Beauty and the Beast (2017)

3,39

Romantiek / Muziek

geregisseerd door Bill Condon
met Emma Watson, Dan Stevens en Luke Evans

Belle, een mooie, jonge onafhankelijke vrouw wordt gevangen genomen door een beest in zijn kasteel. Ondanks een beangstigend gevoel van onzekerheid over wat haar te wachten staat raakt ze bevriend met het betoverde personeel in het kasteel. Ze leert verder te kijken dan de afschuwelijke buitenkant van het beest en ontdekt de vriendelijke ziel van een prins die binnen in hem schuilt.

162 BERICHTEN 44 MENINGEN
avatar van keimpeS
Als je van het zoetsappige Disney concept houdt, dan is dit zeker een aanrader. Ik ben zeker een liefhebber en deze film was zeker een visueel spektakel die lekker trouw blijft aan de animatie. Wat betreft dat Disney nu films gaat uitbrengen van de oude animatie films kan ik alleen maar toe juichen, toch zullen de animaties bij mij de favoriet zijn!

avatar van ikkegoemikke
“When we return to the village, you will marry me.
And the Beast's head will hang on our wall!”

Ik ben echt niet te verlegen ben om toe te geven dat ik altijd vol enthousiasme uitkijk naar een verfilming van een Disney tekenfilm. Er zijn al een resem verfilmingen de revue gepasseerd. De ene al meer succesvol dan de andere. Of eerder gezegd de ene viel bij meer in de smaak dan de andere. “Maleficent”, “The BFG” en vooral “The Jungle Book” waren in mijn ogen schitterende adaptaties. Minder enthousiast was ik dan weer over het “Alice in wonderland” probeersel. En als je ziet van welke tekenfilms Disney nog een live-action film wil maken, dan staat er ons nog heel wat moois te wachten. Wat dacht je van “The Lion King”, “De kleine zeemeermin”, “Sneeuwwitje”, “Dumbo” en “Pinocchio”. Mijn verwachtingen wat betreft “Beauty and the beast” waren dan ook hooggespannen, maar ingelost zijn ze alleszins niet. Ondanks de vele berichten over het succes van “Beauty and the beast” aan de kassa (meer dan een miljard dollar), vond ik de film toch hier en daar tegenvallen.

Laat ik nog eens beginnen met datgene wat in mijn ogen grandioos geslaagd was in deze film. Ditmaal waren het niet de hoofdrollen die met de pluimen gingen lopen. Nee de nevenpersonages waren gewoonweg schitterend. Humoristisch, levendig en fascinerend om naar te kijken. Allereerst de tot rekwisieten veranderde personen uit het kasteel. Cogsworth (Ian McKellen), Lumière (Ewan McGregor), Mrs. Pott (Emma Thompson), Chip (Nathan Mack), Madame garderobe (Audra McDonald) en Maestro Cadenza (Stanley Tucci) vormen een bont gezelschap en zien er, ondanks het feit dat het volledig grafische creaties zijn, toch levensecht uit. Niet alleen de vormgeving is sprookjesachtig. Ook de stemmen van de acteurs zorgen voor een bijkomende magie.

En dan was er het het olijke duo Gaston (Luke Evans) en Lefou (Josh Gad) die makkelijk kunnen wedijveren met het legendarische duo Laurel en Hardy. Luke Evans was fantastisch als de zichzelf verheerlijkende Gaston die elk moment benut om zichzelf te prijzen en zijn mannelijk ego nog meer te strelen. Een egoïst ten voeten uit, die niet alleen sterk, knap en superieur overkomt, maar die het een vanzelfsprekendheid vind dat iedereen naar zijn pijpen danst. Hij gaat er ook van uit dat Belle blindelings met hem zal trouwen. Lefou is dan weer het nichterige, volgzame knechtje die de hele tijd achter Gaston aanloopt en hem voortdurend gelijk geeft (tot op het einde de twijfel toeslaat). Waarschijnlijk het personage uit de film waar de meeste heisa over ontstond. En dat alles vanwege zijn zogenaamde geaardheid. Tja, muggenzifters zullen er altijd zijn. De hele heisa hieromtrent vind ik vreselijk overdreven.

In grote lijnen werd het verhaal zoals het verteld werd in de tekenfilm uit 1991 overgenomen, mits enkele aanpassingen en toevoegingen. Nu ben ik zelf niet zo’n expert als het over dit sprookje gaat, maar ik kan me niet echt herinneren dat er een uitweiding was over de dood van Belle’s moeder. En eigenlijk vraag ik me af welke meerwaarde dit biedt. Daartegenover is er veel aandacht besteedt aan de vormgeving. Het paleis waar het beest vertoeft ziet er fenomenaal uit. Een gigantisch bouwwerk vol statische ornamenten en indrukwekkende kamers en zalen waar Rococo vermengd wordt met andere Europese stijlen. De aanblik ervan deed me denken aan mijn jeugdjaren toen ik het kasteel Neuschwanstein bezocht. Qua styling zit het dus wel snor in deze eigentijdse versie van een klassieker.

Wat viel er dan tegen? Het eerste heeft eerder te maken met mijn persoonlijke voorkeuren en mag dan eigenlijk niet als iets negatiefs gezien worden. Ik heb namelijk een bloedhekel aan musicals. Zo gauw het eerste huppelliedje achter de rug is (meestal vrij snel aan het begin van de film), heb ik moeite met me te concentreren op het eigenlijke verhaal zelf. Ik betrap mezelf er dan op dat ik eigenlijk gespannen zit te wachten tot wanneer het volgende verdomde liedje wordt ingezet. Misschien is de overvloed aan musicals in het weekend in mijn jeugd de oorzaak. Er ging geen zaterdag voorbij of er werd weer zo’n Busby Berkeley musical uitgezonden. Nu moet ik wel toegeven dat het liedje “Be our guest” verdraaid goed in elkaar was gestoken. Een spetterend spektakel. Maar mijn hekel aan musicals zal altijd wel blijven bestaan. Wat me wel tegenviel was de grafische vormgeving van het beest (Dan Stevens). Vooral de befaamde scene met Belle (Emma Watson) in haar impressionante, gele jurk die al walsend in de armen van het beest door een gigantische balzaal walst, viel nogal tegen. Hier viel het wel degelijk op dat het beest een computer gegenereerd personage was.

Beauty and the beast” is sprookjesachtig, gedetailleerd en fascinerend. Een aanrader voor iedereen die dweept met Disneyfilms. Zelfs Emma Watson vond ik schitterend en de geschikte persoon om de lieftallige, schattige Belle te spelen. En als ze inderdaad de liedjes heeft ingezongen die hierin werden gebracht (ook al maakte men gebruik van gesofisticeerde geluidstechnieken om het nog iets beter te doen klinken), dan mag ze ook op dat vlak zich getalenteerd noemen. Ondanks enkele persoonlijke opmerkingen is dit dus ook een geslaagde verfilming. Alleen dat het magische bij “The Jungle Book” voor mij meer overweldigend was. Op naar de volgende Disney verfilmingen !

avatar van Alathir
Belle & het Beest. Een animatiefilm die ik denk ik nooit gezien heb tijdens mijn jeugd. Ik was meer fan van een Tarzan of een Winnie The Pooh, Aladdin of The Jungle Book. Ik was dus helemaal niet bekend met het verhaal dat er eigenlijk wel mocht zijn. Het einde is helaas weer erg Disney en dus zoooo voorspelbaar. In het begin moest ik er even inkomen, net als de acteurs die duidelijk nog wat last hadden om de juiste tonen te vinden. De eerste 5 minuten dacht ik echt van oh god, dit wordt niks, maar gelukkig kwam er snel verandering in en werd er niet alleen maar gezongen. Bij de aftiteling zag ik dan ook nog eens de toch wel heel bekende cast. McGregor had ik niet eens herkend
Disney heeft dus m.a.w. een puik werk afgeleverd met deze film. 4*

avatar van Brabants
Schitterend gemaakte live-action vertolking van de gelijknamige animatiefilm uit de jaren 90. Cinematografisch echt hoogstaand en het musicalgedeelte is ondanks dat het mij in eerste instantie niet zo aanspreekt toch fijn om naar te luisteren. Sommige scènes zijn wat langdradig of lijken zelfs overbodig en of Emma Watson de juiste casting was twijfel ik ook nog aan.

avatar van Miszmi
De film blijft behoorlijk trouw aan de animatiefilm en dat is leuk om te zien. De film is dus zeer herkenbaar en er worden geen rare dingen aan toegevoegd.

Eigenlijk heb ik hier ook weinig over te zeggen. Gezien de film vrij gelijk is aan de animatiefilm, is er ook weinig vernieuwends in te vinden. Dat heeft de film overigens ook niet nodig, het is allemaal prachtig in elkaar gezet. De aankleding, omgeving, hoe ze het beest en alles eromheen gemaakt hebben. Ik kan weinig slechts over de film verzinnen.

Het begin vond ik wat matig, ik weet niet meer zo goed of ik dat in de animatiefilm ook had. Het ene liedje was nog niet afgelopen en de volgende begon alweer. Ik hou van muziek hoor, maar het kan ook teveel zijn. Gelukkig kwam hier later in de film een betere balans in.

De cast doet het verder ook allemaal prima, al zou ik bij Belle niet gelijk aan Emma Watson gedacht hebben. Toch was ik hier na het zien van de film niet teleurgesteld in, ze deed het prima als Belle. Dan Stevens als Beest deed het zeer goed en wist de verschillende emoties goed over te brengen.

avatar van Noodless
Neen, geef mij maar de oogstrelende versie met Cassel en de knappe, pittige Lea Seydoux. Die film was een lust voor het oog qua decors en beelden. Echt prachtig. Niet dat deze film nu niet mooi is op dat gebied, maar duidelijk minder. Ook op gebied van cast vind ik het minder. De liedjes hier werken ook niet echt mee en vond sommige scènes toch wat flauw qua uitwerking. Niet slecht, maar zeker beter gezien....denk ook aan de animatiefilm. 6,5/10

Hoe zijn de 3D effecten in deze film? De moeite waard??

avatar van Rico120
wauw een hele mooie film

avatar van bjerik76

deze zou vanaf vandaag op netflix komen, maar is er na een uur alweer vanaf gehaald?

avatar van Thorongil
Matige film. Volgt slaafs quasi alle liedjes en scènes van de animatiefilm. Emma Watson en het Beest hadden niet echt chemie. De animatiefilm is zoveel beter op alle vlak.

avatar van Black Math
Absolutely disgusting.

Er is veel mis met deze film, maar ik denk dat ik het meeste samenvat met dat deze film alles behalve sprookjesachtig aanvoelt. Het vergelijk met de Franse live action versie uit 2014, La Belle et la Bête is onvermijdelijk, vooral omdat die wel de juiste toon aanslaat wat betreft de atmosfeer. Bij die film had ik de milde klacht dat vanwege het sprookjesachtige karakter de daden en keuzen van de hoofdpersonages niet altijd even natuurlijk aanvoelden. Dit had overigens weinig invloed op mijn eindoordeel, getuige ook het hoge cijfer.

Welnu, het ironische is dat in deze Disney versie men wel hun uiterste best doet om die klacht te adresseren door de achtergronden van diverse karakters toe te voegen, maar juist dit verstoort de sprookjesachtige sfeer. Het doel van sprookjes is de realiteit vergeten, maar dat vind ik lastig als de karakters regelmatig op de sofa moeten plaatsnemen (terwijl er verder genoeg karikaturale personages lopen). Geen plaats voor Freud in sprookjes!

Maar ook genoeg andere zaken die storen, zoals de enorme overdaad aan liedjes. Vaak flink massaal waarbij het hele dorp in zingen uitbarst. In animatie werkt dat misschien, in live action voor mij niet, waarbij ik sowieso al niet zoveel heb met massale zangpartijen. De liedjes uit de oorspronkelijke animatie werken dus voor een groot gedeelte niet, en tot overmaat van ramp zijn er ook nog eens extra liedjes van extra laag niveau toegevoegd. Bovendien kan Watson blijkbaar niet zingen, want de auto tune is prominent aanwezig. Enorm storend. Wat overigens ook geldt voor de instrumentale muziek, die flink overheerst.

Verder is deze film redelijk politiek correct. Andere etniciteiten kasten voelt voor mij in deze setting wat ongewoon aan, maar is denk ik in deze tijd onvermijdelijk. Ook veel gedoe rondom "Disney goes gay." Door een van de antagonisten wiens naam vertaalt naar "De Gek" te kiezen als homofiel personage (al gebeurt er behalve een hele korte dans helemaal niets, hemelbestormend hoor Disney!) denk ik nou niet dat je de homoscène echt een dienst bewijst. Resultaat van dit alles is wel dat ik af en toe denk "o ja, dit moet om politiek correct te zijn", wat ook niet echt ten goede komt van de sprookjesachtige sfeer, waar je de realiteit juist even wilt vergeten. Als een positieve noot: het feministische karakter van de hoofdpersone, waar ik ook het een en ander over had gehoord, viel uiteindelijk best mee. Zo is het duidelijk uit het eerste liedje in het dorp dat ze graag kasteelromannetjes leest, wat me niet de typische feministische literatuur lijkt.

In ieder geval ook een hoop overdreven en karikaturale personages, waar ook voor geldt dat het misschien in een animatiefilm kan werken, maar hier niet. Het Beest komt er helaas ook niet al te best uit. Zeker nadat hij ineens "lief" is geworden, komt hij eerder gedrogeerd over, waardoor er niet echt sprake van chemie tussen de hoofdpersonen lijkt te zijn. Wat toch een integraal onderdeel zou moeten zijn.

Zijn er dan nog positieve dingen te noemen? Ja, technisch is het redelijk hoogstaand, en ook Watson is aangenaam om naar te kijken. Maar dat kan niet compenseren voor het feit dat ik me grotendeels flink heb lopen ergeren. 0,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De live-action versies van de Disney films zijn duidelijk een nieuwe bron van inkomsten voor de studio. Al moet je nieuw met een korrel zout nemen als het gaat over remakes. Of je nu houdt of niet van Disney, de animaties hebben duidelijk hun fanbasis en het is dan ook deels om problemen vragen door ze opnieuw te verfilmen. The Jungle Book is daar bvb wel in geslaagd. Beauty and The Beast gedeeltelijke. De originele animatie deed de conservatieve Oscars hardop de vraag stellen of een animatiefilm eigenlijk ook niet in aanmerking kon komen voor de prijs van beste film. Begin jaren '90 waren de gouden jaren van Disney met vooral een link naar Broadway.

Die link werd in deze verfilming dan ook duidelijk naar voor gebracht. De film is mooi gemaakt en liefhebbers van musical en Broadway zullen hier best van genieten. Ze blijven dicht bij het originele verhaal, zodat ook inhoudelijk dit verhaal boeiend blijft. De karakters echter zijn nog meer karikaturaal dan de geanimeerde versies. De aandacht bij het maken van de film lag duidelijk niet bij de acteurs.

Als je een film zo nauw film remaken, is het vragen om vergelijking. En ik zie ook niet de meerwaarde in deze nieuwe versie. Dat het originele verhaal opnieuw verfilmd werd kan ik nog inkomen, maar dit is helemaal de animatieversie, inclusief de liedjes. Het heeft op zich niet veel meer nieuws te vertellen. Een verschil met het indrukwekkende Les Misérables uit 2012 dat ook opnieuw een versie bracht van een verhaal dat veel filmversies kent. Maar er wel in slaagde om de lat een stuk hoger te leggen. (Als je van musicals houdt natuurlijk).

Geen slechte film dus, met mooie beelden die je meenemen naar Broadway. Maar weinig verrassend en nogal flauw acteerwerk. Genieten dus, maar geen klassieker.