Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)

Alternatieve titel: Valerian

3,10

Frankrijk
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Luc Besson
met Dane DeHaan, Cara Delevingne en Clive Owen

In de 28ste eeuw zijn speciale agenten Valerian (Dane DeHaan) en Laureline (Cara Delevingne) een team dat de orde in de menselijke gebieden handhaaft. In opdracht van de minister van Defensie gaan de twee op missie naar de wonderbaarlijke stad Alpha – een bloeiende metropool waar inwoners uit alle hoeken van het universum al eeuwen samenkomen om hun kennis, intelligentie en culturen met elkaar te delen. Maar een duistere kracht in het centrum van Alpha bedreigt het vredige leven in de ‘Stad van Duizend Planeten’. In een race tegen de klok moeten Valerian en Laureline deze verwoestende bedreiging identificeren om zo niet alleen Alpha, maar de toekomst van het hele universum veilig te stellen.

224 BERICHTEN 40 MENINGEN
avatar van nadrin
Fantasie is super. Visueel vaak heel overtuigend. Verhaal slaat niet aan. En acteren heel ondermaats

avatar van tattoobob
Aangename verassing dit.Een heerlijke fantasie/syfy film dit mij van het begin tot eind wist te boeien.
Visueel echt een prachtige film en een leuke combinatie van actie en komedie maakt dit tot een geslaagd werkje.
Van mij mag hier nog wel een deeltje van komen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben zeer blij met deze Valerian, zeker als fan van Luc Besson. En eindelijk nog eens een goeie blockbuster en geen zoveelste sequel of reboot. Het is vooral fun, SF-avontuur zoals het zou moeten zijn. Star Wars oogt wel mooi, maar is vrij saai geworden. En Guardians of the Galaxy is SF voor kinderen. Luc Besson maakt net als bij The Fifth Element een film die zweeft tussen kunst en kitch, waar The Fifth Element net iets beter uit de verf kwam.

Valerian heeft voldoende fun en kan het tempo in het verhaal houden. Het is één dolle rit geworden dat vooral leuk is om te zien. Er zijn uiteraard veel betere films gemaakt, maar het is vooral een aangename verrassing geworden om zo'n blockbuster te zien. Het duo Valerian en Laureline als neo-emo duo in een kleurrijke wereld werkt zeker. Boeiende figuren die soms als stripfiguren lijken, maar Besson zorgt ervoor dat ze net niet over de top gaan. Heerlijk en ik hoop dat Besson nog meer van dit soort films maakt. Al hoeven dat niet per se sequels te zijn, maar nieuwe originele films.

Wel een leuke film. ff lekker op de bank, chippie erbij. Keek wel leuk weg. Acteerwerk hoofdpersonen inderdaad wat matig maar ja, ondanks dat een leuke film

avatar van keimpeS
Ik ben wel een liefhebber van fantasy & sci-fi, deze film is daar dan ook wel een mooie combi van. De creatures zijn leuk, de effecten top en de kitsch die we kennen van bepaalde Luc Bessons films is duidelijk herkenbaar. Het acteerwerk is inderdaad niet geweldig, maar is in zo’n luchtige/komische avonturen film wat mij betreft niet zo erg. Het haalt niet het niveau van bv The Fifth Element, maar is zekers de moeite waard om te gaan kijken!

Supper leuke film!

avatar van Tom Ribbens
Vandaag de film voor de 2e keer gezien, na de bioscoop nu thuis op de beamer (als je kunt koop een beamer ipv. een tv.) en hij viel me niet tegen, integendeel; behoorlijk mee. Ik snapte nu ook beter de keuze van Bessons voor de twee hoofdrolspelers, die inderdaad soms op stripfiguren lijken, maar toch niet teveel. Ze spelen eenvoudig, niet gecompliceerd, maar om dat overtuigend te doen, dat is moeilijker dan het lijkt. Misschien komt het omdat ik na dat ik de film voor het eerst zag, een aantal stripboeken van Ravian heb gelezen. De film krijgt dan opeens een ander uitgangspunt en kan ik hem ook meer waarderen. De fantasieën zijn super vormgegeven, Herbie Hancock lijkt echt op de stripfiguur en zelfs Rutgher Hauer krijgt een kleine rol. Bovendien geeft Bessons de film inhoud door zijn visie op de mensheid duidelijk te maken en de liefde de voorkeur te geven boven alles te doen volgens de regeltjes. Misschien eenvoudig, maar wel waar. Ik geef de film een 3,5. Hoe krijg ik dat cijfer bij het sterretje?

avatar van Zwolle84
Tom Ribbens schreef:
Ik geef de film een 3,5. Hoe krijg ik dat cijfer bij het sterretje?

Rechtsboven bij 'mijn stem' het aantal stemmen aanklikken.

avatar van Tom Ribbens
Zwolle84 schreef:

Rechtsboven bij 'mijn stem' het aantal stemmen aanklikken.

Dank je Zwolle84!!

avatar van larsk0
amenmalek schreef:
Belachelijk dat deze film zo'n lage score krijgt.. Ik heb erg genoten en begreep na wat rondgezocht te hebben dat George Lucas het verhaal van Star Wars op dit boek zou hebben gebaseerd. Na Bessons The Le Cinquième Élément mag ik toch zeggen dat ondanks het zoetsappige tienerverhaal er toch prima geacteerd werd door de charmante Delevingne en de stoere DeHaan. De film moest het verder hebben van deze twee en niet echt van de andere karakters maar visueel maakte het geheel toch echt wel alles goed. Iedereen die niet genoten heeft: stelletje azijnpissers.

De film is niet voor niets een enorme flop. Ik houd van het genre, wilde het toch een kans geven, maar na het gezien te hebben begrijp ik waarom het is geflopt. Het is simpelweg een matige film, saai verhaal, sommige decors waren gewoon te erg voor woorden. Die planeet zag er gewoon te geanimeerd uit. Compleet overbodige sentimentele scenes, die echt tenenkrommend zijn.

Mooi voor jou dat je het wel n leuke film vind, maar om iedereen die het niet met jou eens is per definitie een azijnpisser te noemen gaat weer wat ver.

avatar van Rico120
visueel een platje maar het verhaal in mijn ogen is of vrij dun of het verhaal zuigt
ook vind ik die aliens wel verdacht veel op de aliens van Avatar lijken valt mij op he dus oordeel niet

op visueel gebied flopt het niet maar op gebied van verhaal o ja hele grote flop

avatar van lagaiske
Visueel een pareltje!Maar helaas laat het verhaal en bij momenten de actie het toch wat afweten.De opening scene was er eentje om in te lijsten.

avatar van rep_robert
De steelbook blu-ray SE ook binnen. Jammer dat Dane deHaan alleen zo op de voorkant staat... Tenminste... Je kan de kartonnen slipcover weghalen, de steelcase omdraaien en dan Cara's kant de voorkant maken. Stukken beter

avatar van ikkegoemikke
“It's our mission that doesn't make sense, sir.”

Na het bekijken van “Valerian and the City of a thousand planets” kan ik me een beetje voorstellen hoe iemand onder invloed van psychedelische middelen zijn omgeving waarneemt. Deze op een stripverhaal gebaseerde SF-opera is een kakofonie van surrealistische en groteske beelden afkomstig uit een onmetelijk universum waar een bont gezelschap van buitenaardse wezens hun opwachting maken. Geloof me vrij, het duurde echt niet lang voor ik tot het besef kwam dat ik niet meer wist waar het eigenlijk over ging. Het enige dat me restte was me comfortabel in mijn knusse zetel te placeren en me vergapen aan het spektakelstuk dat Luc Besson in elkaar had geflanst.

Visueel is deze SF echt overweldigend. De kleurschakeringen spatten van het scherm af. En de verzameling buitenaardse wezens is oneindig. Al bij de openingsscène krijg je een aaneenschakeling van delegaties die arriveren op het ruimtestation Alpha door de jaren heen. Vervolgens verplaatst het schouwspel zich naar de planeet Mül bevolkt door een vredelievende beschaving, wiens dagdagelijkse leven bestaat uit flaneren over idyllisch uitziende stranden aan een helderblauwe oceaan en het produceren van magische bollen die over een ongeziene kracht beschikken. Het beeld van een sensuele buitenaardse schoonheid (die zo zou kunnen prijken op de centerfold van een buitenaards naaktblad) staat in schril contrast met de destructie waaraan de planeet onderhevig is naderhand. En zo gaat het van een virtuele markt in een kurkdroge woestijn, met een triljoen bazaars en shops die je alleen kan zien en tasten met behulp van een speciale helm en handschoenen, naar het bizarre ruimtestation Alpha. Een oord waar meer dan 3000 levensvormen samenhokken in verschillende territoria met elk hun specifieke eigenschappen en deskundigheden.

Ik weet niet uit hoeveel delen de Franse stripreeks Valerian bestaat maar het lijkt wel alsof Besson een poging waagde om de gehele reeks in één film te proppen. De verschillende personages en nevenplots volgen elkaar op met een adembenemende snelheid zodanig dat je van de ene in de andere verbazing valt. Misschien heeft dit overaanbod samen met het sensationeel beeldmateriaal tot doel om onze aandacht af te leiden van de eenvoudige verhaallijn. Het verhaal op zichzelf is verre van indrukwekkend. Ik ben geen kenner als het over de verhalen van Valerian gaat en vond dan ook dat het nogal verwarrend overkwam. Op dat vlak blijft het dus teleurstellend minimalistisch, ondanks het reusachtige budget.

De grootste miskleun van Besson is toch wel de keuze van acteurs die de rollen van Majoor Valerian en Sergeant Laureline voor hun rekening nemen. Als het de bedoeling was om er cartooneske figuren van te maken, dan is hij op dat vlak toch geslaagd. Voor de rest vond ik het irritante, kinderachtige personages die zeker niet een heldenstatuut uitstralen. Dane DeHaan en Cara Delevingne zien eruit als twee minderjarigen die terecht zijn gekomen in een beladen, volwassen verhaal. Precies Suske en Wiske die met een kwinkslag het universum redden. Daarom ook dat het zogenaamde romantische gedeelte, vol geflirt en gezemel over verbintenissen en trouw, niet echt geloofwaardig overkwam. Niet dat het slechte acteurs zijn want DeHaan was formidabel in “A cure for Welness”. En Delevingne’s vertolking in “Paper Towns” was van een ander kaliber.

“Valerian” lijkt wel een samenraapsel van fragmenten uit andere groots opgezette SF-epossen. Iedereen zal wel iets opmerken dat hem bekend voorkomt. Het lijkt soms wel op een futuristisch schilderwerk vol bombastische elementen. De beelden variëren van “Star Wars”-achtig tot PC-game toestanden. Zo leek het uitzicht van de planeet Mül op dat wat je te zien kreeg in “Myst” dat ik eeuwen geleden tot vervelens toe speelde op mijn computer. Maar zinnenprikkelende beelden zijn niet voldoende om een film geslaagd te noemen. “Valerian and the city of a Thousand Planets” lijkt wel op een pretpark met een overdaad aan attracties. Leuk om mee te maken, maar naderhand zit je met een gevoel van teleurstelling omdat je het niet allemaal ten volle hebt kunnen beleven. En dat dankzij het overdonderende (en overdreven) aanbod.