Beauty and the Beast (2017)

Romantiek / Muziek

geregisseerd door Bill Condon
met Emma Watson, Dan Stevens en Luke Evans

Belle, een mooie, jonge onafhankelijke vrouw wordt gevangen genomen door een beest in zijn kasteel. Ondanks een beangstigend gevoel van onzekerheid over wat haar te wachten staat raakt ze bevriend met het betoverde personeel in het kasteel. Ze leert verder te kijken dan de afschuwelijke buitenkant van het beest en ontdekt de vriendelijke ziel van een prins die binnen in hem schuilt.

avatar van arno74
Prachtige film van Disney met duidelijk een fors budget. Vooral visueel is het genieten, prachtige decors en costuums, en de CGI is zoals het hoort te zijn: het ziet er zo echt uit dat het niet opvalt. Hoewel ik het in 2D zag, wat zeer genietbaar is, kun je zien dat 3D (diepte) heel subtiel door heel de film verweven zit, dus ook dat lijkt me goed gedaan. Ik zag helaas de nagesynchroniseerde versie (wat vooral tijdens de liedjes opvalt), dus over de originele zang kan ik helaas niet oordelen (ja, dit is een musical!), maar ik heb het vermoeden dat deze Emma stukken beter kan zingen dan die andere uit La La Land.

Qua verhaal wordt op hoofdlijnen het verhaal uit de tekenfilm gevolgd, wel met vrijwel overal andere details. Maar het blijft net als de tekenfilm een film voor alle leeftijden (en geen 12+ zoals de kijkwijzer hierboven ten onrechte aangeeft), verwacht dus geen duistere tintjes of iets dergelijks, de humor is ook absoluut op de kleintjes gericht (bijvoorbeeld: een man die na een koude wandeltocht bij de open haard even zijn billen opwarmt).

Emma Watson is uitstekend gecast en beweegt zich in deze fantasiewereld van pratende kopjes en klokken en zingende kleerkasten als een vis in het water, betoverend neemt ze ons de ene na de andere scene mee. Minpuntje is dat haar personage weinig diepgang heeft, het is al lang geleden dat ik de tekenfilm zag maar voor mijn gevoel hadden de personages daar meer diepgang, chemie en emotie. Hier lijkt Disney toch vooral visueel te willen scoren (en slaagt daar ook ruimschoots in). Visueel hoogtepunt was voor mij de eettafelscene, een waar CGI-festijn. Maar juist in een film met echte mensen zou je verwachten dat er met mimiek en lichaamstaal meer wordt gedaan, maar in deze film wordt (zoals helaas in de meeste films tegenwoordig) alles uitgesproken en uitgelegd en wordt er niets aan interpretatie door de kijker overgelaten.

Om deze goed op waarde in te schatten moet ik eigenlijk de originele animatiefilm opnieuw bekijken en van deze versie ook de Engelstalige 3D-variant zien. Voor het moment hou ik het op 4*.

avatar van soom
Emma Watson. Een beetje een liefde die soms niet helemaal aankomt, maar op momenten wel binnenkomt. Zo zag ik Noah (vreselijk), maar was ze in Perks of Being a Wallflower wel goed bezig.
Dit is dus het niveau van die laatste film. W-á-u-w. Ik had het eigenlijk niet verwacht, had op zich niet helemaal mijn kaarten op Emma Watson. Maar ik ben zoals me gewoonlijk overkomt, weer weggeblazen. Superlatieven schieten op alle fronten tekort.
De tekenfilm uit 1991 verloor en verliest nooit aan kracht, maar het is fantastisch om met levende figuren deze pracht en praal te zien.
Dan Stevens, Josh Gad, Kevin Kline... Allemaal even geweldig. Alles klopt, alles is recht en schoot meteen door naar mijn hart. Ik heb gewoon geen woorden meer om de ademloze tocht te beschrijven die ik voelde. Want alle woorden (en idd, superlatieven, zoals ik schreef), schieten te kort bij wat ik precies zou willen zeggen. Misschien kan ik het zo onder woorden brengen. De tekenfilm blijft in alle opties magisch (vooral ook voor en vanwege de jeugdherinneringen die eraan vastkleven als honing), maar heeft er met deze film gewoon een extra laagje bij gekregen. Ik ben helemaal ondersteboven gegooid. Waarschijnlijk hielp het Atmos geluid en de 3D hier ook aan mee (Dank Gouda), maar, tja. Ik vind het geweldig, en meer kan ik er niet van maken. Daarbij komt ook nog eens heerlijke muziek door Ariana Grande&John Legend. De musical was overigens natuurlijk ook prachtig. Twee keer mogen zien, met Chantal en later Anouk.

Niet goed.

Niet dat ik de laatste jaren een geweldige Disney fan geworden ben, maar de live action versies van hun wat oudere animatiesprookjes waren doorgaans niet zo heel slecht. Komt daarbij dat in 2014 Gans met een erg fijne adapatie kwam van Beauty and the Beast, dus Disney had wat te bewijzen.

Ze blijven ditmaal echter heel dicht bij hun animatieversie, niet iets waar ik echt op zat te wachten. Weer een film met zingend theeservies dus, een hoop humor die echt op de allerjongste gericht is en een sprookje dat zelden buiten de lijntjes kleurt. Of het moest zijn dat je wild wordt van de iets sterkere manlievende trekjes van LeFou. Schokkend!

Watson vond ik een totale miscast. De zang is alles behalve geweldig, als Sound of Music-achtige boerentrien slaat ze maar een vreemd figuur, maar een geweldige prinses is ze ook niet. Het botert ook niet echt tussen haar en Beast. Een kromme romance die plichtmatig in het verhaal verwerkt zit, maar nooit geloofwaardig in beeld gebracht wordt.

Verder érg veel liedjes, eigenlijk gewoon een volbloed musical. Het is dat de aankleding wel nog oké was. Niet zo fantasievol, dat viel tegen, maar het kasteel en kostuums zien er wel mooi uit. En de CG is technisch niet slecht, maar wordt zelden goed aangewend. Verder vond ik dat er ook opvallend veel blurry momenten in de film zaten, vooral als de camera begint te tollen. Dan ga je al geen 3D projectie kijken, zit je nog naar blurry beelden te kijken.

Mnee, deze versie was niks voor mij. Dan zet ik liever Gans' film nog een keertje op.

avatar van Donucius
Middelmatige film met het 'klassieke' verhaal. Als je niet van zang houdt, moet je niet naar deze film gaan.
Een verfilming van het klassieke Belle en het Beest, in een eigentijds jasje en verhaal die is aangepast voor het filmdoek. Doet me denken aan 'Maleficent' qua uitvoering en uitbeelding, waarbij 'B e/h B' toch de mindere is. CGI is prachtig, maar de verplichte romance tussen Belle en het Beest voelt af en toe geforceerd aan.
Bij het verlaten van de film een dubieus gevoel. Aan de ene kant een licht onvoldaan gevoel, maar zou niet weten wat ze nog meer aan de film toe hadden kunnen voegen. Aan de andere kant een blij gevoel dat het afgelopen was, want het voelde op de een of andere manier aan als een lange zit.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Beauty and the Beast (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Beauty and the Beast heeft hetzelfde romantische verhaal met dezelfde betoverende personages als de welgekende klassieker uit 1991, hier en daar word een extra overbodig liedje tussen gestoken maar het blijft uiteindelijk allemaal mooi binnen de lijntjes gekleurd. De kostuums, sets en locaties zijn prachtig, de muziek is uiteraard nog altijd even "magisch" en de acteurs brengen de bekende personages opnieuw tot leven. Watson (Belle) en Stevens (Beast) deden het aardig, maar Evans als Gaston was dé ster. Beauty and the Beast is een betoverend sprookje dat wederom aantoont dat de magie van Disney nog altijd niet verloren is gegaan.

avatar van wwelover
Beauty and the Beast is één van de Disney films waar ik geen band mee had. Hoogstens eens als kind gezien op video. Maar ik was hier erg benieuwd naar. Ik ben geen musical fanaat, maar heb er verder ook niks tegen. De film is wat mij betreft erg geslaagd. Visueel is het natuurlijk ongelooflijk mooi. De decors, kostuums en cgi zijn betoverend.

Het is verder echt 'Disney'. De sfeer, de muziek en de karakters. Goed gekozen stemmen ook en heel goed gekozen acteurs. Vooral Luke Evans als Gaston en natuurlijk Emma Watson als Belle. God wat is zij mooi zeg, zeker hier. Haar stem verbaasde me ook, al weet ik natuurlijk niet in hoeverre dat 'echt' haar stem is.

Ik ben nog wel wat huiverig voor verfilmen als The Lion King, maar hier is het in ieder geval goed gelukt door Disney.

avatar van Fonzzz002
De originele Beauty and the Beast is voor mij altijd een waar meesterwerk geweest en het behoort tevens tot één van mijn persoonlijke favorieten animatiefilms allertijden. Deze remake geeft mij daarom heel wat redenen het te haten, namelijk dat het is kopie van het origineel is die letterlijk alles slechter doet: de zangprestaties zijn minder, visueel oogt het bij verre verte minder, verhaal is trager, personages zijn slechter onderbouwd en ze bevatten minder emotie, evenals dat het verhaal een aantal onlogische (of onnodige) plotelementen heeft. Daarentegen moet ik zeggen dat het geinig kon zijn om een nostalgische film in een nieuw jasje te zien, al waren het maar een paar scenes die goed uit de verf kwamen. Het is de 2e film die ik in mijn leven heb gezien waarin daadwerkelijk werd geapplaudisseerd aan het einde van de film, dus er waren genoeg mensen die zich goed hadden vermaakt. Toch, hoe meer ik over de film nadenk, hoe slechter ik het begin te vinden. Daarom twijfel ik sterk over mijn eindoordeel.

Dit is een film waarin ik over iedere losse scene iets negatiefs zou kunnen opmerken, omdat je het kunt vergelijken met een film die het beter deed, maar één van de grootste hinderen liggen bij het feit dat deze film teveel het origineel probeert te kopiëren. Er zijn scenes waarin ze letterlijk woord voor woord een oude scene nadeden, terwijl slechts een kleine aanpassing hier en daar werd gegeven. Deze aanpassingen hebben echter zelden tot nooit een positieve invloed. If it ain’t broken, don’t fix it. Om een voorbeeld te noemen: Het Beest heeft minder persoonlijkheid in deze film, daarom heeft hij minder een connectie met Belle. In het origineel probeerde hij, zodra Belle in het kasteel was, direct een band te vormen met haar in een poging de spreuk te verbreken. Hij gaf haar een kamer en hij vroeg of ze mee kwam avondeten, wetende dat op die manier hij een grotere kans maakte een positieve indruk achter te laten. In deze film dumpt hij haar in een cel en kijkt hij niet meer naar haar om, alsof hij de spreuk niet wilt verbreken en als een dommerik zijn kansen het raam uitgooit. Het zijn de bedienden die Belle een kamer geven, haar vertellen over de West Wing en haar uitnodigen voor eten, waardoor het Beest aanzienlijk minder persoonlijkheid heeft. Of een ander voorbeeld omtrent Het Beest: wanneer Belle, in de originele film, stiekem toch de West Wing ingaat en de roos ziet probeert ze de roos aan te raken. Ze haalt het glas om de roos weg en plukt bijna een stukje van de roos af. Dit maakte Het Beest razend waardoor hij zo hard begint te brullen dat Belle wegrent. Wanneer Belle wegrent zie je nog een kort moment waarin Het Beest geschrokken kijkt naar hoe bang hij Belle maakte, schamend voor wat hij deed. Dit gaf hem emotie en menselijkheid die ik miste ik de remake, want in de remake komt Belle dichtbij de Roos, maar raakt ze het glas niet eens aan. Zodra hij haar wegjaagt is er ook geen moment om zijn emotionele reactie te bekijken. Het springt gewoon naar Belle die in aanraking met de wolven komt. Nogmaals: deze verandering zorgen ervoor dat het Beest veel minder onderbouwing krijgt, waardoor de band die hij met Belle vormt niet half zoveel voorstelt en het gehele liefdesverhaal waar de film om draait weinig indruk maakt. En dat is slechts één verandering. Zoals gezegd valt er bij iedere scene wel een tekortkoming op te merken mits je kritisch naar de film gaat kijken.

Buiten de tekortkomingen binnen het narratief vond ik ook dat de cinematografie zich van een zwakke kant liet zien. Buiten het feit dat het vol CGI zat was er iets aan het kleurenschema wat een onplezierig gevoel meedroeg. Het had een ingehouden toon waardoor ik me nooit verwikkeld voelde in de sfeer die ze probeerde te creëren. Wanneer het kleurrijk probeerde te zijn voelde de kleuren wat zwakjes en grauwtjes waardoor ik niet het up-beat vrolijke gevoel had waar ze op hoopte (wanneer Belle zingt dat ze meer in het leven wilt, wat in het origineel met prachtige en heldere natuurgebieden word ondersteunt, zingt ze het hier met een grauwige lucht). Ook de donkere scenes van het verhaal leken zich enigszins in te houden in hun intensiteit, zodat ik nooit de shock meekreeg die een personage op dat moment had moeten voelen. Er zaten een aantal sfeervolle scenes in zoals de luxe indeling van het grootste kasteel, de creatieve designs van de bedienden van de prins en de kostuums zagen er accuraat uit, maar als geheel wist het mij niet te raken.
De acteerprestaties ben ik voor het grootste gedeelte positief over. Ian Mckellen is werkelijk perfect als Cogsworth en hij wist meerdere malen humor te brengen. Dan Stevens heeft een krachtige stem als Het Beest, voornamelijk de aardige kant wist hij met charme te brengen. Luke Evans gaf Gaston veel energie. Waar ik echter niet tevreden mee was, waar waarschijnlijk vele het mee oneens zullen zijn, is Emma Watson. Emma heeft het knappe, jonge en onschuldige uiterlijk wat je met Belle associeert. Ze heeft echter niet de kracht en emotie, zelfs tijdens scenes waar dat van haar gevraagd word. Ik had nooit het idee haar te kennen of met haar te kunnen meeleven. Als gevolg kwam Belle zwakjes en emotieloos over. Emma is aardig als actrice, maar deze rol is gewoon te zwaar voor haar waardoor Belle niet de krachtige emoties krijgt die nodig zijn om haar een sterker personage te maken.

Na die lange negatieve verhalen zou je kunnen zeggen dat ik het een 1* zou willen geven, maar dit is zeker niet waar. Deze film trapte me op mijn teen wegens mijn liefde voor het origineel, daarom heb ik een aardig lang negatief verhaal getypt, maar als ik over alle minpunten heen kijk en het beoordeel als een geinige wegkijkfilm, die een paar nostalgische dingen behandeld, kan het aardig zijn. Zoals je kunt verwachten komen alle bekende liedjes terug en hebben ze een eigen draai gekregen, wat voor een paar leuke scenes zorgt. Voornamelijk het spektakel gehalte leek vermenigvuldig te zijn. Be Our Guest was werkelijk spectaculair om in 3D te zien, maar ik merkte ook mijn voeten mee te tikken bij Gaston’s lied.

Er zijn een aantal dingen toegevoegd in deze adaptatie die het opfleuren, zoals een paar nieuwe liedjes die heel aardig waren, aanzienlijk meer pogingen tot humor, nieuwe personages met hun eigen trekjes en de meest opmerkelijke keuze: Lefou (sidekick van Gaston) is homo geworden, wat voor meerdere komische situaties zorgt. Er zijn momenten waarin ze een grap van het origineel herhalen, maar ze geven er een grappige nieuwe draai aan waardoor het leuk werd. Maar de sterkste toevoeging vond ik dat Belle en het Beest, later in het verhaal, meer scenes samen hebben dan dat ze later in het origineel hadden. Er zijn meerdere scenes waarin we hun zien praten over o.a. boeken of andere dingen waardoor ze een band vormen. Het was niet genoeg het matige begin van het Beest te redden, maar ze probeerde de band in de latere scenes meer aandacht te geven en het zorgde voor de nodige humor.

Conclusie: de Beauty and the Beast is een slappe kopie van het origineel die letterlijk alles minder doet en enkel lijkt te bestaan om te profiteren van de nostalgie van Disneyliefhebbers, in plaats van dat ze iets origineels met het idee doen. Er zijn in deze film een aantal aardige toevoegingen zoals nieuwe liedjes, wat humormomenten en prima uitvoeringen van de liedjes, die het als wegkijkflick voor als je met vrienden bent, kunnen laten werken. Ik heb me op bepaalde punten wel degelijk vermaakt, maar persoonlijk zou ik de 2014 life-action adaptatie van het gelijknamige verhaal eerder aanraden. Ja, die film heeft ook zijn fouten, maar het deed zijn eigen ding. Die film deed dingen nieuw en anders waardoor het een verfrissende zit vormde ten opzichte van deze adaptatie.
Als je een groot liefhebber van het origineel bent en je zoekt een slimme remake die het verhaal in nieuw licht zet, dan zal deze film dat niet bieden. Als je nostalgisch voor het origineel bent en je zoekt gewoon een gezellige wegkijkfilm, om met een groep vrienden te kijken, dan kan deze je prima vermaken.

avatar van Nicole_1989
Tjongejonge, wat was dit genieten!

De originele Disney tekenfilm behoort tot één van mijn favoriete Disney's, dus de lat lag behoorlijk hoog. Maar wat heeft Disney mijn verwachtingen overtroffen! Het is een visueel pareltje geworden, wat is alles ontzettend mooi vormgegeven met aandacht voor de kleinste details.

Tevens is het verhaal uitgebreid, waardoor de (hoofd)personages veel meer achtergrond meekrijgen en hun acties en emoties duidelijker worden. Doordat er meer tijd werd genomen om het complete (en aangevulde) verhaal te vertellen, raakte het mij nog meer dan de originele Disney animatie. Die voelde op momenten aan de snelle kant (afgelopen week nog een keer gekeken als voorbereiding op deze). Logisch, want het moet niet te lang duren voor kinderen. Maar het was fijn om deze, meer volwassen versie ook langer te laten duren, waardoor het meer kon binnenkomen bij me.

Het acteerwerk was erg goed en alle liedjes werden geweldig uitgevoerd, en de extra liedjes waren ook een genot.

Niks dan lof voor deze Disney! Ik heb met kippenvel en tranen in mijn ogen gekeken vanwege alle jeugdsentiment en de mate waarin de film me raakte. In mijn ogen minstens zo goed als de originele Disney animatie!
Van mij krijgt hij de volle mep en ik ga binnenkort gewoon nog een keer naar de bios, omdat ander gezelschap hem ook nog wil zien...en dan ga ik weer net zo genieten als deze keer (misschien nog wel meer!)

avatar van mjk87
Voor de romantici is Belle een meisje dat puur naar het innerlijk kijkt, voor de cynici iemand die lijdt aan een stockholmsyndroom. Wat het ook zij, iedereen kan het eens zijn dat ze een persoon is die uit haar keurslijf wil, haar eigen leven leiden en niet uiteindelijk achter het aanrecht eindigt. Zelfs vriend het Beest wil zoiets en aan het eind is iedereen van de pruikentijd en strakke jurken af. Daarom is het zo ironisch dat deze verfilming van de animatie zo in een keurslijf is gedwongen. Het mist elke vorm van spontaniteit, gaat nooit leven en als kijker kan ik niet meeleven.

Bijvoorbeeld het moment dat Belle is weggerend en ze is gered van de wolven. De dialoog terwijl ze de wonden van Beest verzorgt is enorm spitsvondig in het origineel. De dialoog nu is exact hetzelfde, maar is te geacteerd. Deels ligt dat ook aan Watson die nooit Belle wordt. Ze loopt enorm houterig door beeld alsof ze niet weet hoe ze zich naturel moet bewegen en staat maar met haar armen stijf tegen haar aan. Maar ook gewoon dat je altijd verlangt naar die animatie van begin jaren 90. Die was grappiger, liever, magischer. Dat niveau wordt helemaal nergens gehaald, hoe hard men ook probeert. Buiten dat dacht men toen beter na over kleurgebruik. Dat dorp met alle huizen en bewoners in bruine tinten en enkel Belle met blauw. Nu is ook dat element verdwenen door er een bonte boel van te maken.

Blijft over dat de cgi wel degelijk overtuigend is. De kostuums zijn meestal mooi, production design in het kasteel is prima en een enkele scène werkt wel. Maar meestal zijn dat de momenten die niet in de originele film zaten en daardoor wel sprankelen. Alleen vind ik die verder allemaal weinig toevoegen. De originele film was een musical en gaf alle informatie via liedjes, in een musical voldoet dat en had je die background story ook niet nodig. Ook nu voelt het als overtollige ballast. Voice acting verder is meestal behoorlijk. Zo iemand als Thompson haalt het wel niet bij Lansbury, maar sec genomen voldoet ze prima. Maar het is nergens echt briljant. Ook McKellen en McGregor zijn prima, maar de kibbelende Lumière en Cogsworth in de animatie waren veel leuker.

Al met al een enorme gemiste kans. Had dan het musicalelement laten varen en echt een verfilming van je eigen Beauty and the Beast gemaakt, met extra achtergrond. Nu is het slechts een verlangen naar toen. 1,5*.

avatar van Zwolle84
’If she is the one who’ll break the spell you must finally learn to love.’

Vol spanning zit je achterin de auto op weg naar de bios. Naar de film gaan is als dreumes een belevenis die je de rest van je leven bijblijft. Helemaal als het een Disneyfilm is. In no time ben je de grootste vrienden met de karakters, tot de pratende klokken en kandelaars aan toe. Bij elke bliksemschicht duik je ineen. Stuiterend zit je in de stoel als het uiteindelijk allemaal weer goed komt. ‘Disneymagie’ is veel meer dan een marketingwoord.

Neem je als Disney zijnde een van je meest geliefde sprookjes onder handen, dan ga je met de billen bloot. Zo’n The Jungle Book mag je nog wel verpesten - wat vorig jaar overigens absoluut niet gebeurde. Gaat het bij The Beauty And The Beast mis, dan heb je naast de klokken ook de poppen aan het dansen.

Onnodige angst, blijkt achteraf, want de live action-remake van The Beauty And The Beast is ongeveer net zo goed als de versie van 26 jaar (help!) geleden. Ook als dertig-en-nog-een-beetjejarig kind. Nu scheelt het al een slok op een borrel als een van je favoriete actrices de hoofdrol vertolkt, maar Emma Watson is niet het enige goede wat deze nieuwe versie te bieden heeft.

Want The Beauty And The Beast is ook in deze uitvoering een belevenis. Het verhaal staat uiteraard nog steeds als een huis, maar het oogt en klinkt ook allemaal prachtiger dan ooit. Ik zag hem zelf in Dolby Atmos Laser, waarbij het geluid keurig afgemixt uit elk kiertje van de bioscoopzaal komt. Het geeft de klassieke liedjes een extra diepe laag.

Over die liedjes gesproken; een snelle Google-actie leert dat Watson ze niet alleen zélf zong, maar er ook veelal gebruikgemaakt is van de takes die on screen gezongen zijn. Een grote verrassing, ook voor Watson zelf, die met knikkende knieën de uitdaging aanging.

Sowieso doet ze het geweldig. Ik zei het eerder al: Emma Watson speelt niet alleen Belle, ze is Belle. Met haar prachtige naturelle prinsessengezicht steelt ze vanaf het moment dat ze zingend in beeld komt je hart. Haar zang is geweldig, haar mimiek is geweldig, ze doet echt níéts verkeerd.

Haar invloed gaat echter verder dan dat. In haar privéleven komt Watson op voor de rechten van de vrouw en dat blijkt ook hier. Zo heeft ze het script zodanig laten aanpassen dat Belle overkomt als een sterke(re) vrouw. Ze ontwerpt een premature wasmachine, is haar vader steeds een stap voor, leert andere kinderen lezen. Een element dat naadloos in het klassieke verhaal past en met name op de jeugdige kijkers een positieve uitwerking zal hebben.

Nadeel van deze en andere toevoegingen is wel dat deze versie net iets te lang duurt. De film uit 1991 kende met nog geen 90 minuten speeltijd geen grammetje vet; hier sleept het zo nu en dan een beetje. Geen dealbreaker overigens, er staat zo ontzettend veel moois tegenover dat het weinig invloed heeft op de belevenis. En na afloop blijf je sowieso nog uren in die schit-te-ren-de eindscène hangen.

De verwachtingen zijn kortom meer dan waargemaakt en de plannen voor een live action-verfilming van The Lion King komen opeens een stuk minder bedreigend over.

avatar van DVD-T
"I want adventure in the great wide somewhere"

Met The Jungle Book vorig jaar heeft Disney bewezen op de goede weg te zijn met het verfilmen van enkele animatie klassiekers tot real life versies. In Beauty and the Beast valt alles op z'n plek en is het net zo magisch als de 1991 versie. Deze versie brengt je weer terug naar het moment waarop je de tekenfilm voor het eerst zag. Zo veel herinneringen komen terug. Bill Condon en zijn cast en crew zijn er in geslaagd om die nostalgie factor te evenaren.

Deze remake volgt trouw de originele versie. Ook weten de makers er wat verhaal lijnen toe te voegen die niet in het origineel aanwezig waren. Zo krijgen we meer achtergrond van Beast en Belle. Erg fijne toevoegingen zijn dat toch wel, daar komen ook meteen weer wat nieuwe liedjes uit. How Does a Moment Last Forever, Days in the Sun en Evermore passen hier perfect en geven je het gevoel alsof de nummers er altijd al waren. En ik moet zeggen dat Days in The Sun misschien wel voor een van de mooiste momenten in de film zorgt.

En de film zit vol met mooie momenten. De musical insteek wordt intact gehouden, het verhaal is dus wat uitgebreid, wat echt veel toe voegt aan de beweegreden van de personages. Maar ook tussen de liedjes door is het genieten. Visueel ziet de film er namelijk fantastisch uit. Kleurrijk, mooie designs, geweldige sets en erg mooie kostuums, met als toppunt natuurlijk de wonderschone gele jurk van Belle. Mooi om te zien dat de personages zo dicht in de buurt komen van hoe ze er uit zien in de tekenfilm. De muziek en teksten van Menken, Ashman en nu ook Rice is tijdloos. Je hoeft het thema alleen al te horen en je kunt meteen zeggen uit welke film het komt. Op narratief vlak slaagt de film ook. Erg goed geschreven. Zoals gezegd was Disney er dicht bij met de remake van Jungle Book, maar hier werkt echt alles perfect samen.

Acteerwerk is heel fijn om naar te kijken. Iedereen heeft er duidelijk heel veel plezier in. Watson is perfect als Belle. Dan Stevens als Beast is eveneens een geweldige keuze geweest. Maar het zijn Evans en Gad die de show hier stelen als Gaston en LeFou. Vooral erg fijn om te zien dat Gad met een best wel vlak personage zoveel kan doen. Eigenlijk heb ik op de gehele cast niets aan te merken. McGregor en McKellen lijken wat vreemde keuzes, maar doen het verrassend goed hier. Ook leuk om Kevin Kline weer een keertje te zien. Was al weer even geleden dat ik hem aan het werk zag.

Deze versie heeft echt die oude vertrouwde "Disney Magic". Ook erg gewaagd om wat elementen toe te voegen. Dat zal niet iedereen aanspreken, maar het is zeker geen verkeerde keuze geweest. Zeker niet met de nieuwe songs die hier uit zijn gekomen.

Een magisch mooie remake.

avatar van JacoBaco
Allemachtig, ik wist van te voren dat erin gezongen zou worden, maar moesten er nou echt minstens 4 nieuwe bij? Het ene moment kon ik heerlijk meezingen en het andere moment ineens een compleet nieuw liedje. Ze klinken leuk hoor, maar het zijn er echt te veel! Jammer, ik had deze film best wel een 4,5* willen geven namelijk.

Want ik kan echt niet anders zeggen dan dat dit een prachtige film is! Al weet ik nog niet helemaal zeker of ik Emma Watson nou de ideale Belle vindt. Maar wie zou überhaupt de ideale Belle kunnen zijn? Ze heeft me totaal niet geïrriteerd hoor, maar wellicht was een andere actrice toch net iets beter geweest. Maar verder hebben ze het erg netjes gedaan wat betreft de acteurs en alles ziet er heerlijk betoverend en sfeervol uit en vanaf het begin had ik al die echte typische Disney-feel te pakken! De computereffecten zijn prachtig en ik ben ook zeer content met het Beest. Alleen de wolven waren het dan weer net niet.

De humor is mij tevens ook erg goed bevallen en ik moest toch echt lachen wanneer het Beest zei AU, it hurts! De enige waar ik mij een beetje aan stoorde was Madame Garderobe. Maar dat is weer een kleinigheidje. En dan de scènes tussen Belle en het Beest.. Deze zijn heel erg goed uit de verf gekomen vind ik. En ik bespeurde op een gegeven moment zowaar chemie tussen die twee! Ik wil het alleen nog wel even hebben over de plot-holes!! Nee, natuurlijk ga ik het niet over de plot-holes hebben!

Iets te veel liedjes, maar zeer genoten van deze film!

avatar van mrklm
Het is mij een raadsel waarom hier überhaupt liedjes in zitten. Ze houden het verhaal op, voegen niets toe aan het verhaal en zonder die liedjes had deze film ook een prima speelduur gehad. Enige uitzondering is een parodie op 'Wilkommen, bienvenue, welcome' uit Cabaret dat uitstekend begint, maar ook dat liedje vervalt in formule met een Songfestivalwaardige modulatie en een onnodig opgeblazen crescendo. In Hollywood zijn ze blijkbaar vergeten dat de meest memorabele musicalliedjes juist de kleine, intieme liedjes zijn. Ik noem 'Cheek To Cheek', 'Over The Rainbow', 'White Christmas', 'Have Yourself A Merry Little Christmas' en de versie van 'Singin' In The Rain' uit de gelijknamige film.

Het is zo jammer, omdat de film op alle andere vlakken eigenlijk uitstekend is. Emma Watson is precies goed als het dromerige meisje dat zich niet laat beperken door de bekrompenheid van haar dorpsgenoten. Dan Stevens weet, ondanks de noodzakelijke special effects die aan de basis liggen van zijn fysieke verschijning, angstaanjagende, agressief, verlegen en charmant te zijn als Beast. En er is een stemmencast om je vingers bij af te likken, met o.a. Ian McKellen en Emma Thompson. Het is even wennen, maar het is goed dat Hollywood hier een sprookjeswereld neerzet waarin verschillen in huidskleur of seksualiteit een vanzelfsprekendheid zijn. De film zakt wat in wanneer de focus ligt op de zelfingenomen Gaston [Luke Evans], daarentegen is het goed om Kevin Kline weer eens te zien in een rol [als Belles vader] die waardig is aan zijn talent. Het eindresultaat is een uiterst vermakelijke film waarbij je de liedjes uiteindelijk op de koop toe neemt.

avatar van Sergio Leone
Matig.

De animatiefilm heb ik - denk ik - slechts één keer gezien tijdens mijn kinderjaren, wat wil zeggen dat het mij nooit veel zei. Deze live action doet geregeld belletjes rinkelen, maar het doet ook geregeld zuchten en fronsen. Twee grote manco’s: de liedjes, die zijn gewoon slecht. De teksten en klemtonen worden gebogen en gedaan om er toch iets melodieus van te maken maar het trekt vaak echt op niks. En het tweede manco is de saaiheid van enkele sleutelpersonages, waaronder Belle.

Emma Watson is een totale miskleun in de hoofdrol. Heel saai gebracht, met een eeuwige sippe blik. Gelukkig voor haar zijn er enkele stemmen in de bijrollen die het voortreffelijk doen, vooral Ewan McGregor spant de kroon.

Kleurrijk is deze versie zeker wel. Het kasteel van het beest is een goede locatie. Maar van uitwerking had het iets beter gekund. Zeker de CGI valt bij momenten lelijk tegen. Het beest had levensechter gemoeten. Pluspunt aan hem is wel zijn stem, ofwel komt dat door Dan Stevens ofwel door een geslaagd effect in de post-productie, ik weet het niet, maar het maakt van hem wel het leukste personage om bezig te zien.

Ik vond de film perfect, de effecten, het kasteel en de karakters!
De muziek en liedjes, ja daar moet je van houden, dat doe ik dus wel!
De chemie tussen Belle en het Beest is erg mooi en voor mij overtuigend. De film heeft ook veel humor, zoals de sneeuwbal scène, de scène dat Beest met het paard aan het praten is en voorbij loopt (dat is op de achtergrond), in de kamer met alle boeken en natuurlijk Lumiere en Cogsworth niet te vergeten!

Wat veel mensen overbodig vinden is de achtergrondverhalen, ik vond het juist heel mooi!

Het enige minpuntje was de Nederlandse ondertiteling, die was precies hetzelfde als de Nederlandse tekst uit de tekenfilm vooral bij de liedjes.... dat klopt alleen vaak niet!

avatar van VincentL
Beauty and the Beast

De sprookjes verfilmd door Disney hebben mij nooit zo weten te bekoren als kind. De afgelopen tijd ga ik dus geregeld naar verfilmingen van sprookjes die ik wel ken, maar nog nooit gezien heb. Zoals hierboven genoemd ontbreekt daardoor grotendeels een nostalgische factor die mijn beoordeling omhoog kan stuwen. Een duidelijk gemis, want Disney weet mij tot dusver niet erg te bekoren.

Deze verfilming van Belle en het Beest is omringt door de sfeer van zwakzinnigheid. Een gepassioneerde romance in de vorm van een sprookje hoeft dat totaal niet te zijn. Daarbij komt dat de dialogen van een belabberd niveau zijn en de film geregeld saai en traag aanvoelt. Het gehalte zingende theekopjes is te hoog, evenals de vaak flauwe pogingen tot humor. Alle liedteksten hadden beter door sterke dialogen ingeruild kunnen worden om de film een beetje diepgang mee te geven. Tevens voegen de liedteksten aan de reeds gevoerde dialoog weinig toe en zijn zij vaak een herhaling van teksten. Mijn verwachtingen van de film zullen wel heel anders zijn geweest dan de uitwerking, maar ik vond het verhaaltechnisch een behoorlijke teleurstelling.

Emma Watson loopt gedurende de twee uur als een Pinokkio door het scherm. Zij speelt een zeer middelmatige rol en weet nooit overtuigende stukjes acteerwerk neer te zetten. Zowel in dramatiek als in geluk schiet ze schromelijk te kort. Ze is gewoon geen overtuigende Belle.
Luke Evans is een net overtuigende Gaston als Watson een overtuigende Belle is. Zijn haast infantiele speelstijl is behoorlijk ergerlijk. De karikatuur die hij van zijn karakter maakt mist alle overtuiging.
Josh Gad heeft misschien nog wel de beste rol, maar dat komt omdat zijn karakter als enige een verfrissing is in het oerconservatieve bolwerk dat Disney heet.

Visueel gezien heeft de film met momenten een behoorlijke kitscherige uitstraling. Het kasteel en de voorwerpen zijn allemaal gelikt in beeld gebracht, evenals het bos, maar vooral het dorpje zag er uit alsof die van de smurfen geleend was. Bovendien is het vooral een sfeerloos geheel. De film gaat nooit echt leven, creëert geen moment van empathie of sympathie. Tevens is twee uur te lang voor een beknopt sprookje.

Beauty and the Beast is een behoorlijk tegenvallend sprookje geworden. Op alle fronten schiet Disney met deze productie te kort. Het is hopen dat de toekomstige remakes van films die ik wel heb gezien als kind meer voor mij gaan leven, want Belle en het Beest is een dode mus.

Eigenlijk een beetje met tegenzin naar deze film geweest om m'n vriendin een plezier te doen, maar viel me toch ontzettend mee erg mooi gemaakt en uitgewerkt ondanks de vele musicals toch vermaakt 4.0

avatar van Flat Eric
Over zingende theepotten en pratende candelabra's dus.

Dit sprookje zag er visueel werkelijk prachtig uit vol kleur, mooie decors en kostuums maar toch miste er iets essentieels.
Namelijk chemie en uitstraling tussen de hoofdpersonen. Ik weet niet wat het is met die Emma Watson in het algemeen maar die maakt toch echt nooit indruk op me. Zwakke performance ook nu weer en ik kreeg werkelijk geen moment sympathie voor haar personage. Ook de overgang van The Beast naar vriendelijk aimabel persoon gaat iets te snel waardoor het niet helemaal lekker overkomt. De enige die nog wel mijn sympathie kon opbrengen was toch wel Luke Evan's Gaston. Een tikkeltje over the top geacteerd maar lekker aanwezig. Of de rest was gewoon te slecht dat hij er juist bovenuit sprong.
Hoe dan ook, de verpakking was mooi maar de inhoud verwaarloosbaar.

Hm. Waar moet ik beginnen...
Misschien met het feit dat Disney mij heel erg had verbaasd met Jungle Book. Deze vond ik namelijk echt geweldig. Hierbij gaf ik direct aan van laat maar komen. Zoals the Lion King of Aladdin.

Maar Disney heeft gekozen voor Beauty and the beast. Dit is een absolute klassieker qua inhoud van verhaal, muzieknummers en uitwerking. Daar kan niet om gedraaid worden. Toen ik de trailer zag had ik maar 1 minpunt: the beast. Deze hebben ze door het montage jaar heen nog aangepast. Gelukig! Want hierdoor had ik zoiets van: ja kom maar op.

Gisteren dus naar de bioscoop geweest. De film begon en ik had direct zoiets van aj... iets spreek mij niet aan. Ik beleefde de film namelijk meer als een musicial. Teveel nummers, dat is kritiekpunt 1. Dit haalde voor mij echt de kracht van de film weg. Daarbij was heel veel autotune (Emma Watson). Dit voelde voor mij niet echt aan. Je ziet Emma Watson en hoort een totaal andere stem. Kritiekpunt 2 is Bella zelf. Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind Emma Watson een mooie vrouw. Helaas vind ik dat ze in deze rol helemaal niet goed naar voren komt. Voor mij was ze geen Bella waardoor ik geen binding had met haar. Ze was in mijn ogen aanwezig, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
Kritiekpunt 3 is dat alles, maar ook echt alles letterlijk is overgenomen. Vele shots van de tekenfilm zijn ook in reallife gefilmt. Knap hoor! Maar ook dit haalde voor mij de kracht weg. Niks vernieuwends en ik hou daar toch wel van.

Ik geef hem alsnog een 2,5 omdat Disney wel altijd hoge kwaliteit levert van special effects. De film ziet er gelikt uit. Gaston was perfect verfilmt en gecast en het had ergens nog wel wat nostalgisch voor me. Helaas had Jungle Book mij beter gepakt. Dit vanwege minder muziekalenummers en nieuwe/verandere toevoegingen in het verhaallijn.

Ik begreep dat Mulan and the Lion king in 2018 eraan komen. Ik kijk uit naar the Lion king. Deze heeft dezelfde regisseur en maker als the Jungle book. Ik ben benieuwd

avatar van Ajax&Litmanen1
A broken clock is right two times a day, Cogsworth. But this is not one of those times.

Ik heb hier best wel naar uitgekeken, omdat ik de tekenfilm uit 1991 echt goed vond, die staat in mijn top 5 favoriete Disneyfilms. De trailers van deze remake waren ook veelbelovend en de lovely Emma Watson in de hoofdrol leek me ook een prima keuze. Sowieso sta ik wel achter het idee van Disney om hun grote hits te recyclen in nieuwe live action films. Vooral met The Jungle Book is dit gigantisch goed gelukt. Ik kijk ook erg uit naar The Lion King, wat zonder twijfel mijn nummer 1 van Disney is. Niet elke titel is even geslaagd (Maleficent vond ik enorm zwak), maar er zit echt zoveel potentie in dit soort films. Als je puur naar een verhaal kijkt waar de ware hartverwarmende Disneymagie in zit, dan zou Beauty and the Beast nooit tegen kunnen vallen. Toch?

Helaas valt de film dus wel tegen. Ongetwijfeld zullen velen dit geweldig vinden, maar ik vind op een gegeven moment kriegelig van wéér een liedje tussen de bedrijven door. In het origineel zingen ze ook regelmatig, maar hier staan de liedjes soms gewoon het vertellen van het verhaal in de weg. En het gros van de nummers vond ik ook niet zo bijzonder. Belle die in het begin zingend door haar dorpje loopt was overigens wel erg sterk, geeft ook meteen een goed beeld van haar leven en de mensen waar ze weinig mee heeft, maar Disney is wat mij betreft doorgeslagen met dit.

Daarnaast vond ik het verhaal emotioneel gezien niet heel erg pakkend. De chemie tussen Belle en Beast spatte nooit van het scherm af. Het voelde lange tijd te afstandelijk, tot er plots een knop om ging en ze helemaal in love met elkaar waren. Ik vond die overgang veel minder goed uitgewerkt dan in de tekenfilm. Maar ook scenes als Belle die afscheid van haar vader in de gevangenis moest nemen kwamen niet lekker uit de verf. Pas helemaal op het einde voelde ik weer even die Disneymagie toen Belle verscheurd van verdriet Beast dood zag liggen na de bestorming. En natuurlijk de scene die daarop volgde, met de herrijzenis van Beast en zijn kasteelhulpjes, dat kwam wel fraai over. Maar Disney heeft wel duidelijk steken laten vallen en was volgens mij meer bezig met het uiterlijke vertoon van de film, dat het vertellen van het verhaal iets minder belangrijk leek. En dat vond ik juist het mooiste deel van de tekenfilm.

Waar de film wel goed op scoort is het visuele aspect, de muziek, de stemmencast en de humor. Alles ziet er enorm strak en sfeervol uit en de cast lijkt erg goed gekozen. De humor is nooit heel scherp, maar de timing klopt wel. Lumière en Cogsworth doen het met de stemmen van Evan McGregor en Ian McKellen erg leuk. Ook het snobistische, zelfingenomen gedrag van Gaston, gevolgd door zijn slaafje LeFou, paste wel in de film. Veel te karikatuur, maar Disneypersonages zijn dat nou eenmaal bijna altijd. De beide hoofdrolspelers voldoen wel, al vond ik de geanimeerde Beast niet helemaal overtuigend. In de tekenfilm had hij een passender uiterlijk, maar dat kan ook sentiment zijn. Emma Watson was sowieso sterk als Belle. Ze is bloedmooi en haar pittige uitstraling paste wel bij de rol van het meisje dat verder wil kijken dan het kleine wereldje waar ze in vast zit.

Alles bij elkaar had ik er meer van verwacht, maar is dit alsnog een vrij aardige verfilming van een klassieker. Maar ik hoop dat The Lion King me ook in de live action film emotioneel meer gaat pakken dan deze Beauty and the Beast.

Nadat ik vorig jaar blij verrast was door The Jungle Book bleek dit toch een forse tegenvaller. Waar ik The Jungle Book echt een moderne herinterpretatie vond met een prachtige, levende jungle en een donkerdere, serieuzere toon, is Beauty and the Beast (ook naar mijn mening) gewoon een 1:1 kopie van de animatiefilm die daar verder niets aan toevoegt. Hoewel dit nog wel voldoende is voor wat jeugdsentiment en leuke 'oh ja-erlebnissen', had ik daar ook het Disney origineel voor kunnen bekijken. 2,5*

avatar van yentl119
Deze film was voor mij op het randje van perfect.......... Vooral genoten van Emma Watson en de mooie decors. Ik heb met een 'verliefd' gevoel de bioscoop verlaten.

avatar van DeCol
Na de animatie en de musical nu ook de film gezien. Eigenlijk wel wat ik ervan verwacht had.

Net als in de musical is de tweede helft het sterkst. De eerste helft is een beetje saai, minder mooie nummers en weinig humor. De tweede helft is juist het tegenovergestelde. Er gebeurd veel meer, de muziek is goed en er zitten genoeg grappige momenten in. Film blinkt vooral visueel uit, en dan het complete plaatje. CGI is aardig, kleding, decors en setting zijn prachtig. De (stemmen)cast is voortreffelijk.

Sterk punt vind ik het compleet maken van het verhaal. Hoe de prins zo is geworden en hoe Belle haar moeder is verloren, zijn zaken die voor mij nieuw zijn en echt bijdragen.

avatar van pocalan
Sacre bleu wat een heerlijke verfilming!

In het begin dacht ik : help, wat een opsmuk. Zodra het eerste nummer met Belle begon, was ik om. Ik heb de tekenfilm trouwens veel te vaak gezien in mijn jeugd + het is mijn favoriete Disney-film. Dus ik ben ook een beetje bevooroordeeld. Aan de ene kant blijft de film dichtbij het origineel. Al is het jaren terug dat ik de Disney-versie zag: wat een feest van herkenningspunten! Tegelijkertijd werd er ook een eigen draai aan gegeven. Hier kon ik wel van genieten.

Eerst moest ik even wennen aan het beest. Ja, logisch. Hij is niet de knapste. Hij is alleen anders dan ik verwacht had. In de tekenfilm ziet het er net wat gelikter uit. (Hence: alsof hij een gigantische lading gel in zijn haar had.) Ik had hem ook eh... omvangrijker verwacht. Misschien keek ik er in mijn jeugd anders tegenaan. Dan ben je ook gemakkelijker geintimideerd. De accenten, de blikken, hier en daar dezelfde timing als in tekenfilm. Geweldig!

Ik merk ook meteen hoe mijn ouders mij opgevoed hebben. Een paar Disney-films en dat komt wel goed. De diverse moralen als 'niet meteen op het uiterlijk afgaan', 'keuzevrijheid' etc liggen er dik bovenop. Dat bederft de pret gelukkig niet.

PS Die bibliotheek... gasp!

avatar van parcivalis
Draak van een film op de typische Amerikaanse manier zo honingzoet dat de vullingen uit je kiezen springen. Geen edelkitsch was ooit lelijker noch oppervlakkiger. Inclusief een roedel excuusnegers om het Hollywood-quota veilig te stellen. Tot overmaat van ramp wordt er nog in gezongen ook. Troep. En nee, ik ben geen zeikerd en ja, het kan wel: Oliver! (1968)

avatar van thunderball
Deze een paar weken geleden samen gaan zien om iemand een plezier te doen.

Toen Disney besloot om zijn eigen tekenfilms om te toveren tot live action films, leek dat een interessant experiment, omdat ze welbekende films als Sneeuwwitje en Doornroosje vanuit een ander perspectief wilden benaderen en er zo een originele twist aan gaven.

Helaas hebben ze dat slechts twee films vol gehouden, want met Assepoester volgden ze al weer de welbekende verhaallijn, Jungle book was hier en daar iets origineler, maar deze Beauty and the Beast lijkt een bijna 1:1 verfilming te zijn van de originele tekenfilm, met hier en daar wat wijzigingen en extra toevoegingen, die overigens zonder uitzondering eerder nadelig en een verslechtering zijn en de film ook nog eens een stuk langer maken.

Ik had er eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden, dat het een musical zou zijn. Toegeven: praktisch alle Disneys zijn verkapte musicals, maar bij een live action remake ging ik er -blijkbaar ten onrechte- automatisch van uit dat de liedjes (minstens voor het grootste gedeelte) weg gelaten zouden worden en er gewoon een verhaal zou worden verteld.

Verder wat in een tekenfilm werkt, hoeft bij een gewone speelfilm dat niet te doen:
als volwassene zit ik niet te wachten op twee uur lang sprekend en zingend meubilair en servies en kandelaars te zien rondhuppelen.

De acteurs waren aardig gecast, maar ik vond de liedjes in de oorspronkelijke tekenfilm toch beter gezongen.
Watson heeft een leuk snoetje en Stevens zet een goede Beast neer, maar de teleurstelling is groot wanneer hij dan eindelijk weer terug een gewoon mens wordt, want dan is hij weer zijn kleurloze zelf.

Over het algemeen ziet de film er zeer mooi en verzorgd uit, al werd ik een paar keer dol en bijna duizelig van het gedraai met de camera, waarbij het beeld ook nog eens zeer onscherp leek.

Daar de film teveel een kopie is van de in alles veel betere, meer dan vijfentwintig jaar oude, tekenfilm, die veel compacter en daardoor vlotter en effectiever was, vond ik deze nieuwe versie vooral overbodig en slechts doeltreffend om op zo'n makkelijk mogelijke manier de kas van Disney te spekken. Had er dan een originele draai aangegeven.

Een zesje, ofwel drie sterren.

avatar van Mac Hammer Fan
Fraai spektakel opgesmukt met zang, dans en veel schitterende visuele effecten. Ongetwijfeld een lust voor het oog, maar ik mis toch de griezelige duistere sfeer van de meesterlijke Tsjechische adaptatie Panna a Netvor uit 1978 of de beklemmende ontroering van de gelijknamige Disney animatiefilm uit 1991. Desondanks zeker een sympathieke verfilming van het sprookje over de tot monster gemuteerde prins en het mooie jonge meisje die verliefd worden op elkaar. Indrukwekkend om op het grote doek te zien.

Wauw, wat een overdonderende, superieure film. Had nooit gedacht dat de animatie versie uit 1991 nog te overtreffen zou zijn, maar met deze komt men daar toch akelig dicht bij in de buurt. Je kunt zeuren over kleine details die wat minder zijn(niet elke song is even goed, de cast is redelijk op dreef maar voor enkele rollen hadden ze best betere acteurs kunnen vinden), maar de algehele indruk is toch dat dit nog eens echt film is zoals film ooit bedoeld is. Wellicht al de beste van 2017, en we hebben nog zo veel maanden te gaan. Kijken en genieten, voor jong en oud.

TMP
Aardige live action-verfilming van de Disney-klassieker. Visueel gezien zeker de moeite waard. De film wijkt qua verhaal in weinig af van de tekenfilm en biedt wat dat betreft dus ook weinig extra's. De ruimschoots aanwezige liedjes zijn niet erg leuk en halen soms enkel de vaart uit de film. Emma Watson doet het naar behoren als Belle, de overige vertolkingen zijn niet heel bijzonder. Genoeg bekende gezichten in de cast overigens, al komen zij deels hoofdzakelijk als stemacteur aan bod.

avatar van james_cameron
Spectaculaire live action-versie van de geanimeerde Disney-klassieker, die ik overigens niet gezien heb. De liedjes doen het niet voor mij, maar afgezien daarvan is dit een leuk en fraai vormgegeven sprookje. Decors en special effects zijn eersteklas (al is er sprake van iets teveel opzichtige CGI) en de hoofdrolspelers zijn innemend. Er is daarnaast een imposante stemmencast aangetrokken om alle gebruiksvoorwerpen in het kasteel overtuigend tot leven te laten komen.