvoor is het te lang geleden dat ik de film zag, maar ik had geen moment het idee dat er iets niet klopte of onlogisch was binnen de kaders van het geheel.

avatar van Fisico
Zwolle84 schreef:

Uiteraard, klopt wat je zegt. Maar het klopt ook dat het niet evident is om zomaar blind een film te kopiëren van een boek of een animatiefilm. Soms slaagt men daar vrij goed in (The Da Vinci code of Sjakie en de chocoladefabriek om er maar twee te noemen), maar soms gaat men een beetje de mist in (bvb The girl on the train). Beauty and the beast hangt er wat tussen wat mij betreft.

De animatiefilm van Belle en het beest is vooral gericht op een jeugdig doelpubliek en daar steekt het minder nauw dat het narratief eenvoudig is, zeker bij "the old school Disney-films". Trek je die lijn copieus door voor een volwassenenpubliek, dan creëer je natuurlijk het probleem dat het nogal fragmentarisch of te eenvoudig wordt voorgesteld. Dat issue wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de uitstekende Emma Watson en mooie visuele effecten (de wolven daargelaten).

Een erg mooie film.heb erg genoten.was een gok want ik dacht zal wel niets voor mij wezen.maar het tegendeel is bewezen.ik dacht na het zien wauw had ik nooit gedacht dus.moet nu ook maar de andere disney verfilmingen zien.als die net zo leuk zijn dan deze film,dan komt dat wel goed.ook een erg goeie cast ook vind ik.allemaal vond ik ze erg goed spelen.lijkt me ook erg leuk om de film later weer eens te zien.

Er mist nog een beetje je ne sais quoi. Het gaat te snel. Wel heel mooi verder.