Resident Evil: Afterlife (2010)

Alternatieve titel: Resident Evil 4: Afterlife

Duitsland / Verenigde Staten / Canada / Frankrijk
Actie / Horror

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Milla Jovovich, Wentworth Miller en Ali Larter

De wereld wordt nog steeds geteisterd door het virus dat mensen in zombies verandert. Alice (Milla Jovovich) blijft op haar pad toch steeds meer overlevenden vinden en samen zoeken ze naar een veilige haven. In haar gevecht met de 'Umbrella Corporation' krijgt Alice onverwachte hulp van een oude bekende.

avatar van Dying Rose
De soundtracks en slow-motions zijn de bouwstenen van deze film en maken dat het slechtere verhaal en de matige acteerprestaties door de vingers kunnen worden gezien.

Voor het verhaal en wat diepgang van de personages moet ik je dus doorverwijzen naar een andere film. Maar als je zin hebt in sterke muziek en een aantal gevechtsscènes, vaak getrokken in slow-motion…... Join the club!

Wat me al meteen is bijgebleven, was het sterke begin. Die blijft maar door mijn hoofd spoken, zo geweldig vond ik hem. Zet daar nog eens die verslavende soundtrack erbij... Naast de confrontatie met Albert Wesker, is dit één van de hoogtepunten uit de film.

Van de hele reeks heb ik enkel de eerste (en deze dus) gezien, maar ik ben zeer benieuwd naar de anderen. Ik heb het gevoel dat er nog leuke dingen in de andere Resident Evils schuilen.

Milla Jovovich is een leuke actrice, maar voor dit soort films moet je natuurlijk niet veel prestaties kunnen leveren, daar het hem allemaal in de actie zit. Maar zij is altijd wel leuk om aan het werk te zien.
Prison Break-ster Wentworth Miller daarentegen past niet in deze omgeving. Ik zag hem liever terug achter de tralies . En de blondine uit Heroes, Ali Larter, heeft ook wel eens wat beter geacteerd. Niet dat ze anders geweldig is, maar met een wapen rondzwaaien kan iedereen.
Maar zoals eerder vermeld; in deze film stoort het me totaal niet, aangezien je niets anders verwacht dan een kudde zombies rondstrompelend naar voedsel. De hierop volgende gevechtsscènes en de muziek doen de rest.

avatar van indigoriico
toch leuk dat ze bezig blijven met resident evil, er schijnt geen einde aan te komen.
de special effects worden ook steeds beter, alleen jammer dat ze niet meer erg goed op het verhaal letten.

avatar van tattoobob
Eens met Dying Rose

Vond het lange middenstuk in de verlaten gevangenis zeer aardig, alles daarbuiten behoorlijk matig. Vind de reeks op deel 2 na eigenlijk zo slecht nog niet. Deel 5 nog niet gezien. Heb wel het idee dat de rek er wat uit is. In elk deel neemt de zombieplaag de volgende stap (nu is de mensheid bijna uitgestorven), maar weet nu niet zo goed wat ze nog zouden kunnen doen. Was ook al een beetje het probleem van de dead reeks. 3 sterren.

avatar van Nicholas
Ben hem net aan het kijken, maar die freeze frames en slow motions zijn echt dogshit. Laat die Alice nu maar eens achterwege en verfilm Resident Evil 4 eens.

avatar van Lennert
De Resident Evil reeks is in feite ook een prutreeks die bij vlagen best het aanzien waard is. De eerste film heeft zijn momenten, de tweede is vermakelijk in zijn slechtheid en de derde lijkt nog enige vorm van kwaliteit te bevatten. Jammer genoeg is deel 4 bocht van de laagste plank.

Het gaat al fout met de dramatische regie. Slow motion die te pas en te onpas gebruikt wordt en een aantal effecten die gewoon 'HEY, DIT IS EEN FUCKING 3D FILM!' naar je schreeuwen. Ja, ik vermoed al aan de hoeveelheid kogels en bijlen die naar het scherm vliegen dat dit een 3D film moet zijn, bedankt voor de subtiliteit mijnheer Anderson. Jammer echter dat de film vol zit met dit soort idiote momenten, dat het gewoon treurig wordt. Als de film zijn slow motion zou kwijtraken zouden we daarnaast waarschijnlijk binnen een uur klaar zijn, dat had wat verveling bespaard.

Verder miste ik ook echt maar enige vorm van plot. Alice komt hier, Alice gaat daarheen, Alice vliegt verder, Alice rent daarheen, Alice komt daar = einde. Wat? Ja, meer aan verhaal zat er ook echt niet in, zelfs de in potentie gave Albert Wesker (door het overdramatische acteerwerk nog best leuk weergegeven ook) heeft niets te doen in deze hele film. Waar is daarnaast de horror? Er loopt een grote zombie met een bijl rond (Pyramidhead rip-off me dunkt), maar daar komt niets van terecht. De zombies doen pas na een half uur verder hun entree, dat is vrij matig voor een zombiefilm, en als ze in actie komen, gebeurt alles offscreen.

Nee, Afterlife is een rampzalig product die bij vlagen aardige special effects toont, maar verder voor mij bewijst dat het treurnis troef is als personages als Chris en Claire Redfield (hoofdpersonages uit de games), gedegradeerd zijn tot butlers van een strontvervelend nietszeggend personage als Alice. Ik mag hopen dat men na deel 5 echt ophoud, ik wil die alleen nog zien omdat ik de ramp uit wil zitten, maar veel plezier zal het me hoogstwaarschijnlijk niet opleveren.

avatar van Daan258
Prima 4e deel.
Dit x in real 3D gezien en dat zag er erg goed uit.
Actie was prima, acteerwerk was oké en het verhaal was ook weer leuk .
Mijn stem was 3,5* maar toch vind ik dat iets te hoog voor deze film, daarom nu maar 3,0*
Op naar deeltje 5.

avatar van Gang_Star
De reeks zakt na een sterker 3e deel toch weer wat terug. De spanning wordt telkens minder, de actie blijft qua niveau hetzelfde, maar toch kijkt het een stuk minder weg. En had het na een tijdje wel gehad met dat slow-motion gedoe. Tegenvaller.

avatar van FILM!BOY!
Qua verhaal is de film nogal matig. Aan actie en special effects geen gebrek. Twijfel tussen een 2,5 en 3,0. Ik stem 3,0

Verrassend leuk weerzien met Anderson.

Vind dit ook de beste van de eerste 5 films. De derde toonde al een sterke vooruitgang, deze doet nog net iets beter. Al moet je er een klein beetje moeite voor doen. Logica best aan de kant zetten en ook zeker geen seconde langer dan nodig blijven stilstaan bij een aantal zaken. Van kleine tot grote plotholes, ze komen met emmers voorbij.

Maar na 5 minuten heb je munitie genoeg om daar gewoon in mee te gaan. Slow motion actiescenes, blèrende soundtrack en een dosis cool om U tegen te zeggen. Het verhaaltje staat duidelijk op een achterplan, maar Anderson gebruikt het wel kundig om een leuke actiefilm mee samen te stellen.

Een paar knappe actiescenes. Begint al geweldig met een opening die sterk doet denken aan To's Sparrow (met de paraplutjes uiteraard), wat daarop volgt zet meteen de toon. Maar ook in het middenstuk en de finale houdt Anderson het tempo strak. Mooiste scene is die met de reus. Geen flauw idee wat dat ding moet voorstellen (waarom die zombies ook tentakels uit hun mond hebben plots, maar soit) maar wat mij betreft een geweldig voorbeeld voor hoe een onlogisch element in een film gewoon een geweldige scene oplevert. Absoluut geen probleem mee.

Leuk om te zien dat Anderson ook het vervolg voor z'n rekening heeft genomen. Kijk er best naar uit, want Anderson doet waar hij goed in is. Lompe en botte actiefilms maken. En zo bewijst hij dat ook middelmatige regisseurs leuke films kunnen maken als ze vol hun talenten mogen uitspelen.

Goeie 3.5*

avatar van MovieMind
Zwak is zelfs nog zwak uitgedrukt.
Ik ben opzich wel fan van het zombie genre, maar deze film is noch boeiend noch spannend.
Tijdens de film kreeg ik zelfs wat simpele veel mindere matrix wannabee scenes voorgeschoteld.
Voor ieder zijn eigen smaak en beoordeling, maar voor mijzelf eens en nooit weer.

avatar van SanderPuntCom
Heb deze liggen in 3D.
Lijkt me wel leuk om de 3D-effecten te zien, verder is er denk ik maar weinig aan.

avatar van K. V.
Alweer deel 4 en een totaal andere setting.
Naast de nieuwe setting heeft de film ook een aantal nieuwe monsters. 'k vond ze wel goed gevonden.
Qua filmstijl hebben ze eens goed naar The Matrix gekeken. Nu niet echt meer vernieuwend, eerder afgezaagd.
Naast de minpuntjes kijkt de film nog steeds vlot weg en ben 'k wel nieuwsgierig naar het volgende deel.

avatar van ambrosini
Goed film

avatar van misterdhdh
Aangename verrassing dit filmpje. Heb me vermaakt van begin tot einde. Ik heb geen enkele van de vorige delen gezien, maar heb toch gevoel dat ik alles goed kon volgen. Ga zeker de vorige delen eens bekijken. Hopelijk zijn ze even vermakelijk. Heb de film in 2D gezien, ze speelden hem om tv. Hou trouwens niet van 3D, het staat nog niet op punt en op mijn tv thuis merk je er amper iets van, alleen moet je de hele tijd met zo een vervelend brilletje kijken. Ik heb wel nog een paar games van de RE reeks gespeeld, ik durfde ze als klein kind bijna niet spelen omdat ze te eng waren. Deze film bevat mooie snelle beelden die afgewisseld werden door paar leuke momenten in slow motion. Acteerwerk was nog ok, al was het zeker niet schitterend. Actie en de zombies zijn wel leuk, allemaal goed uitgewerkt , al konden sommige special effect zeker beter en realistischer. Een paar zeer vermakelijke scenes: vooral die reus met die bijl vond ik wel leuk, deed me even denken aan een andere film. Paar zaken waarvan je zegt ok dat is niet logisch, maar dat heb je wel in veel films. Echt spannend was het ook niet echt vond ik. Begin is leuk, einde is misschien te voorspelbaar, al laten ze door de bestorming van het schip dat in zicht komt natuurlijk ruimte voor de vervolgfilm.. Wat ik me afvraag moeten ze eigenlijk nooit hun wapens herladen? Ze blijven maar schieten zonder te herladen. Voor de rest topvermaak, al is het natuurlijk geen topfilm en begrijp ik dat sommigen deze film niks zullen vinden. Ik ga dringend de vorige delen eens zoeken.
3.5/5

gulianos
Resident Evil: Afterlife is naar mijn mening het beste deel in de reeks. Alice gaat alleen verder op zoek naar overlevenden. Arcadia blijkt uiteindelijk niet in Alaska te zijn, wat het verhaal interessanter maakt. De zoektocht naar Arcadia gaat verder. De film bevat sterke personages en de eindscene op het schip Arcadia is goed uitgewerkt.

avatar van thoyouknow1980
De koek kan niet op
Want dit is alweer een heerlijk deel van de Resident Evil film reeks geworden.
Zoals bij elk voorgaande deel weet ook deze film een geheel eigen sfeer neer te zetten.
Maar ook de karakterontwikkelingen,plots,en overall verhaal lijn spreken mij aan.
Dus als je een toffe actievolle zombiefilm zoekt is dit een hele goeie

avatar van Duke Nukem
The Matrix met zombies. Heeft niets meer te maken met de Resident Evil games maar als zinloos actiefilmpje valt deze wel mee en ik vond hem in ieder geval beter dan deel 3.

avatar van john mcclane 2
De meeste game verfilmingen komen uit op een mislukking .
Hoe is het mogelijk dat er nu binnenkort 6 films van deze game zijn uitgebracht .
Die door vele zijn beoordeeld met een milde voldoende of ronduit slecht.
Waarschijnlijk antwoord :het bracht geld in het laatje .
Deel een was niet om door heen te komen.
Dit deel geef ik puur een voldoende om dat de actie scène s erg bruut waren geschoten.
Het is wel een samenhangend verhaal.alle delen bij elkaar
Ook hier eindigt het weer met een duidelijk vervolg in het verschiet .
Maar echt enorm te springen om de rest te zien sta ik niet .
Dit

avatar van ForrestHanks
Omdat ik het eerste deel ooit wel een soort van boeiend vond heb ik dit triest excuus voor een film zonet opgezet.
Ordinair jatwerk van de Matrix vermengd met wat zombiegenen. Zelfs een charismaloze versie van agent Smith moest ik zien te verdragen.
Übergruwelijke mutaties moeten het gebrek aan enig verhaal en diepgang verhullen. Mooie en atletische mensen zijn helden en lopen zelfs tijdens de apocolyps perfect geschoren, gekapt en in de make-up rond. De spelers die er maar "gewoontjes" uitzien zijn (vanzelfsprekend ) erg dom, gluiperig en laf.

Wat een treurnis zeg!
Totaal niet eng of spannend.
Ik kan een goede zombie film of serie erg waarderen. Maar dit?
Voorspelbare tenenkrommend slechte bagger.

iets minder dan de eerste 3 delen.maar zeker nog leuk om te zien.nu een tijd geleden binnenkort maar weer eens zien.

avatar van panax
leuke aktiefilm !!
niks mis mee verder!!

avatar van Ajax&Litmanen1
Hier begint de ware ellende waarom deze reeks zo'n slechte naam heeft gekregen. Nu ik de serie opnieuw aan het bekijken ben en deel 1, 2 en 3 me best redelijk zijn bevallen had ik even hoop dat ik zelfs het destijds door mij slecht beoordeelde vierde deel ook wel leuk zou gaan vinden, maar dit is niet gebeurd. Sterker, ik heb me er enorm aan geïrriteerd. Aan die zwaar oninteressante slowmotion actie (alleen al de beginscène, bleh) en de hypermontage actiescènes die echt heel beroerd oogden, maar ook aan de veel te aanwezige heavy metal achtige rockmuziek, erg ongepast in de meeste scenes. Dat deze reeks CGI gebruikt was wel bekend, maar hier zijn ze er totaal in doorgeslagen. Alsof ik naar een Call of Duty game maar dan gevuld met zombies zat te kijken. Jammer dat Anderson de regie weer op zich heeft genomen, zijn stijl staat me totaal niet aan, ook al blijft deel 1 die hij ook regisseerde wel het beste deel van de reeks. Ik kan ook nog de nutteloze aanwezigheid van het grote monster noemen, het willen meeliften op de 3D hype of het debiele slot, maar mijn punt is denk ik wel gemaakt.

1,5* (was 2*)

avatar van horizons
Deze was tof. Stap leuker dan het vorige deel. Vooral erg goed tempo in de film, zelfs bij het rustigere midden stuk. Actie zelf doet gelukkig ook goed. Tuurlijk is het nonsens maar dat hoort bij de pret van zulke films.

En afsluiten met een nummer van a Perfect Circle is natuurlijk altijd goed.

Tarkus schreef:
Ook opnieuw bekeken, en heb niets aan mijn vorige commentaar toe te voegen.
Ondertussen weten we wel dat er een 5de film aankomt, en daar kijk ik nu dus al naar uit.

En met het verschijnen van de zesde film bezig de ganse reeks opnieuw te bekijken, ook deze dus.
Blijft ook een zeer goede film deze.

avatar van FillumGek
De Resident Evil-films zorgen altijd wel voor redelijk vermaak, al vind ik Afterlife tot nu toe één van de lelijkste in de serie. Het is allemaal enorm gepolijst en veel scenes lijken een plastic laag over zich heen te hebben door de overdaad aan CGI. Het is allemaal best spectaculair tot het belachelijke aan toe, maar de film wordt er niet mooier van.

Het verhaal is al lang niet meer boeiend, het zijn toch de zombies waarvoor we kijken. De make-up is allang ingehaald door een serie als The Walking Dead, maar het kan er mee door. Wat wel een beste indruk maakte was The Axe Man, behoorlijk imposant.

Met horror heeft het nog erg weinig te maken. De film is meer actie en voor het eerst gericht op 3D, te zien aan een aantal geforceerde shots. De slowmo's gingen na een tijdje ook een beetje vervelen. Zo'n Jovovich en Larter zijn echter geen straf om te zien knallen in deze middelmatige film.

avatar van Kondoro0614
Dit vierde deel is tevens mijn laatste deel dat ik in de herziening moest kijken, dus ik ben dan eigenlijk van deze serie af om maar even grof te zeggen. Dit zeker niet omdat ik met enige tegenzin deze serie heb gekeken, het is alleen dat ik ze te vaak heb gezien en dat zit me nu vooral een beetje in de weg. Ook dit vierde deel heeft de kijkbeurt van over de tien keer nu wel langzamerhand gepasseerd en dan is het uitzitten van de film soms iets lastig omdat ik elk detail wist te vinden, en dan beginnen juist de slechte dingen op te vallen van zo’n film, en dat komt soms binnen als een mokerslag.

Maar, met het cijfer wat er nu voor staat (4.5*) was ik het al een lange tijd niet meer over eens. En na de herziening vind ik dat ik hem ook rechtmatig mag veranderen aangezien ik nu weet wat voor beeld ik over de film heb, en die is niet goed. En ik mag wel spreken dat na de redelijk leuke trilogie wat hiervoor heeft afgespeeld, die steeds beter werd qua kwaliteit was dit deel het punt van de ondergang van de reeks/serie en vooral het vervolg deel was om te janken maar, daar hebben we het maar even niet over!

De cast was vrijwel het zelfde en dus niks om op aan te merken maar, of ik het allemaal beter vond, meh. Mila Jovovich speelt nog steeds de heldin uit de film maar ik vind de actrice niet zoveel aan, en dan is het zeker niet om haar looks maar eerder dat ik nu wel een beetje klaar ben met de cliché personage ‘Alice’. Wentworth Miller was een leuke bij komst met zijn rol, wederom in een kooi. En voor de rest vond ik de cast niet echt opmerkelijk en springt er niemand bovenuit.

De CGI was wederom een verschrikking en ondanks al het leuke 3D gedachten erbij vond ik het nergens bijzonder, en was het weer amateuristisch slecht zoals we gewend zijn. Ook de slo-mo stukken vond ik nou niet echt iets om te springen en werden op een gegeven moment zelfs irritant.

Er was maar weinig verhaal in de film, en het was eerder de zoveelste herhaling voor iets wat we al gezien hebben. Echter willen ze dit keer richting Arcadia, een schip op zee. Ze vliegen richting L.A. waar ze een gebouw met overlevenden tegenkomen en hier landen. Na aardig wat vechten, zelfs tegen gigantische zombies moeten ze hun weg banen richting het schip met veel tegenslagen. Eenmaal aangekomen lijkt het allemaal niet iets anders te zijn dan wat ze dachten en moeten ze vechten om het schip weer vrij te krijgen, wat vervolgens een open eind brengt naar het volgende deel.

Ja, niks bijzonders dus en eigenlijk een beetje klaar met de film en zijn reeks. Afgesloten en wel gaan we veilig en leuk door naar de andere films die klaar staan voor de herziening.

avatar van joeygamer2
Niet mijn type genre maar toch maar is gekeken, omdat ik benieuwd was hoe een Resident Evil film er nou uit ziet. Voor mij zelf was hij spannend met soms wat schrikmomenten, maar niet al te vaak en niet al te erg. Ook zaten er een paar cliché momenten in de film die het wat afzwakten. Zeker niet verveeld met deze film! Was wel een goede film.