Cinderella (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Romantiek

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Lily James, Cate Blanchett en Richard Madden

Cinderella (Lily James) is een weeskind dat door haar stiefmoeder (Cate Blanchett) en stiefzussen (Sophie McShera en Holliday Grainger) onrechtvaardig wordt behandeld. Op een dag ontmoet ze in het bos een charmante vreemdeling met wie ze zich gelijk verwant voelt. Wanneer de koning een open uitnodiging voor een feest stuurt naar alle maagden van het land, hoopt ze dat de vreemdeling ook van de partij is. Maar haar stiefmoeder verbiedt haar te gaan en verscheurt Cinderella's jurk.

avatar van thunderball
Zucht! Ik bekritiseer helemaal niemand, ik zeg gewoon dat ik bij de verkeerde film zat en dat -om het nog erger te maken- het ook nog in het Vlaams was ingesproken i.p.v. in het originele Engels... Wat is daar verkeerd aan? Erg vreemde reactie.

avatar van mjk87
Best aardig, vooral door de heerlijke kleurrijke haast kitscherige sets en jurken. Daar lijkt echt kosten noch moeite gespaard te zijn en maakt van dit sprookje ook echt een sprookjeswereld. Verder weet ik niet helemaal wat ik ervan moet denken om de geanimeerde versie uit 1950 te verfilmen. Deels ligt dat eraan dat die Disney-klassiekers vooral door die animatie en door de musicalelementen zo genietbaar zijn. Zet je dat om naar een echte film, dan wordt het al snel lachwekkend, vooral dat gedoe met die muizen. Wel zie je dat er een aantal aspecten is toegevoegd, ook omdat men nu eenmaal een uur aan film extra had, door de extra lengte en het weghalen van de liedjes. Zo is er een beetje politiek ingevlochten en de geschiedenis van Cinderella wordt wat geloofwaardiger gebracht waarin ze langzaamaan tot sloofje wordt gemaakt. Maar toch zie ik liever een adaptatie van het verhaal in de echte, liefst moderne, wereld. Maar goed, ik kan niet alles hebben. Verder zijn de rollen aardig bezet en lijkt iedereen ook echt met plezier te spelen. De film vliegt dan ook voorbij hoewel ik buiten de decors om nergens iets heb gezien dat ik echt goed vond. Maar het is wel vermakelijk. 3,0*.

Heel aandoenlijk sprookje. Leuke verfilming van de Disney animatie. Niks mis mee.

avatar van james_cameron
Leuk vormgegeven nieuwe versie van het alom bekende sprookje, onderhoudend maar tegelijkertijd wel erg op veilig spelend. De prima cast houdt de boel gelukkig stevig op de rails. Lily James is fris en ontwapenend in de hoofdrol; Cate Blanchett is heerlijk fout als gemene stiefmoeder. De relatief korte speelduur zorgt ervoor dat het verhaal lekker snel doorloopt en qua decors en production design valt er heel wat te genieten. Niets mis mee dus, als je je tenminste niet stoort aan de volstrekte voorspelbaarheid van het geheel.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Cinderella (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Cinderella is overduidelijk een product van Disney en een remake van Assepoester (1950), niet het sprookje van de gebroeders Grimm maar deze film weet dat het niets méér wil zijn dan een klassiek sprookje. Kenneth Brannagh voegt een magnifieke stijl toe aan deze film met romantische decors en idyllische personages die nooit over-the-top aanvoelen maar toch ontdek je hier en daar een vleugje van de klassieke Disney-stijl. Misschien een vrij standaard verhaal met niet veel verassingen maar er is absoluut wel wat voor iedereen om van te genieten. Echt een typisch Walt Disney sprookje om lekker bij weg te dromen.

avatar van Filmkriebel
Zeer mooie herwerking van het sprookje van Perrault én van één van de meest romantische werken uit de filmwereld. Die remakes van Disney sprookjes bevallen me wel de laatste jaren : Alice in Wonderland, Snow White and the Huntsman, Maleficent... ik heb elk van deze werken vrij hoog zitten. Voor een regisseur is een archetypische Disney als Assepoester een droom om in handen te krijgen en Branagh weet hoe hij het voor mekaar moest krijgen.

Meer dan met iets nieuws op te draven, haalt hij alle herkenbare sprookjeselementen uit de kast en dat was een geweldige keuze. Ik kreeg wat ik van een sprookje verwachtte (daarom ook 4,5*): veel kleuren, bedwelmende romantiek; decors die uit de Duits-Oostenrijkse cultuur opgesnoven zijn, en een vleug magie. Sommige scènes zijn werkelijk om bij weg te dromen zoals de fee die haar jurk in blauw verandert. Prachtig en foutloos in beeld gebracht. Om niet te spreken over de dolle rit op klokslag twaalf . Ik kreeg niet genoeg van het lieve snoetje van Lily James maar eigenlijk deed heel de cast het goed. Het is ook een film die iedereen, maar dan ook iedereen wil bekoren. Het wordt nergens te eng of te droevig, en als het zover is, duurt het nooit te lang. Verplicht kijkmateriaal en de vrij lage stemmen stellen me teleur.

avatar van keimpeS
Best een mooie film, wel wat zoetsappig, maar ja dat kan je verwachten bij een disney-film!

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik mis Lucifer.

avatar van Brabants
Op enkele wijzigingen na volgt deze versie het verhaal van de gelijknamige tekenfilm uit 1950. Deze details waren wat mij betreft te summier en over het algemeen is deze film dan ook weinig vernieuwend. Daar kwam nog bij dat het acteerwerk allemaal zeer gemiddeld is. Het is Disney met deze versie dan ook niet gelukt om een meesterwerk te maken van dit sprookje en blijft het bij een zeer clichématige film die weinig tot eigenlijk geheel niet uitdagend is anno 2015.

Brabants schreef:
weinig tot eigenlijk geheel niet uitdagend is anno 2015.

Moet dat dan? Je zal dan zeker een film als Maleficent meer gesmaakt hebben, maar moet een film altijd vernieuwend of uitdagend zijn om goed te zijn?

avatar van Brabants
Filmkriebel schreef:

Niet altijd maar in dit geval wel. En wat betreft Maleficent heb je helemaal gelijk, dat vind ik nu een goed voorbeeld van een zeer geslaagd meesterwerk.

avatar van DragQueen
Mooie bewerking van het alom bekende sprookje. Vermakelijk om te zien. Het verhaaltje is leuk uitgevoerd, en vooral op visueel gebied overtuigt de film. Mooie decors en kostuums. Het acteerwerk ging er ook prima mee door. 3 Sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Disney is heel z'n reeks classics aan het recyclen in live-action versies en dus komt ook Cinderella aan bod. Geen origineel invalshoek zoals Malificent, maar toch alvast beter dan Alice in Wonderland is deze Cinderella. Het brengt een sprookje en doet dat op een gewone standaard manier. En voor één keer is standaard geen vies woord. Disney wil niet krampachtig een moderne versie brengen, er zijn geen foute scènes met Cinderella op Facebook of zo. Gewoon het sprookje zoals we dat kennen. Helaas is die 'standaard' dan ook weer een nadeel omdat de film gewoon brengt wat je zou verwachten: Cinderella met echte mensen, zonder pratende dieren en liedjes weliswaar. Dat geeft een leuke film op. Niet meer of minder, gewoon standaard. En dat is niet slecht ook niet...

avatar van LPereboom
Niet mijn meest favoriete verhaal... 'Cinderella' maar het is mooie film, veel kleur en heel mooie costumes. Het acteer werk valt ook goed mee! Toch geef ik deze film maar een 6/10, want ik vind het geen meerwaarde aan alles wat ik al gezien heb.

avatar van Miszmi
Prima verfilming. Ben zelf altijd een groot fan van de disney films en deze heeft gewoonweg weer aan de verwachtingen voldaan. Leuke cast, leuke omgeving, gewoon prima in elkaar gezet.

avatar van Pieter Montana
Een remake van één van m'n all-time favorieten? Uiteraard stond ik daar sceptisch tegenover. Maar net zoals bij Maleficent, is deze moderne versie een zeer aangenamde ode aan één van Disneys bekendste klassiekes. Zoals gezegd wil Branagh niet al te veel nieuws toevoegen aan het originele verhaal: Cinderella wordt ietsje mondiger en de prins ietsje meer zichtbaar, maar verder blijft het allemaal hetzelfde. De kostuums en de sets zijn piekfijn in orde, en de kitschkraan wordt volledig opengedraaid. Indien u geen azijnpissende zwartkijker bent, kan u niet anders dan hierbij even wegdromen. 3,5*

avatar van dvdfreak123
Toch wel van genoten van deze disney verfilming van cinderella. Decors, kostuums enzo zagen er werkelijk prachtig uit. Het is echt wel een magische film geworden met hier en daar een vleugje humor ook. Acteerprestaties waren ook goed. Weer prima vermaakt met deze disney krijgt van mij een dikke 7,5/10

avatar van Glennekeeeee
De tekenfilm Assepoester staat als een huis, zelfs nog tot op de dag van vandaag. De film had een hoge dosis magie, en het hoofdpersonage wekte de juiste portie meeleving op. Een moment dat bij elk mens gekend is (de pompoenkoets, de klokslag, het glazen muiltje), het lijkt een soort van basiskennis die er als kind word ingegeven.

Het is de mode om die verhalen die in animatie als monumenten worden beschouwd om te toveren in live action films. De meesten bieden er nog een nieuwe blik op, om het verhaal toch iets extra te geven. Cinderella is luier op dat gebied, het sprookje zoals het is op een paar puntjes na, gewoon het zelfde houden. Dat is meteen de kracht en de zwakte van deze film. Zoals ik al zei: De basis is subliem en je mag het nog zo slecht uitwerken als je wil, het gegeven op zich zorgt er al een deel voor dat dit op zich zeer moeilijk een ramp van een film kan worden. Anderzijds is de vergelijking met het origineel nu onoverkomelijk en dan is al snel duidelijk dat deze film nooit kan tippen aan het origineel.

Eerst enkele positieve punten: De cast, van lily James, tot Cate Blanchett, tot Bonham Carter, allemaal zorgvuldig gekozen en het werkt perfect. Ook al zijn enkele nieuwe personages die in het origineel niet of nauwelijks aan bod kwamen wel zeer vlak en cliché, een acteur als Stellen Skarsgard kan er nog het beste uithalen. Ook de setting, niet meer dan een groot dorp is mooi vormgegeven en de intro die meer achtergrond bied op het verhaal voor de stiefmoeder en de beweegredenen van Ella zorgen voor een meer gebalanceerd compleet verhaal.
Wat de film vooral niet heeft en wat toch nodig is in een sprookje, is magie. Het klinkt misschien onnozel maar het sprookjesgegeven is te vaag aanwezig. De muizen mogen dan misschien kunnen luisteren, zo piepend communiceren werkt eigenlijk irritant. Het lijkt belachelijk maar ze hadden ze misschien beter toch laten praten. Ook de jurk-maak-scène die in het origineel een hoogtepunt is, word hier maar flauw weergegeven en door het misterie rond Assepoester vanuit het oogpunt van de prins (doordat ze elkaar al kennen) te doen verdwijnen mist de laatste akte ook aan die zekere magie. Het enige moment dat de film die magie weet op te brengen is bij de pompoen-scène. Daar komt de magie wel tot leven en is het vooral Helena Bonham Carter die show steelt. In een rol die we de laatste jaren zo weinig zien is ze haast onherkenbaar maar wel heerlijk. Ze zorgt voor een apotheose die jammer genoeg halfweg al geweest is en anderzijds ook nooit het niveau van het origineel haalt. Het einde lijkt even nog te verdwalen maar kiest uiteindelijk toch het gekende pad zoals we het kennen maar zorgt niet voor het goede gevoel bij het ingaan van de credits.

Misschien zijn al die herbewerkingen en kijkend vanuit een ander perspectief niet altijd even geslaagd, maar ze zorgen tenminste voor een verfrissing van het verhaal. Deze versie van Cinderella, overigens door de regisseur van het matige Thor, zorgt er enkel voor dat je op zolder gaat zoeken naar de videocasette van het origineel en indien nodig ook de videorecorder er bij gaat halen.

Cinderella is zeker geen wanproduct maar dat is vooral te danken aan het originele basisconcept. Deze filmversie voegt weinig toe aan de wereld van Assepoester, op wat mij betreft, een heerlijke lieve bijrol van Helena Bonham Carter, na.

avatar van sofripa
Mierzoet, bekend maar geen onaardig schouwspel. 3 sterren

avatar van IGarance
Cinderella.. helemaal niet zo slecht, Cate Blanchett vind ik al een matige actrice , Ik vind ook het concept te veel op Maleficent lijken maar stukken minder. Ik wacht op Red Hiding Hood.

avatar van Rodger
Een suikerzoete film, maar best prima vermaak.
Ook de special effecten zijn goed, leuk voor een keer te zien.
2.5**

avatar van Pim1993
Heel simplistisch de kern behouden. Totaal geen bijzonderheid. Wel leuk dat deze sprookjes opnieuw verfilmd worden.

avatar van Geno
Nou sorry maar dit is echt over de top... Hinderlijk over de top. Gênant over de top. Er is werkelijk niets nagelaten om op voor-de-hand liggende sentimenten wegglijden... wegdromen mag je het niet eens meer noemen. Het is ordinair kwijlen geworden. Kwijlen om het kwijlen. Een bijna Roemeens-zigeunerachtige potsierlijkheid. Het is een suikerspin voor prepuber-meisjes geworden, en deze onophoudelijke kitsch staat alles in de weg. Het is een opgeklopte klomp suiker in fel roze kleuren en de rest is lucht. Ach god... en daarbovenop werd elk facet in de film ook nog eens fink aangezwengeld met muzak (opdat de intensiteit ons maar niet zou ontglippen)... - Rieu kan hier nog een flinke punt aan zuigen. Plat effectbejag.
Toch had het een verhaal geweest waar je met wat meer oprechtheid en wat meer respect voor de originele versie nog wat diepte in had kunnen brengen. Over deze blockbuster is tot in de detail nagedacht... niet over het verhaal zelf, nee slechts over het te realiseren succes. Hopeloos. En... de acteerprestaties waren ook al niet bijzonder. Nou ja... dit vinden mensen leuk.

Een 2* voor zoete lucht

Geno schreef:
over de top...

Er zijn van die dingen die ik nooit zal begrijpen. Hoe kun je een conventioneel sprookje als dit nu "over de top" noemen?

avatar van Geno
Sorry.. maar ik sprak niet van de vertelling zelf die over de top is, natuurlijk niet, noch over de wijze waarop het filmisch lekker uit de bocht mag vliegen, heerlijk!... als 't maar oprecht voelt. De wijze waarop dit wordt voorgeschoteld vind ik niet meer oprecht. Het is een format. Het is in een cliché gegoten. Het is op deze manier gebracht totaal niet interessant meer. Maar het zal wel aan mij liggen hoor... Geniet er maar lekker van!

Een nieuwe versie van het alom gekende klassieke sprookje.
En een mooie versie ook, met Kate Blanchett in een voor haar ongewone rol, die van de stiefmoeder (ze speelt zelden de 'slechterik' in films).
Maar de film valt vooral op door de prachtige beelden, echt een lust voor het oog.
Het mag dan een sprookje zijn, ik heb wel van deze film genoten, en waarom zou dat niet mogen hé

avatar van AmazingPP
Het mag wat kosten bij Disney, want dat zie je af aan deze film. Prachtig vorm gegeven met prachtige decors en prachtige kostuums. Ik had het graag iets pittiger gezien, met meer humor voor volwassenen erin, maar Disney blijft het mier -en mierzoete aanleveren en daar zijn ze goed in. Prima acteerwerk, prima effecten, een zeer vermakelijke film: 3,5 *

avatar van Ebenezer Scrooge
Have courage and be kind and all will be well.

Jeetje, er zit geen glazuur meer op mijn tanden. Dit doet werkelijk pijn aan mijn ogen. Wat een zoetsappige frivoliteit ten opzichte van het 'donkere' Cinderella uit 1950. Vreselijk.
Ebenezer Scrooge schreef:
Ik mis Lucifer.
Lucifer zit wel in de film, maar dat is zo'n piepklein rolletje; aan een riempje nota bene! Heeft volgens mij een fortuin gekost deze film, was er nu echt geen geld over om een leuke zwarte kater uit de hoge CGI-hoed te toveren? Nee, dat is natuurlijk allemaal in die stomme blauwe jurk gaan zitten!

Aardige film waarin een weesmeisje als hulpje wordt gebruikt door haar stiefmoeder en haar twee stiefzusjes. De zoveelste verfilming van het bekende sprookje heeft weinig nieuws te bieden, maar is desondanks wel vermakelijk. Uiteraard vanwege de prachtige, kleurrijke aankleding (kostuums, decors en special effects). Ook de prima casting werkt in het voordeel van de film.

avatar van K. V.
Er was hier veel minder om te doen dan bij Malificent of Alice, maar eigenlijk totaal onterecht.
'k vond deze film eigenlijk erg goed. De film volgt erg goed de Disneyanimatiefilm, maar heeft enkele toevoegingen in het verhaal, vooral de intro is langer, maar bied toch wel een meerwaarde. De liedjes zijn wel weggelaten en de diertjes kunnen niet spreken.
Het verhaal is natuurlijk overbekend, maar wist me zeker niet te vervelen. Het werd goed gebracht en af en toe zelf een mopje. Visueel was de film ook top. Overtuigende special effects, zonder echt te overdrijven, 'k vond het eens geen overkill.
Ook het acteerwerk was goed. Ze hebben de stiefmoeder iets jonger gemaakt (geen grijze lokken), maar Cate deed het prima, net als de rest trouwens.
'k ben eigenlijk aangenaam verrast door de film. 'k had geen grote verwachtingen en ben zo absoluut niet teleurgesteld. Zelf bij momenten had 'k kippenvel, wat al een tijdje geleden was bij een film.
Erg goed!