The Infiltrator (2016)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Brad Furman
met Bryan Cranston, Diane Kruger en Benjamin Bratt

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Robert Mazur, een undercoveragent die jarenlang door het leven ging als Bob Musella. Hij nam allerlei gesprekken op die leidden tot een grote arrestatieactie tijdens een opgezette bruiloft. "Operation C-Chase" was bedoeld om bankiers te ontmaskeren die het financiële systeem manipuleerden om geld wit te wassen voor drugsbaronnen als Pablo Escobar.

58 BERICHTEN 18 MENINGEN
Dankzij een prima acterende Bryan Cranston is deze film goed te verteren.
Jaren 80 stijltje prima in beeld gebracht.
Goed uitgewerkt misdaad verhaal.
De wereld van drugs en witwassen van geld passeren het scherm in twee boeiende uren.
Degelijk en realistisch.

Deze Misdaad / Drama film ligt al sinds begin oktober bij mij op de plank (beter gezegd harddisk), maar omdat ik er mijn bedenkingen over had (verhaal sprak me niet echt aan en hetzelfde geldt voor de hoofdrolspeler in het verhaal), liet ik hem voorlopig dan ook maar links liggen tot afgelopen vrijdagavond.

Hoewel het op waarheid gebaseerde verhaal (draait om Robert Mazur, die een undercoveragent is en die jarenlang door het leven ging als Bob Musella, die ervoor zorgde dat het witwassen van geld voor drugsbarons zoals Pablo Escobar, ontmaskerd werd door o.a. geluidsopnames te maken via verborgen geluidsapparatuur in zijn aktekoffer), dat zich afspeelt in 1985, best interessant is en zeker ook sfeervol (jaren 80 spat van het scherm) in beeld werd gebracht, vond ik het ook behoorlijk langdradig (duurt ook twee uren) en saai (vooral het eerste uur van het verhaal) en wordt er zeer veel in gepraat en dat is niet altijd even interessant. De meest interessante dialoog in het verhaal vond ik nog de dialoog waarbij Robert Mazur gewaarschuwd wordt in een bar door een vriend en deze tegen hem zegt:

Deze mensen zijn geen agenten, begrijp je ?
Ze snijden je vingers en tenen eraf en spuiten je vol zodat je alles meemaakt.
Ze snijden je ogen open zodat je ze niet dicht kunt doen en dan halen ze je familie.
Ze snijden je zoons hoofd eraf en ze doen hetzelfde met je kleine meid.
Dan snijden ze de tieten van je vrouw eraf en het doet ze helemaal niks.
En als laatste snijden ze jouw hoofd eraf dat ze naar je vrienden bij de douane sturen.

Het verhaal zit opzicht wel aardig in elkaar en weet ook wel te boeien (het werd wel nergens spannend) en te vermaken en is hier en daar ook best hard (als iemand wordt vermoord), maar dat is vooral van toepassing in het laatste uur van het verhaal, waarbij ook de altijd fraaie Diane Kruger (in de rol van undercoveragente Kathy Ertz, waarmee Robert Mazur zogenaamd gaat trouwen) haar intrede maakt. Vanaf het tweede uur van het verhaal wordt het eindelijk ook allemaal genietbaar en het einde (de bruiloft) vond ik best sterk en goed en na het einde kom je ook nog te weten wat er met alle hoofdpersonen in het verhaal is gebeurt.

De cast draagt deze film volledig en ze deden dat zeker verdienstelijk zoals hoofdrolspeler Bryan Cranston (in de rol van undercoveragent Robert Mazur), die vooral natuurlijk bekend is van de serie "Breaking Bad", en natuurlijk ook de eerder genoemde Diane Kruger, die ook bijdraagt aan het visuele gedeelte. Degene die zeker ook het vernoemen waard is, is Yul Vazquez in de rol van biseksuele slechterik Javier Ospina, die er altijd geweldig bijliep in zijn witte pak en ook lekker irritant speelde en dat hoort natuurlijk ook bij iemand in de rol van slechterik.

Al met al een aardige op waarheid gebaseerde Misdaad / Drama film om eens gezien te hebben, maar zeker meer ook niet, want daarvoor is deze film eigenlijk gewoon te langdradig en te saai (zeker het eerste uur) en waarschijnlijk ben je hem ook zo weer vergeten.

P.S. het verbaasd me eigenlijk dat deze film al ruim 200 stemmen heeft en dat er tot nu toe nog maar twee (inclusief die van mij nu) berichten over geschreven zijn ?

avatar van Filmkriebel
Theunissen schreef:

Dat komt omdat je de eerste bladzijde niet hebt gezien...

avatar van Left4Dead
Filmkriebel schreef:

Dat komt omdat je de eerste bladzijde niet hebt gezien...

Nee er is iets met de website aan de hand, die laat niet altijd alles zien hier.
Een foutje die me al eens eerder opviel.

avatar van xgogax

Hollywood anno 2016 . Vanzelfsprekend niet zo geniaal als de monumentale Miami Vice (2006) van Michael Mann , maar toch wel een zeer onderschatte film en zeker de moeite waard !

Het hoogtepunt v/d film : YouTube

Een trivialiteit : " Robert Mazur had worked as a consultant on the 2006 film Miami Vice starring Colin Farrell and Jamie Foxx. Director Michael Mann told Mazur that his life story had tremendous potential to be a film. This encouraged Mazur to write The Infiltrator book as the basis for a potential movie. "

historyvshollywood.com

**** / *****

avatar van cor1946
Hele goede film.Goed verhaal. Was aan de lange kant maar hij verveelt geen moment.

Ok, wie van jullie geeft ook altijd eerst het maximale aantal sterren en het laagste om te zien of het stemcijfer verandert..?

Zeer aardige misdaad/politiemovie.
Af en toe een beetje over the top maar dat houdt het wel vermakelijk.

Goeie film over een undercoveragent die diep infiltreert in de drugsmaffia in de jaren '80. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal (wellicht hierdoor kent het verloop weinig verrassingen). Wel onderhoudend van begin tot eind en het ziet er ook allemaal goed uit. Verder nog een prima cast. Zeker vergelijkbaar met Donnie Brasco, maar net iets oppervlakkiger dan die film.

avatar van JJ_D
Spannend.
Maar…hoe werkt dat witwassen van geld nu eigenlijk? Welke rol hebben de grote financiële instanties precies gespeeld? Hoe ging dat flirten met de grens tussen legaal en illegaal precies in zijn werk?
En, op het niveau van de psychologie van de personages: hoe zit dat nu eigenlijk met de verhouding tussen Bryan Cranston en Diane Kruger…hangt daar chemie in de lucht, echt, of niet?
De film werkt, maar er zijn onduidelijkheden. De plot blijft anders gezegd iets te oppervlakkig, waardoor ‘The infiltrator’ niet echt in de kleren kruipt.
Niettemin: intrigerend genoeg.

avatar van david bohm
Onderhoudende film maar ik word nergens echt meegesleept in het verhaal. De personages blijven allemaal toch vrij vlak. De film is op zich best mooi geschoten en het acteerwerk is in orde maar veel verder dan de kwalificatie degelijk kom ik niet.

avatar van HarmJanStegenga
Geschreven door de moeder van regisseur Brad Furman. Haar 1e filmscript. Niet lullig bedoeld, maar dat is er aan af te zien ook hoor. Zoonlief regisseert 'The Infiltrator' kundig, sfeervol en vermakelijk, maar wat een vlakke gatenkaas is dit scenario. Onmogelijk om daar mee weg te komen. Zonde, want verder is dit toch wel een erg leuke film. De jaren 80, goede cast, fijn tempo, locaties, muziek en toch wel een redelijk intrigerend verhaaltje verder. Jammer dat de muizen er zo nodig aan moesten knagen.

Cranston is geweldig verhaal realistisch

Prima misdaadfilm. Nergens vernieuwend, maar zeer solide en zelfverzekerd verteld, kon me triggeren van begin tot einde. Het is waargebeurd, dus grote onwaarschijnlijkheden, zoals dat de infiltrant ook nog tijd over heeft om af en toe in het openbaar met zijn echte familie iets te ondernemen, nemen we maar op de koop toe. Cranston is erg goed, het onderwerp zelf en de locaties zijn natuurlijk al tot in den treure te zien geweest in een populaire serie/film als Miami Vice, maar dan vind ik deze film toch een stuk beter.

avatar van Brabants
Deze film lijdt behoorlijk aan een zeer oppervlakkig plot, maar een zeer getalenteerde cast weet deze misdaadfilm toch nog enigszins interessant aan de man te brengen. De karakterstudie is sterk, maar niet alle gebeurtenissen vanzelfsprekend. De speelduur is vrij lang en dat hoeft op zich geen probleem te zijn, als het spanningsniveau iets meer betekenis had gekregen. Het had simpelweg beter gekund.

Misdaadfilm over drugs en het witwassen van geld in de jaren '80. Genoeg films en series over gezien dus het al wat oppervlakkige plot sprak mij dan ook niet zozeer aan. Uiteindeijk toch prima misdaadfilm, met goed acteerwerk van Cranston, had ook niet beter kunnen verwachten. Het scenario opzich is totaal niet vernieuwend maar de film kon me toch 2 uur lang boeien. Her en der was het soms over de top maar heb me uiteindelijk toch vermaakt, maar geef mij de volgende keer maar iets als Narcos.

De film doet eigenlijk niets nieuws en het verhaal zou je na een zware zaterdagavond op een zondagochtend zelf kunnen bedenken, maar het verhaal kan er zelf verder ook niets aan doen dat het op een waargebeurd verhaal is gebaseerd: en Bryan Cranston, in interactie met de Latino's, weet er toch op momenten iets leuks van te maken.

Ik voelde wel de onderliggende spanning wanneer 'Musella' met de Latino's liep te hangen. Musella's gezin kon me dan weer niet bekoren; zucht, gaan we weer met de cliché thuissituatie. Had dat gewoon een beetje eruit gelaten en had de film 10 minuten korter gemaakt.

Prima film om een keer te bekijken. Het budget voor de film dan wel de acteurs weten er een oké geheel van te maken, 3*.

Film zoals we die al wel vaker hebben gezien, soms ook heel goed. Deze film blijft achter op het gebied van karakterontwikkeling. Wat gedoe met het gezinnetje, een partner met wat probleempjes en wat twijfel; meer dan het even benoemen zit er niet in. Wat we wel hebben is een vermakelijk verhaal dat vlot verteld wordt en Cranston, die een prachtrol speelt.

avatar van Antonev
Redelijk mat, maar niet onaardig. Er wordt prima geacteerd, het verhaaltje is solide en de opbouw is goed. Helaas wordt het allemaal te tam gebracht, de film springt nergens onverwachts uit de hoek en veel spanning wist ik niet te bespeuren. Hier had ik toch wel net iets meer van verwacht.

avatar van DragQueen
Sterk Misdaad/Drama, dat een prima uitgevoerd waargebeurd verhaal bevat. Helaas wordt de film nergens écht héél spannend, maar weet de film wél de gehele speelduur te blijven boeien. De goede cast acteert verder met inleving. Bryan Cranston weet werkelijk een uitmuntende hoofdrol neer te zetten. Prima kijkvoer. 3,5 Ster.

lezertje
Prima thriller over het waargebeurde verhaal van undercover agent Robert Mazur (en wederom sterk spelende Bryan Cranston) die infiltreerde in het drugskartel van Pablo Escobar en daarmee ook een aantal grote banken die zich schuldig maakte met het witwassen van drugsgelden ten val bracht. Het is een verademing dat de film zich niet verliest in wilde achtervolging- en actiescènes.

avatar van Noud

Uhh wat? Ik heb de eerste 20 minuten van de film gekeken. En hij wist mij echt geen moment te boeien.
Zal hem later nog eens bekijken,

Aardige film die na het eerste uur pas boeiender begint te worden

avatar van Flat Eric
Heimwee naar Crockett, Tubbs, Castillo, Armani-pakken, sokloze schoenen, pasteltinten, lekkere soundtrack, oftewel Miami Vice...

Dat kreeg ik tijdens het kijken naar The Infiltrator.
De hele undercover operatie compleet met informanten, intriges, winnen van vertrouwen, witwaspraktijken, onderwereldfiguren en witte boordcriminaliteit is spannend om te volgen wetende dat het gebaseerd is op ware feiten.
De nadruk ligt in de film op Bob Musella en op het infiltreren zelf en niet op Pablo Escobar. Daar zijn zat andere films / series van.
Ondanks het vlotte verhaal kreeg ik toch niet echt de 80's vibe over me heen.
Een kleine opleving kreeg ik aan het einde bij het nummer Eminence Front van The Who.

avatar van Rodger
Mooie film, mooie jaren 80 sfeer.
Een film die zich langzaam opbouwt tot een goed en spannend einde..
3.0 ***

Waar gebeurd, nochtans mijn favoriete genre van films.
Maar deze is me té saai... vooral in het eerste uur is het bijzonder langdradig.
Neen, kon me niet boeien, had moeite om hem uit te kijken.

Goeie film helemaal niets mis mee.

avatar van K. V.
Een waargebeurd verhaal en toch wel eens de moeite om te bekijken. Echt spannend wordt het nooit, maar saai evenmin. Een prima cast en de film zag er ook goed uit. Misschien niet echt een film om nog eens terug te bekijken, daarvoor gebeurde misschien iets te weinig.