Lincoln (2012)

Drama / Historisch

geregisseerd door Steven Spielberg
met Daniel Day-Lewis, Sally Field en David Strathairn

De film volgt de politieke clash tussen Abraham Lincoln, de zestiende president van de Verenigde Staten, en de machtige mannen van zijn kabinet in de strijd tegen de afschaffing van de slavernij en het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog. De focus ligt hierbij voornamelijk op de laatste maanden van Lincolns leven, waaronder ingezoomd wordt op de permanente afschaffing van de slavernij, die het gevolg was van een zeer nipte stemming in het Huis van Vertegenwoordigers over het 13e Amendement.

Weinig opwindende film, die wel mooi de periode van de Amerikaanse Burgeroorlog schetst. Duurt echter te lang, waarin te veel op hetzelfde doorgeboomd wordt om het echt hoge punten te laten krijgen. Naar het einde toe wordt het beter. Acteerprestaties zijn zeer degelijk, met een mooie hoofdrol van DDL.

avatar van Malli
Daniel-Day Lewis redt met zijn naar goede gewoonte fantastische acteerprestatie de meubelen in deze mooi in beeld gebrachte verfilming van een van de boeiendere episodes in de geschiedenis van de VS. Jammer dat het me allemaal vrij weinig deed.

avatar van IH88
“Each of us has made it possible for the other to do terrible things.”

Van dit soort historische films kan ik altijd wel genieten. Abraham Lincoln is natuurlijk een iconisch personage, en het is een geweldige beslissing geweest om echt te focussen op een bepaalde periode in het leven van de 16de president van de Verenigde Staten. Het beëindigen van de slavernij, en tegelijkertijd het beëindigen van de burgeroorlog. Net voor zijn dood op 15 april 1865.

Het is veel politiek gekonkel en gepraat, maar het blijft interessant en dat is de verdienste van Spielberg en natuurlijk de weergaloze Day-Lewis. Voordat ik er erg in had was er al een uur voorbij, en door de acteurs en het vlijmscherpe script word je langzaam de film ingezogen. Fantastisch acteerwerk ook van Jones, Strathairn, Field, Costabile en al die andere bekende acteurs. Lincoln is een film die laat zien wat er kan gebeuren als er zowel voor als achter de camera kwaliteit en vakmanschap staat.

Centraal staan de deliberaties, die voorafgingen aan de afschaffing van de slavernij, om te voorkomen dat de zuidelijke confederale staten na de Amerikaanse Burgeroorlog alsnog roet in het eten zouden gooien. Interessant tactisch politiek steekspel, waarin de emoties regelmatig hoog oplopen.

Goed geacteerd, i.h.b. door Daniel Day-Lewis die met zijn fenomenale titelrol zo ongeveer alle denkbare onderscheidingen in de wacht sleepte, waaronder zijn derde Oscar. Steven Spielberg weet als geen ander hoe hij een verhaal voor het voetlicht moet brengen.

avatar van danny84
Meesterlijke acteerprestaties, zeer trage film. Viel wat tegen!