Cowboys & Aliens (2011)

Western / Sciencefiction
119 minuten / 135 minuten (extended cut)

geregisseerd door Jon Favreau
met Daniel Craig, Olivia Wilde en Harrison Ford

In 1873 komt Jake Lonergan, die zich niks meer kan herinneren over zijn verleden, terecht in het woestijnstadje 'Absolution'. De enige aanwijzing over zijn identiteit is een mysterieuze beugel om zijn hand. Jake komt er al snel achter dat het stadje vreemdelingen wantrouwt en niets doet zonder toestemming van Colonel Dolarhyde. Wanneer ze echter aangevallen worden door aliens en de dorpelingen één voor één ontvoerd worden door de buitenaardse wezens lijkt Jake, de vreemdeling die in eerste instantie niet welkom was in het stadje, de enige hoop op redding.

avatar van IH88
“Get off my plains!”

Een strijd tussen cowboys en aliens. In een echt westernsfeer met Daniel Craig, Harrison Ford, en Olivia Wilde... Wat kan er mis gaan? Veel dus, vooral door de onbegrijpelijke keuze om het allemaal veel te serieus te nemen. Craig, Ford en Wilde lopen erbij alsof ze in een hartverscheurend arthouse drama spelen, in plaats van een kluchtig actievehicle. De film is best actievol en spectaculair, maar de spanning ontbreekt omdat het allemaal ook erg leeg aanvoelt. En op momenten is het ook gewoon saai. Het lijkt wel of de regisseur zelf ook geen keuze kon maken tussen een serieuze sci-fi/western film en luchtig vermaak. Het resultaat is vlees noch vis.

avatar van JanLo
filmoloog schreef:
Nadat Daniel Craig in het begin van de film (nadat ie merkt dat ie een enorme brede en erg dikke armband om heeft) op z'n James Bond manier iedereen neer knalt en op iemands smoel beukt om vervolgens z'n laarzen, shirt en vest en natuurlijk wapens te jatten vroeg ik me alweer af hoe ie het flikt om z'n gejatte grauw witte overhemd met nogal nauwe mouwen over die 2 cm dikke armband te trekken zonder de mauw te scheuren, en dat gebeurd overigens niet één keer.
Dat bleef de hele film bij moet ik erkennen.
Als er daar al niet over nagedacht was door Craig of Jon Favreau hoe zou het dan verder gaan in de film.
De aliens vind ik dom neergezet als zijnde afschrikwekkende monsters met paars bloed die maar wat monsterachtig gekrijs kunnen laten horen maar die wel in de meest geavanceerde nogal voor hun postuur te kleine vliegtuigjes vliegen.
De enige die ik goed en erg leuk vond acteren was Paul Dano.
Hoewel hij een kleine rol heeft is het de leukste personage in de film.
Een twee sterren film.
Je Had verwacht dat alles echt was? Wat kan mij dat schelen hoe die mouwen over die halsband heengaan, en dat krijsen schijnt een heel geavanceerde taal te zijn! Ik ben blij dat ik geen filmoloog ben, maar gewoon een domme kijker die niet op zulke belangrijke zaken let !! Door dat niet opletten vind ik het een erg leuke film !

avatar van JanLo
ossi43 schreef:
Wauw... dit was slecht.

Ontzettend voorspelbaar van begin tot einde, en datgene dat niet voorspelbaar is maakt de film alleen maar slechter ( Dat zij van een andere planeet is vond ik wel heel ver gezocht). Cast en acteerwerk wel o.k. en misschien zelfs goed, maar kan de film voor mij bij lange na niet redden.
Ik lees zo vaak dat men films van het begin tot het einde voorspelbaar vindt, maar blijkbaar zijn daar maar weinig van die ook films gaan maken, want dat is dan toch erg makkelijk lijkt me!!

avatar van Shadowed
Eh.

Nogal een wonderlijk idee dit, dat ook op het eerste gezicht qua titel meer aan een The Asylum film doet denken dan een film waar ook daadwerkelijk een behoorlijk budget in is gegaan. Helaas, ondanks het lollige idee, is de film niet maximaal uitgewerkt.

Craig komt niet echt geloofwaardig over in dit bizarre verhaal dat eigenlijk volkomen nergens op slaat. Qua effecten is het nog wel om aan te zien, maar in het algemeen is de film eigenlijk wat saai, en dat hoort hier absoluut niet in.

Het had allemaal wel wat grover gemogen, maar vanwege de aliens zelf en sommige mooie visuele momenten krijgt het een 2,5* Het voelt een beetje aan dat dit geen R-rated was zodat het geld meer in het laatje kwam.

avatar van TronMan
Stupide combinatie cowboys en aliens..Rommelig ,dom verhaal en bloedsaai. Zelfs mijn geliefde Olivia Wilde (TRON Legacy) kon er ook niks mee.

avatar van Wilfred Zweverink
Tja, Aliens in het Wilde Westen, wat moet je er mee?

Niet te serieus nemen had ik mezelf al voorgenomen, want dat schiet niet op natuurlijk.

Toch is het geen spaceball achtig parodie, en de vergelijking met het vreselijke Wild, wild West gaat gelukkig ook niet op. Maar wat is het dan wel? Een poging om een huwelijk tussen een spaghetti western en een jaren 50 Sci-Fi te doen slagen.

En het slaagt deels, de aftrap is gewoon leuk, en al vlot na de prima introductie van de overige cast staat het geheel redelijk in de grondverf, wordt het een soort van vermakelijk spannend als de verhaallijn zich uitvouwt, acteerwerk is niet verkeerd, veel mooie shots zoals ze in een Western horen, totdat we in het tweede deel van de film bij het schip van de Aliens belanden.

Toen was de creativiteit blijkbaar op en gaat het echt fout.

Een echt aanvalsplan is er niet, en het bij elkaar geraapte legertje kibbelt onderling en heeft na ze uitgerookt te hebben weinig tot niks in te brengen tegen de Aliens, woensdag gehaktdag, iets meer balans was wel aardig geweest, de uitwerking naar de finale is ronduit slecht, de afronding is om te huilen zo gemakzuchtig is het afgeraffeld.

De eerste helft verdient zeker 3.5 sterren, de tweede helft 1.5.

Optellen en delen...

avatar van Film Fan
Het is natuurlijk zeer gewaagd om twee zulk uiteenlopende genres in één verhaal te stoppen maar wat mij betreft volledig geslaagd. Je moet je natuurlijk van beide genres losmaken want anders vindt je dit niets. Reuze knap hoe Favreau een film van een stripverhaal heeft weten te maken. Karakters zijn goed uitgewerkt en het acteerwerk is dik in orde ook al omdat er drie kanjers meedoen. Nu al een aantal keren gezien maar het blijft een geweldige film.

avatar van Lovelyboy
Tja...poeh...wat moet je hier nu van zeggen? Een zeer onwaarschijnlijke combinatie van aliens in het wilde westen. Tja, waarom ook niet? Maar helaas, het verhaal is toch wel erg mager. Het gaat allemaal maar om goud, de altijd verrukkelijke Olivia Wilde blijkt een buitenaards wezens met een wederopstanding die zijn weerga niet kent, het plan van aanpak is ook bedroevend trouwens, terwijl de enige met een wapen die de aliens aankan naar binnen gaat mag de rest als kanonnenvoer dienen. Dan Ford in de rol als klootzak die hem niet zo ligt daarentegen die enge Paul Dano wel weer in de rol van gluiperd die hem goed ligt. Het is allemaal niet veel, maar ach, vooruit, een redelijk avondje vermaak met het nodige geknal is het wel en ja Olivia Wilde is altijd erg prettig om naar te kijken.

Gezien en beoordeelt.

avatar van Freespirit2
Hahaha geweldig!
Mijn vriendin is gek op westerns en ik meer van pit.
Ik wilde mijn vriendin dus trakteren op een filmpie die we samen konden kijken.
"Cowboys & Aliens"
Alles begon goed en mijn vriendin helemaal happy........maar toen.....................WTF!?!?!? hahaha ze keek me aan en ik moest vreselijk lachen! Niet alleen om haar maar ook om de film.
Tja ik zei toch, beetje voor jou en een beetje voor mij
Steeds als er aliens waren, kon je me opvegen als ik naar het gezicht van mijn vriendin keek.
Gelukkig was ze wel zo sportief om hem uit te kijken.
Zal over de film maar niet veel zeggen. Het was in ieder geval een vreemde maar wel een leuke combinatie, weer eens wat anders.
Ik heb me heerlijk vermaakt...........of dat nou lag aan mijn vriendin of de film, laat ik wel in het midden

avatar van knusse stoel
Een film die tracht van twee walletjes te snoepen en dat van een wal redelijk doet maar van het sciencefiction gebeuren had Jon Favreau (regisseur) mogelijk meer kunnen maken. Eerlijkheidshalve komt het SF-gebeuren in het tweede deel van de film meer tot uiting, dus geprobeerd heeft hij het wel.
En laten we eerlijk zijn, een western is relatief een gemakkelijker film qua decor e.d. dan een SF-verhaal.
Op zich vonden wij het wel een redelijke film en heeft hij ons ook wel vermaakt, het verhaal is leuk bedacht en uitgevoerd. Van ons een voldoende, een 6!