Pandorum (2009)

Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Christian Alvart
met Dennis Quaid, Ben Foster en Cam Gigandet

Payton (Dennis Quaid) en Bower (Ben Foster) zijn twee ruimtereizigers die wakker worden op hun schip zonder dat ze nog weten wat hun missie was. Als ze met behulp van wat wazige herinneringen proberen uit te vinden wat hun doel was op deze missie, komen ze erachter dat ze niet alleen zijn, maar dat ''iets'' het op hen heeft gemunt...

Flutfilm. Je hebt een goed gegeven, een prachtig ruimteschip, mooie visualisaties en wat doe je ermee??/ Zombie-achtige figuren achter de hoofdpersonen laten hollen..Thats all...Awghhhhhhhhhhhhh...... na een tijdje had ik dat wel gezien..Mensen die hier gooien met 4 sterren hebben nog nooit een goede film gezien!!

keimpeS
frans123 schreef:

Dus o.a. ik heb nog nooit een goede film gezien, dat is erg kortzichtig van jou. (Heb jij dan weleens een goede film gezien?)

avatar van horizons
Zo'n typisch genre filmpje. Kan me eigenlijk altijd wel bevallen.

Het acteren is meestal hetgeen dat achterblijft en nu ook weer maar het tempo, setting en actie compenseren dat voldoende.

avatar van baspls
Pandorum is een Duitse Sciencefiction-film die dezelfde claustrofobische sfeer wil uitstralen als Alien. Twee mannen worden wakker in een ruimteschip zonder zich iets te herinneren over wat hun missie is. Er is echter iets mis met de reactor en ze kunnen geen contact krijgen met de anderen. Wat zit er toch op het schip?

Hoewel veel dialogen een beetje geforceerd waren, was het acteerwerk wel aardig. Het verhaal vond ik zeker niet onaardig en het concept sprak me zeker aan.

Het set-design was wisselend. Veel mooie sets en dan weer opnames in een verlaten industriegebouw in Berlijn. De CGI was wat minder en deed een beetje denken aan een latere Star Trek-serie of iets van The Syfy Channel. De aliens op het schip leken heel erg op de orcs uit Lord of the Rings.

Vermakelijk stukje kosmische Horror, maar nergens echt hoogstaand.

avatar van Grindhouse62
Heb mij prima met deze film vermaakt. Het was geen hoogvlieger.

avatar van nathaniel177
Matig eerste stuk maar een zeer sterk einde! Had na een tijdje moeite de film af te kijken door het lelijke camerawerk en cliché verhaaltje. Gelukkig afgekeken want het einde was verrassend. De film is niet mooi en erg duister, maar dit hoort bij de setting van de film. Af en toe ook een paar gore scènes. Het verhaal wordt gedurende de film wat duidelijker maar niet alle dingen worden duidelijk. Erg mysterieus maar vond het door het einde nog een prima film!
3.25/3.5*

avatar van Collins
Een SF-actiefilm die alle mogelijke bestanddelen van het genre door elkaar gooit, heftig strooit met cliffhangers en die op geen enkel moment wat relativerende comic relief inzet. De film wil nogal veel en maakt daardoor een erg gejaagde en halfslachtige indruk. Er zijn ergere films, maar verder dan de kwalificatie 'aardig‘, komt deze film niet.
Veel leentjebuur. Alien (1979), Event Horizon (1997), Resident Evil (2002). Om maar wat te noemen. Paul W.S. Anderson heet de voornaamste verbindende factor. Hij is de regisseur van de laatst genoemde films en de producer van deze. Het is te zien.
De film is een verstrengeling van twee plotlijnen. Dat functioneert verwarrend en verstorend. Vreemd genoeg, raken de twee lijnen elkaar amper, maar worden ze wel steeds afgewisseld. Bovendien werken beide lijnen met cliffhangers. Zodra er een spannende confrontatie is, schakelt de film over naar de andere plotlijn, die even daarvoor ook werd verlaten vanwege een spannende confrontatie. Ik heb daar een bloedhekel aan. Maak gewoon de scène af, zet een punt achter de situatie en ga pas dan over naar het andere plotje. De film hangt van dergelijke cliffhangers aan elkaar. Het werkt erg chaotisch en onoverzichtelijk en brengt een verstorende vibe in de film.
De actiescènes (het zijn er veel) zijn heel onbeheerst gemonteerd. Abrupte cuts en snelle beeldwisselingen moeten zorgen voor opwinding. Dat lukt redelijk. Het is dan wel weer erg vervelend dat zelfs gevechts- en achtervolgingsscènes (in het kader van het gebruik van de techniek van de spanningverhogende cliffhanger) halverwege worden verlaten om naar een onafgeronde spannende situatie terug te keren die zich in de andere plotlijn afspeelt. Ik raakte daar enigszins prikkelbaar van. Elke plotselinge afkapping van een scène ging gepaard met menig scheldwoord mijnerzijds.
De setting is magnifiek. Een ruimteschip met veel donkere gangen voor het claustrofobische effect en veel metalen framewerk voor het accentueren van de kille en afstandelijke atmosfeer.
Er is degelijk acteerwerk met bekende namen als Ben Forster en Dennis Quaid in de belangrijkste rollen. Daaraan toegevoegd nog wat Aziatische vechtkunst, Afrikaanse gekte en Europees snoepgoed. De personages vertegenwoordigen heel correct in belangrijke mate het etnische spectrum. Het is trouwens heel opvallend dat de Ariërs het in deze film uiteindelijk overleven. Over correct gesproken...
"Pandorum" is niet meer dan een aardige film die zich met behulp van een snelle montage erg druk maakt. Als de camera tijdens het tonen van de eindcredits nog een keertje rustig door de gangen en ruimtes van het ruimteschip zweeft (à la "Alien"), betrap ik mij erop dat ik zelfs dan nog zit te wachten op een abrupte scènewisseling. Die blijft gelukkig uit.