

Mass (2021)
Genre: Drama
Speelduur: 110 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Fran Kranz
Met onder meer: Reed Birney, Ann Dowd en Jason Isaacs
IMDb beoordeling:
7,6 (18.391)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 14 juli 2022
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Mass
De gespreksruimte in een klein kerkgebouw wordt nauwkeurig ingericht voor een confronterend gesprek waarbij vier mensen betrokken zijn. Kendra heeft het voor elkaar gekregen dat Gail en Jay hier aan tafel gaan zitten met Linda en Richard om te spreken over een gebeurtenis die een zware stempel heeft gedrukt op de levens van alle aanwezigen. Maar hoe vinden ze de juiste manier om datgene te zeggen dat gezegd moet worden? En komen ze daar überhaupt een stap mee verder?
Externe links
Social Media
Acteurs en actrices
Gail
Jay
Linda
Richard
Judy
Kendra
Anthony
Piano Teacher
Piano Student
Reviews & comments

John Milton
-
- 22689 berichten
- 12485 stemmen
Wordt goed ontvangen, Isaacs schijnt bijzonder sterk te zijn.

mcdaktari
-
- 6719 berichten
- 0 stemmen
Spreekt mij niet echt aan dit, maar je weet natuurlijk nooit. Het kan zo maar een goeie film zijn.

Nephilim
-
- 554 berichten
- 555 stemmen
2 koppels die n.a.v. een gruwelijk voorval (het hoe en wat wordt gaande de film duidelijk) besluiten face to face met elkaar te gaan praten. En het speelt zich voornamelijk af in 1 kamer.
Dat kan snel mis gaan, maar ondanks dat het een vrij trage film is, is de spanning tussen de 2 koppels te snijden.
Hoe kon het 'voorval' gebeuren, hoezo is er niet eerder actie ondernomen, etc.
Bekende verwijten die we allemaal kennen als we berichten over tragedies in het nieuws lezen.
Maar wat ik verfrissend vond aan de film is dat beide kanten worden belicht. Het is makkelijk een oordeel te vellen/de schuld af te schuiven als je beide kanten van het verhaal niet kent. Het is veel moeilijker als je dat wel weet.
Ik zag iemand elders op het internet dit een Christelijke film noemen. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is vooral een heel menselijke film. Over hoe mensen met verlies omgaan.
Zware kost, maar fantastisch geacteerd en zoals ik al eerder schreef, de spanning is te snijden.

Thomas83
-
- 3888 berichten
- 3502 stemmen
Blij dat ik hier vrijwel blind in ben gegaan. Ik had van tevoren eigenlijk al goed geraden wat de gewelddadige tragedie is die leidt tot de ontmoeting die centraal staat in deze film, maar het is toch aardig om alles tijdens het kijken uit te vogelen in deze meer dan prima praatfilm.
In een film als deze zijn het schrijfwerk en de acteurs essentieel uiteraard, en de film levert op beide vlakken ruimschoots. Alle vier de acteurs zijn echt fantastisch. Ze komen ook als echte mensen over, en niemand sneeuwt onder. Er wordt ook op een oprechte manier naar ieder zijn standpunt gekeken. Vond het ook wel sterk hoe in een soort proloog de spanning voor de ontmoeting al wordt opgebouwd. 3.5*.

mrklm
-
- 9724 berichten
- 9006 stemmen
In een Episcopaalse Kerk treft Kendra [Michelle N. Carter] met behulp van ouderling Judy [Brenda Wool] de laatste voorbereidingen voor een bijeenkomst met vier mensen. De aandacht voor elk detail onthult dat het gaat om een gewichtig gesprek. Kort daarop arriveren Gail [Martha Plimpton] en Jay [Jason Isaacs] en even later nemen Linda [Ann Dowd] en Richard [Reed Birney] plaats in de gespreksruimte. De dialoog komt moeizaam op gang. Waarom komen deze mensen bij elkaar? Wat hebben ze te bespreken en waarom is de spanning in de kamer zo te snijden? Franz schreef tevens het scenario waarin hij op intelligente wijze gebruik maakt van verwijswoorden om de kijkers te laten gissen naar de aanleiding voor het gesprek. Wanneer Gail eindelijk expliciet maakt waarover het gesprek gaat komt dat als een schok en wat zich vervolgens ontvouwt is een intelligent geschreven en voortreffelijke geacteerde woordenwisseling over een zeer controversieel onderwerp, bekeken door de ogen van ouders die worstelen om genuanceerd te blijven terwijl ze overmand worden door emoties. De statische setting maakt dit visueel weinig interessant, maar de sterke vertolkingen garanderen dat dit een film is waarbij je na afloop even de tijd nodig hebt om alles te verwerken.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Emotionele confrontatie tussen ouders, wier kinderen betrokken zijn bij een schietpartij op school. Enerzijds als dader, anderzijds als slachtoffer. Een ongemakkelijke film met doorleefd acteerwerk. Geen film die je tussendoor even voor je plezier opzet.

Warp
-
- 953 berichten
- 2805 stemmen
Intense film die een zwaar onderwerp goed weet aan te pakken. Het laat maar weer eens zien dat je geen dik budget nodig hebt om een solide film te maken, de dialogen en het acteerwerk zijn erg sterk. Voor een onderwerp als dit is het verleidelijk om politiek te worden en in een cyclus van alle bekende argumenten te vervallen die we allemaal eerder hebben gehoord. Maar zo gaat het gelukkig niet, het blijft psychologisch met een slachtoffer/dader interpretatie zonder sentimenteel te worden. Hoewel de film de gehele speelduur interessant blijft, wordt hij ook niet zo emotioneel complex als het onderwerp daadwerkelijk is. Het einde is bevredigend maar ook een beetje te typisch.

Collins
-
- 6740 berichten
- 4017 stemmen
Mass is het regiedebuut van acteur Fran Kranz. Ik ken de acteur van zijn rol als stoner Marty in The Cabin in the Woods (2011). Nooit gedacht dat in hem een regisseur lag verscholen. En een schrijver, want het script is ook van zijn hand.
Mass is een prachtfilm. Een ontroerend drama. Een film met een enorme emotionele laag. Een sobere en uiterst sensibele film die zich richt op vier personages die gezeten rondom een tafel in een zuinig ingerichte kamer in gesprek gaan.Twee echtparen die elkaar vertellen over het leed dat hun is overkomen na een tragische gebeurtenis die de vier personages diep heeft geraakt.
Het acteerwerk is van hoog niveau. Om pure emotie heel authentiek te spelen en de kijker met een zwaar onderwerp in een sobere setting zonder filmische verfraaiingen te ontroeren is knap. Daarbij: Kranz maakt in zijn film geen gebruik van achtergrondgeluiden. Het beklemmende en ongemakkelijke gevoel dat bij het kijken naar vier personages in een emotioneel beladen gesprek vol tragiek opborrelt, wordt er hevig door versterkt. De soberheid van de setting, die geen afleiding biedt en de kijker geen andere keus geeft dan de focus blijvend op de personages te richten, helpt natuurlijk ook. Het is intens.
De film gaat over rouwverwerking. Over schuld. Over boete. Over haat. Over boosheid. Over onbegrip. Over al die zaken die eerst geopend moeten worden, alvorens het mogelijk is een verschrikkelijk pijnlijk verlies te kunnen verwerken. De personages wisselen vriendelijkheid, agitatie, woede, verdriet en medelijden af. De dialogen klinken authentiek en zijn intens. Ze emotioneren.
Mass is een aangrijpend drama dat in feite een gesprek is tussen twee echtparen. De film ziet af van filmische trucs om emotionaliteit op te roepen. Het is een film die simpelweg de complexe geestelijke hoedanigheid van vier mensen na een enorme traumatische klap en de rauwe emoties die daarbij in al hun extravagante vormen los komen, op schitterend ontroerende wijze tot leven weet te brengen.
Prachtfilm.

james_cameron
-
- 6479 berichten
- 9423 stemmen
Prachtig gespeeld drama waarbij we getuige zijn van een confronterend gesprek tussen vier mensen. That's it. De materie is echter dermate fascinerend en aangrijpend dat ik aan het scherm gekluisterd zat. Daarnaast doet de film nergens theatraal en/ of gekunsteld aan. Alle akteurs zijn hier subliem, maar ik werd het meest geraakt door Reed Birney, die ik nog kende van de doorgedraaide flop Crimewave van Sam Raimi. Nooit kunnen vermoeden dat dat zo'n goede akteur zou worden!

Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3668 stemmen
Acteursfilm.
Een kleine film waarbij een bepaalde spanning door het onderwerp voelbaar is en zoals de serieuze critici graag zien het is zonder opsmuk gemaakt. Ruim 70 jaar na 12 angry man werkt dit nog steeds bij de critici. Jason Isaacs die mij nooit heeft weten te bekoren is hier erg sterk. Toch voelde het voor mij te veilig aan. Het onderwerp is de eerste 30/40 min nog wel boeiend maar dan valt het wat in herhaling en begrijpen wij het punt, er zijn geen winnaars alleen maar verliezers bij een tragedie als deze. Doordat het toch een geschreven scenario blijft reageren ze ook allemaal net iets te snel en gevat op elkaar waardoor het nooit echt beklijft. Zowel qua belichting als bij de camera was geen talent te bespeuren. Dat de aankleding verder klein is, is prima. Toch kan je door kadrering, subtiele belichting veel sfeer creëren. Daar heeft Kranz en crew geen kaas van gegeten. Het is jammer want puur qua acteerwerk en scenario had dit een veel boeiendere film kunnen opleveren.
3 sterren.

stinissen (crew films & series)
-
- 22674 berichten
- 74336 stemmen
Geweldige film met een uitmuntende cast vooral Martha Plimpton het voormalige kindersterretje was werkelijk geniaal. Een film over soms verblinde woede en vreselijke pijn maar ook een film over verdriet liefde en vergeving.

Shadowed
-
- 10032 berichten
- 5993 stemmen
Sterk.
Wie had het gedacht. De sul in Cabin in the Woods regisseert 10 jaar later een kleine, maar sterke film. Fran Kranz is er absoluut eentje om in de gaten te houden, maar dan is het nu afwachten wat hij gaat doen zou hij beslissen om de volgende keer een film te maken die zich niet in een enkele kamer afspeelt en op het schrijfwerk leunt.
Al vanaf het begin mag het duidelijk zijn dat de regie eigenlijk niet heel veel toegevoegde waarde heeft. Ik ga er niet vanuit dat Mass lang heeft geduurd om in elkaar te steken, maar de simplistische aard van de film heeft zijn voordelen. Zo geeft het de ruimte aan de cast om echt te acteren, en die kansen worden gegrepen. Erg sterk acteerwerk van alle vier de leden die geen moment verloren lijken te zijn hier.
Het wordt niet helemaal duidelijk waar de film in het begin heen wil, maar ik raad diegene aan die maar een kort vermogen van concentratie hebben om toch even door te zetten. Uiteindelijk laat de film namelijk de inhoud van de kern wel zien en vanaf dat moment wordt het een complex gebeuren. In principe kijk je tegen een discussie aan die op een wat capabelere manier wordt gevoerd, maar uiteindelijk uit de hand loopt.
Het sterke acteerwerk zorgt ervoor dat de scenes binnenkomen, het is pas na ongeveer 75 minuten dat de film plots wat gescript aan begint te voelen. Het proces van vergeven vond ik net te veel van het goede, maar de film herpakt zich gelukkig in de finale weer. Het is knap hoe de film zo knap kan leunen op de interne spanning van de situatie, zonder gebruik te maken van een onheilspellende soundtrack of flashbacks. Het is allemaal op een erg aparte manier intrigerend.
Zeker een aanrader, want de film leunt knap op de acteurs. Qua regie niet briljant, maar wel sterk geschreven. Ik ben benieuwd of die Kranz nog even door gaat zetten als regisseur, want dit is wel een redelijk typerend lockdown-gebeuren. Dat neemt niet weg dat het een uitzonderlijke film is. Blij dat ik dit niet heb gemist, want het is 't absoluut waard.

lang pee
-
- 2321 berichten
- 1034 stemmen
Een tafel en vier stoelen, en vier steengoede acteurs, een heerlijke film, over iets dat helaas regelmatig in de VS gebeurt. Ik moet wel zeggen, dit soort therapie zou bij mij nooit werken maar iedereen is gelukkig verschillend.....

De filosoof
-
- 2219 berichten
- 1510 stemmen
De ouders van een vermoorde jongen gaan (op initiatief van hun therapeute) een praatsessie aan met de ouders van de dader in de hoop antwoorden maar vooral ook ‘healing’ te verkrijgen. Het is het soort confrontatie en gesprek dat je ook tegenkomt in programma’s van Oprah Winfrey en Dr. Phil en ik weet niet of deze film daar zoveel aan toevoegt. Het script is weliswaar uitgekiend uitgeschreven met louter personen die zowel heel emotioneel zijn als zich heel eloquent kunnen uitdrukken, maar dat geeft het onechte van deze film- of toneeldramatisering ook wat weg. De film lijkt meer geschreven voor de acteurs om hun kunsten te vertonen dan voor het publiek. En je ziet al vanaf het begin aankomen dat in de eerste helft er vooral confrontatie, verwijten en haat is maar dat er breekpunten komen waardoor de uitkomst er een van vergeving en liefde is. Het voelt allemaal ook erg christelijk – niet voor niets vindt het gesprek plaats in een kerk – en daarmee opnieuw erg Amerikaans. Gezien de positieve kritieken had ik er meer van verwacht.

Basto
-
- 10983 berichten
- 7120 stemmen
Niet mijn film. Visueel saai, voorspelbaar, stichtelijk en vervelende personages. Bij vlagen indringend, maar grotendeels vlak.
2

scorsese
-
- 12473 berichten
- 10594 stemmen
Prachtige film waarin twee echtparen een gesprek in een kerk hebben gepland. Dialoog gedreven, aangezien zo'n beetje de hele film bestaat uit het gesprek tussen deze vier personages in één kamer. Goed opgebouwd, waarbij het lang duurt voordat duidelijk wordt wat er is gebeurd. De onderlinge spanning is voelbaar en de emoties lopen hoog op. Sterke dialogen en uitstekend acteerwerk. Een veelbelovend regie- en vooral schrijfdebuut van Franz Kranz.
Het laatste nieuws

'The Notebook' is binnenkort te zien op HBO Max, Makers vertellen over seizoen twee van hitserie 'Shogun' | MovieMeter Recap

'Mission: Impossible – Rogue Nation' is morgenavond (12 februari) op TV te zien: 'Visueel is het weer genieten geblazen'

Hammer Studios kondigt na nieuw afschrikwekkend creatuur 'Ithaqua' aan

Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook

The Father
Drama, 2020
137 reacties

Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)
Documentaire / Muziek, 2021
12 reacties

Attica
Documentaire, 2021
2 reacties

Coda
Drama / Komedie, 2021
73 reacties

Doraibu Mai Kâ
Drama, 2021
74 reacties

Noche de Fuego
Drama, 2021
11 reacties
Gerelateerde tags
forgivenesszoonrouwtragediekerkdooddeath of sonparentsschool shootingmass shooting one locationdeath of a loved one
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.