Spectral (2016)

2,91

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Nic Mathieu
met James Badge Dale, Emily Mortimer en Bruce Greenwood

Een stel kwaadaardige wezens heeft een Europese stad overgenomen. In een door oorlog verwoeste stad houden de mysterieuze agressors, codenaam Spectral, zich schuil en zorgen ze voor onverklaarbare burgerslachtoffers. Een briljante DARPA-wetenschapper begint vervolgens aan een dodelijke missie met een Special Ops-team van Delta Force-soldaten.

43 BERICHTEN 16 MENINGEN
geplaatst: 28 december 2016, 12:04 uur [permalink]
Fijn fijn.

Genre-werk. Scifi en actie. Een scheut Black Hawk Down, wat Terminator Salvation en een laagje Eden Log. Goed mengen, plotje erbij dat de personages op de juiste plekken brengt en dan maar strooien met fanservice.

Groots is Spectral niet, maar voor de liefhebber van pure genre films toch één van de beste scifis van de laatste jaren. Geen pogingen om er meer van te maken dan er in zit, strakke designs en erg mooi in beeld gebracht.

De eerste Netflix Original die echt een hoog niveau weet te bereiken, al is het natuurlijk wel gewoon een aangekochte niet-uitgebrachte bios film. Daarom dat het budget toch meer dan behoorlijk leek en het kleinere B-film sfeertje grotendeel vermeden wordt. Met de juiste verwachtingen is dit een heerlijke afsluiter van 2016.

4.0* en een uitgebreide review

geplaatst: 31 december 2016, 18:25 uur [permalink]
Ik ben hem nu aan het kijken, en moet zeggen helemaal geen verkeerde film. En zeker wel de moeite waard om te kijken.
Soort van predator achtig.

geplaatst: 1 januari, 19:35 uur [permalink]
Kijkoperatie schreef:

Vanwege jouw idiote bemoeizucht met hoe anderen raten heb ik er bij mij twee sterren afgehaald.

Wat zijn sommigen zielig hier zeg, Kijkoperatie (?) is er geen minimum leeftijdsgrens op dit forum?

avatar van IH88
geplaatst: 3 januari, 08:25 uur [permalink]
Spectral

Actievolle maar voor de rest niet echt boeiende film. Het ziet er allemaal wel spectaculair uit en vooral de wezens zijn origineel weergegeven. Maar de personages zijn zo plat als een dubbeltje en het boeit je niet wat er met ze gebeurd. Het plot is onnodig ingewikkeld en de film is op momenten zelfs saai. Raar voor een film die er fantastisch uitziet en aardige actiescènes heeft. De acteurs mogen vooral stoer, boos of bang kijken en veel schreeuwen. Gemiste kans.

avatar van Timba69
geplaatst: 4 januari, 21:35 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterke film met mooie efecten die echter langzaam wegzakt met een zwak einde. Die stekker kon echt niet.. Toch prima vermaakt in deze Predator achtige film.

avatar van GerhardR

geplaatst: 6 januari, 19:02 uur [permalink]
erg goede onderhoudende film, degelijk geacteerd.
locatie is een lekkere rouwe in puin geschoten stad, met een origineel verhaal!

avatar van triqo
geplaatst: 14 januari, 23:23 uur [permalink]
Tof!

Strak gefilmd zeg (ook de shots van boven gaaf gedaan), mooi wereldje gecreëerd zo. Dat plot kon je van mijlenver zien aankomen en is volgens mij niet zo relevant. Het ''Eden log'' gehalte zoals Onderhond dat aankaartte, daar had het van mij nog wel een pak meer mogen hebben, dan had er zeker nog een halfje bij gekund. Beetje vreemde soundtrack, de scenes in de gebouwen zaten gaven een kille donker onderhuidse spanning die ik er goed trok, dit werd jammer genoeg afgewisseld met standaard bombastisch euforische herrie wat vaak bij schreeuwerige oorlogsfilms past, jammer!

Desondanks echt genoten, talent heeft Mathieu wel

avatar van Macmanus
geplaatst: 20 januari, 21:11 uur [permalink]
Verschil word kleiner en kleiner.

Dit lijkt mij de eerste Netflix film die visueel ook wel goed in de buurt komt van films uit de bios. Tot nu toe waren het toch vooral veilige melodrama's. Vond deze film dan ook goed wegkijken. Het is allemaal iets te voorspelbaar en b-film achtig om heel wild van te worden. Het is nog te "klein" om mee te doen met het grote bioscoop geweld. Maar het zag er prima uit. Nogal video game achtig. Ook qua verhaaltje. Iets meer echt opzienbarende actie en ik had hier graag meer voor over gehad maar dat vond ik nog meevallen. Maar dat Netflix lekker bezig mag duidelijk zijn.

3 sterren.

avatar van horizons
geplaatst: 21 januari, 08:45 uur [permalink]
Leuke actiefilm. Design van de tegenstanders is goed gedaan. Actie is ook nog eens goed in beeld gebracht en vooral enkele overview shots van de stad zijn knap gedaan.

avatar van Noodless
geplaatst: 6 februari, 22:50 uur [permalink]
horizons schreef :

Helaas is het verhaal niet spannend of boeiend genoeg om er iets meer van te maken. Ook de acteurs blijven oppervlakkig in hun rollen. Aardig, maar zeker niet meer dan dat. 6/10

avatar van APPEL68
geplaatst: 28 februari, 21:54 uur [permalink]
Ik vond 'm helemaal ok. Een wat anders, eea zag er gewoon goed uit en het verhaal best te pruimen.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 9 maart, 07:18 uur [permalink]
“Our business requires us to make suppositions.
My business requires us to prove them.
Your technician's job is to find glitches, so, he sees glitches.
Your job is to find the enemy, so, you see the enemy.
Locals believe in spirits, so they see spirits.
Everyone is biased, in one way or another.
So, my answer to you right now is that we lack data to support any theory.”

Ik hoop dat Netflix nog meer van dit soort films uit zijn mouwen schudt, want dit was toch wel puik afgeleverd werk. Niet alleen zag het er fantastisch uit maar het was ook nog eens een spannende en actierijke bedoening. Spijtig genoeg zijn de makers van deze action-SF enorme bewonderaars van “Aliens” en hebben ze hun concept een beetje teveel gestoeld op deze kaskraker. Ook hier probeert een groep hard getrainde militairen zich een weg te banen doorheen een door een oorlog verwoeste grootstad, terwijl ze belaagd worden door niet menselijke tegenstanders wiens aanraking al voldoende is om ter plekke steendood te vallen. Zelfs hun gesofisticeerde uitrusting is niet opgewassen tegen deze bovennatuurlijke entiteiten. Ook het equivalent van Newt (het liefelijke kleine meisje met die wilde haardos) laten ze hier opdraven. En natuurlijk staat deze groep militairen in dienst van één centrale persoon, Clyne (James Badge Dale) die de sleutel heeft tot de oplossing.

Het enige wat me enigszins stoorde was de ontknoping en de uiteindelijke verklaring voor de bewuste verschijnsels. Ik twijfel niet aan de intelligentie van Dr. Clyne, maar de plotse inzichten die hij hier verwerft en de vanzelfsprekendheid waarmee hij oplossingen naar voren brengt, grenst aan het ongelofelijke. En hoe hij dan, door gebruik te maken van rondslingerend materiaal, de beschikbare wapens kan upgraden naar ultieme verdedigingswapens, zorgt ervoor dat hij echte MacGyver allures krijgt. Het einde in de krachtcentrale van Masarov, zou niet misstaan in één of ander PS4 game, maar de uiteindelijke wetenschappelijke verklaring ging mijn petje te boven.

Blijkbaar heeft Universal Pictures deze film geproduceerd en vervolgens de film opzijgeschoven daar ze niet geloofden in een wereldwijde release in de filmzalen (tegenvallende kosten-baten analyse hoogstwaarschijnlijk). Misschien is dat een verklaring voor de toch wel spectaculaire effecten en de algemene vormgeving. Gelukkig dat Netflix deze niet onaardige SF heeft overgenomen en op zijn platform heeft uitgebracht, anders was deze film een stille dood gestorven. Als je al de toevalligheden (zoals de enorme camera die Clyne had meegenomen, ook al wist hij niet waar het uiteindelijk over ging en die hij dan ook nog eens moeiteloos gemonteerd kreeg op een militair voertuig) en sommige dommigheden negeert, krijg je toch wel een degelijke en spectaculair ogende SF te zien. Zo vond ik de wapenuitrusting van de oprukkend militairen toch wel verdomd gelikt uitzien. Niet zo van die plastieken nep vuurwapens die je je puberende kinderen cadeau doet met de kerst. En als het eindoffensief ingezet wordt, kan je enkele degelijke actiescènes verwachten.

Heb je dus een Netflix abonnement en weet je niet wat doen op een zondagavond, dan kan je gerust eens op zoek gaan naar deze film om je vervolgens te laten onderdompelen in een cyberpunk oorlogsverhaal. En ben je de Sloveense taal machtig, dan zal je merken dat ook de Moldavische kinderen deze taal zonder al te veel problemen spreken (Was mijn vrouw geen Sloveense, dan had ik het ook niet gemerkt). Het zijn zulke onvolkomenheden waardoor deze film niet behoort tot de galerij van onsterfelijke SF-films.

geplaatst: 17 maart, 14:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vlees noch vis deze film, die vooral erg braaf is. Het script stelt weinig voor en een onaantastbare vijand is altijd lastig, wat kun je ermee? Iedereen had er allang aan gemoeten, maar ja, het wordt zo'n korte film dan. Op een gegeven moment valt het kwartje, precies op het juiste moment, en in no-time worden wat wapens opgebouwd en trekt men ten strijde.
Je moet veel op de koop toe nemen, maar de settingis goed en de vaart zit er goed in. De regie is prima en de cast is capabel. De climax is aardig gemaakt en uiteindelijk valt de film nog best mee.