Beauty and the Beast (2017)

Romantiek / Muziek

geregisseerd door Bill Condon
met Emma Watson, Dan Stevens en Luke Evans

Belle, een mooie, jonge onafhankelijke vrouw wordt gevangen genomen door een beest in zijn kasteel. Ondanks een beangstigend gevoel van onzekerheid over wat haar te wachten staat raakt ze bevriend met het betoverde personeel in het kasteel. Ze leert verder te kijken dan de afschuwelijke buitenkant van het beest en ontdekt de vriendelijke ziel van een prins die binnen in hem schuilt.

avatar van Zwolle84
Wat was dit genieten! Voelde me echt weer even dat kleine menneke dat in 1991 in de bios zat. Blijft toch wel een ding, die Disney-magie.

Zeer sterke verfilming van de originele 'Beauty and the Beast' uit 1991.

De film vermaakt van begin tot eind. De 130 minuten vlogen voorbij. Het hoge budget kwam goed tot uiting in de prachtige decors, effecten, sfeerbeelden en de fenomenale achtergrondmuziek. Het verhaal is sterker uitgediept en de band tussen het beest en Belle komt meer aan bod. Verder zitten er een aantal aanpassingen aan ten opzichte van zijn voorganger. Meestal pakte dit goed uit.

Bij dit soort Disney films vind ik het dermate belangrijk dat je 'feeling' krijgt met de personages. Dit was zeker geslaagd, van Belle tot het Beest, van Maurice tot aan het betoverde meubilair. Dit kwam met name door de zeer degelijke acteerprestaties, vooral van dhr Evans. Hij heeft het voor elkaar gekregen dat Gaston weer de echte harteloze uitstraling kreeg.

Echter is er ook wel een enkel minpunt. de Film had wat mij betreft wel iets meer kleur mogen krijgen. Het oogt allemaal nogal duister en de 'lichtere' momenten die ook regelmatig terugkwamen in 1991 waren er naar mijn mening onvoldoende.

Kortom, een mooie reis die ik in de ruim 2 uur durende zit heb mogen meemaken. Ook voor het eerst sinds lange tijd dat het publiek applaus gaf aan het einde van de film. Mijn inziens terecht, want Disney zet hier weer een meesterwerk neer. Het echte Disneygevoel word namelijk nooit overtroffen, en deze was in overvloed aanwezig!

4.5/5

avatar van Nicole_1989
Tjongejonge, wat was dit genieten!

De originele Disney tekenfilm behoort tot één van mijn favoriete Disney's, dus de lat lag behoorlijk hoog. Maar wat heeft Disney mijn verwachtingen overtroffen! Het is een visueel pareltje geworden, wat is alles ontzettend mooi vormgegeven met aandacht voor de kleinste details.

Tevens is het verhaal uitgebreid, waardoor de (hoofd)personages veel meer achtergrond meekrijgen en hun acties en emoties duidelijker worden. Doordat er meer tijd werd genomen om het complete (en aangevulde) verhaal te vertellen, raakte het mij nog meer dan de originele Disney animatie. Die voelde op momenten aan de snelle kant (afgelopen week nog een keer gekeken als voorbereiding op deze). Logisch, want het moet niet te lang duren voor kinderen. Maar het was fijn om deze, meer volwassen versie ook langer te laten duren, waardoor het meer kon binnenkomen bij me.

Het acteerwerk was erg goed en alle liedjes werden geweldig uitgevoerd, en de extra liedjes waren ook een genot.

Niks dan lof voor deze Disney! Ik heb met kippenvel en tranen in mijn ogen gekeken vanwege alle jeugdsentiment en de mate waarin de film me raakte. In mijn ogen minstens zo goed als de originele Disney animatie!
Van mij krijgt hij de volle mep en ik ga binnenkort gewoon nog een keer naar de bios, omdat ander gezelschap hem ook nog wil zien...en dan ga ik weer net zo genieten als deze keer (misschien nog wel meer!)

avatar van mjk87
Voor de romantici is Belle een meisje dat puur naar het innerlijk kijkt, voor de cynici iemand die lijdt aan een stockholmsyndroom. Wat het ook zij, iedereen kan het eens zijn dat ze een persoon is die uit haar keurslijf wil, haar eigen leven leiden en niet uiteindelijk achter het aanrecht eindigt. Zelfs vriend het Beest wil zoiets en aan het eind is iedereen van de pruikentijd en strakke jurken af. Daarom is het zo ironisch dat deze verfilming van de animatie zo in een keurslijf is gedwongen. Het mist elke vorm van spontaniteit, gaat nooit leven en als kijker kan ik niet meeleven.

Bijvoorbeeld het moment dat Belle is weggerend en ze is gered van de wolven. De dialoog terwijl ze de wonden van Beest verzorgt is enorm spitsvondig in het origineel. De dialoog nu is exact hetzelfde, maar is te geacteerd. Deels ligt dat ook aan Watson die nooit Belle wordt. Ze loopt enorm houterig door beeld alsof ze niet weet hoe ze zich naturel moet bewegen en staat maar met haar armen stijf tegen haar aan. Maar ook gewoon dat je altijd verlangt naar die animatie van begin jaren 90. Die was grappiger, liever, magischer. Dat niveau wordt helemaal nergens gehaald, hoe hard men ook probeert. Buiten dat dacht men toen beter na over kleurgebruik. Dat dorp met alle huizen en bewoners in bruine tinten en enkel Belle met blauw. Nu is ook dat element verdwenen door er een bonte boel van te maken.

Blijft over dat de cgi wel degelijk overtuigend is. De kostuums zijn meestal mooi, production design in het kasteel is prima en een enkele scène werkt wel. Maar meestal zijn dat de momenten die niet in de originele film zaten en daardoor wel sprankelen. Alleen vind ik die verder allemaal weinig toevoegen. De originele film was een musical en gaf alle informatie via liedjes, in een musical voldoet dat en had je die background story ook niet nodig. Ook nu voelt het als overtollige ballast. Voice acting verder is meestal behoorlijk. Zo iemand als Thompson haalt het wel niet bij Lansbury, maar sec genomen voldoet ze prima. Maar het is nergens echt briljant. Ook McKellen en McGregor zijn prima, maar de kibbelende Lumière en Cogsworth in de animatie waren veel leuker.

Al met al een enorme gemiste kans. Had dan het musicalelement laten varen en echt een verfilming van je eigen Beauty and the Beast gemaakt, met extra achtergrond. Nu is het slechts een verlangen naar toen. 1,5*.

avatar van Nicole_1989
Poeh...wat zijn de meningen uiteenlopend!

avatar van jasper1991
Ik vind de nieuwe incarnatie van de Disney-klassieker geslaagd. Vooral in 3D komt ze uitstekend tot haar recht met dat geweldige kasteel. Het plot is wat opgepoetst omdat in de animatiefilm Belle eigenlijk vrij plotseling wat in het Beest zag, dat is nu behendig opgelost door de literatuurdiscussies. Ook zijn er hier en daar wat geslaagde grapjes toegevoegd. Wat voor het plot geldt, geldt ook voor de historische correctheid met de geslaagde kostuums en het feit dat het hele dorp analfabeet is.

De film is dus volwassener gemaakt in dit opzicht, maar ik vraag me soms af of de film overeind blijft in de huiskamer en zonder de animatiefilm te hebben gekeken. Wat dat betreft kun je je vragen stellen bij deze geldverslindende productie als de film alleen nostalgische adolescenten(dames) dient. Dat neemt niet weg dat ik de film een meer dan spectaculaire ervaring vond. Met het gezin met de bril op valt er volgens mij in ieder geval geen buil aan te vallen. Ik vond de hinderlaag van de spullen in het kasteel wel wat te lang duren, en ietwat onvolwassen.

avatar van Zwolle84
’If she is the one who’ll break the spell you must finally learn to love.’

Vol spanning zit je achterin de auto op weg naar de bios. Naar de film gaan is als dreumes een belevenis die je de rest van je leven bijblijft. Helemaal als het een Disneyfilm is. In no time ben je de grootste vrienden met de karakters, tot de pratende klokken en kandelaars aan toe. Bij elke bliksemschicht duik je ineen. Stuiterend zit je in de stoel als het uiteindelijk allemaal weer goed komt. ‘Disneymagie’ is veel meer dan een marketingwoord.

Neem je als Disney zijnde een van je meest geliefde sprookjes onder handen, dan ga je met de billen bloot. Zo’n The Jungle Book mag je nog wel verpesten - wat vorig jaar overigens absoluut niet gebeurde. Gaat het bij The Beauty And The Beast mis, dan heb je naast de klokken ook de poppen aan het dansen.

Onnodige angst, blijkt achteraf, want de live action-remake van The Beauty And The Beast is ongeveer net zo goed als de versie van 26 jaar (help!) geleden. Ook als dertig-en-nog-een-beetjejarig kind. Nu scheelt het al een slok op een borrel als een van je favoriete actrices de hoofdrol vertolkt, maar Emma Watson is niet het enige goede wat deze nieuwe versie te bieden heeft.

Want The Beauty And The Beast is ook in deze uitvoering een belevenis. Het verhaal staat uiteraard nog steeds als een huis, maar het oogt en klinkt ook allemaal prachtiger dan ooit. Ik zag hem zelf in Dolby Atmos Laser, waarbij het geluid keurig afgemixt uit elk kiertje van de bioscoopzaal komt. Het geeft de klassieke liedjes een extra diepe laag.

Over die liedjes gesproken; een snelle Google-actie leert dat Watson ze niet alleen zélf zong, maar er ook veelal gebruikgemaakt is van de takes die on screen gezongen zijn. Een grote verrassing, ook voor Watson zelf, die met knikkende knieën de uitdaging aanging.

Sowieso doet ze het geweldig. Ik zei het eerder al: Emma Watson speelt niet alleen Belle, ze is Belle. Met haar prachtige naturelle prinsessengezicht steelt ze vanaf het moment dat ze zingend in beeld komt je hart. Haar zang is geweldig, haar mimiek is geweldig, ze doet echt níéts verkeerd.

Haar invloed gaat echter verder dan dat. In haar privéleven komt Watson op voor de rechten van de vrouw en dat blijkt ook hier. Zo heeft ze het script zodanig laten aanpassen dat Belle overkomt als een sterke(re) vrouw. Ze ontwerpt een premature wasmachine, is haar vader steeds een stap voor, leert andere kinderen lezen. Een element dat naadloos in het klassieke verhaal past en met name op de jeugdige kijkers een positieve uitwerking zal hebben.

Nadeel van deze en andere toevoegingen is wel dat deze versie net iets te lang duurt. De film uit 1991 kende met nog geen 90 minuten speeltijd geen grammetje vet; hier sleept het zo nu en dan een beetje. Geen dealbreaker overigens, er staat zo ontzettend veel moois tegenover dat het weinig invloed heeft op de belevenis. En na afloop blijf je sowieso nog uren in die schit-te-ren-de eindscène hangen.

De verwachtingen zijn kortom meer dan waargemaakt en de plannen voor een live action-verfilming van The Lion King komen opeens een stuk minder bedreigend over.

In één woord: geweldig !

avatar van Waackx
Het origineel uit 1991 was leuk maar deze uitvoering was wel aardig maar volstrekt overbodig.
Elke scene en zelfs elke grap uit het orgineel uit 1991 wordt hier gekopieërd.
De film heeft dat betreft totaal geen positieve verrassingen.
Nee sterker nog sommige belangrijke punten zoals wanneer Belle voor het eerst de rode roos ziet wordt sterker gedaan in de originele tekenfilm.
De tekenfilm was verfrissend in de tijd dat hij uitkwam, dit was meer een oubollig gebeuren die niks toevoegt.
Ideale film om met je meisje heen te gaan maar als je kritisch de film analyseert is dit eigenlijk een overbodige en povere verfilming.
Evans was goed als Gaston, de rest was ook wel ok alleen Kline vond ik minder.
De volgende zal wel pocohontas of the little mermaid worden maar die sla ik wel over.Pas als Disney iets gewaagd durft te verfilmen dan kijk ik wel weer.
Live action verfilming van Bambi of the aristocats bijvoorbeeld.

avatar van EW101
Nee, dit was niks voor mij..

Het verhaal op zich is best goed te noemen en laat mij soms denken aan The Hunchback of the Notre Dame of Frankenstein waarbij een monster onbegrepen is en verketterd wordt.
De klassieke vraag komt ook op..'Wie is nu het echte monster?'

Helaas, blijft het daar ook bij. De film kiest voor vrij vervelende designs waar het ene kitsche gedrocht na de andere zijn intrede doet. De effecten mogen er soms inderdaad zijn, maar naar mijn mening is het verre van mooi.
De humor hielp ook niet echt mee... Veel is dit van een kinderlijk niveau van standaard oneliners (het theekopje vooral..ai..) tot simpele slapstick tegen het einde.

Stillere momenten waarbij het monster belezen blijkt te zijn of relativeert bij een meer bevielen mij veel beter.
Dat zijn ook de momenten die het einde meer kracht geven en de relatie tussen Belle en het beest opgebouwd kan worden. Helaas, waren die weinig in de film waardoor het einde te makkelijk wegkijkt. De tijd wordt dan ook ingevuld door verplichte nummers die doordraven..

Misschien moet ik eens een andere versie opzetten.

avatar van DVD-T
"I want adventure in the great wide somewhere"

Met The Jungle Book vorig jaar heeft Disney bewezen op de goede weg te zijn met het verfilmen van enkele animatie klassiekers tot real life versies. In Beauty and the Beast valt alles op z'n plek en is het net zo magisch als de 1991 versie. Deze versie brengt je weer terug naar het moment waarop je de tekenfilm voor het eerst zag. Zo veel herinneringen komen terug. Bill Condon en zijn cast en crew zijn er in geslaagd om die nostalgie factor te evenaren.

Deze remake volgt trouw de originele versie. Ook weten de makers er wat verhaal lijnen toe te voegen die niet in het origineel aanwezig waren. Zo krijgen we meer achtergrond van Beast en Belle. Erg fijne toevoegingen zijn dat toch wel, daar komen ook meteen weer wat nieuwe liedjes uit. How Does a Moment Last Forever, Days in the Sun en Evermore passen hier perfect en geven je het gevoel alsof de nummers er altijd al waren. En ik moet zeggen dat Days in The Sun misschien wel voor een van de mooiste momenten in de film zorgt.

En de film zit vol met mooie momenten. De musical insteek wordt intact gehouden, het verhaal is dus wat uitgebreid, wat echt veel toe voegt aan de beweegreden van de personages. Maar ook tussen de liedjes door is het genieten. Visueel ziet de film er namelijk fantastisch uit. Kleurrijk, mooie designs, geweldige sets en erg mooie kostuums, met als toppunt natuurlijk de wonderschone gele jurk van Belle. Mooi om te zien dat de personages zo dicht in de buurt komen van hoe ze er uit zien in de tekenfilm. De muziek en teksten van Menken, Ashman en nu ook Rice is tijdloos. Je hoeft het thema alleen al te horen en je kunt meteen zeggen uit welke film het komt. Op narratief vlak slaagt de film ook. Erg goed geschreven. Zoals gezegd was Disney er dicht bij met de remake van Jungle Book, maar hier werkt echt alles perfect samen.

Acteerwerk is heel fijn om naar te kijken. Iedereen heeft er duidelijk heel veel plezier in. Watson is perfect als Belle. Dan Stevens als Beast is eveneens een geweldige keuze geweest. Maar het zijn Evans en Gad die de show hier stelen als Gaston en LeFou. Vooral erg fijn om te zien dat Gad met een best wel vlak personage zoveel kan doen. Eigenlijk heb ik op de gehele cast niets aan te merken. McGregor en McKellen lijken wat vreemde keuzes, maar doen het verrassend goed hier. Ook leuk om Kevin Kline weer een keertje te zien. Was al weer even geleden dat ik hem aan het werk zag.

Deze versie heeft echt die oude vertrouwde "Disney Magic". Ook erg gewaagd om wat elementen toe te voegen. Dat zal niet iedereen aanspreken, maar het is zeker geen verkeerde keuze geweest. Zeker niet met de nieuwe songs die hier uit zijn gekomen.

Een magisch mooie remake.

avatar van KKOPPI
Mooie film, maar ik irriteerde me mateloos aan de 'auto-tune', ofwel overdreven bewerkte zangstemmen, met name van Belle. Uiteraard kan niets perfect worden ingezongen maar Emma Watson's zang is zodanig gepolijst dat ik het idee had naar Rebecca Black te luisteren. Ze klinkt bijna als een synthesizer. Ik ben verbaasd dat dit niemand is opgevallen. Desondanks 4 sterren voor het verhaal dat intact blijft, de sfeer die magisch blijft en het eindeloze schoon van Emma Watson.

avatar van JacoBaco
Allemachtig, ik wist van te voren dat erin gezongen zou worden, maar moesten er nou echt minstens 4 nieuwe bij? Het ene moment kon ik heerlijk meezingen en het andere moment ineens een compleet nieuw liedje. Ze klinken leuk hoor, maar het zijn er echt te veel! Jammer, ik had deze film best wel een 4,5* willen geven namelijk.

Want ik kan echt niet anders zeggen dan dat dit een prachtige film is! Al weet ik nog niet helemaal zeker of ik Emma Watson nou de ideale Belle vindt. Maar wie zou überhaupt de ideale Belle kunnen zijn? Ze heeft me totaal niet geïrriteerd hoor, maar wellicht was een andere actrice toch net iets beter geweest. Maar verder hebben ze het erg netjes gedaan wat betreft de acteurs en alles ziet er heerlijk betoverend en sfeervol uit en vanaf het begin had ik al die echte typische Disney-feel te pakken! De computereffecten zijn prachtig en ik ben ook zeer content met het Beest. Alleen de wolven waren het dan weer net niet.

De humor is mij tevens ook erg goed bevallen en ik moest toch echt lachen wanneer het Beest zei AU, it hurts! De enige waar ik mij een beetje aan stoorde was Madame Garderobe. Maar dat is weer een kleinigheidje. En dan de scènes tussen Belle en het Beest.. Deze zijn heel erg goed uit de verf gekomen vind ik. En ik bespeurde op een gegeven moment zowaar chemie tussen die twee! Ik wil het alleen nog wel even hebben over de plot-holes!! Nee, natuurlijk ga ik het niet over de plot-holes hebben!

Iets te veel liedjes, maar zeer genoten van deze film!

avatar van mrklm
Het is mij een raadsel waarom hier überhaupt liedjes in zitten. Ze houden het verhaal op, voegen niets toe aan het verhaal en zonder die liedjes had deze film ook een prima speelduur gehad. Enige uitzondering is een parodie op 'Wilkommen, bienvenue, welcome' uit Cabaret dat uitstekend begint, maar ook dat liedje vervalt in formule met een Songfestivalwaardige modulatie en een onnodig opgeblazen crescendo. In Hollywood zijn ze blijkbaar vergeten dat de meest memorabele musicalliedjes juist de kleine, intieme liedjes zijn. Ik noem 'Cheek To Cheek', 'Over The Rainbow', 'White Christmas', 'Have Yourself A Merry Little Christmas' en de versie van 'Singin' In The Rain' uit de gelijknamige film.

Het is zo jammer, omdat de film op alle andere vlakken eigenlijk uitstekend is. Emma Watson is precies goed als het dromerige meisje dat zich niet laat beperken door de bekrompenheid van haar dorpsgenoten. Dan Stevens weet, ondanks de noodzakelijke special effects die aan de basis liggen van zijn fysieke verschijning, angstaanjagende, agressief, verlegen en charmant te zijn als Beast. En er is een stemmencast om je vingers bij af te likken, met o.a. Ian McKellen en Emma Thompson. Het is even wennen, maar het is goed dat Hollywood hier een sprookjeswereld neerzet waarin verschillen in huidskleur of seksualiteit een vanzelfsprekendheid zijn. De film zakt wat in wanneer de focus ligt op de zelfingenomen Gaston [Luke Evans], daarentegen is het goed om Kevin Kline weer eens te zien in een rol [als Belles vader] die waardig is aan zijn talent. Het eindresultaat is een uiterst vermakelijke film waarbij je de liedjes uiteindelijk op de koop toe neemt.

Ik heb het origineel gek genoeg nooit gezien vroeger. Ik denk dat de nostalgie factor wel bepalend kan zijn voor een hogere score, maar ik moet de film beoordelen zonder deze nostalgische gevoelens. Het was een gedegen film die visueel erg mooi was. PS: de scene waarin het beest een sneeuwbal gooit en deze echt op je af komt, geweldig (3D).

Verder vond ik dat Belle ietwat snel verliefd werd/gevoelens kreeg voor het beest, wat jammer is omdat ik (juist bij haar, omdat ze vrij hard to get was) graag had willen zien dat het zich wat langzamer ontwikkelde. De film was lang genoeg om dit mogelijk te maken, maar er zaten veel scenes in waarvan je dacht: ja oké, verder! Vond het wel echt een gemiste kans, de potentie om de opbouw en chemie beter uit te werken. Afijn, ik denk dat het voor de fans van vroeger een echte aanrader is. Ik heb een prima film gezien, maar niet meer (helaas)!

avatar van JacoBaco
realiteitspaard Ik weet de verhoudingen niet, maar volgens mij werkt het twee kanten op. Voor de 1 die het origineel al gezien heeft, werkt deze nieuwe versie averechts, maar voor de ander wat jij al aangeeft, kan de nostalgische factor bepalend zijn voor juist een hoge score. Ik kan beide partijen wel begrijpen.

avatar van Sergio Leone
Matig.

De animatiefilm heb ik - denk ik - slechts één keer gezien tijdens mijn kinderjaren, wat wil zeggen dat het mij nooit veel zei. Deze live action doet geregeld belletjes rinkelen, maar het doet ook geregeld zuchten en fronsen. Twee grote manco’s: de liedjes, die zijn gewoon slecht. De teksten en klemtonen worden gebogen en gedaan om er toch iets melodieus van te maken maar het trekt vaak echt op niks. En het tweede manco is de saaiheid van enkele sleutelpersonages, waaronder Belle.

Emma Watson is een totale miskleun in de hoofdrol. Heel saai gebracht, met een eeuwige sippe blik. Gelukkig voor haar zijn er enkele stemmen in de bijrollen die het voortreffelijk doen, vooral Ewan McGregor spant de kroon.

Kleurrijk is deze versie zeker wel. Het kasteel van het beest is een goede locatie. Maar van uitwerking had het iets beter gekund. Zeker de CGI valt bij momenten lelijk tegen. Het beest had levensechter gemoeten. Pluspunt aan hem is wel zijn stem, ofwel komt dat door Dan Stevens ofwel door een geslaagd effect in de post-productie, ik weet het niet, maar het maakt van hem wel het leukste personage om bezig te zien.

avatar van hdehoon
Leuke film. Mooie effecten, personages goed uitgewerkt, goed gecast. Ik geef de mensen die zeggen dat het een beetje té gepolijst is, zowel qua geluid als inhoud, wel gelijk. Maar dat kon je verwachten van een Disney-film.

Ik vond de film perfect, de effecten, het kasteel en de karakters!
De muziek en liedjes, ja daar moet je van houden, dat doe ik dus wel!
De chemie tussen Belle en het Beest is erg mooi en voor mij overtuigend. De film heeft ook veel humor, zoals de sneeuwbal scène, de scène dat Beest met het paard aan het praten is en voorbij loopt (dat is op de achtergrond), in de kamer met alle boeken en natuurlijk Lumiere en Cogsworth niet te vergeten!

Wat veel mensen overbodig vinden is de achtergrondverhalen, ik vond het juist heel mooi!

Het enige minpuntje was de Nederlandse ondertiteling, die was precies hetzelfde als de Nederlandse tekst uit de tekenfilm vooral bij de liedjes.... dat klopt alleen vaak niet!

avatar van VincentL
Beauty and the Beast

De sprookjes verfilmd door Disney hebben mij nooit zo weten te bekoren als kind. De afgelopen tijd ga ik dus geregeld naar verfilmingen van sprookjes die ik wel ken, maar nog nooit gezien heb. Zoals hierboven genoemd ontbreekt daardoor grotendeels een nostalgische factor die mijn beoordeling omhoog kan stuwen. Een duidelijk gemis, want Disney weet mij tot dusver niet erg te bekoren.

Deze verfilming van Belle en het Beest is omringt door de sfeer van zwakzinnigheid. Een gepassioneerde romance in de vorm van een sprookje hoeft dat totaal niet te zijn. Daarbij komt dat de dialogen van een belabberd niveau zijn en de film geregeld saai en traag aanvoelt. Het gehalte zingende theekopjes is te hoog, evenals de vaak flauwe pogingen tot humor. Alle liedteksten hadden beter door sterke dialogen ingeruild kunnen worden om de film een beetje diepgang mee te geven. Tevens voegen de liedteksten aan de reeds gevoerde dialoog weinig toe en zijn zij vaak een herhaling van teksten. Mijn verwachtingen van de film zullen wel heel anders zijn geweest dan de uitwerking, maar ik vond het verhaaltechnisch een behoorlijke teleurstelling.

Emma Watson loopt gedurende de twee uur als een Pinokkio door het scherm. Zij speelt een zeer middelmatige rol en weet nooit overtuigende stukjes acteerwerk neer te zetten. Zowel in dramatiek als in geluk schiet ze schromelijk te kort. Ze is gewoon geen overtuigende Belle.
Luke Evans is een net overtuigende Gaston als Watson een overtuigende Belle is. Zijn haast infantiele speelstijl is behoorlijk ergerlijk. De karikatuur die hij van zijn karakter maakt mist alle overtuiging.
Josh Gad heeft misschien nog wel de beste rol, maar dat komt omdat zijn karakter als enige een verfrissing is in het oerconservatieve bolwerk dat Disney heet.

Visueel gezien heeft de film met momenten een behoorlijke kitscherige uitstraling. Het kasteel en de voorwerpen zijn allemaal gelikt in beeld gebracht, evenals het bos, maar vooral het dorpje zag er uit alsof die van de smurfen geleend was. Bovendien is het vooral een sfeerloos geheel. De film gaat nooit echt leven, creëert geen moment van empathie of sympathie. Tevens is twee uur te lang voor een beknopt sprookje.

Beauty and the Beast is een behoorlijk tegenvallend sprookje geworden. Op alle fronten schiet Disney met deze productie te kort. Het is hopen dat de toekomstige remakes van films die ik wel heb gezien als kind meer voor mij gaan leven, want Belle en het Beest is een dode mus.

avatar van Henry Spencer
Zwolle84 schreef:
Tja, als je niet van westerns houdt moet je ook niet naar westerns gaan.
Juist wel! Filmmakers moeten hun grenzen verleggen en haters van het genre proberen overtuigen om van een film te houden die eigenlijk niet hun favoriete genre is. Wie dat niet probeert, produceert gewoon lopende-band-producten.

avatar van JacoBaco
Henry Spencer Ik zal wel een uitzondering zijn dan. Ik hou bijvoorbeeld ook niet van Westerns. Niet van de klassieke en niet van de moderne Western. Zo was The Quick and the Dead (1995) in 1995 best hip en Quentin Tarantino heeft er ook twee gemaakt. Maar ik ben nog steeds niet overtuigt. Niet door Tarantino, niet door Sam Raimi, niet door deze 3:10 to Yuma (2007) en ook niet door deze Cowboys & Aliens (2011) . Dus wat mij betreft als je niet van Westerns houd, moet je ze ook niet kijken.

De beste Western (voor mij) is een klassieker.. Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966) Maar ik heb ze wel echt opgegeven nu, want ik heb ook slechte klassiekers gezien.

P.S. Filmmakers moeten hun grenzen verleggen en haters van het genre proberen overtuigen om van een film te houden die eigenlijk niet hun favoriete genre is. Nou, dan vallen de huidige liefhebbers misschien juist af omdat ze liever een echte Western kijken i.p.v. een Tarantino variant.

avatar van John Milton
Wat een heerlijke film, onverwacht. Kijken of ik er na het werk wat meer over kwijt kan. Loved it...

Eigenlijk een beetje met tegenzin naar deze film geweest om m'n vriendin een plezier te doen, maar viel me toch ontzettend mee erg mooi gemaakt en uitgewerkt ondanks de vele musicals toch vermaakt 4.0

avatar van Henry Spencer
JacoBaco schreef:

Ik kan de westerns die mij konden bekoren ook op 1 hand tellen, maar de filmmakers die erin slaagden, bewijzen dat je in elk genre fantastische dingen kan doen. En als we het dan toch even bij briljante westerns houden, dan denk ik aan 'Once upon a time in the west' en 'Unforgiven'. Films die wat mij betreft meesterwerken zijn of je nu van westerns houdt of niet, gewoon omdat de karaktertekeningen geweldig zijn, de verhalen vol diepgang en emotionele lading zitten en ze gewoon ook visueel virtuoos gefilmd zijn.

avatar van Flat Eric
Over zingende theepotten en pratende candelabra's dus.

Dit sprookje zag er visueel werkelijk prachtig uit vol kleur, mooie decors en kostuums maar toch miste er iets essentieels.
Namelijk chemie en uitstraling tussen de hoofdpersonen. Ik weet niet wat het is met die Emma Watson in het algemeen maar die maakt toch echt nooit indruk op me. Zwakke performance ook nu weer en ik kreeg werkelijk geen moment sympathie voor haar personage. Ook de overgang van The Beast naar vriendelijk aimabel persoon gaat iets te snel waardoor het niet helemaal lekker overkomt. De enige die nog wel mijn sympathie kon opbrengen was toch wel Luke Evan's Gaston. Een tikkeltje over the top geacteerd maar lekker aanwezig. Of de rest was gewoon te slecht dat hij er juist bovenuit sprong.
Hoe dan ook, de verpakking was mooi maar de inhoud verwaarloosbaar.

avatar van Gazi
Eigenlijk verdiend hij 2/5 i.p.v. 3 ster
Het is geen de nieuwe Jungle Book effect
De film ontbreekt aan humor t.o.v. de animatie uit 1991
De musical is ook niet zo best gezongen en voor het verdere pracht en praal heel mooi en zeer goede special effect's!

avatar van Gazi
O ja de regie daar zal het liggen want wat verwacht je eigenlijk van The Twilight: Saga verfilmingen niet goed dus.

Hm. Waar moet ik beginnen...
Misschien met het feit dat Disney mij heel erg had verbaasd met Jungle Book. Deze vond ik namelijk echt geweldig. Hierbij gaf ik direct aan van laat maar komen. Zoals the Lion King of Aladdin.

Maar Disney heeft gekozen voor Beauty and the beast. Dit is een absolute klassieker qua inhoud van verhaal, muzieknummers en uitwerking. Daar kan niet om gedraaid worden. Toen ik de trailer zag had ik maar 1 minpunt: the beast. Deze hebben ze door het montage jaar heen nog aangepast. Gelukig! Want hierdoor had ik zoiets van: ja kom maar op.

Gisteren dus naar de bioscoop geweest. De film begon en ik had direct zoiets van aj... iets spreek mij niet aan. Ik beleefde de film namelijk meer als een musicial. Teveel nummers, dat is kritiekpunt 1. Dit haalde voor mij echt de kracht van de film weg. Daarbij was heel veel autotune (Emma Watson). Dit voelde voor mij niet echt aan. Je ziet Emma Watson en hoort een totaal andere stem. Kritiekpunt 2 is Bella zelf. Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind Emma Watson een mooie vrouw. Helaas vind ik dat ze in deze rol helemaal niet goed naar voren komt. Voor mij was ze geen Bella waardoor ik geen binding had met haar. Ze was in mijn ogen aanwezig, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
Kritiekpunt 3 is dat alles, maar ook echt alles letterlijk is overgenomen. Vele shots van de tekenfilm zijn ook in reallife gefilmt. Knap hoor! Maar ook dit haalde voor mij de kracht weg. Niks vernieuwends en ik hou daar toch wel van.

Ik geef hem alsnog een 2,5 omdat Disney wel altijd hoge kwaliteit levert van special effects. De film ziet er gelikt uit. Gaston was perfect verfilmt en gecast en het had ergens nog wel wat nostalgisch voor me. Helaas had Jungle Book mij beter gepakt. Dit vanwege minder muziekalenummers en nieuwe/verandere toevoegingen in het verhaallijn.

Ik begreep dat Mulan and the Lion king in 2018 eraan komen. Ik kijk uit naar the Lion king. Deze heeft dezelfde regisseur en maker als the Jungle book. Ik ben benieuwd

avatar van Esteban
Wat bij mij blijft naar boven komen : In hoeverre kan je al de positieve punten aan deze versie toeschrijven? De meest genoemde sterktes van Beauty and the Beast (2017) zijn haast één voor één elementen die een regelrechte kopie zijn uit de tekenfilm. Die pluimen op de hoed van de live-action zetten, voelt gewoon heel verkeerd. Onverdiend zelfs.