Resident Evil (2002)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Milla Jovovich, Michelle Rodriguez en Eric Mabius

Bij het begin van de 21ste eeuw is de Amerikaanse multinational Umbrella Corporation uitgegroeid tot de absolute marktleider op het vlak van grensverleggende computertechnologie en het ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen. De politieke en economische invloed van het bedrijf op de samenleving is enorm. Slechts weinigen weten echter dat de onderneming zich voornamelijk bezighoudt met het onderzoek naar nieuwe biologische wapens en de genetische manipulatie van cellen. Wanneer er een dodelijk virus uitbreekt in 'The Hive', het geheime, ondergrondse labo van het bedrijf, stuurt de overheid een groepje elitesoldaten ter plaatse om te voorkomen dat de situatie uit de hand loopt.

avatar van JacoBaco
Dat moet je Braindead ook maar overslaan denk ik thoyouknow1980. Is ook een komedie. Maar Evil Dead II vind je dan weer wel fantastisch. Niet zozeer zombies, maar wel horror/komedie.

avatar van thoyouknow1980
JacoBaco
Haha,ja die shaun of the dead heeft mij toch benieuwd gemaakt,die ga ik zeker kijken.
En de Evil Dead serie is briljant natuurlijk,ik ben een groot fan,en Bruce is KING.
Maar ben pas lid hier dus heb nog honderden films te beoordelen die ik op dvd heb.
Joh.. ik heb zin in die nieuwe Resident evil
Anyway bedankt voor je intresse en tips JacoBaco

avatar van Duke Nukem
Ondanks het zeer slechte acteerwerk van vooral Michelle Rodriguez, die de hele film door boos probeert te kijken, en de slechte special effects vind ik deze film toch beter dan de talloze vervolgen die steeds meer afwijken van het survival horror genre en naar over the top actie en science fiction overhellen.

avatar van cantforgetyou
Leuke originele film. Net even anders dan de standaard zombie films. Dat wil niet zeggen dat dit de beste in zijn genre is. De laser scène is het leukst.

hele leuke film.al vaker gezien maar blijft goed.blijft toch een superfilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nu de complete serie van Resident Evil erop zit na zes films ben ik maar eens opnieuw met de reeks begonnen. Een reeks die me in mijn achterhoofd bij staat als erg zwak, maar dat komt denk ik vooral door de laatste delen, want ik heb destijds de eerste delen nog wel voldoendes gegeven. Ik heb ze slechts 1 maal gekeken en zeker de oudste delen al ruim 10 jaar niet meer, dus een opfrissing was ook wel weer nodig.

Resident Evil 1 stond me bij als de enige uit de reeks die nog een beetje aan horrorelementen doet, in tegenstelling tot de latere titels die vooral flauwe actie brengen. Gelukkig is het goede gevoel dat ik bij de eerste film had wel gebleven. Deze film is best sfeervol en kent met het ondergrondse researchcentrum The Hive een erg toffe plek voor claustrofobische horrormomenten. Na een vrij vermakelijke intro gaat alles al snel mis en begint het overleven. We volgen Alice en de groep in hun strijd tegen geïnfecteerde zombies in een reeks van best wel lekkere momenten. Het tofste stuk vond ik toch wel waar de gemuteerde honden plots aanwezig zijn. Ik heb de eerste RE game in de jaren 90 ook nog gespeeld en toen schrok ik me echt een ongeluk van die beesten. In filmversie is dat iets minder, maar het was alsnog wel mooi. Zo richting het einde zakt de horror wat weg en is het al wat meer actiegericht, maar het was een aangename zit.

Wel jammer dat Anderson hier al enkele dingen introduceert die me totaal niet aan staan bij deze reeks, zoals de zeer overdreven atletische moves van hoofdrolspeelster Jovovich. Tegen een muur rennen, je omdraaien en dan een gemuteerde hond door het raam trappen is niet mijn ding. Zulke momenten verpesten latere films en doen afbreuk aan het redelijk serieuze verhaal dat deze film nog probeert te vertellen. Over Jovovich gesproken, ze ziet er leuk uit, maar echt goed acteren kon ze niet. Dat geldt ook voor manwijf Michelle Rodriguez, die je ook constant in actiefilms ziet. Maar storend was het ook allemaal niet. Met anderhalf uur duurt de film niet overdreven lang en is het gewoon een prima voldoende waard. Wel even wennen trouwens aan de vrij lelijk opgemaakte zombies in beeld. Als je al jaren The Walking Dead kijkt, dan ligt je standaard op dat vlak echt veel hoger.

3,5* stonden en blijven staan.

avatar van vindorent
Af en toe heb ik wel eens stukken van een Resident Evil-film voorbij zien komen op televisie, maar had ze nog nooit allemaal in chronologische volgorde, of compleet, gezien. Daarom was ik van plan om ze allemaal maar eens in de juiste chronologische volgorde te bekijken. Met deze film als opening moet ik zeggen dat het een prima begin van de reeks was voor mij.

De film kijkt prima en zeer vermakelijk weg. Natuurlijk zijn er best wel wat dingen mis met de film, maar tijdens het kijken van de film stoorde ik mij daar totaal niet aan. Nadat de film afgelopen was, begon ik pas een beetje na te denken over de film, en over het plot die zeker wat haken en ogen heeft. Maar in tegenstelling tot vele andere actiefilms van dit kaliber, stoorde ik hier mij dus totaal niet aan tijdens het kijken, waardoor ik deze film toch wel als zeer vermakelijk beschouw. Ben nu eigenlijk best wel zeer benieuwd naar deel 2 en zal hem binnenkort maar eens opzetten. Als alle Resident Evil-films het niveau blijken te hebben van dit deel, dan kan het nog wel eens zeer vermakelijke reeks worden voor mij.

Tarkus schreef:
De derde maal reeds dat ik deze film zie, dit keer op blu-ray, wat altijd een meerwaarde geeft aan de film.
De beelden zijn schitterend, maar het is vooral het geluid dat een boost heeft gekregen, dat is ronduit fenomenaal.
Ik hoef dus niet te zeggen dat ik deze film zeer warm aanbeveel, het is een van mijn grootste favorieten in dit genre.

Commentaar 2006:
Dit is de tweede keer dat ik de film zie, en het is en blijft een van de beste SF-hoorrofilms van de laatste jaren.
Milla Jovovich is prachtig en uiterst geschikt voor deze rol.
Ook Michelle Rodriguez is fantastisch, alleen al haar blik, tjonge... je zou voor mpinder gaan lopen.
De special effects zijn gradioos, de zomies en monsters lijken net 'echt'.
De film zit mooi in elkaar en op sommige momenten heeft hij je zo in zijn greep dat je wel meeleeft met de personages en bijgevolg even hard schrik als hen.
Prachtige en goed gekozen muziek ook... keiharde rock die past bij de omgeving en de actie.
Dat op deze film een vervolg komt merk je op het einde...
Pret verzekerd.. in dien je over stalen zenuwen beschikt..

Naar aanleiding van het verschijnen van de zesde en laatste film in de reeks, de ganse serie films eens opnieuw bekijken.
Deze eerste is voor mij de betere, maar ik vindt vooral Milla Jovovich en Michelle Rodriguez puik in deze prent.
OP naar de tweede

avatar van Collins
Een actiefilm die dankbaar gebruik maakt van een paar standaard elementen uit de horror en scifi cultuur. Niet verrassend en erg drijvend op actie, op vaart en op sfx. En eigenlijk nog wel leuk ook.
Het verhaal is niet origineel en gaat ongeveer als volgt: een groepje helden strijdt voor de goede zaak en wordt daarbij bedreigd door een gevaarlijk virus, een eigengereide computer, zombies en gemuteerde viervoeters. Op de weg naar de verlossing moet de groep heel wat tegenslag overwinnen. In de hectiek is er ruimte ingebouwd voor wat drama en krijgt de kijker gelegenheid om met de personages te sympathiseren. Verder zien we veel last minute escapes en opofferingen voor het goede doel.
Ook de typische techno setting met veel glas en metaal nog even vermelden. Altijd goed voor een kil en onheilspellend sfeertje. Als in zo'n setting buzzers en alarmbellen afgaan, zorgt dat voor extra dosis heftigheid en onrust. Heel routineus, heel afgelikt, maar onmiskenbaar met een sfeerverhogend effect.
Tja, het klinkt allemaal heel standaard en het is allemaal heel standaard. De hoge actiesnelheid verhindert overigens dat je daar tijdens het kijken volop mee bezig bent. Je schuift die betweterige observaties heel gemakkelijk aan de kant en duikt moeiteloos in de actie. Na afloop is dat een hele verrassende constatering.
'Resident Evil' is vooral een vermakelijke film. Lekker veel actie en lekker veel vaart. Van verveling is geen sprake. En ja, als dat de finale constatering is, dan is er met deze film niet veel mis, denk ik.

avatar van jordandejong
Zelden zo'n zielloze en niet grappige B-film gezien als Resident Evil. Erbarmelijke CGI, saai verhaal, actiescènes zijn saai en stuk voor stuk matig gefilmd. Voor een film die af en toe toch duidelijk de horror kant op wil ook bijzonder weinig gore. Het grootste minpunt van Resident Evil is het blik nietszeggende acteurs die ze voor deze film hebben opengetrokken. Op Michelle Rodriguez straalt werkelijk waar niemand iets uit. Ze zijn niet cool, niet sympathiek, en bovenal niet grappig. Hoe makkelijk is het om als schrijver zo'n special forces squad een beetje cool en grappig over te laten komen. De schrijver van Resident Evil faalt er echter in. Geen enkele leuke one-liner komt voorbij, en degene die de casting heeft gedaan hadden ze wat mij betreft meteen mogen ontslaan.

1 voordeel, de sequels lijken zich minder serieus te nemen.

avatar van Kondoro0614
Toch wel apart dat ik deze serie langzamerhand een beetje begin te verafschuwen. Of nouja apart, als je hem net zoals mij ook al wel vaker dan tien keer hebt gezien ben je er wel een beetje op uitgekeken en ook tijdens de herziening van gisteren was het maar weer duidelijk hoe klote deze serie is begonnen en ook hier een serie van ontstaan is. En ik weet dan wel een beetje dat serie een tikkeltje leuker word hierna, tenminste in mijn ogen maar dit eerste deel viel echt vies tegen.

Resident Evil laat nog maar eens zien dat het eigenlijk een b-matige film is die ook geen hogere label hoeft te krijgen. Met acteerwerk waar je soms om moet huilen, zeker van Rodriquez. Verschrikkelijk geacteerd door deze dame en inderdaad, ook ik kreeg een beetje het gevoel alsof ze geforceerd boos zat te kijken, de hele film door. Maar de CGI, wat was dat om te janken. En dan weet ik wel dat deze film in een tijdperk is gemaakt waar de CGI natuurlijk niet al te best was maar het had echt wel beter gekund op sommige vlakken, en het leek alsof we weer terug de ‘90s in gingen. Ook de zombies zagen er lachwekkend slecht en onverzorgd uit, had ook beter gekund.

Het verhaal was ook niet altijd even tof.. Er word een gevaarlijk virus verspreid in het pand en dan moet het leger van Rodriguez en Mila er voor zorgen dat de hoofdcomputer uitgeschakeld word en het virus tegen moeten houden, wat ze niet lukt.. En na een hele missie komt Mila naar buiten en zien we dat de wereld aangetast is en dat de film eindigt met een open eind.

Nee, ‘Resident Evil’ vind ik niet echt meer bijzonder en ik denk dat ik de film vanaf nu ook wel een langere tijd links laat liggen. Deze zit was puur om de mening er op uit te brengen en meer ook niet want om hem nog een keer te kijken uit interesse was dit keer niet van toepassing en heb ik al te vaak gedaan.

avatar van IH88
“You're all going to die down here.”

Deze eerste Resident Evil film is een goed begin van een franchise, die zo zijn ups and downs heeft gehad. Maar er is actie, spanning, horrorachtige elementen en Milla Jovovich is een uitstekende horror/actieheldin. Haar actiescènes zien er soms belachelijk uit, maar het werkt wel. Het probleem van de film is wel dat zo weinig je echt bijblijft, en dat komt vooral door het gebrek aan spanning en humor. De onzin wordt iets te serieus genomen, en iets meer relativering had wel gemogen. De acteurs zijn degelijk, en sommige kills zijn uitstekend uitgevoerd. Met Jovovich die de film en franchise op bewonderenswaardige wijze weet te dragen

avatar van Shadowed
Niet bijzonder.

Vooral voor een zombiefilm niet, daarvoor is de film te standaard en simpelweg alles behalve spannend. De sfeer en de echte actie die nodig was lag er ook niet bepaald in. Deze elementen zijn eigenlijk wel vrij cruciaal voor een film zoals deze.

Visueel wel wat beter, enkele leuk bedachte scenes. Dat computermeisje was bijvoorbeeld best een leuke schurk. Jovovich vind ik geen goede actrice en al helemaal niet hierin passe, voor de rest was het acteerwerk ook niet bepaald briljant te noemen.

Visueel wel ok, matige actie maar vlotte vertelstijl. Iets anders dan de standaard zombiefilm, maar toch mist het een aantal elementen die hier toch wel van belang in zijn. Een dat is jammer, want het had best geslaagd kunnen zijn.