Gamer (2009)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Mark Neveldine en Brian Taylor
met Gerard Butler, Amber Valletta en Michael C. Hall

In een futuristische toekomst krijgen gevangenen die ter dood zijn veroordeeld de kans om hun vrijheid te winnen door mee te doen aan een uiterst gevaarlijk virtual reality spel dat live wordt uitgezonden. Er is maar één regel: vechten tot de dood. Kable is afkomstig uit één van de vele competities. Hij probeert zijn onafhankelijkheid te winnen en eens voor altijd een eind te maken aan deze waanzin door helemaal van onderaan te beginnen en tot de top te overleven en het uiteindelijk op te nemen tegen het genie van het spel, Zaal.

Ergens kan ik me prima voorstellen dat Gamer een film is die nogal dubbele gevoelens oproept onder actiefilmliefhebbers. Het geweld is bruut, bot en zeer treffend gefilmd, maar aan de andere kant is de film misschien net te eigen gestyleerd om de wat conservatievere kijker te plezieren. Niet voor niets werden de Crank films aan de ene kant met lof overladen, terwijl de andere helft van de kijkers het hoofdpijnopwekkende zooi vond. Ik hoor in ieder geval bij het eerste kamp en mag Neveldine en Taylor dan ook wat graag films zien regisseren omdat zij het actiegenre een nieuwe dosis adrenaline hebben gegeven.

Goed, het belangrijkste aspect van een actiefilm, de actie, is uitstekend. De shootouts zijn zeer levendig en sparen niemand met in het rond vliegende ledematen en allesvernietigende inslagen. Butler blijkt na films als 300 en in mindere mate Beowulf And Grendel in ieder geval een prima keuze te zijn als hoofdrolspeler. Niet dat hij veel te zeggen heeft, maar door zijn rauwe Schotse accent als hij praat en zijn stoere uitstraling komt hij overtuigend over tijdens de actie. Terry Crews is met zijn imposante fysische gestalte en geflipte blik.

Gamer is echter niet alleen een actiefilm, maar brengt een intrigerende toekomstvisie en daarmee ook een directe kritiek op de manier hoe exploitatieve social media onze maatschappij in gevaar brengen. Het gamer aspect is in dat opzicht erg klein en ik snap dan ook niet dat deze film kritiek van gamers krijgt over hoe zij zich beledigd voelen door de manier hoe gamers worden weergegeven. De film draait niet om degenen die computerspellen spelen, het draait om de decadentie en het verlies van menselijkheid die teweeg worden gebracht door de ontwikkeling van zaken als social media en de maatschappij die dit teweeg brengt. Of je het hier nu mee eens bent of niet, het sciencefiction aspect van deze film is prima uitgewerkt en al helemaal fantastisch vormgegeven in de absurde real life Sims-'werkelijkheid' waar Amber Valetta's personage in rondloopt.

Michael C. Hall doet het prima als badguy. In Dexter is hij als protagonist een personage met wie je als kijker nog mee gaat voelen, maar hier is het niet moeilijk om hem hartstochtelijk te haten. De slotscene waarin hij al zingend en dansend Butler laat aanvallen door een groep door hem gecontroleerde badguys is werkelijk briljant. Voor de rest nog best een grote cast aan niet al te grote, maar wel leuke bijacteurs. Keith David, John Leguizamo en Alison Lohman voldeden in ieder geval prima, helemaal als blijkt dat David ook nog eens de trailer van het spel Slayers insprak.

Gamer is een brok adrenaline met een verhaal wat lang niet voor iedereen weggelegd is, maar ik vind het werkelijk prachtig. Het enige puntje van kritiek wat ik kan aandragen, is dat het bekritiseren van exploitatieve media, door het weer te geven in een film die zelf ook al opgevat kan worden als exploitatieve media, misschien wat omslachtig is. Afgezien daarvan heb ik uitermate genoten van de prachtige beelden, de sterke soundtrack en het heerlijke sfeertje wat er door de film heen hangt. Zeker een van de gaafste actiefilms van de afgelopen jaren.

dudebag schreef:
Als groot fan van Dexter moet ik met pijn in mijn hart zeggen dat Michael C. Hall onder de maat was, wat ik totaal niet van hem gewend ben (alle Dexter fans begrijpen waarom).

Nee dus, ik vond hem fantastisch en uitermate maniakaal hier.

avatar van filmfreak 101
Vreemd genoeg kon de film me echt niet boeien. Kwam het door de weinige diepgang of de voorspelbaarheid van het verhaal? Een ding staat vast, voor mij was het een slechte film. een 1,5* meer herinner ik me er niet meer van (het is al een tijdje geleden) maar ik herinner me wel nog dat het een teleurstelling was, misschien kwam dit ook omdat mijn verwachtingen hoogespannen waren

avatar van RuudC
Vrij bizarre onderbouwing voor een cijfer...

Best grappig, al die game situaties en vooral de gamers achter de avatars en de second life taferelen. Lol! Ook de ideeën over de toekomst vind ik interessant.

Op een of nadere manier is het fascinerend dit te bekijken, maar vraag me niet waar het precies over ging, want scenes volgen elkaar dreamwise op en soms met erg weinig logica. Alleen de tweede helft had meer structuur voor mij. De eerste helft gaf voornamelijk ideeën over het verschijnsel gamen samenhangend met de socio.
Misschien dat een tweede keer kijken mij helpt, ik heb 'm op dvd maar had 'm nog nooit gekeken.
De soundtrack van Gamer bevat goede muziek, waarvan ik al een nummer op het muziektopic plaatste (Sweet Dreams, + Sammy Davis vond ik ook erg goed )
Prima geacteerd en een aangename onheilspellende sfeer.

Aanrader in dit genre: Sword Art Online

Kun je een voorbeeld noemen van scenes die elkaar zonder logica opvolgen? Ik vond het een vrij rechtlijnige film in dat opzicht.

misterfool
De grootste fout die de film maakt. is dat ze te te snel wil zijn. De snelle montage past uitstekend bij de Crankfilms omdat het verhaal niet meer is dan een kapstok voor visuele hoogstandjes. Het verhaal heeft hier dan weliswaar een uitstekend uitgangspunt, de film weet dit niet goed uit te diepen. Van alles wordt er bijgehaald om diepgang te creëren , maar zoals bij masterchef ook vaak duidelijk wordt: honderd verschillende smaken maken nog geen goed gerecht. Wat overblijft is een zeer vermakelijke b-actiefilm met enkele zeer geniale scenes: de autobrandstof en een dansende Micheal C hall

Lennert schreef:

Speciaal voor jou het eerste stuk van de dvd nog eens bekeken:

De schietscene aan het begin ging abrupt over in een scene in een helikopter/vliegtuig. Dit soort scenes zijn waarschijnlijk als filmpjes tussen levels bedoeld, maar mij was dat gisteren niet altijd even duidelijk. Kleding van donker (game) naar wit (werkelijkheid? zand/zoutwoestijn/gevangenis?), etc. Verder switcht het van tv-studio naar beelden van de simslike-game, naar de gevangenen game, naar herinneringen, naar diverse spelers... voor mij niet al te rechtlijnig.
Vooral de simslike game bevat veel droombeelden/nachtmerrie materiaal. En een van de spelers was behoorlijk met zijn seksuele urge bezig bv, maar wat daar verder de functie van was? Ik begreep verhaaltechnisch gezien niet goed wat het begin met het einde te maken had, wel i.v.m. eventuele sfeerschepping. En hoe de characters in de game komen was mij ook niet helemaal duidelijk.

Maar zoals gezegd ga ik de film wel nogmaals bekijken en de rest van het verhaal was mij wel duidelijk

Cinematografisch wonderbaarlijk en spectaculair, om je ongegeneerd aan te vergapen. Een hedendaagse cinema of attractions, om Tom Gunnings term te gebruiken. Jammer dat het verhaal teveel leunt op de overbekende Amerikaanse infantiele, masculiene, dominantie fantasietjes.

avatar van Shinobi
Van de regisseurs van de Crank films, dus dat zou wel garant moeten staan voor wat geweld(dad)ig vermaak zou je zeggen. En op zich is dat wel redelijk gelukt, alleen komt het niet helemaal goed uit de verf.

Gerard Butler komt niet helemaal goed over met het karige dialoog dat hij heeft en van Michael C. Hall had ik ook wel iets meer verwacht.
Gelukkig wordt dit allemaal ruimschoots door de flitsende montage en het duizelingwekkende camerawerk. Het leek soms net alsof ik zelf in een third person shooter zat, dus wat dat betreft is het wel gelukt. De gamers onder ons zullen dit wel weten te waarderen.

Het verhaal zelf was wel oké met de gebruikelijke twist. Alleen het einde was echt te raar, het leek alsof ik naar West Side Story zat te kijken of zo...

Kleine 3,0 sterren.

avatar van chevy93
Openend met een flitsende actiescene weet je dat dit geen doorsnee actiefilm is. Als je dan nog zo'n surrealistisch klimaat voorgeschoteld krijgt, weet je dat deze film in ieder geval niet saai is. Echter hangt deze film aan elkaar van weinig indrukwekkende actiescènes (veel geschreeuw en weinig wol). Wat clichématige relaties en het "man wil vrouw en kind terug van de vijand"... kom op zeg. Voor een film die zo origineel uit de hoek komt, zou je toch verwachten dat het dergelijke slappe hap vermijd.

Ook het leukste deel van de film, De Society, wordt maar kort in beeld gebracht. Telkens met, regelmatig irritante, snelle montage waardoor het moeilijk is te genieten van wat je ziet. En als zijn grote oppenent (die grote neger) zo speciaal gebracht wordt, doe er dan ook wat mee. Of laat hem gewoon weg. Dat einde ook, hoe simpel wel je het hebben?

Gamer is een interessante film die uiteindelijk niet meer dan een adrenalinerush blijkt. Diepgang had ik niet verwacht, maar een beetje een degelijk verhaal mag ik toch wel verwachten. Of tracht gewoon geen goed verhaal neer te zetten. Gamer raakt kant, noch wal met de vaak makkelijke keuzes.

avatar van Hollywood007
Ik had meer verwacht van dit verhaal. De film begint vrij goed en het einde is ook o.k. maar het is wat er tussenin gebeurd. Hij is naar mijn mening een beetje langdradig en soms zelfs wat saai. De montage is veel te snel waardoor het storend werkt.

Interessant om een keer te zien. Het idee achter de film vind ik wel orgineel. De uitvoering had wel beter gekund. Het filmwerk is inderdaad erg storend. Uiteraard blijft Gerard Butler een heel goede acteur, alleen kan hij het slappe einde ook niet tot een goed vervolg brengen.

avatar van JeroenFR08
Michael C Hall. Leuk om hem als badguy te zien. Aardige film.

avatar van Captain Pervert
Gamer heeft alle schijn tegen: de nabije toekomst. Een toernooi als volksvermaak. Vechten tot de dood. Ja hoor, daar gaan we weer: de zoveelste kloon van The Running Man. Dat vermoeden blijkt te kloppen: de held is een onschuldig ter dood veroordeelde, moet meedoen tegen wil en dank maar verzint een plan om te ontsnappen en de hele show op te doeken. Dat staat min of meer letterlijk als synopsis op de DVD-hoes. Daarmee komt de film dus niet bijster origineel uit de startblokken. Maar dan.

Gamer combineert het uitgemolken gegeven van The Running Man met een vleugje Avatar en haakt in op de Second Life hype (die in 2009 al weer ruimschoots voorbij was trouwens). Het bizarre verhaal wordt goed en voldoende geloofwaardig uitgelegd. De film zelf volgt dan een vertrouwd stramien waarbij het vooral genieten is van het visuele spektakel en hier en daar een erg grappige scène. De manier waarop Kable uiteindelijk een auto aan de praat krijgt is erg leuk gevonden.

De uitvoering is bijzonder gelikt, visueel ziet het er bij vlagen prachtig uit. Een beetje gore maar niet teveel. Er is ook veel aandacht voor detail. Bijvoorbeeld de grappige nicknames van diverse 'avatars' in de 'second life' achtige wereld. Maar ook het stukje waarin je Kable van achteren ziet, vanuit het oogpunt van Simon (de 'gamer') is geweldig. Het lijkt erg op Gears of War.

De toon van de film is zeer serieus en dat is op zich een goede keuze, maar wel erg jammer dat de film ondanks enkele leuke vondsten een verhaal heeft dat louter platgewalste paden volgt en op dat gebied nergens iets nieuws probeert. Een twist zou leuk geweest zijn.
Al met al minder goed dan The Running Man en de geweldige andere kloon: The Condemned.

3 sterren

Aardige film met een verhaal dat met die oculus rift best actueel is. Butler speelt een voor hem perfect rol in een film vol aardige actie, die bovendien visueel mooi in elkaar steekt. Er zit weinig diepgang in natuurlijk, maar het aardige uitgangspunt wordt als actiefilm prima opgediend.

avatar van Black Math
Erg gaaf. Het uitgangspunt, wat ergens doet denken aan een vreemde mix tussen Avalon en Battle Royale, is natuurlijk over the top, maar wel interessant.

Visueel een spetterende film, waar de camera alle kanten opgaat en met een sterke en energieke montage, met als hoogtepunt de scène in de disco. Het enige wat enigszins jammer is, is de digital look, die ik - hoewel passend bij het onderwerp - niet zo mooi vind. Aardige soundtrack, met net als bij de Crank-films, blijft die toch wat achter bij de beelden.

Lekker energiek en gaaf gestileerd dus, waardoor het niet erg wordt dat het plot nogal overdreven is. Even goed een amusante blik op een (on)mogelijke toekomst, wat ook nog eens een andere dimensie geeft aan het stereotype van de dikke zweterige man die zich op internet voordoet als een "lekker wijf".

Fijn vermaak dus. 4*.

avatar van MovieHolic
Leuk concept, goed wat actie alleen jammer van het zwakke einde.

Vond deze lekker en vlot.. echte class A graphics.. lekker

avatar van thoyouknow1980
Het enige minpuntje voor mij is de soms te chaotische cameravoering in de actie scenes.
Een goed verhaal en einde maken maken echter veel goed.
Uiteindelijk is dit gewoon een unieke,toffe,en gelikte actie film

Tarkus schreef:
Wat is er goed aan deze film ? Wel... de visuele effecten konden me wel bekoren, maar vooral de geluidseffecten waren fantastisch.
Maar dan ben je ook wel uitgepraat... het is visueel mooi, maar misschien had men ook wel een beetje meer aandacht kunnen besteden aan het verhaal.. want dat is, kort en bondig gezegd, waardeloos.
Ik vond het zeer verwarrend allemaal, er zit totaal geen structuur in, men springt van de ene scène in de andere, zomaar zonder enige aanleiding.
Het is me allemaal een beetje té ver gezocht en daarom kon het ganse opzet me helemaal niet bekoren.
De anderhalve ster is alleen voor het eerder geprezen geluid en visuele effecten. Met een goed verhaal, of beter gezegd, goed gebracht verhaal, had er meer in gezeten.

Dit is ook een film waarvan ik de Blu-ray uitgave voor 1 € op de kop heb kunnen tikken.
Maar ik blijf bij mijn eerste mening over deze film, sterker nog, ik geef hem nog een lagere waardering, want hij is me deze tweede maal nog minder bevalen dan de eerste keer.

avatar van danuz
Begon me halverwege spontaan af te vragen wat Game Cat uit Jeff Noon's Vurt over deze tripfilm zou schrijven.
Als de campy esthetiek je kan smaken is dit gewoon heerlijke sciencefiction fun. Over de top gestileerd (die rave op tweederde als hoogtepunt!) en snediger dan snedig gemonteerd. Ik raakte op een gegeven moment helemaal in een flow in ieder geval. Resteert mij de introspectieve vraag: Waarom zie ik dit meesterwerkje nu pas?

avatar van Shadowed
Hard.

Gamer was een film die niet al te beste recensies kregen dus ik ging met wat twijfels de film in. Maar uiteindelijk vond ik hem ook weer niet zo slecht. Het verhaal vond ik leuk gedaan. een soort game in real life, de karakters die ook echt zo bewegen vond ik lollig

Dan zaten er ook een paar acteurs waar ik graag naar kijk, Lerman, Lohman. Vond ik allemaal wel lollig in beeld gebracht. En dan zitten er ook een paar lekkere harde en grove actiescenes in. De film kon me wel boeien.

Wat wel jammer was was het grote ontbreken van structuur. Het verhaal is erg warrig en gaat met een enorme vaart. Je hebt soms geen idee wat er gebeurd en waarom ze het doen. Als er iets meer diepgang in het verhaal zat was ie mis (?) wel beter geworden. Maarja, prima actie.

avatar van horizons
Toffe actie film!

Eigenlijk wel grappig dat er sinds 2009 niet veel verandert is in het online landschap waar de film zijn roots in zet.
Verhaaltechnisch is het knap dat ze de problemen op de achtergrond aanstippen maar daar niet blijven hangen. En gelukkig maar! Dat mogen we zelf wel doen.

In deze film gaat het om de actie en energie! De actie wordt heerlijk in beeld gebracht. Tempo zit er op die momenten goed in, de chaos is voelbaar en het werkt gewoon.
Zelfs de scene waarin Butler achter op een motor zit is zo heerlijk energiek in beeld gebracht.

Leuker!