Resident Evil: Retribution (2012)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada / Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Milla Jovovich, Michelle Rodriguez en Kevin Durand

Het dodelijke T-Virus van de Umbrella Corporatie blijft de aarde teisteren en transformeert de wereldbevolking in vleesetende zombies. De laatste hoop voor het menselijk ras is Alice (Milla Jovovich). Zonder veilige plek blijft Alice jagen op de verantwoordelijke van de uitbraak, wat haar in Tokio, New York, Washington en Moskou brengt. Samen met een groep geallieerde en vertrouwde vrienden moet ze zich een weg uit de vijandelijke wereld zien te vechten.

avatar van eRCee
Het verhaal over een huisvrouw die haar gewone leventje zat is en besluit te gaan vechten tegen muterende zombi's. Maar belangrijker nog; een kwetsbaar moeder-dochter portret en uiteindelijk vooral een tijdloze les over hoe je als mens kan omgaan met tegenvallers. Zal zeker nog vier of vijf kijkbeurten nodig hebben om alle lagen goed te begrijpen. Dat is geen straf dankzijde gedoseerde actie en de top-notch CGI in deze film. Het allerbest zijn echter de dialogen en de naturelle manier waarop deze worden uitgesproken door de voltallige cast, Oscarwaardige vertolkingen. Hier kan ik wel een ster aan kwijt.

avatar van moviebrielen
Hoe slecht kan een film zijn? Zeer tegenvallend!

avatar van sinterklaas
Was weer een leuk RE-deeltje... Mila Jovovich blijft ook in topvorm als onze zombie-killer Alice.

Het hele concept rond dat Umbrella-complex (en die simulatiesteden vond ik wel ietsje minder goed uit de verf komen) Ik had dan liever iets met teletransportatie gezien... Maar deze film staat wel weer garant voor een flinke dosis sterk gemonteerde vette actiescene's en opnieuw hordes hongerige mutanten. En zoals je het per deel wel kan verwachten komen we ook steeds dichter bij de waarheid... Dit keer dat Alice een kloon blijkt te zijn en een dochter schijnt te hebben... Althans, de dochter is een van de klonen.

Ik kon me er nog wel prima mee vermaken.

avatar van lars-pixar
Met de nodige informatie en flashbacks nemen we de eerste tien minuten een kijkje op heel de filmreeks tot nu toe. Daarbij wordt er ook met voorbedachte raden richting een einde toegewerkt. Dit (inmiddels) vijfde deel sluit dan ook aan op het vorige deel. Exact waar het daar eindigde gaat het hier na de lange terugblik intro weer verder waar het gebleven was. De film pakt uit met de nodige effecten en over de top actie. Kwalitatief zit het prima in elkaar, maar helaas lijkt de interesse hier een beetje achterwegen te blijven. Het voelt allemaal een beetje gewoontjes aan en is niet echt vernieuwend meer na zoveel delen. Zeker nu Paul WS Anderson het regiestokje weer overneemt na het afleveren van zijn debuut lijkt er wel met de beste bedoelingen hier aan gewerkt geweest te zijn. Maar veel beter wordt het er niet door, het gaat zelfs wat de matige kant op. Alsnog is daarmee niet gezegd dat de film slecht is, het blijft al met al nog wel vermakelijk, maar dat is het dan ook.