• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.968.785 stemmen

Resident Evil: The Final Chapter (2016)

Actie / Horror | 106 minuten

Genre: Actie / Horror

Oorsprong: Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk / Canada / Australië

Geregisseerd door: Paul W.S. Anderson

Met onder meer: Milla Jovovich, Iain Glen en Ali Larter

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 januari 2017

Plot Resident Evil: The Final Chapter

"Back to the Hive"

De mensheid is op zijn einde in Washington D.C., Amerika. Alice is de enige overlevende na de allerlaatste strijd van de mensen tegen de zombies. Ze moet terugkeren naar Raccoon City, de plek waar de nachtmerrie begon. Hier maakt de Umbrella-organisatie zich klaar voor de doodsteek aan de laatste nog levende mensen. Maar Alice krijgt een onverwachte medestander tijdens haar ultieme poging het kwaad te stoppen.

Social Media

Dr. Isaacs

Claire Redfield

Albert Wesker

Cobalt

Alicia Marks / The Red Queen

avatar van IH88

IH88

“My name is Alice, and this is my story. The end of my story.”

Matig. De eerste Resident Evil films zijn zeer vermakelijk met veel actie, een hoog tempo en best een interessant verhaal. Maar dit zesde deel verkwanselt dit allemaal. De actiescènes zijn gebleven, maar het is nu een aaneenschakeling van matige actiescènes en personages die daar ondergeschikt aan zijn gemaakt. Niet erg, maar dan moet de actie wel vermakelijk en spectaculair zijn. Dit is gewoon leeg, inspiratieloos, en vooral een herhaling van zetten. Hoe goed Jovovich ook is in de rol van Alice.

avatar van Supernatural

Supernatural

Een mooi einde.heb me vermaakt.mooier dan het vorige deel.prima cast verders.goed verhaal.toch weer een opening op een vervolg.maar zo te lezen gaat dat niet gebeuren.wel zou er een serie op netflix komen en een remake zo te lezen in iedergeval.we zullen het zien.

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima afsluiter en lekker veel actie.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Ben meestal voorstander om zo weinig mogelijk te knippen in de actie, maar als je het dan toch doet, dan maar zo. Moest regelmatig aan het werk van Neveldine en Taylor denken en verrek... het is gewoon de editor van Gamer (2009) ! Een héle slimme, bewuste keuze van Anderson om iemand met zo'n duidelijke stijl erbij te betrekken, het tilt dit laatste deel tot een niveau waar de rest (helaas) niet aan kon tippen. Voor mij een boeiende stijloefening. Dit is hyper-edited actie zoals het hoort; in een constante flow en met een versterkende functie. Niet snijden om het snijden ( *kuch* Taken 3 *kuch* ). Anderson sluit het op grote schaal af en doet geen concessies!

avatar van Tup&Joep

Tup&Joep

Ik heb betere delen gezien. De actie flitste letterlijk voorbij!

avatar van wouds601

wouds601

Wel vermakelijke film. Tenminste als je liefhebben bent van het genre. Lekker veel actie, niet te lange speelduur waardoor ie toch vlot wegkijkt. Sommige actie scenes zijn inderdaad wat chaotisch maar de hoeveelheid maakt het wel weer goed. voldoende. 3,0*

avatar van mrklm

mrklm

Alice [Milla Jovovich] krijgt eindelijk/opnieuw de kans om wraak te nemen op Dr. Isaacs [Iain Glen], de man die verantwoordelijk was voor de verspreiding van het dodelijk T-virus. Anderson zet nog maar eens de voorgeschiedenis naar zijn hand om de basis te leggen voor meer rondrennende krijgers die het opnemen tegen vleesetende zombies en klonen met buitengewone krachten. Alice krijgt deze keer hulp uit zeer onverwachte hoek, maar uiteraard weet Anderson daar wel een smoes voor te verzinnen. Het verhaal valt te verwaarlozen in deze fraai ogende, maar (zoals altijd) leeghoofdige SF-thriller. Hoewel Alice in de proloog verkondigt dat ze het verhaal gaat vertellen van “het laatste hoofdstuk”, is er toch een open einde. Liefhebbers van Friday the 13th kunnen bevestigen dat ook dat geen origineel idee is.

avatar van DragQueen

DragQueen

Vermakelijk slotstuk van de Resident Evil films, wat boordevol actie zit. 3 Sterren.

avatar van Shadowed

Shadowed

Afsluiter.

Wat een teleurstelling dat ze niet hebben doorgepakt op de allerlaatste scene van deel vijf. Je zou denken dat deze film de ultieme strijd vormt tussen mens en zombie, maar uiteindelijk wil Anderson toch wat verhaal toevoegen. Heeft hij niet bepaald gedaan in de andere vijf films. Blijft gelukkig wel vermaken, maar het is toch jammer.

Qua stijl gooit Anderson het dit keer (eindelijk) over een andere boeg. Dit laatste deel van de Resident Evil-reeks kiest voor een wat snellere, rauwe stijl in plaats van lompe actie die veelvuldig in slowmotion wordt getoond. Anderson staat er best wel zijn mannetje in, want zeker de scene op de tank/gepantserde auto was een lekker stukje adrenaline.

Verder is het allemaal erg dun en lomp. Opvallend aan de reeks is dat er in elke film nieuwe personages worden geïntroduceerd die Jovovich naar het einde volgen en vervolgens niet meer terugkeren. Soms wel plots twee films later (zoals Larter hier) maar het blijft uiteindelijk vooral Jovovich die haar ding doet. Veel uitleg is er dit keer niet eens over waarom ze eigenlijk zijn verdwenen. Blijkbaar hoopte Anderson gewoon dat we ze als publiek vergeten waren.

The Final Chapter doet verder gewoon wat het moet doen, en dat is lomp en hersenloos zijn. Weet voor een lange tijd best aardig te werken maar na enige tijd staan de zombies totaal niet centraal meer, net als de monsters. De tweede helft kenmerkt zich vooral in actie die vooral de personages tegen elkaar opzet maar dat was niet echt precies waar ik als kijker van een zombiefilm op zat te wachten.

Iets sterker geknipt dit keer, de klappen voel je wat meer, verder blijft het een middelmatige film met een grootse look. Het is allemaal iets somberder, maar verder blijft het heel duidelijk zowel een Resident Evil-film als zowel een Anderson-film. Als je meerdere films van hem hebt gezien, of gewoon de reeks zelf, zou je moeten weten waar je aan begint. Als slot niet echt zo spectaculair als je zou willen hopen, maar het vermaakt gelukkig wel. Jammer dat de speelduur iets te lang is.