Beauty and the Beast (2017)

Romantiek / Muziek

geregisseerd door Bill Condon
met Emma Watson, Dan Stevens en Luke Evans

Belle, een mooie, jonge onafhankelijke vrouw wordt gevangen genomen door een beest in zijn kasteel. Ondanks een beangstigend gevoel van onzekerheid over wat haar te wachten staat raakt ze bevriend met het betoverde personeel in het kasteel. Ze leert verder te kijken dan de afschuwelijke buitenkant van het beest en ontdekt de vriendelijke ziel van een prins die binnen in hem schuilt.

avatar van Seam
Arri schreef:
Positieve reviews van Chris Stuckmann (A-) en Jeremy Jahns
Shot voor shot remake lijkt het dus te zijn, jammer dat zoiets een kaskraker gaat worden. Het is wachten totdat alle oude tekenfilms in real time geschoten zijn en tegen die tijd zullen ze vast VR versies van de films gaan maken

avatar van Zwolle84
Seam schreef:
Shot voor shot remake lijkt het dus te zijn

Het lijkt me dan dat ze niet hebben zitten opletten, tenzij de film last minute nog is aangepast. Er schijnt meer back story rond Belle in te zitten.

Zo'n zin in deze.
De animatie is voor mij een van de mooiste ooit gemaakt.
De soundtrack van deze heb ik al in huis en hoort zich zeer goed aan.

avatar van arno74
Mooie film! Die leeftijdsaanduiding is echt fout. Dit is een film voor alle leeftijden, je kunt er met het hele gezin naartoe. Als volwassene valt het juist op dat er veel humor voor de allerkleinsten in zit. Kijkwijzer zit er volledig naast, heb het in Spanje gezien, waar het de aanduiding: "alle leeftijden, speciaal aanbevolen voor kinderen" heeft, en dat is 100% juist.

avatar van horizons
arno74 schreef:

Gelukkig dat 12 in Nederland betekent dat kinderen jonger dan twaalf toch mogen gaan met ouders erbij.

Maar 12 is best wel hoog idd. Had dus net zo goed 6 kunnen zijn.

avatar van Alittleromance
Na sleeping beauty 2014 - Cinderella 2015 - Jungle book 2016, is er dit jaar, Beauty and the Beast. Prachtige decors, kostuums, Camera werk, Geluid, Muziek en een prachtige rol van Emma Watson. Spijtig dat deze film niet een paar maanden geleden uit kwam. Want, mat ik hierboven noem had goed geweest voor heel wat Oscars in de wacht te slepen. Ik heb deze film vandaag gezien in Avant première. Voor mij was dat tot hier toe, mijn beste film voor 2017. nog een aanwijzing, ga deze film in 3D kijken, gewoon fantastisch. Ik heb hem in de Nederlandse versie gezien, maar ik ga hem zeker terug zien, maar dan in de originele versie. Alleen al voor de muziek.

Seam schreef:
Het is absoluut geen shot voor shot remake, alleen de hoofdlijnen zijn hetzelfde maar de details zijn anders.

Beauty and the beast de animatiefilm geldt als mijn all time favorite film.
Ik was zeer sceptisch toen ik hoorde dat Emma Watson de rol van Belle kreeg.
Nu ik hem gezien heb moet ik echt mijn mening bijstellen.

Wat is dit een prachtfilm!
Van mij krijgt hij al de titel: film van het jaar.
Van begin af aan waan je je echt in frankrijk.
De charme spat van het beeld en de acteerprestaties zijn echt geweldig.
De liedjes zijn prachtig vertolkt, en de roccoco-stijl maak het helemaal af.

Wow heb er geen woorden voor!
Disney did it again.

horizons schreef:

Maar 12 is best wel hoog idd. Had dus net zo goed 6 kunnen zijn.
Ik zal die kijkwijzer ook nooit begrijpen, een film als La Belle & la Bête (2014) is stukken duisterder dan deze (deze is helemaal niet duister) en in tegenstelling tot deze helemaal niet op kinderen gericht, maar die is volgens kijkwijzer voor 9 jaar en ouder. En een andere Disney, Into the Woods (2014), die al helemáál niet voor kinderen geschikt is krijgt 6 jaar als aanduiding . En deze krijgt dus 12 jaar mee, terwijl het voor alle leeftijden is.

avatar van arno74
Prachtige film van Disney met duidelijk een fors budget. Vooral visueel is het genieten, prachtige decors en costuums, en de CGI is zoals het hoort te zijn: het ziet er zo echt uit dat het niet opvalt. Hoewel ik het in 2D zag, wat zeer genietbaar is, kun je zien dat 3D (diepte) heel subtiel door heel de film verweven zit, dus ook dat lijkt me goed gedaan. Ik zag helaas de nagesynchroniseerde versie (wat vooral tijdens de liedjes opvalt), dus over de originele zang kan ik helaas niet oordelen (ja, dit is een musical!), maar ik heb het vermoeden dat deze Emma stukken beter kan zingen dan die andere uit La La Land.

Qua verhaal wordt op hoofdlijnen het verhaal uit de tekenfilm gevolgd, wel met vrijwel overal andere details. Maar het blijft net als de tekenfilm een film voor alle leeftijden (en geen 12+ zoals de kijkwijzer hierboven ten onrechte aangeeft), verwacht dus geen duistere tintjes of iets dergelijks, de humor is ook absoluut op de kleintjes gericht (bijvoorbeeld: een man die na een koude wandeltocht bij de open haard even zijn billen opwarmt).

Emma Watson is uitstekend gecast en beweegt zich in deze fantasiewereld van pratende kopjes en klokken en zingende kleerkasten als een vis in het water, betoverend neemt ze ons de ene na de andere scene mee. Minpuntje is dat haar personage weinig diepgang heeft, het is al lang geleden dat ik de tekenfilm zag maar voor mijn gevoel hadden de personages daar meer diepgang, chemie en emotie. Hier lijkt Disney toch vooral visueel te willen scoren (en slaagt daar ook ruimschoots in). Visueel hoogtepunt was voor mij de eettafelscene, een waar CGI-festijn. Maar juist in een film met echte mensen zou je verwachten dat er met mimiek en lichaamstaal meer wordt gedaan, maar in deze film wordt (zoals helaas in de meeste films tegenwoordig) alles uitgesproken en uitgelegd en wordt er niets aan interpretatie door de kijker overgelaten.

Om deze goed op waarde in te schatten moet ik eigenlijk de originele animatiefilm opnieuw bekijken en van deze versie ook de Engelstalige 3D-variant zien. Voor het moment hou ik het op 4*.

avatar van Alittleromance
Arno74 Schreef: maar ik heb het vermoeden dat deze Emma stukken beter kan zingen dan die andere uit La La Land.

Zoals ik al schreef, dat hij een paar maanden eerder moeten uitkomen, dan had La La Land geen één Oscar gewonnen.
Ik heb eerder nog vergeten te zeggen, Visueel effectenzijn top. Zoals ik al schreef, ga hem wel in 3D zien en in originele versie.

avatar van john mcclane 2
Alittleromance schreef:

e.

Dat is nogal Een statement !
Legt de lat erg hoog.

avatar van Actarus
Alittleromance schreef:

Volgend jaar hé Ik ga dit weekend kijken, maar als ik op de trailer mag afgaan, is het productie design al formidabel. Mad Max kwam uit ongeveer in April, bijna een jaar daarop haalde hij 6 Oscars binnen, dus het kan. Ben benieuwd

avatar van soom
Emma Watson. Een beetje een liefde die soms niet helemaal aankomt, maar op momenten wel binnenkomt. Zo zag ik Noah (vreselijk), maar was ze in Perks of Being a Wallflower wel goed bezig.
Dit is dus het niveau van die laatste film. W-á-u-w. Ik had het eigenlijk niet verwacht, had op zich niet helemaal mijn kaarten op Emma Watson. Maar ik ben zoals me gewoonlijk overkomt, weer weggeblazen. Superlatieven schieten op alle fronten tekort.
De tekenfilm uit 1991 verloor en verliest nooit aan kracht, maar het is fantastisch om met levende figuren deze pracht en praal te zien.
Dan Stevens, Josh Gad, Kevin Kline... Allemaal even geweldig. Alles klopt, alles is recht en schoot meteen door naar mijn hart. Ik heb gewoon geen woorden meer om de ademloze tocht te beschrijven die ik voelde. Want alle woorden (en idd, superlatieven, zoals ik schreef), schieten te kort bij wat ik precies zou willen zeggen. Misschien kan ik het zo onder woorden brengen. De tekenfilm blijft in alle opties magisch (vooral ook voor en vanwege de jeugdherinneringen die eraan vastkleven als honing), maar heeft er met deze film gewoon een extra laagje bij gekregen. Ik ben helemaal ondersteboven gegooid. Waarschijnlijk hielp het Atmos geluid en de 3D hier ook aan mee (Dank Gouda), maar, tja. Ik vind het geweldig, en meer kan ik er niet van maken. Daarbij komt ook nog eens heerlijke muziek door Ariana Grande&John Legend. De musical was overigens natuurlijk ook prachtig. Twee keer mogen zien, met Chantal en later Anouk.

avatar van Mac Hammer Fan
Ziet er mooi uit, maar ik betwijfel of hij zal kunnen tippen aan Panna a Netvor (1978) en de animatie Disneyverfilming uit 1991. Deze twee zijn ten zeerste aanbevolen.

avatar van IH88
Actarus schreef:

avatar van Alittleromance
Ziet er mooi uit, maar ik betwijfel of hij zal kunnen tippen aan en de animatie Disneyverfilming uit 1991. Deze twee zijn ten zeerste aanbevolen.

Wel, ik heb deze vanmorgen gezien op youtube. Panna a Netvor (1978) Voor 1978 was dat niet slecht, he
Wel ga maar naar Beauty and the Beast zien in 3D, je zal zien, je komt ogen te kort. Dat heb je nog nooit gezien. Visueel effecten, Kostuums, Decors, Camera werk, bangelijk mooi.

avatar van Actarus
[/quote]Mmha, The Jungle Book kreeg ook maar één Oscar (voor visuele effecten uiteraard). Dit soort films worden meestal niet (zeg maar nooit) genomineerd voor de belangrijke Oscars (regie, acteur, actrice, film, bijrollen). arno74 Dat Emma W beter kan zingen dan Emma S zal best, maar dit zijn de Oscars en niet de Grammy's he . [/quote]

Ook al kan W beter zingen dan S, ik ben blij dat Emma Stone La la land heeft gedaan. Betere actrice, just saying

avatar van IH88
Actarus Eens.

Niet goed.

Niet dat ik de laatste jaren een geweldige Disney fan geworden ben, maar de live action versies van hun wat oudere animatiesprookjes waren doorgaans niet zo heel slecht. Komt daarbij dat in 2014 Gans met een erg fijne adapatie kwam van Beauty and the Beast, dus Disney had wat te bewijzen.

Ze blijven ditmaal echter heel dicht bij hun animatieversie, niet iets waar ik echt op zat te wachten. Weer een film met zingend theeservies dus, een hoop humor die echt op de allerjongste gericht is en een sprookje dat zelden buiten de lijntjes kleurt. Of het moest zijn dat je wild wordt van de iets sterkere manlievende trekjes van LeFou. Schokkend!

Watson vond ik een totale miscast. De zang is alles behalve geweldig, als Sound of Music-achtige boerentrien slaat ze maar een vreemd figuur, maar een geweldige prinses is ze ook niet. Het botert ook niet echt tussen haar en Beast. Een kromme romance die plichtmatig in het verhaal verwerkt zit, maar nooit geloofwaardig in beeld gebracht wordt.

Verder érg veel liedjes, eigenlijk gewoon een volbloed musical. Het is dat de aankleding wel nog oké was. Niet zo fantasievol, dat viel tegen, maar het kasteel en kostuums zien er wel mooi uit. En de CG is technisch niet slecht, maar wordt zelden goed aangewend. Verder vond ik dat er ook opvallend veel blurry momenten in de film zaten, vooral als de camera begint te tollen. Dan ga je al geen 3D projectie kijken, zit je nog naar blurry beelden te kijken.

Mnee, deze versie was niks voor mij. Dan zet ik liever Gans' film nog een keertje op.

avatar van Donucius
Middelmatige film met het 'klassieke' verhaal. Als je niet van zang houdt, moet je niet naar deze film gaan.
Een verfilming van het klassieke Belle en het Beest, in een eigentijds jasje en verhaal die is aangepast voor het filmdoek. Doet me denken aan 'Maleficent' qua uitvoering en uitbeelding, waarbij 'B e/h B' toch de mindere is. CGI is prachtig, maar de verplichte romance tussen Belle en het Beest voelt af en toe geforceerd aan.
Bij het verlaten van de film een dubieus gevoel. Aan de ene kant een licht onvoldaan gevoel, maar zou niet weten wat ze nog meer aan de film toe hadden kunnen voegen. Aan de andere kant een blij gevoel dat het afgelopen was, want het voelde op de een of andere manier aan als een lange zit.

avatar van Zwolle84
Tja, als je niet van westerns houdt moet je ook niet naar westerns gaan.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Beauty and the Beast (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Beauty and the Beast heeft hetzelfde romantische verhaal met dezelfde betoverende personages als de welgekende klassieker uit 1991, hier en daar word een extra overbodig liedje tussen gestoken maar het blijft uiteindelijk allemaal mooi binnen de lijntjes gekleurd. De kostuums, sets en locaties zijn prachtig, de muziek is uiteraard nog altijd even "magisch" en de acteurs brengen de bekende personages opnieuw tot leven. Watson (Belle) en Stevens (Beast) deden het aardig, maar Evans als Gaston was dé ster. Beauty and the Beast is een betoverend sprookje dat wederom aantoont dat de magie van Disney nog altijd niet verloren is gegaan.

avatar van wwelover
Beauty and the Beast is één van de Disney films waar ik geen band mee had. Hoogstens eens als kind gezien op video. Maar ik was hier erg benieuwd naar. Ik ben geen musical fanaat, maar heb er verder ook niks tegen. De film is wat mij betreft erg geslaagd. Visueel is het natuurlijk ongelooflijk mooi. De decors, kostuums en cgi zijn betoverend.

Het is verder echt 'Disney'. De sfeer, de muziek en de karakters. Goed gekozen stemmen ook en heel goed gekozen acteurs. Vooral Luke Evans als Gaston en natuurlijk Emma Watson als Belle. God wat is zij mooi zeg, zeker hier. Haar stem verbaasde me ook, al weet ik natuurlijk niet in hoeverre dat 'echt' haar stem is.

Ik ben nog wel wat huiverig voor verfilmen als The Lion King, maar hier is het in ieder geval goed gelukt door Disney.

avatar van Fonzzz002
De originele Beauty and the Beast is voor mij altijd een waar meesterwerk geweest en het behoort tevens tot één van mijn persoonlijke favorieten animatiefilms allertijden. Deze remake geeft mij daarom heel wat redenen het te haten, namelijk dat het is kopie van het origineel is die letterlijk alles slechter doet: de zangprestaties zijn minder, visueel oogt het bij verre verte minder, verhaal is trager, personages zijn slechter onderbouwd en ze bevatten minder emotie, evenals dat het verhaal een aantal onlogische (of onnodige) plotelementen heeft. Daarentegen moet ik zeggen dat het geinig kon zijn om een nostalgische film in een nieuw jasje te zien, al waren het maar een paar scenes die goed uit de verf kwamen. Het is de 2e film die ik in mijn leven heb gezien waarin daadwerkelijk werd geapplaudisseerd aan het einde van de film, dus er waren genoeg mensen die zich goed hadden vermaakt. Toch, hoe meer ik over de film nadenk, hoe slechter ik het begin te vinden. Daarom twijfel ik sterk over mijn eindoordeel.

Dit is een film waarin ik over iedere losse scene iets negatiefs zou kunnen opmerken, omdat je het kunt vergelijken met een film die het beter deed, maar één van de grootste hinderen liggen bij het feit dat deze film teveel het origineel probeert te kopiëren. Er zijn scenes waarin ze letterlijk woord voor woord een oude scene nadeden, terwijl slechts een kleine aanpassing hier en daar werd gegeven. Deze aanpassingen hebben echter zelden tot nooit een positieve invloed. If it ain’t broken, don’t fix it. Om een voorbeeld te noemen: Het Beest heeft minder persoonlijkheid in deze film, daarom heeft hij minder een connectie met Belle. In het origineel probeerde hij, zodra Belle in het kasteel was, direct een band te vormen met haar in een poging de spreuk te verbreken. Hij gaf haar een kamer en hij vroeg of ze mee kwam avondeten, wetende dat op die manier hij een grotere kans maakte een positieve indruk achter te laten. In deze film dumpt hij haar in een cel en kijkt hij niet meer naar haar om, alsof hij de spreuk niet wilt verbreken en als een dommerik zijn kansen het raam uitgooit. Het zijn de bedienden die Belle een kamer geven, haar vertellen over de West Wing en haar uitnodigen voor eten, waardoor het Beest aanzienlijk minder persoonlijkheid heeft. Of een ander voorbeeld omtrent Het Beest: wanneer Belle, in de originele film, stiekem toch de West Wing ingaat en de roos ziet probeert ze de roos aan te raken. Ze haalt het glas om de roos weg en plukt bijna een stukje van de roos af. Dit maakte Het Beest razend waardoor hij zo hard begint te brullen dat Belle wegrent. Wanneer Belle wegrent zie je nog een kort moment waarin Het Beest geschrokken kijkt naar hoe bang hij Belle maakte, schamend voor wat hij deed. Dit gaf hem emotie en menselijkheid die ik miste ik de remake, want in de remake komt Belle dichtbij de Roos, maar raakt ze het glas niet eens aan. Zodra hij haar wegjaagt is er ook geen moment om zijn emotionele reactie te bekijken. Het springt gewoon naar Belle die in aanraking met de wolven komt. Nogmaals: deze verandering zorgen ervoor dat het Beest veel minder onderbouwing krijgt, waardoor de band die hij met Belle vormt niet half zoveel voorstelt en het gehele liefdesverhaal waar de film om draait weinig indruk maakt. En dat is slechts één verandering. Zoals gezegd valt er bij iedere scene wel een tekortkoming op te merken mits je kritisch naar de film gaat kijken.

Buiten de tekortkomingen binnen het narratief vond ik ook dat de cinematografie zich van een zwakke kant liet zien. Buiten het feit dat het vol CGI zat was er iets aan het kleurenschema wat een onplezierig gevoel meedroeg. Het had een ingehouden toon waardoor ik me nooit verwikkeld voelde in de sfeer die ze probeerde te creëren. Wanneer het kleurrijk probeerde te zijn voelde de kleuren wat zwakjes en grauwtjes waardoor ik niet het up-beat vrolijke gevoel had waar ze op hoopte (wanneer Belle zingt dat ze meer in het leven wilt, wat in het origineel met prachtige en heldere natuurgebieden word ondersteunt, zingt ze het hier met een grauwige lucht). Ook de donkere scenes van het verhaal leken zich enigszins in te houden in hun intensiteit, zodat ik nooit de shock meekreeg die een personage op dat moment had moeten voelen. Er zaten een aantal sfeervolle scenes in zoals de luxe indeling van het grootste kasteel, de creatieve designs van de bedienden van de prins en de kostuums zagen er accuraat uit, maar als geheel wist het mij niet te raken.
De acteerprestaties ben ik voor het grootste gedeelte positief over. Ian Mckellen is werkelijk perfect als Cogsworth en hij wist meerdere malen humor te brengen. Dan Stevens heeft een krachtige stem als Het Beest, voornamelijk de aardige kant wist hij met charme te brengen. Luke Evans gaf Gaston veel energie. Waar ik echter niet tevreden mee was, waar waarschijnlijk vele het mee oneens zullen zijn, is Emma Watson. Emma heeft het knappe, jonge en onschuldige uiterlijk wat je met Belle associeert. Ze heeft echter niet de kracht en emotie, zelfs tijdens scenes waar dat van haar gevraagd word. Ik had nooit het idee haar te kennen of met haar te kunnen meeleven. Als gevolg kwam Belle zwakjes en emotieloos over. Emma is aardig als actrice, maar deze rol is gewoon te zwaar voor haar waardoor Belle niet de krachtige emoties krijgt die nodig zijn om haar een sterker personage te maken.

Na die lange negatieve verhalen zou je kunnen zeggen dat ik het een 1* zou willen geven, maar dit is zeker niet waar. Deze film trapte me op mijn teen wegens mijn liefde voor het origineel, daarom heb ik een aardig lang negatief verhaal getypt, maar als ik over alle minpunten heen kijk en het beoordeel als een geinige wegkijkfilm, die een paar nostalgische dingen behandeld, kan het aardig zijn. Zoals je kunt verwachten komen alle bekende liedjes terug en hebben ze een eigen draai gekregen, wat voor een paar leuke scenes zorgt. Voornamelijk het spektakel gehalte leek vermenigvuldig te zijn. Be Our Guest was werkelijk spectaculair om in 3D te zien, maar ik merkte ook mijn voeten mee te tikken bij Gaston’s lied.

Er zijn een aantal dingen toegevoegd in deze adaptatie die het opfleuren, zoals een paar nieuwe liedjes die heel aardig waren, aanzienlijk meer pogingen tot humor, nieuwe personages met hun eigen trekjes en de meest opmerkelijke keuze: Lefou (sidekick van Gaston) is homo geworden, wat voor meerdere komische situaties zorgt. Er zijn momenten waarin ze een grap van het origineel herhalen, maar ze geven er een grappige nieuwe draai aan waardoor het leuk werd. Maar de sterkste toevoeging vond ik dat Belle en het Beest, later in het verhaal, meer scenes samen hebben dan dat ze later in het origineel hadden. Er zijn meerdere scenes waarin we hun zien praten over o.a. boeken of andere dingen waardoor ze een band vormen. Het was niet genoeg het matige begin van het Beest te redden, maar ze probeerde de band in de latere scenes meer aandacht te geven en het zorgde voor de nodige humor.

Conclusie: de Beauty and the Beast is een slappe kopie van het origineel die letterlijk alles minder doet en enkel lijkt te bestaan om te profiteren van de nostalgie van Disneyliefhebbers, in plaats van dat ze iets origineels met het idee doen. Er zijn in deze film een aantal aardige toevoegingen zoals nieuwe liedjes, wat humormomenten en prima uitvoeringen van de liedjes, die het als wegkijkflick voor als je met vrienden bent, kunnen laten werken. Ik heb me op bepaalde punten wel degelijk vermaakt, maar persoonlijk zou ik de 2014 life-action adaptatie van het gelijknamige verhaal eerder aanraden. Ja, die film heeft ook zijn fouten, maar het deed zijn eigen ding. Die film deed dingen nieuw en anders waardoor het een verfrissende zit vormde ten opzichte van deze adaptatie.
Als je een groot liefhebber van het origineel bent en je zoekt een slimme remake die het verhaal in nieuw licht zet, dan zal deze film dat niet bieden. Als je nostalgisch voor het origineel bent en je zoekt gewoon een gezellige wegkijkfilm, om met een groep vrienden te kijken, dan kan deze je prima vermaken.