Beauty and the Beast (2017)

3,44

Fantasy / Romantiek

geregisseerd door Bill Condon
met Emma Watson, Dan Stevens en Luke Evans

Belle, een mooie, jonge onafhankelijke vrouw wordt gevangen genomen door een beest in zijn kasteel. Ondanks een beangstigend gevoel van onzekerheid over wat haar te wachten staat raakt ze bevriend met het betoverde personeel in het kasteel. Ze leert verder te kijken dan de afschuwelijke buitenkant van het beest en ontdekt de vriendelijke ziel van een prins die binnen in hem schuilt.

• vanaf 23 augustus te koop op dvd en blu-ray

147 BERICHTEN 36 MENINGEN
avatar van thunderball
geplaatst: 20 mei, 02:00 uur [permalink]
Deze een paar weken geleden samen gaan zien om iemand een plezier te doen.

Toen Disney besloot om zijn eigen tekenfilms om te toveren tot live action films, leek dat een interessant experiment, omdat ze welbekende films als Sneeuwwitje en Doornroosje vanuit een ander perspectief wilden benaderen en er zo een originele twist aan gaven.

Helaas hebben ze dat slechts twee films vol gehouden, want met Assepoester volgden ze al weer de welbekende verhaallijn, Jungle book was hier en daar iets origineler, maar deze Beauty and the Beast lijkt een bijna 1:1 verfilming te zijn van de originele tekenfilm, met hier en daar wat wijzigingen en extra toevoegingen, die overigens zonder uitzondering eerder nadelig en een verslechtering zijn en de film ook nog eens een stuk langer maken.

Ik had er eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden, dat het een musical zou zijn. Toegeven: praktisch alle Disneys zijn verkapte musicals, maar bij een live action remake ging ik er -blijkbaar ten onrechte- automatisch van uit dat de liedjes (minstens voor het grootste gedeelte) weg gelaten zouden worden en er gewoon een verhaal zou worden verteld.

Verder wat in een tekenfilm werkt, hoeft bij een gewone speelfilm dat niet te doen:
als volwassene zit ik niet te wachten op twee uur lang sprekend en zingend meubilair en servies en kandelaars te zien rondhuppelen.

De acteurs waren aardig gecast, maar ik vond de liedjes in de oorspronkelijke tekenfilm toch beter gezongen.
Watson heeft een leuk snoetje en Stevens zet een goede Beast neer, maar de teleurstelling is groot wanneer hij dan eindelijk weer terug een gewoon mens wordt, want dan is hij weer zijn kleurloze zelf.

Over het algemeen ziet de film er zeer mooi en verzorgd uit, al werd ik een paar keer dol en bijna duizelig van het gedraai met de camera, waarbij het beeld ook nog eens zeer onscherp leek.

Daar de film teveel een kopie is van de in alles veel betere, meer dan vijfentwintig jaar oude, tekenfilm, die veel compacter en daardoor vlotter en effectiever was, vond ik deze nieuwe versie vooral overbodig en slechts doeltreffend om op zo'n makkelijk mogelijke manier de kas van Disney te spekken. Had er dan een originele draai aangegeven.

Een zesje, ofwel drie sterren.

lezertje
geplaatst: 20 mei, 19:30 uur [permalink]
olbo schreef:

Welk woord geeft dat aan: fantasy of romatiek? Anyway, ik ben er geen liefhebber van, helaas.

Je moet niet altijd afgaan op de 'genre-indeling die Moiviemeter of Imdb aan de films geeft. Maar dit is overduidelijk een musical. (Een muscial in de fantasy en romantische hoek).

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 20 mei, 21:35 uur [permalink]
Fraai spektakel opgesmukt met zang, dans en veel schitterende visuele effecten. Ongetwijfeld een lust voor het oog, maar ik mis toch de griezelige duistere sfeer van de meesterlijke Tsjechische adaptatie Panna a Netvor uit 1978 of de beklemmende ontroering van de gelijknamige Disney animatiefilm uit 1991. Desondanks zeker een sympathieke verfilming van het sprookje over de tot monster gemuteerde prins en het mooie jonge meisje die verliefd worden op elkaar. Indrukwekkend om op het grote doek te zien.

geplaatst: 23 mei, 12:24 uur [permalink]
Wauw, wat een overdonderende, superieure film. Had nooit gedacht dat de animatie versie uit 1991 nog te overtreffen zou zijn, maar met deze komt men daar toch akelig dicht bij in de buurt. Je kunt zeuren over kleine details die wat minder zijn(niet elke song is even goed, de cast is redelijk op dreef maar voor enkele rollen hadden ze best betere acteurs kunnen vinden), maar de algehele indruk is toch dat dit nog eens echt film is zoals film ooit bedoeld is. Wellicht al de beste van 2017, en we hebben nog zo veel maanden te gaan. Kijken en genieten, voor jong en oud.

geplaatst: 23 mei, 22:16 uur [permalink]
Goede live adaption van de classic animatie film. Heel er genoten!

avatar van clubsport
geplaatst: 25 mei, 19:37 uur [permalink]
De getekende versie zal altijd mijn favoriet blijven maar ik moet toegeven dat deze poging om er een live versie van te maken ook prima geslaagd is , ook zijn de extra verhaallijtjes die er zijn toegevoegd prima gedaan wat ook de film wat langer maakt .

TMP
geplaatst: 26 mei, 15:27 uur [permalink]
Aardige live action-verfilming van de Disney-klassieker. Visueel gezien zeker de moeite waard. De film wijkt qua verhaal in weinig af van de tekenfilm en biedt wat dat betreft dus ook weinig extra's. De ruimschoots aanwezige liedjes zijn niet erg leuk en halen soms enkel de vaart uit de film. Emma Watson doet het naar behoren als Belle, de overige vertolkingen zijn niet heel bijzonder. Genoeg bekende gezichten in de cast overigens, al komen zij deels hoofdzakelijk als stemacteur aan bod.

avatar van james_cameron
geplaatst: 28 mei, 00:11 uur [permalink]
Spectaculaire live action-versie van de geanimeerde Disney-klassieker, die ik overigens niet gezien heb. De liedjes doen het niet voor mij, maar afgezien daarvan is dit een leuk en fraai vormgegeven sprookje. Decors en special effects zijn eersteklas (al is er sprake van iets teveel opzichtige CGI) en de hoofdrolspelers zijn innemend. Er is daarnaast een imposante stemmencast aangetrokken om alle gebruiksvoorwerpen in het kasteel overtuigend tot leven te laten komen.

avatar van murtcelP
geplaatst: 29 mei, 11:41 uur [permalink]
Ik heb best wel genoten van dit sprookje, maar het grootste probleem voor deze film is dat hij altijd vergeleken zal worden met de animatiefilm uit 1991. En dat is jammer, want dat niveau wordt nooit gehaald. Ook wel een enorme uitdaging, want die animatie is zo'n beetje het beste wat er ooit uit de Disneystal tevoorschijn kwam, ik denk dat alleen The Lion King nog beter is.
Opzichzelfstaand vond ik deze live action film iets te veel CGI, iets te veel musical/liedjes, en misschien daardoor wat weinig echte emotie. Verrassend was de extra achtergrond informatie over vooral Belle en een beetje over Beest, leuk! Sommige dingen die bij de tekenfilm nog voor vragen zorgen, worden hier wel uitgelegd. Ook goed dat ze niet klakkeloos de ontwerpen van de betoverde personeelsleden uit de animatie hebben overgenomen, maar een compleet nieuwe Lumiere, Pendule, Mrs. Potts e.a. hebben ontworpen.
***

avatar van WB
WB
geplaatst: 29 mei, 13:09 uur [permalink]
Visueel zeker een spektakeltje, maar het ontbreekt aan (gevatte) humor. Iets wat je in de tekenfilm en de musical wel kreeg. Overigens een prima film, met prima locaties. Ook de acteurs en actrices zijn prima. De muziek was goed (even de Musicalliedjes buiten beschouwing gelaten), met als uitschieter Evermore van Josh Groban. Mooi.

avatar van Pim1993
geplaatst: 29 mei, 20:03 uur [permalink]
Prachtige verfilming.

avatar van IH88
geplaatst: 3 juni, 13:57 uur [permalink]
Beauty and the Beast

Knap gemaakte remake. Ondanks sommige kleine toevoegingen en veranderingen volgt de film precies hetzelfde pad als zijn voorganger. Het ziet er allemaal schitterend uit en vooral het paleis van Beast is indrukwekkend gedaan. En Emma Watson in die iconische gele jurk is wel een hoogtepunt in de film. Ik was op slag verliefd…

Watson sprankelt van het scherm en wordt goed ondersteunt door Stevens en Evans en de stemmen van onder andere McGregor, McKellen en Thompson. Van de muziek ben ik nooit een groot fan geweest en ook hier was dat weer het geval. En de speelduur van twee uur begon ik op een gegeven moment wel te voelen. Het origineel was 88 minuten lang en dat had bij deze film ook wel gemogen. Maar op de belangrijke momenten weet Beauty and the Beast indruk te maken en het einde is weer perfect. Eind goed, al goed.

avatar van umbra
geplaatst: 4 juni, 18:29 uur [permalink]
Emma, who's loves her not. En prachtige verfilming vd de tekenfilm. Al mistte ik wel de bepaalde humor die in de tekenfilm (ontelbare keren gezien) wel aanwezig is, dat is het enige 'minpuntje'. Een 8/10, met gemak. Disney, sprookjes, fantasy...stiekem dromen we er allemaal van

geplaatst: 8 juni, 23:18 uur [permalink]
Zoals elke keer ben ik zeer sceptisch wat betreft Disney live action remakes. Meestal kunnen ze het origineel in de verste verte niet evenaren (zoals Jungle Book) of veranderen ze de hele verhaallijn (zoals Maleficent). Beauty and the beast lapt deze regels echter gelukkig aan haar laars, en recreëert de beste onderdelen van de oude film, maar voegt er ook nieuwe delen aan toe die perfect in het verhaal passen. Ik was zeer blij dat elk oud lied terugkeerde, en ook de solo van het Beest “Evermore” was een geweldige inclusie. Bovendien ben ik blij dat Emma Watson haar feministische versie van Belle kan neerzetten, en ook de introductie van het homopersonage LeFou was goed bedacht. Niets dan lof voor deze film, en zonder meer de beste Disney remake die ik al heb gezien.

geplaatst: 10 juni, 10:57 uur [permalink]
Vergeleken met Cinderella van 2 jaar geleden zit Disney erg in de lift met hun live-action remakes. Disney heeft het budget, de acteurs en de special effects om van oude getekende sprookjes de mooiste films te maken. Echter laten ze dit niet altijd zien, bij Cinderella bijvoorbeeld werd het sprookje slechts uitgebeeld met matige special effects en was er geen enkele vorm van creativiteit te zien. Complimenten aan de stemacteurs, Emma Watson en Kevin Kline die geweldig in hun rol zaten.

Met Beauty and the Beast kun je zien dat de ervaring begint te komen. De special effects en het acteerwerk zijn meesterlijk.
Toch mis ik een paar zeer belangrijke dingen; waar is Be Our Guest?! In de film wordt weinig aandacht besteed aan de band die Belle opbouwt met de bewoners, wat wel het geval was in de animatiefilm. Ook vind ik de dorpsbewoners nét iets te primitief uitgewerkt en sommige liedjes hadden wel iets langer mogen duren dan slechts drie zinnen. Een diepe boodschap die Maleficent bijvoorbeeld had schijnt ook te ontbreken.

Ik ben erg benieuwd naar de volgende live-action remake: Mulan. Hopelijk blijft Disney leren van zijn fouten en lukt het ze uiteindelijk om een meesterlijke film te maken, want je kunt nu al sterke vooruitgang merken. Voor nu dus een prachtige verfilming die enig verhaalelement mist en van mij een ruime 4* krijgt.

avatar van ViggøJøhnny
geplaatst: 10 juni, 23:16 uur [permalink]
lorie1 schreef:
Toch mis ik een paar zeer belangrijke dingen; waar is Be Our Guest?!

Je bedoelt het liedje? Dat zit er gewoon in hoor: Beauty and the Beast (2017) "Be Our Guest" - Blu-ray Teaser Clip - YouTube

avatar van Teejey

geplaatst: 13 juni, 21:07 uur [permalink]
Jammer, ik heb dit afgezet na een halfuur. De beelden, soundtrack en Emma zijn mooi maar het hele musical-sfeertje kan ik beter laten schieten. Behoor ook niet helemaal tot de doelgroep lijkt me.

avatar van Alathir

geplaatst: 13 juni, 22:15 uur [permalink]
Teejey schreef:

Oei en ik was bijna overtuigd om deze eens te kijken...

avatar van Teejey

geplaatst: 13 juni, 22:22 uur [permalink]
Alathir Gewoon doen hoor, smaken komen nooit 100% overeen en dit was een pure kwestie van smaak, slecht was het niet. Misschien dat ik hem ooit nog eens opzet, maar toen ik 1:40 bij resterende tijd zag staan besloot ik m'n avond maar anders te besteden.

avatar van Alathir

geplaatst: 13 juni, 22:30 uur [permalink]
Teejey Ik ga in ieder geval even wachten tot na mijn examens. Geen zin om nu een musical te kijken.

geplaatst: 16 juni, 17:04 uur [permalink]

Huh?
Ik heb dit stuk serieus niet gezien!? Ik zal de film even opnieuw vluchtig overkijken dan maar.

geplaatst: 16 juni, 17:07 uur [permalink]
ViggøJøhnny Inderdaad zit de scène er in. Gek dat ik het stuk blijkbaar heb overgeslagen. In ieder geval bedankt!

geplaatst: 17 juni, 22:29 uur [permalink]
De laatste 10 min vond ik het beste en het mooiste , en de beast was echt zeer mooi gemaakt ...normaal 3 sterren vanwege teveel musical gedoe hou ik niet zo van , maar vanwege de beast en de laatste 10 min dus 3,5 ster

avatar van mnrk
geplaatst: 19 juni, 10:38 uur [permalink]
And his name's G-A-S-T... I believe there's another T... It just occurred to me that I'm illiterate and I've never actually had to spell it out loud before...

Een zeer mooie remake door Bill Condon...

Op voorhand was ik niet zo enthousiast aangezien ik niet zo dol ben op "musical" films, maar na het zien van deze moet ik mijn mening bij stellen...

Het verhaal is natuurlijk bekend, maar de gehele uitwerking is gewoon zeer goed en mooi gedaan. Alles komt gewoon prima over en de sfeer die aanwezig is maakt ook deze film gewoon leuk om naar te kijken. Ook de aankleding en special effect's zorgen voor dat extra's...

Emma Watson speelt haar rol zeer overtuigend en wordt prima bijgestaan door de overige cast...

Ook een herkenbare en leuke soundtrack...
Beauty and the Beast (2017) - MusicMeter.nl

avatar van ViggøJøhnny
geplaatst: 19 juni, 17:34 uur [permalink]
lorie1 schreef:

Haha geen dank!

avatar van Ste*
geplaatst: 20 juni, 20:30 uur [permalink]
Veel mensen zullen waarschijnlijk niet durven of willen tornen aan de versie uit 1991 -men is vaak nogal streng in dat soort dingen als het om jeugdsentiment gaat- maar ik moet eerlijk zijn; deze vond ik gewoon beter, en toch ook wel een stuk leuker. Voor zover het te vergelijken valt dan natuurlijk.

De film doet eigenlijk alles goed. Het lijkt voldoende op het origineel, zodat je in een bekend warm bad terecht komt en waarschijnlijk niemand teleurgesteld zal zijn over rare aanpassingen, maar weet als live action ook heel veel toe te voegen. Wat heerlijk toch dat we tegenwoordig zoveel kunnen met CGI.

De look van de film is spot-on, het is altijd lastig als een film uit zoveel CGI bestaat om geen kille, kitscherige of kunstmatige look te krijgen, maar alle personages zien er prachtig en overtuigend uit. Ook het beest, was gewoon verbaasd over hoe goed dat overkwam. Kan toch al snel belachelijk worden, maar had niet beter gekund dan dit. De liedjes werken nog altijd even goed (en de nieuwe voegen alleen maar extra toe). En de film heeft voor een Disney zowaar best veel leuke humor, en dan niet van het kinderachtige soort.

Het enige minpunt is misschien de wat opzichtig geautotunede zang van Emma Watson, maar dat wil ik dan nog wel door de vingers zien.

Natuurlijk is het ook deels door het feest van herkenning, geen idee hoe ik de film zou hebben bekeken als ik dit verhaal voor het eerst zou zien, maar niettemin; heb echt genoten, vond het geweldig tot aan de aftiteling aan toe. Als ik voortaan Beauty and the Beast wil zien ga ik deze opzetten.

4,5*, bijna 5

avatar van N00dles
geplaatst: afgelopen zaterdag om 00:09 uur [permalink]
Deze versie was niet per se slechter of beter dan de animatiefilm, maar ik vraag me af wat Disney met hun live-action remakes wil toevoegen aan wat toch al prima animatiefilms zijn.

Sowieso komt er altijd (met pratende objecten of dieren) alsnog een hoop cgi aan te pas zodat de remake alsnog uit 80% animatie bestaat. En met teveel cgi wordt het al gauw één grote kitscherige schreeuwerigheid. Veel achtergronden voelden 'green screen' aan en de personages blenden niet overal even mooi in. Het deed me soms wat denken aan de cgi overload in The Hobbit.
Wat wel met echte sets werd gedaan, had soms een beetje een studio-feel, zoals het dorpje in de intro.

Hoewel de film qua plot nagenoeg hetzelfde is als de tekenfilm, vond ik dit toch iets gehaaster aanvoelen. Sommige liedjes (Lumières liedje bijvoorbeeld) zijn ook erg druk en er gebeurt dan zoveel op het scherm dat het bijna overkill wordt. De film wist me meer te raken met rustigere nummers zoals Tale as old as time.

Jammer dat deze versie niet wat meer doet met de menselijke acteurs (ze meer diepte en persoonlijkheid meegeven bijvoorbeeld) en daardoor niet boven de animatieversie uitstijgt. Desalniettemin blijf je kijken omdat je toch wel benieuwd bent naar hoe ze sommige dingen hebben gedaan.