- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8931 stemmen
West-Duitsland
89 minuten
FTV
< 250 (9 stemmen)
Rariteiten: Z/W
Puntenberekening : 7949 +89 +10 +5 =8053 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/37000/37751.300.jpg?cb=1439105959
Nog net genietbare Krimi in zwart-wit naar een boek van Edgar Wallace. Echt heel goed uit de verf kwam het niet want van de bij het plot vermelde onrust is maar weinig te merken. Daarnaast komt ook het onderzoek van Inspecteur Bill Elford niet echt duidelijk over en belanden we plots bij Mrs. Nancy Mulford. Die blikbaar voor een koische noot moet zorgen? Ook de rol van de nog jonge Klaus Kinski was niet helemaal duidelijk. Het vermelde genre horror heb ik niet in de film kunnen ontdekken. Of dat moet te maken hebben met de aanwezigheid van de black mamba. Dit is één van die films die je kijkt en daarna direct weer in de vergetelheid raakt, doordat het allemaal net te mager is.
tbouwh
-
- 5811 berichten
- 5402 stemmen
#89: Una Mujer Fantástica (2017)
Speelduur: 104 min
Land van herkomst: Chili
Beoordeling: 4*
FTV ja/nee: ja
Onder 250 stemmen ja/nee: ja
Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey):
Aantal punten alg. kl: 104+10+5=119
Aantal punten alg. kl totaal: 10726+119=10845
Recensie komt woensdag online, ik zal 'em hier nog posten als ik eraan denk.
tbouwh
-
- 5811 berichten
- 5402 stemmen
#90: The Big Sick (2017)
Speelduur: 119 min
Land van herkomst: VS
Beoordeling: 3,5*
FTV ja/nee: ja
Onder 250 stemmen ja/nee: ja
Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey):
Aantal punten alg. kl: 119+10+5=134
Aantal punten alg. kl totaal: 10845+134=10979
Rvdz
-
- 633 berichten
- 2693 stemmen
https://i.ytimg.com/vi/aPzvKH8AVf0/maxresdefault.jpg
#70 Logan Lucky (2017)
Verenigde Staten
119 minuten
FTW
<250 stemmen
(119 + 10 + 5 = 134)
Onverwacht heel erg fijn. Enige andere Soderbergh die ik heb gezien is Ocean's 11 en daar was ik maar matig enthousiast over (2,5*), maar Logan Lucky heeft veel leukere personages en is bovendien veel grappiger. Ik heb bij een scene in het bijzonder - die man in dat berenpak, die vervolgens ook opeens verdwijnt - echt in een scheur gelegen.
http://media.comicbook.com/2017/07/death-note-clip-1011286.png
#71 Death Note (2017)
Verenigde Staten
100 minuten
FTW
<250
(100 + 10 + 5 = 115)
Uitgebreide Engelstalige review van mijn hand
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
Het is weer een tijd geleden dat ik actief hier was. Ik was namelijk op vakantie in Duitsland, had herkansingsweek en nog meer van zo'n dingen. Tussendoor heb ik wel heel wat films gezien.
De precieze details weet ik niet meer goed, maar ik probeer als het kan er iets bij te zetten. 
6. Doctor Strange (2016) RW 115 min USA >250
Avontuur/Fantasy
https://www.moviemeter.nl/images/cover/437000/437503.300.jpg?cb=1492356792
Net zoals de eerste keer een fijne film. Niet alleen vanwege de effecten, acteerwerk enzovoort.
De film heeft ook in tegenstelling tot sommige Marvel-films world-building. Zo krijg je kennis met alle regels van dit universum; weet je wat je kan 'verwachten' in latere films en het werkt in op je eigen fantasie; iets dat ik zelf zeer fijn vind. (zo ook in John Wick)
Het verhaal op zich was iets te simpel naar mijn mening. Daarbij ging de film ook snel door de training van Dr. Strange heen.
7. Kenau (2014) FTV Nederland 110min >250
Avontuur/Historisch
https://www.moviemeter.nl/images/cover/87000/87740.300.jpg?cb=1502300974
Alweer een Nederlandse historische film. Niet onaardig en verrassend leuk. Natuurlijk heb ik momenten waarbij het lijkt dat de acteurs/actrices de film niet serieus lijken te nemen. (zoals de dochter van Kenau
)
Daarbij kon het soms iets harder(iets dat Michiel de Ruyter op momenten wel deed). Zeker omdat het in een vrij harde tijd zich afspeelt. Het had juist meer het gevoel kunnen geven dat de Spanjaarden écht verschrikkelijk waren en Kenau genoodzaakt was om een opstand te organiseren. Nu voelt het meer aan als een vermakelijke film, die op drama of meeleven flink wat inlevert.
De momenten waarbij ze het Spaanse kamp gaan opblazen, de Spanjaarden opwachten binnen de stadspoorten waren wel leuk of voor de gek houden waren echt wel leuk. 
Ze hebben daarbij voor de film in ieder geval een mooie set gecreëerd in Hongarije.
8. Incarnate (2016) VS 91 min FTV <250
Horror/Thriller
https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103843.300.jpg?cb=1478775550
Niet zo heel best ,maar kijkbaar. Qua concpt niet slecht ,maar de uitwerking ervan op veel momenten wel. De film is helaas niet serieus te nemen door de sfeer die er bijna niet is. Het bezeten jongetje met zijn belachelijke 'demonische' stem kwam ook totaal niet over. Als dat het enige is wat eng moet zijn, blijft er weinig van horror meer over..
De effecten vielen me ook vrij tegen...
Aaron Eckhart maakt het hier en daar nog enigszins leuk door 'twee rollen' te hebben. Een waarbij hij gezond oogt in de dromen en een gepijnigde in de echte wereld.
Het begin kende ook nog slechte schrikeffecten(sowieso geen fan van). Een met een belachelijk geluid en de ander die eigenlijk geen schrikeffect hoefde te zijn.
Carice van Houten speelde ook weer een rol die men kan vergeten als Nederlandse huismoeder.
De 'themesong' op het begin vond ik wel grappig combineren met het thema. 
9. Ying Xiong (2002) HongKong >250 107min FTV
Actie/Drama
https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7949.300.jpg?cb=1363099062
In de tweede klas van de middelbare school, ben ik eens naar een tentoonstelling geweest over China en met name over keizer Qin Shi Huang in Maaseik. (net over de grens in België bij het smalste stukje van Nederland
) Er waren terracottabeelden, jade enzovoort. Hierover moesten we ook een werkstuk maken. Dit werkstuk was ook iets naast de gewone lesstof en kon je een bioscoopkaartje ermee winnen. (helaas tweede geworden van de klas.)
Daardoor ben ik best geïnteresseerd geraakt in deze keizer. Hij heeft veel dingen bereikt en er zijn nogal wat verhalen over hem. Hij wilde bijvoorbeeld onsterfelijk worden. Zo zocht hij naar verschillende middelen en dronk daardoor ook kwik die door de alchemie destijds werd aangeraden. 
De film en de gevechten zelf zien er schitterend uit. Daarbij heeft de film mooie wendingen in het verhaal. Erg mooi om te zien dat zowel de keizer als Nameless aan elkaar gewaagd zijn.
Een moment die ik zelf erg sterk vond was het moment waarbij kalligrafie vergeleken wordt met zwaardkunst.
10.Stalker (1979) FTV 163 min Sovjet-Unie >250
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4282.300.jpg?cb=1392653791
Tijdens het kijken van Atomic Blonde viel het me op dat er posters van deze film in de straten van Oost-Berlijn hingen. (daarbij speelt het ook een kleine rol in een van Atomic Blonde's scènes) Ik was vergeten dat ik deze film op dvd had en heb hem direct enkele dagen nadat ik Atomic Blonde heb gezien ook bekeken.
Het is een vreemde film die je echt in een houtgreep houdt. Qua tempo of echte gebeurtenissen in de Zone gebeurt er niet al te veel. Zo moet je ook geloven en meegaan in wat Stalker zegt. Het is meer een hypnotiserende reis die je maakt en de fantasie die je daarbij gebruikt. Visueel ziet de film er ook schitterend uit.
11.Valerian and the City of a Thousand Planets (2017) FTV 137 min <250
12.Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011) - FTV VS 133min >250
13.The Invitation (2015) 100min FTV VS >250
Horror/Thriller
14.Pandorum (2009) 108min FTV Duitsland >250
15.Dunkirk (2017) VK FTV 106min >250
Oorlog
16. Atomic Blonde (2017) 115 min FTV VS <250 Actie/Thriller
17.Shot Caller (2017) 121min FTV VS <250
18.War for the Planet of the Apes (2017) 142min FTV VS >250
19.Moonraker (1979) 126min FTV VK >250
Actie/Sci-fi
20.The Hills Have Eyes II (2007) 89min FTV VS >250
21.Thunderball (1965) 130min FTV VK >250
Sowieso wil ik meedoen met de horror challenge. 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Het is weer een tijd geleden dat ik actief hier was. Ik was namelijk op vakantie in Duitsland, had herkansingsweek en nog meer van zo'n dingen. Tussendoor heb ik wel heel wat films gezien.
De precieze details weet ik niet meer goed, maar ik probeer als het kan er iets bij te zetten. 
Sowieso wil ik meedoen met de horror challenge.
Ben je toevallig ook in Berlijn geweest, het filmmuseum? Dat had destijd wel indruk op me gemaakt en de aanzet gegeven op Metropolis te kijken en later leiefhebber te worden van silent horror 
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
Nee, ben nog zelfs nog nooit in Berlijn(wel in Trier, Passau en Regensburg;en dit jaar dan Brühl en Keulen) geweest, maar ben wel van plan dat eens te doen. Dan zal ik zeker ook het filmmuseum meenemen.(hou ook wel van Duits expressionisme) 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ben je toevallig ook in Berlijn geweest, het filmmuseum? Dat had destijd wel indruk op me gemaakt en de aanzet gegeven op Metropolis te kijken en later leiefhebber te worden van silent horror
Wij zijn er helaas niet geweest toen ik er met school was.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8931 stemmen
Verenigde Staten
81 minuten
FTV
< 250 (11 stemmen)
Rariteiten: Geen
Puntenberekening : 8053 +81 +10 +5 = 8149 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/27000/27283.300.jpg?cb=1371758140
Tegenvallende film! De meeste special effects zijn eenvoudig en goedkoop. Behalve de buiten opnames van de planeet. Het acteerwerk kan er nog mee door maar de domme one-liners niet. Het verhaal is belabberd en verre van spannend. Na heel veel omzwervingen komt dan eindelijk de Alien in beeld en dan blijkt dat je zit opgescheept met een soort ruimte- vampier, een koningin van een intellectueel insect maar haar hoe dan ook mee neemt naar de Aarde? Dat getuigt niet van veel logica of spanning? Dit kan ik dan nog wel vergeven maar de groene vrouwelijke Alien met haar vreemde haardos is zelf ook niet heel spectaculair. En de film doet zichzelf ook geen eer aan met die paar druppeltjes bloed. Nee, ik mistte teveel bij deze film.
En dan kom je ook via verschillende reviews er achter dat regisseur Curtis Harrington voor de opnames van buiten het ruimteschip dus de beelden gebruikt heeft van deze Russische film: Mechte Navstrechu (1963) En daarna er een wat ander verhaal van gemaakt is en dat de beelden van Mars domweg erin gemonteerd zijn. Duidelijk een geval van (bloed) armoede?
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#112. La Encadenada (1975)
87 minuten - FTV - <250
Spanje
Algemeen: 87 + 10 + 5 = 102 (Totaal: 10450 punten)
Periode: 1 (Totaal: 52 punten)
Landen: 3 (Totaal: 126 punten)
https://image.tmdb.org/t/p/w300_and_h450_bestv2/64ywSj55UX307xqVNfZRx6lnyr3.jpg
Een giallo mwah daarvoor ontbrak het toch wat aan spanning. En dan heb je met Marisa Mell een mooie verleidelijke vrouw maar er is werkelijk geen streepje bloot te bekennen zeker als het door moet gaan voor een giallo en met een alternatieve titel als Diary of an Erotic Murderess. Heb ik misschien een geknipte versie gezien, niet als ik de speelduur op imdb bekijk. Het is allemaal een beetje te standaard en voorspelbaar. En telkens weer een andere kerel die uit we weg dient te worden geruimd om toegang te krijgen tot het fortuin. De bastaardzoon was er een beetje teveel aan. Film is vooral interessant omwille van het Oedipuscomplex en het toch wel verrassende einde maar daarvoor krijgt het van mij geen voldoende.
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
Ik ben hier helaas afwezig geweest de laatste pakkenbeet drie weken, ik kon het niet opbrengen om de geziene films te registreren/recenseren. Nu het tijd is om de draad van het dagelijkse leven weer op te pakken hoop ik hier ook weer meer aanwezig te zijn, al is deze challenge bijna voorbij.
In de afgelopen drie weken heb ik enkel de filmografie van Spielberg verder afgewerkt, dat dit over het geheel tegen is gevallen hielp ook niet erg mee.
Duel, Jaws en E.T. had ik al geregistreerd, de overige films die ik gekeken heb zijn:
4*
Schindler's List (1993) FTW / 195 min / Jaartalpunt
Catch Me If You Can (2002) RW / 141 min
Lincoln (2012) FTW / 150 min / Jaartalpunt
3,5*
The Terminal (2004) RW / 128 min / Jaartalpunt
Amistad (1997) FTW / 152 min
Saving Private Ryan (1998) FTW / 169 min / Jaartalpunt
Munich (2005) FTW / 164 min / Jaartalpunt
Bridge of Spies (2015) FTW / 142 min
3*
Jurassic Park (1993) FTW / 127 min
The Adventures of Tintin (2011) FTW / 107 min
Totaal aan punten Spielberg films:
80 (8 maal FTW) + 1475 (minuten) = 1555 Punten
8 jaartalpunten
10 landenpunten (enkel films uit de VS)
Algemeen klassement
5331 + 1555 = 6886 punten
Periode klassement
24 + 8 = 32 punten
Landenklassement
63 + 10 = 73
De films zijn mij enigszins tegengevallen, echte favorieten zitten er voor mij niet tussen. Spielberg weet echter een constant niveau vast te houden in al zijn films. Visueel zijn de films erg sterk maar een uitdagend plot ben ik helaas niet tegen gekomen. Het is fijn om zijn films gezien te hebben aangezien een aantal telt als klassiekers waar geregeld naar verwezen wordt.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
baspls dat was trouwens je eerste turkey idem ditto voor Rvdz die dan toch een rariteitspuntje scoort dankzij Death Note 
Ja, Berlijn een stad met mooie bezienswaardigheden toch is het filmmuseum me het meeste bijgebleven.
Alathir jij had gezegd van woensdag een update te doen van het landenklassement maar van mij hoeft dat niet speciaal (tenzij anderen dat wel willen) want zondag op maandag sluiten we deze challenge toch af. Voor mij is het voldoende om volgende week gewoon de eindstand te plaatsen.
Alathir
-
- 2130 berichten
- 1636 stemmen
Ok, ik zal eerst zien dat ik wat bijgewerkt geraak en als ik meteen tot het einde geraak kan ik alsnog een tussenstand plaatsen.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#113. Monique, My Love (1969) - IMDb
65 minuten - FTV
zwart/wit - niet op moviemeter
USA
Algemeen: 65 + 10 = 75 (Totaal: 10525 punten)
Rariteiten: 2 (Totaal: 106 punten)
Landen: 1 (127 punten)
Derde en laatste film van Woodcock met alweer de damesliefde als centraal thema al was het wel wachten hiervoor tot het laatste kwartier. Duidelijk de zwakste van de 3 omdat alle andere scènes vooral poseren voor de camera en uitdagen was die eigenlijk enkel dienen om tot de scène te komen waarin de schrijfster uiteindelijk aan haar lusten voor flatgenote Monique toegeeft. Ook hier blijft het allemaal braaf en nogal artistiek zoals de 3 films eigenlijk.
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
Je mag me best toevoegen Johan, al zal ik net zo actief zijn als deze challenge maar, dan ga ik wel alles bijhouden in je topic.
Collins
-
- 7301 berichten
- 4314 stemmen
#50 Curtains (1983)
Canada
89 minuten
FTV
<250
Algemeen Klassement: 89+10+5=104
(Totaal: 5590)
Periodeklassement: 1 punt + 10 voor het decennium (Nu wel joolstein
)
(Totaal: 50)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/24000/24182.300.jpg?cb=1466438302
Horrorfilm met de grandeur van een aflevering van een tv-serie. Nogal braaf in de effecten en in de actieve scènes nogal hinderlijk beklemtoond door slechte spannende muziek.
Het label horror is ietwat overdreven. De ingrediënten zijn er wel hoor. In de film komen jumpscares voor en kills en een enge moordenaar. 't Is alleen dat geen van deze ingrediënten veel indruk maakt.
Behoudens een enkel geslaagd schrikmoment, veroorzaakt de rest van de jumpscares weinig ophef.
De enge moordenaar is wel ok. Leuk outfit en een leuk masker. Mag er wezen.
De kills zijn best aardig maar worden slecht uitgespeeld. De inleiding tot een kill duurt dermate lang in een poging de spanning volledig uit te nutten, dat er op het moment suprème geen venijn en griezelige sfeer meer in de scène aanwezig is.
Een moordpartij wordt weinig expliciet in beeld gebracht. Er is amper een druppeltje bloed te zien. Op zich is dat niet erg, maar is hier een teleurstelling omdat venijn en griezelige sfeer immers al uit een scène zijn gevloeid. Beetje compensatie in de vorm van wat gore en wat bloed is dan toch wel het minste. Nee dus.
In tegenstelling tot de film is het verhaal an sich trouwens best spannend. Het is bovendien origineel. Het heeft laag en bezit fantastische potentie op het vlak van de psychohorror. Dat is op beeld helaas allemaal niet zichtbaar. Zonde. Het verhaal verdiende een betere uitvoering.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8284 stemmen
FTV
172 minuten
Verenigde Staten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/81000/81812.300.jpg?cb=1371407932
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#59 Sarkar (2005)
India
Misdaad / Drama
124 minuten
(FTV)
< 250
124 + 10 + 5 = 139 punten (totaal 7610)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/51000/51552.300.jpg?cb=1411202831
scorsese
-
- 13169 berichten
- 11078 stemmen
#111 The Voices (2014)
103 min
FTV
Verenigde Staten
Algemeen klassement
13199 + 103 + 10 = 13312
Periode klassement
61
Landen klassement
170 + 1 = 171
Rariteiten klassement
8
Matige film over een man die stemmen hoort en hier ook naar handelt. De combinatie tussen horror en komedie werkt hier niet even goed, dit ondanks de eigenzinnige toon van de film. Ook is het hoofdpersonage maar oppervlakkig uitgewerkt en weet daardoor niet echt te boeien. Wel leuke eindcredits en ook leuk dat Ryan Reynolds ook de stemmen van de hond en de kat voor zijn rekening nam.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8931 stemmen
#72 La Casa de las Mil Muñecas (1967)
Spanje
95 minuten (het was de Engelse versie die ik heb gekeken)
FTV
< 250 (3 stemmen)
Rariteiten: Turkey
Puntenberekening : 8149 +95 +10 +5 = 8259 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/45000/45909.300.jpg?cb=1503991323
House of 1,000 Dolls is geen goede film maar ook geen hele slechte. Het zal zeker geen top 10- lijstje halen van beste films maar als tussendoortje is het best te doen. Het heeft een paar stijlvolle beelden en een cast met bekende namen (waaronder natuurlijk Vincent Price) die de film het bekijken waard maken. Denk aan het modernere "Taken" maar dan een stuk minder flitsend en met minder spectaculaire beelden. Het verhaal gaat over illusionist Felix Manderville (Vincent Price) en zijn lieftallige assistente Rebecca (Martha Hyer) Echter werken zij ook voor iemand die zich "de Hartenkoning" noemt. Voor hem ontvoeren ze mooie knappe vrouwen om te laten werken als seks-slavinnen in een bordeel in Tangiers. De film is een stuk braver dan je zal denken! De dames lopen namelijk alle netjes rond in ondergoed en er is verder geen naakt te bekennen. De openingsscène is nog wel macaber en doet meer verwachten dan we krijgen te zien. George Nader speelt Stephen Armstrong, een forensisch arts voor de Amerikaanse politie, iets wat hem blijkbaar een expert maakt in misdaadbestrijding. Hij volgt aanwijzingen, spoort verdachten op, overtroeft de plaatselijk politieagent maar een echt groot acteertalent is hij niet. Natuurlijk is er ook een mw. Armstrong en dit is de mooie Deense Eye-Candy Ann Smyrner. Recentelijk heb ik Journey To The 7th Planet gekeken en daar kwam deze mooie Scandinavische ook langs. Met een hele schare aan mooie dames, wat knok-momenten, een whodunit-moord-mysterie en Vincent Price die rondloopt in cape, hoge hoed en stok is het een aardige film. Pretentieloos en vermakelijk.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#56 Arn - Tempelriddaren (2007)
Denemarken
139 minuten
FTV
201 stemmen
139+10+5=154 (Totaal: 6891 punten)
Periode:
0 (Totaal: 37 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 6 punten)
Landen:
3 (Totaal: 104 punten)
http://images.e-media.de/flbilder/max10/auto10/auto20/10201152/m1500.jpg
Met €25.000.000 voor het eerste deel en €21.977.803 voor het tweede deel is Arn de duurste Scandinavische film ooit gemaakt. De opnames werden gemaakt in Zweden, Schotland en Marokko.
Tijdens zijn jeugd valt Arn van een toren en zou hij vrijwel zeker sterven. Als hij door een wonder blijft leven sturen zijn ouders hem naar het klooster om zijn leven aan god te wijden. Eenmaal uit het klooster ontmoet Arn de knappe leken-non Cecilia en wordt op slag verliefd. Arn en Cecilia willen trouwen maar de confrontaties tussen de Folkung en Sverkers lopen steeds hoger op. Arn helpt zijn jeugdvriend Knut om de Sverker-koning te doden, maar de kerk staat nog aan de kant van de Sverkers en daarom wil geen priester Arn en Cecilia trouwen. Als bekend wordt dat Cecilia zwanger is worden ze beide veroordeelt tot 20 jaar boetedoening, Cecilia in het klooster en Arn in het Heilige Land…
De Arn-films zijn gebaseerd op de boekenserie van Jan Guillou. Het verhaal is mix van Hoofse romantiek en Ridderlijke epiek. Daardoor zijn er automatisch clichés, zo zijn de Sverkers hier echt slechteriken, terwijl dat voor Denen en Zuid-Zweden misschien wel de helden hadden kunnen zijn. Maar door de heerlijke middeleeuwse setting en het avontuur vergeef je dat Guillou snel. Wat wel jammer is, is dat ze het verhaal in te korte tijd hebben willen vertellen waardoor het een beetje afgeraffeld aanvoelt.
Wat te bewonderen valt aan Arn is de veeltaligheid. De Scandinaviërs spreken Zweeds, Deens en Noors. De Engelse benedictijnse monniken die zich in die periode in Scandinavië vestigden spreken Engels, Frans en Latijn. In het Heilge Land wordt voornamelijk Engels gesproken tussen de kruisridders, maar daarnaast ook Saraceens en Arabisch. Joakim Nätterqvist ontpopt zich in de film van ietwat sullige monnik tot de beste zwaardvechter van de Tempeliers. Sofia Helin (The Bridge) speelt sterk als Cecilia en daarnaast waren ook Simon Callow (Outlander) en Milind Soman als Salladin. Erg goed waren ook Michael Nyqvist als Arn’s vader en Bibi Andersson als de strenge Abdis.
Arn - Tempelriddaren en Arn - Riket vid Vägens Slut werden voor televisie samengevoegd tot de miniserie The Crusader. De mini-serie is net zo lang als beide films samen, alleen omdat de serie voor de tv is ge-edit zitten er steeds irritante cliffhanger-pauzes in het verhaal. Daarnaast zijn de prologen uit de film volledig weggeknipt en zitten er veel herhalingen en flashbacks in. Dit versterkt het gevoel dat het verhaal wat afgeraffeld wordt gebracht. De mini-serie is voor 16 jaar en ouder en dat vind ik wat overdreven. In het begin is er zelfs een aantal keer niet eens bloed op de zwaarden te zien, later wordt dit gelukkig goed gemaakt, maar alsnog haalt Arn nergens het niveau van bloed en seks dat bijvoorbeeld Game of Thrones heeft. Verder is de mini-serie in 16:9 terwijl de films in 2.35 : 1 zijn uitgebracht. Er is echter niets weggeknipt, want de beelden zijn in 16:9 opgenomen.
De opnames zijn uitstekend verzorgd en de vele kostuums, maliënkolders en banieren zien er goed uit. Er zijn nauwelijks historische incorrectheden en je waant je echt in Middeleeuws Europa. Ook de muziek van Tuomas Kantelinen was erg sterk en lekker episch.
Arn is heerlijke tweedelige film over de Middeleeuwen. Ze hadden van mij veel langer mogen zijn, maar zo was het ook zeer vermakelijk. Eerlijk is eerlijk het is geen Kingdom of Heaven, maar deze Zweedse productie komt zeker in de buurt. Aanrader.
#57 Arn - Riket vid Vägens Slut (2008)
Denemarken
128 minuten
FTV
77 stemmen
128+10+5=143 (Totaal: 7034 punten)
Periode:
1 (Totaal: 38 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 6 punten)
Landen:
3 (Totaal: 104 punten)
En identieke recensie voor deel 2.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#50 Curtains (1983)
Canada
89 minuten
FTV
<250
Algemeen Klassement: 89+10+5=104
(Totaal: 5590)
Periodeklassement: 1 punt + 10 voor het decennium (Nu wel joolstein
)
(Totaal: 50)
(afbeelding)
Horrorfilm met de grandeur van een aflevering van een tv-serie. Nogal braaf in de effecten en in de actieve scènes nogal hinderlijk beklemtoond door slechte spannende muziek.
Het label horror is ietwat overdreven. De ingrediënten zijn er wel hoor. In de film komen jumpscares voor en kills en een enge moordenaar. 't Is alleen dat geen van deze ingrediënten veel indruk maakt.
Behoudens een enkel geslaagd schrikmoment, veroorzaakt de rest van de jumpscares weinig ophef.
De enge moordenaar is wel ok. Leuk outfit en een leuk masker. Mag er wezen.
De kills zijn best aardig maar worden slecht uitgespeeld. De inleiding tot een kill duurt dermate lang in een poging de spanning volledig uit te nutten, dat er op het moment suprème geen venijn en griezelige sfeer meer in de scène aanwezig is.
Een moordpartij wordt weinig expliciet in beeld gebracht. Er is amper een druppeltje bloed te zien. Op zich is dat niet erg, maar is hier een teleurstelling omdat venijn en griezelige sfeer immers al uit een scène zijn gevloeid. Beetje compensatie in de vorm van wat gore en wat bloed is dan toch wel het minste. Nee dus.
In tegenstelling tot de film is het verhaal an sich trouwens best spannend. Het is bovendien origineel. Het heeft laag en bezit fantastische potentie op het vlak van de psychohorror. Dat is op beeld helaas allemaal niet zichtbaar. Zonde. Het verhaal verdiende een betere uitvoering.
Jammer want de poster ziet er veelbelovend uit.
Zandadder
-
- 2595 berichten
- 3094 stemmen
scorsese
-
- 13169 berichten
- 11078 stemmen
#112 Diplomatie (2014)
84 min
FTV
<250 stemmen
Frankrijk
Algemeen klassement
13312 + 84 + 10 + 5 = 13411
Periode klassement
61
Landen klassement
171 + 3 = 174
Rariteiten klassement
8
Goeie film over een Duitse generaal die van Hitler de opdracht krijgt Parijs op te blazen zodra de geallieerden in aantocht zijn. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk (de film speelt zich voornamelijk in een hotelkamer af tijdens één nacht). Maar mede door de korte lengte blijft het onderhoudend. Een potje verbaal pokeren met een hoge inzet waarbij de twee hoofdrolspelers het meer dan prima doen.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/72000/72975.300.jpg?cb=1425040016
The Sinking of the Laconia (2010) - MovieMeter.nl
Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Drama / Oorlog
180 minuten
FTV
<250stemmen (38)
IMDb 7/10
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8931 stemmen
Verenigde Staten
120 minuten (director's cut)
FTV
< 250 (197 stemmen)
Rariteiten: Geen
Puntenberekening : 8259 +120+10 +5 = 8394 punten
http://www.mennomail.nl/wp-content/uploads/2015/11/batman-begins.png
Waar te beginnen? Zoveel wat niet goed gaat bij deze film. Clive Barker sloeg hier de plank behoorlijk mis. Laat ik dan maar beginnen met de regisseur Clive Barker of eigenlijk schrijver want als één ding duidelijk wordt is het wel dat hij geen groot regisseur is. Het door mij zeer hooggewaardeerde Hellraiser ten spijt. De film is op zijn zachts gezegd chaotisch. Er zijn ook domweg teveel genres. Het begint als een slasher waarna het later overschakelt naar monsters om bij de climax te eindigen in een actiefilm. Ook begint de film in een sneltreinvaart zonder dat we de personages goed leerde kennen. Er is dus geen sprake van een zorgvuldige opbouw van spanning, iets wat toch wel belangrijk was. Ik keek naar de director's cut maar zelfs die leek nu nog te kort en echt beter werd het er ook niet op. Daarnaast zijn de twee hoofdrolspelers Craig Sheffer en Anne Bobby van een zeer bedenkelijk allure. Sheffer overtuigd zelfs niet als monster! Wat een tamme bedoeling was hij, alsof hij zo weg was gelopen uit Beverly Hills 90210. David Cronenberg (ja de regisseur) speelde wel prima een psycholoog annex seriemoordenaar maar waarom hij nu in het verhaal zat, is mij compleet niet duidelijk. En tot overmaat van ramp komt er dan ook nog ergens een moralistische boodschap langs. De film moet het daarom vooral hebben van de visuele aspecten en die zijn dan ook wel zeer mooi. Vooral het personage Peloquin (Oliver Parker) was erg leuk. Helaas is dat niet genoeg om van een hele goede film te spreken.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
# 148 Thor: The Dark World (2013)
112 minuten
USA
Rewatch
# 149 Logan Lucky (2017)
119 minuten
USA
<250
FTV
# 150 The Dark Tower (2017)
95 minuten
USA
<250
FTV
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#114. Educating Julie (1984) - IMDb
100 minuten - FTV
niet op moviemeter
UK
Algemeen: 100 + 10 = 110 (Totaal: 10635 punten)
Periode: 1 (Totaal: 53 punten)
Rariteiten: 1 (107 punten)
Landen: 2 (Totaal: 129 punten)
Ik heb nu zoveel films over naturisme gezien uit de jaren 60 waarbij de focus lag op sportende of zonnende naakte mensen (meestal genitalia bedekt of niet gefilmd) maar geen enkele had echt een plot om over naar huis te schrijven. Hier krijgen we wel een degelijk plot waarbij de timide (althans in het begin) Julie voor haar eindwerk een stuk moet schrijven over naturisme. Ze besluit om dan maar in de praktijk te brengen, bezoekt echt nudistenkampen, interviewt hen doet mee aan de activiteiten (zoals iedereen daar in haar eva's kostuum). Al snel vindt ze het prettig maakt vrienden hetgeen haar vriend Steve tot jaloezie drijft. Het voel allemaal realistisch aan met echte nudisten (met lijven die zeker niet perfect zijn) en bestaande nudistenoorden geen naaktmodellen zoals bij de nudies 20 jaar eerder. Ik vind het eigenlijk wel een aanrader voor wie interesse heeft in het thema. Voor het naakt moet je deze niet kijken, dat zal je zeker niet opwinden (en is ook niet de bedoeling van de film). Sterke vertolking van Julie door Gail Ward. Ook Miles Taylor doet het goed als Julies boyfriend.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Toch proberen nog enkele decennia bonuspunten te pakken
#115. Blood Beach (1980)
92 minuten - FTV - <250
turkey
USA
Algemeen: 92 + 10 + 5 = 107 (Totaal: 10742)
Periode: 1 (Totaal: 54 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 108 punten)
Landen: 1 (Totaal: 130 punten)
Deed me ergens wel wat aan Baywatch denken en ook aan Jaws. Er sterven nogal veel mensen alleen is het allemaal op dezelfde manier en dan wordt het eentonig. Om dit mysterie 90 minuten te verantwoorden moet je toch betere filler hebben dan dit. Geen interessante personages (vooral irritante) en saaie dialogen. In de jaren 30 had dit misschien nog wel gewerkt maar niet meer in 1980. Einde valt dit tegen. Kijk beter The Flesh Eaters dan dit gedrocht.
Beter dan de poster wordt het dus niet...
Collins
-
- 7301 berichten
- 4314 stemmen
Jammer want de poster ziet er veelbelovend uit.
De poster sprak me ook erg aan. Die is schitterend. En toegegeven, die trok me ook over de streep.
En ja het verhaaltje is best ok. De uitvoering is gewoon erg slecht.
In het low budget segment is dat nu eenmaal een risico. Toch laat ik me graag weer over de streep trekken. Er is altijd een (kleine) kans dat je iets aantreft dat de moeite van het kijken wel waard is. En als dat gebeurt is dat toch wel erg leuk. Het is me het risico waard.