Beauty and the Beast (1991)

Alternatieve titel: Belle en het Beest

3,59 (1987)
1987 stemmen

Animatie / Familie
84 minuten / 91 minuten (special edition)

geregisseerd door Gary Trousdale en Kirk Wise
met de stemmen van Paige O'Hara, Robby Benson en Jesse Corti

Een prins wordt door een heks door zijn slechte gedrag in een beest veranderd. Om weer een mens te worden moet hij zorgen dat er iemand op hem verliefd wordt. Belle komt in de handen van het Beest en hij houdt haar gevangen. Maar toch bloeit er iets tussen hen op.

avatar van rcuppen79
Beauty and the Beast is een verfilming van het klassieke Franse sprookje La Belle et la Bête van Madame Le Prince de Beaumont. De film is echter tevens geïnspireerd door de film La Belle et la Bête uit 1946, van regisseur Jean Cocteau. Het resultaat is een prachtige en betoverende film, die gezien mag worden als één van de beste animatiefilms ooit gemaakt.

De animatie is dan ook prachtig, met mooi vormgegeven decors en fraaie computeranimaties. De muzikale score van Alan Menken en Howard Ashman (die vlak na de opnames van Beauty and the Beast overleed aan aids) is prachtig en werd terecht bekroond met een Oscar. Het titelnummer werd eveneens bekroond met een Oscar. Beauty and the Beast was ook de eerste animatiefilm die werd genomineerd voor een Oscar in de categorie “Beste Film”. Deze Oscar verloor ze uiteindelijk aan de film Silence of the Lambs.

Het scenario van Linda Woolverton is een zéér vrije interpretatie van het beroemde sprookje. De karakters zijn leuk, Paige O’Hara is perfect gecast als de stem van Belle en ook Robby Benson met z’n basachtige stem is ideaal voor de stem van het Beest. Net als de meeste Disney-films heeft ook deze film weer een verborgen boodschap en wel dat schoonheid van binnen zit.

Zonder twijfel de beste animatiefilm sinds SnowWhite and the Seven Dwarfs. De film was een enorm succes in de bioscopen en werd door zowel pers en publiek lovend ontvangen. In Nederland werd de film uitgebracht als Belle en het Beest en bevat ze een uitstekende nasynchronisatie met stemmen van Joke de Kruyf als Belle en Rob Fruithof als Het Beest.

avatar van Thomas83
Leuk om de film nu eens als volwassene te zien. In de eerste minuten vreesde ik dat ik de film nu echt niet meer zou waarderen, want na de geslaagde proloog met het verhaal van de prins is de introductie van Belle en de overige personages in het dorp niet al te best. De rest is nog wel te pruimen, maar Gaston en zijn sidekick Lefou zijn erg vervelend. Gaston is veel te overdreven arrogant, knap en geliefd gemaakt, en Lefou ter contrast overdreven klein, lelijk en zielig.

Door die eng vrolijke liedjes voel ik ook wel dat ik duidelijk niet meer tot de doelgroep van dit soort films behoor. Tegenwoordig worden ze ook niet meer zo gemaakt natuurlijk, en bevatten de animatiefilms vaak grapjes voor volwassenen die voor kinderen een beetje verborgen blijven. Er wordt trouwens wel echt meer gezongen dan ik dacht, zelfs naar de Disneystandaard misschien.

Niet iets waar ik echt van hou, zeker niet omdat er behalve “Gaston” niet echt een nummer blijft hangen in positief opzicht, maar het is allemaal niet zo storend meer zodra de film de goede richting in slaat. Dat is zonder twijfel vanaf het moment dat Belles vader, en later zijzelf, de gevangene van het Beest wordt. Het kasteel ziet erg fraai uit en heeft dan wel weer geslaagde personages. Zeer geslaagde zelfs. Lumière, Cogsworth, Mrs. Potts, Chip en wie ik nog vergeet zijn allemaal erg leuk, en zonder schreeuwerig druk of te veel op je sentiment uit te zijn.

En niet te vergeten het Beest zelf. Mooie eerste scènes met hem en Belles vader en de bedienden, en vooral met Belle en hem. Ik vind hem wel wat al te abrupt ontdooien, maar het is mooi om dat te zien gebeuren. Scènes als de eerste ontmoeting, het Beest dat Belle van de wolven redt, het magisch schoonmaken van het kasteel en natuurlijk ook de balzaalscène springen er echt uit.

Die laatste twee scènes zijn in technisch opzicht ook wel pareltjes. De film ziet er sowieso nog verrassend mooi uit. Weliswaar beweegt iedereen niet al te vloeiend, maar het gebruik van kleuren is echt heel mooi en het uiterlijk van het Beest mag er ook zijn.

Ik werd zowaar nog ontroerd als tegen het einde het Beest besluit Belle te laten gaan. Het slotstuk is voor kinderen nog best tragisch en spannend, maar natuurlijk loopt het uiteindelijk goed af allemaal, zoals je van tevoren al weet. Ik vond die transformatiescène ook nog wel aardig. Zag er mooi uit met die rook, en leuk om de menselijke versie te zien van de bedienden, met name Cogsworth en Lumière lijken echt op hun voorwerpenversie. Dat kan ik van het Beest dan weer niet zo zeggen. Dat valt dan wel wat tegen. Had hem op zijn minst een wat meer gelijkende zwaardere stem gegeven. Nu is het toch een beetje raar. 3.5*.

Voor mij hoort dit zowieso bij 1 van de beste disney films aller tijden.
Dit is 1 van de disney films waarmee ik opgroeid ben, die ik meerdere keren herbekeken heb, opnieuw en opnieuw. Wel was het altijd in het nederlands en niet in de originele taal. Een tijdje geleden heb ik het nog op blueray gezien in het engels. Maar het is toch niet echt hetzelfde zoals ik het gewoon ben. In het nederlands kende ik bijna heel het script van buiten, in het engels ben ik al veel vergeten.

Wat dat voor mij eigenlijk het meest uitspringt bij deze film is de soundtrack "Beauty and the Beast".

avatar van Rico120
legendarisch

avatar van Mac Hammer Fan
Een pareltje. Ben zo stom geweest van hem niet op te nemen op mijn digicorder.

avatar van El ralpho
Disney Classic?

Netflix upload de laatste tijd steeds meer Disney klassiekers; een goed excuus om sommige films dus eens een herziening te geven. Na Aladdin was Belle en het beest eens aan de beurt en ik moet zeggen dat deze voor mij de tand des tijds toch een stuk minder goed doorstaan heeft. Natuurlijk ervaar je dit soort films als klein kind sowieso compleet anders, en ik vond de film toen ook intens magisch en ontroerend. Als volwassene vond ik het nu vooral kinderachtig, de liedjes irritant en veel scene's veel te zoetsappig.

De animatie vond ik dan wel prima in orde, al vond ik de stijl van Aladdin dan ook weer mooier. Ik zal echter niet ontkennen dat de films een aantal prachtige songs herbergt, al zijn ze in mijn geval totaal mijn ding niet. De film zal echter een hoog aanzien blijven houden, en wat mij betreft is dit ook terecht. Voor mij was de film vroeger ook prachtig (op veel momenten zelfs ook een beetje eng!), en was ik niet van de televisie weg te slaan. Nu ik hier echter met een andere bril naar gekeken heb vind ik deze film voor volwassenen toch wat minder interessant. Voor mij was het dan ook niet meer dan een tussendoortje die ik met name nog genietbaar vond vanwege het nostalgische gevoel wat bij mij opgeroepen werd en het verschil te ervaren met hoe ik de film vroeger zag, en hoe ik deze nu bekeek.

In één woord: geweldig!
De muziek, de hoofdpersonages, het verhaal... alles klopte. En het ontroerde ook.

Belle is misschien wel de leukste Disney-"prinses". Ook heerlijk dat ze een boekenworm is en niet zo bekrompen als haar dorpsgenoten. Kan werkelijk niks noemen dat tegenviel in de film. Ben ook heel benieuwd naar de versie uit 2017, want in tegenstelling tot bijv. Jungle Book is het origineel al zo goed gedaan dat ik niet kan bedenken wat de live action-versie zou kunnen toevoegen.

avatar van W.V.
Niet de allerbeste disney classic, maar wel een aangename film om naar te kijken, jaren geleden moest ik met mijn eigen kinderen naar de film kijken, nu er kleinkinderen zijn schaffen we de dvd-s maar weer aan. Dus onlangs deze weer eens gezien en het blijft een leuke film, hierboven wordt al een keer vermeld de rol van Gaston, ik ben het daar mee eens, maar dat is dan ook een van de weinige dissonanten in de film, de karakters zijn verder leuk uitgewerkt, er is voldoende actie en zelfs dreiging en de muziek is schitterend. Ja deze ga ik nog wel een keer, ook zonder kleinkinderen, kijken.

De beste Disneyfilm ooit? Het zou best kunnen want het totaalplaatje klopt helemaal.

Het sterkste punt is gewoon de opbouw van het verhaal. Humor (you look ... stupid...), spanning, ontroering en dan dat vleugje magie ... geweldig. Sterker is nog de persoonlijkheid van het Beest die doorheen de film met de nodige zorg wordt opgebouwd. Het keerpunt als hij Belle redt van de wolven , zijn bibliotheek cadeau geven terwijl de kijker weet dat Belle heel graag leest of Belle op het einde vrij laten omdat hij van haar houdt... dit zijn gewoon kleine dingetjes die de film nog warmer maken.

De personages zijn allemaal geslaagd. Belle heeft een spontane en lieve persoonlijkheid , het Beest zijn persoonlijkheid die verandert naarmate de film vordert is leuk om te zien en ook de zijpersonages zijn zeer kleurrijk en zorgen voor de nodige humor. De animatie is prachtig , film maakt gebruik van volle kleuren en computereffecten die gelukkig niet gedateerd overkomen. De liedjes (vooral Be My Guest en, het titelnummer en The Mob Song) zijn aanstekelijk.

Gaston is een goede schurk omdat je in het begin niet zou denken tot wat hij allemaal in staat is. Een egocentrische klootzak die naarmate het einde bedreigend overkomt. Het spannende eindgevecht en andere donkere momenten zoals het griezelige kasteel, de confrontatie met de wolven in het bos en het eerste beeld van het Beest waar hij angstaanjagend overkomt maken de film af.

Beauty And The Beast verdient een dikke 5.

Mooi om de film na al die jaren weer terug te zien. Van de nl versie op videoband naar de ov versie in de bioscoop. Als volwassene waardeer ik deze film nog meer.

avatar van Fonzzz002
Voor mij is Beauty and the Beast altijd Disney’s grootste meesterwerk geweest. Beauty and the Beast pakt alle elementen die me bevallen aan Disneyfilms en het lijkt deze elementen tot hun volle potentie te realiseren: het verhaal is een tijdloos sprookje met sterk uitgewerkte personages, de muziek is sfeervol en past perfect bij het sprookjesthema van de film, de gezongen nummers zijn heel aanstekelijk en hebben inhoudelijk wat toe te voegen aan het verhaal, er is een sterke balans tussen feel-good humor momenten en tussen serieuze momenten waarin het verhaal word verteld, daarnaast is de animatie prachtig en het zit vol creatieve designs. Als kind had ik deze film wel 100 keer gezien en ik kan nog steeds ieder woord mee uitspreken of iedere noot meezingen. Ergens is dit een persoonlijke belemmering: er zijn geen herbekijk verrassingen meer omdat de film zo goed in mijn geheugen zit, maar zelfs dan kan ik de film eens peer jaar kijken zonder verveling te ervaren.

Eén van de elementen die me zo aan de film bevalt zijn de personages. Er is geen spraken van de “liefde op het eerste gezicht” cliché waar Disney in hun oudere films dol op waren. Zowel Belle als het Beest zijn logisch onderbouwde personages die je stapsgewijs een romantische relatie ziet betreden. De film behandeld thema’s als hoe het uiterlijk van iemand invloed kan hebben op de eerste indruk, over hoe een positieve invloed van een persoon iemand kan veranderen en wat liefde voor iemand kan betekenen. Wat ik altijd een krachtige scene vond is de scene waarin het Beest Belle laat gaan om haar vader te redden. Deze scene laat zien dat “houden van” niet persé hoeft te betekenen dat je eeuwig bij elkaar wilt zijn, maar leren iemand los te kunnen laten wanneer je weet dat los laten het beste voor de ander is. Beauty and the Beast behandeld deze thema’s zonder ze er te dik in te wrijven waardoor ze ieder in hun recht komen binnen het verhaal. Verder vind ik de “vijand” in het verhaal ook goed in elkaar zitten. Gaston begint niet als de kwaadaardige man die slechte plannen heeft, hij begint eerder als een onsympathieke man die wilt flirten. Ik kreeg bij hem een beetje een Johhny Bravo idee en ik krijg altijd een lach op me gezicht bij het absurdistische lied waarin hij met bizarre liedteksten word aanboden. Naarmate het verhaal verdergaat zie je Gaston langzaam transformeren naar een kwaadaardig figuur. Het is deze transformatie die hem een interessantere vijand maakt dan de gemiddelde Disney vijand.
Het enige wat me niet bevalt aan de film is dat ik de scene die leid naar de climax plots vind: het dorp lachte Belle’s vader uit omdat ze niet geloofde in het monster en ze zijn het met Gaston eens dat hij naar het gesticht moet. Ze waren zelfs bereid om met fakkels en hooivorken Belle's vader te benaderen, maar wanneer Belle in een kort moment de spiegel laat zijn is het gehele dorp plots van mening veranderd en geloven ze gelijk dat het Beest bestaat, en ze gaan direct op de aanval. Ik kreeg het idee dat er een scene miste om deze overgang wat stapsgewijs en geloofwaardiger te maken. Dit is het enige moment in de film waarbij ik wou dat het tempo wat langzamer was. Verder heb ik geen problemen met de film.

Eén van mijn persoonlijke favorieten animatiefilms allertijden. Een mooie verhaal wat met krachtige animatie & mooie muziek tot leven is gewekt. Er is één scene waarin ik vond dat er meer onderbouwing mocht zijn, maar dit neemt weinig van het geheel af. Hoewel ik overweeg het een 4,5* te geven wegens het eerder genoemde minpunt vind ik het dichter tegen de 5* aanzitten voor alles wat het goed doet. Niet perfect, maar voor mij ontnam het minpunt niet genoeg van de totaalervaring om een punt aftrek te doen.

avatar van thoyouknow1980
Hartverwarmend mooie Disney film
Nog altijd mijn persoonlijke favoriete Disney tekenfilm,en dat is niet voor niets.
Want het volwassen boeiende verhaal raakt mij elke keer weer diep in mijn hart
Liefelijk leuke karakters en prachtige locaties maken het feest compleet.
Belle heeft mijn hart in ieder geval voor altijd gestolen

avatar van Timothyvdmeer
herzien voor de nieuwe versie eind deze maand.
Maar wat blijft dit een heerlijke film. Leuke karakters, vlotte speelduur en leuke liedjes.

avatar van TornadoEF5
Herzien en ik vond hem iets minder dan de vorige keer. De bijpersonages en de geforceerde spanningsboog met de flauwe antagonist vielen wat tegen. Ik vond de liedjes niet tot hun recht komen, wanneer niet Belle of het Beest zingen. Verder vond ik het tempo te hoog liggen met momenten. Wat wel van ongekende pracht is, is uiteraard het verhaal en de bijhorende animatie. Je ziet hier echt voor het eerst dat Disney ver zijn tijd vooruit was op vlak van animatie, op wat zwakkere momenten na in bepaalde scènes die zich afspeelden in de natuur. Het 3D-effect in het kasteel vond ik verder weergaloos. Bepaalde cameraperspectieven waren erg mooi, in die zin dat het opvalt en dat deze op dat vlak er boven uitspringt bij Disney.

avatar van arno74
Herzien nadat ik de remake Beauty and the Beast (2017) in de bioscoop zag. De score hou ik op 3,5*. Het blijft een fraaie animatie met mooie liedjes en een verhaal die ook in de remake terugkomen, met dankzij de technische vooruitgang een prachtige CGI. Doordat die remake visueel heel sterk is gaat mijn voorkeur toch uit naar die versie, al is het beest in dit origineel wat beter geslaagd. Beide versies hebben wel wat, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat, de animatie of de live-action CGI-remake.

avatar van IH88
Beauty and the Beast

Eén van Disney's beste animatiefilms. Fantasievol, karaktervol en tijdloos. De grootste troef van Beauty and the Beast is de schitterende soundtrack. Vooral het hoofdnummer is een klassieker geworden. Het ziet er allemaal schitterend uit en vooral het gedeelte in het kasteel van de Beast is geweldig gedaan. Met uitstekende stemmen van onder andere Benson, O’Hara, Lansbury en Corti. En het "en ze leven nog lang en gelukkig" einde wat hoort bij het genre. Een echt sprookjes klassieker.

avatar van luukve
Dit is absoluut één van de minste Disney classics imo. Denk dat de voornaamste reden hiervoor is dat ik, itt velen hier, de film nooit in mijn jeugd heb gezien dus ik ben wat minder vergevend. Dat is overigens geen kritiek op anderen hier, ben er zelf behoorlijk schuldig aan bij bijvoorbeeld Tarzan.

Grootste punt van kritiek is by far de muzikale elementen van de film. Volgens mij is ongeveer een derde van de film liedjes. In principe is dat geen probleem, maar de liedjes stonden mij totaal niet aan. Veel te Broadway voor mijn doen. Bij iedere tekst die vervormd werd tot gezang werden mijn irritaties weer aangewakkerd, wat er voor zorgt dat ik eigenlijk de film nooit meer wil zien om die reden.

Ik vond het verhaal wel enigszins aantrekkelijk, maar het was vrij voorspelbaar en op sommige momenten raar en onlogisch. De personages trokken me ook niet echt aan. De levende meubels en huishoudartikelen waren ook maar één keer leuk, verder waren ze vrij repetitief. Verder was Gaston overdreven irritant en arrogant en het Beest was wel ontzettend wispelturig in dienst van het plot. Verder kon ik me ook niet bepaald met Belle identificeren.

Wat ik de film kan nageven zijn het mooie gebruik van kleur (die dansscène met het blauw en geel is een lust voor het oog) en hier en daar wat geslaagde grapjes (vond vooral die schapen aan het begin van de film die meeblèten met het deel van het liedje waarin iedereen Beeellleeee zingt geslaagd). Al met al ga ik deze film nooit weerzien en heeft het me simpelweg niets gedaan.

Magisch Disneyfilmpje met een geweldig doch origineel "sprookjes"verhaal. De graphics en muziek vind ik echter niet van eenzelfde niveau als enkele vroegere (en vooral latere) films, al doen sommige nummers je letterlijk wegdromen. Hoedanook, het verhaal, de personages, de uitwerking, ... het maakt van deze Disneyklassieker nog steeds een must-see