Beauty and the Beast (2017)

Romantiek / Muziek

geregisseerd door Bill Condon
met Emma Watson, Dan Stevens en Luke Evans

Belle, een mooie, jonge onafhankelijke vrouw wordt gevangen genomen door een beest in zijn kasteel. Ondanks een beangstigend gevoel van onzekerheid over wat haar te wachten staat raakt ze bevriend met het betoverde personeel in het kasteel. Ze leert verder te kijken dan de afschuwelijke buitenkant van het beest en ontdekt de vriendelijke ziel van een prins die binnen in hem schuilt.

avatar van Zwolle84
Hetzelfde kun je ook zeggen over elke film die op een boek geïnspireerd is.

avatar van Ajax&Litmanen1
A broken clock is right two times a day, Cogsworth. But this is not one of those times.

Ik heb hier best wel naar uitgekeken, omdat ik de tekenfilm uit 1991 echt goed vond, die staat in mijn top 5 favoriete Disneyfilms. De trailers van deze remake waren ook veelbelovend en de lovely Emma Watson in de hoofdrol leek me ook een prima keuze. Sowieso sta ik wel achter het idee van Disney om hun grote hits te recyclen in nieuwe live action films. Vooral met The Jungle Book is dit gigantisch goed gelukt. Ik kijk ook erg uit naar The Lion King, wat zonder twijfel mijn nummer 1 van Disney is. Niet elke titel is even geslaagd (Maleficent vond ik enorm zwak), maar er zit echt zoveel potentie in dit soort films. Als je puur naar een verhaal kijkt waar de ware hartverwarmende Disneymagie in zit, dan zou Beauty and the Beast nooit tegen kunnen vallen. Toch?

Helaas valt de film dus wel tegen. Ongetwijfeld zullen velen dit geweldig vinden, maar ik vind op een gegeven moment kriegelig van wéér een liedje tussen de bedrijven door. In het origineel zingen ze ook regelmatig, maar hier staan de liedjes soms gewoon het vertellen van het verhaal in de weg. En het gros van de nummers vond ik ook niet zo bijzonder. Belle die in het begin zingend door haar dorpje loopt was overigens wel erg sterk, geeft ook meteen een goed beeld van haar leven en de mensen waar ze weinig mee heeft, maar Disney is wat mij betreft doorgeslagen met dit.

Daarnaast vond ik het verhaal emotioneel gezien niet heel erg pakkend. De chemie tussen Belle en Beast spatte nooit van het scherm af. Het voelde lange tijd te afstandelijk, tot er plots een knop om ging en ze helemaal in love met elkaar waren. Ik vond die overgang veel minder goed uitgewerkt dan in de tekenfilm. Maar ook scenes als Belle die afscheid van haar vader in de gevangenis moest nemen kwamen niet lekker uit de verf. Pas helemaal op het einde voelde ik weer even die Disneymagie toen Belle verscheurd van verdriet Beast dood zag liggen na de bestorming. En natuurlijk de scene die daarop volgde, met de herrijzenis van Beast en zijn kasteelhulpjes, dat kwam wel fraai over. Maar Disney heeft wel duidelijk steken laten vallen en was volgens mij meer bezig met het uiterlijke vertoon van de film, dat het vertellen van het verhaal iets minder belangrijk leek. En dat vond ik juist het mooiste deel van de tekenfilm.

Waar de film wel goed op scoort is het visuele aspect, de muziek, de stemmencast en de humor. Alles ziet er enorm strak en sfeervol uit en de cast lijkt erg goed gekozen. De humor is nooit heel scherp, maar de timing klopt wel. Lumière en Cogsworth doen het met de stemmen van Evan McGregor en Ian McKellen erg leuk. Ook het snobistische, zelfingenomen gedrag van Gaston, gevolgd door zijn slaafje LeFou, paste wel in de film. Veel te karikatuur, maar Disneypersonages zijn dat nou eenmaal bijna altijd. De beide hoofdrolspelers voldoen wel, al vond ik de geanimeerde Beast niet helemaal overtuigend. In de tekenfilm had hij een passender uiterlijk, maar dat kan ook sentiment zijn. Emma Watson was sowieso sterk als Belle. Ze is bloedmooi en haar pittige uitstraling paste wel bij de rol van het meisje dat verder wil kijken dan het kleine wereldje waar ze in vast zit.

Alles bij elkaar had ik er meer van verwacht, maar is dit alsnog een vrij aardige verfilming van een klassieker. Maar ik hoop dat The Lion King me ook in de live action film emotioneel meer gaat pakken dan deze Beauty and the Beast.

avatar van Nicole_1989
Ajax&Litmanen1 schreef:

Mooie recensie!
Maar mij lijkt het wel vrij duidelijk dat Disney wel degelijk tijd heeft gestoken in het vertellen van het verhaal, wat getuigd uit het feit dat een aantal personages veel meer background story meekrijgen dan in de tekenfilm (voornamelijk het Beest en Belle). Ik vond dit een mooie toevoeging en in mijn ogen verzorgde dit juist de momenten dat het Beest en Belle dichter tot elkaar groeiden; ze begrepen elkaars acties beter en zagen bij elkaar dat er meer schuil ging achter hun harde uiterlijk (want ook Belle had een hard uiterlijk, ze was een pittige tante ). En dat zijn momenten dat de 'knop' omging, in mijn beleving.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nicole_1989 schreef:

Mooie recensie!

Nouja, ik vond de overstap van elkaar totaal niet mogen naar met elkaar babbelen over boeken en het leven wel erg snel. Ze hebben elkaar van de dood gered en plots was er een hele dikke band. Ik voelde het gewoon niet.
Dat diverse andere personages meer verhaal kregen was enerzijds goed, anderzijds haalde het wel de focus af van de enige relatie in de film die echt belangrijk was.
Het sluit natuurlijk wel aan bij de moderne vertelling, waarin Emma Watson een zelfbewust, stoer personage speelt, waar Belle in de tekenfilm nog een bedeesd, naïef meisje was. Ik geef alleen de voorkeur aan de klassieke versie qua stijl.

Zwolle84 schreef:
Hetzelfde kun je ook zeggen over elke film die op een boek geïnspireerd is.

Neen. Dat is in de verste verte niet hetzelfde. Het is zelfs een compleet andere discussie. Hier kopiëren ze een reeds bestaande film-adaptatie exact, inclusief de eigen invulling die Disney er aan gaf.

Esteban schreef:

Het is echt totaal geen exacte kopie. Los van de compleet andere vorm is de film bijna 50% langer, wat komt door nieuwe elementen/verhaallijnen die zijn toegevoegd. Er zijn zelfs nieuwe liedjes voor geschreven.

avatar van Esteban
Eerder 30% langer, maar kom, dat doet er niet toe Ze hebben er zaken aan toegevoegd. Dat klopt. En hoedje af voor de production design. Tot daar het verschil. Maar dat is niet bepaald waarover het merendeel van de goede recensies het hebben wanneer ze naar de goede eigenschappen van de film verwijzen. Dat gedeelte gaat haast steeds over het behouden van wat de animatiefilm zo fantastisch maakte. Ik kan me daar ook in vinden. Het zijn trouwens de toevoegingen ed die twijfel zaaien. Vandaar dus de vraag die in mijn hoofd blijft spoken, in hoeverre kan je deze nieuwe film op die specifieke vlakken een pluim geven? Niet echt, imo. Staat los van mijn mening over de film als geheel trouwens.

avatar van Zwolle84
129 om 84 minuten volgens IMDB, dat is toch echt 53% langer...

avatar van Esteban
Tjah, ik had de 123 die hier staat en de 91 van (uiteraard) de special edition. Wat op 35% komt. Maar ik herhaal ... kom, dat doet er nu niet toe. Het ging om iets anders.

avatar van Zwolle84
Waarschijnlijk praten we langs elkaar heen en is het allemaal niet zo spannend.

Ik reageerde op het niet aanwezige verschil tussen beide delen, terwijl die er naar mijn mening op zwaarwegende onderdelen wel is:

- Meer liedjes > belangrijk punt bij een musical
- Doorontwikkeld hoofdpersonage > cruciaal bij een Disney
- Compleet andere vorm met ditmaal echte acteurs

Zijn ook punten die in vrijwel elke recensie worden aangehaald. Positief dan wel negatief, maar het is in ieder geval een gewaagde stap. Ze hadden ook de kleurplaat binnen de lijntjes anders kunnen inkleuren.

avatar van IH88
Ben nu trouwens wel heel benieuwd hoe ze The Lion King gaan aanpakken. Die is ook maar 89 minuten. Als ze dat willen opblazen naar een 2 uur durend spektakel staat ons nog wat te wachten. Positief of negatief .

IH88 schreef:

Zou wel een beetje raar zijn als Simba opeens een wasmachine gaat uitvinden.

Zwolle84 schreef:
Waarschijnlijk praten we langs elkaar heen en is het allemaal niet zo spannend.

- Meer liedjes > belangrijk punt bij een musical
- Doorontwikkeld hoofdpersonage > cruciaal bij een Disney
- Compleet andere vorm met ditmaal echte acteurs

Ik respecteer je visie en begrijp perfect wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens. Ik ervaar de verschillen als vrij miniem, zeker niet doorwegend en alles behalve risicovol. Opvallend veilig zelfs. En de verschillen op zich, maken deel uit van de 'zwakte', wat een zwaar woord is in dit geval. Onze meningen lopen dus uiteen. Ik heb er vrede mee.

Nadat ik vorig jaar blij verrast was door The Jungle Book bleek dit toch een forse tegenvaller. Waar ik The Jungle Book echt een moderne herinterpretatie vond met een prachtige, levende jungle en een donkerdere, serieuzere toon, is Beauty and the Beast (ook naar mijn mening) gewoon een 1:1 kopie van de animatiefilm die daar verder niets aan toevoegt. Hoewel dit nog wel voldoende is voor wat jeugdsentiment en leuke 'oh ja-erlebnissen', had ik daar ook het Disney origineel voor kunnen bekijken. 2,5*

avatar van yentl119
Deze film was voor mij op het randje van perfect.......... Vooral genoten van Emma Watson en de mooie decors. Ik heb met een 'verliefd' gevoel de bioscoop verlaten.

avatar van pierre18
Als je je eigen origineel wil gaan verfilmen moet je het zo doen. Natuurlijk kent iedereen het verhaal van de klassieker maar het tot leven brengen van de personages is zeer geslaagd. Emma Watson speelt voortreffelijk en is compleet geschikt voor deze rol en de stem en intonatie van het beest beviel mij ten zeerste. De show wordt gestolen door Gaston, mijn held en natuurlijk de muziek van Alan Menken. Wat een topper is die vent.

avatar van DeCol
Na de animatie en de musical nu ook de film gezien. Eigenlijk wel wat ik ervan verwacht had.

Net als in de musical is de tweede helft het sterkst. De eerste helft is een beetje saai, minder mooie nummers en weinig humor. De tweede helft is juist het tegenovergestelde. Er gebeurd veel meer, de muziek is goed en er zitten genoeg grappige momenten in. Film blinkt vooral visueel uit, en dan het complete plaatje. CGI is aardig, kleding, decors en setting zijn prachtig. De (stemmen)cast is voortreffelijk.

Sterk punt vind ik het compleet maken van het verhaal. Hoe de prins zo is geworden en hoe Belle haar moeder is verloren, zijn zaken die voor mij nieuw zijn en echt bijdragen.

avatar van Bibi88
Deze film is niet wat ik verwacht had.
Emma Watson viel mij erg tegen en acteerde zeer emotieloos. Zelfde geld mijns inziens voor het "beest" heel de romance wekte bij mij geen enkele emotie op.
Het teveel aan liedjes heeft voor mij aan de film ook helemaal niets toegevoegd op de originele uit de animatiefilm na.
Verder wel leuke acteurs erin zoals Gaston, lumiére enzovoorts en leuke decors en kostuums.
Al met al had ik er meer van verwacht. 2 sterren.

avatar van pocalan
Sacre bleu wat een heerlijke verfilming!

In het begin dacht ik : help, wat een opsmuk. Zodra het eerste nummer met Belle begon, was ik om. Ik heb de tekenfilm trouwens veel te vaak gezien in mijn jeugd + het is mijn favoriete Disney-film. Dus ik ben ook een beetje bevooroordeeld. Aan de ene kant blijft de film dichtbij het origineel. Al is het jaren terug dat ik de Disney-versie zag: wat een feest van herkenningspunten! Tegelijkertijd werd er ook een eigen draai aan gegeven. Hier kon ik wel van genieten.

Eerst moest ik even wennen aan het beest. Ja, logisch. Hij is niet de knapste. Hij is alleen anders dan ik verwacht had. In de tekenfilm ziet het er net wat gelikter uit. (Hence: alsof hij een gigantische lading gel in zijn haar had.) Ik had hem ook eh... omvangrijker verwacht. Misschien keek ik er in mijn jeugd anders tegenaan. Dan ben je ook gemakkelijker geintimideerd. De accenten, de blikken, hier en daar dezelfde timing als in tekenfilm. Geweldig!

Ik merk ook meteen hoe mijn ouders mij opgevoed hebben. Een paar Disney-films en dat komt wel goed. De diverse moralen als 'niet meteen op het uiterlijk afgaan', 'keuzevrijheid' etc liggen er dik bovenop. Dat bederft de pret gelukkig niet.

PS Die bibliotheek... gasp!

avatar van Timothyvdmeer
mooie verfilming. De muziek is ontzettend mooi maar ook de stemmen worden leuk ingevuld.
De betovering werkt ook met een "normale" setting.

Vooral de extra info van waarom de prins zo is geworden en van Belle geven je net wat meer.
En ook de transformatie van het Beest wordt beter in beeld gebracht.

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die in de bios ongegeneerd op hun mobiel gaan zitten kijken.

Een echt Disney film! Wanneer ik van te voren zou weten dat er zoveel zou worden gezongen had ik denk ik niet heen gegaan.
Maar ik ben blij dat ik er ben geweest! Erg mooie film met uiteraard een prachtig verhaal!

avatar van parcivalis
Draak van een film op de typische Amerikaanse manier zo honingzoet dat de vullingen uit je kiezen springen. Geen edelkitsch was ooit lelijker noch oppervlakkiger. Inclusief een roedel excuusnegers om het Hollywood-quota veilig te stellen. Tot overmaat van ramp wordt er nog in gezongen ook. Troep. En nee, ik ben geen zeikerd en ja, het kan wel: Oliver! (1968)

parcivalis schreef:

Wat is er mis met edelkitsch?

avatar van olbo
Laatst de 2014 gezien. Die is een stuk beter. Daar werd het verhaal spannend gebracht zonder zang. Bij deze versie werd het verhaal steeds 'onderbroken' met een muziek nummer en dat verslapte mijn aandacht. Het was ook erg braaf en vlak. Zonder de muziek blijft er een kaal verhaal over in vergelijking met de 2014 versie.

avatar van 84robkuh
Ajax&Litmanen1 schreef:

Helemaal mee eens. Had het niet beter kunnen omschrijven. Toch nog een kleine toevoeging van mijn kant. Ik vond dat de film te veel vast hield aan de tekenfilm. Het is echt een kopie van de tekenfilm en de dingen die je opnoemt als "Het voelde lange tijd te afstandelijk, tot er plots een knop om ging en ze helemaal in love met elkaar waren" kan wel in de wereld van kinderen goed overkomen, maar in deze film inderdaad niet. Hetzelfde geldt voor het afscheid van haar vader. Ook ik vond het beest niet heel overtuigend qua uiterlijk. Het oogt voor mij nog te veel als een harige man met horens i.p.v. een echt beest waar je van in je broek plast.

olbo schreef:

Tsja, dat heb je wel vaker bij een musical.

lezertje
Prachtige musical verfilming van het Franse volkssprookje ‘La belle et la bête’, dat voor het eerst op papier werd gezet door Gabrielle-Suzanne Bardot de Villeneuve. Het verhaal is al diverse keren verfilmd, met zelfs een erotische versie van Walerian Borowzcyk, ‘La bête’ (1975).
Regisseur Bill Condon schildert dit sprookje in een prachtig kleurenpalet dat doet herinneren aan de technicolor musicals uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, met knipogen naar ‘The sound of music’ (1965) en de musicals van Busby Berkeley.
Prachtige decors (ongetwijfeld veel CGI, maar hier goed gebruikt), schitterende kleding, verhaal, muziek. Alles wat deze film tot een mooie musical makt.
In Emma Watson heeft hij de perfecte Belle gevonden: Mooi, jeugdig en doortastend. Watson hoeft geen spijt te hebben dat zij aan deze rol de voorkeur gaf aan die van Mia in ‘La la land’ (2016). Saillant detail. Ryan Gosling ruilde de rol van het beest in voor die van Sebastian in ‘het eerder genoemde ‘La la land’.
Hier kan zelfs de mooiste edelkitsch niet tegenop.

avatar van pmeester
Vurrukkulukku film!!! Wat mij betreft een sprookje zoals hij hoort te zijn en ik heb er ademloos naar gekeken. Me niet gestoord aan de (misschien) teveel liedjes maar me vergaapt aan de prachtige decors, kostuums en cast. De CGI is geweldig en het verhaal natuurlijk bekent. Zelfs Emma Watson was hier niet misplaatst en ik heb niet 1 moment gedacht dat ze vroeger Hermioni heette. Gewoon zitten, genieten en je even in een andere wereld wanen. Echte aanrader!

avatar van olbo
lezertje schreef:

Tsja, dat heb je wel vaker bij een musical.

Welk woord geeft dat aan: fantasy of romatiek? Anyway, ik ben er geen liefhebber van, helaas.

avatar van dvdfreak123
Toch wel weer een zeer mooi gemaakte verfilming van disney. Enige minpunt voor mij is al het zingen in de film. Ben totaal niet gek op films met zingen in op misschien eens een uitzondering na. Met momenten paste het wel nog goed, maar met momenten niet en dacht ik oh nee weer een liedje. Cast doet het wel zeer goed. Visueel is de film prachtig. Watson is perfect gecast voor deze. Heb me nergens verveeld. Prima vermaak maar zou nog hoger scoren moet er zoveel zang niet inzitten. Is iedereen zijn eigen smaak natuurlijk. 7,5/10