• 8.353.959 stemmen

Resident Evil: Welcome to Raccoon City (2021)

Actie / Horror | 107 minuten

Genre: Actie / Horror

Alternatieve titel: Resident Evil

Oorsprong: Canada / Duitsland

Geregisseerd door: Johannes Roberts

Met onder meer: Kaya Scodelario, Hannah John-Kamen en Robbie Amell

Plot Resident Evil: Welcome to Raccoon City

"Witness the beginning of evil."

'Resident Evil: Welcome to Raccoon City' volgt de gebeurtenissen tijdens een nacht in 1998. Tijdens deze nacht breekt er een dodelijk virus uit die mensen verandert in zombies, en al snel raakt de stad Raccoon City overspoelt. Een groep overlevenden probeert vervolgens te achterhalen hoe het virus tot stand is gekomen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Lisa Trevor

Sherry Birkin

avatar van Lysander

Lysander

Zeer goede verfilming van het 2e game met de zelfde sfeer.

Theunissen

Ik ben de "Resident Evil" reeks (bestaande uit zes delen, waarvan ik drie delen, te weten "Apocalypse", "Extinction" en "Afterlife", in de bioscoop heb gezien) van regisseur Paul W.S. Anderson en met Milla Jovovich in de hoofdrol gewend, welke liep van 2002 t/m 2016, en die reeks vond ik gewoon vermakelijk en zeker wat betreft de eerste twee delen. Daarna werd het helaas wel wat minder en was het ook wat moeilijker om te volgen, maar ook die delen waren opzicht nog vermakelijk.

Dit nieuwe eerste deel, te weten "Resident Evil: Welcome to Raccoon City" (een betere titel zou overigens zijn "Resident Shit" en dat omdat deze film gewoon waardeloos is), is gebaseerd op de eerste twee "Resident Evil" games uit de eindjaren 90 en is tevens een reboot op de "Resident Evil" films. Het had voor mij in ieder geval niet gehoeven en het is ook enorm slecht (het is een draak van een film) en dat eigenlijk op alle vlakken m.u.v. de muziek. Want opzicht vond ik het wel leuk om de eindjaren 90 nummers "My Favourite Game" van "The Cardigans", "Crush" van "Jennifer Paige" en "What's Up" van "4 Non Blondes" ("4 Non Ugly" was passender geweest, want het waren vier lelijke vrouwen) te horen.

Met "Resident Evil: Welcome To Raccoon City" gaat fan en filmmaker Johannes Roberts (misschien nog het meest bekend vanwege de twee "47 Meters Down" films) dus terug naar de oorsprong van de populaire Resident Evil-franchise en brengt hij de games voor een nieuwe generatie fans tot leven op het witte doek. Maar ik betwijfel of dit hem gaat lukken, want waarschijnlijk vinden alleen kinderen en tieners deze verfilming nog leuk en spannend en hetzelfde geldt voor de diehard fans die vroeger de "Resident Evil" games hebben gespeeld. Ik heb de games in ieder geval niet gespeeld en ik was m.u.v. de jaren 80 ook nooit echt een gamer (de laatste game die ik ooit gespeeld heb, was "Command & Conquer: Red Alert 2" uit 2020).

Het verhaal speelt zich af in Raccoon City op 30 september 1998, welke ooit de thuisstad van de "Umbrella Corporation" was. Maar na het plotselinge vertrek van het grote farmaceutische bedrijf is de stad veranderd in een verlaten en woeste stad, waar iets kwaadaardigs schuilgaat onder de oppervlakte. Als dat kwaad in een nacht uitbreekt, moet een groep overlevenden, waaronder broer en zus Chris (Robbie Amell) en Claire (Kaya Scodelario) Redfield, samenwerken om de waarheid achter Umbrella te onthullen, en alle krachten bundelen om de volgende ochtend te halen.

Na een aantal minuten (de opening alleen was al vreselijk slecht) had ik al door dat dit voor mij een draak van een film zou worden. Het sfeerloze verhaal (wat van de hak op de tak springt) weet namelijk totaal niet te boeien of te vermaken en ook wordt het nergens spannend of eng. Zo waren de zombies vreselijk slecht en zorgde de Dobermann hond nauwelijks voor dreiging en werd hij ook al snel doodgeschoten. Ook de uitleg omtrent de gebeurtenissen in "Raccoon City" was opzicht flauw, want zo wordt er eerst gezegd dat het door het water komt (maar omdat bepaalde personen geen kenmerken vertonen, is dat al snel niet aannemelijk) en naderhand heeft men het dan over het T-virus en G-virus, waarover dan gezegd wordt na circa 60 minuten:

"Heb je ooit gehoord van het T-Virus? En het G-virus? Natuurlijk niet. Welnu, het is een virus dat genetisch het DNA van een levende cel verandert en deze mensen tot wapens maakt."

En wie er achter dit virus zit is natuurlijk makkelijk te raden en daarbij kom ik dan uit op de cast. De cast is enorm slecht (je krijgt ook met niemand een klik en zelf hebben ze ook geen klik met elkaar) en bestaat alleen maar uit clichematige / stereotypen personages. T.o.v. van Milla Jovovich was Kaya Scodelario een aanfluiting en ook straalt ze geen sexappeal uit. Dat laatste had Hannah John-Kamen (als politieagente Jill Valentine) tenminste nog enigszins, maar haar rol was juist een erg goed voorbeeld van een clichématig / stereotype personage. Andere snel te vergeten personages zijn politieagent Albert Wesker (Tom Hopper) en groentje Leon S. Kennedy (Avan Jogia).

De cast bestaat eigenlijk ook alleen maar uit onbekende personen en enkel Neal McDonough (als dokter / wetenschapper William Birkin, oftewel de slechterik in het verhaal) en Donal Logue (in de tenenkrommende slechte rol als de baas van de politie in Raccoon City) waren nog enigszins bekend. Donal Logue lijkt ook de enige te zijn die weet dat deze film belachelijk is en vandaar dat hij waarschijnlijk ook bewust belachelijk slecht speelt (hij gedroeg zich in ieder geval als een idioot in deze film en hij kraamt ook de ene na andere onzin uit). Zijn hoogtepunt in deze film was zijn onthoofding na circa 73 minuten.

De dertien in een dozijn actie is ook niet om over naar huis te schrijven en ook zien de speciale effecten (CGI) er regelmatig zeer nep en goedkoop uit (o.a. op het einde met de koe en de ontploffing). En omdat het hele verhaal zich afspeelt in de avond en de nacht, is het beeld vaak te donker en soms zie je zelfs niets (dan is het beeld dus volledig zwart). Dat is waarschijnlijk bedoeld om het zogenaamd spannender te maken, maar ik vond het alleen maar irritant. Maar eigenlijk was alles in deze film gewoon irritant.

Ook het einde, waarbij dokter / wetenschapper William Birkin verandert in een monster en achter de overlevenden aangaat en daarbij wordt uitgeschakeld met een raketwerper, was weinig overtuigend en na het einde (in de laatste minuut zie eindelijk ook voor het eerst daglicht) volgt nog een extra scène omtrent Albert Wesker, die weer tot leven komt en een zwarte zonnebril krijgt van de Aziatische vrouw Ada Wong (Lily Gao). Dit is natuurlijk een hint voor een vervolg, die er hopelijk niet komt. De eerste "Resident Evil" reeks leverde veel geld op ondanks dat hij de nodige kritiek kreeg, maar ik kan me niet voorstellen dat deze nieuwe reeks geld gaat opleveren (gaat waarschijnlijk alleen maar geld kosten).

Deze reboot van de "Resident Evil" films is in ieder geval niet aan mij besteedt. Zou ik deze film (die gewoon te pindakazen is) in de bioscoop hebben gezien, dan zou ik waarschijnlijk tijdens de pauze de bioscoop hebben verlaten. Nee "Resident Evil: Welcome to Raccoon City" is gewoon een draak van een film en is het aankijken totaal niet waard.

avatar van mrklm

mrklm

Gezien het open einde van The Final Chapter mag het geen wonder zijn dat de uitgebluste Resident Evil-franchise toch nieuw leven wordt ingeblazen met een nieuwe cast en een nieuw begin! Het is 1998 en Umbrella Corp evacueert Raccoon City, naar verluidt vanwege een watervergiftiging, maar broer en zus (en weeskinderen) Claire [Kaya Scodelario] en Chris Redfield [Robbie Amell] hebben reden om te vermoeden dat er iets veel ernstigers aan de hand is bij de Spencer Mansion. De special effects zijn heel aardig, maar verder is er niets nieuws aan de horizon en zonder Jovovich is dit sowieso ten dode opgeschreven. Toch?

avatar van filmkul

filmkul

Redelijk horrorfilm. Het verhaal is bekend, wat wel jammer is want het gaat wel wat ten koste van de mysterie omdat je al weet wat er ongeveer gaat komen. Buiten dat is het een prima film. Ten opzichte van de vorige reeks RE films ligt bij deze film de focus meer op de spanning en horror dan op de actie. Dus verwacht hier geen gelikte in slowmotion gefilmde actiescenes. Helaas is het einde wat minder. Verder is het acteerwerk in orde en ziet de film er qua make-up en special effects goed uit. De soundtrack is juist gekozen en matcht goed met de film. 3.5

avatar van umbra

umbra

Nooit echt fan geweest vd reeks, zelfs nog geen enkele een score/recensie gegeven. Tja nee dit doet me dus totaal niets, geef mij dan maar een Dead Snow, Rec., TWD, want dit is zo flets, braaf, nul spanning. Bluh.

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

De film is duidelijk gebaseerd op de eerste twee "Resident Evil" games. Ook de bekende mansion in die games komt erin voor. Ze zijn voor deze film duidelijk voor de spanning gegaan en niet voor de vette acties zoals in de vorige delen. Het is absoluut geen hoogvlieger, en het verhaal is simpel. Acteerwerk verdient ook geen prijzen. En de film is duidelijk gemaakt om een reboot te zijn voor de "Resident Evil" reeks. Ik had natuurlijk geen hoge verwachtingen voor deze film en misschien komt het daardoor dat ik hem wel vermakelijk vond. Aanrader? Als je van Horror en Zombies houdt absoluut.

avatar van Rietkerk1978

Rietkerk1978

Kan niet anders zeggen dan wowww wat een spektakel...na Overlord eindelijk weer eens een goede horror film!!!! Snap sommige reacties niet....misschien wat traag in het begin maar vanaf het moment dat ze het huis betreden gaat t compleet los...zet je geluid maar wat harder dat maakt het nog intenser!!!!

avatar van TimF

TimF

Tja als fan van de Resident Evil games mocht ik deze niet missen. Aardige thriller geworden met leuke verwijzingen naar de games. En met Walking Dead achtige taferelen. Al voelen de verwijzingen naar de games soms wat geforceerd aan, omdat het er ook wel erg veel zijn. Ook het aantal game-personages die geintroduceerd worden is wat groot. De special effects wisselen van redelijjk tot slecht. De acteerprestaties zijn ook uiteenlopend, Scodelaria doet het leuk als Claire. De acteur die Leon speelt is een blamage. De overacterende politiechef kan zowel als lichtpuntje of als dieptepunt beoordeeld worden.

Dat de ‘legends’ uit de game Leon en Chris worden neergezet als loser (Leon) en als arrogant/onsymphatiek (Chris) vond ik wel een beetje jammer. Het is ook jammer dat alle verhaallijnen uit 2 games in één film zijn gepropt. Iets teveel van het goede.

Als fan van de gamereeks vond ik dit wel vermakelijk. Met iets meer budget en het uitsmeren van de verhalen over 2 films (of scherpere keuzes maken) had dit wel een topper kunnen worden. Nu een acceptabele B-thriller.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

kappeuter schreef:

Vanaf 2 december in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

Nederlandse release is gecancelled.