Lincoln (2012)

Drama / Historisch

geregisseerd door Steven Spielberg
met Daniel Day-Lewis, Sally Field en David Strathairn

De film volgt de politieke clash tussen Abraham Lincoln, de zestiende president van de Verenigde Staten, en de machtige mannen van zijn kabinet in de strijd tegen de afschaffing van de slavernij en het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog. De focus ligt hierbij voornamelijk op de laatste maanden van Lincolns leven, waaronder ingezoomd wordt op de permanente afschaffing van de slavernij, die het gevolg was van een zeer nipte stemming in het Huis van Vertegenwoordigers over het 13e Amendement.

Lage rating vergeleken met IMDB viel me op...

Outblasty schreef:
Opvallend om te zien dat er zoveel acteurs uit tv-series spelen in deze film. (The Newsroom, The Shield, Breaking Bad en Mad Men)

Wie heb je van Breaking Bad gezien?

avatar van AGE-411
Even een vraagje:
We zien bij de stemming van het amendement een man (een voorzitter?) ook een stem uitbrengen. Dat stoot op reacties bij de aanwezigen ("het is hoogst ongebruikelijk").
Wie was die man, en wat was zijn functie?

avatar van jumpstylemovie
Spielberg's nieuwste film gaat over Obama, ook met Daniel Day-Lewis in de hoofdrol. Ziet er goed uit:

avatar van baspls
jumpstylemovie schreef:

Geniaal

avatar van tommykonijn
jumpstylemovie schreef:

YouTube - Steven Spielberg's "Obama"

Dat 'ie maar snel in de bioscopen mag gaan draaien

avatar van AGE-411
Vind het eigenlijk een film die nogal moeilijk te beoordelen is.
De geschiedkundige periode spreekt me aan, dus deze film zal sowieso een streepje voor hebben op gelijkaardige prenten die andere figuren uit andere periodes belichten.

Maar het moet toch gezegd worden: deze film is vooral een gemiste kans. Het kon een groot en indrukwekkend eerbetoon worden aan een van de indrukwekkendste figuren uit de Amerikaanse politieke geschiedenis, maar men verkoos om een film te maken over één aspect uit de man zijn politieke loopbaan.

Het 13de amendement mag dan vandaag wel de heilige graal zijn voor liberals en mensen van de Civil rights movement, ik vond 150 minuten een beetje van het goede te veel.

Er is materie zat om een lange en interessante film over Lincoln te maken: De man was president tijdens de burgeroorlog, dus er gebeurde elke dag wel wat.

Desalniettemin heeft men er wel het beste van proberen te maken. De belangrijkste acteurs gaan volledig op in hun rol, en weten de personages zeer goed neer te zetten. We zullen nooit weten hoe Lincoln in het echt leven was (in die tijd had men nog geen klank- en filmregistratie), maar in deze film komt hij levensecht over. De dialogen zitten bovendien sterk ineen, en blijven boeiend.

Ik vond wel dat de kleinere bijrollen een pak minder goed waren.
Bovendien zagen bepaalde figuren (meestal die kleine bijrollen) er niet heel ‘fris’ uit, en kwamen ze vaal heel naïef over: Alsof men tegenstanders en twijfelaars als een bende lompe en achterlijke mensen wou neerzetten om het contrast met de ‘goeden’ groter te maken.
Bovendien laten sommigen zich nogal cartoonesk uit (“shoot me, I’m voting yes”, “betrayer!”), waardoor de geloofwaardigheid op bepaalde momenten een kleine tik krijgt.

Misschien een ander klein minpuntje. (Ik vind het moeilijk te verwoorden): De film zou best wat meer sfeerbeelden mogen bevatten die goed de tijdsgeest weergeven. Ik vind het bij historische films belangrijk dat je door de film direct in de tijd word gekatapulteerd.
Als je de film aan een leek zou tonen die niet weet wanneer Lincoln leefde, zou hij de film gemakkelijk decennia later kunnen plaatsen.

Samengevat: heel interessant allemaal, maar men kon best veel meer in de film gestoken hebben (Zelf zonder ook maar 1 kogel te laten vliegen op een 'battlefield').

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Lincoln is een film die al lang op mijn lijstje stond omdat er rond deze wat iconische figuur in het verleden toch weinig met gedaan werd, op een karikaturale cameo na. Ik mis hier wat de sfeer en ik denk dat Spielberg meer een epische film wou maken rond een figuur die voor de Amerikanen uiteraard belangrijk geweest is, dan een historische film rond een historisch figuur. Het is allemaal wat volgens het boekje en net iets te lang. Dat zorgt voor een film die niet slecht is, maar ook nergens verrast. En daar kan de prestatie van Daniel Day Lewis niet veel aan veranderen. Hij is een goeie Lincoln, maar geen boeiend filmfiguur helaas.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Lincoln is geworden wat ervan verwacht had: een taaie brok vol geneuzel over iets wat ik toch niet zou kunnen volgen. De eerste drie kwartier is bijna niet door te komen, nadien wordt alles beter. Toch had dit gezien de speelduur vollediger kunnen zijn. Over de persoon Lincoln ben ik amper iets te weten gekomen, wie of wat het 13e Amendement in het leven geroepen heeft weet ik ook niet en de politieke tegen- en medestanders van Lincoln zijn mij ook niet duidelijk geworden. Vooral tijdens de scènes in het Parlement wordt er veel heen en weer geroepen en van politiek kamp geswitched.
Op het einde draaft de film iets te lang door. Het shot waarin Lincoln wegwandelt, op weg naar zijn dood, had het laatste mogen zijn.

Dat het mij qua inhoud niet zo heeft weten boeien is niet zo erg. Ik kan namelijk erg genieten van goede acteurs en hoewel Sally Field en Joseph Gordon-Levitt - ondanks een beperkte rol - strontvervelend zijn en enkele klasbakken à la David Strathairn slechts weinig screentime krijgen, zorgt Daniel Day-Lewis ervoor dat de film overeind blijft. Ik had het aanvankelijk moeilijk om te genieten van zijn acteren - het is allemaal zo technisch verfijnd dat het bijna te echt is -, maar uiteindelijk kan je er niet omheen: Day-Lewis zet zijn zoveelste tour de force neer.

Hetzelfde kan wel niet gezegd worden van Steven Spielberg, want verhalend schort er e.e.a. Dat ik de politieke boel niet echt kon volgen ligt wellicht aan mijn gebrek aan kennis over de politieke geschiedenis van Amerika, maar de enkele scènes die een portret trachten te schetsen over de mens Lincoln zijn niet overtuigend.
Ik kan de vinger daarbij niet echt op de wonde leggen: het script is taai maar vol intelligente dialogen (soms te intelligent, me dunkt) en het camerawerk is subliem. Hetzelfde geldt voor de decors, kostuums en zelfs de score van John Williams.
Al die vakkundigheid in acht genomen denk ik dat Spielberg het theater van de politiek beter achterwege had gelaten tijdens de persoonlijke scènes.

avatar van Vinokourov
Toch vooral een film voor Amerikanen, die mij niet veel doet. En dat terwijl ik de Amerikaanse geschiedenis best interessant vind. De manier waarop Lincoln aangepakt is ook nog wel oke gekozen. In plaats van dat je een droge bio te zien krijgt van Lincoln, wordt op het belangrijkste hoogtepunt (de politieke manoeuvres om slavernij uit te bannen) gefocussed. Het wil echter mij niet beklijven als er zoveel bakkebaarden, opplaksnorren en vreemdsoortige kapsels de revue passeren. Uiteindelijk vond ik Lincoln met al zijn wijsheden in pacht ook niet zo'n tof figuur. Beetje matige film dus.

avatar van timburton
Daniel Day-Lewis is echt een geweldige acteur. Dat is dan ook zo'n beetje het pluspuntje. Voor de rest is de film nergens echt boeiend en verfrissend. Spielbergs filmwerk valt me viest tegen in Lincoln. Jammer... Het er veel meer van verwacht...

avatar van Strike0ut
Outblasty schreef:

justified, boardwalk empire, deadwood.

avatar van CrazyDavid

The Office - Boston Legal: James Spader
Deadwood: John Hawkes
Pushing Daisies: Lee Pace

om nog maar een aantal te noemen,

avatar van Querelle
Een rechtlijnig politiek drama dat zich volledig richt op het aanpassen van de grondwet m.b.t. het 13e amendement en tegelijkertijd het beëindigen van de burgeroorlog. Spielberg lijkt de structuur en het concept van Advise & Consent als voorbeeld te hebben genomen (zelfs een detail aan het einde van de stemronde is hetzelfde), maar kan het toch niet laten om minder ter zaken doende dramatisering erbij te betrekken. Vooral de familieperikelen waren met één of twee scenes (of liever helemaal niet) voldoende geweest. Ook het tempo had iets omhoog gemogen en de voting scene op het eind was in Advise & Consent vele malen spannender. Daar had wel wat meer uitgehaald kunnen worden door bijvoorbeeld die scene minder te onderbreken en veel langer te laten duren.

En niet heel belangrijk, maar het stoorde me toch: De 67 jarige Sally Field die de 47 jarige Mary Todd Lincoln speelt en veel ouder lijkt dan de 10 jaar oudere Abraham Lincoln die door een veel jongere Daniel Day Lewis word gespeeld... Het leek de hele tijd zijn moeder wel.
Bij de personages die niet bij de familie hoorden zaten de sterkste rollen. Vooral James Spader (heerlijke rol), Tommy Lee Jones(laatste scene!) en dino Hal Holbrook staken er boven uit
Verder ziet de film er goed uit. Veel mooie donkere decors en strakke beeldcomposities.
Ik hou erg van politieke drama's zoals dit, maar nogmaals: Ik had de film liever nog ascetischer gezien met nog minder emotie, maar dat zal Spielberg waarschijnlijk nooit durven.

avatar van takeshi
Wat een fantastische film. Ik heb ruim twee uur geboeid zitten kijken en het verbaast me dan ook dat de film hier zo negatief beoordeeld wordt.

De kritiek op Spielberg's keuze de focus te leggen op Lincolns strijd om het 13e amendement vind ik erg vreemd. Dit is een van de grootste, zo niet het grootste wapenfeit van de goede man geweest, en deze prestatie, gekoppeld aan de in ruime mate aanwezige karakter scènes in de film geeft een perfect beeld weer van wie Lincoln was als mens en als politicus. Beter de aandacht richten op zijn ‘finest hour’ dan een obligate biopic waarin wij plichtmatig elke fase van zijn leven doorlopen. De twee belangrijkste facetten van Lincolns persoonlijkheid worden op sublieme wijze weergegeven –zijn rotsvaste menslievendheid en filosofisch-idealistische aard en daaraan gekoppeld zijn genialiteit als politicus en de briljante maneuvers waartoe hij in staat was om zijn humanitaire overtuigingen te verwezenlijken.

Dit alles wordt op verhaaltechnisch vlak prachtig in beeld gebracht middels de koorddans die Lincoln moet doen om genoeg stemmen te krijgen voor het 13de amendement en tegelijkertijd vrede met het Zuiden te bewerkstelligen. Allesbehalve saai voorziet deze insteek de film juist van een flinke dosis spanning. Kritieken als zou de film niks dan droge dialogen zijn vind ik dan ook niet terecht. De film bestrijkt juist veel genres, geschiedkundig, drama, spanning en is zelfs voorzien van de nodige humor in de vorm van Thaddeus Stevens’ vlijmscherpe oorwassingen aan het adres van zijn politieke rivalen.

Tel daarbij op de fenomenale acteerprestaties, prachtige productie en dito camerawerk en de mooie score van John Williams en je kunt stellen dat Lincoln een meesterwerk is. Toegeven, het is een pittige zit, veel dialogen die allerminst gemakkelijk te volgen zijn, zowel qua stijl als qua inhoud, maar voor mij persoonlijk was de balans perfect- niet te simplistisch, niet te ingewikkeld. Net complex genoeg om te blijven boeien zonder dat je daarbij de draad kwijt raakt. Ik heb weliswaar de luxe gehad de film op DVD (met Engelse ondertitels) te kunnen kijken waardoor ik bepaalde scenes heb kunnen terugspoelen, in de bios was het wellicht een andere ervaring geweest.
Ik zal Lincoln zeker nog een aantal keren bekijken aangezien de film zo compact is dat er nog voldoende te ontdekken valt bij herhaalde kijkbeurten.

Overigens, wat mij raakte tijdens de film was het besef hoe groot het contrast is tussen een man als Lincoln en de boeven die in latere tijdperken het ambt van president in de VS bekleed hebben. Het is diep triest te moeten constateren hoe iemand zo puur en rechtschapen als Lincoln anderhalve eeuw later wordt opgevolgd door een boef als Bush. Hoe tekenend voor het verval van een natie en de idealen die het ooit koesterde.

avatar van K. V.
Veel positiefs over deze film gehoord en me er toch ook eens aan gewaagd. 'k had er iets meer van verwacht. 'k dacht dat het het levensverhaal over deze man ging zijn, maar het was maar een klein stuk uit z'n leven. De film focust vooral op het 13 Amendement (afschaffing van de slavernij).
Heel wat bekend volk deed mee: Joseph Gordon-Levitt, Sally Field, Tommy Lee Jones, al vond 'k vooral Daniel Day-Lewis het overtuigendst. Hij heeft dan ook verdiend de Oscar gekregen.
De film vond 'k toch te lang en eigenlijk een beetje langdradig. Desondanks vond 'k het toch een het bekijken waard en ben 'k toch iets meer te weten gekomen over deze president.

avatar van ikkegoemikke
Ik vond het een oersterk politieke geschiedkundige film waarbij Daniel Day-Lewis een knap staaltje van acteren presenteert. Toegegeven , de Amerikaanse geschiedenis is niet mijn dada, maar ik heb er toch met bewondering naar zitten kijken. Het totaal straalde echt de sfeer van die periode uit. Er waren soms wel wat droge,saaie dialogen ... maar dat is nu eenmaal politiek
Deze film mocht van mij gerust de Oscar gewonnen hebben ipv. Argo.

Prima film, met een uitstekende Daniel Day-Lewis.
Ik houd van dit soort films, waar gebeurd, waar je lessen uit kan leren.
Alleen kan ik zeer goed begrijpen dat niet iedereen deze film goed zal vinden, het is geen actieprent, alles draait om de dialogen en dan is 2,5 uur lang zeker als het je dan niet kan boeien.
Voor de echte liefhebbers dus deze film.
Niet alleen de hoofdrolspeler Daniel Day-Lewis is uitstekend (hij heeft er een Oscar voor gekregen) maar ook de rest van de cast is dat, en daar zitten ook heel wat bekende namen tussen, teveel om op te noemen eigenlijk, dat ontdekt U best zelf.
Ik kan de film warm aanbevelen, maar zoals ik reeds zei, voor de liefhebbers van veel dialogen en niet voor diegenen die puur van actie houden.

Een interessante film maar niet echt per se een hele goede.

Zoals al eerder gezegd is, het ziet er allemaal schitterend authentiek uit en Daniel Day-Lewis speelt weer eens de sterren van de hemel. De rest van de cast mag er ook zijn, trouwens.

Als geschiedenisles vind ik Lincoln ook wel geslaagd (er vanuit gaande dat het inderdaag ongeveer zo gegaan is), ik vond het mooi om te zijn hoe de zaken er in de 19de eeuwse politiek aan toegingen (vooral hoe men elkaar continu de huid volscheldt en voor gek zet). Daarnaast zaten er een aantal rake dialogen in en met name de anekdotes die Lincoln voortdurend vertelt waren goed.

Als drama vind ik het echter allemaal een beetje stuurloos. Echt een meeslepend verhaal en karakters waar je veel mee kunt vond ik er niet in zitten (plotlijntje met de zoon vond ik niet erg nodig), daarvoor is het allemaal veel te fragmentarisch en zitten er gewoon teveel personages en lijntjes in de film. En verder kreeg ik het idee dat de film nogal wat voorkennis over de Amerikaanse geschiedenis vereist. Ik kon i.i.g. lang niet alles plaatsen. Echt storend voor het begrip van de film is het overigens niet hoor maar toch.

Vanwege het sterke spel en het interessante onderwerp uiteindelijk wel een kijkje waard, maar als drama niet geweldig goed gelukt

avatar van Freakshow79
Redelijke film waar toch enige voorkennis van de Amerikaanse geschiedenis imo voor nodig is.
Terecht dat Daniel Day Lewis voor deze rol een Oscar kreeg. Zijn optreden maakte voor mij deze film nog wat dragelijk.

avatar van Zeriel
Slaapverwekkend.

Wat een ontiegelijk langzaam voortschrijdende en voortkabbelende film.
Wat mij betreft veel te veel dialogen en verhalen die vertelt moesten worden. Voor de liefhebbers van de (Amerikaanse) historie waarschijnlijk een topfilm (mooi licht, goed gespeeld), maar voor de 'leek' niet om naar te kijken.
Misschien over een tijdje een nieuwe poging (zonder een verliefd vriendinnetje naast me )

avatar van knusse stoel
Nou "Dekschrobber", als je een film gaat zien over een politicus dan kan je van tevoren ook wel begrijpen dat er veel dialoog in voorkomt en weinig achtervolgingen en andere acties.
En inderdaad, voor mij was het een "kleine" topfilm, mijn vriendin had meer jouw mening.
Het is een film over politiek en het leven van Lincoln en daar hou je van of niet.

avatar van wibro
knusse stoel schreef:

Nou, meer beelden van de Amerikaanse Burgeroorlog zouden zeker niet hebben misstaan. Lincoln en die oorlog zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook ik heb juist door het nagenoeg ontbreken van beelden daarvan deze film als behoorlijk saai ervaren. Voor een film met nagenoeg alleen maar politiek geleuter is 150 minuten niet niks. Het gemiddelde van 3,09 geeft deze film naar mijn mening juist weer.

avatar van JeroenFR08
Langdradig, saai. Maar wel een goed en origineel verhaal, mooie sfeer en een top acterende daniel day lewis.

Heb me er door heen moeten slaan maar vond het toch wel aardig.

avatar van Bond,TeBond
Sorry, niet mijn film...wat 'n langdradige soap:-O Heb 'm niet afgekeken, boring. Enige pluspuntje zijn de decors...

avatar van doncorleone
Absoluut niet saai maar interessant.
Sterk spel ook.

Wat mij stoort is dat Spielberg Lincoln hier tot een soort held maakt volgens een Hollywood recept.
Ik geloof best dat ze hebben geprobeerd zo veel mogelijk de feiten aan te houden, maar het niet vertellen van andere feiten is ook een soort verdraaiing van de waarheid imo.
Als ik in diverse artikelen lees dat Lincoln het helemaal niet zo op had met de zwarte Amerikanen (hij zou ze het liefst allemaal terug sturen naar Afrika bijvoorbeeld), dan heb ik het gevoel dat ik een beetje voor de gek gehouden wordt met dit over-sympathieke portret.

avatar van John Barry
Lincoln is een goede film over de Amerikaanse president Lincoln. In deze film zie je hoe Lincoln door corruptie de slavernij afschaft.

Daniel Day-Lewis steelt Lincoln en hij steelt de show in deze film, want Daniel Day-Lewis zet een hele goede rol neer als Lincoln. De rest van de cast weet ook erg goed te overtuigen.

Dit is een politieke film, we krijgen doormiddel onder andere van debatten in het congres en ministersvergaderingen een mooi kijkje achter de schermen hoe politiek werkt, onwijs interessant.

Hoewel je al voordat je begint met kijken eigenlijk al weet hoe het verhaal zal aflopen ( Het lukt Lincoln om de slavernij afteschaven ) heeft de film toch een soort spanning. Lincoln wil de slavernij afschaffen maar om dat via een amendement in de grondwet voor elkaar te krijgen moet Lincoln vechten voor elke stem in het congres. Er moeten een paar democraten worden overgehaald om voor het amendement te stemmen anders word het amendement verworpen. Onwijs interessant en spannend om te zien hoe Lincoln dat aanpakt.

Ik ben het eens met doncorleone dat het storend is dat Spielberg van Lincoln een soort held maakt. Er is toch sprake van een zekere mate van persoonsverheerlijking van Lincoln. Ik vind het jammer dat ze van Lincoln een held maken. Dit had wel wat minder gekund. Veder is de film ook af en toe wat langdradig. Er had wat meer vaart in de film gemogen.

Maar ondanks dat de film wat langdradig is en er sprake is van persoonsverheerlijking van meneer Lincoln, vind ik dat Spielberg een erg goede en interessante film heeft gemaakt.

4 sterren voor deze film.

Prachtige film over de zestiende president van Amerika en zijn strijd voor de afschaffing van slavernij. Niet direct een biopic over Abraham Lincoln, vooral omdat de film slechts 1 maand uit zijn leven toont en de focus ligt op zijn doorvoering van het 13de Amendement. In het begin wat ingewikkeld door de vele personages en politieke spelletjes, maar zeker wel boeiend en sterk geschreven gebracht. Daniel Day-Lewis is niets minder dan imposant in de titelrol.

avatar van DVD-T
Erg droog.

Sinds Minority Report heeft Spielberg niet echt meer een topper gemaakt. Een variatie van erg goed (Munich) naar matig (Catch Me if You Can) tot erg slecht (Tintin). Ook met Lincoln schiet hij uit de bocht.

Lincoln is zeker geen erg slechte film en het uitgangspunt is verder best ok. Alleen erg jammer is dat het erg weinig boeide. 2 en half uur naar droge en oninteressante dialogen zitten luisteren begint op den duur best saai te worden. Daarin miste ik een beetje vuurwerk. Had veel beter in beeld gebracht kunnen worden dan de stoffige en erg veilige Hollywood manier waarop Spielberg en zijn team dit verhaal vertellen. Een klein aantal sterke scenes afgewisseld met erg veel saaie momenten. Echt too much voor dik 2.5 uur.

Technisch is het natuurlijk allemaal dik in orde. Prettige cameravoering en belichting ook. En zeker het acteerwerk van DDL was weer van een zeer hoog niveau. Zeker oscar waardig. Production design en aankleding waren ook top.

Jammer dat de vonken er niet echt af vlogen in de vele saaie dialogen. Had de film zeker veel goeds gedaan.

avatar van ArnoldusK
Sterke, emotionele en serieuze prent van Spielberg die minimaal vier sterren waard is.
Geen overdreven actie-scènes of een nadruk op emotionele zaken, maar gedegen politieke overwegingen die de Amerikaanse samenleving blijvend veranderd hebben. Door je bewust te zijn van de impact hangt de spanning eigenlijk al vanaf het begin in de lucht.
Ik kan me voorstellen wanneer je dat bewustzijn niet hebt deze film inderdaad 'kaal' , 'droog' of 'saai' aandoet.