Cowboys & Aliens (2011)

Western / Sciencefiction
119 minuten / 135 minuten (extended cut)

geregisseerd door Jon Favreau
met Daniel Craig, Olivia Wilde en Harrison Ford

In 1873 komt Jake Lonergan, die zich niks meer kan herinneren over zijn verleden, terecht in het woestijnstadje 'Absolution'. De enige aanwijzing over zijn identiteit is een mysterieuze beugel om zijn hand. Jake komt er al snel achter dat het stadje vreemdelingen wantrouwt en niets doet zonder toestemming van Colonel Dolarhyde. Wanneer ze echter aangevallen worden door aliens en de dorpelingen één voor één ontvoerd worden door de buitenaardse wezens lijkt Jake, de vreemdeling die in eerste instantie niet welkom was in het stadje, de enige hoop op redding.

avatar van IH88
“Get off my plains!”

Een strijd tussen cowboys en aliens. In een echt westernsfeer met Daniel Craig, Harrison Ford, en Olivia Wilde... Wat kan er mis gaan? Veel dus, vooral door de onbegrijpelijke keuze om het allemaal veel te serieus te nemen. Craig, Ford en Wilde lopen erbij alsof ze in een hartverscheurend arthouse drama spelen, in plaats van een kluchtig actievehicle. De film is best actievol en spectaculair, maar de spanning ontbreekt omdat het allemaal ook erg leeg aanvoelt. En op momenten is het ook gewoon saai. Het lijkt wel of de regisseur zelf ook geen keuze kon maken tussen een serieuze sci-fi/western film en luchtig vermaak. Het resultaat is vlees noch vis.

avatar van JanLo
filmoloog schreef:
Nadat Daniel Craig in het begin van de film (nadat ie merkt dat ie een enorme brede en erg dikke armband om heeft) op z'n James Bond manier iedereen neer knalt en op iemands smoel beukt om vervolgens z'n laarzen, shirt en vest en natuurlijk wapens te jatten vroeg ik me alweer af hoe ie het flikt om z'n gejatte grauw witte overhemd met nogal nauwe mouwen over die 2 cm dikke armband te trekken zonder de mauw te scheuren, en dat gebeurd overigens niet één keer.
Dat bleef de hele film bij moet ik erkennen.
Als er daar al niet over nagedacht was door Craig of Jon Favreau hoe zou het dan verder gaan in de film.
De aliens vind ik dom neergezet als zijnde afschrikwekkende monsters met paars bloed die maar wat monsterachtig gekrijs kunnen laten horen maar die wel in de meest geavanceerde nogal voor hun postuur te kleine vliegtuigjes vliegen.
De enige die ik goed en erg leuk vond acteren was Paul Dano.
Hoewel hij een kleine rol heeft is het de leukste personage in de film.
Een twee sterren film.
Je Had verwacht dat alles echt was? Wat kan mij dat schelen hoe die mouwen over die halsband heengaan, en dat krijsen schijnt een heel geavanceerde taal te zijn! Ik ben blij dat ik geen filmoloog ben, maar gewoon een domme kijker die niet op zulke belangrijke zaken let !! Door dat niet opletten vind ik het een erg leuke film !

avatar van JanLo
ossi43 schreef:
Wauw... dit was slecht.

Ontzettend voorspelbaar van begin tot einde, en datgene dat niet voorspelbaar is maakt de film alleen maar slechter ( Dat zij van een andere planeet is vond ik wel heel ver gezocht). Cast en acteerwerk wel o.k. en misschien zelfs goed, maar kan de film voor mij bij lange na niet redden.
Ik lees zo vaak dat men films van het begin tot het einde voorspelbaar vindt, maar blijkbaar zijn daar maar weinig van die ook films gaan maken, want dat is dan toch erg makkelijk lijkt me!!

avatar van Shadowed
Eh.

Nogal een wonderlijk idee dit, dat ook op het eerste gezicht qua titel meer aan een The Asylum film doet denken dan een film waar ook daadwerkelijk een behoorlijk budget in is gegaan. Helaas, ondanks het lollige idee, is de film niet maximaal uitgewerkt.

Craig komt niet echt geloofwaardig over in dit bizarre verhaal dat eigenlijk volkomen nergens op slaat. Qua effecten is het nog wel om aan te zien, maar in het algemeen is de film eigenlijk wat saai, en dat hoort hier absoluut niet in.

Het had allemaal wel wat grover gemogen, maar vanwege de aliens zelf en sommige mooie visuele momenten krijgt het een 2,5* Het voelt een beetje aan dat dit geen R-rated was zodat het geld meer in het laatje kwam.