Beauty and the Beast (2017)

Fantasy / Muziek

geregisseerd door Bill Condon
met Emma Watson, Dan Stevens en Luke Evans

Belle, een mooie, jonge onafhankelijke vrouw wordt gevangen genomen door een beest in zijn kasteel. Ondanks een beangstigend gevoel van onzekerheid over wat haar te wachten staat raakt ze bevriend met het betoverde personeel in het kasteel. Ze leert verder te kijken dan de afschuwelijke buitenkant van het beest en ontdekt de vriendelijke ziel van een prins die binnen in hem schuilt.

Erg matig helaas. Zowel Belle als Gaston worden matig neergezet door Watson en Evans. Ik vond het ook teleurstellend dat men zo nauwgezet het origineel heeft willen kopiëren; daarmee voegt het niks toe, te meer het niet-geanimeerd veel minder magisch en dynamisch overkomt. Het enige mooie gedeelte is het stuk dat de liefde tussen Belle en het Beest ontluikt, gewoon omdat dit prettig sentiment is. Verder is het gewoonweg teleurstellend.

avatar van tommykonijn
De animatiefilm is geen jeugdsentiment voor mij. Ik zag Beauty and the Beast een aantal jaren geleden pas voor de eerste keer, maar vond het wel meteen een goede film. Het zal voor mij nooit de ultieme Disneyfilm worden, maar het was me wel meer dan duidelijk waarom Beauty and the Beast zo geliefd is. Ik zag dat deze nieuwe versie was toegevoegd aan Netflix en aangezien ik nog geen enkele van de live-action remakes van Disney gezien had, leek me dit een uitgelezen kans.

Uiteindelijk is mijn grootste probleem dat ik de toegevoegde waarde ervan niet inzie. Het is, op een enkele scène na, een letterlijke herhaling van de animatiefilm. Dat men zo dicht mogelijk bij die alom geliefde klassieker wil blijven snap ik volledig en juich ik zelfs toe, maar juist doordat het nog net niet een één-op-één kopie is, valt op dat het allemaal stukken minder mooi is. Alleen al het Franse dorpje is daar een uitstekend voorbeeld van. Verder is het denk ik vooral ook een erg subjectieve ervaring. Ben je een groot fan van musicals? Ga deze film dan vooral kijken! Ik heb er in principe vrij weinig mee, maar kan het juist in animatiefilms van Disney (zoals het origineel) vaak heel goed hebben. Hier had ik die ervaring helemaal niet. Het was het typische 'daar gaan we weer' gevoel wanneer een personage uit het niets begon te zingen.

Emma Watson is een logische keuze voor de rol van Belle, doordat het personage in het verlengde ligt van Hermione Granger. Ik las dat een aantal mensen haar performance niet goed vonden, maar daar ben ik het niet mee eens. Ze deed het naar mijn mening erg prettig; ook tijdens de liedjes. Ik had wat meer moeite met Dan Stevens als Beast. Dit (lastige) personage moet enerzijds dreiging uitstralen, maar anderzijds moet je ook na verloop van tijd sympathie voor hem gaan voelen. Beide aspecten kwamen hier niet zo goed uit de verf als bij de geanimeerde versie van dit personage uit het origineel. Ook personages als Lumière, Cogsworth en Mrs. Potts willen, ondanks de prima vertolkingen van McGregor, McKellen en Thompson, nooit helemaal tot leven komen. Ik denk dat dit niet zozeer aan de acteurs ligt, maar wel aan het design. Doordat het allemaal wat minder kleurrijk is, is het automatisch een stuk minder magisch. Het overige acteerwerk van onder meer Luke Evans en Kevin Kline is ook aardig; eigenlijk vond ik enkel Josh Gad vervelend in zijn rol als Lefou.

Dit is geen slechte film, maar eigenlijk is het het gewoon allemaal nét niet. Het voelt te zeer als een poging nog eens te willen teren op oud succes en bevestigt eigenlijk enkel de vooroordelen die ik had bij deze nieuwe modegril van Disney. Ik ga er niet vanuit dat ze lukraak te werk gaan, maar na dit houd ik mijn hart toch een beetje vast voor The Lion King volgend jaar...

Panoramix schreef:

Dat doen ze nou juist niet. Deze versie duurt ook 1,5 keer zo lang.

Zwolle84 schreef:

Dat doen ze nou juist niet. Deze versie duurt ook 1,5 keer zo lang.

Dat zegt niet zoveel; alleen dat deze kopie wat trager is. Ik heb de films niet naast elkaar afgespeeld, maar weet zo tal van exact dezelfde liedjes en zelfde scènes in herinnering te roepen. Als je dat vergelijkt met bv Cinderella dan heeft laatste sterk mijn voorkeur (of herinner ik me de animatieversie van Assepoester gewoon niet goed?..).

Panoramix schreef:

De basis is ook hetzelfde, maar er is flink wat aan toegevoegd. Het zit hem dus niet zozeer in de pacing, maar meer in toegevoegde scènes (zoals het feministische sausje op verzoek van Emma) en liedjes.

avatar van Shadowed
Niet speciaal.

Dat is voor mij een prima omschrijving van deze film, wat ondanks de best hoge recensies vond ik dit niet al te veel hebben. Watson is een knappe verschijning, maar was niet bepaald een goede prinses en straalt dit ook onvoldoende uit.

Het verhaal zelf is opzicht wel leuk bedacht, maar origineel niet echt meer met de gedachte dat dit gewoon weer een remake is van het origineel. Natuurlijk is het visueel dik in orde, vernieuwend is het nergens en het blijft allemaal weer heel voorspelbaar.

Ik zag ook niet echt een goede chemie tussen Belle en het Beest en dit bleef me opvallen. Voor de rest is er wel degelijk sfeer en zijn er gewoon mooie locaties met prima muziek ertussendoor. Niet een al te bijzondere film dit voor mij.

avatar van Friday the 13 th
Duurt me iets te lang en is zeker niet zo betoverend als de tekenfilm. Ook geen nieuwe elementen worden aan het verhaal toegevoegd, ik vond het echt ouderwets overkomen en niet op een goede manier. Jeugdsentiment een beetje opnieuw beleefd, dat wel, maar het kon anders en beter. Vrij oppervlakkige vertolkingen ook.

avatar van LOTR-lover
Ik word denk ik deels gevuld door jeugdsentiment tijdens het kijken van deze film, maar ik vond het echt een fijne film. Al die mooie liedjes brengen ook direct een glimlach op m'n gezicht. De special effects zijn betoverend mooi en tillen Beauty and the Beast net nog even naar een hoger niveau.

8/10 (IMDB)

Muziek en liedjes zijn prachtig! Verder ging in mijn optiek in deze versie de aandacht volledig naar de mooie plaatjes en niet naar het gevoel (in tegenstelling tot het origineel). Emma watson is een dooie plant en ook Gasten is niet overtuigend als schurk. Afgezien daarvan zeker niet slecht. Film ziet er prachtig uit alleen mist dus volledig het gevoel van de originele Disney klassieker.

avatar van jippie2010
Om even in de stijl van de musical te blijven:
this is not my cup of tea.
Ik moet dit soort producties gewoon overslaan,
maar ik laat me altijd overhalen door de relatieve goede waardering.
Hoewel het mijn smaak niet is kan ik wel zien dat het kwalitatief onderhoudend is. Daarom toch een redelijke waardering. *2,5

avatar van BlueJudaskiss
Minstens twee liedjes te veel en Emma Watson speelt Emma Watson maar ik heb a) een zwak voor Emma Watson en b) dit is jeugdsentiment. Dat ik 'm iets verlaagd heb van 4,5* naar 4,0* heeft er vooral mee te maken dat ik 'm vrijdagavond zag op een hardnekkig griepvirus en ik me wat sentimenteler voelde dan de bedoeling was.

Evengoed wel een 4,0* dus.

Vorm boven inhoud wellicht maar ik heb hier van genoten. Verhaal was zoals gezegd iets te lang, maar nu is er wel ruimte voor wat verdieping in bijvoorbeeld het personage van Belles vader - heel veel liefde voor Kevin Kline en degene die 'm gecast heeft want oh wat geniet ik toch altijd van deze man - en de tovenares. Niks mis met wie dan ook van de cast alleen tja Emma... Misschien lagen mijn verwachtingen wat te hoog.

Daarbij: dit was voor mij gewoon een sprookje zoals een sprookje zou moeten zijn. Kleurrijk, niet bang om af en toe wat duister qua vertelling te zijn, en die prachtige sets van zeker dat dorp. Heerlijk om naar te kijken.

En ik heb een zwak voor inderdaad de oude liedjes - ik zag 'm in het Engels maar ik hoorde automatisch in mijn hoofd de heerlijke stem van Henny Orri in mijn hoofd wanneer ik in het de film 'Tijdenlang verhaald / Elke keer herhaald / Belle en het Beest ' hoorde. Kippenvel, nog steeds.

avatar van mjk87
mjk87 schreef:
voor de cynici [is Belle] iemand die lijdt aan een stockholmsyndroom.

Toch fijn dat de wetenschap dit nu onderschrijft. Al was m'n opmerking niet zo serieus bedoeld.

avatar van Zwolle84
Blijft vooralsnog veruit de beste van Disneys live actions en is zelfs beter dan de klassieker uit 1991. The Lion King krijgt er nog een zware kluif aan om zich hiermee te meten.

Ik heb weer genoten. Van Emma "perfecte Belle" Watson. Van de prachtige decors. De mooie muziek. De schitterende kleuren. Hooguit is hij iets te lang, maar dat is een voetnoot.