Lincoln (2012)

Drama / Historisch

geregisseerd door Steven Spielberg
met Daniel Day-Lewis, Sally Field en David Strathairn

De film volgt de politieke clash tussen Abraham Lincoln, de zestiende president van de Verenigde Staten, en de machtige mannen van zijn kabinet in de strijd tegen de afschaffing van de slavernij en het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog. De focus ligt hierbij voornamelijk op de laatste maanden van Lincolns leven, waaronder ingezoomd wordt op de permanente afschaffing van de slavernij, die het gevolg was van een zeer nipte stemming in het Huis van Vertegenwoordigers over het 13e Amendement.

avatar van Velazques
Aardige film, typisch voor de Amerikaanse markt. Groot minpunt, er werd Amerikaans gesproken en geen Engels, wat normaal was in die tijd. De heer Speelberg heeft op dit punt z'n huiswerk niet gedaan.

avatar van Boneka
Vrijdagavond begonnen aan deze 2.22 durende film. Ik was fit en voorbereid, maar het eerste uur was zwaar, saai en soms ook onsamenhangend door geschreeuw van twee partijen. Ik ben gestopt met kijken en heb de film verder afgekeken op zaterdagavond. Gelukkig de film werd een stuk beter waardoor mijn 2,5 toch nog een acceptabele 3,5 is geworden. Een film met plus- en minpunten.

Om maar met de pluspunten te beginnen. Alles zag en ziet er fraai uit. En aan alles is gedacht. Fantastische kostuums, aankleding, behang, horloges, ja er is aan alles gedacht. Beeld en geluid vond ik op deze blu ray ook erg mooi. Okay hij was wat donker, maar ja in 1860 hadden ze nog geen elektriciteit, dus zijn sommige beelden donker, maar nog altijd goed te volgen. De debatten waren fraai het taalgebruik uitzonderlijk, maar letterlijk overgenomen uit het archief. Vond de rol van Lincoln gespeeld door Daniel Day Lewis uitstekend, maar ook Sally Field en Tommy Lee Jones speelde hun rol uitstekend. Bij de extra's zag ik dat hun gelijkenissen sprekend leken op de echte hoofdrolspelers vanuit die tijd. Knap stukje werk. En met dit historisch schouwspel weten we weer iets meer van die tijd die voor Amerika en daarbuiten toch heel belangrijk was. Het afschaffen van de slavernij in 1865. Altijd gedacht dat Nederland de laatste was, maar zie toch dat Nederland in 1863 toch wat eerder was.

Zoals gezegd ook de nodige minpunten! Het eerste volle uur is bijna niet door te komen. Vervelend bijverschijnsel is dat je het parlement niet kent. Wanneer je alle partijen in Nederland op tv ziet zie je gelijk van welke partij hij is. Daardoor wordt het wat rommelig met veel geschreeuw over en weer. Daarnaast zien we vrijwel geen enkel gevecht. Behalve het begin zien we op het eind een battlefield met slachtoffers. Nu zijn er al veel films gemaakt met noord en zuid, dus in dat opzicht vond ik het nog niet zo gek van Spielberg. Wel jammer is dat we maar een betrekkelijke kleine periode Lincoln zien. Een kleine 4/5 jaar tot zijn dood. Ook prive bitter weinig te zien. Een gemiste kans. Het ging om stemmen te vergaren voor het 13e amendement. Tja dan is een zit van bijna 2,5 uur toch wel erg lang. Het eind met de weglopende Lincoln had voor mij het einde mogen zijn. Er kwam toch een toetje die klaarblijkelijk niet gefilmd mocht worden. Spielberg koos er bewust voor dat we zijn zoontje zouden zien op het balkon en niet de moordaanslag op Lincoln. Dat had van mij best gemogen op de film zo meer diepgang te geven. Zijn eind speech vond ik indrukwekkend. Overigens is de moordenaar na 12 dagen overigens opgespoord in een tabaksschuur. Deze werd aangestoken door de cavalerie en een schot verwondde John Wilkes Booth die enkele uren later overleed aan zijn verwondingen. Dit alles krijgen we niet in beeld te zien, maar wel leuk om te weten hoe het is afgelopen.

Afgezien van de saaie dialogen vond ik de film toch goed te volgen. Een belangrijk punt vond ik de discussie ook in eigen partij van Lincoln. Men was tegen slavernij, maar wat als ze hun vrijheid zouden krijgen. En laat dit nu nog steeds een belangrijk issue zijn in onze maatschappij. Dan denk ik aan Irak of Libie.

avatar van Boneka
ps vind niet dat ze van Lincoln een held maken. Althans niet door Spielberg. Wel eens dat levensgrote beeld gezien van Lincoln in Washington? Dat mag je hem toch een held noemen vind ik. Zulke beelden zul je in Nederland niet gauw tegen komen of het moet Michiel de Ruyter zijn in Vlissingen.

avatar van Decec
Een goede drama/historie/oorlog/biopic verhaal...
Redelijk verhaal (te lang verhaal)...
Prima acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...

avatar van frolunda
Het prachtige tijdsbeeld en de geweldige rol van Daniel Day-Lewis zijn de grootste troeven van deze film.Omdat het onderwerp me toch wel interesseert kon Lincoln me constant blijven boeien al begrijp ik wel de reacties van degene die hem te lang en/of hem af en toe saai vinden.Voor mij toch een goede film die er prima uitziet en ook sterk acteerwerk bevat.Alleen hadden ze hem beter Amendement XIII dan Lincoln kunnen noemen want daar gaat de film feitelijk over.Maar ja dat was commercieel gezien natuurlijk niet interessant genoeg.

avatar van panax
prachtige film over lincoln
schitterende rol van daniel day-lewis
schitterende kostuums, mooie tijdsbeelden
lange zit ,maar toch de moeite waard
over een stukje bijzondere gedenkwaardige geschiedenis

avatar van _Se7en_
Zucht... gaap... next...

Spielberg heeft zeker aan stevige research gedaan maar is hij soms de "kijker" niet vergeten ?
Persoonlijk heb ik niets aan een sterk uiteengerafelde politieke intrige waarbij honderden namen worden op je afgevuurd.
Eigenlijk alleen maar echt genietbaar voor geïnteresserden Amerikanen en historici.
De hoge IMDB scores en prijzen ? Misschien was het ongepast - om diverse redenen - om van deze film niet te houden.

avatar van cantforgetyou
Pfffff, wat een vreselijk stoffig en saai verhaal. Ik hoopte mijzelf wat meer door deze film te kunnen verdiepen in de geschiedenis van 'North & South'. Maar het was allemaal zo donker gefilmd, zulke saaie ingewikkelde dialogen, onsympathieke acteurs, etc. Ik heb hem echt op een gegeven moment uitgezet. En dat voor een Spielberg film. Ik ben een grote fan van hem. Misschien moet ik het nog eens proberen, maar voorlopig even niet.

avatar van U96
U96
mooie historische film,
heel sterke vertolking van Daniel Day-Lewis (had ook niks anders verwacht is en blijft een klasse acteur!!!!)
de moeite waard voor wie is te vinden voor films met een historische inhoud.
persoonlijk vond ik het op sommige momenten wel saai maar de sfeer van het tijdsbeeld het decor en de vertolkingen maken heel veel goed !!

avatar van tbouwh
Deze film heb ik bekeken ter voorbereiding op mijn eindexamen geschiedenis. Desondanks was ik al langer benieuwd naar deze film, en had ik hem anders op den duur toch wel eens bekeken.

Lincoln is een boeiend, onderhoudend verslag van de periode die het laatste jaar van de Burgeroorlog beslaat. De film gaat vooral over de persoon Lincoln, zijn motieven, karakter en de problemen waar hij tegenaan liep. Daarnaast zien we hoe misschien wel het belangrijkste amendement uit de Amerikaanse geschiedenis doorgevoerd wordt, en wordt duidelijk dat dit verre van vanzelf is gegaan.
Ik heb het gevoel een goed beeld gekregen te hebben van deze zaken. Wie meer geinteresseerd is in het militaire aspect van de Burgeroorlog komt minder aan zijn trekken; mijns inziens is het juist goed dat er een film is gemaakt die vooral over Lincoln en het 13e Amendement gaat.

Het is ongetwijfeld vaker gezegd van Daniel Day-Lewis, maar hij heeft het in zich zijn personage letterlijk te worden. Zo ook hier; de uiterlijke overeenkomsten met de echte Lincoln zijn treffend, en Day-Lewis´ acteerwerk is boeiend en overtuigend.
De rest van de cast is ook uitstekend, met name Tommy Lee Jones is enorm sterk in zijn bijrol.
Af en toe is de film misschien wat saai, maar door het flinke aantal interessante dialogen vloog de film eigenlijk nog betrekkelijk snel voorbij.
Vooral de finalestemming aan het einde is erg spannend, al vond ik het merkwaardig dat Lincoln op het moment supreme in zijn werkkamer een boek voorleest aan zijn zoontje.

Decors zijn prachtig, alles ziet er geloofwaardig uit; Lincoln is naar mijn mening een goede historische film en ik vind het gemiddelde van 3,10 dan ook wel flink aan de lage kant.
Een belangrijk gegeven wat dat betreft is dat deze film zonder enige historische achtergrondkennis al snel saai wordt.
Voor mij 4*

avatar van Fryce
Ziet er mooi uit, prima sfeer en word echt goed gespeeld. Maar qua verhaallijn kan het mij niet heel erg boeien. Is een beetje saai en langdradig.

Een half jaar voor het uitkomen van de film voorspelde ik al de inmiddels verzilverde oscar voor Daniel Day-Lewis. Iemand met zijn staat van dienst (en talent) in de rol van Abraham Lincoln (oscarvoer) in een Spielberg film. Voor die voorspelling hoef je niet doorgeleerd te hebben. Interessanter is het antwoord op de vraag of het terecht is. En hoewel ik niet alle films/rollen heb gezien die meedongen, durf ik toch wel te zeggen dat het terecht is. Hij speelt de rol voortreffelijk en volstrekt geloofwaardig. Wat een klasbak is het toch, een van de grootste acteurs van zijn generatie en misschien wel allertijden. Er zitten diverse grote namen in de bijrollen, maar die staan wat in de schaduw van Day-Lewis. Niet alleen omdat hij zo goed is, maar toch ook omdat die acteurs niet echt weten te imponeren. Tommy Lee Jones en David Strathairn vond ik weinig opvallend (had ik echt meer van verwacht), Joseph Gordon-Levitt en Sally Field vond ik bijvoorbeeld zelfs wat tegenvallend.

Wat verder opvalt is met name de focus van het verhaal. Dit is in 90% van de speelduur een film die zich afspeelt in achterkamers, het congres of in elk geval indoors. Er is opvallend veel aandacht voor het politieke spel en echt voor de politicus Lincoln. Best een interessante invalshoek. Dit zorgt ervoor dat je te zien krijgt wat de invloed is van het bedrijven van politiek op het leven van Lincoln in plaats van andersom. De constatering tegen het eind van de film dat Lincoln er in een jaar tijd, tien jaar ouder uitziet zegt genoeg. Een verrassende keuze.

Toch wijkt Spielberg in zo'n 10% af van zijn focus in onder meer grotere scenes. En op die momenten is de film wat dubieus en te in your face. Het begin bijvoorbeeld, of de scene met Gordon Levitt bij het ziekenhuis. Sowieso heeft de film toch net weer te sterk die Spielberg moraal die een aantal van zijn films met name in de tweede helft van zijn carrière verpesten. Zo’n stemming in het congres met leden die zich op het laatste moment hebben bedacht waardoor die meerderheid net wordt behaald. In het echt was het ook een close call, maar dit gaat er bij mij niet helemaal in. Andere opmerkelijke keuzes zijn bijvoorbeeld het niet laten zien van de moord. In plaats daarvan krijgen we de reactie te zien van de zoon, die in een ander theater was. Maar de film gaat over Lincoln, dus interessanter was zijn reactie geweest (vlak van te voren althans). Beetje laf vond ik het, alsof ie zijn handen er niet aan wou branden.

Overwegend is dit een behoorlijk uitgebalanceerde film met een duidelijk doel voor ogen. Die focus werkt echt in het voordeel, maar er zijn dus verschillende momenten die ik daarmee vind vloeken. En hoewel ik zijn aanpak (overwegend dus) te prijzen vind, is de genoemde 90% w.m.b. dan weer niet altijd zo boeiend dat het de minpunten te niet doet. 3 sterren.

avatar van Ste*
Het is de vraag in hoeverre je het de film kan aanrekenen dat het 2,5 uur lang stevig doorbijten is. Wellicht dat Abraham Lincolns geschiedenis gewoon niet zo heel erg film-geniek is, in ieder geval niet het deel dat in deze film tot in detail wordt behandeld. Het geheel opleuken of minder droog maken kan natuurlijk, maar dan krijg je ongetwijfeld kritieken dat je de film Hollywood-proof maakt voor al het popcornetende klootjesvolk.

Na 40 minuten begon ik me af te vragen voor wie dit eigenlijk leuk is. Slechts een harde kern geschiedenis- en politiekfreaks vinden dit wellicht interessant, maar het lijkt me sterk dat de gewone filmliefhebber, laat staan de 'gewone man', op het puntje van zijn stoel zit. Dat dat blijkbaar wel zo is, getuige de soms hoge beoordelingen hier, verbaast me dan ook zeer.

Vrijwel de enige momenten dat het politiek gekrakeel even onderbroken werd is als Lincoln weer afstak in een of ander verhaal of allegorie. Zeer vermoeiend en op den duur ook erg voorspelbaar.
Oja, en helemaal belachelijk dat het enige sensationele, de manier waarop hij op het leven komt, de kijker niet eens te zien krijgt. Voelde op het einde echt als een soort 'trap na'. Een saaie film maken we, dus een saaie film kan je krijgen ook.

Tja, goed gemaakt is het natuurlijk allemaal wel, Steven Spielberg, grote Oscarfilm, acteerprestaties, blablabla. Wil ik niet eens woorden aan vuil maken, behalve dat het eigenlijk zonde van het budget is.

Ik denk dat de film zichzelf in de staart bijt door veel te veel detail te willen behandelen. Het is daarom waarschijnlijk erg geschikt om Amerikaanse geschiedenislessen mee op te leuken, maar als bioscoopfilm? Ikzelf ben redelijk geinteresseerd in politiek en geschiedenis, nog niet eens een 'tokkie' (als ik zo vrij mag zijn) die slechts leeg vermaak wil zien, maar ik vond het overgrote deel echt niet te hachelen.

Schitterend meesterwerk die volgende maand veel oscars zal gaan oogsten denk ik zo. Zeer integer en respectvol verfilmt, schitterend en meesterlijk geacteerd door Daniel Day-Lewis. Dit is een terecht meesterwerk over een groot man...

avatar van John Barry
Volgende maand ? Die Oscars heeft deze film al geoogst in het verleden. Twee om er precies te zijn waaronder een voor Daniel Day-Lewis.

avatar van des1
Een film over de onder Amerikaanse historici populairste president (onder de gewone Amerikanen zijn dat Washington en Ronald Reagan), en dat van de regisseur die ons zoveel blockbusters bracht. Moet inderdaad een zit zijn voor de niet-ingevoerden. Zeker omdat het thema niet meteen voor de hand ligt: de wel of niet aanname van het 13de amendement op de grondwet, die slavernij (na de proclamatie 2 jaar ervoor) wettelijk moest afschaffen. Een enorme uitdaging omdat er zoveel tegengestelde belangen lagen. Om te beginnen het beëindigen van de burgeroorlog (die aan honderdduizenden Amerikanen het leven had gekost) na de afscheiding van de zuidelijke staten in 1861. De meesten wilden mogelijke vrede niet in gevaar laten lopen door de verhoudingen 'nodeloos' scherp te stellen met de afschaffing van de slavernij. Lincoln zag haarscherp in dat het juist vóór enige vredesonderhandeling moest gebeuren, aangezien de zuidelijke staten het als conditio sine qua non zouden kunnen hanteren. Nu werden deze met een voldongen feit geconfronteerd. Voor wie het nog niet duidelijk was: in de loop der Amerikaanse geschiedenis hebben Democraten en Republikeinen van stuivertje gewisseld. De Republikeinen waren o.h.a. vóór afschaffing, de meeste Democraten tegen. De betekenis van Lincoln kan niet onderschat worden. Was hij er niet geweest, dan had de VS niet bestaan zoals het na 1865 zich heeft ontwikkeld. De geschiedenis is vergeven van staten die na ruzies en gewelddadige conflicten uit elkaar vielen (denk alleen al aan de Oekraïne). Hier is een staatsman die exact het tegenover bewerkstelligde... Goed dat de film begon met de soldaten die Lincoln's Gettysburg Address al uit hun hoofd hadden geleerd en die voordroegen. Misschien wel de belangrijkste en mooiste rede ooit. Daniel Day Lewis is gedenkwaardig als Lincoln. Sally Field als Ms. Lincoln idem. Ze zou na de dood van haar man inderdaad alsnog worden opgenomen. Triest.

avatar van des1
En oh ja... Hal Holbrooke (binnenkort de respectabele leeftijd van maar liefst 90 jaar) die in de film Preston Blair personificeerde, speelde zelf Lincoln in de TV serie North & South.

avatar van Aazhyd
Mooi vorm gegeven, aardige stukken. Maar Lincoln wordt toch wel als een soort heilige neergezet en de film duurt erg lang zonder al te spannend te worden.

avatar van Roger Thornhill
Redelijk boeiend, en fraai in beeld gebracht. De elementen die me stoorden hadden eigenlijk niets met het verhaal te maken maar des te meer met het Spielberg-blockbuster-syndroom: al die bekende acteurs die je in bijrollen herkent doen meer aan een gezelschapsspelletje dan aan een serieuze film-met-een-boodschap denken, en wat Daniel Day-Lewis betreft, iedereen vindt dan wel dat hij (zoals het zijn reputatie als de ultieme method-actor betreft) Lincoln (geworden) is, maar aangezien er geen archiefbeelden van Lincoln bekend zijn, ik hem nooit persoonlijk heb ontmoet en ik ook weinig over hem weet, kan ik daar eigenlijk geen oordeel over vellen. Wat ik zie is een halve heilige die voor de andere helft een sluwe pragmaticus is, een politicus die zelden zijn stem verheft, en een acteur die alle gelegenheid krijgt om de scènes waarin hij voorkomt te domineren, en ik weet gewoon niet in hoeverre ik nu een mens van vlees en bloed zie en in hoeverre een gedoodverfde Oscarwinnaar. Fascinerend om naar te kijken, ongetwijfeld goed geresearched en daardoor misschien ook wel levensecht, maar voor mij toch meer een oefening in acteren en inleven dan een tot leven gekomen personage. (Maar dat komt misschien ook wel omdat ik Day-Lewis eerder bewonder dan bemin.)

het verhaal op zich is mooi maar een beetje naar de saaie kant. De film is nét wat te langdradig en voorspelbaar. De trailer toont enkele spectaculaire beelden, maar eigenlijk is daarmee alles gezegd. Op acteergebied wel een topper. Lewis vertolkt z'n rol prima.

avatar van jipt
Jammer dat het op het einde zo prekerig wordt, want, Spielberg. Het is verder een mooi politiek drama.

avatar van Noodless
Eindelijk de missie volbracht om een stukje geschiedenis over de laatste maanden van Lincolns leven te bekijken. Tijdje geleden de film afgezet na een uur waar je als kijker moeilijk de aandacht bij kan vasthouden. Tenzij je een echte politieke of geschiedenis liefhebber bent. Want dat eerste uur is zonder meer saai met heel wat vermoeiende dialogen en personages. Daarom ook stop gezet, gebeurt eigenlijk zelden. Nu, een tweede kans gegeven en toegegeven het tweede luik is gelukkig wat beter. Maar het verhaal wist me toch op geen enkele manier te boeien. Positief zijn wel de acteerprestaties....maar dit moest ook wel een prioriteit zijn gezien de inhoud van de film en de manier waarop de film aan de kijker wordt gebracht. 5/10

avatar van missl
Day-Lewis speelt zoals altijd geweldig. Echter kon deze film over een gedeelte van de Amerikaanse geschiedenis niet de volledige duur fascineren. Soms wat traag, wel goed om een keer gezien te hebben. Jones speelt ook heel goed.

avatar van lucdecoster
Interessante film maar toch wat saai. Het valt mij wel op dat in 150 jaar nog altijd maar 2 belangrijke partijen zijn en de socialisten nog altijd niet van de grond komen.

avatar van TornadoEF5
Begonnen met kijken, maar na twintig/dertig minuten net zoals bij munich afgelegd, en dan nog terwijl dit onderwerp (amerikaanse politiek) me zo interesseert. Echter was dit zo taai dat het nog niet te bekijken viel. Wellicht probeer ik het later wel eens (binnen een jaar of 10). Het speelt wellicht ook wel mee dat ik meer thuis ben in de hedendaagse politiek en dat een Trump of een Obama toch veel interessanter is dan een Lincoln of een pre-WWI president (Iedereen voor Theodore Roosevelt).

avatar van Arri
Fenomenale acteerprestatie van Daniel Day-Lewis

avatar van Black Math
Een beetje House of Cards in de negentiende eeuw, deze film. Nochtans een stuk saaier want het draait hier echt bijna alleen om dialogen - en dat tweeënhalf uur lang! - terwijl het aantal locaties erg beperkt is. Ook wordt er in House of Cards een stuk meer geneukt, al weet ik niet zeker of ik Honest Abe op die manier in actie had willen zien Ik denk het niet.

Uiteindelijk is dit een echte acteursfilm, het acteerwerk mag ook zeker geprezen worden, maar dat is niet waar ik film voor kijk. Visueel ook onopvallend. Er wordt wat met licht gespeeld en dat is het. De soundtrack blijft over het algemeen erg op de achtergrond, iets waar je je gelukkig mee moet prijzen bij Spielberg, want normaal zwelt de muziek in zijn films flink om het maar zo dramatisch mogelijk te maken.

Het onderwerp van de film is wel interessant: het doorvoeren van het 13e amendement van de Amerikaanse grondwet, waarin slavernij officieel afgeschaft wordt. Ik begrijp de juridische noodzaak en het is ook aardig om het politieke spel eromheen te zien, waarbij Honest Abe flink liegt en politici omkoopt om maar genoeg stemmen te krijgen. Kortom, een echte pragmaticus; en ondanks dat zijn handelen reden voor een impeachment is, kan je je afvragen of in dit specifieke geval het doel niet inderdaad heiliger dan de middelen zijn. Overigens leert de huidige situatie rondom Trump dat de vraag of een president een impeachment verdient geen juridische vraag is, maar een politieke. Ik denk dat het inderdaad zo is dat zolang een president populair genoeg is, hij letterlijk iemand op klaarlichte dag op Fifth Avenue kan doodschieten en ermee wegkomen, om Trump te parafraseren.

Ondanks zijn "pragmatisme" vind ik Lincoln zeker meer dan een bewonderenswaardige president, al zie ik hem liever vampieren jagen dan amendementen aan de grondwet toevoegen. 2*.

avatar van Fisico
Ik vond de film erg sterk beginnen met een battle-scene tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Helaas was dat haast het enige strijdgebeuren dat we werkelijk zagen. Verder bestaat de film uit ellenlange besprekingen en dialogen over het 13e amendement waarin voorgesteld wordt de slavernij af te schaffen. Wat wel erg goed aan bod kwam in de film is de voortdurende relatie en (on)evenwicht tussen dat amendement én de beleden burgeroorlog. Het politiek issue belandt zo in een vicieuze cirkel: het één kan niet zonder het ander. Het politiek spel en het juridisch getouwtrek was daarom vrij interessant. Misschien had de film iets meer afwisseling nodig zoals bijvoorbeeld beelden vanop het slagveld of dialogen tussen de generaals van Noord en Zuid.

Toch greep me deze film me minder sterk dan bijvoorbeeld Jackie. Aan Danie-Day Lewis zal het zeker niet gelegen. Uitstekende acteerprestatie. De regelmatige shots in profiel van Lincoln vond ik super. Het geeft een mythisch kantje aan de cultfiguur die Lincoln vandaag nog steeds is. Ook Sally Field vond ik behoorlijk.

De moord op Lincoln werd zeer kort aangehaald, maar was vrij slordig en snel, alsof ze het er gauw nog bij wilden. Te weinig uitgewerkt alvast. Tot slot nog dit: het zal de meeste wel opgevallen zijn dat tot de jaren 60 van de 20e eeuw grotendeels de standpunten van de huidige Democraten eigenlijk de Republikeinen waren van vroeger (en vice versa). De hedendaagse Republikeinse Partij is geen homogene ideologische eenheid maar bestaat uit diverse fracties. De conservatieve fracties hebben thans de overhand, hoewel er ook groepen liberale Republikeinen zijn. In het verleden was het juist omgekeerd: in de negentiende en het begin van de twintigste eeuw was de Republikeinse Partij juist progressief en had haar meeste aanhang in de geïndustrialiseerde noordelijke staten, terwijl de Democratische Partij haar aanhangers vond onder de inwoners van de zuidelijke (slaaf)staten.

avatar van moviebrielen
Wat een trage ,slappe,slaapverwekkende saaie film.