The Quick and the Dead (1995)

Verenigde Staten / Japan
Actie / Western

geregisseerd door Sam Raimi
met Sharon Stone, Gene Hackman en Russell Crowe

Ellen rijdt met een bepaalde reden het kleine en saaie prairie stadje Redemption binnen. Wanneer Ellen de plaatselijke saloon bezoekt wordt daar net de jaarlijkse schietwedstrijd 'Quick Draw' georganiseerd door de charismatische John Herod, die het voor het zeggen heeft Redemption. Ellen doet mee met deze wedstrijd, want ze heeft nog een rekening met iemand te vereffenen.

Ach.

Deze Raimi lang links laten liggen. Ben al geen al te grote Raimi fan en het Western genre zegt me ook niet veel. Al had ik deze film vroeger wel al eens gezien en vond ik het toen best wel oké. Daarom toch nog maar eens de gok gewaagd.

Vooral erg cartoonesque, da's waarschijnlijk de reden waarom ik het toen wel aardig vond. Ondertussen 5000+ films meer gezien en veel doet het me niet meer. Al moet ik zeggen dat het Western sfeertje hierdoor wel iets minder irritant is. Het is allemaal iets kleurrijk (de personages dan toch).

Film duurt wat lang, zeker gezien het simpele concept. Vaart gaat er ook al snel uit en het is tijdens het middendeel vooral lang wachten op het einde. Beetje lame background story die alles aan elkaar moet knopen, weet niet omdat het komt omdat ik hem al ooit gezien had maar deed vooral erg stoffig aan.

De cast vond ik trouwens ook niks. De jonge DiCaprio sprong er dan nog positief uit, maar Crowe, Hackman, Stone, Sinise, Bell ... wat een saaie bende. Ik kan er nog steeds weinig tot niks mee. De hele Western sfeer spreekt me gewoon niet aan, ook een ietwat cartoony versie helpt daar niet echt bij.

Tarkus schreef:
Ook deze film zie ik voor de 2de maal, nu de eerste keer op DVD, en ik ben nog altijd onder de indruk van deze prent, die is geregisseerd door Sam Raimi, de latere regisseur van de Spider-Man films.
Goede acteerprestaties van Gene Hackman, die een rol speelt die hem op het lijf is geschreven, je zou bang worden van zijn uitdrukkingen in deze film. Ook Russell Crowe en Leonardo DiCaprio zijn prachtig in hun rollen, en het moet gezegd ook Sharon Stone doet hier aardig haar ding, buiten dat ze een bloedmooie vrouw is, en dat ook wederom laat zien in deze film is ze hier ook als actrice goed op dreef.
Dit is een van mijn favoriete westerns en ben blij dat ik hem heb gevonden op DVD, verdiend zeker een plaats in mijn collectie.

En dus nu al voor de derde maal dat ik deze prachtige western bekeken heb.
Superfilm is het !!!

avatar van VforVictor
Nix hoogstaands maar hij keek wel lekker weg. 2,5 ster.

avatar van Antonev
Jaren geleden eens gezien en toen liet hij een goede indruk achter! Aangezien ik toch vakantie heb, kan ik hem vanmiddag eens terug kijken. Ben erg benieuwd of ik hem nog zo sterk vind.

avatar van Antonev
Aardige western, die het helaas toch redelijk oppervlakkig houdt. Gaat nergens echt de diepte in en geeft nergens echt veel informatie over de hoofdpersonen. Het verloop van de film is echter wel lekker vlot en er gebeurt voldoende. Niet zo goed als ik me kon herinneren helaas. 3*.

avatar van des1
Vaardig gemaakt. Een jonge Dicaprio die vanwege zijn (toen andere) gelaatsuitdrukking lijkt alsof ie het broertje is van de overserieuze Sharon Stone. Heeft een onbedoeld neveneffect. Hackman hoeft met die karakteristieke kop van 'm nauwelijks z'n best te doen om z'n stempel te kunnen drukken op de film. Een beetje een pastiche van het genre natuurlijk. Alles is uitvergroot. Hackman terroriseert het dorpsvolk, dat niet de moed en de ervaring heeft om 'm te trotseren. Een dueling contest moet uitkomst bieden. Je kunt je zo voorstellen hoe deze Western gepitched is bij producers en investeerders.

avatar van leatherhead
Uiterst flauwe pastiche als je het mij vraagt. Raimi alludeert er op los, de kwinkslaagjes vliegen je om de oren, maar leuk wil het maar niet worden. Geenszins. Wellicht had het wat kunnen zijn indien het over-the-top gehalte écht opgeschroefd werd, maar het blijft wat braafjes. En dankzij de overbodige hoeveelheid obligaat drama en futiele backgroundstory wil het ook niet zo vlotten allemaal.

De film wordt verder naar de filistijnen geholpen door een matige selectie acteurs, die eigenlijk geen van allen in hun rol weten te gedijen. Voornamelijk de jammerlijke aanwezigheid van Crowe speelt de film parten. 1*.

avatar van Rickyman
Gewoon een heel vermakelijk en degelijk gemaakte Western van Raimi die de clichés niet schuwt, met genoeg actie en zakt het ook nergens in. Uiteraard zijn er in dit gerne meer "geloofwaardigere" films.
Prima acteerwerk ook, Hackman is zoals gewoonlijk weer uitstekend en leuk Leonardo te zien met een nog jong mager snoetje. Stone nam haar rol wel erg serieus inderdaad, niet dat ze in andere films niet serieus is, maar het viel hier toch wel op.

avatar van FunkStarr
Zeer vermakelijke western, al meerdere keren gezien maar blijft leuk. Hackman steekt er bovenuit maar Henriksen als Ace Hanlon is ook geweldig (jammer dat zijn rol betrekkelijk kort is, had van mij wel wat langer uitgerekt mogen worden) en Crowe en Di Caprio doen leuk mee. Vind Henriksen altijd wel een fijn acteur om naar te kijken. Stone heeft goed naar Eastwood gekeken (incl. sigaartje) en doet het ook aardig.

Flauwe clichematige Western, waarin je je afvraagt wat sexy Stone ( rijdt rustig in haar eentje door de prairie....goed dat er geen bootvluchtelingen zijn....) en Di Caprio er in doen.....O....en Russell Crowe...ook volledig overbodig.Wel mooi zijn de vele explosies.....echt hoor!!!!!

avatar van fappie
In mijn ogen wel onderschat. De cast is inderdaad wat vaag als je kijkt naar het genre, maar ze spelen allemaal prima. Hackman is natuurlijk wel een westernacteur (en Dicaprio tegenwoordig ook wel). Verhaaltechnisch vind ik het een sterke film die een duidelijke lijn volgt. Namelijk dat van een soort dueltoernooi. Dat triggerde mij wel. Daarnaast zijn er nog wat verhaallijnen omheen om het ietwat meer body te geven. In mijn ogen gewoon goed gedaan. Die twist op het einde zag ik niet aankomen (hoewel er eigenlijk wel hele duidelijke hints werden gegeven In )' Gaaf ook trouwens dat het Vertigo effect een aantal keren wordt gecombineerd met een Dutch tilt. Ik heb dat eigenlijk nooit gezien.

Al met al: Tof!

4 sterren

Vervang "Harmonica" door een cliche blondine met geldingsdrang en doe nog wat jat en plak werk uit de onderste regionen van het western-genre en daar is ie hoor: de flapdrol verpakt als The Quick And The Dead.

Doorspoelen maar.

Deze film werd deze week uitgezonden op RTL7 - meer voor mannen, zoals ze zelf zeggen.
Nou .... als je van the Quick and the dead de Amerikaanse versie uitzendt, dan is dat meer voor mannen niet van toepassing. Minder minder zou ik zeggen, want een niet oninteressante scene met Sharon Stone zoals we haar het beste kennen zit er in de Amerikaanse versie niet in. Het verhaal gaat erover dat Sharon wraak komt nemen op Gene Hackman die in het verleden iets heeft gedaan waar Sharon trauma's aan heeft overgehouden, maar in de film wordt dat niet echt uitgewerkt en wat dan overblijft is, dat aan aantal mannen en één vrouw elkaar overhoop moeten knallen. En aan het einde wint er natuurlijk één. Het is allemaal fraai in beeld gebracht maar als het afgelopen is houd je er otch een gevoel aan over van .... tijdverspilling.... Twee punten voor de film plus een half punt bonus voor Sharon Stone, hoewel haar acteerwerk ook niet alles is.

avatar van Fisico
Intussen ook de 2e of 3e keer dat ik deze film zie. Niet dat het niet eens plezant is om The quick and the dead te zien, maar een topper kun je dit hoegenaamd niet noemen. De cast oogt indrukwekkend met Hackman, Crowe, DiCaprio en Stone, maar vooral Crowe en DiCaprio vielen wat tegen. Hackman vond ik nog wel een leuk personage hoe hij als tiran regeerde over zijn stadje. Stone ça va, maar ik ga er niet wakker van liggen. Hoezeer ik DiCaprio enorm apprecieer in zijn rollen de laatste 15 jaar ondertussen (topacteur!) is Di Caprio hier nog een echte melkmuil die bovendien een erg vervelend arrogant knaapje vertolkt als Kid. Ook Crowe viel tegen. Hij blijft zoals in vele van zijn films die coole rustige flair hebben, maar het niveau van bijvoorbeeld A beautiful mind of The insider (om er maar twee te noemen) haalt hij allerminst. Nu, we spreken wel over een film uit 1995. Een mens en acteur evolueert natuurlijk en het was ook geen rol om echt in uit te blinken…

Visueel qua decor en mooie beelden is de film erg goed. De schietlocatie met die klok is leuk en ook het stadje mag er best zijn. De omgeving maakt het zoals in vele westerns steeds af. Ook de technische camerahantering vond ik uitstekend. Er werd vaak gebruikt gemaakt van close-ups of van slow motionbeelden. Dat komt de sfeer zeker ten goede. Voor mij eigenlijk hét sterkste gegeven van deze film. Jammer genoeg ook één van de enige topelementen gebracht door Raimi.

Het verhaal zelf is nog redelijk. De invulling ervan matig en oppervlakkig: veel diepgang hoef je dus niet te verwachten. Wat me vooral mateloos ergerde en de film minstens 0,5* kost, is het schlemielige duel tussen Crowe en die indiaan. De scene met die kogel of het terug opspringen van een driekwart dode, neen, dat komt de geloofwaardigheid van de film niet ten goede. En waarom moeten al die schietgrage cowboys clichématige lelijke trollen zijn met rotte (of gouden) tanden? Het einde tja, wat moet je anders verwachten van zoiets? Laat staan dat ik mijn hersenen wil breken hoe Stone ongemerkt die dynamiet overal heeft geplaatst. Kortom: Voor wie een avondje entertainment wenst zonder te moeten nadenken: ok. Voor wie een kwaliteitsfilm wil zien met wat inhoud: absoluut vermijden. Quotatie bij mij dan ook matig: 2,5*.

avatar van Arapaho85
de filmmakers hebben hun mosterd gehaald bij de spaghettiwesterns en dat is duidelijk op alle vlakken.
Het verhaal is heel eenvoudig en buiten de (gewelddadige) duellen gebeurt er niet veel.
Sharon Stone is een mooie verschijning als geheimzinnige wreker.
Di Caprio vind ik persoonlijk wel goed als jonge knaap hij heeft zelfs een beetje weg van de legendarische John Wayne (in zijn jonge jaren)
Russel Crowe is gewoon Russel Crowe
en Gene Hackman (die je bijna in elke western tegenkomt van begin jaren '90) doet zijn rol nog eens over van Unforgiven, maar dan wat slechter.
Dit is ook één van de weinige westerns waarin elk wapen werkelijk authentiek is aan de tijd waarin deze film zich afspeelt.
en dit is ook de laatste film van de (western)-acteur Woody Strode (hij komt welgeteld 10 sec. in beeld )

(groot minpunt is de seksscène die totaal geen meerwaarde heeft).

avatar van FlorisV
Prima film zonder pretenties. Lekker simpel en daarin ligt toch de kracht van veel westerns. Veel lompe hillbillies met slecht verzorgde gebitten maar dat maakt de entourage alleen maar completer. Stone doet het prima, doet meer dan alleen maar boos kijken en er lekker uit zien. Crowe steelt de show als tot de Here bekeerde voormalige outlaw. DiCaprio is gelukkig niet te vervelend. Hackman is routineus maar degelijk. Je kunt toch vaak merken dat Raimi van een dikke cinefiele knipoog houdt maar wel degelijk mooi en vakkundig kan filmen. De film duurt verder geen seconde te lang en verveelt geen moment. En er is genoeg sympathie te voelen voor de hoofdrolspelers. Puur ouderwets vermaak.

avatar van FlorisV
Arapaho85 schreef:

(groot minpunt is de seksscène die totaal geen meerwaarde heeft).

Je krijgt inderdaad niet eens de tieten, poes of kont van Stone te zien. Ach, voor het verhaal was het om het idee te geven dat ze de volgende dag allebei zouden kunnen sterven. En dan gaan de benen blijkbaar opeens een stuk makkelijker wijd...tsja in films dan in ieder geval.

avatar van mr rumson
De eerste keer dat ik deze western zag moest ik er niet veel van hebben .
Dit omdat de meeste gun duels in westerns mij niet aanspreken laat staan een hele film er vol van .
Daar komt bovenop dat de meeste Gunslingers erg over de top zijn met hun outfits of karakters.
Waardoor deze western voor mij tegenviel. ik had gehoopt op een klassieke western.
Maar nu ik deze film een paar keer meer gezien heb ben ik hem ook meer gaan waarderen.
Sharon Stone speelt een vrouw met een verleden die op wraak zint .
En eerlijk gezegd Stone doet dat nog niet eens zo verkeerd bovendien ziet ze er als Cowgirl nog eens goed uit ook.
Gene Hackman lijkt de rol van Little Bill Daggett uit Unforgiven nog eens dunnetjes over te doen .
DiCaprio kwam wat irritant over maar het kan ook zijn dat het de bedoeling was.
Maar als je zo eens keek naar de jonge Di Caprio dan had hij zo mee kunnen meespelen in een western als Billy the kid .
Na de zoveelste kijkbeurt weet deze western mij wel te vermaken .
Al zal hij nooit uitgroeien tot een echt grote klassieker. Daar komt deze western 35 jaar te laat voor.
Want stel je eens de tijd voor dat de grote Spaghetti westerns nog maar net achter ons liggen .
En dat Sergio Leone in 1970 komt met deze western The Quick and the Dead .
Met de volgende acteurs die in 'Quick Draw' schietwedstrijd meedoen .
Henry Fonda - Charles Bronson - Woody Strode - Terence Hill - Franco Nero - Lee van Cleef .
Clint Eastwood - Klaus Kinski - Eli Wallach - Yul Brynner - Tomas Milian - Gian Maria Volontè .
Wie had dan niet willen zien in de bioscoop welke van deze acteurs de 'Quick Draw' zou winnen ?
Alleen al die namen op een affiche zouden er al voor zorgen dat het een klassieker zou zijn .
Maar goed het is niet anders en we doen het maar met Russel Crowe en de zijne.