Cowboys & Aliens (2011)

Western / Sciencefiction
119 minuten / 135 minuten (extended cut)

geregisseerd door Jon Favreau
met Daniel Craig, Olivia Wilde en Harrison Ford

In 1873 komt Jake Lonergan, die zich niks meer kan herinneren over zijn verleden, terecht in het woestijnstadje 'Absolution'. De enige aanwijzing over zijn identiteit is een mysterieuze beugel om zijn hand. Jake komt er al snel achter dat het stadje vreemdelingen wantrouwt en niets doet zonder toestemming van Colonel Dolarhyde. Wanneer ze echter aangevallen worden door aliens en de dorpelingen één voor één ontvoerd worden door de buitenaardse wezens lijkt Jake, de vreemdeling die in eerste instantie niet welkom was in het stadje, de enige hoop op redding.

Ik zag de trailer en ik dacht, dit lijkt me een goede film. Maar ik was teleur gesteld. Ik had veel meer verwacht. Kijk dit film niet met hoge verwachtingen, dan wordt je teleur gesteld.

avatar van Ted Kerkjes
Patrick2K schreef:
Kijk dit film niet met hoge verwachtingen, ...
Zoals Roger Thornhill.

avatar van Roger Thornhill
Jawel!

avatar van panax
leuke originele poging om een film te maken
met echte cowboys en aliens
genoeg spektakel,en genoeg te zien
special effects en alienachtige monsters!!!
weinig humor maar genoeg aktie
het begin is ook heel goed,craig is een echte outlaw!!!

avatar van megaman
De combi van Western en Sci-Fi lijkt in de eerste instantie vreemd maar hier is het heel goed uit gewerkt naar mijn mening. Vanuit beide kampen voelt gelukkig niks geforceerd, té cliché of over-the-top aan. Het verhaal wordt rustig verteld maar het blijft sfeervol dankzij de mooie locaties en ook spannend en mysterieus. Qua effecten mag ik ook zeker niet klagen en net als bij Jurassic Park is er een mooie combinatie tussen praktische effecten en CGI effecten. Ik vindt Cowboys & Aliens 'n bijzonder originele film dankzij de combinatie van twee genres; Western en Sci-Fi/Alien Invasion. Dat mensen teleur gesteld waren in deze film omdat ze te veel verwachtten is niks aan te doen. Godzilla 2014 had denk ik 't zelfde probleem.

Ik zelf heb niks gedaan met de hype en ben deze film pas voor 't eerst 3 jaar na de release gaan kijken. Het valt me wel op dat naast deze en Godzilla ook Oblivion niet door iedereen gewaardeerd wordt. Alle drie de films zijn niet bijster origineel (bij C&A alleen de combi uiteraard) en gebruiken veel elementen uit andere films die we al 100 keer hebben gezien. Maar de manier waarop het verhaal wordt verteld (rustig, sfeervol maar nog steeds spannend) kan voor sommige mensen te traag zijn. Ik kan er in elk geval goed naar kijken. Dat neemt niet weg dat ik eveneens kan genieten van een film vol met explosies en dikke actie a lá The Expendables 1, 2 en 3.

Enig minpunt vind ik het personage dat Olivia Wilde speelde; Er werd op 't einde niet veel verteld over waar ze precies vandaan kwam of op z'n minst laten zien wat haar werkelijke uiterlijk was. Ze offerde zichzelf op, het ruimteschip van de Primagen (Turok 2 any one?) klapte uit elkaar en Daniel Craig zag 'n kolibrie weg vliegen in dat verlaten huis. Het was mooi geweest als we ergens in de film een glimp konden opvangen van haar buitenaardse vorm of aan 't einde 'n soort van geest-achtige verschijning waarbij het silhouet een vorm aan geeft die alles behalve menselijk is.

filmoloog
Nadat Daniel Craig in het begin van de film (nadat ie merkt dat ie een enorme brede en erg dikke armband om heeft) op z'n James Bond manier iedereen neer knalt en op iemands smoel beukt om vervolgens z'n laarzen, shirt en vest en natuurlijk wapens te jatten vroeg ik me alweer af hoe ie het flikt om z'n gejatte grauw witte overhemd met nogal nauwe mouwen over die 2 cm dikke armband te trekken zonder de mauw te scheuren, en dat gebeurd overigens niet één keer.
Dat bleef de hele film bij moet ik erkennen.
Als er daar al niet over nagedacht was door Craig of Jon Favreau hoe zou het dan verder gaan in de film.
De aliens vind ik dom neergezet als zijnde afschrikwekkende monsters met paars bloed die maar wat monsterachtig gekrijs kunnen laten horen maar die wel in de meest geavanceerde nogal voor hun postuur te kleine vliegtuigjes vliegen.
De enige die ik goed en erg leuk vond acteren was Paul Dano.
Hoewel hij een kleine rol heeft is het de leukste personage in de film.
Een twee sterren film.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, in de extended cut, die een kwartier langer, maar niet noemenswaardig anders is. Deze mengeling van western en SF is gelukkig geen Wild Wild West (wie herinnert zich dat gedrocht nog!?), maar ook hier werkt de plot niet helemaal naar behoren. De personages hadden daarnaast absoluut beter uitgewerkt kunnen en moeten worden, net als de dialogen. Gelukkig zit de film verder best onderhoudend in elkaar en door de vele aktiescenes verveelt de film niet. Hier en daar helaas wel wat onnodig oubollige en sentimentele momenten. Ik denk dat we de mengeling van SF en western niet vaak meer gaan tegenkomen in de toekomst.

avatar van Thorongil
Nogal een saaie bedoening. Actiescènes zijn onoverzichtelijk. Film is ook nogal donker qua beeld en je kreeg maar weinig goede shots waar je het design van de aliens kon zien . Had hier iets meer van verwacht. Terecht geflopt.

In begin flauw en raar ma na tijdje toch goed vooral als het echt Western is en dan zo overgaan in SF 2 zaken die je zelden samen ziet ofwel altijd Western (wat ik niet goed vind) ma met da SF er bij is het super. zo mogen er meer komen (liefst zonder Daniel want nu lijkt zo james bond achtig) en de aliens zijn wel super uitgewerkt nog nooit in zo een vorm enkel die vliegtuigen waren wel wat klein

avatar van Daenelia
Er zitten wel wat minpuntjes aan, maar verder is het een film om fijn te tijd mee te verdrijven. Niet te veel op het verhaal letten, of het gebrek aan chemie in de 'liefde'. Maar geniet, zoals ik, van Sam Rockwell. Die man kan alles.

avatar van Bweapon96
De redenen van deze film was de cast. James Bond en Indiana Jones die samenwerken in het western. En ik moet zeggen, Top! Een zeer vermakelijke film met een goede cast! Maar wat mij het meest opviel waren de vele goede shots die er gemaakt zijn. Daar heb ik ontzettend van genoten. De locaties waren goed en niet eentonig wat wel vaker gebeurt in Western. Ook al is deze film verre weg van de realiteit… Het verhaal stelt niet veel voor. Er hadden meer details in gemogen. Maar de personages vind ik daar in tegen wel interessant. Maar ook daarvan mochten ze meer van laten weten. Verder een zeer vermakelijke film met goede actie, een goede cast en een simpel verhaal.

avatar van broncode
Ongelofelijke flutfilm die van de toevalligheden aan elkaar hangt.
De special effects zijn topnotch, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Deze twee genres mixen dus niet...

Bij vlagen langdradig en onsamenhangend verhaal, wel met de nodige actie. Allerlei onnodige verhaalelementen waren toegevoegd. Aliens waren lelijk. Heb nooit begrepen waarom aliens er altijd zo belachelijk uit moeten zien. De manier ook waarop e zich tegen het einde als insecten door die gang heenbewogen sloeg nergens op.

Het idee western en sci-fi te combineren is best leuk.
Echter hier sloeg men de plank wat mij betreft behoorlijk mis.

Damn! Het eerste uur van de film heeft veel, zo niet alles. Aardig acteerwerk, interessante karakters, spanning en suspense. Ik had op dat moment de hoop naar minimaal een **** film te kijken ofzo. Bij de vliegscene gaat het helaas plotseling vreselijk mis en komt het niet meer goed. De suspense is volledig weg, want alles ligt open en de sufheden en ongeloofwaardigheden volgen elkaar in rap tempo op. En natuurlijk moeten er weer wat cliche's en politieke correctheden worden afgewikkeld. Het gebeurt vaker en ik haat het: Een veel belovend begin wordt volledig om zeep geholpen en verkwanseld. Enige reden dat ik nog net aan de ** 1/2 kom is het feit dat de vaart er lekker in blijft en sommige effects wel aardig zijn. Zoveelste gemiste kans.

avatar van horizons
Matig. Veels te serieus geacteerd door Craig, Ford en Co. Alleen Dano snapte in wat voor onzin hij zat. Hier hadden veel beter een Cage en Fitchner gepast die schmieren zoals in Drive Angry.
Jammer, gemiste kans.

avatar van ossi43
Wauw... dit was slecht.

Ontzettend voorspelbaar van begin tot einde, en datgene dat niet voorspelbaar is maakt de film alleen maar slechter ( Dat zij van een andere planeet is vond ik wel heel ver gezocht). Cast en acteerwerk wel o.k. en misschien zelfs goed, maar kan de film voor mij bij lange na niet redden.

avatar van des1
Western en SF. Nu nog de romcom i.c.m. horror.

avatar van Roger Thornhill
Edgar Wright en Simon Pegg noemden hun met honderden zombies gevulde Shaun of the dead al een zom-rom-com...

avatar van Antonev
Best vermakelijk allemaal. Het 'echte' western gedeelte begon heel aardig, de introductie van de aliens was minder. Toch gebeurt er voldoende om het aardig boeiend te houden.

Fed
Tuurlijk,waarom niet? Als er nu aliens bestaan,dan ook in de tijd dat men van "het wilde westen" sprak. Zoals elke sf-film is ook deze film ongeloofwaardig. Ongeloofwaardig maar toch redelijk om aan te zien. Ik persoonlijk vind Daniel Craig de op 1 na slechtste James Bond vertolker,toch in deze film kan ik hem aardig pruimen.
Al met al een aardige film,ookal is sf absoluut niet mijn soort film,al vond ik het einde erg zwak.

Compleet gestoorde film natuurlijk, maar behoorlijk goed geacteerd, en met fraaie actie scenes.
Niet serieus niet te nemen maar hoge amusementswaarde.

Redelijke film waarin een man zich niets meer kan herinneren en terecht komt in een klein stadje. Het eerste gedeelte is veruit het beste gedeelte van de film. Als de aliens eenmaal hun intrede hebben gemaakt wordt de film een stuk minder avontuurlijk. Wat aan de lange kant, maar het blijft wel vermakelijk dankzij aardig wat actie en een leuke cast.

Mooie beelden,goed geacteerd,Daniel Craig is beter als cowboy dan als James Bond.De film niet te surieus nemen is de boodschap. Het feit dat sommigen vinden dat aliens niet passen in het wilde westen in de 19de. eeuw is dikke zever,hadden die in pakweg 1890 nog geen ufo's misschien? Een dikke vier.

Rare combinatie van Western en SF. Craig en Harrison moeten de film redden , wat niet lukt. EEn paar kilo humor had de film draaglijker gemaakt. IK heb nog drie kwartier maar de rest interesseert me geen hol....lol Zonde van mijn tijd.

avatar van Rosicky
Pfoe. Behoorlijk rechtlijnige onzin die zichzelf veel te serieus neemt. Opgezet vanwege de sterke cast, maar niet van kunnen genieten

avatar van Kondoro0614
Cowboys & Aliens

De zoveelste en ik denk voor een lange tijd ook vooral de laatste herziening van ‘Cowboys & Aliens’ die mij nu wel mijn strot uit komt. Ik heb de film puur aangezet omdat hij op Netflix te zien is, ik mij verveelde op het moment en ik dan een degelijke mening had staan hier van ‘Cowboys & Aliens’ maar, echt bijzonder vind ik de film niet meer. Ik weet nog wel dat ik in 2011 toen de film uit kwam erg gehyped was om ‘Cowboys & Aliens’ en dan vooral omdat dit mij een zeer gave film leek te zijn. De eerste keer dat ik hem zag was hij wel degelijk erg vet, daarna zijn eigenlijk mijn gevoelens voor deze film ver ingezakt en nu vind ik hem verre van interessant, helaas.

Ik vind ‘Cowboys & Aliens’ geen passende film voor Daniel Craig, hoewel ik de acteur wel aanschouw (en zeker na zijn James Bond films) vind ik hem in ‘Cowboys & Aliens’ niet goed. Daarbij vind ik een Harrison Ford ook niet echt een gezicht voor in ‘Cowboys & Aliens’ ook al is hij natuurlijk een gezicht van ‘Star Wars’, ik kan er gewoon niet aan wennen. Daarbij vind ik in het algemeen dat Jon Favreau niet alles uit zo’n goeie cast heeft weten te trekken. Abigail Spencer mooie meid, maar die krijgt ook weer zo’n pruts rol aangewezen: ze blijkt ook een alien te zijn van een andere planeet, en komt nadat ze ‘overleden’ is weer tot leven in het vuur, ach ja je moet toch wat!

Het verhaal was wat saai en na mate de film tot zijn einde komt ook wel clichématig. We volgen Daniel Craig die opeens wakker word in het ‘wilde westen’ . Hij rijd richting een stad waar hij in de problemen raakt met een bandiet maar, ze zijn ook onder de indruk van wat hij om zijn arm heeft zitten. Na mate het avond word begint de eerste actie scene, best laat in de film. Alien schepen vallen hun dorp aan en nemen heel wat inwoners mee. Eenmaal de aanval gehad te hebben neemt Craig een ploeg van geweld mee om te reizen waar hij dan zijn oude groep (voordat hij mee genomen werd door de Aliens) tegen komt. Nadat ze op de vuist zijn gegaan en ook hun aangevallen zijn door aliens besluiten ze samen met indianen een team te vormen om het ‘hoofdkwartier’ aan te vallen, eenmaal de aanval begonnen blijft je iets van een half uur aan actie houden waar de aliens tegen de mens vecht en is de film ook zo weer klaar.

De hele combinatie van Cowboys en Aliens voelt niet lekker. De film speelt zich af in 1873, de tijd van de cowboys en indianen en blijkbaar ook aliens. Ik vond de setting erg leuk, een kleine town met een bandiet die daar de baas speelt en de sherrifs natuurlijk. Daarbij blijft Favreau vaak te lang op een setting wat het was saai maakt om naar te blijven kijken. En ik denk dat ik me cijfer toch met een halve punt ga verlagen want de film word na elke herziening slechter. De aliens zagen er prima uit maar het zijn niet de ‘beste aliens’ die ik gezien heb. Het is geen spektakel wat ik me wel voorgesteld had en dat vind ik echt jammer.

avatar van danuz
Wat een sterrencast voor zo'n vehikel. Voelde alsof er flink wat geld is ingepompt. Qua VFX zit het wel redelijk snor ook. Maar natuurlijk verloopt het allemaal weer enorm cliché en val je van de ene in de andere actiesequenties zonder fijne dynamiek of oprechte emotie.

Prettig verrast.

Het klinkt nogal de zotte natuurlijk, cowboys en aliens in één film. Toch werkt het hier. Vond het voor de verandering wel een verfrissende, en gedurfde, combinatie van genres. Het verhaal heeft niet veel om het lijf, best voorspelbaar allemaal, maar visueel was het erg aangenaam.

Cast doet het uitstekend. Olivia Wilde vind ik zo'n ontstellend knappe vrouw, dus daar kon al weinig mis gaan. Speelt ook nog eens fijn. Ford en Craig vind ik minder knap, maar overtuigen als twee humeurige mannen.

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Hersenloos actiegedoe, maar tegelijkertijd ook veel te serieus gebracht. Daniel Craig bakt er werkelijk niets van - ofwel denkt hij dat zijn nonchalante houding hem stoer maakt, ofwel had hij er echt geen interesse in.
De combo western en sci-fi zorgt voor iets wat ik althans nog niet eerder had gezien, maar qua actiebeleving doet het niet veel goeds. Redelijk rommelig bij momenten en slecht opgebouwd. Mooie shots - onontbeerlijk in een goede western - heb ik niet kunnen ontdekken.

avatar van nathaniel177
Niet een hele goede film. Het begon nog wel redelijk maar zakt al snel in. Een vreemd, niet al te goed verhaal. Einde is ook niet heel best. Wel nog goed geacteerd.

avatar van IH88
“Get off my plains!”

Een strijd tussen cowboys en aliens. In een echt westernsfeer met Daniel Craig, Harrison Ford, en Olivia Wilde... Wat kan er mis gaan? Veel dus, vooral door de onbegrijpelijke keuze om het allemaal veel te serieus te nemen. Craig, Ford en Wilde lopen erbij alsof ze in een hartverscheurend arthouse drama spelen, in plaats van een kluchtig actievehicle. De film is best actievol en spectaculair, maar de spanning ontbreekt omdat het allemaal ook erg leeg aanvoelt. En op momenten is het ook gewoon saai. Het lijkt wel of de regisseur zelf ook geen keuze kon maken tussen een serieuze sci-fi/western film en luchtig vermaak. Het resultaat is vlees noch vis.

avatar van JanLo
filmoloog schreef:
Dat bleef de hele film bij moet ik erkennen.
De enige die ik goed en erg leuk vond acteren was Paul Dano.
Hoewel hij een kleine rol heeft is het de leukste personage in de film.
Een twee sterren film.
Je Had verwacht dat alles echt was? Wat kan mij dat schelen hoe die mouwen over die halsband heengaan, en dat krijsen schijnt een heel geavanceerde taal te zijn! Ik ben blij dat ik geen filmoloog ben, maar gewoon een domme kijker die niet op zulke belangrijke zaken let !! Door dat niet opletten vind ik het een erg leuke film !

avatar van JanLo
ossi43 schreef:
Wauw... dit was slecht.

Ik lees zo vaak dat men films van het begin tot het einde voorspelbaar vindt, maar blijkbaar zijn daar maar weinig van die ook films gaan maken, want dat is dan toch erg makkelijk lijkt me!!