Beauty and the Beast (2017)

Romantiek / Muziek

geregisseerd door Bill Condon
met Emma Watson, Dan Stevens en Luke Evans

Belle, een mooie, jonge onafhankelijke vrouw wordt gevangen genomen door een beest in zijn kasteel. Ondanks een beangstigend gevoel van onzekerheid over wat haar te wachten staat raakt ze bevriend met het betoverde personeel in het kasteel. Ze leert verder te kijken dan de afschuwelijke buitenkant van het beest en ontdekt de vriendelijke ziel van een prins die binnen in hem schuilt.

Erg matig helaas. Zowel Belle als Gaston worden matig neergezet door Watson en Evans. Ik vond het ook teleurstellend dat men zo nauwgezet het origineel heeft willen kopiëren; daarmee voegt het niks toe, te meer het niet-geanimeerd veel minder magisch en dynamisch overkomt. Het enige mooie gedeelte is het stuk dat de liefde tussen Belle en het Beest ontluikt, gewoon omdat dit prettig sentiment is. Verder is het gewoonweg teleurstellend.

avatar van tommykonijn
De animatiefilm is geen jeugdsentiment voor mij. Ik zag Beauty and the Beast een aantal jaren geleden pas voor de eerste keer, maar vond het wel meteen een goede film. Het zal voor mij nooit de ultieme Disneyfilm worden, maar het was me wel meer dan duidelijk waarom Beauty and the Beast zo geliefd is. Ik zag dat deze nieuwe versie was toegevoegd aan Netflix en aangezien ik nog geen enkele van de live-action remakes van Disney gezien had, leek me dit een uitgelezen kans.

Uiteindelijk is mijn grootste probleem dat ik de toegevoegde waarde ervan niet inzie. Het is, op een enkele scène na, een letterlijke herhaling van de animatiefilm. Dat men zo dicht mogelijk bij die alom geliefde klassieker wil blijven snap ik volledig en juich ik zelfs toe, maar juist doordat het nog net niet een één-op-één kopie is, valt op dat het allemaal stukken minder mooi is. Alleen al het Franse dorpje is daar een uitstekend voorbeeld van. Verder is het denk ik vooral ook een erg subjectieve ervaring. Ben je een groot fan van musicals? Ga deze film dan vooral kijken! Ik heb er in principe vrij weinig mee, maar kan het juist in animatiefilms van Disney (zoals het origineel) vaak heel goed hebben. Hier had ik die ervaring helemaal niet. Het was het typische 'daar gaan we weer' gevoel wanneer een personage uit het niets begon te zingen.

Emma Watson is een logische keuze voor de rol van Belle, doordat het personage in het verlengde ligt van Hermione Granger. Ik las dat een aantal mensen haar performance niet goed vonden, maar daar ben ik het niet mee eens. Ze deed het naar mijn mening erg prettig; ook tijdens de liedjes. Ik had wat meer moeite met Dan Stevens als Beast. Dit (lastige) personage moet enerzijds dreiging uitstralen, maar anderzijds moet je ook na verloop van tijd sympathie voor hem gaan voelen. Beide aspecten kwamen hier niet zo goed uit de verf als bij de geanimeerde versie van dit personage uit het origineel. Ook personages als Lumière, Cogsworth en Mrs. Potts willen, ondanks de prima vertolkingen van McGregor, McKellen en Thompson, nooit helemaal tot leven komen. Ik denk dat dit niet zozeer aan de acteurs ligt, maar wel aan het design. Doordat het allemaal wat minder kleurrijk is, is het automatisch een stuk minder magisch. Het overige acteerwerk van onder meer Luke Evans en Kevin Kline is ook aardig; eigenlijk vond ik enkel Josh Gad vervelend in zijn rol als Lefou.

Dit is geen slechte film, maar eigenlijk is het het gewoon allemaal nét niet. Het voelt te zeer als een poging nog eens te willen teren op oud succes en bevestigt eigenlijk enkel de vooroordelen die ik had bij deze nieuwe modegril van Disney. Ik ga er niet vanuit dat ze lukraak te werk gaan, maar na dit houd ik mijn hart toch een beetje vast voor The Lion King volgend jaar...

avatar van Zwolle84
Panoramix schreef:

Dat doen ze nou juist niet. Deze versie duurt ook 1,5 keer zo lang.

Zwolle84 schreef:

Dat doen ze nou juist niet. Deze versie duurt ook 1,5 keer zo lang.

Dat zegt niet zoveel; alleen dat deze kopie wat trager is. Ik heb de films niet naast elkaar afgespeeld, maar weet zo tal van exact dezelfde liedjes en zelfde scènes in herinnering te roepen. Als je dat vergelijkt met bv Cinderella dan heeft laatste sterk mijn voorkeur (of herinner ik me de animatieversie van Assepoester gewoon niet goed?..).

avatar van Zwolle84
Panoramix schreef:

De basis is ook hetzelfde, maar er is flink wat aan toegevoegd. Het zit hem dus niet zozeer in de pacing, maar meer in toegevoegde scènes (zoals het feministische sausje op verzoek van Emma) en liedjes.