Resident Evil: The Final Chapter (2016)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten / Duitsland / Zuid-Afrika / Canada / Japan / Australië
Actie / Horror

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Milla Jovovich, Iain Glen en Ali Larter

De mensheid is op zijn einde in Washington D.C., Amerika. Alice is de enige overlevende na de allerlaatste strijd van de mensen tegen de zombies. Ze moet terugkeren naar Raccoon City, de plek waar de nachtmerrie begon. Hier maakt de Umbrella-organisatie zich klaar voor de doodsteek aan de laatste nog levende mensen. Maar Alice krijgt een onverwachte medestander tijdens haar ultieme poging het kwaad te stoppen.

avatar van SillyBilly23
Het ‘laatste’ deel moet je vooral niet met hoge verwachtingen ingaan, het gaat gewoon op dezelfde lijn verder dan deel 4 en 5. En als je je hierin kan stellen, valt het wel nog mee.

Alice is ondertussen een soort Terminator geworden die werkelijk alle slagen en trauma’s kan incasseren met de glimlach erbij. Het zorgt voor leuke gevechten maar erg spannend zijn die natuurlijk niet. Ook de actie is daarnaast van een bijna bovennatuurlijk tempo, kijk je 3 seconden weg ligt de zombie of mutant waarschijnlijk al dood op de grond. Sorry geen tijd voor, Alice moet de wereld redden...

Zoals gewoonlijk gaat de actie voor op de dialogen en doet men er in ‘the final chapter’ nog een schepje bovenop. Alles gaat erover en jammer genoeg lijkt het hierdoor ook goedkoop, ik denk bv. aan de horde zombies. Te hard je best doen heeft meestal een averechts effect. De scène met de tanks en zombies die erachteraan lopen zullen sommigen misschien herkennen van The Walking Dead, alleen waren het daar geen tanks en komen de hordes veel realistischer over. Ik vond het in deze film allesbehalve origineel.

De mutanten zijn meer monsters geworden en die zien er best oké uit. De geschiedenis aan het begin van de film geeft een goed overzicht en maakt duidelijk waarrond alles nu weer draait. Buiten Alice is er jammer genoeg geen enkel personage dat echt de aandacht trekt. De kleine Alicia doet nog haar best als ‘Red Queen’ maar is lang niet zo eng dan die uit deel 1. En toen ik de oudere Alicia zag, kon ik mij bijna niet inhouden van lachen. Wat was dat voor een Benidorm Bastard

Of dit deel nu een echte meerwaarde biedt aan de vorige, denk ik niet. Soms leek het wel of Anderson er zelf zo snel mogelijk vanaf wilde. Het Alice-hoofdstuk lijkt in ieder geval te zijn afgesloten maar of dit het einde is van de Resident Evil franchise is zeer de vraag…

Wat een heerlijke serie met een mooi en verhelderend laatste film!

lekker veel actie. prima vermaakt

avatar van mnrk
I made you..... Yeah. Big mistake.

Een redelijke afsluiter van de reeks door Paul W.S. Anderson...

Het verhaal gaat wel prima verder na het deel hiervoor en ook even de terugblik op de vorige R.E. films was goed gedaan...

Milla Jovovich blijft natuurlijk wel de persoon om nog steeds Alice te spelen en de overige cast was ook weer van een behoorlijk niveau...

De actie was in orde en maakte veel goed waardoor het allemaal wel lekker weg keek....

avatar van Shinobi
"This is my story. The end of my story."

Dit is altijd al een middelmatige reeks geweest, hoewel ik 'Retribution' verrassend genoeg wel vermakelijk vond. En aangezien ik alle voorgaande delen toch heb gezien, heb ik maar mijn moed bij elkaar geraapt om nog één laatste keer naar deze onzin te kijken.

'The Final Chapter' biedt - zoals ik al verwachtte - meer van hetzelfde; Alice keert terug naar Raccoon City en moet wederom het T-Virus stoppen. Best knap dat je hetzelfde gegeven zo lang kan uitrekken. Vanzelfsprekend moet je hier geen logica achter zoeken, omdat men zich nog geen eens houdt aan de voorgeschiedenis. Dat wil zeggen dat het ontstaan van het virus volledig overboord wordt gegooid voor een nieuwe opzet. Bovendien wordt het grootse slot uit de voorganger even snel weggemoffeld in de opening, wat een deceptie zeg.

Qua verloop gebeurt er dan ook weinig bijzonders. Het geheel is namelijk een aaneenschakeling van Alice die dan wel knock-out wordt geslagen of een nietszeggende dialoog heeft, gevolgd door een actiescène. Het komt allemaal erg rommelig over en de bijpersonen vallen al helemaal in het niet ten opzichte van de bekendere namen uit de vorige delen. Het is dat Milla Jovovich de film nog enigszins kan dragen.

De actie zelf is oké, maar de manier waarop het in beeld wordt gebracht is erbarmelijk te noemen. Zowat alles wordt kapot gemonteerd door snelle cuts en veel CGI te hanteren, waardoor je als kijker nauwelijks besef hebt van wat er gebeurt. Na zoveel films is zeker duidelijk dat Paul W.S. Anderson geen kaas heeft gegeten hoe je een actiescène kan regisseren. Bij gebrek aan ideeën valt hij zelfs terug op het recyclen van oude scènes.

Al met al een matig slot dat niets nieuws brengt en nu maar hopen dat het hierbij blijft.

Krappe 2,0 sterren.

avatar van DjFrankie
Een en al actie. Daar gaat het hier ook om.
Verhaal is af. En toch wel verassend.
Net aan de voldoende

avatar van Duke Nukem
Ik moest echt vechten tegen het in slaap vallen gedurende deze film. De slechtste uit een serie die al niet goed was.

Ajax&Litmanen1 schreef:
afschuwelijk saaie, vervelende troep geworden dat alleen nog leuk is voor mensen die van ADHD montage actie genieten en geen reet om verhaallijnen, acteerprestaties, een extreme overdosis CGI beelden en heel veel slow-motion actie geven.

Dat vind ik een erg goede beschrijving, vooral die ADHD montage van de actie-scenes is om bij te huilen!

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ontzettend jammer dat een veelbelovende reeks gebaseerd op erg toffe games zo is misbruikt door Paul W.S. Anderson.

Inderdaad, ik hoop dat er ooit een reboot komt die trouw aan de games blijft.

avatar van Noodless
oké....moest de film toch zien om toch de hele franchise te kunnen beoordelen. En had weinig hoop dat dit deel nog iets zou kunnen betekenen. Toch wist de film ondanks het hele onzinnige gedoe en de zwakke CGI actiescènes nog enigszins te vermaken. In ieder geval is het verhaal beter dan de laatste twee delen en wordt er gewerkt naar een afgerond geheel. Maar helaas blijft veel hetzelfde en vooral de actiescènes zijn vaak niet te volgen. 5/10

Hele slechte film maar opzich wel vermakelijk!

avatar van DVD-T
Luid, snelle editing, groots opgezette actie scenes, weinig diepgang. Enkele ingrediënten voor een blockbuster.

Helaas is het hier heel erg overdone door Anderson. De actie scenes zijn wel heel erg lawaaierig, de editing is werkelijk bedroevend slecht, de epic feel gaat compleet verloren om die hyper editing toe te voegen. Nu staat deze reeks al niet bekend om de geweldige verhalen, maar hier is dat totaal niet aanwezig. Alleen hetgeen wat nodig is om van de ene actie scene naar de andere te komen. Verder zit het met de aankleding, de make-up en de visuele effecten weer best goed.

Toch zijn er wat elementen aanwezig waarin duidelijk naar voren komt dat dit laatste deel iets meer potentie had dan wat Anderson met het materiaal doet. De terugkeer naar de Hive is erg leuk gedaan, en ook het verhaal rondom The Red Queen, Alice en Dr. Isaacs had een stuk interessanter aangepakt kunnen worden. Toch weet deze Final Chapter ondanks dat er veel mis mee is, in vooral het laatste uur best te vermaken. Maar ook in de actie had meer ingezeten hadden ze voor een wat rustigere
aanpak als in Afterlife, voor mij het beste deel uit de reeks waar ik best een zwak voor heb.

Niet de afsluiter waar ik op gehoopt had.

avatar van K. V.
Eindelijk nu ook het laatste deel gezien, maar een klepper is het toch niet geworden. Ondanks dat het beginstukje wel interessant was, was de rest van de film toch wat minder. Niet echt een hoogstaand verhaal, eerder een aaneenschakeling van actiescènes, maar daarom niet altijd even boeiend. Ook verrassend weinig zombies in de film.
Toch een iets beter deel dan de vorige, maar haalt toch niet meer het niveau van de eerste 4.

avatar van Kondoro0614
Duke Nukem schreef:

Toch vind ik Resident Evil: Retribution (2012) slechter dan dit laatste deel.

avatar van Duke Nukem
Die had dan wel weer een knap aziatisch vrouwtje, daarom scoort die voor mij net iets hoger dan dit; maar ze kunnen gerust allebei meedingen naar slechtste game-to-movie mislukking ooit, hoor!

avatar van Boeikens
Wel, ik verkies wel de pure gore horror en ik ben geen gamer, maar de RE reeks bevalt me toch wel. Uiteraard omdat het rond zombies draait en ik Milla wel lekker vind
Het varieert uiteraard niet veel meer met de voorgangers en is quasi de hele film met computer gemaakt, toch loopt hij lekker, speelt Milla best goed en heb ik me geen moment verveeld.
Final Chapter? Afwachten maar...

Leuk.

Beetje wat je ervan kon verwachten. Zeker geen grootse cinema, daar is WS Anderson ook zeker niet de regisseur voor, maar als het gaat om wat mindless actie gebracht met veel lawaai en schwung, dan zit je bij hem toch vaak op het juiste adres.

Vooral het tempo in deze film zorgt ervoor dat het nergens saai wordt. Zeker niet alle ideeën zijn even leuk of interessant, maar werkt er iets niet dan is het vijf minuten later alweer lang vergeten. Voor het verhaal hoef je verder ook niet te kijken, maar het lijkt me niet dat mensen een film als deze ingaan met die verwachting. Veel meer dan een hoop horror/scifi clichés zijn er op dat gebied niet te vinden.

De actie is redelijk in beeld gebracht. Redelijk veel cut & edit werk, maar wel op zo'n manier dat de scenes een zeker ritme hebben. De CG is redelijk, in ieder geval goed genoeg om een boeiende, alternatieve wereld te scheppen. Verder laat Jovovich nog een keer zien dat niet enkel Wonder Woman ass kan kicken, maar deze Resident Evil film zal wel niet "netjes" genoeg zijn voor mensen die daar veel interesse in hebben.

Leuk vermaak, niks meer, niks minder. Wat mij betreft verzinnen ze nog wat redenen om hier elke 3 jaar een extra vervolg aan te plakken, ik vind het wel lollig.

avatar van rep_robert
Onderhond schreef:

Ik vind de actie echt niet te volgen, een zwakte die Anderson in al zijn films eigenlijk toont, mede door de redenen die jij noemt. Het te chaotisch.

De cg is redelijk? Ik vind het echt waardeloos, net zoals die filters die ze over de Resident Evil films gooien. Visueel is deze reeks echt een ramp van de ergste categorie. De computergeanimeerde beestjes worden ook niet overtuigend op het scherm getoverd. Vooral in de bioscoop is dit duidelijk zichtbaar. Ik kan niks anders dan het woord lelijk verzinnen. Redelijk is echt veel te gul hoor Onderhond

Uit de Resident Evil reeks had zoveel meer gehaald kunnen worden. Kan in de verste verte niet tippen aan de (sfeer in de) games.

rep_robert schreef:
Ik vind de actie echt niet te volgen

Tja, daar kan ik me weinig bij voorstellen. Zeker binnen Hollywood vind ik dit bovengemiddeld.

Wat de games betreft, daar heb ik nooit veel meer van gespeeld dan wat intro levels. Vind dat soort gescripte horror games meestal niet zo boeiend (of sfeervol).

Ik ben altijd een liefhebber geweest van de films, en van Milla Jovovich, en vind deze film een prachtig einde van de ganse reeks.
Boordevol actie, mooi in beeld gebracht, goede speciale effecten en prima vertolkingen.
Als afsluiter is deze film een prachtig einde van een reeks mooie films.
Maar toch laat men het einde nog open, misschien voor binnen enkele jaren ??
Voor mij hoeft het echt niet, ik denk dat we met de 6 films wel verzadigd zijn, maar je weet nooit he, als ze in Hollywood geld ruiken...

avatar van henderk
Uitermate irritante opgefokte actie. Schakelingen van een seconde of zelfs sneller. Heel vermoeiend, waardoor je bij de wat langer durende actie scene's het zelfs opgeeft om het nog langer te volgen.
De zwakste van de reeks.

avatar van the crook
Milla Jovovich én Ali Larter in één film krijgt van mij bijvoorbaat al een voldoende

Na het vorige wel heel slechte 5e deel nu weer een hele verbetering. Prima vermaakt. Goede actie, paar leuke acties scenes, veel zombies en natuurlijk Ali Larter en Milla Jovovich in dit laatste deel. 3*

Er is al eerder gezegd dat het hele dialoog waarin het vorige deel eindigde wel heel simpel is weg gemoffeld. Wesker zou haar daar verraden hebben, verder hoor je hier niets over, waarom heeft hij Alice weer haar krachten terug gegeven? Althans weer besmet? Want van haar echte krachten die ze eerder had was niets meer terug.

En wat was Wesker snel uitgeschakeld zeg..

avatar van Roger Thornhill
Een vet aangezet laatste deel van een serie waarvan ik alle afleveringen inmiddels meerdere malen met heel veel plezier heb bekeken. Voor The final chapter pikt Anderson hier en daar wat ideeën uit andere films, zoals The rock (de enorme ventilator in de Air Intake Tunnel), RoboCop (de werknemer die pas gedood kan worden wanneer hij ontslagen is) en The matrix (de kogels die in bullet-time ontweken worden), maar dat bedek ik dan maar met de mantel der liefde. De film heeft veel tempo en weinig sentimentaliteit, de FX zien er uitstekend uit (bijvoorbeeld dat massale shot van de honderden aanstormende zombies vlak nadat Alice “We’re gonna kill every last one of them” zegt), er zitten twee geweldige clou’s in (Alice = Alicia Marcus = de Red Queen, en het idee dat de epidemie een opzettelijke "orchestrated apocalypse" was, inclusief het heerlijk megalomane God-complex van Dr Isaacs), en Milla Jovovich heeft zes films lang toch wel een uitstekende bad-ass-actieheldin neergezet. Elementair maar goed uitgewerkt en lekker knallend actievermaak, een prima afronding van een intrigerende serie. Wel Ali Larter, helaas geen Sienna Guillory, maar je kunt niet alles hebben, ik ben dik tevreden. En zouden we de jonge actrice die de Red Queen speelt nog terugzien in andere films, al dan niet van haar regisserende vader en/of met haar acterende moeder?

avatar van Lennert
Een van de betere delen uit een erg matige reeks. Anderson laat in dit deel die walgelijke slow-motion eindelijk staan en zorgt voor wat vlottere actie. Jovovich zit goed in haar vel en Iain Glen doet het prima als badguy. Ik heb tijdens de film wikipedia wel weer even erbij moeten halen, want ik heb de vorige film dermate lang geleden gezien dat het me echt compleet onduidelijk was waarom de wereld dit keer nu ook alweer wat dichter bij de ondergang zat. Of ik het nu alsnog echt begrijp is iets anders, maar dit keer heb ik de film in ieder geval niet willen uitzetten. De verder compleet inwisselbare cast aan nieuwkomers liet echter geen indruk achter en diende vooral als tussendoor snacks. Gelukkig werd er ook af en toe gesnackt en viel er zodoende qua gore nog wat te genieten. Waarom dit me dan meer deed dan de andere delen kan ik lastig uitleggen, maar het voelde nu in ieder geval gewoon consistent aan.

avatar van Decec
Een goede actie/horror/SF/Thriller film...
Prima verhaal...
Prima vervolg...
Te snel camerabeweging...
Advies: geen 3D kopen...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Iain Glen...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Gewoon goed, geen top...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eén van de minderen delen van de reeks, al is dat nog steeds een leuke film. Weinig horror-filmreeksen kunnen hier aan tippen. Tijd om te stoppen wel of een reboot binnen enkele jaren. Het was nog genieten, maar je ziet wel dat de acteurs het zelf soms moe zijn. Gelukkig is Jovovich er nog. Blijft genieten!