Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)

Alternatieve titel: Valerian

Frankrijk
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Luc Besson
met Dane DeHaan, Cara Delevingne en Clive Owen

In de 28ste eeuw zijn speciale agenten Valerian (Dane DeHaan) en Laureline (Cara Delevingne) een team dat de orde in de menselijke gebieden handhaaft. In opdracht van de minister van Defensie gaan de twee op missie naar de wonderbaarlijke stad Alpha – een bloeiende metropool waar inwoners uit alle hoeken van het universum al eeuwen samenkomen om hun kennis, intelligentie en culturen met elkaar te delen. Maar een duistere kracht in het centrum van Alpha bedreigt het vredige leven in de ‘Stad van Duizend Planeten’. In een race tegen de klok moeten Valerian en Laureline deze verwoestende bedreiging identificeren om zo niet alleen Alpha, maar de toekomst van het hele universum veilig te stellen.

avatar van Filmkriebel
Het onwelriekende "You can polish a turd all you want, in the end it's still a turd", gaat volledig op voor deze flop van een film. Weer die versleten flauwe moppen a la Guardians of the Galaxy, ook al zo'n berg nepheid.

Nogmaals het bewijs dat een groot budget en een hoop CGI geen goede film maken. Vooral de cast is bedroevend. De Haan valt nog wel mee, maar Delenvigne is een wandelende irritatie en wie haalt het in zijn hoofd om Herbie Hancock te casten? Visueel mooi, maar zo eclectisch dat er slechts weinig van blijft hangen.

avatar van danuz
Onderhond schreef:
Buiten Besson kan ik niet meteen iemand noemen die fantasy en science-fiction op een soortgelijke koddige manier probeert te mixen. Jammer genoeg is z'n Fifth Element wel de betere van de twee pogingen.

Guardians of the Galaxy?

Verder wel redelijk eens met je recensie. Had zelf op nog meer gekkigheid gehoopt, maar wat me het meest stoorde (maar niet verbaasde) was de wederom enorm voorspelbare ontwikkeling in het verhaal. Zo'n dynamiek van steeds meer toewerken naar een bombastische climax verveelt me al jaren, maar hier stoorde het me des te meer. Want Besson heeft wel veel tofs te bieden hier (vooral die eerste stad/pretpark).

danuz schreef:
Guardians of the Galaxy?

Dat heb je als je enkel de recensies leest. Die discussie is al gepasseerd

Redelijke SF-avonturenfilm, met soms wel heel mooie en kleurrijke beelden.
Maar ik kon me niet van de indruk ontdoen dat Besson heeft afgekeken van films als Star Wars en Avatar.
Maar desondanks is de film een leuk tijdverdrijf geworden, geschikt voor alle leeftijden, misschien nog iets meer voor kids dan volwassenen.

avatar van Rmie
Tarkus schreef:
Redelijke SF-avonturenfilm, met soms wel heel mooie en kleurrijke beelden.

Zoals eerder vermeld, De wereld van Valerian(=Ravian) bestond al voor starwars en Avatar gecreeerd werden.
Deze stripserie heeft vele s.f. films beïnvloed.

avatar van thoyouknow1980
Geweldig sci-fiction feestje
Meerdere malen bekeken,de eerste keer was hij minder blijven hangen in mijn geheugen.
Onterecht want het is een fantastische film op veel vlakken vernieuwend en fris.
Voelt soms wel wat gehaast allemaal,jammer anders was de perfect score een feit
Dan nu de sterke punten :
- Lekker veel actie in fantasievolle omgevingen
- prachtige haarscherpe cgi beelden
- super veel verschillende aliens
- boeiend verhaal

avatar van Rodger
Vond het wel een leuke film, beetje een mix van alle SF films.
verhaal is prima, en visueel ook goed.
3.5 ***

avatar van teigertje
Een hoog standje van een science fiction film visueel prachtig gemaakt.
Met een mooie boodschap erin.
En sprookjes achtige elementen met overdonderde special effecten.
Een aanrader voor de liefhebber.
Voor jong en oud genieten.

avatar van Iron Maiden
teigertje schreef:
Met een mooie boodschap erin.

En dat is?

avatar van Captain Proton
Schitterende film. Goede personages, verhaal en special effects. Heeft me vanaf begin tot eind geboeid. Vooral de scene met de danseres is me het meest bijgebleven. Zeker een aanrader als je van sf houdt en actie.

Zwolle84
Iron Maiden schreef:

En dat is?

Als je goed voor je huisdieren zorgt betaalt zich dat terug in het uitschijten van diamanten.

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet een al te bijzondere sciencefiction film dit. Visueel mag het er mooi uitzien, ik vond het weinig origineels en te standaard om echt bijzonder te zijn. DeHaan is ondertussen al wat te oud om dit soort rollen te spelen, en Delevigne is ook niet bepaald de beste.

Aan sciencefiction geen gebrek, maar aan een goed verhaal wel. Er zitten vele interessante karakters in, zoals de K-Tron die ik wel gaaf vond. Het verhaal zelf wist me minder te boeien en dan duren 137 minuten echt wel wat te lang.

Nee, dit lag me niet helemaal. Naar mijn mening kunnen zo ook gelijk andere actrices of acteurs gebruiken voor de volgende delen, want dit gaat hem niet echt worden. De aliens vond ik ook maar dommig en standaard. Ach ja.

niets bijzonders maar ik had plezier terwijl ik het keek

Redelijk beroerde film. Twee vreselijke hoofdrolspelers die de hele film omlaag trekken en de rest doet het helaas niet veel beter. Slechte humor, slechte decors, slecht verhaal. Het enige leuke van de film: de tientallen verschillende buitenaardse wezens die de revue passeren.

avatar van umbra
Alleen al voor Cara Delevingne de volle score Best lekker sf filmpje die nooit verveelt.

avatar van K. V.
Deze sf-film toch ook maar eens bekeken ondanks de mindere reacties. De film zag er wel mooi uit, alleen was het soms of ik naar een spelletje zat te kijken. Het was zo wat minder meeslepend. Er zaten ook wel leuke stukjes in die het geheel wat luchtiger maakten.
Heb de film uitgekeken, maar ben toch niet van 'n sokken geblazen. Mocht er misschien wat meer diepgang geweest zijn, ging het de film ook wat ten goede gekomen zijn.

avatar van Mickey b
Film nu voor 2de keer gezien. Had vorige keer geen recensie geschreven. Kon mij verhaal niet meer herinneren wat toch ook al iets zegt over inhoud. Vind het een beetje een lange zit. Visueel zeer mooi gebracht. Mooie speciale effecten die geen enkele keer goedkoop overkomen. Maar verhaal kon gemakkelijk korter verteld worden. Er zitten enkele zijsprongetjes in die mij overbodig leken. Maar los daarvan vond ik het een aangename Sci Fi. Alleen ontbrak er een beetje een chemie tussen de hoofdacteurs. Film ligt beetje tussen Star Wars en Gardians of the Galaxy. Al kan hij niet tippen aan beide.

avatar van Onceuponanytime
Het meer dan 2 uur durend verhaal ging vlot voorbij en dat is vooral te danken aan de geslaagde "visual effects". Ogen te kort om de verschillende figuranten te aanschouwen. Het verhaal zelf is verwarrend om volgen en hinkt daarom na. De gespeelde rollen laat ik in het midden, al zindert het optreden van 'bubble' Rihanna me na...

avatar van Basto
Beetje een mislukte poging een nieuwe Star Wars te creëren. Het is fantasievol en hiet ziet er allemaal prachtig uit, maar het ontbreekt aan een duidelijke bad guy en ook de hoofdrolspeler mist charisma en chemie. Toch zie ik dit liever dan de meeste afleveringen uit die andere ruimte saga.

Krappe 3,5

avatar van Baggerman
Op zich best leuk, maar Boudewijn Buch en de kruising tussen Hermelien en Georgina Verbaan in de hoofdrollen konden niet bekoren. Ik keek wel mijn ogen uit, want qua vormgeving stelt Besson niet teleur. Matig is naast de casting het script en de aliens die er uitzien al neefjes en nichtjes van die van Avatar.

avatar van bjerik76
de special effecten / beelden zijn wel mooi.
Het deed mij wat weg denken als " The 5th Element" een film die zich richt op de kleding en karakters dan de verdere inhoud van de film die zeer matig en langdradig is.

Sjezus, wat een reclame. Bijna niet te doen dit. Of ik ben verwend geraakt want vroeger keek ik vaak films op tv.

Tot nu toe vrij aardig, dat wel.

avatar van horizons
Splinters schreef:

Tot nu toe vrij aardig, dat wel.

Opnemen en achteraf kijken. Kun je reclame doorspoelen.
Of Netflix?

avatar van Sylvia@vliss
Absoluut genoten van deze sf film vol avontuur, humorvolle charme, geweldige beelden en gave chast. natuurlijk sf dus make believe.

avatar van Roger Thornhill
Petje af voor Besson dat hij het heeft aangedurfd om de wereld van Ravian op deze visueel overdonderende wijze in (film)beeld te brengen. Als liefhebber van die strip veerde ik meteen op bij het zien van het kopieën poepende diertje en de drie geslurfde ritselaars, en ook verder weet Besson de wereld van Mézières vrij aardig te benaderen, hoewel ik de briljante tekenstijl van de laatste prefereer boven de visuele creaties van Besson. Het grote bezwaar van deze film is voor mij dat ik Dane DeHaan te jong en en daardoor ongeschikt vind voor de rol van Valerian/Ravian; dat ik hem ook een uiterst onaangenaam gezicht vind hebben kan ik hem natuurlijk niet aanrekenen, maar het zorgt er helaas wel voor dat zijn aanwezigheid mijn plezier in deze film enigszins vergalt, hoewel ik tegelijkertijd moet bekennen dat hij het best goed doet. Cara Delevingne daarentegen is een perfecte Laureline, de scènes met Rihanna zijn hilarisch, en het algehele plot houdt goed de vaart erin, dus ondanks een essentiële misser in het hart van de film heb ik me hier toch best goed mee vermaakt, zodanig zelfs dat de herinnering aan de stukgelezen stripboeken na verloop van tijd naar de achtergrond verdween.

avatar van Rickyman
Erg mooie film weer van Besson en deed me ook het meest denken aan The Fifth Element. Het ziet er allemaal weer werkelijk waar prachtig uit, erg leuk die buitenaardse wezens en die Delevingne is ook wel een knappe meid maar kan ook irriteren zeg.
Maar helaas boeide het verhaal me weer niet, begon me ook te langdradig en saai te worden en vreemde humor ook.

avatar van Katharina
Een beetje misogynistisch, soms een beetje slechte dialogen, maar opzich best leuk.

avatar van wendyvortex
Luc Besson S.F. eye-candy gebasseerd op de strip Ravian (zoals Valerian in het Nederlands heet). Gelukkig zonder Bruce Willis, dat maakt het al meteen een stuk beter, verder natuurlijk lekker over de top spektakel. Stars Wars ben ik al een tijdje helemaal klaar mee, dus dit soort films biedt een lekker alternatief.

avatar van rfickel
Teleurstellende scifi met 2 pubers en een hoop aliens in de hoofdrol. Flinterdun verhaaltje en een hoop special fx met soms een paar leuke aliens. Veel afkijkwerk van de film Avatar die veel meer diepgang had en ook veel origineler was in zijn tijd. De pubers zijn irritant, totaal miscast en stralen niets uit en zijn dus ook totaal niet geloofwaardig in hun rol. Ook de bijrollen van Rihanna en Clive Owen zijn onder de maat en helpen de film niet. Had echt meer kunnen zijn met een paar redelijke acteurs en een iets beter verhaal met wat lagen. Kijkt op zich wel lekker weg voor een lange film, heeft soms best mooie beelden, maar vindt 'm toch net onder een voldoende. Zonde van zo'n groot budget!!!

avatar van CorvisChristi
rfickel schreef:

Niet om te zeuren hoor, maar deze film heeft behalve misschien het begin, toch maar weinig vergelijkingen met Avatar. Dit is toch een totaal ander verhaal?
En hoe populair Avatar ook mag zijn, van diepgang en originaliteit destijds in 2009 was toen ook al 0,0 % sprake. Avatar is een uitgekauwd verhaal (hallo Pocahontas....hallo Dances with Wolves) in een SF-jasje. Diepgang past daar ook niet bij. Bij diepgang denk ik aan SF-films als 2001, 1984, Stalker en Solaris.

Valerian is inderdaad niet perfect. Zeer zeker niet! Toch vind ik het nog steeds een leuke en verfrissende film die helaas wat wordt ontsierd door het Suske & Wiske-duo (alhoewel Cara Delevingne het niet per se slecht doet als Laureline). Dane DeHaan is gewoon miscast.