Cinderella (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Romantiek

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Lily James, Cate Blanchett en Richard Madden

Cinderella (Lily James) is een weeskind dat door haar stiefmoeder (Cate Blanchett) en stiefzussen (Sophie McShera en Holliday Grainger) onrechtvaardig wordt behandeld. Op een dag ontmoet ze in het bos een charmante vreemdeling met wie ze zich gelijk verwant voelt. Wanneer de koning een open uitnodiging voor een feest stuurt naar alle maagden van het land, hoopt ze dat de vreemdeling ook van de partij is. Maar haar stiefmoeder verbiedt haar te gaan en verscheurt Cinderella's jurk.

avatar van mnrk
I can't drive, I'm a goose.

Gewoon een lekkere feel-good film van Kenneth Branagh...

Het sprookje in een modern jasje ziet er gewoon goed uit (visueel/decors/kostums en de special effect's)...

Het verhaal is ook goed uitgewerkt en verloopt ook lekker vlot waardoor de gehele film gewoon lekker weg kijkt...

De gehele cast is ook op zijn plaats en geeft de film ook dat extra's mee...

avatar van Thomas83
Verrassend goed en leuk nog. De intro is nog wel erg griezelig met gigantisch opgeblazen emoties en erg matig spel van de acteurs die Cinderella's ouders spelen, maar hierna wordt de film echt leuk. Geen moderne invullingen ditmaal, maar ouderwets trouw aan het bronmateriaal. Enkel wat zeer bescheiden toevoegingen die wonderlijk goed binnen het geheel passen. Dat geldt eigenlijk ook wel voor de computereffecten, die wel overduidelijk uit een computer komen maar van de betere CGI-kwaliteit zijn en op een of andere manier echt goed opgaan in de live-action. Het mag verder geen verrassing genoemd worden dat de film in uiterlijk opzicht echt zeer geslaagd is. De kitsch is er net niet overheen zodat het goed werkt en de sprookjessfeer in stand wordt gehouden. Prachtige kleuren en ook heel mooi gebruik van licht. En het camerawerk en de muziek zijn lekker weelderig, zoals dat hoort in een sprookjesfilm, en ook gewoon mooi

Maar wat de film vooral zo 'n plezier maakt is dat de cast echt leuk is. Lily James is gemaakt voor een rol als deze. Ze maakt de rol en daarmee ook de film echt sympathiek, zelfs de moralistische momentjes. De rol van Madden als de prins stelt niet zo gigantisch veel voor, maar hij is echt een uitzondering in dit soort sprookjes door eens een prins te spelen die echt leuk is en een aardige klik heeft met James. Blanchett is een van de meest voor de hand liggende actrices om te casten voor zo'n valse stiefmoederrol, maar je weet wel dat de rol dan goed wordt ingevuld. Bonham Carter had zo'n rol ook kunnen spelen, alleen die speelt nu dan weer eens een goedaardige rol en is erg leuk in helaas beperkte schermtijd en in de voice-over. Jacobi heeft een heel mooie warme rol als de koning. En heel de film kan warm genoemd worden. Precies wat je van een sprookje verwacht. Op dus de intro na is het allemaal niet ergerniswekkend zoet, de film wordt erg goed en vlot verteld en alle belangrijke scènes zijn ook gewoon goed gemaakt. Ook zijn ze niet overboord gegaan met de fantasie-elementen of al te grote flauwigheid. Ik ben helemaal niet van het genre en weer een verfilming van hetzelfde sprookje vond ik nou niet echt aantrekkelijk klinken, maar na Maleficent ben ik weer aangenaam verrast. 3.5*.

avatar van Alittleromance
Deze film kreeg dan niet de Oscar voor beste kostuums, hallo, dit ging naar Mad Max. Begrijpen wie het kan.

avatar van horizons
Mad Max is lieveling van publiek en pers om één of andere vreemde reden.

avatar van Flat Eric
Een suikerzoete variant van het sprookje met hysterisch kleurgebruik en prachtige kostuums.
Precies zoals een sprookje moet zijn.
Cinderella was prima gecast maar Prince Charming vond ik wat op een Ogre lijken.
De twee stiefzusters waren me niet dom genoeg en vrij saai. Dat had wel wat spannender gekund.
Leuk om deze eens gezien te hebben, niet meer en niet minder.

avatar van umbra
Love it!

Waarom niet eens een Cinderellake meepikken...en zeker niet ongoocheld, want het is een frisse verfilming van het wereldberoemd sprookje.
Blinkt uit in decors, costumering, magische scènes, animatie en natuurlijk in de vertolkingen van de Jonge Lily James en "boze" Cate Blanchett.
Een zeker pluspunt is de vlotte afhandeling van het verhaal, netjes in proportie en zonder al te lange, met verveling flirtende scènes.
Een charmante feel-good.

avatar van Decec
Een goede drama/familie/fantasie/romantiek film...
Mooi en prima verhaal...
Mooi gemaakte kostuums...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Stellan Skarsgård en Richard Madden ...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Ajax&Litmanen1
Disney is de laatste jaren druk bezig met live action verfilmingen van hun tekenfilm klassieker. Deze Cinderella moest ik nog zien, dus bij deze. Op zich zit er weinig originaliteit in de film; we volgen precies het klassieke verhaal. Dat is aan de enige kant een zwakte, omdat er helemaal niks vernieuwend aanwezig is, maar anderzijds zijn die verhalen sterk genoeg om gewoon 1 op 1 over te nemen. De film neemt wel een te lange aanloop, maar vanaf het bal in het paleis is de film uitermate vermakelijk en valt er ook weinig op aan te merken. Visueel is alles tot in de puntjes verzorgd en ook het acteerwerk is prima. Lily James neemt met verve de hoofdrol op zich, ze is erg charmant en sympathiek. En ze mag er natuurlijk absoluut wezen, bepaald niet vervelend om naar te kijken. Ik kende haar niet echt, maar ik hoop dat ze meer grote rollen krijgt.

Ook de nare stiefmoeder en haar dochters zijn goed vertolkt, al hadden vooral de dochters wel nog gemener mogen zijn. De algehele sfeer van de film is iets te braafjes. En ook al is het einde nog steeds mooi, iets meer passie en emotie had er wel bij gemogen. De ''I forgive you'' scene was echt dramatisch, hoe kan je zo'n naar mens dat je nota bene nog op had gesloten toen de prins op bezoek kwam, nou vergeven, laat staan direct op dat moment al? Ik zou trouwens wel eens een horrorversie van dit verhaal willen zien, met Cinderella die wraak op haar stiefmoeder en zussen neemt

avatar van Actarus
Alittleromance schreef:

Als absolute Mad Max Fury Road fan, ben ik het helemaal met je eens! Die Oscar moest gewoon voor Cinderella zijn...Wat een pracht om te aanschouwen!

avatar van Alathir
Mooie Disneyfilm met schitterende visuals en kostuums. Lily James speelt de knappe Assepoester en doet dat voortreffelijk. Ook de rest van de cast is heel goed. Richard Madden heeft een goede chemie met Lily. Toch is het vooral Cate Blanchett die opvalt door haar bitchige gedrag, je gaat haar echt wel haten en dan weet je gewoon dat ze haar rol erg goed speelt. Stellan Skarsgard heeft niet zoveel screentime.

Wederom een Disney die weet te bekoren ondanks dat het verhaal ondertussen zelfs bij mij al half bekend was. En mijn kennis van sprookjes is best abominabel. Het is dus enigszins voorspelbaar maar dat zijn zowat alle Disney's wel. Dit is gewoon een film waar je blij van wordt.

avatar van TornadoEF5
Die Disney live-action remakes verrassen me toch keer op keer. Ik weet nog toen ik de originele Cinderella gezien had een kleine tweetal jaar geleden dat ik er niet echt veel aan vond. Maar nu heb ik het idee dat ik toch wel een beetje omver geblazen werd door de pracht van deze film. Het verraste me gewoon, omdat ik het verhaal eigenlijk niet echt zo boeiend vond (maar nu dus wel). Ik vind deze film echt stukken beter dan de originele versie, en bij quasi iedere live-action remake prefereer ik de remake over de oudere versie. Misschien is die modernere aanpak dan toch een pak beter dan het ouderwetse en met de vinger wijzende moraal van weleer, waar er nu wel wat plaats is voor wat luchtigheid. Tijden evolueren nu éénmaal, en dat is maar goed ook.

Qua visuals ziet het er ook geweldig uit, al hebben de met de hand gemaakte tekeningen (echt monnikenwerk) uit de oudere Disneyfilms ook wel echt hun charmes (al weet ik dat ik dat een beetje vond tegenvallen in Cinderella, maar de aparte en ook wel minimalistische stijl van The Jungle Book of in Sneeuwwitje met de Zeven Dwergen vond ik dat dan wel weer charmant gedaan). Een echt sterktepunt van deze film is dat Cinderella er gewoon ook echt prachtig en beeldig uitziet. Het is moeilijk om als man niet onder de indruk van Lily James te zijn, en je ogen van haar af te houden. En met Cate Blanchett heb je dan natuurlijk ook weer iemand die wat kleur geeft aan de antagonist van de film. Het einde ontroerde me zelfs als het ware (alsook de "dans"), in die mate zelfs dat de tranen bijna in mijn ogen liepen. Als je dat kan doen bij mij, is het toch een teken dat je iets goed gedaan hebt. Ik ben vaak nogal sceptisch over dit soort films en Disneys live-action remakes, maar als ze de kwaliteit van The Jungle Book, Maleficent en deze Cinderella (die ik zelfs beter vind dan Maleficent met Elle Fanning) kunnen doortrekken, dan zal ik er geen neen tegen zeggen.

avatar van Metalfist
I can't drive, I'm a goose

Ik stond eerlijk gezegd altijd een beetje sceptisch ten opzichte van die nieuwe rage aan live-action varianten van de bekende Disney films. Ik zie graag de originele animatiefilms en dit leek me, samen met die talloze vervolgen die in de loop der jaren zijn verschenen, een beetje overbodig te zijn. Recentelijk echter wel geïnteresseerd geraakt in het oeuvre van Brannagh en daar behoort deze Cinderella uiteraard bij. Dat, en het feit dat dit me zo'n perfecte film voor druilerig weer leek te zijn zorgden ervoor dat ik hier eens voor ging zitten.

Tot nu toe is Brannagh vooral een regisseur die een aantal interessante films heeft gemaakt, maar telkens me net niet kon bekoren. Een mengeling van 3* tot 3.5* was dan ook de gebruikelijke score, maar Cinderella is eindelijk de uitzondering op de regel. Hoewel de film ietwat traag op gang komt, het is pas vanaf het bal dat de film zijn vaart lijkt te vinden, is het toch wel over de gehele lijn genieten van de magische pracht die Brannagh op het scherm tovert. Zeker de scènes in het paleis zijn echt geweldig om naar te kijken. Verder is dit een film die het vertrouwde verhaal van de animatiefilm (en de vele andere Cinderella films, want Disney was absoluut niet de eerste) volgt maar er toch hier en daar zijn eigen touch aan weet te geven. Misschien net iets teveel een knieval naar de animatiefilm aan de hand van onder andere de muizen (kan me niet herinneren dat dat in de 1914 versie bijvoorbeeld ook zo was) maar het zorgt nog voor een paar leuke scènes.

Vooral ook omdat Lily James als Cinderella zo enorm aandoenlijk is. Met animatie kun je je personages zo kneden dat ze er perfect uitzien zoals je wilt, bij echte mensen is dat net iets moeilijker, maar James is echt een perfecte keuze voor de rol. Kan ook gezegd worden van Cate Blanchett trouwens als stiefmoeder. Die haat in de ogen, heerlijk! Verder nog toffe bijrollen van onder andere Helena Bonham Carter (Bibbidi-Bobbidi-Boo!) en Richard Madden speelt een prins met iets meer diepgang dan we gewend zijn. Het is daar ook dat Brannagh wel wat punten weet te scoren, want dankzij de cast krijgen bijrollen zoals Derek Jacobi (als de koning) net wat meer niveau. Ook de effecten kan je bijna een hoofdrol noemen, want die nemen erg veel van de film in beslag. Qua aankleding en dergelijke was het dus al degelijk, maar die vlucht van Cinderella uit het kasteel (inclusief crashende pompoen) is toch ook wel erg fijn gedaan.

Ik heb me hier toch danig mee geamuseerd en dat is meer dan ik in eerste instantie had verwacht. Zo'n typische Disney feelgood film en eentje die mierzoet is en toch krijg je nergens het gevoel dat dit door je strot wordt geramd. Het einde is misschien net iets tè (het vergeven van de stiefmoeder..) maar kom, het is een kleine smet op een voor de rest uitstekend geheel.

avatar van Antonev
In navolging op Beauty and the Beast heb ik me maar eens aan deze film gewaagd.

De film is prachtig geschoten, met dito kostuums (vreemd genoeg geen Oscar voor gewonnen) en decors. De cast is prima, met natuurlijk een glansrol voor James. Ze deed het echt uitstekend als zachtaardig meisje dat verliefd wordt op een prins. Ook de stiefzussen en stiefmoeder speelden een goede rol.

Waarom kom ik dan niet verder dan 3 sterren? Het verhaal wordt net iets te tam gebracht en miste de scherpte en vooral de humor die Malifecent en Beauty and the Beast wel hadden. Deze film wordt pas enigzins geestig vanaf het moment dat de toverfee haar intrede doet. Had het wat meer gif gehad, dan was het minimaal een halve ster meer geweest.

Desalniettemin een voor het oog prachtige film met goede acteurs en een happy end.

avatar van IH88
“I have to leave. It's hard to explain. Lizards and pumpkins and... things.”

Leuk. Het verhaal van Cinderella staat garant voor plezier, romantiek, en veel mooie jurken en kostuums. Kenneth Branagh probeert het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar hij weet wel zijn eigen stempel op het materiaal te drukken. En met Lily James heeft hij ook de perfecte Cinderella gecast. En Blanchett als de valse stiefmoeder is natuurlijk ook een geweldige keuze. Audiovisueel is het een feest, en als je daar het acteerwerk en de regie bij optelt heb je een film waar het plezier vanaf straalt.

De zoveelste verfilming van het klassieke, superromantische sprookje van Assepoester. Visueel een pareltje dankzij de glorieuze wijze, waarop Kenneth Branagh en zijn crew het verhaal hebben opgepoetst met mooie settings, prachtige kostuums en leuke speciale effecten. Neem daarbij dat de bevallige Lily James en de feeks Cate Blanchett voortreffelijk zijn gecast en je krijgt een film, die volgens mij jong en oud aanspreekt. Het was mij in ieder geval een waar genoegen.