The Infiltrator (2016)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Brad Furman
met Bryan Cranston, Diane Kruger en Benjamin Bratt

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Robert Mazur, een undercoveragent die jarenlang door het leven ging als Bob Musella. Hij nam allerlei gesprekken op die leidden tot een grote arrestatieactie tijdens een opgezette bruiloft. "Operation C-Chase" was bedoeld om bankiers te ontmaskeren die het financiële systeem manipuleerden om geld wit te wassen voor drugsbaronnen als Pablo Escobar.

avatar van TronMan
Fraaie misdaad film, over een waar gebeurt verhaal, in de jaren tachtig. De naam 'Miami Vice' viel hier al eerder, en af toe moest ik daar ook aan denken. Ook trouwens aan film ; Black Mass . Maar dit is toch een stuk sterker. In de aftiteling zie je de echte 'personen uit die tijd.

avatar van Diederik58
Gewoon goed en degelijk.
Niets loopt gladjes. Het wankele evenwicht in zijn dubbelleven (undercover en gezin) en de crime maken het ook interessant. Daarmee stapt het wat mij betreft af van een eendimensionale biografie.
In de serie Breaking Bad was Cranston al top. Hier doet hij het dunnetjes over.
Een film die de moeite waard is.

avatar van Elchapo
Goede film,het wordt duidelijk hoe het leven van een infiltrant constant het uiterste vraagt.goed acteerwerk,spanning en de wetenschap dat het een waargebeurd verhaal is maken deze film een aanrader.....3.5 stars.

avatar van AC1
AC1
Veel te oppervlakkig. Een tiendelige TV-serie (bijvoorbeeld geproduceerd door Gaumont International Television) had een better medium geweest voor dit waargebeurd verhaal.

avatar van Kliko_Green
Goede en degelijke film. Zo af en toe is de muziek keuze briljant!
geweldig acteerwerk op de bruiloft bij de ontdekking dat Roberto er toch is en iets later als die en zijn vrouw er achter komt dat ze verraden zijn.

avatar van Captain Pervert
Een degelijke film die niet echt verrast, maar met Cranston in de cast weet je je verzekerd van een stukje kwaliteit. Ook de rest van de cast is prima.

De film propt ontzettend veel in twee uurtjes. Alles wordt net genoeg uitgelegd om het te kunnen volgen, maar dat gaat ergens wel ten koste van de geloofwaardigheid. Zo is hoofdpersoon Robert "Mister Bob" Mazur binnen de kortste keren boezemvrienden met een kartelbobo. Het opbouwen van deze innige vriendschap moet in werkelijkheid jaren hebben geduurd, maar als kijker moeten we het doen met 10 minuutjes. Misschien was een miniserie beter geweest.

Naast enkele spannende stukken is de film lekker kleurrijk geschoten. Het oog wil ook wat.

Het meest opvallende vond ik dat het plot wel heel erg lijkt op seizoen 1 van de Nederlandse Netflix-serie "Undercover" (met Frank Lammers). Tot en met de bruiloft aan toe. Daardoor loopt mijn waardering voor die serie wel een deuk op. Zo origineel is het dus ook weer niet.

3,5 sterren

avatar van Kuzey Tekinoglu
Indrukwekkend hoor, die waargebeurde infiltrant verhalen, maar ook altijd te veel van hetzelfde, zeer voorspelbaar en echt niet meer boeiend.

avatar van martijn011
Ik heb al heel wat films gezien over drugs, undercover operaties en maffia, de drie onderwerpen die deze film het beste samenvatten.
Deze film is geen film die je over een paar jaar nog herinnert, maar wel een die boven het gemiddelde uitsteekt.

Dat komt voornamelijk door de prima rol die Cranston vertolkt. Over zijn tegenspelers is genoeg te zeggen, uitgezonderd de uitstekende Diana Kruger, maar Cranston is wel de absolute ster van de film.
Aangezien deze undercover operatie zo'n twee jaar heeft geduurd moesten de schrijvers en regisseur keuzes maken om het zo compleet mogelijk over te brengen. Dat het dus allemaal redelijk oppervlakkig is valt te begrijpen, maar ik had het idee dat ik soms wat stappen miste.

Al met al is dit toch wel een spannende misdaadfilm geworden die ondanks de lange speelduur voorbijvliegt.
Ruim voldoende!

avatar van Kondoro0614
“Without family or friends what kinda world it is be. There will be no reason to be alive. Hmm? It's a good day.”

In de zoektocht naar een leuke film kwam ik deze tegen. De film had ik kort na release een keer afgezet omdat het me achteraf toch niks leek, met een gemixed gevoel ben ik de film gestart en eigenlijk raakte ik er vrij snel in verstikt. De film is leuk en het concept staat mij altijd wel aan, echter is het een film die vooral werkt volgens het boekje en het allemaal erg netjes probeert af te handelen, en juist daar gaat Furman een beetje de fout in. Want een film zoals deze hebben we echt al veel vaker gezien, en Furman weet er nergens iets unieks in te stoppen wat de film dermate nog interessant weet te maken, buiten het verhaal om dan.

Want het verhaal met een reeds goede en sterke cast weet deze film nog een beetje op de been te houden, daarom heen gebeurd er niet zoveel (zoals ik al zei). Het concept vond ik zelf erg geslaagd en ik was ook wel verheugd omdat het zich vooral afspeelt in de ‘Pablo Escobar’ periode. Deze periode wekt sowieso al wel wat interesse dus deze film gauw aangezet. Ik heb me verder wel prima vermaakt met het verhaal dat undercover agent Robert Mazur infiltreert in het Medellínkarte l(dat van Pablo), en achja de titels zegt het al wel.

Vervolgens stuit Robert Mazur wel op allerlei struikelpunten. Met vaak gevaar voor eigen leven en zelfs ook met dat van zijn familie. Je moet niet spotten met het kartel en dat laten ze duidelijk en erg vaak weten en horen. Afijn, dan is het undercover werk leuk en gaat het verhaal over Mazur die als zakenman van het kartel te werk gaat, en er voor zorgt dat de vele miljoenen witgewassen gaan worden om zo bij Pablo uit te komen. Hij maakt zo veel vrienden en ook wat vijanden en het is zelfs zo erg dat de band tussen hem en Roberto Alcaino heel hecht werd.

De film kent ook wel een paar leuke soundtracks. Zo opende de film met het rock nummer ‘Tom Sawyer’ van de legendarische rockband: Rush waar laatst helaas de drummer Neil Peart van overleden is. Heerlijke opening dus.

Voor de rest keek de film wel prima af en zoals ik al vaak genoeg zei: wel erg volgens het boekje. Ik heb me desondanks wel prima vermaakt met het verhaal en een zeer leuk concept. Zeker eentje die in klasse staat en het was nog best interessant om te kijken. Spanning was her en der zeker aanwezig, prima zit dus.

Mijn baan zou het niet zijn:-)
Soms wat verwarrend. Maar verder prima te doen.